abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176675791
Dag mensen,

Een vraag. Mijn huidige arbeidscontract verloopt op 1 april 2018. Nu ben ik al wat gaan solliciteren en heb ik per 1 juni een nieuwe baan. Dat betekent dat ik twee maanden zonder inkomen zit.

Ik ben inmiddels 36 en heb vanaf mijn 24e fulltime gewerkt. Kan ik deze twee maanden overbruggen met een WW-uitkering? En moet ik dan solliciteren, terwijl ik al een baan heb? Bijkomstig feit is dat ik voor de hele maand mei een vakantie heb geboekt :)

Ik heb genoeg spaargeld om het zelfstandig te overbruggen, maar heb daarnaast gedurende mijn carrière ook voldoende aan de schatkist afgedragen om er gebruik van te willen maken nu het een keer nodig is.

Enfin, ervaringen zijn welkom :)
pi_176675819
Als jij aan de voorwaarden voldoet, kan je WW aanvragen. Voor zover ik weet moet je dan wel aan je sollicitatieactiviteiten voldoen en heb je maar een beperkt aantal vakantiedagen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176675868
Strikt gesproken moet je beschikbaar zijn voor werk, ik denk niet dat je op 2 maanden 1 hele maand aan vakantiedagen krijgt van het UWV.
pi_176675886
Je hebt sollicitatieplicht, daar moet je sowieso aan voldoen. Ik weet niet hoe en of het UWV je gaat plaatsen bij tijdelijke baantjes?

Je kan ook in april UWV uitkering nemen en dan per mei dat opzeggen. Kan je zonder problemen op vakantie.

Uiteraard moet dat aflopend contract vanuit je werkgever niet verlengd zijn.
pi_176675929
Alsof het uwv de eerste 2 maanden controle doet. Doen ze dat toch mail je ze ff dat je volop in de selectie procedure zit
pi_176676169
Gewoon aanmelden, vakantieplannen melden en ook je nieuwe contract doorgeven. Dan krijg je eerst je vakantiedagen voor je vakantie ( betaald op vakantie dus!). En daarna nog WW met mogelijk een vrijstelling voor de sollicitatieplicht.

Zo ging het bij mij enkele jaren terug.
dag
pi_176676191
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:22 schreef LurkJeRot het volgende:
Strikt gesproken moet je beschikbaar zijn voor werk, ik denk niet dat je op 2 maanden 1 hele maand aan vakantiedagen krijgt van het UWV.
Gaat op basis van het moment in het jaar, niet de startdatum van je nieuwe werk. Ik vermoed dat TS rond de 13+ vakantiedagen krijgt... Had ik ook toen ik in juni 6 weken zonder werk kwam en eerst op vakantie ging..
dag
pi_176676240
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:22 schreef LurkJeRot het volgende:
Strikt gesproken moet je beschikbaar zijn voor werk, ik denk niet dat je op 2 maanden 1 hele maand aan vakantiedagen krijgt van het UWV.
Hij krijgt 20*9/12 = 15 vakantiedagen. UWV houdt geen rekening dat ts maar 2 maanden in de WW zit.
pi_176676694
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:23 schreef jroz het volgende:
Je hebt sollicitatieplicht, daar moet je sowieso aan voldoen. Ik weet niet hoe en of het UWV je gaat plaatsen bij tijdelijke baantjes?

Je kan ook in april UWV uitkering nemen en dan per mei dat opzeggen. Kan je zonder problemen op vakantie.

Uiteraard moet dat aflopend contract vanuit je werkgever niet verlengd zijn.
Hoezo dat dan? Hij heeft toch al weer werk.
  maandag 22 januari 2018 @ 17:10:07 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176676800
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:23 schreef jroz het volgende:
Je kan ook in april UWV uitkering nemen en dan per mei dat opzeggen. Kan je zonder problemen op vakantie.
Hoe dan? Serieus; hoe ga je je WW opzeggen? Je kunt je WW al niet opzeggen als je een nieuwe baan hebt die minder verdient dan je oude baan, en jij beweert dat je je WW gewoon kunt laten stopzetten?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176676810
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:38 schreef Peter het volgende:
Gewoon aanmelden, vakantieplannen melden en ook je nieuwe contract doorgeven. Dan krijg je eerst je vakantiedagen voor je vakantie ( betaald op vakantie dus!). En daarna nog WW met mogelijk een vrijstelling voor de sollicitatieplicht.

Zo ging het bij mij enkele jaren terug.
Voor de vorm nog aanmelden bij een paar uitzendbureaus voor tijdelijk werk. Voor alles door de molen van het uwv is ben je al met je nieuwe baan bezig. Kat in t bakkie.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_176676844
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:03 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Hoezo dat dan? Hij heeft toch al weer werk.
Dat boeit het uwv niet. Die twee maanden maakt hij idealiter ook geen gebruik van de ww, dus moet hij solliciteren. Je hebt ook sollicitatieplicht als je al weet dat je bent aangenomen :')
Somebody that I used to know
pi_176676915
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat boeit het uwv niet. Die twee maanden maakt hij idealiter ook geen gebruik van de ww, dus moet hij solliciteren. Je hebt ook sollicitatieplicht als je al weet dat je bent aangenomen :')
Dan houdt het op. TS geeft zelf al aan over genoeg geld te beschikken om deze periode te kunnen overbruggen.
Ik zou zeggen: TS, laat die ww lekker zitten. Betaal deze periode zelf.
pi_176677541
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:10 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Voor de vorm nog aanmelden bij een paar uitzendbureaus voor tijdelijk werk. Voor alles door de molen van het uwv is ben je al met je nieuwe baan bezig. Kat in t bakkie.
Tuurlijk niet, kan ie straks nog opdraven ook. Beter gewoon iedere week een brief eruit sturen, tegen de tijd dat je mag langskomen is het alweer eind Mei.
.
pi_176677604
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, kan ie straks nog opdraven ook. Beter gewoon iedere week een brief eruit sturen, tegen de tijd dat je mag langskomen is het alweer eind Mei.
Mag ook in de vorm van een open sollicitatie. Is vrij makkelijk om aan de voorwaarden te voldoen.
pi_176677677
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:22 schreef LurkJeRot het volgende:
Strikt gesproken moet je beschikbaar zijn voor werk, ik denk niet dat je op 2 maanden 1 hele maand aan vakantiedagen krijgt van het UWV.
Wel hoor, ik kon zonder moeite vakantie krijgen na een belletje.
Omdat het meer vakantiedagen waren alsdat ik recht op had heb ik over een aantal dagen geen uitkering gehad.
Do what you love, love what you do!
pi_176677720
Vraag eerst even na wat voor gevolgen dat heeft als over een jaar je jaarcontract (als je dat hebt) niet verlengd zou worden. Of als je er over vijf jaar na een reorganisatie uitgegooid zou worden, bijvoorbeeld.
Eenmaal ww aangevraagd kun je het niet ‘stopzetten’ en het zou zonde zijn je rechten op langere tijd ww te verspelen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_176677745
quote:
7s.gif Op maandag 22 januari 2018 18:06 schreef Biancavia het volgende:
Vraag eerst even na wat voor gevolgen dat heeft als over een jaar je jaarcontract (als je dat hebt) niet verlengd zou worden. Of als je er over vijf jaar na een reorganisatie uitgegooid zou worden, bijvoorbeeld.
Eenmaal ww aangevraagd kun je het niet ‘stopzetten’ en het zou zonde zijn je rechten op langere tijd ww te verspelen.
Na 26 weken werken na einde van de ww-uitkering ontstaat er weer een nieuw ww-recht. Risico wat jij ziet is er niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 22-01-2018 18:33:20 ]
pi_176678508
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 18:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Na 26 weken werken na einde van de ww-uitkering ontstaat er weer een nieuw ww-recht. Risico wat jij ziet is er niet.
Heb je dan wel weer recht op zo lang ww?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_176678941
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:16 schreef HomerStokes het volgende:

Ik heb genoeg spaargeld om het zelfstandig te overbruggen, maar heb daarnaast gedurende mijn carrière ook voldoende aan de schatkist afgedragen om er gebruik van te willen maken nu het een keer nodig is.
Man, man, man wat een treurnis.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2018 19:28:25 ]
pi_176679110
quote:
7s.gif Op maandag 22 januari 2018 18:55 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Heb je dan wel weer recht op zo lang ww?
Ja, dan wordt gewoon gekeken naar het totale arbeidsverleden. Dat er eerder een WW recht is toegekend heeft geen invloed
pi_176680035
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 19:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ja, dan wordt gewoon gekeken naar het totale arbeidsverleden. Dat er eerder een WW recht is toegekend heeft geen invloed
Ah, oké.
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 22 januari 2018 @ 20:18:12 #23
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_176680355
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 19:15 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Man, man, man wat een treurnis.

Ik vind ook dat je er gebruik van moet maken als het kan. Sterker kijk ook of je voor die 2 maanden toeslagen kan vangen al zal dat niet zijn. Elke euro is er een en iedereen heeft er recht op dus waarom jij niet.
pi_176681241
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 19:15 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Man, man, man wat een treurnis.

Dus verplicht moeten betalen aan een sociale verzekering, maar ookal voldoe je aan de voorwaarden, je zou je aanspraken dan moeten laten schieten? Met als risico dat je jezelf in je voet schiet voor een toekomstige aanvraag?
dag
pi_176681862
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:42 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hij krijgt 20*9/12 = 15 vakantiedagen. UWV houdt geen rekening dat ts maar 2 maanden in de WW zit.
Hoe kom je op deze berekening?
Misschien heel simpel maar ik zie hem niet.

Oh je bedoelt 20 (per jaar) / 12 maanden max ww * 9?
(Je volgorde verwarde me)
En als je in de WW zit? Mag je dan wel over het jaar heen meenemen?
Niet dat ik intentie heb ooit ww te gebruiken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Piger op 22-01-2018 23:38:26 ]
Eerst denken, dan typen
pi_176681896
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:39 schreef Peter het volgende:

[..]

Gaat op basis van het moment in het jaar, niet de startdatum van je nieuwe werk. Ik vermoed dat TS rond de 13+ vakantiedagen krijgt... Had ik ook toen ik in juni 6 weken zonder werk kwam en eerst op vakantie ging..
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:42 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hij krijgt 20*9/12 = 15 vakantiedagen. UWV houdt geen rekening dat ts maar 2 maanden in de WW zit.
I stand corrected.
pi_176682562
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 20:45 schreef Peter het volgende:

[..]

Dus verplicht moeten betalen aan een sociale verzekering, maar ookal voldoe je aan de voorwaarden, je zou je aanspraken dan moeten laten schieten? Met als risico dat je jezelf in je voet schiet voor een toekomstige aanvraag?
Wie betaalt daaraan volgens jou?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176682785
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:21 schreef baskick het volgende:

[..]

Wie betaalt daaraan volgens jou?
Werknemers, ook volgens de belastingdienst overigens:
https://www.belastingdien(...)nemersverzekeringen/
dag
pi_176686018
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:03 schreef Piger het volgende:

[..]

Hoe kom je op deze berekening?
Misschien heel simpel maar ik zie hem niet.

Oh je bedoelt 20 (per jaar) / 12 maanden max ww * 9?
(Je volgorde verwarde me)
En als je in de WW zit? Mag je dan wel over het jaar heen meenemen?
Niet dat ik intensie heb ooit ww te gebruiken.
Je mag geen vakantiedagen meenemen naar het volgende jaar. Maar je krijgt dus wel 20 'nieuwe' dagen voor dat nieuwe jaar als je op 1 januari nog werkloos bent.
pi_176686044
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:27 schreef Peter het volgende:

[..]

Werknemers, ook volgens de belastingdienst overigens:
https://www.belastingdien(...)nemersverzekeringen/
Daar staat niet dat werknemers betalen. Daar staat alleen dat de verzekeringen voor de werknemer bedoeld zijn.

En de WW premie wordt door werkgevers afgedragen.
pi_176688160
Bedankt voor de reacties mensen! Daar kan ik wat mee.

Ik denk dat ik het gewoon ga aanvragen en als het te veel gedoe wordt kan ik altijd nog "nee" zeggen, lijkt me! :Y)
pi_176688278
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:27 schreef Peter het volgende:

[..]

Werknemers, ook volgens de belastingdienst overigens:
https://www.belastingdien(...)nemersverzekeringen/
Het zijn werknemersverzekeringen; werknemers zijn verzekerd. Er staat niet wie betaalt. Voorheen was er een werkgevers- en een werknemersdeel, maar dat is al jaren afgeschaf:

quote:
Het werknemersdeel is per 2013 vervallen en er geldt vanaf 2013 geen franchise meer.
Bron: https://www.uwv.nl/werkge(...)ies/detail/ww-premie

Ook op Rijksoverheid.nl staat iets wat dat bevestigt:
quote:
[...] De werkgever betaalt ook de premies voor de werknemersverzekeringen WW, WAO en WIA.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ng-premies-werkgever
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')