abonnement Unibet Coolblue
pi_176671491
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en die wordt van de zomer opgeleverd. Er zit dus geld in een bouwdepot waarvan de bouwtermijnen nog betaald gaan worden. Wanneer dat gebeurt, ga ik dus ook maandelijks meer betalen. Nu wilde ik eigenlijk maandelijkse hypotheekrenteaftrek aanvragen, maar ik heb op Google en en ander gezocht en gevonden en vrij ingewikkeld. Daar staat dat je dus het beste kan wachten tot de oplevering.

Hoe hebben mensen hier dit gedaan? Of misschien heeft iemand hier heel veel verstand hiervan? Is het handig om de eerste keer, dus nu, iemand in te huren die de eerste keer mijn belastingaangifte doet? Ik heb nu nog een huurhuis en belastingaangifte is dus altijd erg makkelijk geweest. Heb nooit bijzondere dingen gehad die ik in moest vullen.
pi_176672619
In het jaar/jaren dat je het huis koopt / dat het huis gebouwd wordt zou ik de hypotheekrenteaftrek maar één keer per jaar doen. De reden is dat je nu niet echt kan schatten hoeveel hypotheekrente (en andere kosten die aftrekbaar zijn) je over 2018 gaat betalen. Dat is onder meer afhankelijk van het tempo waarin men bouwt.

Pas als je huis is opgeleverd en de laatste termijn is betaald zou ik het maandelijks laten verrekenen.
pi_176672777
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 13:37 schreef spiritusbus het volgende:
In het jaar/jaren dat je het huis koopt / dat het huis gebouwd wordt zou ik de hypotheekrenteaftrek maar één keer per jaar doen. De reden is dat je nu niet echt kan schatten hoeveel hypotheekrente (en andere kosten die aftrekbaar zijn) je over 2018 gaat betalen. Dat is onder meer afhankelijk van het tempo waarin men bouwt.

Pas als je huis is opgeleverd en de laatste termijn is betaald zou ik het maandelijks laten verrekenen.
Zo hebben wij het ook gedaan omdat ons dat ook het handigst leek.
pi_176672791
Oh en wij hebben zelf de aangifte gedaan, door goed te lezen kom je zelf een heel eind.
pi_176672887
Ah top! Dank voor de snelle reactie en het antwoord. Duidelijk :)

En als het dus in juni bijvoorbeeld wordt opgeleverd, vraag je dus vanaf dan de maandelijkse renteaftrek aan of doe je dat dus pas vanaf 2019. Omdat je anders dus een deel nog moet terugvragen van voor de oplevering.
pi_176673379
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 13:54 schreef Bodybutter het volgende:
Ah top! Dank voor de snelle reactie en het antwoord. Duidelijk :)

En als het dus in juni bijvoorbeeld wordt opgeleverd, vraag je dus vanaf dan de maandelijkse renteaftrek aan of doe je dat dus pas vanaf 2019. Omdat je anders dus een deel nog moet terugvragen van voor de oplevering.
Je kan het halverwege het jaar aanvragen en delen door de resterende maanden (althans de belastingdienst dt dat voor je).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176674201
Het beste kan je GEEN voorlopige teruggaaf aanvragen, leef van wat je binnen krijgt... de teruggaaf van de rente die je betaald hebt kan je dan gebruiken als extra aflossing of als spaar bedrag voor het onderhoud van je huis.... al is het NOG beter om ook nog minimum 150 euro per maand op zij te zetten voor onderhoud en andere kleine zaken.
pi_176675410
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 14:55 schreef namliam het volgende:
Het beste kan je GEEN voorlopige teruggaaf aanvragen, leef van wat je binnen krijgt... de teruggaaf van de rente die je betaald hebt kan je dan gebruiken als extra aflossing of als spaar bedrag voor het onderhoud van je huis.... al is het NOG beter om ook nog minimum 150 euro per maand op zij te zetten voor onderhoud en andere kleine zaken.
Inderdaad. Want onderhoud aan een nieuwbouwwoning kost veel geld.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176675704
Nee onderhoud aan een nieuwbouw woning kost niet veel, daarom kan je ook met een laag bedrag uit, maar je moet er wel rekening mee houden dat er toch een keer wat moet gaan gebeuren -ook aan de nu nog nieuwbouw woning-
  maandag 22 januari 2018 @ 17:18:13 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176676949
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 13:37 schreef spiritusbus het volgende:
In het jaar/jaren dat je het huis koopt / dat het huis gebouwd wordt zou ik de hypotheekrenteaftrek maar één keer per jaar doen. De reden is dat je nu niet echt kan schatten hoeveel hypotheekrente (en andere kosten die aftrekbaar zijn) je over 2018 gaat betalen. Dat is onder meer afhankelijk van het tempo waarin men bouwt.

Pas als je huis is opgeleverd en de laatste termijn is betaald zou ik het maandelijks laten verrekenen.
Plus dat je alleen recht hebt op HRA voor de eigen woning, en dat is het nog niet....
Zeker met de huidige rentepercentages zou ik niet gaan lopen prutsen met oplopende HRA, maar het gewoon in één keer doen als de boel opgeleverd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176677652
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Plus dat je alleen recht hebt op HRA voor de eigen woning, en dat is het nog niet....
Weet je dit zeker?
pi_176677787
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Plus dat je alleen recht hebt op HRA voor de eigen woning, en dat is het nog niet....
Zeker met de huidige rentepercentages zou ik niet gaan lopen prutsen met oplopende HRA, maar het gewoon in één keer doen als de boel opgeleverd is.
Onzin... huis in aanbouw mag je max 2 jaar aftrekken.
pi_176678143
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Plus dat je alleen recht hebt op HRA voor de eigen woning, en dat is het nog niet....
Zeker met de huidige rentepercentages zou ik niet gaan lopen prutsen met oplopende HRA, maar het gewoon in één keer doen als de boel opgeleverd is.
Als dit zo is, dan is dit iets van de laatste twee jaar. In 2014 en 2015 mochten wij een huis in aanbouw opvoeren voor de hra.
  maandag 22 januari 2018 @ 18:35:08 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176678155
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 18:34 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Als dit zo is, dan is dit iets van de laatste twee jaar. In 2014 en 2015 mochten wij een huis in aanbouw opvoeren voor de hra.
My bad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176678556
Wij hebben het toen in een keer laten betalen.

Maar mocht je nou iets willen kun je het ook heel laag zetten en dan krijg je het restant aan het einde.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_176678689
Na de sleuteloverdracht heb jij alle kosten en rentes op een rij, dan kun je aanvragen als je wil. Krijg je de rest van het jaar in maandelijkse termijnen het bedrag uitgekeerd.
Jaar erop krijg je dus minder per maand omdat je het over meer maanden deelt.
dag
pi_176683959
Of je vraagt aan de bouwer een schema van wat je waneer betaald en gaat daarmee aan de slag. Wij verkochten ons huis, kochten grond, hadden een bouwdepot met daarop rente en betaalden uit het depot de hypotheek tijdens de bouw. Het berekenen van de totaal betaalde rente dat jaar was even puzzelen, maar we kwamen een heel eind. Aangezien we best wat kosten gemaakt hebben bij de notaris etc en bij de tijdelijke huurwoning kwam dat geld goed van pas. Had ook het jaar erna zo geweest maar nu was het vrij besteedbaar rondom de oplevering. En zo moeilijk is de berekening niet, de uitleg op de site van de belastingdienst is best oké.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 22 januari 2018 @ 22:26:24 #18
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_176684649
Ikzelf had destijds bij nieuwbouw maandelijkse teruggave gedaan. Kon uiteindelijk de helft ofzo terugbetalen. Sinsdien doe ik de aangifte voor het hele jaar en krijg ik in mei/juni dus lekker van het hele jaar de teruggave in een keer. Van dat geld ga ik lekker op reis. Handige spaarpotje dus.
De aangifte kan je makkelijk zelf doen. Je hebt daarvoor alleen je jaaropgave van je werk, bank en hypotheekverstrekker nodig en je woz aanslag van jaar ervoor. Stelt echt totaal niks voor.

Maar vraag me af wat je met de lage rente van nu nog aan teruggave krijgt? Dat kan toch niet veel zijn?
pi_176715762
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 18:34 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Als dit zo is, dan is dit iets van de laatste twee jaar. In 2014 en 2015 mochten wij een huis in aanbouw opvoeren voor de hra.
ik mocht een huis in aanbouw opvoeren voor HRA in 2010/2011 en in 2016/17 dus is niet veranderd :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')