abonnement Unibet Coolblue
pi_176661105
Uitgebuit als Roma-kind: 'Bij mijn eerste inbraak was ik zeven'

De moeder van Milo Pavlovic vond het niet belangrijk dat hij naar school ging. Ging hij wel, dan kon hij rekenen op een pak slaag. Want Pavlovic, nu 41 jaar, moest de criminaliteit in. "Waarom? Ons volk weet niet beter. Mijn moeder schopte me het huis uit en was blij als ik later die dag terugkwam met sieraden en geld."



Soms verdiende hij op een dag duizend gulden, soms wel twintigduizend gulden. Dat geld ging naar zijn familie: Pavlovic werd uitgebuit. "Het staat allemaal in mijn strafdocumentatie. Bij mijn eerste inbraak was ik een jaar of zeven."
Toen hij dertien jaar was, ging hij definitief van school af. "Ik was nog leerplichtig. Maar er werd gelogen: je was ziek, of in het buitenland. Iedereen werd voor de gek gehouden, ook de school."

Zakkenrollen, inbraak of prostitutie
Pavlovic behoort tot de Roma-gemeenschap. Het komt vaak voor dat Roma-kinderen in Nederland door criminele familieleden vanaf jonge leeftijd worden ingezet bij zakkenrollen, inbraak of zelfs prostitutie. Ook wordt er veel gebedeld.
Om hoeveel kinderen het precies gaat, is niet bekend. Hulpverleners schatten in dat het gaat om tenminste honderden in Nederland woonachtige Roma-kinderen.

Pavlovic heeft lang in het criminele circuit gezeten. Nu werkt hij als zelfstandige in de hulpverlening en wordt hij ingezet door organisaties als het Leger des Heils en Defence for Children. Als ervaringsdeskundige bemiddelt hij tussen organisaties en mensen van de Roma-gemeenschap.

Hij kent veel kinderen die op dit moment in de criminaliteit zitten. Uitbuiting is volgens hem meer regel dan uitzondering in de families.
De problemen die hij tegenkomt zijn groot. "De een heeft criminele problemen, de ander gaat wel naar school maar wordt niet serieus genomen, waardoor hij geen stage kan lopen en in een Wajong-uitkering belandt."



Geen vertrouwen in buitenstaanders
Pavlovic heeft ook contact met de ouders van de kinderen. "Maar vaak vertrouwen zij buitenstaanders niet. Dus dan blijven ze maar uitbuiten en stelen."
Ook kunnen ze makkelijk hun kind van school houden door uit beeld te verdwijnen, zegt Pavlovic, "Bij ons pak je de caravan en binnen een uur ben je uit Nederland. Stuur dan nog maar eens - met Nederlandse regels - een kind naar school. Als ze uit het zicht verdwijnen, komen ze onderop de stapel te liggen."

Volgens Pavlovic is het hoog tijd dat er verandering komt. "Iedereen weet van de criminaliteit onder Roma's, en dat we niet naar school gaan. Nu moeten die vragen worden beantwoord, door de Roma zelf."

De politie speelt daarbij ook een rol, denkt hij. "De politie werkt nu nog mee aan de criminaliteit, omdat opgepakte kinderen weer worden teruggegeven aan ouders die ze uitbuiten. Ook ik ben vroeger wel eens direct uit het politiebureau terug de straat op gegaan om te stelen."

Bovendien moeten de kinderen anders behandeld worden, vindt Pavlovic. "Nu worden ze nog te vaak als dader aangepakt. Maar ze zijn ook slachtoffer." Criminaliteit is er niet alleen bij de Roma's, "maar je kunt het feit niet negeren dat het hier om kinderen gaat."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ak-was-ik-zeven.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 21 januari 2018 @ 20:02:11 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_176661340
Ik heb Roma in Duisburg meegemaakt.
Het is echt onbeschrijfelijk wat voor teringbende ze overal van maken.
Beestachtig haast.
pi_176661395
Verrassend. Had ik nou nooit achter ze gezocht.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_176661650
Die kinderen zouden door Jeugdzorg bij de ouders weggehaald moeten worden. Maar ja, tegen de tijd dat een rechter heeft geoordeeld dat dat moet, is het kind al zó verdorven dat niemand zich als pleeggezin wil aanbieden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 21 januari 2018 @ 20:26:07 #6
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_176661756
Ik ben ze wel eens tegengekomen bij de benzinepomp hier in de buurt. Oma stond de man achter de kassa bezig te houden met een of andere herdenkingsmunt (volgens haar kon ze ermee betalen, man achter de kassa zei van niet). Ondertussen stond het kleine meisje dat er bij was, ik denk dat ze een jaar of 7/8 geweest zou zijn, allerlei spullen in haar jas te stoppen.
pi_176661772
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:22 schreef spijkerbroek het volgende:
Die kinderen zouden door Jeugdzorg bij de ouders weggehaald moeten worden. Maar ja, tegen de tijd dat een rechter heeft geoordeeld dat dat moet, is het kind al zó verdorven dat niemand zich als pleeggezin wil aanbieden.
Als het moet, dan hoeft dat helemaal niet zo lang te duren.
Helaas zijn er al te weinig pleeggezinnen. Ze moeten die kinderen wel ergens kunnen laten als ze bij hun ouders worden weggehaald.
pi_176661781
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:26 schreef YazooW het volgende:
Ik ben ze wel eens tegengekomen bij de benzinepomp hier in de buurt. Oma stond de man achter de kassa bezig te houden met een of andere herdenkingsmunt (volgens haar kon ze ermee betalen, man achter de kassa zei van niet). Ondertussen stond het kleine meisje dat er bij was, ik denk dat ze een jaar of 7/8 geweest zou zijn, allerlei spullen in haar jas te stoppen.
Heb je er wat van gezegd?
pi_176661785
quote:
11s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:20 schreef bakfietsmoeder het volgende:

[..]


Onvergelijkbaar. Je moet het echt meemaken om het te begrijpen, is echt van een andere wereld, zo bizar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 22-01-2018 14:12:30 ]
  zondag 21 januari 2018 @ 20:27:57 #10
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_176661813
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Heb je er wat van gezegd?
Dat was eigenlijk het grappige van de situatie. Iedereen in de rij zag het gebeuren maar niemand zei iets. Ik ook niet. Achteraf wel spijt van gehad.
pi_176661824
Het is duidelijk dat dit om een grensoverschreidende aanpak vraagt. Door een register aan te houden kunnen kinderen dan sneller aan de ouderlijke macht worden onttrokken bij recidive, ook als die zich in het buitenland bevinden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_176661826
Maar dat had D66 toch al opgelost ! In 2005 al.

D66 pakt Roma-problematiek aan.

''Terug in Nederland liet D66 Kamerlid Bert Bakker er geen gras over groeien en bracht de resolutie ter sprake in zijn fractie wat leidde tot het indienen van een intussen aanvaarde motie die de Europese Commissie verzoekt te zorgen dat de rechten van de Roma in heel Europa gewaarborgd worden en als voorbeeld kan dienen voor de regeringen van landen waar
sprake is van een substantiële Roma minderheid.''

http://www.stoep.eu/bbarchief/2006/126.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 21-01-2018 20:44:11 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_176661898
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:26 schreef Physsic het volgende:
Als het moet, dan hoeft dat helemaal niet zo lang te duren.
Helaas zijn er al te weinig pleeggezinnen. Ze moeten die kinderen wel ergens kunnen laten als ze bij hun ouders worden weggehaald.
"Als het moet" idd. Dus er moet een aanleiding voor zijn. Zolang die er niet is en die ouders zonder (veel/effectief) toezicht hun kind kunnen "opvoeden", blijven die kinderen dus bij de ouders. Totdat de kinderen opgepakt worden omdat ze niet met hun tengels van andermans spullen af kunnen blijven. En dan is het dus te laat, omdat ze al geïndoctrineerd en verdorven zijn door de ouders.
Preventief kinderen bij de ouders weghalen komt niet bepaald veel voor in Nederland.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_176662594
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:49 schreef Harvest89 het volgende:
Wat een trieste reacties hier.
Als dit over Marokkanen of Turken zou gaan dan had dit topic al lang een slotje gehad.
NWS / [NWS Feedsp3c] Meer!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  † In Memoriam † zondag 21 januari 2018 @ 21:02:57 #16
137949 Disana
pi_176662719
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:01 schreef Confetti het volgende:
.
Hoe onderbouw je dat hun IQ zo laag is? Zou het ook aan gebrek aan opleiding kunnen liggen?

[ Bericht 23% gewijzigd door Frutsel op 22-01-2018 14:13:35 ]
pi_176662861
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:02 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe onderbouw je dat hun IQ zo laag is? Zou het ook aan gebrek aan opleiding kunnen liggen?
Voor zover ik weet gaan Roma kinderen (uitzonderingen daargelaten) helemaal niet naar school, maar worden ze zodra ze kunnen lopen meegestuurd om te bedelen of uit stelen te gaan. Onderwijs komt in die cultuur weinig of niet voor.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  † In Memoriam † zondag 21 januari 2018 @ 21:09:38 #18
137949 Disana
pi_176662916
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:07 schreef Hathor het volgende:

[..]

Voor zover ik weet gaan Roma kinderen (uitzonderingen daargelaten) helemaal niet naar school, maar worden ze zodra ze kunnen lopen meegestuurd om te bedelen of uit stelen te gaan. Onderwijs komt in die cultuur weinig of niet voor.
Precies. Daarom kun je maar weinig over hun IQ zeggen.
pi_176662978
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:02 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe onderbouw je dat hun IQ zo laag is? Zou het ook aan gebrek aan opleiding kunnen liggen?
Liefdeloos opgroeien in angst is slecht voor je mentale vaardigheden.
pi_176662985
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:26 schreef Physsic het volgende:

[..]

Als het moet, dan hoeft dat helemaal niet zo lang te duren.
Helaas zijn er al te weinig pleeggezinnen. Ze moeten die kinderen wel ergens kunnen laten als ze bij hun ouders worden weggehaald.
ja hoor, ze kwamen op een jeugdzorglocatie die zogenaamd geheim was. Het personeel kreeg de instructie: als familie ze komt ophalen, doe niks, geef kind maar mee. Maar zover kwam het vaak al niet, binnen korte tijd verdween kind zelf al over de schutting ofzo.
pi_176662987
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:02 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Naar waar moeten ze precies uitgezet worden?
Roemenie, Bulgarije en dergelijke. Het zijn geen Staatlozen.
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:02 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe onderbouw je dat hun IQ zo laag is? Zou het ook aan gebrek aan opleiding kunnen liggen?
En waarom doen ze niets aan opleiding en scholing? Omdat hun IQ en algemene intelligentie zo laag is dat ze daar geen belang aan kunnen hechten. Ze kunnen het niet bevatten. Een normaal denkend mens zal alles doen om zijn kinderen naar school te sturen. Deze mensen niet want ze zijn nog dommer dan een koe. Of het de cultuur is of genetisch aanleg, geen idee maar het valt niet te ontkennen.
pi_176663010
Roma's.....

Nuff said.
  † In Memoriam † zondag 21 januari 2018 @ 21:13:47 #23
137949 Disana
pi_176663012
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:12 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Liefdeloos opgroeien in angst is slecht voor je mentale vaardigheden.
Ja dat is zo, maar dat zegt niets over IQ.
  † In Memoriam † zondag 21 januari 2018 @ 21:14:52 #24
137949 Disana
pi_176663052
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:12 schreef Confetti het volgende:

[..]

Roemenie, Bulgarije en dergelijke. Het zijn geen Staatlozen.

[..]

En waarom doen ze niets aan opleiding en scholing? Omdat hun IQ en algemene intelligentie zo laag is dat ze daar geen belang aan kunnen hechten. Ze kunnen het niet bevatten. Een normaal denkend mens zal alles doen om zijn kinderen naar school te sturen. Deze mensen niet want ze zijn nog dommer dan een koe. Of het de cultuur is of genetisch aanleg, geen idee maar het valt niet te ontkennen.
Deze mensen zijn gewend buitengesloten te worden. Een opleiding zou bij hen niet makkelijk tot een baan leiden. Ik praat het niet goed, maar ik zie de moedeloosheid wel.
pi_176663062
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 21:12 schreef Confetti het volgende:

[..]

Roemenie, Bulgarije en dergelijke. Het zijn geen Staatlozen.

[..]

En waarom doen ze niets aan opleiding en scholing? Omdat hun IQ en algemene intelligentie zo laag is dat ze daar geen belang aan kunnen hechten. Ze kunnen het niet bevatten. Een normaal denkend mens zal alles doen om zijn kinderen naar school te sturen. Deze mensen niet want ze zijn nog dommer dan een koe. Of het de cultuur is of genetisch aanleg, geen idee maar het valt niet te ontkennen.
Ik ben toevallig in Bulgarije geweest voor een rondleiding op een uni daar en de prof daar sneed zelf het onderwerp aan hoe groot hun hekel aan zigeuners wel niet is. Naast de waarschijnlijke weigering van de Bulgaren om die mensen op te nemen is er ook nog het probleempje dat de meeste Roma in Nederland volgens mij ook Nederlands zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')