abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 januari 2018 @ 19:27:02 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_176660217
Rutte neemt weer gas terug
2 uur geleden in BINNENLAND

quote:
Den Haag - Premier Rutte slikt scherpe woorden over de verwijdering van een standbeeld uit de hal van het Mauritshuis al weer in. Afgelopen vrijdag waarschuwde de minister-president nog voor het herschrijven van de geschiedenis, door historische gebeurtenissen en figuren langs de meetlat van 2018 te leggen. Hij suggereerde dat het Mauritshuis misschien ook maar de naam moest veranderen.



Vandaag herhaalde directrice Emilie Gordenker van het Maurtishuis in Buitenhof dat het het museum ging om het beter schetsen van de historische context rond Johan Maurits van Nassau Siegen. Het beeld zou ’van mindere kwaliteit zijn’ en vervangen worden door een ander, authentiek beeld.

Gordenker vindt dat haar buurman in het Torentje beter naar de feiten had moeten kijken. Was Rutte maar even komen kijken, zei ze, dan had hij kunnen zien dat we een aparte ruimte hebben ingericht met onder meer het andere beeld van Johan Maurits, juist om het verhaal over onze naamgever te vertellen. Van een naamsverandering is absoluut geen sprake, zei de directeur.

Slavenhandel

Maurits is de opdrachtgever voor de bouw van het Mauritshuis, dat daarom al eeuwen zijn naam draagt. In Brazilië, waar hij betrokken was bij slavenhandel, heeft hij voor godsdienstvrijheid en goed onderwijs gezorgd. Johan Maurits wordt daar volgens Gordenker vereerd als een held.

In een tweet neemt Rutte nu gas terug. „Mijn argument was en is de verder weg liggende geschiedenis niet te beoordelen met de bril van nu, maar begrijp in Buitenhof van mijn buurvrouw dat mijn voorbeeld van het Mauritshuis niet goed gekozen was”, aldus Rutte. „Ik kom graag snel weer langs.”

Het is de tweede keer in een week dat de premier wordt gecorrigeerd op boude uitspraken. Afgelopen zondag verklaarde hij dat de vergoeding van bevingschade van gedupeerde Groningers nog niet geregeld was vanwege de lange kabinetsformatie. Zowel CDA-leider Sybrand Buma als D66-voorman Alexander Pechtold namen hier afstand van. Ook minister Eric Wiebes (Economische Zaken) wilde Ruttes woorden liever niet herhalen.

© https://www.telegraaf.nl/(...)neemt-weer-gas-terug
Beste FOK!kers,

Eerder dit weekend was ik met zes collega's aan de bitterballen :9~ :Y) :9 en het Jopenbier B:)B, geheel ter gelegenheid van het 1-jarig bestaan van één van onze bedrijfstakken :s) :s) :s) op de A'damse Zuidas.

Behalve een voortvarende gang van zaken, alle vertier binnen- en buiten ons mooie Haarlem inbegrepen, moge het duidelijk zijn dat wij, Haerlemmers in onze goede functie *), wanneer het nodig is gaarne een lans breken voor de intussen zeer gewaardeerde en door velen op handen gedragen premier Mark Rutte. 14.gif

Verschillen in opvatting blijft van alle tijden, waaronder de ongezouten mening van sommigen over het verwijderen van het standbeeld uit het Mauritshuis, in het kader van de slavenhandel, deed letterlijk en figuurlijk van zich spreken. Onze waardige en zeer kundige premier, sinds jaar en dag leider van de VVD (tevens verantwoordelijk voor de almaar groeiende economie en uw portemonnee ;)), maar ook de PVV (niet bepaald onze favoriete partij :N hoewel men het hierover toch wel eens was), deden allebei een kritische duit in het spreekwoordelijke zakje.

In de beste Haerlemsche sferen konden we veel begrip opbrengen voor onder meer Rutte's felle reactie op de verwijdering van het beeld uit de stijlvolle hal van het Mauritshuis. Maar uiteindelijk heeft de historische figuur in kwestie, naast de mindere kant van de NL'se geschiedenis, ons vast óók goede dingen gebracht. :Y)
Rutte's reactie hierop was dan ook puur uit gevoel voor de Nederlandse geschiedenis, respect voor de historische figuur wijlen Maurits en alles wat het verleden ons aan goeds heeft nagelaten, behalve de slavenhandel als zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis, mij dunkt.

Enfin, het blijft iets wat wij als gewaardeerd Haerlemmers alleen maar kunnen toejuichen, maar we zien ook in dat zijn aanvankelijke reactie op de verwijdering 'best anders had gekund'. Thans nam de in onze kringen niet geheel onbekende Mark Rutte welgemeend gas terug ;) aangaande deze 'kleine aanpassing', zo ook over zijn eerdere bewoording inzake de vertraagde schadeloosstelling van bevingschade van de door de jaren heen gedupeerde Groningers. :s) :s) :s) :s) .. :)

Directrice Emilie Gordenker gaf opnieuw tekst en uitleg waarover het precies ging. Tevens een heel plausibele verklaring voor dit fenomeen lijkt mij, want uiteindelijk is een 'bredere context' omtrent de historische figuur Johan Maurits van Nassau Siegen onontbeerlijk voor alle beginselen van onze geschiedenis.

Goed, nu de hoogste tijd om een Jopen te aanvaarden, dus wens ik u een fijne avond!!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zondag 21 januari 2018 @ 19:30:50 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_176660332
tldr
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  zondag 21 januari 2018 @ 19:37:08 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_176661388
Dat gedweep van Scjvb met Rutte. :') Die kerel is gewoon een trekpop van de EU hoor.

Desalniettemin weer een leuk stukje. Keep 'm coming.👍🏻

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2018 20:12:29 ]
pi_176661681
Nepnieuws verspreiden kan zeker alleen als je minister president bent
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_176661944
quote:
6s.gif Op zondag 21 januari 2018 19:27 schreef Scjvb het volgende:
maar we zien ook in dat zijn aanvankelijke reactie op de verwijdering 'best anders had gekund'.
anders gekund...
zeker... eerst in de feiten verdiepen en niet met de fanfare meelopen.
Dat geldt ook voor Buma, Antoinette Laan (VVD) die al kamervragen formuleerde, Bosma van PVV en nog een massa mensen.
  zondag 21 januari 2018 @ 20:52:54 #7
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_176662415
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

anders gekund...
zeker... eerst in de feiten verdiepen en niet met de fanfare meelopen.
Dat geldt ook voor Buma, Antoinette Laan (VVD) die al kamervragen formuleerde, Bosma van PVV en nog een massa mensen.
Zo ziet men maar weer; Rutte is ook net een mens, (heb daar zelf nooit aan getwijfeld hoor ;) ). En hij herstelt zijn eigen fouten, is reeds gebleken. Dat zal men vaker van hem gaan zien in zijn regeerperiode, tenminste wanneer het nodig is.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_176662860
Rutte :')
Alle ophef-zoekers die geen nuance willen zien :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')