abonnement Unibet Coolblue
pi_176656876
TS zit met de volgende prangende vraag;

Na jaren van financiële ellende heb ik sinds afgelopen jaar eindelijk mijn zaken weer op de rit, heb sinds dit jaar ook een opleiding afgerond en druk bezig met de voorbereidingen voor sollicitaties in die functie en draai in de tussentijd zoveel mogelijk uren via een uitzendbureau bij een bedrijf om iedere week een fatsoenlijke boterham op mijn bord te hebben liggen. Ik heb (mede door die ellendige jaren) geleerd om zuinig om te gaan met geld en kan goed sparen en bouw dus redelijk makkelijk wat op. Nu wil ik het echter wel goed gaan aanpakken en een financiële buffer aanleggen zodat ik altijd een ''pot'' heb waar ik uit kan putten en nooit meer op mijn laatste centen hoef te teren. Maar hoe bepaal je nu wat ''genoeg'' is, bijvoorbeeld om een auto van 5k of 10k of iets anders van redelijke waarde te kopen? Sparen jullie dan tot bijvoorbeeld het dubbele voordat je die aanschaf doet, of een kwart van dat bedrag of meer?
En hebben jullie misschien nog andere tips voor me?

Ik ben alleenstaand en heb geen kinderen, dus ook geen extra financiële lasten. Ik woon in een gunstig geprijsde huurwoning en stookkosten zijn heel laag, dus ook daar heb ik weinig omkijken naar.

Ik sta open voor suggesties ^O^ .
pi_176656985
Zelf heb ik onlangs een ‘nieuwe’ auto gekocht. Ik heb er toen bewust voor gekozen om nog een buffer van ¤4000 achter de hand hield.

Wat er een handige tool is, is de bufferbereken tool van het Nibud:

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Verder een beetje proberen in te schatten wat er nog aan zit te komen aan kosten, en vooral geen leningen afsluiten voor niet noodzakelijke shit (al zul je dat wellicht door schade en schande hebben ondervonden??)

[ Bericht 1% gewijzigd door cofi op 21-01-2018 17:17:23 ]
pi_176657006
Waarom een auto?
pi_176657050
*dubbel*
  zondag 21 januari 2018 @ 17:16:43 #5
286575 Roces18
Chef de party
pi_176657081
6 maandsalarissen. ^O^
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_176657253
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 17:11 schreef cofi het volgende:
Zelf heb ik onlangs een nieuwe auto gekocht. Ik heb er toen bewust voor gekozen om nog een buffer van ¤4000 achter de hand hield.

Wat er een handige tool is, is de bufferbereken tool van het Nibud:

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Verder een beetje proberen in te schatten wat er nog aan zit te komen aan kosten, en vooral geen leningen afsluiten voor niet noodzakelijke shit (al zul je dat wellicht door schade en schande hebben ondervonden??)
Thnx, met zo'n tool kan ik wel wat denk ik ^O^ .

Ik heb inderdaad mijn lesje wel geleerd ja. Hoewel daar ook andere zaken een rol in speelden en niet enkel en alleen dat, het heeft me behoorlijk wat jaren gekost om het weer op de rit te krijgen en heb met véél dingen moeten afzien. Dat vormt je wel, maar je trekt er lering uit en met die lering wil ik juist méér doen nu, zodat ik er in de toekomst altijd goed bij zit. Dus ook (voorzichtig) kijken naar mogelijkheden om je geld slim te investeren in bijvoorbeeld crypto valuta óf andere manieren om je geld te laten groeien en extra inkomensstromen op te bouwen horen daar ook bij. Ik wil mijn kansen maximaal benutten.

quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 17:12 schreef loni55 het volgende:
Waarom een auto?
De auto is maar een voorbeeld in deze, het kan ook voor iets anders zijn. Een stuk vermogen voor een nog te kopen huis bijvoorbeeld.
  zondag 21 januari 2018 @ 17:27:38 #7
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_176657285
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 17:16 schreef Roces18 het volgende:
6 maandsalarissen. ^O^
Bruto?

En waarom die maatstaf?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_176657460
Zorg ervoor dat je 2 maanden zonder inkomen kan leven, een aanvraag voor een toeslag/uitkering of wat dan ook duurt meestal 1 a 2 maanden, dit moet je kunnen overbruggen.

Je hebt natuurlijk ook onrealistische spaarpeeps, mensen die onbeperkt door sparen en gierig leven en doen alsof ze geen geld hebben, daar niks van aantrekken :Y)
Interessant he ?
pi_176657603
Als onrealistische spaarpeep zou ik je adviseren om gewoon door te sparen. Op een gegeven moment wil je met pensioen en dan hoef je niet op de staat te rekenen. De AOW leeftijd is voor veel beroepen nu al onrealistisch. Tegenwoordig moet je zelf voor je pensioen sparen en dat kun je het beste gewoon doen door vermogen op te bouwen. Bijvoorbeeld door een huis te kopen.
Je opmerking over cryptocurrencies doet me vermoeden dat je beter niet zelf kan beleggen. Gewoon banksparen lijkt me voor jou nu nog het beste. Misschien een ETF als je voldoende buffer hebt opgebouwd.
pi_176657606
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 17:25 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Thnx, met zo'n tool kan ik wel wat denk ik ^O^ .

Ik heb inderdaad mijn lesje wel geleerd ja. Hoewel daar ook andere zaken een rol in speelden en niet enkel en alleen dat, het heeft me behoorlijk wat jaren gekost om het weer op de rit te krijgen en heb met véél dingen moeten afzien. Dat vormt je wel, maar je trekt er lering uit en met die lering wil ik juist méér doen nu, zodat ik er in de toekomst altijd goed bij zit. Dus ook (voorzichtig) kijken naar mogelijkheden om je geld slim te investeren in bijvoorbeeld crypto valuta óf andere manieren om je geld te laten groeien en extra inkomensstromen op te bouwen horen daar ook bij. Ik wil mijn kansen maximaal benutten.

[..]

De auto is maar een voorbeeld in deze, het kan ook voor iets anders zijn. Een stuk vermogen voor een nog te kopen huis bijvoorbeeld.
Ik heb mijn lessen in mijn studententijd wel geleerd; aan het eind van je geld is er nog een stuk maand over :')

Mijn oplossing was om mijn geldstromen bij te houden / inzichtelijk te maken. Bij elke keer dat je iets uitgeeft denk je dan nog een keer extra na of het echt nodig is. Het wordt dan echt een sport om zo goedkoop mogelijk te leven. Het opgebouwde geld heb ik toen goed kunnen gebruiken bij het kopen van mijn (ons) huis. Bij een dergelijke investering is het ook helemaal niet gek of erg dat je dan ff een wat lagere liquide buffer hebt.

Bewuste overweging is (in mijn geval iig) het sleutelwoord.

Overigens houd ik de stromen nu minder strak in de gaten, maar de grote lijnen heb ik inzichtelijk.

Wat ik zelf een handige methode vind, is om voor losse uitgaven (boodschappen, uitstapjes, gadgets, dat soort meuk) een aparte bankrekening te hebben. Als je dan buiten je ingeschatte uitgavenpatroon dreigt te komen, dan heb je dat direct inzichtelijk. Het moment dat je salaris binnen komt, lijkt het nml dat je veel te besteden hebt, maar het gros is al ‘uitgegeven’ aan de vaste lasten.... :{
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 17:48:46 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176657695
Ik heb in het begin inderdaad de helft gespaard meer gespaard dan wat hetgeen ik wilde eigenlijk kostte, en dat dus voor elk ding opnieuw.

Dus, rekenvoorbeeldje. Stel ik wilde een TV kopen voor 2000 euro.

Dan spaarde ik tot 3000 euro. Immers, dan had ik nog 1000 euro nadat ik de TV gekocht had. Als ik dan daarna iets anders wilde kopen van zeg, 1000 euro, dan spaarde ik opnieuw 1500 euro. Dat betekent dan dus, dat als ik beide dingen gekocht heb, ik dan op mijn rekening nog 1000 + 500 = 1500 euro.

Wat ik NIET deed was na die TV zeggen van, oke, ik heb nu nog 1000 euro op de spaarrekening, nu wil ik iets van 1000 euro, ik spaar de helft meer, dus ik moet 1500 euro sparen, maar omdat ik nog 1000 euro op de rekening heb hoef ik maar 500 euro te sparen, want immers, als je dat doet, heb je daarna nog maar 500 euro op je rekening, ipv 1500.

Nu had ik dan wel het 'voordeel' dat ik niet vaak iets wilde kopen, zeker niet toen ik nog een stuk jonger was. Nu ben ik inmiddels heel wat jaren verder, en wat ik nu doe is dat ik gewoon een absolute ondergrens heb qua spaargeld waar ik niet onder wil komen. Ik wil MINSTENS een jaar lang alles wat ik in een jaar doe kunnen doen van mijn spaargeld waarbij ik, als ik in die situatie zou komen, ik na al die uitgaven nog steeds niet onder mijn absolute ondergrens kom.

Dat duurt wel wat langer, en het vergt discipline, maar, ja, dat is hoe ik het doe. Heeft vooralsnog meer dan prima gewerkt. :)

Overigens wel maximaal respect voor het feit dat je jezelf uit de shit hebt getrokken, ervan geleerd hebt, etc. Lees je niet vaak, en ik vind het super tof. Respect.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176657763
Had ik ook nog niet gezegd idd, dik respect!

Moest wel (innerlijk) lachen toen een bevriend stel langs kwam nadat we ons huisje op orde hadden (inrichting ed). Die meid was helemaal verbaasd dat we het geld hadden om oa een nieuw interieur te kopen. Die gast: -O- daarom moet je ook niet alles uitgeven elke maand...
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 18:18:22 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176658269
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 17:53 schreef cofi het volgende:
Had ik ook nog niet gezegd idd, dik respect!

Moest wel (innerlijk) lachen toen een bevriend stel langs kwam nadat we ons huisje op orde hadden (inrichting ed). Die meid was helemaal verbaasd dat we het geld hadden om oa een nieuw interieur te kopen. Die gast: -O- daarom moet je ook niet alles uitgeven elke maand...
Jawel, maar sparen is tegenwoordig een vies woord voor veel mensen he. Alles moet nu nu nu en dan als je een keer iets duurders wil kopen (zoals een inrichting) dan een kredietje afsluiten want ja, sparen kunnen we tegenwoordig niet meer.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176659238
Als vuistregel zou ik aanhouden dat je minimaal 10% van je netto inkomen spaart, uiteraard is meer mooi meegenomen, maar stel een geagendeerde overboeking in die elke maand een vast bedrag overmaakt naar je spaarrekening zodat je jezelf dwingt te sparen.

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2018 18:52:39 ]
pi_176659332
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 17:43 schreef Benger2 het volgende:
Als onrealistische spaarpeep zou ik je adviseren om gewoon door te sparen. Op een gegeven moment wil je met pensioen en dan hoef je niet op de staat te rekenen. De AOW leeftijd is voor veel beroepen nu al onrealistisch. Tegenwoordig moet je zelf voor je pensioen sparen en dat kun je het beste gewoon doen door vermogen op te bouwen. Bijvoorbeeld door een huis te kopen.
Je opmerking over cryptocurrencies doet me vermoeden dat je beter niet zelf kan beleggen. Gewoon banksparen lijkt me voor jou nu nog het beste. Misschien een ETF als je voldoende buffer hebt opgebouwd.
Mee eens ja, maar waarom doet de overheid alles aan om sparen onaantrekkelijk te maken?
Rente omlaag knallen, VHR niet afschaffen, bij zorgtoeslag een vermogen eis hebben, gek genoeg geld voor bejaarden een veel hoger rendement terwijl die generatie best rijk is (babyboom)
Interessant he ?
pi_176659364
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 18:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jawel, maar sparen is tegenwoordig een vies woord voor veel mensen he. Alles moet nu nu nu en dan als je een keer iets duurders wil kopen (zoals een inrichting) dan een kredietje afsluiten want ja, sparen kunnen we tegenwoordig niet meer.
Alles voor de pracht en praal, zodat je kunt laten zien aan iedereen dat je het zo goed gedaan hebt :r
pi_176659416
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 18:55 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Mee eens ja, maar waarom doet de overheid alles aan om sparen onaantrekkelijk te maken?
Rente omlaag knallen, VHR niet afschaffen, bij zorgtoeslag een vermogen eis hebben, gek genoeg geld voor bejaarden een veel hoger rendement terwijl die generatie best rijk is (babyboom)
Consumeren stimuleren, zodat de werkgelegenheid groeit....the greater good oid
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 19:00:53 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176659500
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 18:56 schreef cofi het volgende:

[..]

Alles voor de pracht en praal, zodat je kunt laten zien aan iedereen dat je het zo goed gedaan hebt :r
Nou ja, kijk die vriendin van jou is hoogst verbaasd dat jullie zomaar een nieuwe inrichting kunnen kopen, en blijkbaar weet die vriend van haar wel hoe de vork in de steel zit, want die opmerking kwam niet voor niks.

Ik zou dat niet kunnen, met zo iemand samen zijn. Nu is mijn vrouw gelukkig niet zo, maar je zult maar continue moeten toezien hoe je partner alles uitgeeft en dan daadwerkelijk niet snapt dat als je dat niet doet, je ook wat geld achter de hand hebt om iets te kunnen doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176659692
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 19:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou ja, kijk die vriendin van jou is hoogst verbaasd dat jullie zomaar een nieuwe inrichting kunnen kopen, en blijkbaar weet die vriend van haar wel hoe de vork in de steel zit, want die opmerking kwam niet voor niks.

Ik zou dat niet kunnen, met zo iemand samen zijn. Nu is mijn vrouw gelukkig niet zo, maar je zult maar continue moeten toezien hoe je partner alles uitgeeft en dan daadwerkelijk niet snapt dat als je dat niet doet, je ook wat geld achter de hand hebt om iets te kunnen doen.
Inmiddels zijn ze ook uit elkaar :') maar ik zou het ook niet kunnen. Ik ben echt gezegd met een ontzettend leuke vriendin die ook altijd naar goedkope alternatieven zoekt voor iets wat we willen.
Als ik naar mijn omgeving kijk (hoger opgeleiden, begin 30) valt me het heel erg op dat de pracht en praal mentaliteit zo aanwezig is.

Dat terwijl we net een crisis achter de rug hebben, omdat er veel meer besteed werd door mensen dan ze daadwerkelijk konden besteden.....maar goed, dit is niet waar TS om gevraagd heeft ;)
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 19:14:31 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176659817
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 19:09 schreef cofi het volgende:

[..]

Inmiddels zijn ze ook uit elkaar :') maar ik zou het ook niet kunnen. Ik ben echt gezegd met een ontzettend leuke vriendin die ook altijd naar goedkope alternatieven zoekt voor iets wat we willen.
Als ik naar mijn omgeving kijk (hoger opgeleiden, begin 30) valt me het heel erg op dat de pracht en praal mentaliteit zo aanwezig is.

Dat terwijl we net een crisis achter de rug hebben, omdat er veel meer besteed werd door mensen dan ze daadwerkelijk konden besteden.....maar goed, dit is niet waar TS om gevraagd heeft ;)
Naja definieer pracht en praal. Jullie hebben de meubels gekocht, die zullen dan niet van Ikea komen, dus in de ogen van anderen is dat dan misschien pracht en praal, terwijl jij gewoon vindt dat je normale, kwalitatief goede spullen hebt gekocht. Die beoordeling van ´pracht en praal´ wordt er veelal aangehangen door andere mensen he, niet door jezelf.

Tja, dat meer uitgeven dan je kunt besteden is iets van al heel erg lang denk ik, al ruim voor de meest recente crisis. Sparen is een vies woord. Maar TS heeft het licht gezien zo lijkt het, en dat is gewoon top.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176660275
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 18:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jawel, maar sparen is tegenwoordig een vies woord voor veel mensen he. Alles moet nu nu nu en dan als je een keer iets duurders wil kopen (zoals een inrichting) dan een kredietje afsluiten want ja, sparen kunnen we tegenwoordig niet meer.
Wat een borrelpraat :')
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 19:30:14 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176660318
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 19:29 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Wat een borrelpraat :')
Vertel dat tegen de mensen die allemaal kredietjes afsluiten omdat ze relatief kleine dingen willen kopen en daar anders het geld niet voor hebben :')
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 21 januari 2018 @ 19:31:16 #23
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_176660345
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 19:29 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Wat een borrelpraat :')
Ja dat ben ik wel een beetje eens, vooral de groep 25-35 lijkt meer op te hebben dan bijvoorbeeld de groep 35-45 (als ik hier zo een beetje om me heen kijk/hoor)
Drop you like an ill, bad habit
pi_176660475
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 19:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Vertel dat tegen de mensen die allemaal kredietjes afsluiten omdat ze relatief kleine dingen willen kopen en daar anders het geld niet voor hebben :')
http://statline.cbs.nl/St(...)T&STB=G1&CHARTTYPE=2

:W
pi_176660744
quote:
Kijk die rente joh!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')