abonnement Unibet Coolblue
pi_176630419
Hallo allemaal,

Wie kan me tips geven?

Ik werk al 12 jaar voor het zelfde bedrijf (het is mijn 2e baan). Ik voel me al wat langer niet helemaal meer op mijn plek door de nodige veranderingen. Ik heb al een tijdje een onstuimig gevoel in mijn buik, maar sinds een paar maanden is dit flink verergerd en is het kwartje gevallen dat dit door het werk (stress en werkdruk komt). We zijn een paar maanden terug in een reorganisatie terecht gekomen en hierdoor zijn een aantal collega's waar we een goede band mee hadden plotseling ontslagen. We hebben er een collega voor terug gekregen waar we absoluut niet mee overweg kunnen. Daarbuiten zijn er nog de nodige dingen gebeurd waar ik niet echt verder op in kan gaan. Zowel het bedrijf is na 12 jaar erg veranderd, maar ik natuurlijk ook..... Kortom: ik ben toe aan iets nieuws....nieuwe werkomgeving, nieuwe collega's, nieuwe contacten....
Toen ik het besluit had genomen eens om me heen te gaan kijken, kwam ik een superleuke vacature tegen in mijn eigen woonplaats. Dit bedrijf ken ik al, omdat dit een (kleine) klant is van het bedrijf waar ik nu werk.
Door de reorganisatie vond ik het niet slim om op mijn werk open kaart te spelen en aan te geven dat ik wilde gaan kijken of deze vacature wat voor mij is. Ik wil uiteraard geen risico lopen mijn baan te verliezen zonder hier een leuke nieuwe baan voor in de plaats te hebben. Voor hetzelfde geld vinden ze mij niet geschikt voor de functie of verdient het te weinig....
Ik heb inmiddels 2 hele leuke gesprekken gehad....en ze hebben me gebeld dat ze me willen verwelkomen in hun team. Yeah! Ze gaan me deze week een aanbod doen.
Ik ben natuurlijk superblij. Het is een heel leuk bedrijf die ook heel goed is voor de werknemers, een leuke verfrissende functie, ik kan op de fiets naar mijn werk (mijn huidige werk is 15 minuten met de auto...ook niet veel...maar toch, op de fiets is beter voor mijn gezondheid) en daarbuiten ga ik er hoogstwaarschijnlijk in salaris goed op vooruit.
Nu het probleem..... Het betreft dus een klant van mjjn huidige werkgever. En officieel valt dit dus onder het relatiebeding (staat ook echt zo in mijn contract vermeld helaas). Nu is de functie die ik heb en die ik ga uitvoeren bij de nieuwe werkgever geen belangrijke of hoge functie. Ik ga geen salesfunctie bekleden en kan dus ook geen klanten meenemen. Ik heb ook geen hogere management functie. Ik ben nu logistiek / customer service medewerker en ga bij de nieuwe werkgever ook op de customer service afdeling werken en dan hoofdzakelijk voor Export en Intercompany (een totaal andere markt dus).
Het bedrijf waar ik nu werk levert halffabrikaten en het nieuwe bedrijf eindproducten. 1 van onze halffabrikaten wordt in 1 eindproduct van de nieuwe werkgever verwerkt. Verder verkoopt de nieuwe werkgever totaal andere producten...ze zitten dus ook niet in dezelfde vijver van klanten.

Wie is er ook bij een relatie gaan werken en had een relatiebeding? Volgens mij is dit redelijk standaard in contracten (ik weet dat het vanaf 2015 niet meer zomaar mag, maar mijn contract dateert uit 2008).
Op welk moment zal ik bij mijn huidige werkgever het verzoek indienen mij vrij te stellen van het relatiebeding? Op zich heb ik een goede werkverhouding met mijn baas en ergens denk ik wel dat hij mij deze nieuwe kans gunt....aan de andere kant....je kunt het nooit zeker weten en het laatste wat ik wil is met bonje vertrekken of deze leuke nieuwe baan door mijn neus geboord te zien worden. Of aangeklaagd worden ivm het overtreden van het relatiebeding .
Ik krijg maandag of dinsdag het financiële plaatje inclusief arbeidsvoorwaarden te horen van de nieuwe werkgever. Ik wil bij hun wel aangeven dat er sprake is van een relatiebeding, maar dat ik daar aangezien mijn functie geen problemen mee verwacht. Dn ben ik daar in ieder geval wel eerlijk over geweest.
Een bedrijf moet, zo heb ik het begrepen, wel zwaarwegende belangen hebben / schade lijden om je geen toestemming te verlenen. Dus wat is nu de kans dat ik geen toestemming krijg? Ze zullen het misschien niet leuk vinden dat ik vertrek, maar buiten een krappere bezetting zullen ze hier geen enkele schade aan lijden.
Hoe zal ik het aanpakken? Wachten tot ik mijn aanbod / eenzijdig getekend contract binnen heb en daarna het gesprek met mijn huidige werkgever aangaan en toestemming vragen te vertrekken? Uiteraard in goed overleg voor wat betreft mijn opzegtermijn.

Pffff.....ben aan de ene kant zo blij met mijn 'waarschijnlijk nieuwe baan', maar het relatiebeding maalt zo door mijn hoofd dat ik er slecht van slaap. Voel me zelfs soort van schuldig tegenover mijn hudige werkgever.....
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 20 januari 2018 @ 11:17:18 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_176630511
Wat staat er letterlijk in je contract? Weet je zeker dat het beding ook voor dit bedrijf geldt? Zo ja, ga in overleg met je werkgever. Vragen kan altijd en misschien zijn ze na 12 jaar wel bereid om je toch te laten gaan.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 20 januari 2018 @ 11:21:56 #3
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_176630587
Maak een afspraak met je werkgever. Vertel hem dat je 12 jaar met veel plezier bij hem gewerkt hebt maar dat je door de veranderde werkcultuur tijdens de reorganisatie toe bent aan een nieuwe uitdaging.

Vertel hem dat je een andere baan kunt krijgen bij Bedrijf X. Vertel hem (zal die zelf waarschijnlijk ook wel weten) wat de relatie van jullie bedrijf met deze klant is en wat jouw functie daar zou gaan worden. Vertel hem dat in je contract een relatiebeding staat maar dat je lijkt dat die, gezien de redenen die je hierboven noemde, niet van toepassing is. Vraag hem of hij het relatiebeding uit de weg kan halen, eventueel laat je daarbij vastleggen welke werkzaamheden je wel of niet mag doen bij het nieuwe bedrijf.

Om hem tegemoet te komen kun je bijvoorbeeld een wat ruimer uittreedtermijn afspreken zodat ze wat meer tijd hebben vervanging te zoeken. Wellicht zijn ze wel blij dat je vertrekt gezien ze in een reorganisatie zitten.

Mocht je werkgever het allemaal niet willen, dan kun naar andere opties kijken.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_176631253
+ bovenstaand bericht: zorg dat je het eea zwart op wit krijgt
pi_176631313
Ik heb een relatiebeding. Er staat dat ik bij een nieuwe werkgever geen klanten van de oude werkgever mag benaderen. Dus voor een klant werken zou geen probleem zijn. Wat staat er jouw beding.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_176631761
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 12:14 schreef Fer het volgende:
De letterlijke tekst is belangrijk
Dat :)
pi_176631919
TS, heb je ook een samenvatting?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176632024
Ik verwacht niet dat je hiermee gedoe krijgt. Maar zoals al gezegd: letterlijke tekst van het beding moet ik weten om echt een zinnig antwoord te kunnen geven.
Alius aliud dicit
pi_176632149
Relatiebeding gaat vaak over het volgende. Bijvoorbeeld jullie verkopen peren.
Ja gaat bij een ander bedrijf werken en benaderd je oude relaties om peren te verkopen -> mag niet. Je gaat werken bij een relatie die peren van je oude bedrijf kocht en die relatie blijft dat doet -> geen probleem lijkt mij.
pi_176633435
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 13:03 schreef brulaap112 het volgende:
Relatiebeding gaat vaak over het volgende. Bijvoorbeeld jullie verkopen peren.
Ja gaat bij een ander bedrijf werken en benaderd je oude relaties om peren te verkopen -> mag niet. Je gaat werken bij een relatie die peren van je oude bedrijf kocht en die relatie blijft dat doet -> geen probleem lijkt mij.
Vaak wel, maar niet altijd.

Bedrijf A levert een product aan bedrijf B. B moet een techneut inhuren van A of een contract sluiten om het product te onderhouden. Techneut heeft een clausule, die voorkomt dat B de techneut in dienst neemt en zo goedkoper het product kan onderhouden.

Of een medewerker van A wordt gedetacheerd bij B. A verdient hier lekker aan. Voor B is het goedkoper om de medewerker in vaste dienst over te nemen. Uiteraard voorkomt een beding dit.
.
  Moderator zaterdag 20 januari 2018 @ 14:34:00 #11
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_176633777
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:34 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Wordt er een keer moeite gestoken in een goede OP met duidelijke uitleg, is het nog niet goed...
Aan duidelijkheid geen gebrek, maar driekwart is irrelevant voor de vraag. Of niet?

De vraag van TS is terug te brengen tot de kern:

Ik heb een relatiebeding; kan ik in een soortgelijke functie gaan werken bij een bedrijf waarvan mijn huidige werkgever een leverancier is?

Het antwoord is: dat hangt af van de exacte formulering en onderbouwing in de arbeidsovereenkomst en/of de welwillendheid van de huidige werkgever.

[ Bericht 14% gewijzigd door baskick op 20-01-2018 18:42:50 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176634161
Voordat je een contract gaat zou ik met je huidige werkgever gewoon een gesprek aangaan hoe hij er tegenover staat.

Verder zou ik niets direct toezeggen vwb later uit dienst gaan etc. etc.: gewoon normaal het gesprek aan en als hij er een idee over heeft dan jij hebt dan denk je er even rustig over na en kom je erop terug.
  Moderator zondag 21 januari 2018 @ 12:41:01 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_176651362
Letterlijke tekst. In een dergelijk beding moet in principe nooit ruimte zijn voor meerdere intepretaties aangezien het dan niet houdbaar wordt.

Idem voor een concurrentiebeding
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 21 januari 2018 @ 12:50:05 #15
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_176651553
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:15 schreef Fer het volgende:

[..]


Of een medewerker van A wordt gedetacheerd bij B. A verdient hier lekker aan. Voor B is het goedkoper om de medewerker in vaste dienst over te nemen. Uiteraard voorkomt een beding dit.
Zo vanzelfsprekend is dat niet. Als detacheringsbureau proberen te verhinderen dat de medewerker in dienst gaat bij B kan namelijk een overtreding van de wet zijn (WAADI art. 9a 'belemmeringsverbod'). Voor de casus van TS trouwens verder niet relevant.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_176653689
Zou ook je nieuwe werkgever hier in betrekken. Misschien hebben ze wel een jurist die er wat beter naar kan kijken en als je huidige werkgever dan wel een iets langere opzegtermijn wil hanteren, is het wel handig als die nieuwe werkgever daar ook van op de hoogte is.
Eerst denken, dan typen
pi_176655293
Dankjulliewel voor de adviezen!!
In mijn beding staat dat ik niet zonder toestemming van werkgever in dienst mag treden bij een relatie en / of concurrent. Ik mag zelfs niet zonder toestemming solliciteren....
Volgens de rechtsbijstand moet ik inderdaad toestemming vragen aan mijn werkgever.
Ik ga dus morgen met hem maar eens een gesprekje aan. Volgens mij mag hij alleen weigeren bij zwaarwegende bedrijfsbelangen / risico's en dat is bij mij niet van toepassing. Ik ga er vanuit dat hij dus niet anders kan dan mij dus die toestemming verschaffen.....
Ben benieuwd; vind het wel spannend! Ben niet zo goed in dit soort gesprekken 🤗.....
Ik ga het bij de nieuwe werkgever aankaarten in het geval ik morgen de toestemming niet krijg. Als de toestemming er morgen wel is is er namelijk niks aan de hand. En misschien zitten ze niet te wachten op iemand met een relatiebeding in het contract.
pi_176655817
Ts, ik denk dat je goed zit met je eigen idee.

Ik zou het aanbod afwachten en dan het gesprek met je leidinggevende aangaan.

Ze zullen van goede huize moeten komen om je tegen te houden.

Overigens lijkt het me niet OK dat je niet zonder toestemming mag solliciteren. Wat een vergaande clausule. Een dat voor een beetje niet zo heftige functie.
Whatever...
pi_176686243
Vandaag akkoord gekregen van werkgever mbt relatiebeding.
Ook een mooi aanbod van de 'nieuwe werkgever'.
Voor 99,9% rond. De laatste puntjes nog op de i.

Bedankt voor de adviezen hier!
pi_176686411
Gefeliciteerd met je nieuwe baan dan!
Whatever...
  dinsdag 23 januari 2018 @ 09:33:14 #21
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_176689250
Wat is eigenlijk de reden dat je zo'n contract getekend hebt?

En staat het in je nieuwe contract ook?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 10:10:54 #22
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176689732
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 15:53 schreef petraatje het volgende:
In mijn beding staat dat ik niet zonder toestemming van werkgever in dienst mag treden bij een relatie en / of concurrent. Ik mag zelfs niet zonder toestemming solliciteren....
Als het er letterlijk zo staat had je, als het een probleem was geworden, denk ik wel een goede reden om het aan te vechten.
Een algemeen concurrentie- en relatiebeding wordt niet meer door de rechter geaccepteerd tegenwoordig. Het moet echt heel specifiek zijn.

Daarnaast, hoezo zou jouw oude werkgever überhaupt toestemming moeten geven om te gaan solliciteren? Da's erg raar.

Maar goed, het lijkt erop dat je er geen heet hangijzer van hoeft te maken :) gefeliciteerd met je (waarschijnlijk) nieuwe baan!
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176689868
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 10:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
Daarnaast, hoezo zou jouw oude werkgever überhaupt toestemming moeten geven om te gaan solliciteren? Da's erg raar.
Maar wel een hele slimme zet door het erin te zetten. Want ook al is het niet houdbaar, je zal er als werknemer toch iets mee moeten. En zo weet je als werkgever dus altijd dat iemand aan het solliciteren is of gaat.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 10:23:11 #24
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176689879
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 10:22 schreef Coritchando het volgende:
je zal er als werknemer toch iets mee moeten
Nee hoor.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176689890
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 10:23 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nee hoor.
Ik denk dat er weinig tot geen werknemers zijn die zich er niets van aantrekken. Die hebben de angst dat het terecht is, dus zullen het moeten aankaarten. Waarna de werkgever het natuurlijk wegwuift dat het geen probleem is (en op de hoogte is).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')