abonnement Unibet Coolblue
pi_176597150
Ik hoor weleens van kennissen/collega's/etc dat ze een tijdje in een buitelands kantoor gaan werken ('secondment') voor een aantal (6+) maanden (max 1-2 jaar). Mogelijk zal ik ook (ooit) de kans krijgen om in 1 van onze buitenlandse kantoren te werken.

Wat is eigenlijk gebruikelijk voor huisvesting in zulke gevallen? Regelt het kantoor accommodatie? Krijg je een soort maandelijkse toelage? Moet je alles zelf regelen?

Als iemand zijn ervaring kan delen, zou ik dat waarderen. Vooral geïnteresseerd in (grote) advocatuur/consultancy/banken.
pi_176598644
Dit verschilt van bedrijf tot bedrijf en van land tot land. Moeilijk om een eenduidig antwoord te geven.

Twee eigen voorbeelden:
Wij hebben een secondment gedaan in Kazachstan (4,5 jaar). Huisvesting en vervoer geheel via werkgever en salaris bruto=netto plus landentoeslagen en andere compensatie.s Oliebedrijf (via echtgenoot)

Volgende week ga ikzelf toevallig ook naar Kazachstan voor mijn eigen werk (fin.detachering). Korte opdracht 2-3 weken. Huisvesting en vervoer geheel geregeld. Uurtarief voor mijzelf en mijn werkgever. Onkostencompensatie voor overige kosten (maar ik kan daar toch weinig uitgeven)

Hoe welvarender het land waar je naar toe gaat, hoe vaker je geld krijgt en zelf iets mag regelen. Landen met mindere welvaart heeft een werkgever vaker al iets geregeld.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_176598927
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 22:03 schreef Essebes het volgende:
Dit verschilt van bedrijf tot bedrijf en van land tot land. Moeilijk om een eenduidig antwoord te geven.

Twee eigen voorbeelden:
Wij hebben een secondment gedaan in Kazachstan (4,5 jaar). Huisvesting en vervoer geheel via werkgever en salaris bruto=netto plus landentoeslagen en andere compensatie.s Oliebedrijf (via echtgenoot)

Volgende week ga ikzelf toevallig ook naar Kazachstan voor mijn eigen werk (fin.detachering). Korte opdracht 2-3 weken. Huisvesting en vervoer geheel geregeld. Uurtarief voor mijzelf en mijn werkgever. Onkostencompensatie voor overige kosten (maar ik kan daar toch weinig uitgeven)

Hoe welvarender het land waar je naar toe gaat, hoe vaker je geld krijgt en zelf iets mag regelen. Landen met mindere welvaart heeft een werkgever vaker al iets geregeld.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord :). Binnen mijn branche zijn het vooral de grote steden waar ik eventueel op secondment zou kunnen, denk aan London, New York, Hong Kong, Shanghai, Zurich, etc.

Lijkt me in principe erg leuk, maar het moet wel ook financieel te doen zijn. Wel zijn er meestal wat expat-regeltjes waardoor belastingdruk iets afneemt, maar het zijn allemaal erg dure steden. Ik denk eigenlijk dat kantoor wel iets regelt, maar vind het een beetje gierig overkomen om dat zo direct te vragen :P.
pi_176599032
Ook handig om je eign huis in de verhuur te zetten
pi_176600031
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 22:20 schreef terrorsjaak het volgende:
Ook handig om je eign huis in de verhuur te zetten
Voor 6 maanden? Hoop geregel hoor.

Overigens indien hypotheek vaak niet toegestaan.
pi_176600162
Bij ons krijg je een extra toelage. Die is bedoeld om je vaste kosten thuis te dekken (huis hoeft niet te worden verhuurd) bovendien worden de salarissen aangepast aan de kosten-index afhankelijk van waar je terecht komt.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_176602808
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 23:03 schreef miro86 het volgende:
bovendien worden de salarissen aangepast aan de kosten-index afhankelijk van waar je terecht komt.
Geeft altijd leuke discussies als je naar een land gaat met een index lager dan 1 :), heb weleens een HR manager gezien die dus wilde verlagen ;).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_176603465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 01:38 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Geeft altijd leuke discussies als je naar een land gaat met een index lager dan 1 :), heb weleens een HR manager gezien die dus wilde verlagen ;).
In dat geval krijg je vaak een gevarentoeslag of locatiebonus :-)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_176606707
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 23:03 schreef miro86 het volgende:
Bij ons krijg je een extra toelage. Die is bedoeld om je vaste kosten thuis te dekken (huis hoeft niet te worden verhuurd) bovendien worden de salarissen aangepast aan de kosten-index afhankelijk van waar je terecht komt.
Krijg je die toelage ook als je geen koophuis hebt (en dus huur evt. kan opzeggen)?
pi_176606931
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 01:38 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Geeft altijd leuke discussies als je naar een land gaat met een index lager dan 1 :), heb weleens een HR manager gezien die dus wilde verlagen ;).
Bij ons wordt je salaris verlaagt in zo'n geval. Fair and square. De extra toelage blijft en dat maakt het aantrekkelijk om alsnog naar Sofia of Boekarest te gaan (goedkoop en in theorie heb je daar alle voorzieningen).
Voor derdewereldlanden heb je ook nog een ongemakken toeslag en soms ook een gevarentoeslag (maar dan zit je echt in Irak ofzo). De kostenindex voor ontwikkelingslanden is vaak ook best hoog want westerse kwaliteit is er erg duur.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_176606972
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:42 schreef EeuwigeStudent12345 het volgende:

[..]

Krijg je die toelage ook als je geen koophuis hebt (en dus huur evt. kan opzeggen)?
Krijgt iedereen. Het heet officieel "dagelijkse vergoeding" en zit vast afhankelijk van je bestemming. Anders zou het discriminatie zijn - de een krijgt zijn huis afbetaald de andere krijgt niks en moet bij zijn/haar terugkeer een nieuwe (huur)woning gaan zoeken..
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_176619162
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:42 schreef EeuwigeStudent12345 het volgende:

[..]

Krijg je die toelage ook als je geen koophuis hebt (en dus huur evt. kan opzeggen)?
Bij onze lange posting was deze toelage ongeacht of je een huur of koophuis had. Je kreeg deze sowiezo.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_176628260
Denk dat termijn een grote rol speelt. Geen enkel bedrijf gaat twee jaar lang dubbele lasten oppakken en al helemaal niet voor de populaire steden...genoeg mensen die daar permanent de overstap naartoe willen maken.
pi_176629924
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 05:05 schreef HenkDeP het volgende:
Denk dat termijn een grote rol speelt. Geen enkel bedrijf gaat twee jaar lang dubbele lasten oppakken en al helemaal niet voor de populaire steden...genoeg mensen die daar permanent de overstap naartoe willen maken.
Wat een kort of lang termijn is hangt af per bedrijf. Bij ons is kort tot 4 jaar en een detachering wordt meestal goedgekeurd voor precies 2 jaar.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_176634227
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 10:40 schreef miro86 het volgende:

[..]

Wat een kort of lang termijn is hangt af per bedrijf. Bij ons is kort tot 4 jaar en een detachering wordt meestal goedgekeurd voor precies 2 jaar.
Kort tot 4 jaar? In welke branche is dat? Binnen bv consulting is het reguliere verloop veel te hoog om dat zo te doen.

Hoe dan ook: bij ons wordt bij langere periodes alleen de huisvesting in je eerste maand geregeld. Dan mag je in die periode daarna zelf iets zoeken. (En zoals ik zei: als het langer dan een jaar is, is het in principe een permanente move).
pi_176668347
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 15:01 schreef HenkDeP het volgende:

[..]

Kort tot 4 jaar? In welke branche is dat? Binnen bv consulting is het reguliere verloop veel te hoog om dat zo te doen.

Hoe dan ook: bij ons wordt bij langere periodes alleen de huisvesting in je eerste maand geregeld. Dan mag je in die periode daarna zelf iets zoeken. (En zoals ik zei: als het langer dan een jaar is, is het in principe een permanente move).
Een vrij specifiek tak van de financiele dienstverlening. Zoals ik zei, bij ons moet je altijd zelf iets zoeken, maar de extra vergoeding blijft er voor je hele move. Sommige collega's kiezen om de hele tijd op een serviced appartment te verblijven.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')