abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 januari 2018 @ 11:11:49 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176584351
https://www.google.nl/amp(...)etry-savantism%3famp

Misschien heb je weleens gehoord of autistische savanten. Dit zijn mensen met autistische beperkingen, maar met bepaalde specifieke talenten. Ze hebben bijvoorbeeld een hele goede geheugen, wiskundige talenten of musicals vaardigheden. Volgens bepaalde deskundigen bestaat ook zoiets als psychotic savanten. Mensen op de psychose spectrum met bijzondere talenten. Maar deze zijn anders dan autistische savanten, die voornamelijk mechanische talenten hebben. Dit zijn talenten die te maken hebben met de fysieke wereld. Sociaal hebben ze gebreken, maar de fysieke wereld begrijpen ze heel goed. Psychotische savanten hebben voor mentalistische talenten. Ze hebben een hoog ontwikkelde theorie of mind en kunnen mensen en sociale situaties goed begrijpen. Deze psychotische savanten zouden uitblinken een sociale instituties, zoals politiek, psychologie en interpersoonlijke relaties. Daarbij hebben ze gebreken in mechanistische zaken.

Heb je over dit onderwerp gehoord? Weet je er meer van?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_176584529
Ik snap er niks van. (niet beledigend bedoeld)
  donderdag 18 januari 2018 @ 11:26:27 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176584792
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:17 schreef Somberling het volgende:
Ik snap er niks van. (niet beledigend bedoeld)
Heb je de artikel gelezen? Wat snap je niet?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_176584983
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:26 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Heb je de artikel gelezen? Wat snap je niet?
Mijn beheersing van de Engelse taal is niet goed genoeg om het artikel volledig te begrijpen.

Als ik begrijp wat je in de OP schrijft hebben mensen met psychotische klachten bepaalde talenten? Toevallig las ik laatst een artikel over het verband tussen mensen met psychische klachten en creativiteit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Creativity_and_mental_illness
pi_176585677
Ja, ik ken ook een psychotische persoon en ik vind het verbazingwekkend hoeveel details die onthouden heeft van bijna 20 jaar geleden. Maar dat is niet alleen sociale informatie, maar ook bijvoorbeeld feiten uit studieboeken. Was er eerst jaloers op, maar waar ik niet jaloers op ben is dat hij zich niet langer dan 30 minuten of zo kan concentreren. Aan de andere kant: wie kan dat tegenwoordig wel? Zag net nog op tv dat de jeugd van tegenwoordig al niet meer goed kan lezen. Een sneller reactievermogen heeft prioriteit bij het functioneren in de samenleving, je moet snel kunnen denken in allerlei situaties en mensen die zich hier goed aan hebben aangepast kunnen niet meer rustig lezen vaak.

[ Bericht 33% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 18-01-2018 12:12:01 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_176585841
Zit je nu zelf in een psychose?
pi_176586564
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Als een soort Rainman, of die autist die zo goed kaarten kon tellen in The Hangover.

Ik weet er niets van verder en geen ervaring mee. Hier op het werk is echter een autist die erg goed is in zijn klussen. Het zijn dan klussen die echt volgens bepaalde handelingen moeten gebeuren, steeds weer opnieuw op dezelfde manier. Dat doet hij heel goed. Alleen wijzigingen kan hij maar moeilijk aan... dus doet hij nu vaak nog steeds dingen die al heel lang achterhaald zijn en niet meer nodig. Maar hij blijft het doen, tijdrovend en niemand wordt er beter van. Gescheiden en woont alleen, kan ook niet samen leven met iemand zegt hij zelf al. Dus ondanks enigzins positieve kanten aan zijn autisme, denk ik dat het niet op weegt tegen het negatieve er van. Ik denk dat dit ook geldt voor bepaalde "gaven" of "talenten" die autistische mensen hebben. Kunnen handig zijn, maar wegen niet echt op tegen alle andere negatieve effecten van hun autisme op hun leven. Denk ik dus zelf, slechts mijn mening en bedoel er verder niets lulligs mee.
  donderdag 18 januari 2018 @ 14:01:32 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176588351
Ik geloof er weinig van omdat autisme soms kan overslaan in paranoïde stoornissen. Sowieso kun je ook als autist psychotisch zijn.

Ik dacht dat dat bovengemiddeld goed inzicht in sociale situaties vooral iets van van psychopaten en andere manipulatieve personen.
pi_176588507
Ik vind het maar een raar verhaal. Ik denk dat als je psychotisch bent het idee kunt hebben dat je bepaalde gaven hebt, maar dat het juist moeilijk is om situaties goed te lezen. Dat lijkt mij meer kenmerkend voor psychosen. Ik geloof niet in die gaven die jij beschrijft.
  donderdag 18 januari 2018 @ 14:25:47 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176588744
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind het maar een raar verhaal. Ik denk dat als je psychotisch bent het idee kunt hebben dat je bepaalde gaven hebt, maar dat het juist moeilijk is om situaties goed te lezen. Dat lijkt mij meer kenmerkend voor psychosen. Ik geloof niet in die gaven die jij beschrijft.
Heb je de link gelezen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 18 januari 2018 @ 14:39:47 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176588984
Die hele imprinted brain theory is omstreden, speculatief en slecht getest. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten tot het beter is uitgebouwd.
pi_176590674
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:11 schreef Keep_Walking het volgende:
https://www.google.nl/amp(...)etry-savantism%3famp

Misschien heb je weleens gehoord of autistische savanten. Dit zijn mensen met autistische beperkingen, maar met bepaalde specifieke talenten. Ze hebben bijvoorbeeld een hele goede geheugen, wiskundige talenten of musicals vaardigheden. Volgens bepaalde deskundigen bestaat ook zoiets als psychotic savanten. Mensen op de psychose spectrum met bijzondere talenten. Maar deze zijn anders dan autistische savanten, die voornamelijk mechanische talenten hebben. Dit zijn talenten die te maken hebben met de fysieke wereld. Sociaal hebben ze gebreken, maar de fysieke wereld begrijpen ze heel goed. Psychotische savanten hebben voor mentalistische talenten. Ze hebben een hoog ontwikkelde theorie of mind en kunnen mensen en sociale situaties goed begrijpen. Deze psychotische savanten zouden uitblinken een sociale instituties, zoals politiek, psychologie en interpersoonlijke relaties. Daarbij hebben ze gebreken in mechanistische zaken.

Heb je over dit onderwerp gehoord? Weet je er meer van?
Ik vind dit idee op zich wel leuk bedacht. Tis alleen wel jammer dat je op deze simplistische wijze autisme erbij betreft.
Als je al een tegenstelling van de autistische savant zou kunnen stellen, zou ik zelf zeggen dat het dan waarschijnlijker is dat je dan een psychopatische savant zou krijgen, daar ogenschijnlijk psychopathie en autisme tegenpolen lijken te zijn. Misschien dat de sociopaat er zelfs nog beter in zou kunnen vallen.
pi_176591068
Nee, autism savants ken ik wel, psychotic savants heb ik nooit van gehoord.
  donderdag 18 januari 2018 @ 16:51:29 #15
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_176591710
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 12:11 schreef dexamfetamine het volgende:
Zit je nu zelf in een psychose?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 18 januari 2018 @ 17:51:42 #16
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176592841
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 16:51 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Neen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_176597558
Ach ja het idee is wel duidelijk toch.
Je hebt mensen met een stoornis die normaal functioneren (normaal als in normaal voor mensen die die stoornis hebben).
Je hebt mensen met dezelfde stoornis die verbindingen in de hersenen hebben gekregen waardoor bepaalde hersengebieden met elkaar communiceren. In combinatie met de eigenschappen van de stoornis kan het resultaat verschillend zijn.
Sommige onthouden datums, anderen kunnen steden natekenen uit hun hoofd en anderen kunnen pi opnoemen tot tig duizend achter de komma.
Lijkt me dat er vast ook wel mensen zijn met een psychotische stoornis of wat dan ook die rare verbindingen hebben en dan heb je weer wat leips, misschien kunnen ze in chaos sneller iets herkennen of wat dan ook.
Maar ja dat hoort dan ook aantoonbaar te zijn.. dus ja tot er bewijs is dan is het gewoon een mogelijk idee
  vrijdag 19 januari 2018 @ 13:08:03 #18
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_176609498
De ene ontwikkelt zich als een manipulatieve klootzak en de ander als een stille kunstenaar/hobbyist die onhandig is met sociaal contact?
pi_176629753
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:08 schreef DemonRage het volgende:
De ene ontwikkelt zich als een manipulatieve klootzak en de ander als een stille kunstenaar/hobbyist die onhandig is met sociaal contact?
Het zijn soms net mensen, hè?
1 + 1 = blauw
  dinsdag 23 januari 2018 @ 00:52:28 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176687051
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:08 schreef DemonRage het volgende:
De ene ontwikkelt zich als een manipulatieve klootzak en de ander als een stille kunstenaar/hobbyist die onhandig is met sociaal contact?
Denk bijv. aan profeten in de bijbel.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_176688942
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 00:52 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Denk bijv. aan profeten in de bijbel.
Wat maakt hen tot savanten?
1 + 1 = blauw
pi_176688964
Savant terrible!
  dinsdag 23 januari 2018 @ 09:58:49 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176689595
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:09 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat maakt hen tot savanten?
Het lukt hen om de meerderheid ervan te overtuigen dat God via hen spreekt en dat ze naar hem moet luisteren. Denk bijv aan de leider van een sekte die het lukt om mensen te overtuigen om al hun geld aan hen te geven. Dat is een soort savante kracht.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_176692443
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Het lukt hen om de meerderheid ervan te overtuigen dat God via hen spreekt en dat ze naar hem moet luisteren. Denk bijv aan de leider van een sekte die het lukt om mensen te overtuigen om al hun geld aan hen te geven. Dat is een soort savante kracht.
Ja, maar waren die ook psychotisch? Dat weet niemand.
Je schijnt een psychose te kunnen zien op een hersenscan doordat hersencellen afsterven en met bloed prikken, ten minste dat heb ik gehoord, dus het bestaat iig buiten de wereld van psychiaters om. Of het ook te onderscheiden is van andere hersenziekten dat weet ik niet.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  dinsdag 23 januari 2018 @ 13:16:40 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176692762
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 12:55 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja, maar waren die ook psychotisch? Dat weet niemand.
Je schijnt een psychose te kunnen zien op een hersenscan doordat hersencellen afsterven en met bloed prikken, ten minste dat heb ik gehoord, dus het bestaat iig buiten de wereld van psychiaters om. Of het ook te onderscheiden is van andere hersenziekten dat weet ik niet.
Nou sommigen hoorden de stem van God of hadden last van hallucinaties.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_176693531
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 13:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nou sommigen hoorden de stem van God en hadden dus last van hallucinaties.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')