abonnement Unibet Coolblue
pi_176564166
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd speel ik met het idee om een winkeltje te starten, waarbij ik specifieke items verkopen wil die men doorgaans niet bij elkaar vinden kan in een enkele winkel/webshop. Het gaat dan om items die ik elders goedkoop in wil kopen.

Nu is mijn vraag, mag dat zomaar? Ik zal uiteraard een kvk nodig hebben, maar waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Hoe zit het met BTW, die ook al wordt berekend over de items die ik elders koop?

En als ik goedkoop materiaal wil kopen in het buitenland, waar moet ik dan op letten?

En stel dat ik besluit om zelf items te maken van grondstoffen (zeg hout), hoe prijs je het dan?

Mag ik ook op bestelling verkopen? Dus iemand wil een item, bestelt dat, en vervolgens ga ik het produceren en daarna afleveren. Kan dat?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vragen, want het lijkt me fantastisch om dit te doen naast mijn andere bezigheden. Bovendien kan ik zodoende een hobby omzetten in een boterham, wat ik ook wel fijn vind. :)
1 + 1 = blauw
pi_176564177
Een webshop of een fysieke winkel?
  woensdag 17 januari 2018 @ 13:19:51 #3
447397 SpaanseVlieg
2 + 2 = 4 - 1 = 3
pi_176564316
Is er vraag naar die producten die je wilt verkopen? Verkoop eerst eens "zwart" bij familie/vrienden of kennissen. Misschien heb je in je hoofd een geweldig idee, maar werkt het in de praktijk niet.
pi_176564448
quote:
5s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:13 schreef Kamina het volgende:
Hoe zit het met BTW, die ook al wordt berekend over de items die ik elders koop?
Je zal gewoon BTW moeten afdragen. Het lijkt mij dus slim dat door te rekenen aan je klanten.
quote:
En als ik goedkoop materiaal wil kopen in het buitenland, waar moet ik dan op letten?
Importheffingen. En of je dat product überhaupt wel in Nederland mag gebruiken. Dat soort regels willen ook wel per land verschillen.
quote:
En stel dat ik besluit om zelf items te maken van grondstoffen (zeg hout), hoe prijs je het dan?
Kwestie van de markt lijkt mij. Wat zijn mensen bereid om te betalen? En wat wil jij er aan verdienen?
quote:
Mag ik ook op bestelling verkopen? Dus iemand wil een item, bestelt dat, en vervolgens ga ik het produceren en daarna afleveren. Kan dat?
Ja. Natuurlijk kan dat. Dat zorgt gewoon voor een wat langere levertijd. De vraag is dus of de klant dat wil accepteren. Dat hangt weer af van alternatieven.
pi_176564505
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:14 schreef LurkJeRot het volgende:
Een webshop of een fysieke winkel?
Eerst een webshop, later ook fysiek in samenwerking met een instelling.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:19 schreef SpaanseVlieg het volgende:
Is er vraag naar die producten die je wilt verkopen? Verkoop eerst eens "zwart" bij familie/vrienden of kennissen. Misschien heb je in je hoofd een geweldig idee, maar werkt het in de praktijk niet.
Jazeker! Nu moet ik juist mensen teleurstellen omdat ik het niet kan verkopen of weggeven.

Het zal geen storm lopen hoor, dus rijk wordt ik er niet van. Het is uit goodwill dat ik dit wil mogelijk maken. O-)
1 + 1 = blauw
pi_176564531
Kvk open dag
pi_176565184
Weet je wat jij zou moeten doen?
Het is wat.......
pi_176566510
Ik raad je aan een cursus bedrijfsbeheer te doen. Dat geeft antwoord op al deze vragen. Steek je echt veel van op en geeft je een goed beeld van wat er allemaal bij een eigen zaak komt kijken.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_176566647
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 14:46 schreef valentijn101 het volgende:
Ik raad je aan een cursus bedrijfsbeheer te doen. Dat geeft antwoord op al deze vragen. Steek je echt veel van op en geeft je een goed beeld van wat er allemaal bij een eigen zaak komt kijken.
Mja maar laat niks je ook afschrikken, in principe heb je alleen - opslag nodig - een kast in je huis kan voldoende zijn.
- KvK inschrijving
- BTW nummer
- Web shop

En als je klanten wilt aantrekken wat meer marketing uitgaven want dat is nog wel een soort van lastig (vind ik)

Maareh, verder moet het wel te doen zijn lijkt me. Goed bijhouden wat erin komt en wat eruit gaat qua geld / goederen en dan ben je er wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176567238
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:24 schreef Tja..1986 het volgende:
Op woensdag 17 januari 2018 13:13 schreef Kamina het volgende:

Hoe zit het met BTW, die ook al wordt berekend over de items die ik elders koop?
Je zal gewoon BTW moeten afdragen. Het lijkt mij dus slim dat door te rekenen aan je klanten.
Je moet BTW berekenen aan je klanten die je vervolgens moet afdragen aan de fiscus. Je kunt daar echter de BTW die jij betaalt aan je leveranciers weer van af trekken.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
pi_176568223
quote:
5s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:13 schreef Kamina het volgende:
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd speel ik met het idee om een winkeltje te starten, waarbij ik specifieke items verkopen wil die men doorgaans niet bij elkaar vinden kan in een enkele winkel/webshop.
Weet je toevallig ook, waarom andere aanbieders dit productaanbod niet aanbieden? :?
quote:
Nu is mijn vraag, mag dat zomaar?
Ja, zolang je je netjes aan de relevante wet- en regelgeving houdt.
quote:
Hoe zit het met BTW, die ook al wordt berekend over de items die ik elders koop?
Die bereken je in beginsel gewoon door. Indien je een andere lidstaat van de EU zakelijke afnemers hebt met een geldig BTW nummer, kun je de BTW verleggen. Bij leveringen buiten de Unie lever je aan 0% BTW.
quote:
En als ik goedkoop materiaal wil kopen in het buitenland, waar moet ik dan op letten?
Wat voor materiaal? En uit welk Buitenland? Indien je materialen (goederen) van buiten de Unie in het handelsverkeer brengt, ben je daar als importeur voor aansprakelijk.
quote:
En stel dat ik besluit om zelf items te maken van grondstoffen (zeg hout), hoe prijs je het dan?

Op een manier, dat je er zelf ook nog geld aan overhoudt. ;)
quote:
Mag ik ook op bestelling verkopen? Dus iemand wil een item, bestelt dat, en vervolgens ga ik het produceren en daarna afleveren. Kan dat?
Kan, mits je leveringsvoorwaarden dit toe laten.
  woensdag 17 januari 2018 @ 16:07:48 #12
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176568309
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 14:52 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mja maar laat niks je ook afschrikken, in principe heb je alleen - opslag nodig - een kast in je huis kan voldoende zijn.
- KvK inschrijving
- BTW nummer
- Web shop

En als je klanten wilt aantrekken wat meer marketing uitgaven want dat is nog wel een soort van lastig (vind ik)

Maareh, verder moet het wel te doen zijn lijkt me. Goed bijhouden wat erin komt en wat eruit gaat qua geld / goederen en dan ben je er wel.
Ja. Ligt aan de produkten of er nog andere voorwaarden bij komen. Ik heb het idee dat je iets sociaal wilt doen, iets wilt laten produceren door mensen en het voor hen verkopen. Misschien uit Azie of Afrika of iets van minder validen. Heel lovenswaardig.
Maar er komt toch vanalles op je af. Ik heb ook enkele bedrijven gehad in mijn leven. In je OP wordt duidelijk dat je wel erg weinig weet hebt van wat er zo al komt kijken bij een onderneming. Ik zou mij inderdaad zoals in die (heel goede) tip eens verdiepen in bedrijfsvoering. In boekhouden, in rechtsvormen, in kosten die je bedrijfje met zich meebrengen. Met een webshop ben je er nog niet, want dan vindt nog niemand die. dan moet je al veel gaan betalen aan google. Voor een bedrijf zul je een brdrijfsrekening bij een bank moeten nemen, kost zo weer 200 euro per maand. heb je werk, uitkering, student? Mag dat, kan dat, in hoeverrre kunnen inkomsten die jij misschien gunt aan de producenten van je artikelen door de belasting bij jou als inkomen geteld worden? Hoe zit het dan met studiebeurs, uitkering. Of ga je in het hoge belastingtarief komen en veel belasting betalen.

Misschien beste Kanmina kun je zelfs beter voor een stichting kiezen. Dat kan in principe alleen. Lees je in. Of zoek mede bestuurders voor je stichting, die ook jouw doel een goed hart.toedragen.

ben benieuwd wat het is dat je wilt gaan doen!

Succes ^O^
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 17 januari 2018 @ 16:12:33 #13
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176568421
Ja, nog een hele goede van "Lurk je Rot".

Leveringsvoorwaarden !! Eventueel inkoopvoorwaarden! Kost allemaal veel geld. Welke rechtsvorm dus welke aansprakelijk (hoofdelijk?).

Tijd dus om goed er in te duiken. In veel Kvk´s zijn regelmatig info dagen en cursussen (deels moet je die betalen).

Wordt druk voor je, daar staat tegenover je wordt er zeker niet dommer van. Je leert er heel veel van! Ik ook, daarom ben ik zo slim en weet ik zo veel!

*O* :? 8)7
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 17 januari 2018 @ 16:14:47 #14
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176568480
Vertel wat je idee-en zijn. Wij zullen je rijkelijk belonen met adviezen, do´s en not done´s, adressen, tips, waarschuwingen en suggesties.

^O^ c_/
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 17 januari 2018 @ 16:22:13 #15
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176568627
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 14:52 schreef ludovico het volgende:

[..

En als je klanten wilt aantrekken wat meer marketing uitgaven want dat is nog wel een soort van lastig (vind ik)
Wat heet "wat meer". Ons kleine bedrijf was 1.000.000 per jaar daar aan kwijt. Op dat nivo heb je een boekhouder nodig, een accountant, en (helaas) regelmatig een advocaat. En dat zijn heel dure mensen!

Ik weet niet welke producten het zijn maar kijk eens naar welke producten vrijgesteld zijn van BTW, of voor wie (bv kunstenaar, kunstschilder. Het is voor mij héél lang geleden dus informeer je naar de huidige regels !!!!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_176568815
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:25 schreef Kamina het volgende:
Jazeker! Nu moet ik juist mensen teleurstellen omdat ik het niet kan verkopen of weggeven.

Waarom kan je dat nu niet?

quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 16:22 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Wat heet "wat meer". Ons kleine bedrijf was 1.000.000 per jaar daar aan kwijt. Op dat nivo heb je een boekhouder nodig, een accountant, en (helaas) regelmatig een advocaat. En dat zijn heel dure mensen!

Ik weet niet welke producten het zijn maar kijk eens naar welke producten vrijgesteld zijn van BTW, of voor wie (bv kunstenaar, kunstschilder. Het is voor mij héél lang geleden dus informeer je naar de huidige regels !!!!
Een klein bedrijf met een miljoen aan marketingbudget? Dat is misschien klein aan FTE, maar niet aan omzet, gok ik zo.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176569578
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:25 schreef Kamina het volgende:

[..]

Eerst een webshop, later ook fysiek in samenwerking met een instelling.

GGZ instelling?
pi_176571258
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 16:04 schreef LurkJeBot het volgende:

[..]

Weet je toevallig ook, waarom andere aanbieders dit productaanbod niet aanbieden? :?
Deels omdat mensen het niet kennen, deels omdat de vraag voorheen niet zo groot was.

quote:
[..]

Ja, zolang je je netjes aan de relevante wet- en regelgeving houdt.
Hoe kom ik erachter wat wel en niet mag?

quote:
[..]

Die bereken je in beginsel gewoon door. Indien je een andere lidstaat van de EU zakelijke afnemers hebt met een geldig BTW nummer, kun je de BTW verleggen. Bij leveringen buiten de Unie lever je aan 0% BTW.
Is ergens een schema te vinden hierover?

quote:
[..]

Wat voor materiaal? En uit welk Buitenland? Indien je materialen (goederen) van buiten de Unie in het handelsverkeer brengt, ben je daar als importeur voor aansprakelijk.
Producten en/of grondstoffen. Wat moet ik verstaan onder aansprakelijk zijn?

quote:
[..]

Op een manier, dat je er zelf ook nog geld aan overhoudt. ;)
:D

quote:
[..]

Kan, mits je leveringsvoorwaarden dit toe laten.
Aha!

quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 16:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Waarom kan je dat nu niet?
Het winkeltje bestaat nu nog niet, en de items zijn nu ter demonstratie.
1 + 1 = blauw
  woensdag 17 januari 2018 @ 18:12:40 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176571391
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 18:05 schreef Kamina het volgende:
Het winkeltje bestaat nu nog niet, en de items zijn nu ter demonstratie.
Om dingen te verkopen heb je geen winkel nodig ;)
So we just called him Fred
pi_176571449
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 18:12 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Om dingen te verkopen heb je geen winkel nodig ;)
Nou, ik wil wel iets meer dan een kleedje op de vlooienmarkt. :D
1 + 1 = blauw
pi_176573560
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 18:05 schreef Kamina het volgende:

[..]

Deels omdat mensen het niet kennen, deels omdat de vraag voorheen niet zo groot was.

[..]

Hoe kom ik erachter wat wel en niet mag?

[..]

Is ergens een schema te vinden hierover?

[..]

Producten en/of grondstoffen. Wat moet ik verstaan onder aansprakelijk zijn?

[..]

:D

[..]

Aha!

[..]

Het winkeltje bestaat nu nog niet, en de items zijn nu ter demonstratie.
Je stelt dat je spul niet kan verkopen of weggeven. Lijkt me dat daar geen winkel voor nodig is (en vlooienmarkt hoeft echt niet). Via Facebook, Marktplaats of een heel eenvoudige website kan je vanavond nog verkopen...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176574065
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 16:04 schreef LurkJeBot het volgende:
Die bereken je in beginsel gewoon door. Indien je een andere lidstaat van de EU zakelijke afnemers hebt met een geldig BTW nummer, kun je de BTW verleggen. Bij leveringen buiten de Unie lever je aan 0% BTW.
Dat hangt erg van het product af en is volgens mij juist vaker niet het geval.
Btw berekenen bij diensten naar en vanuit niet-EU-landen

quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 18:05 schreef Kamina het volgende:
Hoe kom ik erachter wat wel en niet mag?
Hangt van je producten af.

quote:
Is ergens een schema te vinden hierover?
Belastingdienst website? Zakendoen met het buitenland
Daar is best een hoop te vinden over belasting aangifte. En ook nog redelijk te snappen.

quote:
Producten en/of grondstoffen. Wat moet ik verstaan onder aansprakelijk zijn?
Wat dacht je als jou product een kunststof met weekmakers bevat? Of schade veroorzaakt?
@TS: Misschien een tip:
pi_176574603
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 16:22 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Wat heet "wat meer". Ons kleine bedrijf was 1.000.000 per jaar daar aan kwijt. Op dat nivo heb je een boekhouder nodig, een accountant, en (helaas) regelmatig een advocaat. En dat zijn heel dure mensen!

Ik weet niet welke producten het zijn maar kijk eens naar welke producten vrijgesteld zijn van BTW, of voor wie (bv kunstenaar, kunstschilder. Het is voor mij héél lang geleden dus informeer je naar de huidige regels !!!!
Mja daar ga je kapot aan inderdaad... Hoge kosten.

Marketing is ook totaal niet mijn ding dus eigenlijk is een (web)shop voor mij niet echt weggelegd zonder compagnon.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176595101
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:10 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Dat hangt erg van het product af en is volgens mij juist vaker niet het geval.
[url=/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten_naar_en_vanuit_niet_eu_landen]Btw berekenen bij diensten naar en vanuit niet-EU-landen[/url]

Het gaat hier om goederen. Dat is heel wat anders dan diensten. ;)
pi_176595157
Dit vind ik een briljant idee.

Het gaat dan om items die ik elders goedkoop in wil kopen.
  donderdag 18 januari 2018 @ 20:27:30 #26
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176596328
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 16:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Waarom kan je dat nu niet?

[..]

Een klein bedrijf met een miljoen aan marketingbudget? Dat is misschien klein aan FTE, maar niet aan omzet, gok ik zo.
Niet persee veel, als je verder alleen via reclame werkt (dus geen winkel etc.) en in de tijd dat het internet nog, zeker qua verkoop instrument) nog in de kinderschoenen stond.
Daarom hebben veel kranten en bladen het tegenwoordig zo moeilijk, er wordt veel meer via internet en webwinkels verkocht en dus geen geld meer uitgegeven voor adverteren in kranten, bladen en bv. tv gidsen.
Over die tijd heb ik het (nb. dus ook nog in de guldens tijd en een heel end voor het jaar 2000.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  donderdag 18 januari 2018 @ 20:37:42 #27
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176596558
quote:
7s.gif Op woensdag 17 januari 2018 18:05 schreef Kamina het volgende:

[..]

Deels omdat mensen het niet kennen, deels omdat de vraag voorheen niet zo groot was.

[..]

Hoe kom ik erachter wat wel en niet mag?

[..]

Is ergens een schema te vinden hierover?

[..]

Producten en/of grondstoffen. Wat moet ik verstaan onder aansprakelijk zijn?

[..]

:D

[..]

Aha!

[..]

Het winkeltje bestaat nu nog niet, en de items zijn nu ter demonstratie.
Kamina, het gros van deze vragen worden beantwoord bij de KvK die zowel in het internet als op papier gigantisch veel info hebben.
Als je iets over belastingen wilt weten, dan kijk op de info pagina´s van de belastingdienst. Met die 2 (KvK en de belastingdienst) kom je héél ver.
probeer er ook op te letten: Veel "info" is marketing, reclame. (advertorial bv) óók van overheid en zeker banken. Ben jij bv een uitkeringstrekker en begin je een winkel, eventuieel met wat geleend geld uit de familie, dan komen de problemen vaak in het tweede jaar (belastingen). Maar dan hebben de instanties (lees regering) en de belastingen (die moeten altijd betaald worden) hun geld gehad (incl. besparing op je uitkering).
Let maar eens op, ga maar eens voor een lening, bij een bank die allemaal mooie pakketten hebben voor startende ondernemenrs. Die krijg jij niet op het bedrijf, dan moet er toch iemand hoofdelijk aansprakelijk voor zijn. Liefst je ouders, je vrouw en de schoonouders allemaal laten meetekenen. Niemand is er echt om je te helpen, allemaal willen ze aan je verdienen, afhankelijk van wat ze verkopen of doen.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_176596802
TS, hoeveel verwacht je in een jaar te verdienen? Als dit weinig is, hoef je helemaal niet naar de kvk maar kun je het gewoon opgeven als 'resultaat overige werkzaamheden'. Enige wat je daarvoor moet doen is een administratie voeren van je kosten en je inkomsten uit je winkeltje.

Als t echt alleen om een paar tientjes de maand gaat en het hobbymatig is (denk aan sieraadjes maken) hoef je er niks van op te geven.

Ik zou eens met de kvk bellen om te vragen wat er nodig is, maar als ik je verhaal zo lees valt t allemaal wel mee.
pi_176597590
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 20:48 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
TS, hoeveel verwacht je in een jaar te verdienen? Als dit weinig is, hoef je helemaal niet naar de kvk maar kun je het gewoon opgeven als 'resultaat overige werkzaamheden'.
Ik geloof niet dat dát bepalend is voor ondernemer of ROW...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176628270
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 21:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dát bepalend is voor ondernemer of ROW...
Praktisch gezien scheelt t je n hoop extra werk als je t onder ROW kan schuiven. Dat is vooral interessant als je inkomsten voor het row laag zijn. Die paar centen die je bespaart als startend ondernemer zijn dan niet de moeite van alle extra administratie en kwartaalaangiften waard.
pi_176629669
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 20:48 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
TS, hoeveel verwacht je in een jaar te verdienen? Als dit weinig is, hoef je helemaal niet naar de kvk maar kun je het gewoon opgeven als 'resultaat overige werkzaamheden'. Enige wat je daarvoor moet doen is een administratie voeren van je kosten en je inkomsten uit je winkeltje.

Als t echt alleen om een paar tientjes de maand gaat en het hobbymatig is (denk aan sieraadjes maken) hoef je er niks van op te geven.

Ik zou eens met de kvk bellen om te vragen wat er nodig is, maar als ik je verhaal zo lees valt t allemaal wel mee.
Het zal waarschijnlijk een paar tientjes zijn, zeker aanvankelijk.

Maar ik wil ook workshops gaan geven, al zou ik dan een ander verdienmodel hebben. Moet ik dan dan apart opgeven?
1 + 1 = blauw
pi_176633929
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 05:13 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Praktisch gezien scheelt t je n hoop extra werk als je t onder ROW kan schuiven. Dat is vooral interessant als je inkomsten voor het row laag zijn. Die paar centen die je bespaart als startend ondernemer zijn dan niet de moeite van alle extra administratie en kwartaalaangiften waard.
Praktisch is geen argument. Zie https://www.kvk.nl/inschr(...)van-een-onderneming/
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176636215
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 14:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Praktisch is geen argument. Zie https://www.kvk.nl/inschr(...)van-een-onderneming/
De belastingdienst denkt er toch echt anders over:
https://www.belastingdien(...)sten_uit_overig_werk
pi_176637566
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 17:18 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

De belastingdienst denkt er toch echt anders over:
https://www.belastingdien(...)sten_uit_overig_werk
Ik vraag het me af.
quote:
Inkomsten uit overig werk
Bent u freelancer of gastouder? Of hebt u bijverdiensten, zoals een krantenwijk? En bent u geen ondernemer? Dan hebt u inkomsten uit overig werk. Dit heeft gevolgen, onder andere voor de belasting die u moet betalen. Zie ook de andere voorbeelden van inkomsten uit overig werk.
Bron: https://www.belastingdien(...)aat_uit_overig_werk/

TS wil (goedkoop) inkopen met als doel (voor meer geld) verkopen. Dat lijkt me een winstdoelstelling. Een webshop lijkt me een deelname aan het economisch verkeer:
quote:
Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Bron: https://www.belastingdien(...)e_inkomstenbelasting
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176640134
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 18:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik vraag het me af.

[..]

Bron: https://www.belastingdien(...)aat_uit_overig_werk/

TS wil (goedkoop) inkopen met als doel (voor meer geld) verkopen. Dat lijkt me een winstdoelstelling. Een webshop lijkt me een deelname aan het economisch verkeer:

[..]

Bron: https://www.belastingdien(...)e_inkomstenbelasting
Ik stelde eerder dan ook aan ts een paar vragen om erachter te komen hoe hobbymatig het is en wat nou precies de bedoeling is. Ts geeft zelf aan met een hobby een boterham te willen verdienen en er niet rijk van te willen worden. Dat is natuurlijk subjectief maar zeker reden om je af te vragen of kvk wel zo nodig is.
pi_176649064
Hobby omzetten in boterham verdienen, lijkt me evident.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176650259
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 10:14 schreef baskick het volgende:
Hobby omzetten in boterham verdienen, lijkt me evident.
Knap dat jij in t hoofd van ts kan kijken om de bedoeling te achterhalen.
pi_176650410
Als dit geen succes wordt dan weet ik het ook niet meer _O_
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_176651096
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 11:30 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Knap dat jij in t hoofd van ts kan kijken om de bedoeling te achterhalen.
Het staat nota bene letterlijk in de OP :')
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176671024
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Het staat nota bene letterlijk in de OP :')
Je focust je zo volledig op je kvk checklistje afwerken dat ik wel snap dat je daarop uitkomt. Ik zou idem de checklist ROW af kunnen vinken. Dus ja... het zou je helpen als je ipv je zo focussen naar alle mogelijkheden kijkt.

Als je het hele topic neemt, en de antwoorden van TS bekijkt zie je dat t alle kanten opgaat.

Winkeltje naast andere activiteiten, hobby omzetten in boterham, iets aanbieden als soort van service, er is weinig vraag naar..... allemaal vrij subjectieve uitspraken, want hoe hobbymatig blijft het? Wat denkt TS te gaan omzetten? Hoeveel tijd en energie wil TS er insteken?

TS is te vaag in wat hij nou exact wil gaan doen, als je goed advies wil geven moet je wel weten wat past. T beste geeft TS wat antwoorden op de gestelde vragen.
pi_176671753
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 12:02 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Je focust je zo volledig op je kvk checklistje afwerken dat ik wel snap dat je daarop uitkomt. Ik zou idem de checklist ROW af kunnen vinken. Dus ja... het zou je helpen als je ipv je zo focussen naar alle mogelijkheden kijkt.

Als je het hele topic neemt, en de antwoorden van TS bekijkt zie je dat t alle kanten opgaat.

Winkeltje naast andere activiteiten, hobby omzetten in boterham, iets aanbieden als soort van service, er is weinig vraag naar..... allemaal vrij subjectieve uitspraken, want hoe hobbymatig blijft het? Wat denkt TS te gaan omzetten? Hoeveel tijd en energie wil TS er insteken?

TS is te vaag in wat hij nou exact wil gaan doen, als je goed advies wil geven moet je wel weten wat past. T beste geeft TS wat antwoorden op de gestelde vragen.
Prima, al was mijn bron de Belastingdienst. Wacht jij maar op concrete antwoorden van TS.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176688658
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 12:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Prima, al was mijn bron de Belastingdienst. Wacht jij maar op concrete antwoorden van TS.
Mijn bron ook....?!
pi_176689286
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 08:46 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Mijn bron ook....?!
Prima toch. We interpreteren de informatie van TS en die van de Belastingdienst gewoon anders. Dat kan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_176707516
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 12:02 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Je focust je zo volledig op je kvk checklistje afwerken dat ik wel snap dat je daarop uitkomt. Ik zou idem de checklist ROW af kunnen vinken. Dus ja... het zou je helpen als je ipv je zo focussen naar alle mogelijkheden kijkt.

Als je het hele topic neemt, en de antwoorden van TS bekijkt zie je dat t alle kanten opgaat.

Winkeltje naast andere activiteiten, hobby omzetten in boterham, iets aanbieden als soort van service, er is weinig vraag naar..... allemaal vrij subjectieve uitspraken, want hoe hobbymatig blijft het? Wat denkt TS te gaan omzetten? Hoeveel tijd en energie wil TS er insteken?

TS is te vaag in wat hij nou exact wil gaan doen, als je goed advies wil geven moet je wel weten wat past. T beste geeft TS wat antwoorden op de gestelde vragen.
Het is inderdaad redelijk vaag, ja. :D

De reden dat ik het vaag hou is dat ik niet met iedereen hoef te delen wat ik doe en daarmee wie ik ben.

Dat gezegd hebbende, zal ik sowieso een bezoekje moeten brengen aan de kvk, want ik ben ergens gevraagd als freelancer te werken, wat dus goed uitkomt. Ook in mijn omgeving rondgevraagd en ook daar kreeg ik te horen: "ga naar de kvk, ga naar de belastingdienst."

Maar nee, ik ga inderdaad niet rijk worden van wat ik doe en hoef dat ook niet. Mijn doelgroep heeft dat geld daar niet voor, maar ook doe ik het uit goede bedoelingen. Ik schijt echter geen goud en wil daarom wel iets terug, met een druppie extra, voor redenen als onvoorziene kosten of interesse van anderen.
1 + 1 = blauw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')