abonnement Unibet Coolblue
pi_176571742
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 03:08 schreef dodoria het volgende:
Fijn te weten dat de hoog scoorders vooral wiskundigen zijn, dan voel ik me als alpha met maar 3 middagjes tijd voor de puzzel toch een stukje minder dom...
Da's geen feit hoor. Ook niet wiskundigen kunnen puzzelen ;)
pi_176572741
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 18:35 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Da's geen feit hoor. Ook niet wiskundigen kunnen puzzelen ;)
Maar ik kan me wel voorstellen dat als vraag 2 en 4 en 5 al vol met cijfers staan, dat het de alfa afschrikt.
pi_176573598
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 09:37 schreef nushae het volgende:

[..]

D'r zat ook een wiskundige laagscorer bij hoor (ik zei de gek). Het is misschien een noodzakelijke maar zeker niet voldoende voorwaarde ;P
:')
Neem een beker roosvicee, komt wel goed
pi_176574354
Ik vraag me nog steeds af hoe je in hemelsnaam op Monopoly had moeten komen. Er zijn echt honderden, zo niet duizenden bekende bordspellen! Als Monopoly dit jaar 80 jaar had bestaan, vooruit, maar dat is niet zo :p

Dit is precies een voorbeeld van wat ik een mindere opgave vind: geen enkele manier om op te lossen, behalve "je moet het maar zien". Pas daarna werd de opgave blijkbaar interessant en leuk, maar helaas ben ik niet zo ver met die opgave gekomen.

Wat doen ze volgend jaar, Catan? Trans America? Muizenval gecombineerd met de Betoverde Doolhof en Vuurbaleiland? Of geef ik ze nu verschrikkelijke ideeen :')
Team van drie
pi_176574455
Wat ontzettend leuk dat ze een bestand met hints hebben gepubliceerd! Nu weet ik zeker dat ik de puzzel gewoon af ga maken!
2018:
Opgelost: 1ab, 2, 4, 8, 13
Begin aan: 1c, 3, 5, 6, 7, 11 16, 21, 22, 25
pi_176574508
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:22 schreef Cregan het volgende:
Ik vraag me nog steeds af hoe je in hemelsnaam op Monopoly had moeten komen.
Ik wilde precies dezelfde opmerking maken. Ik zat veel meer in de weer met letters/graden en weet ik wat te verzinnen..
pi_176574887
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:22 schreef Cregan het volgende:
Ik vraag me nog steeds af hoe je in hemelsnaam op Monopoly had moeten komen. Er zijn echt honderden, zo niet duizenden bekende bordspellen! Als Monopoly dit jaar 80 jaar had bestaan, vooruit, maar dat is niet zo :p

Dit is precies een voorbeeld van wat ik een mindere opgave vind: geen enkele manier om op te lossen, behalve "je moet het maar zien". Pas daarna werd de opgave blijkbaar interessant en leuk, maar helaas ben ik niet zo ver met die opgave gekomen.

Wat doen ze volgend jaar, Catan? Trans America? Muizenval gecombineerd met de Betoverde Doolhof en Vuurbaleiland? Of geef ik ze nu verschrikkelijke ideeen :')
Daar denk ik heel anders over, ik vind dit juist een hele mooie opgave (maar misschien helpt het dat ik wel op het idee ben gekomen :P ).
Juist door goed de kenmerken te bekijken van de opgave, zoals het aantal getallen in de reeksen, het hoogste getal, het laagste getal, kun je bepaalde richtingen uitsluiten of juist ontdekken. De 2 en de 12 brachten mij op het idee van dobbelstenen en als je dan moet bepalen waar iemand is, dan is de link naar Monopoly al snel gelegd toch? Ook het woordje precies draagt daar aan bij. Dit wijst erop dat het niet voldoende is om een stad te noemen (zoals bij Karel), maar dat je het gedetailleerder moet doorgeven (een straat misschien?).

De voldoening is bij mij dan ook juist bij dit soort opgeloste opgaven groot.
Veel groter dan bij opgaven waarbij wel duidelijk is wat je moet doen, maar waarbij het gewoon heel veel tijd kost om het op te lossen.
pi_176575382
quote:
12s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:42 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]
Veel groter dan bij opgaven waarbij wel duidelijk is wat je moet doen, maar waarbij het gewoon heel veel tijd kost om het op te lossen.
Daar ben ik het helemaal mee eens!

Als je eenmaal aan een spel denkt is het misschien nog wel te bedenken, maar voordat je daar bent? De 2 en 12 waren inderdaad wel een goed startpunt, nu je het zegt XD

Ik vind een opgave met een subtiele hint veel leuker. Als ze hier hadden gezegd "Karel en Henk lopen voor de lol wat rond." Of iets wat ook maar hint naar spellen of van mij part alleen naar dobbelstenen, dan had ik de opgave fantastisch gevonden. Dan heb je tenminste iets om over te piekeren als je het niet ziet. Zoals die Stijl-opgave; de subtiele hint geeft de inspiratie waar die anders ontbreekt en precies van die inspiratie wordt ik enthousiast :)

Of vorig jaar, die van Jheronimus Bosch; "verduveld lastig" was een geweldige hint. Je wist na wat nadenken eigenlijk wel dat het over hem ging, maar daarna kon je nog steeds je hersens breken over wat het nu voorstelde. Je wist in ieder geval wel zeker dat je inderdaad bij hem moest zijn, en niet bij iets willekeurigs anders wat ook belangrijk was in dat jaar.

[ Bericht 12% gewijzigd door Cregan op 17-01-2018 21:10:03 ]
Team van drie
pi_176575920
quote:
[..]
Het ging me er om dat verschillende vaardigheden, studies, mensen, niet meer of minder zijn dan anderen. Met sommige word je geboren, zo ook wiskundige aanleg. Ik ken de functie van FB, al kan dat ook nog wel verschillen per (grootte van) organisatie of persoon.
Ook in theorie of best practices zijn er verschillen en ontwikkelingen.
Danyo heeft het blijkbaar niet getroffen :'D
Maar het was meer grappig bedoeld of zo :)
pi_176576235
Het voordeel van zo'n monopolyvraag is dat je achteraf denkt: daar had ik ook op kunnen komen. Terwijl van die wiskundige vragen zoals de tweede teaser het antwoord toch wel een beetje een mysterie blijft. Mooi dat er beide soorten vragen in de puzzel zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 januari 2018 @ 21:52:57 #186
862 Arcee
Look closer
pi_176576547
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:22 schreef Cregan het volgende:
Ik vraag me nog steeds af hoe je in hemelsnaam op Monopoly had moeten komen. Er zijn echt honderden, zo niet duizenden bekende bordspellen! Als Monopoly dit jaar 80 jaar had bestaan, vooruit, maar dat is niet zo :p
Als ik de 2 en 12 als een dubbele dobbelsteen had geïnterpreteerd (stom!), dan was ik denk ik ook nog wel op Monopoly gekomen.

Tsja, als... :{
pi_176576789
Waarschijnlijk kunnen de goede puzzelaars snel veel mogelijkheden bedenken en dan stap voor stap elimineren.
Dit is trouwens een grappig spelletje dat hetzelfde doet, hij raadt zo goed als altijd correct:
http://nl.akinator.com/
pi_176576801
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:58 schreef QIXL het volgende:
Voor Karel en Henk had ik nog gemaild dat Henk nooit zoveel worpen gehad kan hebben, maar ze vonden dat ik ernaast zat met mijn telling.
Alsnog in het commentaar gezet en gewoon een plaats gegokt.
Nou, ik heb gisteren ook even gemaild en gelukkig... ik ben niet gek :-)

Er blijkt inderdaad een foutje in de opgave te zitten. Het idee was dat Henk door drie keer dubbel gooien in de gevangenis zou komen, zou betalen om eruit te gaan en vervolgens zijn beurt weer zou vervolgen. Dit is als één beurt gerekend, terwijl het er twee moesten zijn (de beurt is immers over als je in de gevangenis belandt).

Er wordt nog gekeken hoe dit opgelost gaat worden bij het nakijken :-)
pi_176576853
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:03 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

Nou, ik heb gisteren ook even gemaild en gelukkig... ik ben niet gek :-)

Er blijkt inderdaad een foutje in de opgave te zitten. Het idee was dat Henk door drie keer dubbel gooien in de gevangenis zou komen, zou betalen om eruit te gaan en vervolgens zijn beurt weer zou vervolgen. Dit is als één beurt gerekend, terwijl het er twee moesten zijn (de beurt is immers over als je in de gevangenis belandt).

Er wordt nog gekeken hoe dit opgelost gaat worden bij het nakijken :-)
Ook De Blaak goedkeuren :P
pi_176577017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:03 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

Nou, ik heb gisteren ook even gemaild en gelukkig... ik ben niet gek :-)

Er blijkt inderdaad een foutje in de opgave te zitten. Het idee was dat Henk door drie keer dubbel gooien in de gevangenis zou komen, zou betalen om eruit te gaan en vervolgens zijn beurt weer zou vervolgen. Dit is als één beurt gerekend, terwijl het er twee moesten zijn (de beurt is immers over als je in de gevangenis belandt).

Er wordt nog gekeken hoe dit opgelost gaat worden bij het nakijken :-)
Heldin! Ik had me er al bij neer gelegd dat mijn antwoord fout zou worden gerekend :P
pi_176577333
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:12 schreef CarloV het volgende:

[..]

Heldin! Ik had me er al bij neer gelegd dat mijn antwoord fout zou worden gerekend :P
:-)
Nooit gedacht dat ik jou nog een beetje zou kunnen helpen met deze puzzels!!
pi_176577444
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:25 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

:-)
Nooit gedacht dat ik jou nog een beetje zou kunnen helpen met deze puzzels!!
Ach ik ben ook maar een mens ;)
Ten tweede ben ik nu niet in staat tot helder nadenken met die griep :P
  woensdag 17 januari 2018 @ 22:33:22 #193
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_176577535
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:29 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ach ik ben ook maar een mens ;)
Ten tweede ben ik nu niet in staat tot helder nadenken met die griep :P
De griep of de man flu? Of gewoon afkickverschijnselen...?
pi_176577569
quote:
10s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

De griep of de man flu? Of gewoon afkickverschijnselen...?
Kan ook het laatste zijn, ik kreeg het exact na de deadline...
pi_176577738
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:34 schreef CarloV het volgende:

[..]

Kan ook het laatste zijn, ik kreeg het exact na de deadline...
Ik ook...verkouden, moe, concentratieproblemen, lig zelfs al in bed en dat doe ik normaal nooit voor middernacht...
Ach ja, je kan niet altijd pieken 😂
pi_176577803
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:03 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

Nou, ik heb gisteren ook even gemaild en gelukkig... ik ben niet gek :-)

Er blijkt inderdaad een foutje in de opgave te zitten. Het idee was dat Henk door drie keer dubbel gooien in de gevangenis zou komen, zou betalen om eruit te gaan en vervolgens zijn beurt weer zou vervolgen. Dit is als één beurt gerekend, terwijl het er twee moesten zijn (de beurt is immers over als je in de gevangenis belandt).

Er wordt nog gekeken hoe dit opgelost gaat worden bij het nakijken :-)
Maar zoals al werd aangegeven kan het toch gewoon met het aantal zetten? Als Karel degene is die in de gevangenis belandt na het gooien van 2 en zijn beurt eindigt (hij komt immers met die 2 op een kansvak). Dat zijn dan 10 beurten en de opgave laat de situatie zien na beurt 11 van Henk.
pi_176577819
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:34 schreef CarloV het volgende:

[..]

Kan ook het laatste zijn, ik kreeg het exact na de deadline...
Haha, ik ook... Zal vast iets te maken hebben met het ernstige slaaptekort :P
pi_176577881
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:42 schreef CathyCathy het volgende:

[..]

Ik ook...verkouden, moe, concentratieproblemen, lig zelfs al in bed en dat doe ik normaal nooit voor middernacht...
Ach ja, je kan niet altijd pieken 😂
Ik lag gister om 10 uur op bed en werd om 10 uur wakker. Toen nog even geprobeert te werken, maar mijn leidinggevende zei dat ik beter gewoon naar huis kon gaan. Toen nog van 16:00 tot 19:00 geslapen en sindsdien lig ik alleen maar in bed.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:45 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Haha, ik ook... Zal vast iets te maken hebben met het ernstige slaaptekort :P
Ja... Ook dat nog!
pi_176578031
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:44 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Maar zoals al werd aangegeven kan het toch gewoon met het aantal zetten? Als Karel degene is die in de gevangenis belandt na het gooien van 2 en zijn beurt eindigt (hij komt immers met die 2 op een kansvak). Dat zijn dan 10 beurten en de opgave laat de situatie zien na beurt 11 van Henk.
En zit Karel dan ook in Amsterdam? ;-)
pi_176578289
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:54 schreef Nikkie72 het volgende:

[..]

En zit Karel dan ook in Amsterdam? ;-)
Bij de volgende kanskaart moet Karel dan "ga 3 stappen terug" pakken. Maar dan hoeft Henk niet naar de gevangenis als hij die even getallen niet allemaal dubbel gooit. Namelijk de reeks 4 even getallen: Eerst 6,6 en dan pas 2,4,5 zou Henk gewoon op Blaak uit komen, als er ondertussen niks zou gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')