Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan. Ik zie ook wel een aantal verbeterpunten bij mezelf om het komende jaar aan te werken...quote:Op vrijdag 19 januari 2018 09:30 schreef son78 het volgende:
[..]
Als je een individueel woord zoekt, ja. Als je door een woordenboek moet om bijvoorbeeld patronen te vergelijken is een iets beperktere weer wenselijk.
Gelukkig heb ik een jaar om een goede set woordenboeken te vinden.
Ik denk dat de hint van 40 verwijst naar de methode, die in de extra laag van 31 zit. Meer niet...quote:Op vrijdag 19 januari 2018 00:00 schreef Athos3000 het volgende:
[..]
Ja, die heb ik nu ook gevonden (pas nadat ze het er op tv over hadden), maar omdat de foute laag bij 31 met dezelfde methode is als mijn antwoord bij 40 ga ik met die hint twijfelen of mijn antwoord wel klopt. Ook omdat de vraag nogal makkelijk was (als je oude puzzels kent).
Ja, dat zal het gewoon zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 18:43 schreef PZZLD het volgende:
Ik denk dat de hint van 40 verwijst naar de methode, die in de extra laag van 31 zit. Meer niet...
De opmaak boeit niet voor de oplossing trouwens. Ik weet niet of er ook daadwerkelijk wat verkeerds stond.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 21:04 schreef Space_wuppie het volgende:
Ik wil nog even terugkomen op vraag 4 en de manier waarop DWDD de puzzel 2x presenteerde.
De cijfers staan niet op 1 lijn. Enkele cijfers en de letters staan hoger en zijn kleiner.
Ik heb de oplossing niet, noch de hint bekeken
Maar was dit niet fout gepresenteerd bij DWDD ?
Dat is het lettertype. Dat zie je ook duidelijk bij opgave 5.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 21:04 schreef Space_wuppie het volgende:
... De cijfers staan niet op 1 lijn. Enkele cijfers en de letters staan hoger en zijn kleiner...
Waarschijnlijk niet, maar je hebt wel een handigheidje gemist.quote:Op zondag 21 januari 2018 16:30 schreef RokStarr het volgende:
De hint bij 5, heb ik dan serieus de codering verkeerd begrepen?
Het frustratieniveau lag inderdaad hoogquote:Op maandag 22 januari 2018 11:18 schreef nushae het volgende:
5 was heel goed te brute forcen. De getallen waren zodanig gekozen dat er maar heel weinig alternatieven waren per gecodeerd getal. Stel er bestaat een som van enige getallen die samen een heel miljoenvoud oplevert, dan kan de bijbehorende set letters N keer in het woord voorkomen en heb je dus veel mogelijkheden. Maar dat was dus niet zo, het komt althans tot 10 letters lang niet voor. Ambiguiteit om die reden is dus geen risico. Je kunt in een mum van tijd de getallen ontleden in de oorspronkelijke letters.
Er zal vast ook een handige truuk geweest zijn, maar als brute forcen niks kost, waarom zou je dan verder kijken dan je neus lang is.
Over de erflaters - die puzzel zou door mijn eigen kwaliteitscontrole niet heengekomen zijn. Twee mogelijke antwoorden die allebei beredeneerbaar zijn? En eentje is alleen "net wat handiger"?
Van de AIVD verwacht ik een hogere standaard. Hoe meer ik te weten kom over de vragen waar ik niet aan toegekomen ben, hoe meer ik het gevoel krijg dat het een goede keuze was er dit jaar veel minder tijd in te steken. Ik denk dat het dit jaar nl veel frustrerender was geweest dan voorheen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.a.k.a. Gebruiker12345
SPOILER: 35Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En al die beginletterdingen kon je wel vinden door een regex-search op een gedownloade kopie van Wikipedia uit te voeren.
Ik vind dat je de puzzelmakers hier tekort doet.quote:Op maandag 22 januari 2018 11:18 schreef nushae het volgende:
<KNIP>
Over de erflaters - die puzzel zou door mijn eigen kwaliteitscontrole niet heengekomen zijn. Twee mogelijke antwoorden die allebei beredeneerbaar zijn? En eentje is alleen "net wat handiger"?
Van de AIVD verwacht ik een hogere standaard. Hoe meer ik te weten kom over de vragen waar ik niet aan toegekomen ben, hoe meer ik het gevoel krijg dat het een goede keuze was er dit jaar veel minder tijd in te steken. Ik denk dat het dit jaar nl veel frustrerender was geweest dan voorheen.
<KNIP>
Ikzelf vond 12 en 16 echt de leukste! De kubus heb ik gefrustreerd de hoek in gegooid na 2 dagen puzzelenquote:Op maandag 22 januari 2018 15:51 schreef nushae het volgende:
Als ik een favoriete puzzel moest kiezen zou het waarschijnlijk de galgje kubus zijn - ik was het concept nog niet eerder tegengekomen, er was aardig wat ruimte voor "beredeneren", en er zat een fysieke component in (als je het type bent dat hem ook echt in elkaar zet, zoals ik).
Lots of boxes ticked
quote:Op maandag 22 januari 2018 15:21 schreef thabit het volgende:
Sommige opgaven kwamen ook meer op handig zoeken neer dan op puzzelen.
Voorbeeld:Ik realiseer me nu opeens dat vraag 4 ook gewoon op te zoeken was.SPOILER: 35Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En al die beginletterdingen kon je wel vinden door een regex-search op een gedownloade kopie van Wikipedia uit te voeren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 13:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik realiseer me nu opeens dat vraag 4 ook gewoon op te zoeken was.Alhoewel ik me wel afvraag hoe je in een B-file kunt zoeken als je de A-reeks nog niet kentSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alles downloaden.quote:Op woensdag 24 januari 2018 23:54 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Alhoewel ik me wel afvraag hoe je in een B-file kunt zoeken als je de A-reeks nog niet kent
Ik werd eerst ziek en daarna moest ik nog een slaaptekort inhalen, dus ik heb het allemaal laten rusten. En nu zit mijn hoofd volledig bij mijn werk, dus tja...quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:58 schreef dodoria het volgende:
Ik zit al vol verwachting te wachten op de antwoorden van de quiz. Ik had eigenlijk gedacht dat ze er nu wel zouden zijn, omdat ze maar zo weinig inzendingen hadden dit jaar. Maar nog eventjes geduld. Zijn er hier nog verstokte puzzelaars die door zijn gegaan en nog meer opgaven hebben opgelost? Eventueel met of zonder de hints?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |