abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_176605916
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:30 schreef son78 het volgende:

[..]

Als je een individueel woord zoekt, ja. Als je door een woordenboek moet om bijvoorbeeld patronen te vergelijken is een iets beperktere weer wenselijk.

Gelukkig heb ik een jaar om een goede set woordenboeken te vinden.
Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan. Ik zie ook wel een aantal verbeterpunten bij mezelf om het komende jaar aan te werken...
pi_176616705
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 00:00 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

Ja, die heb ik nu ook gevonden (pas nadat ze het er op tv over hadden), maar omdat de foute laag bij 31 met dezelfde methode is als mijn antwoord bij 40 ga ik met die hint twijfelen of mijn antwoord wel klopt. Ook omdat de vraag nogal makkelijk was (als je oude puzzels kent).
Ik denk dat de hint van 40 verwijst naar de methode, die in de extra laag van 31 zit. Meer niet...
pi_176618530
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 18:43 schreef PZZLD het volgende:
Ik denk dat de hint van 40 verwijst naar de methode, die in de extra laag van 31 zit. Meer niet...
Ja, dat zal het gewoon zijn.
pi_176619841
Ik wil nog even terugkomen op vraag 4 en de manier waarop DWDD de puzzel 2x presenteerde.
De cijfers staan niet op 1 lijn. Enkele cijfers en de letters staan hoger en zijn kleiner.
Ik heb de oplossing niet, noch de hint bekeken

Maar was dit niet fout gepresenteerd bij DWDD ?
pi_176619918
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 21:04 schreef Space_wuppie het volgende:
Ik wil nog even terugkomen op vraag 4 en de manier waarop DWDD de puzzel 2x presenteerde.
De cijfers staan niet op 1 lijn. Enkele cijfers en de letters staan hoger en zijn kleiner.
Ik heb de oplossing niet, noch de hint bekeken

Maar was dit niet fout gepresenteerd bij DWDD ?
De opmaak boeit niet voor de oplossing trouwens. Ik weet niet of er ook daadwerkelijk wat verkeerds stond.
pi_176624634
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 21:04 schreef Space_wuppie het volgende:
... De cijfers staan niet op 1 lijn. Enkele cijfers en de letters staan hoger en zijn kleiner...
Dat is het lettertype. Dat zie je ook duidelijk bij opgave 5.
pi_176656087
De hint bij 5, heb ik dan serieus de codering verkeerd begrepen? :')
pi_176656453
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 16:30 schreef RokStarr het volgende:
De hint bij 5, heb ik dan serieus de codering verkeerd begrepen? :')
Waarschijnlijk niet, maar je hebt wel een handigheidje gemist.
pi_176670208
5 was heel goed te brute forcen. De getallen waren zodanig gekozen dat er maar heel weinig alternatieven waren per gecodeerd getal. Stel er bestaat een som van enige getallen die samen een heel miljoenvoud oplevert, dan kan de bijbehorende set letters N keer in het woord voorkomen en heb je dus veel mogelijkheden. Maar dat was dus niet zo, het komt althans tot 10 letters lang niet voor. Ambiguiteit om die reden is dus geen risico. Je kunt in een mum van tijd de getallen ontleden in de oorspronkelijke letters.

Er zal vast ook een handige truuk geweest zijn, maar als brute forcen niks kost, waarom zou je dan verder kijken dan je neus lang is.

Over de erflaters - die puzzel zou door mijn eigen kwaliteitscontrole niet heengekomen zijn. Twee mogelijke antwoorden die allebei beredeneerbaar zijn? En eentje is alleen "net wat handiger"?

Van de AIVD verwacht ik een hogere standaard. Hoe meer ik te weten kom over de vragen waar ik niet aan toegekomen ben, hoe meer ik het gevoel krijg dat het een goede keuze was er dit jaar veel minder tijd in te steken. Ik denk dat het dit jaar nl veel frustrerender was geweest dan voorheen.
aivd2017 - 1a; 5; 12; 14; 25c; 32; 41
pi_176673303
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 11:18 schreef nushae het volgende:
5 was heel goed te brute forcen. De getallen waren zodanig gekozen dat er maar heel weinig alternatieven waren per gecodeerd getal. Stel er bestaat een som van enige getallen die samen een heel miljoenvoud oplevert, dan kan de bijbehorende set letters N keer in het woord voorkomen en heb je dus veel mogelijkheden. Maar dat was dus niet zo, het komt althans tot 10 letters lang niet voor. Ambiguiteit om die reden is dus geen risico. Je kunt in een mum van tijd de getallen ontleden in de oorspronkelijke letters.

Er zal vast ook een handige truuk geweest zijn, maar als brute forcen niks kost, waarom zou je dan verder kijken dan je neus lang is.

Over de erflaters - die puzzel zou door mijn eigen kwaliteitscontrole niet heengekomen zijn. Twee mogelijke antwoorden die allebei beredeneerbaar zijn? En eentje is alleen "net wat handiger"?

Van de AIVD verwacht ik een hogere standaard. Hoe meer ik te weten kom over de vragen waar ik niet aan toegekomen ben, hoe meer ik het gevoel krijg dat het een goede keuze was er dit jaar veel minder tijd in te steken. Ik denk dat het dit jaar nl veel frustrerender was geweest dan voorheen.
Het frustratieniveau lag inderdaad hoog :) (en nog, nu met de hints).
Toch zijn er ook wel opgaven waarvan ik baal dat ik ze niet gezien heb (zonder hints).
En inderdaad wat puzzels, die bij het oplossen minder dat Eureka gevoel van voorgaande jaren gaven. Als je het dan goed had, wist je dat ook wel vrijwel zeker - kleine slordigheden daargelaten. Ik vond het dit jaar bij een aantal opgaven minder obvious.

Ik vond het ook wat veel, als je nog iets anders wil doen dan alleen puzzelen tijdens de kerst. Het is leuk dat er n of twee zeer frustrerende opgaven tussen zitten, omdat de euforie als je het dan op weet te lossen zeker opweegt tegen die frustratie. Dat op kunnen lossen geen gegeven is, vind ik ook niet erg. Maar de combinatie van veel, moeilijk en niet altijd 'perfect en een eenduidig' op kunnen lossen, vond ik wel jammer. Evengoed heb ik er weer plezier in gehad. En ik liep op 8 december een hersenschudding op, ondanks dat loste ik toch nog wel een paar opgaven op waar niet iedereen uitgekomen is. Dus echt ontevreden ben ik ook niet :)

Volgend jaar hopelijk iets minder, iets duidelijker en zelf iets fitter. Het lijkt me als puzzelmaker trouwens ook ondoenlijk de juiste balans - steeds opnieuw - te vinden. Dus hier nog steeds veel respect voor de makers.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
a.k.a. Gebruiker12345
pi_176674813
Sommige opgaven kwamen ook meer op handig zoeken neer dan op puzzelen.

Voorbeeld:
SPOILER: 35
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En al die beginletterdingen kon je wel vinden door een regex-search op een gedownloade kopie van Wikipedia uit te voeren.
pi_176675294
OEIS is natuurlijk een van de standaardtools ;)
Net als https://wordsmith.org/anagram/ waarvan alleen de pagina titel het bezoekje al de moeite waard maakt.

Als ik een jaarlijkse kerstpuzzel moest uitgeven voor mijn bedrijf zou ik puzzels ronselen onder mijn collega's, het hele jaar door (bijvoorbeeld door een mail-adres aan te bieden waar je puzzels naar kunt inzenden) en dan een kleine groep de laatste selectie voor ut boekie laten doen.

Dit jaar had ik voor het eerst het gevoel dat de AIVD dat ook aan het doen is (vast al langer maar dat verborgen ze dan beter) oa omdat mi. de kwaliteitscontrole iets beter had mogen zijn (relatief veel errata deze keer).
pi_176675326
Als ik een favoriete puzzel moest kiezen zou het waarschijnlijk de galgje kubus zijn - ik was het concept nog niet eerder tegengekomen, er was aardig wat ruimte voor "beredeneren", en er zat een fysieke component in (als je het type bent dat hem ook echt in elkaar zet, zoals ik).

Lots of boxes ticked :)
pi_176686709
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 11:18 schreef nushae het volgende:
<KNIP>

<KNIP>
Ik vind dat je de puzzelmakers hier tekort doet.

Er zijn inderdaad twee mogelijke antwoorden die beide beredeneerbaar zijn. Maar de een is echt veel beter dan de ander en daarom m.i. het 'enige' echt juiste antwoord. De minder goede oplossing riep juist klopt-dit-wel-vragen op, ook hier op het forum meen ik me te herinneren. Bij het juiste antwoord was hier helemaal geen sprake van, eerder het bekende YESSS-gevoel dat je vaak hebt als je weer eens een puzzel hebt opgelost.

Misschien dat je gevoel over de minder hoge standaard wel een beetje uit frustratie voorkomt dat je de 'juiste oplossing' niet zag :) Een gevoel dat ik zelf al vaker achteraf heb ervaren bij de AIVD puzzels
  dinsdag 23 januari 2018 @ 00:21:02 #265
474546 Miauwdy
waarom ook niet
pi_176686841
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 15:51 schreef nushae het volgende:
Als ik een favoriete puzzel moest kiezen zou het waarschijnlijk de galgje kubus zijn - ik was het concept nog niet eerder tegengekomen, er was aardig wat ruimte voor "beredeneren", en er zat een fysieke component in (als je het type bent dat hem ook echt in elkaar zet, zoals ik).

Lots of boxes ticked :)
Ikzelf vond 12 en 16 echt de leukste! De kubus heb ik gefrustreerd de hoek in gegooid na 2 dagen puzzelen :P.
pi_176715967
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 15:21 schreef thabit het volgende:
Sommige opgaven kwamen ook meer op handig zoeken neer dan op puzzelen.

Voorbeeld:
SPOILER: 35
En al die beginletterdingen kon je wel vinden door een regex-search op een gedownloade kopie van Wikipedia uit te voeren.
Ik realiseer me nu opeens dat vraag 4 ook gewoon op te zoeken was.
SPOILER
pi_176729036
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 13:37 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik realiseer me nu opeens dat vraag 4 ook gewoon op te zoeken was.
SPOILER
Alhoewel ik me wel afvraag hoe je in een B-file kunt zoeken als je de A-reeks nog niet kent
pi_176730545
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:54 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Alhoewel ik me wel afvraag hoe je in een B-file kunt zoeken als je de A-reeks nog niet kent
Alles downloaden.
pi_177043929
Ik zit al vol verwachting te wachten op de antwoorden van de quiz. Ik had eigenlijk gedacht dat ze er nu wel zouden zijn, omdat ze maar zo weinig inzendingen hadden dit jaar. Maar nog eventjes geduld. Zijn er hier nog verstokte puzzelaars die door zijn gegaan en nog meer opgaven hebben opgelost? Eventueel met of zonder de hints?
  Redactie Frontpage donderdag 8 februari 2018 @ 22:12:55 #270
44703 crew  ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_177044295
Ik ben niet meer verder gegaan iig. Misschien dat anderen overigens deze wekelijkse puzzel wel leuk vinden https://fivethirtyeight.com/tag/the-riddler/

Niet de moeilijkheid van de AIVD kerstpuzzel, maar wel gevarieerd en regelmatig best leuk imo. Vaak met een wiskundig element erin.
pi_177045612
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:58 schreef dodoria het volgende:
Ik zit al vol verwachting te wachten op de antwoorden van de quiz. Ik had eigenlijk gedacht dat ze er nu wel zouden zijn, omdat ze maar zo weinig inzendingen hadden dit jaar. Maar nog eventjes geduld. Zijn er hier nog verstokte puzzelaars die door zijn gegaan en nog meer opgaven hebben opgelost? Eventueel met of zonder de hints?
Ik werd eerst ziek en daarna moest ik nog een slaaptekort inhalen, dus ik heb het allemaal laten rusten. En nu zit mijn hoofd volledig bij mijn werk, dus tja... :P

En de antwoorden zullen wel even laat komen, twee keer zo weinig inzendingen maar twee keer zoveel vragen, waarvan een aantal vragen waarschijnlijk op basis van uitleg, denkwijze of creativiteit deelpunten dan wel extra punten op kunnen leveren.
pi_177249383
Voor de puzzelaars die zich vervelen en een klein beetje Engels spreken: een Amerikaanse puzzelcompetitie (12 puzzels, elke week 1) is vorige week gestart! Het niveau van de puzzels is niet al te hoog, maar het zijn wel leuke puzzeltjes voor tussendoor :) Ze laten het je ook direct weten als een antwoord goed is :9

https://missionstreetpuzzles.com/who-loves-you/
  Redactie Frontpage dinsdag 20 februari 2018 @ 22:42:37 #273
44703 crew  ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_177333632
Wellicht willen de wiskundigen hun tanden nog ergens in zetten. De uitslag van de Putnam competition is bekend gemaakt. Het was erg overweldigend hoe MIT won dit jaar. Anyway, hier zijn de opgaves:

http://kskedlaya.org/putnam-archive/2017.pdf
pi_177431635
Benieuwd naar de goede antwoorden!!!
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op vrijdag 28 augustus 2015 22:42 schreef Californium het volgende:
Ik ben de grootste fok!slet :)
[/quote]
pi_177436620
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:29 schreef bamibij het volgende:
Benieuwd naar de goede antwoorden!!!
Anders post je de jouwe in een spoiler, dan kan de rest van FOK! kijken of ze het ermee eens zijn.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')