abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176534019
Beste,

Recent een wasmachine besteld. Deze Latem bezorgen zonder installatieservice. Nu krijg ik van de leverancier te horen dat bij het aansluiten van de wasmachine op de trekschakelaar (dus doorknippen stekker) de garantie vervalt..

Welke amdere opties heb ik? De trekschakelaar zit niet achter een aardlekschakelaar (oud huis); de afstand van de kraan tot de trekschakelaar is 1,5 meter.

Is er een optie om een waterdichte stekker aan de trekschakelaar te monteren of mag dit niet zonder aardlekschakelaar ?

Dank alvast voor de tips!

Groet,
Elbert
pi_176535098
Spatwaterdicht WCD monteren aan de trekschakelaar.
Laat die handjes wapperen!
  Vis een optie? dinsdag 16 januari 2018 @ 06:44:59 #3
70532 loveli
N
pi_176535169
Ik heb de trekschakelaar vervangen door een wcd en er een spatwaterdicht verlengsnoer aan gehangen.

Vervalt de garantie ook als je er een langer snoer op laat zetten?
crap in = crap out
  dinsdag 16 januari 2018 @ 07:34:42 #4
168508 Lidl
Zwartwerkers niet welkom
pi_176535386
Een verlengkabel doorknippen en tussen wasmachine en trekschakelaar hangen
pi_176535540
Even een subtiele asnvulling: hij staat in min badkamer.

Wat ik lees is dat het aansluiten van een spatwaterdichte WCD ipv de trekschakelaar niet volgens veiligheidsvoorschriften is zonder aardlekschakelaar en dan verzekering als het missies moeilijk kan gaan doen.

De andere optie van erachter aansluiten is mogelijk ook twijfelachtig dan toch? En hoe spatbord is een WCD met pertinent een stekker erin ?
pi_176535685
Die leverancier heeft het gewoon mis. Als je het apparaat aansluit in de voor ons land geldende normen, moet de leverancier gewoon de garantietermijn geven die hij in zijn verkoopvoorwaarden noemt. Een beperking daarvan wegens het op correcte wijze aansluiten van het apparaat gaat nooit stand houden.

Alleen de garantie op de correcte werking van de stekker zal vervallen, maar dat is logisch.
pi_176536149
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 08:13 schreef Ivo1985 het volgende:
Die leverancier heeft het gewoon mis. Als je het apparaat aansluit in de voor ons land geldende normen, moet de leverancier gewoon de garantietermijn geven die hij in zijn verkoopvoorwaarden noemt. Een beperking daarvan wegens het op correcte wijze aansluiten van het apparaat gaat nooit stand houden.

Alleen de garantie op de correcte werking van de stekker zal vervallen, maar dat is logisch.
Dit. Als bijvoorbeeld de deurrubber gaat afbrokkelen is dat geen uitsluitingsgrond op de garantie. Een verband is immers vergezocht.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 09:03:31 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176536185
Wat Ivo zegt. Garantie vervalt niet als je het apparaat aansluit zoals het de bedoeling is.
And so is the past
pi_176540397
Gewoon afknippen en netjes met adereindhulzen op de trekschakelaar aansluiten dus. Als je betaalt voor leveren en aansluiten mag je verwachten dat de leverancier dit voor je doet.

Dit mag geen reden zijn voor het geheel vervallen van de garantie. Enkel wanneer je straks besluit om de machine te retourneren onder de wet koop op afstand ofzo dan kun je een factuur verwachten voor het herstellen van deze "schade".
  woensdag 17 januari 2018 @ 07:43:05 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176559372
Ik kan me wel goed voorstellen dat de leverancier een aardlek schakelaar eist of tenminste aansluiting van de aarde draad op een goed werkende aarde. De garantie aansprakelijkheid gaat op dat onderwerp natuurlijk wel iets verder dan alleen de stekker. Mogelijk ook als het gaat om aansprakelijkheid voor gevolgschade bij falen van een van de elektrische delen.
pi_176559457
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 07:43 schreef TR08 het volgende:
Ik kan me wel goed voorstellen dat de leverancier een aardlek schakelaar eist of tenminste aansluiting van de aarde draad op een goed werkende aarde. De garantie aansprakelijkheid gaat op dat onderwerp natuurlijk wel iets verder dan alleen de stekker. Mogelijk ook als het gaat om aansprakelijkheid voor gevolgschade bij falen van een van de elektrische delen.
Een vast aangesloten apparaat hoeft juist niet achter een aardlekschakelaar te zijn aangesloten.

Wel dient er deugdelijke aarding aanwezig te zijn via de aansluitdoos (trekschakelaar) die ook in stand blijft als alle schakelaars uit staan.

Nogmaals, als je de boel aansluit volgens de wet en regelgeving vervalt de garantie op het apparaat echt niet.

Bij terugsturen op basis van de wet koop op afstand zul je na het afknippen van de stekker niet je volledige aankoopbedrag terugkrijgen. De verkoper moet immers zorgen dat de wasmachine wordt voorzien van een nieuw aansluitsnoer met stekker en de kosten die hij daarvoor maakt mag hij inhouden op het bedrag wat de klant betaald heeft. Reken al snel op 30 euro want montagetijd is ook niet gratis. Maar rechten met betrekking tot koop op afstand hebben niets te maken met garantie.
pi_176559614
tip: test eerst of de kabel wel lang genoeg is. Was verplicht een verhoging van 20cm te maken omdat de kabel te kort was.
pi_176560646
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 08:21 schreef athlonkmf het volgende:
tip: test eerst of de kabel wel lang genoeg is. Was verplicht een verhoging van 20cm te maken omdat de kabel te kort was.
De trekschakelaar 20cm lager hangen was niet makkelijkee?

Ik las ergens dat werd geadviseerd om een verlengsnoee aan de trekschakelaar te momteren. de meeste zijn niet geschikt voor een wasmachine. Kans op oververhitting van de draad is niet onddenkbaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')