abonnement Unibet Coolblue
  Meest relativerende user 2022 maandag 15 januari 2018 @ 22:24:50 #1
357044 Budapestenaar
pi_176531064

In maart ga ik vier dagen naar Boekarest. Ik heb wel een globaal idee wat ik wil gaan doen en zien, maar een paar tips van kenners zou ik heel erg op prijs stellen!

* Bezienswaardigheden
* Leuke buurten
* Goede restaurants
* Welke Roemeense gerechten mag ik niet missen?
* En andere nuttige en onnuttige tips en adviezen.

Brand maar los! *O*
  Meest relativerende user 2022 maandag 15 januari 2018 @ 22:26:44 #2
357044 Budapestenaar
pi_176531119
Note to self: lezen Verdacht - mijn securitatedossier, J.W. Bos

^O^
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 12:37:30 #3
357044 Budapestenaar
pi_176540220
Met een goedgericht kickje wordt dit vast een stormlooptopic -O-
pi_176540411
-Rondleiding door het paleis moet wel echt op je lijstje staan
-Ik weet niet hoe lang je er bent, 4 dagen dus :T maar je kunt vrij makkelijk een dagtour boeken naar Transsylvanië. Ik heb destijds een dagtrip gedaan met daarin: rondleiding door Kasteel Peles, lunch in Brasov, tour door kasteel Bran (zogenaamd het Draculakasteel, maar niet echt) en er zat nog een stop bij bij een klooster waar ik de naam even niet meer van weet. Was iets van 50 euro, uit mijn hoofd.
-Stadswandeling door Bucharest, ik heb er toen een van internet afgeplukt, zal als ik thuis ben wel even googelen om te kijken welke het was.
-Bellu begraafplaats vond ik heel gaaf, liggen ook diverse bekende Roemenen als dat je interesseert.
-Het openluchtmuseum is echt een aanrader

En verder... ik heb toen ik daar was beer gegeten, dat lag gewoon in de supermarkt, was best lekker :D

[ Bericht 3% gewijzigd door LurkJeRot op 16-01-2018 13:44:51 ]
pi_176540496
Ik was aangenaam verrast door de shopping malls daar
Voor de rest was het redelijk pula daar.. maar smaken verschillen

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2018 12:50:41 ]
pi_176540501
In grote delen van Transsylvanië kun je trouwens met Hongaars terecht, want Erdély is HONGAARS VOOR ALTIJD enzovoorts. Geen idee of je Hongaars spreekt, maar je nick doet me vermoeden van wel.
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 20:44:57 #7
357044 Budapestenaar
pi_176551538
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 12:45 schreef LurkJeRot het volgende:
-Rondleiding door het paleis moet wel echt op je lijstje staan
-Ik weet niet hoe lang je er bent, 4 dagen dus :T maar je kunt vrij makkelijk een dagtour boeken naar Transsylvanië. Ik heb destijds een dagtrip gedaan met daarin: rondleiding door Kasteel Peles, lunch in Brasov, tour door kasteel Bran (zogenaamd het Draculakasteel, maar niet echt) en er zat nog een stop bij bij een klooster waar ik de naam even niet meer van weet. Was iets van 50 euro, uit mijn hoofd.
-Stadswandeling door Bucharest, ik heb er toen een van internet afgeplukt, zal als ik thuis ben wel even googelen om te kijken welke het was.
-Bellu begraafplaats vond ik heel gaaf, liggen ook diverse bekende Roemenen als dat je interesseert.
-Het openluchtmuseum is echt een aanrader

En verder... ik heb toen ik daar was beer gegeten, dat lag gewoon in de supermarkt, was best lekker :D
Goeie tips! *O*

Het paleis staat bovenaan mijn lijstje :Y

Die begraafplaats lijkt me interessant. Boedapest heeft ook zo'n begraafplaats (Farkasréti) waar beroemde Hongaren als Béla Bartók begraven liggen. Vond ik heel boeiend.

Transsylvanië bewaar ik voor een ander keertje, maar wil ik zeker naartoe. :Y
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 20:47:15 #8
357044 Budapestenaar
pi_176551618
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 12:50 schreef LurkJeRot het volgende:
In grote delen van Transsylvanië kun je trouwens met Hongaars terecht, want Erdély is HONGAARS VOOR ALTIJD enzovoorts. Geen idee of je Hongaars spreekt, maar je nick doet me vermoeden van wel.
Yes, Erdély is volgens sommigen Hongaarser dan Hongarije. Een vriend van mij is een Erdély-Hongaar. Inmiddels genaturaliseerd tot Hongaars staatsburger.
pi_176552046
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 20:44 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Goeie tips! *O*

Het paleis staat bovenaan mijn lijstje :Y

Die begraafplaats lijkt me interessant. Boedapest heeft ook zo'n begraafplaats (Farkasréti) waar beroemde Hongaren als Béla Bartók begraven liggen. Vond ik heel boeiend.

Transsylvanië bewaar ik voor een ander keertje, maar wil ik zeker naartoe. :Y
Ik was er ook maar een paar dagen en kan je geen insider tips geven over waar je moet eten of welke bar heel cool is verder.

Er zijn ook veel parken in Boekarest, met aangelegde vijvers, en grote volières of standbeelden. Leuk om doorheen te wandelen, en overal zitten ook mensen op bankjes te praten en de duiven te voeren. Toen ik er was, was het bijna 40 graden, dus de schaduw was ook welkom.

De stadswandeling die ik gedaan heb kwam uit een boekje, herinner ik me nu, zo'n toeristenboekje dat op de hotelkamer lag.

Ben benieuwd wat je van de stad vindt!
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 21:24:02 #10
357044 Budapestenaar
pi_176552929
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 20:58 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Ik was er ook maar een paar dagen en kan je geen insider tips geven over waar je moet eten of welke bar heel cool is verder.

Er zijn ook veel parken in Boekarest, met aangelegde vijvers, en grote volières of standbeelden. Leuk om doorheen te wandelen, en overal zitten ook mensen op bankjes te praten en de duiven te voeren. Toen ik er was, was het bijna 40 graden, dus de schaduw was ook welkom.

De stadswandeling die ik gedaan heb kwam uit een boekje, herinner ik me nu, zo'n toeristenboekje dat op de hotelkamer lag.

Ben benieuwd wat je van de stad vindt!
Als ik er ben zal het wat minder warm zijn, maar een wandeling door het park is altijd leuk!

Na mijn tripje laat ik nog even weten hoe het was :Y

Thanks! ^O^
  Moderator dinsdag 16 januari 2018 @ 22:00:27 #11
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_176553848
Ik was er in 1996 dus kan helaas geen tips geven ;)

Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen! Maak je er een verslag van?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Meest relativerende user 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 22:30:56 #12
357044 Budapestenaar
pi_176554656
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:00 schreef MaJo het volgende:
Ik was er in 1996 dus kan helaas geen tips geven ;)

Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen! Maak je er een verslag van?
Ben ik wel van plan! :Y
pi_176556286
Waar verblijf je in Boekarest? Heb je bepaalde voorkeuren qua uitgaan (of helemaal niet)? Wat is normaal gesproken je budget om te eten?

Je bent bekend met Oost-Europeanen zo te zien, dan lukt het je vast wel met ze om te gaan.

* Bezienswaardigheden
Je moet er van houden,maar de architectuur ten tijde van het communisme is best mooi om te zien. In en rondom het centrum kom je nog genoeg van die gebouwen tegen. Als je vanuit Piaţa Victoriei over Calea Victoriei naar Piaţa Unirii loopt kom je er al verschillende tegen, dan ben je ook meteen in de buurt van Palace of Parliament.

Als je goed weer hebt dan zijn er best een aantal leuke parken om rond te lopen. Parcul Carol (kun je meteen langs Palace of Parliament lopen); Herăstrău; en Cișmigiu

Verder zou ik eens een (kleine)kerk binnenlopen rondom het centrum, ik heb er eigenlijk niets mee maar hebben ze best mooi gemaakt. Ze zijn ook een mega kerk aan het bouwen (https://en.wikipedia.org/(...)_Salvation_Cathedral) maar daar is volgens mij niet zoveel te zien.

* Leuke buurten
Normaal gesproken verblijf ik in het (oude) centrum dus kan daar niet zo heel veel over vertellen. Oude centrum struikel je over restaurants en plaatsen om wat te drinken; ook vrij toeristisch.

* Goede restaurants
- https://energiea.ro (veel locals; vooral studenten) die kunnen je ook wel tips geven qua uitgaa
- Als je de toerist uit wil hangen en lokaal voedsel wil eten: Caru' cu bere

* Welke Roemeense gerechten mag ik niet missen?
Ik ben niet zo'n fan van de Roemeense keuken; veel vlees in ieder geval. Sarmale zou ik wel proberen.

* En andere nuttige en onnuttige tips en adviezen

Qua vervoer wel een aantal tips

* de metro is goedkoop en betrouwbaarder dan de gemiddelde Roemeense taxichauffeur als je van plek a naar b wil gaan in het centrum :+
* taxi van het vliegveld naar het centrum kost 30-60 RON (alles boven de 100 RON klopt niet en zou ik ook vooral niet betalen).
* Op het vliegveld staan automaten/touchscreens waarbij je een taxi op kan roepen dat is over het algemeen betrouwbaarder/goedkoper dan met de eerste de best chauffeur meelopen die je tegenkomt, altijd de goedkoopste taxi kiezen. Je komt toch in een oude Dacia te zitten.
* Taxibedrijven waar ik wel goede ervaringen mee heb (er zijn altijd rotte appels onder de chauffeurs): Cristaxi; Cobilcescu; Meridian
* als je niet zo van de lokale chauffeurs houdt kun je ook online boeken (BlackCab bijvoorbeeld) voor een airport transfer
* Ze hebben Uber in Boekarest
pi_176559233
Ik heb mamaliga gegeten bij Caru' cu bere, is dat een toeristisch iets ?
Locals hadden mij daar mee naartoe genomen. Was best wel ok daar eigenlijk
pi_176559588


[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 17-01-2018 10:49:45 (Je kunt beter ) ]
  Meest relativerende user 2022 woensdag 17 januari 2018 @ 09:52:07 #16
357044 Budapestenaar
pi_176560768
-weg-

[ Bericht 98% gewijzigd door MaJo op 17-01-2018 10:50:13 ]
  Meest relativerende user 2022 woensdag 17 januari 2018 @ 19:24:14 #17
357044 Budapestenaar
pi_176572868
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 23:22 schreef Citizen.Erased het volgende:
knip
Thanks voor je uitgebreide post!! ^O^

Ik heb nog geen hotel geboekt, maar wil proberen een leuk hotel te vinden in het historische centrum of net daarbuiten.

Budget voor eten: paar tientjes maximaal voor avondeten. Dat moet in Boekarest meer dan genoeg zijn voor een fatsoenlijke hap, toch? Sarmale wil ik wel proberen, al ken ik het uit Hongarije, waar het töltött káposzta heet. Uitgaan staat niet op mijn lijstje, net als de eerder genoemde dames van lichte zeden.

:D Ja, ik ben bekend met Oost-Europeanen uit allerlei landen, ook met Roemenen. Dat gaat zeker goedkomen.

Alle genoemde bezienswaardigheden ga ik zeker in mijn achterhoofd houden :Y

Ik zag op Wikipedia dat Boekarest al z'n oude metro's inmiddels heet vervangen door moderne exemplaren van Bombardier en CAF. Da's fijn voor de bewoners, maar ik vind het wel jammer. Ook bussen zijn helaas allemaal modern :@

Is het trouwens ook te doen om met openbaar vervoer van de luchthaven naar de stad te reizen?
pi_176573663


[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 17-01-2018 22:28:21 (Verzin eens iets origineels :P) ]
pi_176574482
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 19:24 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]
Ik zag op Wikipedia dat Boekarest al z'n oude metro's inmiddels heet vervangen door moderne exemplaren van Bombardier en CAF. Da's fijn voor de bewoners, maar ik vind het wel jammer. Ook bussen zijn helaas allemaal modern :@

Is het trouwens ook te doen om met openbaar vervoer van de luchthaven naar de stad te reizen?
Je kunt in principe met de trein van OTP naar het centrum (https://cfrcalatori.ro/en/services/services-airport) zelf nooit gebruik van gemaakt. Met de bus kan ook maar dat zou ik mezelf niet aandoen.

Er rijden nog een aantal oude trams rond net buiten het oude centrum (https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T4).

Verder is er de afgelopen jaren erg veel vernieuwd en niet meer de stad die het 10 jaar geleden was, voor de gemiddelde toerist wel een stuk eenvoudiger toegankelijk maar de prijzen in de stad zelf zijn behoorlijk gestegen.
  Meest relativerende user 2022 woensdag 17 januari 2018 @ 20:38:33 #20
357044 Budapestenaar
pi_176574772
quote:
10s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:27 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Je kunt in principe met de trein van OTP naar het centrum (https://cfrcalatori.ro/en/services/services-airport) zelf nooit gebruik van gemaakt. Met de bus kan ook maar dat zou ik mezelf niet aandoen.

Er rijden nog een aantal oude trams rond net buiten het oude centrum (https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_T4).

Verder is er de afgelopen jaren erg veel vernieuwd en niet meer de stad die het 10 jaar geleden was, voor de gemiddelde toerist wel een stuk eenvoudiger toegankelijk maar de prijzen in de stad zelf zijn behoorlijk gestegen.
Leuk, Tatra-trams! O+ Ik vind het heerlijk om met het ov een beetje kriskras door een stad te reizen en te zien waar ik uitkom, dus die tram kon ik vast een keer tegen.

Hoe komt het eigenlijk dat je zoveel weet over Boekarest? Ben er gewoon vaak geweest of heb je andere banden met die stad?
pi_176576626
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:38 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Leuk, Tatra-trams! O+ Ik vind het heerlijk om met het ov een beetje kriskras door een stad te reizen en te zien waar ik uitkom, dus die tram kon ik vast een keer tegen.

Hoe komt het eigenlijk dat je zoveel weet over Boekarest? Ben er gewoon vaak geweest of heb je andere banden met die stad?
Het is een van de steden die ik met enige regelmaat bezoek voor mijn werk, echter nooit uitgebreid te tijd genomen om de stad te ontdekken. Als ik alleen ben en er voor mijn werk ben kom ik daar nooit echt aan toe op de een of andere manier.
  Meest relativerende user 2022 woensdag 17 januari 2018 @ 22:14:01 #22
357044 Budapestenaar
pi_176577047
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2018 21:56 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Het is een van de steden die ik met enige regelmaat bezoek voor mijn werk, echter nooit uitgebreid te tijd genomen om de stad te ontdekken. Als ik alleen ben en er voor mijn werk ben kom ik daar nooit echt aan toe op de een of andere manier.
Kan ik inkomen! :Y
  Meest relativerende user 2022 donderdag 18 januari 2018 @ 07:54:53 #23
357044 Budapestenaar
pi_176581194
Iemand ervaring met de Tour of Communism?

https://tourofcommunism.com/
pi_176595498
Pas op met de taxi's! Die chauffeurs lichten je op met de meter door em op te voeren. Heeft Oplichters in het buitenland al laten zien.
  Meest relativerende user 2022 donderdag 18 januari 2018 @ 22:09:45 #25
357044 Budapestenaar
pi_176598777
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:54 schreef Beursaap het volgende:
Pas op met de taxi's! Die chauffeurs lichten je op met de meter door em op te voeren. Heeft Oplichters in het buitenland al laten zien.
Meters opvoeren, een zogenaamd kapotte meter hebben, omrijden: heel veel van die trucjes ken ik wel uit Boedapest. Maar ik neem sowieso liever het ov. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')