abonnement Unibet Coolblue
pi_176517164
Ha beste Forumlieden,

ik moet voor een project koeling maken voor een chipset.

nu weet ik dat van alle materialen welke in de bouwmarkt te koop zijn koper natuurlijk het beste geleid. echter om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik gekozen om met aluminium te werken.

ik heb namelijk een koperen koelblok, en hier wordt een aluminium plaat(je) tegen aan gezet

nu heb ik het volgende probleem... aangezien metaal warmte goed kan geleiden... maar stoom ook zou ik kortsluiting krijgen als ik mijn plaatje aluminium direct op het printplaatje leg.
Nu zat ik te denken. als ik het aluminium met een zink spray behandel en daarna een dikke (aantal dikke) lagen verf over heen spuit...
Het aluminium zou de warmte nog geleiden. Echter zou volgens mij de verf er voor moeten zorgen dat de stroom niet wordt geleid.
Zo kan ik er voor zorgen dat ik mijn aluminium direct op mijn printplaat kan leggen (eventueel met chip thermalpads er onder)

heeft iemand enig idee of dit zou werken, of misschien andere ideëen?
pi_176517414
Een chip geleidt toch niet aan de bovenkant? Zolang je geen contacten raakt is er niets aan de hand.

En anders iets van pvc maken, dat geleidt warmte.
.
pi_176517711
Stroom- en warmtegeleiding worden door hetzelfde fenomeen veroorzaakt: vrije elektronen in een metaalrooster.

Ik denk dus dat je moet werken met een heel dun isolatielaagje tussen chip en koelvin
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176519382
Een koelblok voor een chipset moet alleen contact maken met de behuizing van de chip. Niet de rest van de componenten. De behuizing van de chip is (wanneer deze bedoelt is voor koeling) niet elektrisch aangesloten.

Als dat wel het geval is, bijvoorbeeld bij grote FETs oid, word er een silpad gebruikt. (Dun stukje siliconen dat wel warmte maar geen stroom geleid)
pi_176519424
Als je het koelblok gaat isoleren, elektrisch, door coating.. dan neemt ook de warmtedissipatie af.
Laat die handjes wapperen!
pi_176519455
Vroeger gebruikte wij daar mica plaatjes voor.
pi_176520557
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 14:43 schreef Nixxor het volgende:
Een koelblok voor een chipset moet alleen contact maken met de behuizing van de chip. Niet de rest van de componenten. De behuizing van de chip is (wanneer deze bedoelt is voor koeling) niet elektrisch aangesloten.

Als dat wel het geval is, bijvoorbeeld bij grote FETs oid, word er een silpad gebruikt. (Dun stukje siliconen dat wel warmte maar geen stroom geleid)
heb inderdaad vandaag even verder gelezen, en zijn dunne silicone pads voor welke de om de componenten heen kan leggen zodat de aluminium geen stroom geleid. heb mn schetsen nu al klaar, bedankt iedereen voor de input
pi_176535905
Ik heb hier weinig verstand van.. maar ik weet dat er tussen de processor en koelvinnen van de PC's altijd een soort warmte geleidende dubbelzijdige tape zat..
pi_176546668
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 14:47 schreef Klepper272 het volgende:
Vroeger gebruikte wij daar mica plaatjes voor.
Dit idd!
pi_176548540
Vergeet ook de nylon boutjes en moertjes niet.
Anders gaat het alsnog mis.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 19:09:33 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176548653
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 14:47 schreef Klepper272 het volgende:
Vroeger gebruikte wij daar mica plaatjes voor.
Mica inderdaad. Ik heb het hier nog liggen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')