abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176506358
quote:
Waarom wordt de komst van vluchtelingen alleen maar als een probleem ervaren, vroeg Gijs Corstens zich af toen hij in 2015 de krant las. Door zijn werk bij een investeerder in de IT-sector wist hij van het schreeuwende tekort aan goede programmeurs.

Wij zoeken programmeurs, zij zoeken een nieuw bestaan en werk, dacht Corstens en hij zette een stichting op die gemotiveerde vluchtelingen leert programmeren. Dat werd Hack your Future. Vandaag kregen vijf studenten een bewijsschrift dat ze de cursus goed hebben doorlopen. Vijftien anderen begonnen aan de cursus.

De komende zes maanden komen ze elke zondag naar Amsterdam en krijgen ze les van een groep vrijwilligers. Elke vrijwilliger is professioneel programmeur. Maar het meeste werk zullen de cursisten thuis moeten doen. En dat is pittig, weet Jack Sacali uit eigen ervaring.

Vijf jaar geleden vluchtte hij uit Syrië, hij woonde twee jaar in Turkije en kwam toen naar Nederland. Via Facebook leerde hij Hack your Future kennen. "Ik studeerde zeker 60 uur per week", vertelt hij. "Ik volgde tegelijkertijd een cursus Nederlands."

Stage bij Bijenkorf, werk bij KLM

Hack your Future hielp hem bij het vinden van een stageplek bij De Bijenkorf. Daar was men zo tevreden met zijn werk dat het bedrijf hem een baan aanbood. Hij sloeg het aanbod af. "Ik had gereageerd op een advertentie bij KLM en daar kon ik aan de slag. Daar heb ik voor gekozen."

Sacali werkt inmiddels 2,5 maand op het hoofdkantoor in Amstelveen. De voertaal op zijn afdeling is Engels, wat wel zo handig werkt als je collega's uit vijftien verschillende landen komen. Het komt hem goed uit. Nederlands verstaan kan hij wel, praten vindt hij lastiger.

Bayu Slamet is de manager die Jack aannam. Jacks cv trok zijn aandacht in de stapel van veertig sollicitanten. "In de eerste plaats omdat hij matchte met de inhoud van de baan. De Hack your Future-opleiding noemde allerlei technologieën waar wij dagelijks mee werken. En daarnaast dacht ik: dit is een doorzetter. Als je vanuit Syrië via Turkije naar Nederland komt: dat is heel wat. Dus we besloten hem uit te nodigen voor een programmeeropdracht." En dat lukte.

Gijs Corstens luistert tevreden toe terwijl Slamet aan het woord is. Hoe krijgt hij het voor elkaar om les te geven volgens de laatste technologieën?

"De instelling van programmeurs moet zijn dat je elke dag nieuwe dingen kunt leren. We leren onze cursisten niet alleen programmeren maar ook om snel nieuwe dingen te leren en om kritisch na te denken over codes. Aan trucjes leren alleen heb je niks, want als het landschap verandert, kun je opeens niets meer."

Lang niet iedereen die aan de cursus begint, haalt de eindstreep. "Het is een zwaar programma, ze moeten daarnaast ook Nederlands leren en de vluchtelingen hebben figuurlijk gesproken vaak een behoorlijke rugzak waardoor het niet altijd lukt", zegt Corstens.

Door Hack your Future voel ik me welkom en dat helpt om me thuis te voelen in Nederland.

Van de vijftig mensen die de cursus met succes doorliepen, hebben de meesten nu een betaalde baan. "De rest koos ervoor door te studeren aan de universiteit."

Jack noemt zijn aanmelding bij Hack your Future misschien wel de beste beslissing van zijn leven. "Het heeft me op het spoor gezet van een nieuwe carrière. In Syrië was ik grafisch ontwerper. Bovendien heb ik er nieuwe, aardige mensen door ontmoet. Ik voel me welkom en dat helpt om me thuis te voelen in Nederland."

Bron: https://nos.nl/googleamp/(...)erkt-nu-bij-klm.html

zondag 14 januari 2018 @ 20:34:12 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_176506575
Klinkt goed.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_176507004
Zo, kunnen de salarissen in de IT ook toegevoegd worden aan 'the race to the bottom'.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_176507108
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:47 schreef kawotski het volgende:
Zo, kunnen de salarissen in de IT ook toegevoegd worden aan 'the race to the bottom'.
Valt allemaal wel mee. In de serieuze functies in de IT, dus niet een beetje serverbeheer op mbo-niveau, zit je vaak al in een vrij internationaal gezelschap omdat het aantal Nederlanders in de sector marginaal is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_176507134
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:47 schreef kawotski het volgende:
pi_176507201
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Valt allemaal wel mee. In de serieuze functies in de IT, dus niet een beetje serverbeheer op mbo-niveau, zit je vaak al in een vrij internationaal gezelschap omdat het aantal Nederlanders in de sector marginaal is.
Ja, alleen waren dat tot nu toe de Aziaten (Indiers) en Zuid-Afrikanen, die verdienden niet minder dan de gemiddelde Nederlandse collega.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_176507337
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:54 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ja, alleen waren dat tot nu toe de Aziaten (Indiers) en Zuid-Afrikanen, die verdienden niet minder dan de gemiddelde Nederlandse collega.
Roemenië, Bulgarije, Oekraïne, Wit-Rusland, Spanje, Frankrijk, Brazilië, Argentinië en ga zo maar door heb ik allemaal al wel redelijk wat voorbij zien komen. Zit vaak ook wel iets verschil in salaris, ook omdat er gedeeltelijke belastingvrijstelling voor expats in waardoor een lager bruto salaris nog steeds tot een hoger netto salaris kan leiden, men vaak met minder tevreden is en ga zo maar door.
Het echte loonverschil zit in outsourcing van het werk, maar gezien het tekort aan goede mensen in de sector is dat ook niet bepaald het ei van Columbus.
  zondag 14 januari 2018 @ 21:09:52 #8
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_176507510
Ja bah, stomme vluchtelingen die onze banen stelen en concurreren op salaris. Waarom trekken ze niet gewoon bijstand?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_176508080
quote:
7s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:51 schreef skysherrif het volgende:
De omvolking van Nederland wordt weer een tempootje opgevoerd zie ik.
IT-ers hebben moeite met voortplanten, dus dat zal wel meevallen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_176508190
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 21:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

IT-ers hebben moeite met voortplanten, dus dat zal wel meevallen.
Lui zaad?
pi_176508396
Achja het tekort is zo hoog dat zelfs een scholier met wat sloppy programmeer knowhow zo aan de bak kan.

Een intellectuele prestatie zal dus wel meevallen. Maargoed, alles beter dan uitkering trekken.
  zondag 14 januari 2018 @ 21:59:55 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_176508782
Sowieso een goed initiatief om te proberen het beste uit vluchtelingen te halen. Ik vrees echter dat het grootste deel van de vluchtelingen sowieso niet compatible is met onze arbeidsmarkt.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_176508957
Er zijn genoeg Nederlanders die dit ook willen maar gewoon geld middelen of geld hebben om dit te doen en die worden compleet genegeerd.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_176509023
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:06 schreef HSG het volgende:
Er zijn genoeg Nederlanders die dit ook willen maar gewoon geld middelen of geld hebben om dit te doen en die worden compleet genegeerd.
Een stel vluchtelingen aannemen drukt natuurlijk lekker de loonkosten.

Bovendien zoveel mogelijk concurrentie binnenhalen zodat de lonen sectorbreed onder druk komen te staan (op de lange termijn dan).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_176509091
Uit turkije naar nederland gevlucht? is daar oorlog?

En ik neem aan dat Nederlanders ook deze mogelijkheden hebben anders lijkt me dit racisme, of werkt dat maar 1 kant op?
pi_176509108
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:06 schreef HSG het volgende:
Een internetverbinding en beheersing van de Engelse taal zijn voldoende hoor.
pi_176509143
quote:
9s.gif Op zondag 14 januari 2018 21:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ja bah, stomme vluchtelingen die onze banen stelen en concurreren op salaris. Waarom trekken ze niet gewoon bijstand?
Wat een onzin, waarom moet een vluchteling bijstand? Gewoon opvangen en daarna terugsturen als het veilig is. Ze hoeven geen huis en uitkering of wat dan ook.
pi_176509769
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een internetverbinding en beheersing van de Engelse taal zijn voldoende hoor.
Werkgevers letten meer op papieren.
pi_176509802
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:34 schreef HSG het volgende:

[..]

Werkgevers letten meer op papieren.
En het stuk uit de OP gaat over vrijwilligers die bijles geven. Wat heeft dat met papieren van doen?
pi_176513421
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

En het stuk uit de OP gaat over vrijwilligers die bijles geven. Wat heeft dat met papieren van doen?
Omdat werkgevers denken "heb je de papieren niet dan kun je het ook niet".
pi_176513699
Dus nu gaan ze zelfs vluchtelingen scholen om geen tekort aan ICTers te hebben geen normale salarissen te hoeven betalen! Het tekort aan programmeurs is onzin, er is een tekort aan budget om de juiste mensen aan te trekken. Een hoger salaris en betere omstandigheden zal echt niet per direct de problemen oplossen maar op lange termijn trek je meer hoog geschoolde buitenlanders aan en houdt je je eigen mensen in je eigen land. Wat ik bij mij in de klas gemerkt heb is dat vele uiteindelijk toch maar niet in de IT gegaan zijn omdat ze met een makkelijkere studie een veel beter toekomst perspectief hadden en die die wel in de IT zijn gegaan werken inmiddels voor een groot deel in het buitenland waaronder ikzelf.
pi_176513709
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 08:13 schreef HSG het volgende:

[..]

Omdat werkgevers denken "heb je de papieren niet dan kun je het ook niet".
Lees je eigenlijk OPs of post je gewoon maar wat?
pi_176516972
Waarom betekent de komst van vluchtelingen dat we ze behandelen als nieuwe inwoners?

Het zijn mensen die hier tijdelijk verblijven.
Geen enkele reden om ze op te leiden of wat dan ook, alleen een veilige haven tot ze weer naar huis kunnen gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')