FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wanneer kan je een auto niet meer aanduwen?
YoshiBignosezondag 14 januari 2018 @ 11:02
M'n cabrio staat al tijdje stil buiten, meestal na 2 weken was de accu leeg en startte hij niet meer. Of de accu is verrot of er lekt ergens stroom. Maar goed, ff aanduwen en je kon weer rijden. Na een stukje gereden te hebben kon ie weer 2 weken mee.

Nu staat ie al iets langer stil, 2 maanden ofzo. Dus laatst weer ff duwen maar het lukte niet. Kan het zijn dat een accu zo leeg is dat duwen ook geen zin meer heeft? Of moet je dan gewoon wat harder duwen?

Als de accu echt stuk is (wat niet zo gek is denk ik, aangezien ie elke 2 weken leeg is :') ) kan je dan nog wel startkabels of zo'n booster gebruiken?
Zolderkamerzondag 14 januari 2018 @ 11:04
https://www.lidl-shop.nl/(...)WEAQYBSABEgJM6vD_BwE

:')
Ridocarzondag 14 januari 2018 @ 11:10
Als de accu echt leeg is dan heeft de ankerspoel geen spanning meer om een magnetisch veld te creëren. Dan heeft aanduwen gewoon geen zin.
loni55zondag 14 januari 2018 @ 11:13
Gewoon de accu aan de stroom.
Metalfreakzondag 14 januari 2018 @ 11:17
Waarom geen druppellader aansluiten als je die auto zo lang niet gebruikt? Dat is toch echt veel beter voor een accu hoor.
Ivo1985zondag 14 januari 2018 @ 11:26
Bij een accuspanning onder de 9 volt wordt het tamelijk onmogelijk. Tenminste, bij een 'moderne' auto met injectie en elektrische brandstofpomp. De ecu moet namelijk genoeg spanning krijgen om op de starten en als je die spanning middels aanduwen moet opwekken, moet je minstens enkele tientallen meters met ingeschakeld contact en versnelling rollen.

Een motorblok met carburateur kan je zelfs met een accuspanning van 0 volt (of zonder accu) aanduwen. Als de dynamo maar goed werkt.

Voor het eerste geval is er eventueel de oplossing van aanslepen. Met sleepkabeltje aan een andere auto een stuk rijden, met ingeschakelde versnelling. Maar als je dan toch al een werkende auto tot je beschikking hebt, is het veel makkelijker en veiliger om gewoon even startkabels aan te sluiten.
blomkezondag 14 januari 2018 @ 11:42
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Nu staat ie al iets langer stil, 2 maanden ofzo. Dus laatst weer ff duwen maar het lukte niet. Kan het zijn dat een accu zo leeg is dat duwen ook geen zin meer heeft? Of moet je dan gewoon wat harder duwen?

Als de accu echt stuk is (wat niet zo gek is denk ik, aangezien ie elke 2 weken leeg is :') ) kan je dan nog wel startkabels of zo'n booster gebruiken?
Als een accu geen capaciteit meer heeft, kan je laden wat je wilt, maar je bouwt niets op. Ook geen spanning.
YoshiBignosezondag 14 januari 2018 @ 11:43
Ok duidelijk, vroeg me dat gewoon af. Snap ook wel dat het niet slim van me was om telkens leeg te laten lopen maar ach, die accu was toch niet goed.

Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
daNpyzondag 14 januari 2018 @ 11:48
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:

Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Ja dat kan, zo lang de dynamo voldoende vermogen opwekt om aan de vraag van de verbruikers te voldoen.
oldfordzondag 14 januari 2018 @ 11:59
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Ik zou dat niet doen. Er is niets meer wat de piekspanningen van de dynamo kan opvangen en dat kan je op een stuk of wat verbrande elektronika componenten komen te staan.
Aanstootgevendenaamzondag 14 januari 2018 @ 12:29
Bij oudere auto zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb een oude vespa ('86) en die kun je zonder accu starten en rijden zonder problemen.
oldfordzondag 14 januari 2018 @ 13:01
Tja, het is maar net wat je "ouder" noemt.
Computer gestuurde injectie+ontsteking is er op zijn minst al sinds 1986.
Analoge elektronische injectie bestaat al sinds 1974 (b.v. Bosch L-jetronic).
ik zou daar liever geen piekspanningen doorheen sturen.
borbitzondag 14 januari 2018 @ 13:05
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:

Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Ja als bespaard ook veel brandstof omdat je niet hoeft te laden en is ook zuiniger omdat je het gewicht niet mee hoeft te slopen.
Zolderkamerzondag 14 januari 2018 @ 13:46
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:59 schreef oldford het volgende:

[..]

Ik zou dat niet doen. Er is niets meer wat de piekspanningen van de dynamo kan opvangen en dat kan je op een stuk of wat verbrande elektronika componenten komen te staan.
Dit ja.. de accu is een grote condensator die de electronica beschermt
Sounddragonzondag 14 januari 2018 @ 13:51
Als je met je voorbumper tegen een muur staat is het ook lastig aanduwen.
YoshiBignosezondag 14 januari 2018 @ 13:59
Zo maar doen dan:

vannellezondag 14 januari 2018 @ 15:44
quote:
3s.gif Op zondag 14 januari 2018 13:51 schreef Sounddragon het volgende:
Als je met je voorbumper tegen een muur staat is het ook lastig aanduwen.
Hangt er van af welke kant je opduwt.
hugecoollzondag 14 januari 2018 @ 15:46
quote:
:')
T42maandag 15 januari 2018 @ 15:25
Pas nog een bus naar huis gereden zonder stroom. Alle bekabeling was verbrand maar was dan ook een diesel
PluggieODmaandag 15 januari 2018 @ 20:40
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 15:25 schreef T42 het volgende:
Pas nog een bus naar huis gereden zonder stroom. Alle bekabeling was verbrand maar was dan ook een diesel
Gelijkstroom dynamo.

[ Bericht 22% gewijzigd door PluggieOD op 15-01-2018 20:46:08 ]
T42donderdag 18 januari 2018 @ 00:47
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 20:40 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Gelijkstroom dynamo.
geen werkende bedrading dus die deed ook niks meer ;)
gelukkig mechanische klep voor de diesel pomp
PluggieODdonderdag 18 januari 2018 @ 02:29
bv mijn auto kan dat al niet, maar met gelijkstroom dynamo kan dat dus wel.
embedguydonderdag 18 januari 2018 @ 07:33
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij een accuspanning onder de 9 volt wordt het tamelijk onmogelijk. Tenminste, bij een 'moderne' auto met injectie en elektrische brandstofpomp. De ecu moet namelijk genoeg spanning krijgen om op de starten en als je die spanning middels aanduwen moet opwekken, moet je minstens enkele tientallen meters met ingeschakeld contact en versnelling rollen.

Een motorblok met carburateur kan je zelfs met een accuspanning van 0 volt (of zonder accu) aanduwen. Als de dynamo maar goed werkt.

Voor het eerste geval is er eventueel de oplossing van aanslepen. Met sleepkabeltje aan een andere auto een stuk rijden, met ingeschakelde versnelling. Maar als je dan toch al een werkende auto tot je beschikking hebt, is het veel makkelijker en veiliger om gewoon even startkabels aan te sluiten.
Is dat niet slecht voor je katalysator? Ik meen dat te lang doorstarten ook afgeraden wordt omdat er dan benzine damp bij je kat kan komen.

Geen expert verder, gewoon eens gehoord.
eXplorer1donderdag 18 januari 2018 @ 13:22
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 07:33 schreef embedguy het volgende:

[..]

Is dat niet slecht voor je katalysator? Ik meen dat te lang doorstarten ook afgeraden wordt omdat er dan benzine damp bij je kat kan komen.

Geen expert verder, gewoon eens gehoord.
dat is spijkers op laag water zoeken.

kat gaat voornamelijk dood door extreem heet worden door het moeten werken met een te rijk mengsel (AFR beneden 13:1) wat veroorzaakt wordt door dode lambda, valse lucht, dode MAF etc etc etc.

met aanduwen is de kat niet op temperatuur en kan hij wel even wat onverbrande brandstof hebben, zolang het maar pleite is zodra de kat op temp komt (door een draaiende motor).