abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176494606
M'n cabrio staat al tijdje stil buiten, meestal na 2 weken was de accu leeg en startte hij niet meer. Of de accu is verrot of er lekt ergens stroom. Maar goed, ff aanduwen en je kon weer rijden. Na een stukje gereden te hebben kon ie weer 2 weken mee.

Nu staat ie al iets langer stil, 2 maanden ofzo. Dus laatst weer ff duwen maar het lukte niet. Kan het zijn dat een accu zo leeg is dat duwen ook geen zin meer heeft? Of moet je dan gewoon wat harder duwen?

Als de accu echt stuk is (wat niet zo gek is denk ik, aangezien ie elke 2 weken leeg is :') ) kan je dan nog wel startkabels of zo'n booster gebruiken?
Facts don't care about your feelings
  zondag 14 januari 2018 @ 11:04:44 #2
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176494826
Als de accu echt leeg is dan heeft de ankerspoel geen spanning meer om een magnetisch veld te creëren. Dan heeft aanduwen gewoon geen zin.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_176494883
Gewoon de accu aan de stroom.
  zondag 14 januari 2018 @ 11:17:39 #5
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_176494978
Waarom geen druppellader aansluiten als je die auto zo lang niet gebruikt? Dat is toch echt veel beter voor een accu hoor.
Don't let my username fool you...
pi_176495148
Bij een accuspanning onder de 9 volt wordt het tamelijk onmogelijk. Tenminste, bij een 'moderne' auto met injectie en elektrische brandstofpomp. De ecu moet namelijk genoeg spanning krijgen om op de starten en als je die spanning middels aanduwen moet opwekken, moet je minstens enkele tientallen meters met ingeschakeld contact en versnelling rollen.

Een motorblok met carburateur kan je zelfs met een accuspanning van 0 volt (of zonder accu) aanduwen. Als de dynamo maar goed werkt.

Voor het eerste geval is er eventueel de oplossing van aanslepen. Met sleepkabeltje aan een andere auto een stuk rijden, met ingeschakelde versnelling. Maar als je dan toch al een werkende auto tot je beschikking hebt, is het veel makkelijker en veiliger om gewoon even startkabels aan te sluiten.
pi_176495442
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Nu staat ie al iets langer stil, 2 maanden ofzo. Dus laatst weer ff duwen maar het lukte niet. Kan het zijn dat een accu zo leeg is dat duwen ook geen zin meer heeft? Of moet je dan gewoon wat harder duwen?

Als de accu echt stuk is (wat niet zo gek is denk ik, aangezien ie elke 2 weken leeg is :') ) kan je dan nog wel startkabels of zo'n booster gebruiken?
Als een accu geen capaciteit meer heeft, kan je laden wat je wilt, maar je bouwt niets op. Ook geen spanning.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176495460
Ok duidelijk, vroeg me dat gewoon af. Snap ook wel dat het niet slim van me was om telkens leeg te laten lopen maar ach, die accu was toch niet goed.

Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Facts don't care about your feelings
  zondag 14 januari 2018 @ 11:48:50 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176495590
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:

Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Ja dat kan, zo lang de dynamo voldoende vermogen opwekt om aan de vraag van de verbruikers te voldoen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_176495819
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Ik zou dat niet doen. Er is niets meer wat de piekspanningen van de dynamo kan opvangen en dat kan je op een stuk of wat verbrande elektronika componenten komen te staan.
pi_176496338
Bij oudere auto zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb een oude vespa ('86) en die kun je zonder accu starten en rijden zonder problemen.
pi_176497018
Tja, het is maar net wat je "ouder" noemt.
Computer gestuurde injectie+ontsteking is er op zijn minst al sinds 1986.
Analoge elektronische injectie bestaat al sinds 1974 (b.v. Bosch L-jetronic).
ik zou daar liever geen piekspanningen doorheen sturen.
  zondag 14 januari 2018 @ 13:05:28 #13
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_176497119
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:

Nou meteen een bonusvraag dan. Kan je eigenlijk auto rijden zonder accu? Dus stel de auto is al gestart en je haalt de accu los.
Ja als bespaard ook veel brandstof omdat je niet hoeft te laden en is ook zuiniger omdat je het gewicht niet mee hoeft te slopen.
  zondag 14 januari 2018 @ 13:46:19 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176497924
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:59 schreef oldford het volgende:

[..]

Ik zou dat niet doen. Er is niets meer wat de piekspanningen van de dynamo kan opvangen en dat kan je op een stuk of wat verbrande elektronika componenten komen te staan.
Dit ja.. de accu is een grote condensator die de electronica beschermt
  zondag 14 januari 2018 @ 13:51:27 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176498022
Als je met je voorbumper tegen een muur staat is het ook lastig aanduwen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176498166
Facts don't care about your feelings
pi_176500163
quote:
3s.gif Op zondag 14 januari 2018 13:51 schreef Sounddragon het volgende:
Als je met je voorbumper tegen een muur staat is het ook lastig aanduwen.
Hangt er van af welke kant je opduwt.
  zondag 14 januari 2018 @ 15:46:35 #18
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
  maandag 15 januari 2018 @ 15:25:22 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_176520128
Pas nog een bus naar huis gereden zonder stroom. Alle bekabeling was verbrand maar was dan ook een diesel
  maandag 15 januari 2018 @ 20:40:21 #20
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176527712
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 15:25 schreef T42 het volgende:
Pas nog een bus naar huis gereden zonder stroom. Alle bekabeling was verbrand maar was dan ook een diesel
Gelijkstroom dynamo.

[ Bericht 22% gewijzigd door PluggieOD op 15-01-2018 20:46:08 ]
  donderdag 18 januari 2018 @ 00:47:56 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_176580220
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 20:40 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Gelijkstroom dynamo.
geen werkende bedrading dus die deed ook niks meer ;)
gelukkig mechanische klep voor de diesel pomp
  donderdag 18 januari 2018 @ 02:29:10 #22
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176580465
bv mijn auto kan dat al niet, maar met gelijkstroom dynamo kan dat dus wel.
  donderdag 18 januari 2018 @ 07:33:37 #23
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_176581038
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij een accuspanning onder de 9 volt wordt het tamelijk onmogelijk. Tenminste, bij een 'moderne' auto met injectie en elektrische brandstofpomp. De ecu moet namelijk genoeg spanning krijgen om op de starten en als je die spanning middels aanduwen moet opwekken, moet je minstens enkele tientallen meters met ingeschakeld contact en versnelling rollen.

Een motorblok met carburateur kan je zelfs met een accuspanning van 0 volt (of zonder accu) aanduwen. Als de dynamo maar goed werkt.

Voor het eerste geval is er eventueel de oplossing van aanslepen. Met sleepkabeltje aan een andere auto een stuk rijden, met ingeschakelde versnelling. Maar als je dan toch al een werkende auto tot je beschikking hebt, is het veel makkelijker en veiliger om gewoon even startkabels aan te sluiten.
Is dat niet slecht voor je katalysator? Ik meen dat te lang doorstarten ook afgeraden wordt omdat er dan benzine damp bij je kat kan komen.

Geen expert verder, gewoon eens gehoord.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_176587423
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2018 07:33 schreef embedguy het volgende:

[..]

Is dat niet slecht voor je katalysator? Ik meen dat te lang doorstarten ook afgeraden wordt omdat er dan benzine damp bij je kat kan komen.

Geen expert verder, gewoon eens gehoord.
dat is spijkers op laag water zoeken.

kat gaat voornamelijk dood door extreem heet worden door het moeten werken met een te rijk mengsel (AFR beneden 13:1) wat veroorzaakt wordt door dode lambda, valse lucht, dode MAF etc etc etc.

met aanduwen is de kat niet op temperatuur en kan hij wel even wat onverbrande brandstof hebben, zolang het maar pleite is zodra de kat op temp komt (door een draaiende motor).
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')