FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Boeing 737-800 bijna in de Zwarte Zee geplonsd
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 10:52
Een Boeing 737-800 van de luchtvaartmaatschappij Pegasus is zondag na de landing in de Turkse plaats Trabzon van de baan geschoten en bijna in de Zwarte Zee geplonsd. Het toestel bleef echter op de helling aan de kust naast de luchthaven hangen. Alle 168 inzittenden konden ongedeerd geëvacueerd worden, melden Turkse media op gezag van gouverneur van Trabzon, Yücel Yavuz.


deskapi_5e000eb69e0ff5d0b2ba34cc95200842.jpeg

d091893c-f90e-11e7-8935-156c04c3bfa4.jpg


Bron; https://www.telegraaf.nl/(...)en-valt-bijna-in-zee
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 10:53
Broekpoepmomentje voor de inzittenden :o
Nattekatzondag 14 januari 2018 @ 11:03
Had die piloot gedronken ofzo? Helemaal aan het einde van de baan linksaf slaan...
OEMzondag 14 januari 2018 @ 11:04
Zijn de piloten al uitgeroepen tot nationale helden?
cempexozondag 14 januari 2018 @ 11:09
Waarschijnlijk combinatie van te laat/te hoog ingevlogen, wind in de rug en te hard moeten remmen en geen doorstart meer kunnen maken.
Nattekatzondag 14 januari 2018 @ 11:14
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:09 schreef cempexo het volgende:
Waarschijnlijk combinatie van te laat/te hoog ingevlogen, wind in de rug en te hard moeten remmen en geen doorstart meer kunnen maken.
Hij is niet doorgeschoten, die baan is de enige van dat vliegveld.
cempexozondag 14 januari 2018 @ 11:16
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hij is niet doorgeschoten, die baan is de enige van dat vliegveld.
https://www.hansanders.nl/
OscarMopperkontzondag 14 januari 2018 @ 11:17
TomTom: "Sla hier linksaf!"
Haagszondag 14 januari 2018 @ 11:17
Zo dan.
Symphoniczondag 14 januari 2018 @ 11:18
Je zal er inzitten -O-
Crosswind?
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 11:27
Bijzonder dit. Ben erg benieuwd naar de oorzaak.
Gelukkig dat iedereen ongedeerd is gebleven.
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 11:32
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:09 schreef cempexo het volgende:
Waarschijnlijk combinatie van te laat/te hoog ingevlogen, wind in de rug en te hard moeten remmen en geen doorstart meer kunnen maken.
Dan is het nog bijzonder dat hij daar terecht komt, er ligt een behoorlijke overrun strip achter die baan.
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 11:36
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:32 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Dan is het nog bijzonder dat hij daar terecht komt, er ligt een behoorlijke overrun strip achter die baan.
Zijwind misschien?
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 11:38
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:09 schreef cempexo het volgende:
Waarschijnlijk combinatie van te laat/te hoog ingevlogen, wind in de rug en te hard moeten remmen en geen doorstart meer kunnen maken.
Dames en heren, de expert is aangekomen.
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 11:38
Filmpje erbij

Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 11:40
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:18 schreef Symphonic het volgende:
Je zal er inzitten -O-
Crosswind?
Staatslot kopen direct! *O*
cempexozondag 14 januari 2018 @ 11:41
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:32 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Dan is het nog bijzonder dat hij daar terecht komt, er ligt een behoorlijke overrun strip achter die baan.
Optreksnelheid 250-300 km p uur. Zit je daar onder is remmen het enige alternatief.
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 11:43
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:03 schreef Nattekat het volgende:
Had die piloot gedronken ofzo? Helemaal aan het einde van de baan linksaf slaan...
De plaat bleef hangen

Van voor naar achter van links links links links links links
OEMzondag 14 januari 2018 @ 11:44
Turkse airline + kutweer + incident = "The decision of the flight crew to continue approach and landing below the minima with inadequate visual reference and not to perform a missed approach in accordance to the published approach procedure."

Next.

[ Bericht 6% gewijzigd door OEM op 14-01-2018 11:59:35 ]
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 11:45
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:41 schreef cempexo het volgende:

[..]

Optreksnelheid 250-300 km p uur. Zit je daar onder is remmen het enige alternatief.
Je hebt het nu over V1.
Dit was na een landing. Dat gaat met een 200-220 op final.
bijdehandzondag 14 januari 2018 @ 11:45
Met dan aan Erdogan (allah zij met hem) dat deze burgers ongedeerd zijn!
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 11:46
Zou het een total losje zijn of kan zoiets nog gemaakt worden?

Of het is een economisch totaal losje?

Er zit best wel wat schade aan zo te zien
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 11:47
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:45 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Je hebt het nu over V1.
Dit was na een landing. Dat gaat met een 200-220 op final.
Ho ho, een beetje meer respect voor de expert graag.
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 11:47
quote:
5s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:36 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Zijwind misschien?
Zou kunnen. Alleen heb je daar in de regel alleen in de final last van. Zodra de kist aan het uitrollen is met alle wielen op de baan is dat een stuk minder. Of het moet heel extreem geweest zijn.
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 11:48
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:47 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Ho ho, een beetje meer respect voor de expert graag.
Sowwy. :@
cempexozondag 14 januari 2018 @ 11:48
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:45 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Je hebt het nu over V1.
Dit was na een landing. Dat gaat met een 200-220 op final.
Precies je stuwkracht voor een doorstart is er niet meer. De baan heeft overigens geen/nauwelijks een overrun gelet op de ligpositie van het vliegtuig.
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 11:56
Ik gok op een natte en daardoor ietwat gladde baan gecombineerd met een onervaren piloot.
OEMzondag 14 januari 2018 @ 11:57
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:46 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Zou het een total losje zijn of kan zoiets nog gemaakt worden?

Of het is een economisch totaal losje?

Er zit best wel wat schade aan zo te zien
Ik denk dat we mogen aannemen dat de romp wel ergens flink verbogen is. Dan is het sowieso einde verhaal.
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 11:59
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:48 schreef cempexo het volgende:

[..]

Precies je stuwkracht voor een doorstart is er niet meer. De baan heeft overigens geen/nauwelijks een overrun gelet op de ligpositie van het vliegtuig.
Maar het is nog helemaal niet duidelijk of er doorgestart moest worden.
En in het filmpje is de overrun van de baan goed te zien.
cempexozondag 14 januari 2018 @ 12:02
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:59 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Maar het is nog helemaal niet duidelijk of er doorgestart moest worden.
En in het filmpje is de overrun van de baan goed te zien.
Gelet op de ligging van het vliegtuig, snelheid is dan nul, is die snelheid vóór de crash al te laag geweest. Iedere piloot zal een doorstart willen maken ipv fors af te remmen. Daar heb je dus die 250-300 km p uur voor nodig
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 12:08
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:02 schreef cempexo het volgende:

[..]

Gelet op de ligging van het vliegtuig, snelheid is dan nul, is die snelheid vóór de crash al te laag geweest. Iedere piloot zal een doorstart willen maken ipv fors af te remmen. Daar heb je dus die 250-300 km p uur voor nodig
Gast, serieus. Ik heb zojuist deze landing 20 keer geoefend in flight simulator. Mijn conclusie is dat Gülen er achter zit.
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 12:08
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:08 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Gast, serieus. Ik heb zojuist deze landing 20 keer geoefend in flight simulator. Mijn conclusie is dat Gülen er achter zit.
:D
cempexozondag 14 januari 2018 @ 12:10
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:08 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Gast, serieus. Ik heb zojuist deze landing 20 keer geoefend in flight simulator. Mijn conclusie is dat Gülen er achter zit.
Ik raad je aan om als piloot geen Boeing of een privé Cessna te willen vliegen.
arvensiszondag 14 januari 2018 @ 12:11
26804727_783025035233422_794144088342300112_n.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=d4de7bd6a69f388d36f3446c0eb1c9b0&oe=5AB3819F

26231302_783025268566732_4358041134980503952_n.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=4cf8d598b7afa99ec0ae7f7c96ab89c4&oe=5AEDAB21
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 12:12
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik raad je aan om als piloot geen Boeing of een privé Cessna te willen vliegen.
Ik wilde eigenlijk jou een baan aanbieden. Interesse? Wat zijn je type ratings?
Pietverdrietzondag 14 januari 2018 @ 12:14
Piloot 1, pfieuw wat is die baan kort
Piloot 2, ja, maar wel lekker breed
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 12:15
Ze zijn gewoon loodrecht op de baan aan komen vliegen. Tja, die 50m is natuurlijk wat weinig. En dan staan er ook nog auto’s in de weg.
Montellyzondag 14 januari 2018 @ 12:15
Bij het landen ging het verkeerd, door een verkeerde manoeuvre is vliegtuig doorgeschoten.
Nobuzondag 14 januari 2018 @ 12:15
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:45 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Je hebt het nu over V1.
Dit was na een landing. Dat gaat met een 200-220 op final.
Denken dat een Turkse vlieger zich laat leiden door wat zo'n Amerikaanse hond in de manual geschreven heeft. :')

Ik denk dat Maikuul aan de knuppel zat en een hendig sjieke slip heeft gemaakt. ^O^
Montellyzondag 14 januari 2018 @ 12:18
1401_pegasus.JPG
Sodeknetterszondag 14 januari 2018 @ 12:21
quote:
7s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:15 schreef Nobu het volgende:

[..]

Denken dat een Turkse vlieger zich laat leiden door wat zo'n Amerikaanse hond in de manual geschreven heeft. :')

Ik denk dat Maikuul aan de knuppel zat en een hendig sjieke slip heeft gemaakt. ^O^
Maikuul had een donut op het keerpunt gedaan. :{w
polderturkzondag 14 januari 2018 @ 12:21
Is het vliegtuig nog te redden? Of is het een total-loss?
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 12:27
The 737-800 model cost 96 million U.S. dollars on average.

bron;

https://www.statista.com/(...)ng-aircraft-by-type/
Klummiezondag 14 januari 2018 @ 12:28
Airport 2018 _O_
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 12:35
quote:
11s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:27 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
The 737-800 model cost 96 million U.S. dollars on average.

bron;

https://www.statista.com/(...)ng-aircraft-by-type/
Turken betalen het dubbele.
cempexozondag 14 januari 2018 @ 12:59
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:12 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Ik wilde eigenlijk jou een baan aanbieden. Interesse? Wat zijn je type ratings?
Geen belangstelling.

http://luftfotodanmark.dk/fly/
FlatEartherzondag 14 januari 2018 @ 13:08
3D Print
ikweethetooknietzondag 14 januari 2018 @ 13:47
Check die rechter motor dan :P

Krak, roetsj, plons :D

Trabzon1.jpg

[ Bericht 19% gewijzigd door ikweethetookniet op 14-01-2018 13:53:34 ]
Graf..Coudenhove..Kalergizondag 14 januari 2018 @ 13:50
quote:
6s.gif Op zondag 14 januari 2018 13:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Check die rechter motor dan :P

Krak, roetsj, plons :D
Eruitvissen doekje erover en onder je brommert hangen (8>
ikweethetooknietzondag 14 januari 2018 @ 13:51
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:56 schreef anarchitect het volgende:
Ik gok op een natte en daardoor ietwat gladde baan gecombineerd met een onervaren piloot.
Bijna goed :Y

quote:
De Boeing 737 kwam uit de Turkse hoofdstad Ankara. Door de regen lag de landingsbaan er glad bij.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)uchthaven-van-trabz/
ikweethetooknietzondag 14 januari 2018 @ 13:56
DTdbC-aWsAAa70q.jpg
ikweethetooknietzondag 14 januari 2018 @ 13:58
METAR Weather report:
20:14 UTC / 23:14 local time:
LTCG 132014Z 00000KT 4000 -RA BR BKN002 BKN025 08/07 Q1021 NOSIG RMK RWY29 VRB01KT

20:20 UTC / 23:20 local time:
LTCG 132020Z 24001KT 4000 -RA BR BKN003 BKN025 08/07 Q1021 NOSIG RMK RWY29 00000KT

20:50 UTC / 23:50 local time:
LTCG 132050Z 25001KT 2800 -RA BR BKN004 BKN025 08/07 Q1021 BECMG TL2100 3200

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20180113-0

Iemand met verstand van zaken :?, die ff wil uitleggen wat dit betekend :?
ikweethetooknietzondag 14 januari 2018 @ 14:00
Die Unfallforscher des Aviation Safety Networks berichteten, als das Flugzeug um 23.25 Uhr (Ortszeit/21.25 MEZ) von Westen kommend in Trabzon landete, habe es geregnet. Die Sicht sei daher eingeschränkt gewesen.

https://www.bz-berlin.de/(...)-landet-fast-im-meer

Het regende dus, nou nou, dat gebeurd nooit 8)7
deedeeteezondag 14 januari 2018 @ 14:04
ff apeldoorn bellen.....
NewHorizonzondag 14 januari 2018 @ 14:26
quote:
6s.gif Op zondag 14 januari 2018 13:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
METAR Weather report:
20:14 UTC / 23:14 local time:
LTCG 132014Z 00000KT 4000 -RA BR BKN002 BKN025 08/07 Q1021 NOSIG RMK RWY29 VRB01KT

20:20 UTC / 23:20 local time:
LTCG 132020Z 24001KT 4000 -RA BR BKN003 BKN025 08/07 Q1021 NOSIG RMK RWY29 00000KT

20:50 UTC / 23:50 local time:
LTCG 132050Z 25001KT 2800 -RA BR BKN004 BKN025 08/07 Q1021 BECMG TL2100 3200

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20180113-0

Iemand met verstand van zaken :?, die ff wil uitleggen wat dit betekend :?
Dat zijn de weerberichten. Lage bewolking, wat verminderd zicht en lichte regen, en zo goed als windstil.
crystal_methzondag 14 januari 2018 @ 20:39
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:03 schreef Nattekat het volgende:
Had die piloot gedronken ofzo? Helemaal aan het einde van de baan linksaf slaan...
Eens het linkerwiel in de zachte grond naast de baan terechtkomt remt dat veel sterker af dan het rechterwiel op de gladde baan. Dan draai je naar links tot ook het rechterwiel de baan verlaat.
Nattekatzondag 14 januari 2018 @ 20:52
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:39 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Eens het linkerwiel in de zachte grond naast de baan terechtkomt remt dat veel sterker af dan het rechterwiel op de gladde baan. Dan draai je naar links tot ook het rechterwiel de baan verlaat.
Dan heb je het al gigantisch verneukt.
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 20:52
quote:
Op zondag 14 januari 2018 11:14 schreef Nattekat het volgende:
Hij is niet doorgeschoten, die baan is de enige van dat vliegveld.
En dan markeren ze 'm met '29' :?
Nattekatzondag 14 januari 2018 @ 20:56
quote:
6s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:52 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

En dan markeren ze 'm met '29' :?
Die 29 staat voor de hoek van de baan. 36 is van zuid naar noord, 18 van noord naar zuid, 27 van oost naar west, 9 van west naar oost. En dan uiteraard alles ertussenin.
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 20:58
quote:
Op zondag 14 januari 2018 20:56 schreef Nattekat het volgende:
Die 29 staat voor de hoek van de baan. 36 is van zuid naar noord, 18 van noord naar zuid, 27 van oost naar west, 9 van west naar oost. En dan uiteraard alles ertussenin.
Dankjewel.
Weer iets geleerd. :D

Maar vanwaar dan die 'rare' waarden ?
36 graden voor zuid-noord is allemaal leuk en aardig, maar ik zou eerder iets van 0-90-180-270 verwachten.


[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2018 21:00:51 ]
Nattekatzondag 14 januari 2018 @ 21:01
quote:
6s.gif Op zondag 14 januari 2018 20:58 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dankjewel.
Weer iets geleerd. :D

Maar vanwaar dan die 'rare' waarden ?
36 graden voor zuid-noord is allemaal leuk en aardig, maar ik zou eerder iets van 0-90-180-270 verwachten.

Vermenigvuldig eens met 10 ;)
#ANONIEMzondag 14 januari 2018 @ 21:04
quote:
Op zondag 14 januari 2018 21:01 schreef Nattekat het volgende:
Vermenigvuldig eens met 10 ;)
-O-

NewHorizonzondag 14 januari 2018 @ 21:07
Vooralsnog lijkt mij dit eerder een technisch mankement dan falen van de piloot.

Problemen met de neuswielsturing (zo is een KLM 737 ook al eens op dezelfde manier linksaf de baan afgegaan in Barcelona), remmen die aan één kant blokkeren, etc.
HSGzondag 14 januari 2018 @ 22:36
Erdogan is lekker bezig.
Graf..Coudenhove..Kalergimaandag 15 januari 2018 @ 00:35
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:08 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Gast, serieus. Ik heb zojuist deze landing 20 keer geoefend in flight simulator. Mijn conclusie is dat Gülen er achter zit.
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:36 schreef HSG het volgende:
Erdogan is lekker bezig.
Wat is het nou?
polderturkmaandag 15 januari 2018 @ 01:02
quote:
5s.gif Op maandag 15 januari 2018 00:35 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]


[..]

Wat is het nou?
Dat kan maar één ding betekenen:
Erdogan = Gülen
Graf..Coudenhove..Kalergimaandag 15 januari 2018 @ 08:48
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 01:02 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dat kan maar één ding betekenen:
Erdogan = Gülen
:D _O_ _O_ _O- _O-