abonnement Unibet Coolblue
pi_176468401
Voorheen had ik nooit problemen met deze normale pc, die toevallig in een Intertech 4U kast zit.

Maar sinds kort merkte ik op dat tijdens het opstarten van Windows, dus met het logo in beeld, ineens de computer uitviel. Ik klikte weer op de power button. Niets. Eventjes wachten, weer de power button indrukken, ja, toen ging het nog wel een paar keer goed. Maar nu is het helemaal hommeles.

Ik heb de hele pc doorgenomen en overbodige kaarten verwijderd. Ik weet niet exact wat ik er van denken moet, ik vermoed dat de voeding niet meer zo goed is.

Het systeem is als volgt:
- Asus M2N-MX moederbord
- 3GB ram
- Dual Core processor 2Ghz
- Kingston SSDnow 40GB hdd
- 2 x 2TB WD Blue in Raid 0 (software matig)
- Onboard video
- Onboard ethernet
- Onboard audio (niet in gebruik)
- Standaard ps2 TB en Muis
- Voeding is een Aopen 350 watt voeding

Het is geen gigantische slurpmachine, aangezien het meeste onboard zit, de schijven en de ssd vragen ook niet zo gigantisch veel. Optische IDE drive zat er in, die heb ik er uit gehaald samen met nog een oude 160GB IDE schijf, dus weg met die IDE kabel en ook de IDE instelling in de bios volledig uitschakelen. Alleen maar starten van SATA.

Maar ja, hij geeft nog steeds hetzelfde probleem, hij gaat even aan, toont het Windows 10 logo en dan gaat ie gewoon uit. En that's it.

Het probleem is, ik heb hier niet even een andere voeding die ik zo even 1,2,3 kan testen.
Soms zegt mijn gevoel dat het misschien ligt aan die schakelaar, want die schakelaar werkt net zoals een lamp schakelaar. Daarbij moet ik ook zeggen dat 1 van die systeempaneel kabeltje, die in een zwart blokje uitkomen, 2 pinnen breed was, maar op 3 pinnetjes gemonteerd moest worden. Ik heb daar gewoon de schaar doorgezet, maar 1 van die pinnen zit wel open en bloot over de systeempaneelpin heen. Maar dit heeft voorheen ook altijd goed gewerkt, dus het zou raar zijn als het daar ineens aan zou liggen.

SSD is het sowieso niet, want ik heb dezelfde test gedaan met die oudere HDD, ook Windows 10 op geinstalleerd, eenmaal klaar, later weer opstarten, zelfde akkefietje. En volgens ssdlife pro was die Kingston nog in perfecte conditie.

Dan blijven er maar een paar dingen over:
- Geheugen?
- Processor?
- Moederbord zelf?
- En de voeding

Kan best zijn dat EEN voeding van 350 watt meer dan genoeg is, alles is onboard en deze ''pc" fungeert als een servertje voor al mijn data e.d, maar dat de voeding simpelweg brak is.

Iemand suggesties? Of het nog iets anders kan zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door Phalon op 13-01-2018 19:44:19 ]
  zaterdag 13 januari 2018 @ 03:56:21 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176469773
Dat moederbord komt uit een tijd dat er nogal wat gedoe was met lekkende elco's (de staande cilinders op je moederbord. Die zorgden dan o.a. voor problemen die jij beschrijft.

Kijk eens naar het moederbord, staan de elco's bol (=fout) of misschien zit er een bruin/gele aanslag op (=fout) of hebben ze nog een "plat dak" (=goed)
So we just called him Fred
pi_176469920
Waarom Windows 10 op een server? Wat een lelijkheid.
url
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:30:08 #4
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_176474222
Aan uit schakelaar kan je testen door de connector van het moederbord af te halen (PWRSW!) en dan even de twee pinnetjes tegelijk aan te raken met een schroevendraaier of wat anders van metaal. Als het aan de schakelaar ligt start hij op, anders krijg je hetzelfde wat je al had.

Maar als ik jet lees vermoed ik de voeding of de elco's op het moederbord.
pi_176479805
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 05:51 schreef Drommelsch85 het volgende:
Waarom Windows 10 op een server? Wat een lelijkheid.
Is het dan wel een server? Een server is een server omdat je er dingen mee kunt doen die je technisch gezien alleen met server software kunt doen (Windows Server ofzo).

Ik denk dat het in dit geval eerder een NAS is (hoewel dat technisch gezien ook een server is).

Ontopic:
Heb je de mogelijkheid om componenten te wisselen, zoals geheugen en dergelijk?
IT'er in hart en nieren
pi_176480593
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 18:39 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Is het dan wel een server? Een server is een server omdat je er dingen mee kunt doen die je technisch gezien alleen met server software kunt doen (Windows Server ofzo).

Ik denk dat het in dit geval eerder een NAS is (hoewel dat technisch gezien ook een server is).

Ontopic:
Heb je de mogelijkheid om componenten te wisselen, zoals geheugen en dergelijk?
De applicaties die erop draaien maken dat het een server is, je kan natuurlijk ook gewoon file sharing, webservers e.d. op een desktop OS installeren... alleen qua beheer op afstand en standaardsoftware die je op de meeste servers wil heben is dat niet zo lekker werken allemaal.
Voor het standaard file- en webserverwerk op een headless server knal ik er liever FreeBSD op, dat is ietsje lichter zeg maar :D Windows Server lijkt me alleen echt nuttig als je 1) al te lang MS-only werkt en daar dus je kennis zit en 2) je organisatie vooral met MS werkt en het dan nu eenmaal het beste integreert d.m.v. Active Directory e.d. of 3) je doet aan .NET hosting.

Is 3 GB RAM trouwens niet wat karig voor Windows 10, ongeacht wat je ermee doet?
pi_176481354
Ik heb specifiek voor Windows 10 gekozen omdat ik nu eenmaal lekker aan dat OS gewend ben en het kan prima fungeren als Server. En de server heeft heel toevallig ook de naam "ServerNAS". Het is ook geen apparaat dat 24/7 aan staat. Het is eentje waarop ik mijn data bewaar, en mijn films en series vanaf kijk naar de HTPC in de woonkamer. Als je dan onbekend bent met andere OS-en dan ga je daar niet gauw met knoeien.

In ieder geval ik heb jullie suggesties gelezen, ik ga er eens mee bezig. Eerst die schakelaar maar eens. Voeding wordt lastig, tja, ik kan er wel eentje bestellen, testen, en als hetzelfde probleem zich voordoet de voeding retourneren, maar dat voelt zo 'verneukerig' richting de winkel. Daar hou ik eigenlijk niet zo van. Iets retourneren dat niet eens kapot is.

Er zijn dingen die te wisselen zijn. Op dat bord zit ook een hele rare geheugen configuratie. Ik heb dat bord ook 2e hands gekocht, maar er zitten dus 2 dimmen op van 512MB en 1 dimm van 2GB. En die stuks zijn laag en die ene van 2GB is juist hoog. Heel apart, maar, ik denk dat dat nog komt uit de 32bits tijdperk dat je niet meer dan 3GB kon gebruiken.
pi_176482078
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 19:58 schreef Phalon het volgende:
Ik heb specifiek voor Windows 10 gekozen omdat ik nu eenmaal lekker aan dat OS gewend ben en het kan prima fungeren als Server. En de server heeft heel toevallig ook de naam "ServerNAS". Het is ook geen apparaat dat 24/7 aan staat. Het is eentje waarop ik mijn data bewaar, en mijn films en series vanaf kijk naar de HTPC in de woonkamer. Als je dan onbekend bent met andere OS-en dan ga je daar niet gauw met knoeien.

In ieder geval ik heb jullie suggesties gelezen, ik ga er eens mee bezig. Eerst die schakelaar maar eens. Voeding wordt lastig, tja, ik kan er wel eentje bestellen, testen, en als hetzelfde probleem zich voordoet de voeding retourneren, maar dat voelt zo 'verneukerig' richting de winkel. Daar hou ik eigenlijk niet zo van. Iets retourneren dat niet eens kapot is.

Er zijn dingen die te wisselen zijn. Op dat bord zit ook een hele rare geheugen configuratie. Ik heb dat bord ook 2e hands gekocht, maar er zitten dus 2 dimmen op van 512MB en 1 dimm van 2GB. En die stuks zijn laag en die ene van 2GB is juist hoog. Heel apart, maar, ik denk dat dat nog komt uit de 32bits tijdperk dat je niet meer dan 3GB kon gebruiken.
gezien de hoeveelheid geheugen (en kennelijk slechts gebruik als NAS) had windows 7 ook volstaan :s)

je kan eens kijken of iemand een voeding overheeft die je kan lenen...
ik heb hier nog wel een oude kast staan die nog naar grofvuil moet, daar zit een voeding in, maar vrees dat diue misschien nog ouder is :D

afwijken van hoogte kan gewoon uiteraard, zijn er ook maar max 3 geheugensloten? (4 is logischer, bij triple memory zou ik 6 sloten verwachten, geen 3)
pi_176482814
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 20:23 schreef mschol het volgende:
gezien de hoeveelheid geheugen (en kennelijk slechts gebruik als NAS) had windows 7 ook volstaan :s)
Mwah, die twee maken elkaar niet zoveel meer, als je ziet hoeveel updates er in Windows 7 zitten vraag ik me af of Windows 7 juist niet meer systeembronnen vreet dan Windows 10.
quote:
je kan eens kijken of iemand een voeding overheeft die je kan lenen...
Niemand die ik zo weet.
quote:
ik heb hier nog wel een oude kast staan die nog naar grofvuil moet, daar zit een voeding in, maar vrees dat diue misschien nog ouder is :D
Mja, dan nog, dan zou je em weer moeten opsturen, kost weer minimaal 6 euro.
quote:
afwijken van hoogte kan gewoon uiteraard, zijn er ook maar max 3 geheugensloten? (4 is logischer, bij triple memory zou ik 6 sloten verwachten, geen 3)
Toch vreemd, volgens de specs van dat moederbord:
https://www.asus.com/Motherboards/M2NMX/specifications/
Wil er maar 4GB ram op dit bord. Dus zou je maximaal 4x1GB dimms verwachten. Dat er dan toch een 2GB dimm in zit en werkt icm met 2 x 512MB dimmetjes.
- Correctie het waren wel 3 dimmetjes van elke 1 GB.

Nou, ik denk dat ik er wel uit ben, ik ga denk ik binnenkort wel een compleet nieuw setje halen.
Goedkoop moederbordje met wel veel Sata aansluitingen, een A kwaliteit voeding, 350 a 400 watt is meer dan genoeg en een goede AM+ of FM+ processor. Het hoeft allemaal niet zoveel te doen, dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Phalon op 14-01-2018 01:01:12 ]
pi_176487193
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 19:24 schreef Henno het volgende:

[..]

De applicaties die erop draaien maken dat het een server is, je kan natuurlijk ook gewoon file sharing, webservers e.d. op een desktop OS installeren... alleen qua beheer op afstand en standaardsoftware die je op de meeste servers wil heben is dat niet zo lekker werken allemaal.
Voor het standaard file- en webserverwerk op een headless server knal ik er liever FreeBSD op, dat is ietsje lichter zeg maar :D Windows Server lijkt me alleen echt nuttig als je 1) al te lang MS-only werkt en daar dus je kennis zit en 2) je organisatie vooral met MS werkt en het dan nu eenmaal het beste integreert d.m.v. Active Directory e.d. of 3) je doet aan .NET hosting.

Is 3 GB RAM trouwens niet wat karig voor Windows 10, ongeacht wat je ermee doet?
Je hebt gelijk, de applicaties maken het een server. Ik dacht al dat er iets niet klopte :p
Meer is altijd beter natuurlijk en het hangt er ook sterk vanaf wat je er mee doet, maar voor het "normale" gebruik is 3 GB zat hoor, het draait immers ook op smartphones.
IT'er in hart en nieren
pi_176491243
Ik heb het opnieuw geprobeerd, heb de powerswitch losgehaald, en deze keer het met een (afgeschermde) schroevendraaier geprobeerd. Dit was het resultaat:


Zoals je ziet, start de pc even op, en zodra het logo in beeld komt, paf gaat de pc gewoon uit.
Daarna nog een paar keer geprobeerd met de schroevendraaier, er komt sporadisch even contact, je hoort telkens even de fan, en verder niets. Dus het lijkt niet aan de schakelaar te liggen. Ik heb later nog de geheugen dimmetjes anders gesitueerd, ze zaten overigens ook niet correct geinstalleerd, maar uiteindelijk gaf ie helemaal geen sjoege meer, hoe ik em ook aanraakte met de schroevendraaier.

Ik heb (nog) niet gekeken naar eventuele accuschade op het moederbord, maar volgens mij is dat me ook niet echt opgevallen.

Mijn gevoel blijft zeggen de voeding, maar gezien de ouderdom van deze 'meuk' en het feit dat ik 11 3,5" hdd's in die rack/serverkast kwijt kan betekend ook dat ik een moederbord wil hebben met minimaal 6, liever nog 8 sata aansluitingen. Als ik dat spul toch ga vernieuwen dan kan ik het beter allemaal in 1x goed doen. Wat vinden jullie?
  zondag 14 januari 2018 @ 02:12:15 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176491711
Die elco's zien er idd nog perfect uit.

Het zou je geheugen nog kunnen zijn. Probeer eens te booten met een reepje minder, en dan steeds afwisselen tot het goed werkt.

Wat je ook nog kan proberen is booten met een live Linux USB stick.

Maar aan de andere kant, als je toch al wilde upgraden... Dan is het misschien zinniger om je tijd te steken in het bouwen van iets nieuws
So we just called him Fred
pi_176492576
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 02:12 schreef FredvZ het volgende:
Die elco's zien er idd nog perfect uit.

Het zou je geheugen nog kunnen zijn. Probeer eens te booten met een reepje minder, en dan steeds afwisselen tot het goed werkt.
Ik heb ze in alle volgorders geprobeerd, geen nut.
quote:
Wat je ook nog kan proberen is booten met een live Linux USB stick.
Ik probeer Ultimate Boot CD, vanaf USB, even zien wat dat doet, of ik daar iets mee kan.
quote:
Maar aan de andere kant, als je toch al wilde upgraden... Dan is het misschien zinniger om je tijd te steken in het bouwen van iets nieuws
Weet je, liever niet natuurlijk, want het kost weer geld. Dit systeem werkte voorheen verder prima. En qua stroom verbruik ook niet te hebberig. Het moederbordje is wel een budget bordje met maar 4 sata poorten, maar daarvan gebruikte ik maar 3 tot dusver. 1 voor de ssd en 2 voor de hdd's. Daarbij komt ook nog, dat het moederbord nog wel een paar pci poorten vrij heeft voor een eventuele sata controller, mocht het nodig zijn.

Eigenlijk zou ik die op de een of andere manier moeten kunnen testen of die voeding nog goed is.
Binnenkort maar eens een keer bij de kringloop langs en kijken of ze daar nog een niet duur pc-tje staan hebben, waar ik dit soort dingen op kan testen. Tenzij jij een manier weet om een voeding te testen zonder computer...?
  zondag 14 januari 2018 @ 06:24:18 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176492596
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 05:49 schreef Phalon het volgende:

Eigenlijk zou ik die op de een of andere manier moeten kunnen testen of die voeding nog goed is.
Binnenkort maar eens een keer bij de kringloop langs en kijken of ze daar nog een niet duur pc-tje staan hebben, waar ik dit soort dingen op kan testen. Tenzij jij een manier weet om een voeding te testen zonder computer...?
Met een paperclip (om de groene en een willekeurige zwarte te verbinden) en een multimeter moet je een aardig eind kunnen komen
So we just called him Fred
pi_176499409
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 05:49 schreef Phalon het volgende:

Eigenlijk zou ik die op de een of andere manier moeten kunnen testen of die voeding nog goed is.
Binnenkort maar eens een keer bij de kringloop langs en kijken of ze daar nog een niet duur pc-tje staan hebben, waar ik dit soort dingen op kan testen. Tenzij jij een manier weet om een voeding te testen zonder computer...?
https://www.google.nl/sea(...)gB&biw=1600&bih=1077
pi_176500145
Hoe zit het met de koeling?
Als er niet gekoeld word omdat een fan het niet doet of de cpu koelpasta vernieuwd moet worden etc, kan het misschien er ook uitklappen uit veiligheid.
pi_176555032
Ik heb via een Tweaker al een ander PMG setje gekocht, dus deze hele zwik gaat er uit.

Mocht die het dan weer doen, dan is er nog maar 1 boosdoener en dat is de voeding. Die zal ik dan, mocht deze wel de veroorzaker zijn ook gelijk vervangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')