abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 januari 2018 @ 18:42:53 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_176458156
De gaskraan kan voorlopig nog helemaal niet dicht in Groningen

quote:
Na de inwoners van Groningen is nu ook de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) overtuigd dat de gaswinning in Groningen omlaag gebracht moet worden. Maar dat kan niet zomaar.


Actievoerders bij het bezoek van minister Wiebes aan Groningen. Beeld © ANP

De gaswinning in Groningen moet substantieel omlaag. Dat vinden nu niet alleen de Groningers, maar sinds gisteren ook de NAM. De aardbeving van afgelopen maandag - de zwaarste in vijf jaar - heeft alle partijen weer op scherp gezet.

De Groningse gasbel heeft tientallen boorlocaties. Op deze zes locaties draait de NAM de gaskraan dicht:



De totale gaswinning moet daarmee substantieel verlaagd worden. "Hoeveel dat precies zal zijn, hangt onder andere af van de belangenafweging die de minister zal moeten doen", legt Gerald Schotman, directeur van de NAM, uit. "Hij zal ook rekening moeten houden met leveringszekerheid, en een aantal andere dingen." Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat neemt dus uiteindelijk het eindbesluit.

Laatste restje

De grote vraag is: kunnen we überhaupt wel van het gas af? Sinds we bijna vijftig jaar geleden, in 1959, het Groningse gas ontdekten, hebben we al 80 procent ervan opgeslurpt.

De gasinkomsten zijn de overheid ook lang niet meer zo belangrijk als ze ooit waren: we verdienen er nog 'maar' zo'n 2 miljard euro per jaar aan. De schatkist kan best zonder dat geld, zeker nu het economisch zo goed gaat.



Gelet op het geld kan de kraan dus wel dicht, maar zo makkelijk is het helaas niet. Want 95 procent van de Nederlanders kookt en verwarmt zijn huis op dit moment op Gronings gas, blijkt uit de energieverkenning 2017 van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). Om alle huizen uit te rusten met elektrische fornuizen en elektrische verwarming heb je zeker tien jaar nodig.

Apparaten werken niet met gas uit buitenland

In de tussentijd hebben we dan nog steeds gas nodig. Je zou dat allemaal uit Rusland of Noorwegen kunnen halen, maar ook dat kan niet zomaar. Dat is een ander type gas, en daarop werken onze cv-ketels en gasfornuizen niet.

We zouden daarvoor huishoudens kunnen laten overschakelen op andere apparaten, of dat gas bewerken met stikstof. Maar dat zijn dure opties die bovendien veel tijd vergen, concludeerde TNO vorig jaar in een onderzoek naar de toekomstscenario's voor Nederland zonder eigen gaswinning.

En dan is er nog een laatste obstakel: we hebben langlopende contracten met Duitsland en Frankrijk voor de levering van gas. Daar kunnen we niet zomaar onderuit.

RTL Z
Allen gegroet,

In politiek Den Haag en andere plaatsen in de Randstad waaronder het pittoreske Haarlem, waar van onze kant 'n heuse schuimende goudgele Jopen :9~ en 'n flinke schaal vol bitterballen :Y) :9 er best inging tijdens gemeentelijk beraad over dergelijke kwesties des lands. In druk overleg zat men deze week rondom de tafel geschaard, geheel aangaande deze betreurenswaardige toestand te Groningen. :{

De bewoners zijn ernstig van mening ernstig in de steek gelaten te zijn. :o Zowel door de overheid als de NAM zelf, die sinds jaar en dag actief fungeert als leverancier van aardolie en op zes locaties naar omstandigheden 'de hand op de kraan' houdt van het gas uit de ondertussen tot 80 procent geslonken gasbel. ;) Het is logisch dat politiek Den Haag en haar gevolg *) zich het lot van alle gedupeerden best aantrekken, en thans staan te popelen om hen zo snel mogelijk te helpen. :s) :s) :s)

Enfin, nu de ernst van de situatie aldaar landelijk gezien duidelijk in het oog springt, worden stappen ondernomen om het plaatselijk onheil in de kiem te smoren. :o En er gloort hoop, want uiteraard voelt men overheidshalve zeer wel met de Groningers mee *), ware het niet dat alles even gemakkelijk voor hen kan worden opgelost, waarover straks meer.
Thans staat er een waardig bezoek van hoogwaardigheidsbekleders *) uit Randstedelijk gebied op stapel c_/ :Y) :9, waaronder zich deskundigen 'op gebied van gaswinning' ;) zullen bevinden, en enkele mensen van politieke partijen *) waaronder de VVD, aan de getroffen Groningse dorpen en wat grotere plaatsen.

Het is de bedoeling dat het eind van de gaswinning uiteindelijk in zicht komt *), en de 'vanwege omstandigheden' door veel Groningers 'gehate' gaskraan gaat sluiten. :s) :s) :s) Maar, helaas is het daarvoor nog niet de juiste tijd :N, hetgeen nu eenmaal inhoudt dat er voorlopig nog flink gepompt zal moeten worden. ;) Het heuglijke nieuws is echter dat uiteindelijk dat op zes locaties de kraan tóch dichtgaat, dat zal niemand ontgaan kunnen zijn. :s) Behalve de overheid, ziet ook de NAM de ernst van de situatie nu in :o, maar voorlopig is sluiting van de gaswinning op zes locaties het minste wat men kan doen. Evenals het klaarstomen van een schadeprotocol voor het afhandelen van de geleden schade onder auspiciën van Rutte.

Welnu, op een manier hoe het in het bovenstaande artikel al min of meer werd omschreven blijft men dus voorlopig nog wel even afhankelijk van onze eigen gaswinning (baten). Immers bestaan er contractuele afspraken met reeds genoemde landen.
Daarnaast zou geïmporteerd gas van elders allesbehalve geschikt voor NL'se huishouding zijn. :N Bij eerdere overwegingen om de gaswinning in een sneller tempo af te bouwen, moest men uiteindelijk toch weer gas terugnemen. ;) Bovendien zou er landelijk een drastische aanpassing aan het gas of duurzame apparatuur dienen plaats te vinden. :|W
Overheidshalve zou dat alles veel te duur gaan uitpakken; de realiteit leert ons dat 'n enorm groot percentage aan huizen vooralsnog op het Groningse gas aangesloten zijn. :s) :s) :s)

Bij oplevering van steeds meer toekomstige nieuwe woningen *), zullen er in de nabije toekomst steeds minder gasaansluitingen worden gerealiseerd. :o Er zal inderdaad steeds vaker gebruik worden gemaakt van andere duurzame energiebronnen. Het mooie blijft echter het reeds genoemde besluit om zes kranen in een rap tempo dicht te draaien. Godzijdank ligt de crisis steeds verder achter ons. Immers gaat de economie in 2018 steeds meer als een tierelier, waardoor de schatkist al rijkelijk gevuld wordt door andersoortige inkomsten, mij dunkt.

''Het zal het begin van het eind van alle geleden ellende zijn'' ;), dat is tenminste het streven. Zowel de NAM (voor uw aardolie), als de huidige regering en andere hoogwaardigheidsbekleders, waaronder mensen uit de agglomeratie's Haarlem en A'dam *), voelen tenslotte intens mee met de gedupeerden aldaar. ;( Zeg nou zelf, tenslotte valt er best nog een lange weg te gaan. Oók is men al snel geneigd te denken dat het stoppen van de gaswinning in de getroffen gebieden meteen zal gaan leiden tot minder bevingen. :o

Ombudsman Reinier van Zutphen, en een vooruitstrevende Mark Rutte, houden zich hier al flink mee bezig. :s) Vooral omdat veel bewoners in de Groningse contreien, bezien vanuit de economisch bloeiende Randstad :Y) en andere provincies, al heel wat te verduren gehad hebben en het nu de spuigaten uitloopt.

Goed, de hoogste tijd om de OP te beëindigen en deze pagina te gaan verlaten voor de inwendige mens. Voor nu wens ik u allen 'n fijn weekend toe!!

Scjvb
















-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_176458256
Gaskraan koppelen aan de subsidiekraan voor de 'leuke' dingen als musea en theaters ~O>
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_176459020
Vraag me af wat de bakkers, slagers, restauranthouders en shoarmazaken enz. gaan doen als zij geen gas meer geleverd krijgen.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 19:52:35 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176459533
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:28 schreef torentje het volgende:
Vraag me af wat de bakkers, slagers, restauranthouders en shoarmazaken enz. gaan doen als zij geen gas meer geleverd krijgen.
Hoe gaat > 95% van Nederland stoken zonder gas
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:04:34 #5
321876 Cherna
Fuck the System
pi_176459796
Och Rusland heeft genoeg gas. En anders de Yanks die ons gas kunnen leveren per schip. En meer belasting betalen op gaslevering om de schade te kunnen vergoeden voor de mensen in Groningen. Probleem opgelost :)
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:10:03 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176459952
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:04 schreef Cherna het volgende:
Och Rusland heeft genoeg gas. En anders de Yanks die ons gas kunnen leveren per schip. En meer belasting betalen op gaslevering om de schade te kunnen vergoeden voor de mensen in Groningen. Probleem opgelost :)
LNG tankers, daar is ooit nog eens de Eemshaven voor bedacht
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:14:35 #7
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_176460084
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:04 schreef Cherna het volgende:
Och Rusland heeft genoeg gas. En anders de Yanks die ons gas kunnen leveren per schip. En meer belasting betalen op gaslevering om de schade te kunnen vergoeden voor de mensen in Groningen. Probleem opgelost :)
Dat zou een prima optie geweest zijn, ware het niet dat bewerking van dit gas met stikstof/ het overschakelen naar andere apparatuur e.d. overheidshalve flink in de papieren zal gaan lopen, aldus TNO. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:17:47 #8
321876 Cherna
Fuck the System
pi_176460164
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LNG tankers, daar is ooit nog eens de Eemshaven voor bedacht
Inderdaad.
https://www.forbes.com/si(...)alia/2/#1c1a222b58f5

De VS staat te trappelen. Laten we daar dan gebruik van maken. Word het te duur moet je de weg naar Rusland open houden.
https://www.duurzaambedri(...)iegas-van-vs-naar-eu

Zelfs Irak wil ons graag gas leveren. Het is de vraag of de VS die markt zou toelaten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:22:03 #9
321876 Cherna
Fuck the System
pi_176460274
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:14 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Dat zou een prima optie geweest zijn, ware het niet dat bewerking van dit gas met stikstof/ het overschakelen naar andere apparatuur e.d. overheidshalve flink in de papieren zal gaan lopen, aldus TNO. ;)
Wil je niet van de Russen profiteren dan zal je uiteindelijk wel moeten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_176460468
Zeurende Groningers, dat gas is nodig om onze welvaart te kunnen betalen.
Jankballen, maar goed dat die huillies niet geboren zijn in Japan.
Laat de Groningers maar een alternatief bedenken waar we net zoveel geld mee kunnen verdienen. Dan mag het pompen stoppen.
pi_176460618
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:29 schreef Cattivo het volgende:
Zeurende Groningers, dat gas is nodig om onze welvaart te kunnen betalen.
Jankballen, maar goed dat die huillies niet geboren zijn in Japan.
Laat de Groningers maar een alternatief bedenken waar we net zoveel geld mee kunnen verdienen. Dan mag het pompen stoppen.
Nou, slechts de slagers, bakkers, restauranthouders, soepfabrikanten en diepvriesmaaltijdenfabrikanten,snackfabrikanten hebben veel welvaart door het Groningse gas.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:41:52 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176460813
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 18:42 schreef Scjvb het volgende:
De bewoners zijn ernstig van mening
Nee hoor.. het is een vaststaand feit..
Oa de staat is in gebreke gebleven aldus de rechter..

Verder staat er een hele hoop geblaat in je OP..

Gasbingo spelen is leuk.. maar dat gelul gaat nergens over...
Waar het over moet gaan is:

Alle mijnbouwschade vergoeden.. (want er gebeurt nu niets nada noppes)

Een fonds oprichten..

Shell Legal niet tegen burgers laten procederen als verantwoordelijke overheid..

De overheid moet iedere vastgestelde schade binnen 48 uur overmaken en gaan zelf maar uitvechten welke instelling verantwoordelijk is..

Vergoeding voor alle randzaken.. ik kan mn onbetaalde tijd wel beter besteden namelijk..

Hoeveel gas er gepompt word zal me verder een rotzorg zijn... Ik wil er geen last of hinder van ondervinden..
Leveringszekerheid is een wassen neus en een zielig smoesje om mensen klein te houden

Kolen.. olie.. hout.. we hebben alles al verstookt in keukens en kachels.. maar och nee het gas.. daar kunnen we nooit meer af.. want blablabla...
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:49:03 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
  vrijdag 12 januari 2018 @ 20:57:11 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
  vrijdag 12 januari 2018 @ 21:23:39 #15
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_176462237
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee hoor.. het is een vaststaand feit..
Oa de staat is in gebreke gebleven aldus de rechter..

Verder staat er een hele hoop geblaat in je OP..

Gasbingo spelen is leuk.. maar dat gelul gaat nergens over...
Waar het over moet gaan is:

Alle mijnbouwschade vergoeden.. (want er gebeurt nu niets nada noppes)

Een fonds oprichten..

Shell Legal niet tegen burgers laten procederen als verantwoordelijke overheid..

De overheid moet iedere vastgestelde schade binnen 48 uur overmaken en gaan zelf maar uitvechten welke instelling verantwoordelijk is..

Vergoeding voor alle randzaken.. ik kan mn onbetaalde tijd wel beter besteden namelijk..

Hoeveel gas er gepompt word zal me verder een rotzorg zijn... Ik wil er geen last of hinder van ondervinden..
Leveringszekerheid is een wassen neus en een zielig smoesje om mensen klein te houden

Kolen.. olie.. hout.. we hebben alles al verstookt in keukens en kachels.. maar och nee het gas.. daar kunnen we nooit meer af.. want blablabla...
Oh, dat het een vaststaand feit is neem ik zonder meer voor waar aan. En de OP: wat mij betreft mag het allemaal best wat luchtiger hoor. Dat houdt bij sommigen namelijk het optimisme ook een beetje levend, behalve zwartgalligheid en berichten over tegenspoed en mineur. ;)

Alleen zou ikzelf als Groninger toch het liefst hebben dat de gaskranen consequent dichtgaan. Want, zelfs als men alle gedupeerden in alle toonaarden rijkelijk tegemoet komt met schadeafhandeling etc etc, houdt men in de Groningse contreien vooralsnog de gevolgen, oftwel de naweeën van de gaswinning doordat de bodem instabiel is. Mij dunkt.

Tenminste, mijn partner en ik zouden dat als inwoner voor geen goud verder willen riskeren. Zelfs wanneer het zover komt, zullen de vibererende aard-resultaten voorlopig nog merkbaar blijven.

Maar de boel is qua acties inderdaad ook al flink in beweging gekomen! ;)

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 21:47:27 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176462940
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:23 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Oh, dat het een vaststaand feit is neem ik zonder meer voor waar aan. En de OP: wat mij betreft mag het allemaal best wat luchtiger hoor. Dat houdt bij sommigen namelijk het optimisme ook een beetje levend, behalve zwartgalligheid en berichten over tegenspoed en mineur. ;)

Alleen zou ikzelf als Groninger toch het liefst hebben dat de gaskranen consequent dichtgaan. Want, zelfs als men alle gedupeerden in alle toonaarden rijkelijk tegemoet komt met schadeafhandeling etc etc, houdt men in de Groningse contreien vooralsnog de gevolgen, oftwel de naweeën van de gaswinning doordat de bodem instabiel is. Mij dunkt.

Tenminste, mijn partner en ik zouden dat als inwoner voor geen goud verder willen riskeren. Zelfs wanneer het zover komt, zullen de vibererende aard-resultaten voorlopig nog merkbaar blijven.

Maar de boel is qua acties inderdaad ook al flink in beweging gekomen! ;)

Scjvb
Oh zeker mag het luchtig.. maar dat is moeilijk met je rug tegen de muur...

Er zal geen effect zijn in de komende tientallen jaren.. en in ieder geval geen voorspelbaar effect (er is niet meer dan 60 jaar ervaring met geïnduceerde bevingen maar de ervaring die er is, is dat het oncontroleerbaar is.. of je nou doorgaat, stopt, verminderd of er co2 in stopt (dat laatste is echt een heel slecht en gevaarlijk plan)

Ik zie juist het omgekeerde.. eerder werden er nog schades behandeld en uitgekeerd.. dat ligt nu al een jaar stil.. Dus de beweging is er wel.. maar totaal de verkeerde kant op..

Woningen worden onveiliger (op den duur kun je elke steen zo lospakken) omdat metselwerk niet geschikt is.. en ook nooit zal worden voor dit gebied.. (gem. 120 bevingen per jaar, en dan niets herstellen is niet bepaald goed voor de woning)

Versterken ligt op zn gat omdat de aannemer prutswerk levert.. Versterken is sowieso onzinnig, je krijgt enkel 10 seconden meer tijd om je huis uit te komen..
Schades blijven gewoon.. continue aan bouwlui vastzitten die scheuren oplappen, en bij 4000 euro (totale kosten) gemiddeld per schade, kun je dan veel beter een rondstamwoning bouwen..

Dan ben je in 1 keer klaar.. En heb je ook niet het vreemde verschil dat je in Groningen automatisch getrouwd bent met schadeherstellers en hun ellenlange excuses.. Ik ben niet voor niets single.. :X

Het is moeilijk om dan positief te blijven, als de discussie enkel gaat over een paar kuub meer of minder.. en de leveringszekerheid.. Het is een opgeklopte randzaak die totaal niet van belang is..

[ Bericht 0% gewijzigd door Zolderkamer op 12-01-2018 21:53:33 ]
  vrijdag 12 januari 2018 @ 22:12:29 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_176463695
Na 60 jaar gaswinning verwacht ik niet dat de aardbevingen in een afzienbare tijd zullen stoppen als ze de kraan volledig dichtdraaien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 12 januari 2018 @ 22:23:42 #18
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_176464041
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:47 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Oh zeker mag het luchtig.. maar dat is moeilijk met je rug tegen de muur...

Er zal geen effect zijn in de komende tientallen jaren.. en in ieder geval geen voorspelbaar effect (er is niet meer dan 60 jaar ervaring met geïnduceerde bevingen maar de ervaring die er is, is dat het oncontroleerbaar is.. of je nou doorgaat, stopt, verminderd of er co2 in stopt (dat laatste is echt een heel slecht en gevaarlijk plan)

Ik zie juist het omgekeerde.. eerder werden er nog schades behandeld en uitgekeerd.. dat ligt nu al een jaar stil.. Dus de beweging is er wel.. maar totaal de verkeerde kant op..

Woningen worden onveiliger (op den duur kun je elke steen zo lospakken) omdat metselwerk niet geschikt is.. en ook nooit zal worden voor dit gebied.. (gem. 120 bevingen per jaar, en dan niets herstellen is niet bepaald goed voor de woning)

Versterken ligt op zn gat omdat de aannemer prutswerk levert.. Versterken is sowieso onzinnig, je krijgt enkel 10 seconden meer tijd om je huis uit te komen..
Schades blijven gewoon.. continue aan bouwlui vastzitten die scheuren oplappen, en bij 4000 euro (totale kosten) gemiddeld per schade, kun je dan veel beter een rondstamwoning bouwen..

Dan ben je in 1 keer klaar.. En heb je ook niet het vreemde verschil dat je in Groningen automatisch getrouwd bent met schadeherstellers en hun ellenlange excuses.. Ik ben niet voor niets single.. :X

Het is moeilijk om dan positief te blijven, als de discussie enkel gaat over een paar kuub meer of minder.. en de leveringszekerheid.. Het is een opgeklopte randzaak die totaal niet van belang is..
Duidelijk en helder omschreven! Vervelend en frustrerend is dat inderdaad. Dan toch maar hopen dat er ooit verbetering komt, zelfs al is het ijdele hoop.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 22:38:13 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176464480
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:23 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Duidelijk en helder omschreven! Vervelend en frustrerend is dat inderdaad. Dan toch maar hopen dat er ooit verbetering komt, zelfs al is het ijdele hoop.
Ja het komt natuurlijk wel een beetje zeikerig over.. maar dat komt gewoon door het onderwerp en de geschiedenis.. Ik voel soms de vreselijke ziekte Sylvanisme opkomen, maar dan ga ik een poosje naakt door het weiland rennen... *O*

Als het nou over neongele eenhoorns, vliegende bomen, zeemeerminnen en leven als een kat ging.. Dan was het een stuk aangenamer.. :Y :Y
pi_176464863
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:41 schreef Zolderkamer het volgende:
De overheid moet iedere vastgestelde schade binnen 48 uur overmaken en gaan zelf maar uitvechten welke instelling verantwoordelijk is.
Daar is de overheid natuurlijk niet zo happig op, want ze moeten zelf ook meebetalen aan de schadegevallen ;)

Dit artikel ken je al ?
https://fd.nl/ondernemen/1117364/wie-betaalt-wat
quote:
En hoewel ook de Mijnbouwwet duidelijk stelt dat de exploitant van een gasveld aansprakelijk is voor de gevolgen ervan, betaalt de belasting­betaler gewoon mee aan de schade.

De reden is dat de NAM weliswaar exploitant is van het Groningen-gasveld, maar de gaswinning doet voor risico en rekening van de Maatschap Groningen, die het gasveld beheert.
De Maatschap is het centrale orgaan in het ingewikkelde virtuele gebouw dat Nederland heeft opgetuigd om de gaswinning, -verkoop en -distributie te regelen. NAM heeft 60% van de Maatschap. Energiebeheer Nederland (EBN) — volledig eigendom van de Staat — de resterende 40%.
Van elke euro schade die de NAM moet betalen, komt dus 40 cent voor rekening van de Staat.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 22:52:21 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176464921
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:51 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Daar is de overheid natuurlijk niet zo happig op, want ze moeten zelf ook meebetalen aan de schadegevallen ;)

Dit artikel ken je al ?
https://fd.nl/ondernemen/1117364/wie-betaalt-wat

[..]

Jazeker.. het eerste mailcontact met de NAM was ook gewoon rechtstreeks met "adres"@shell.com.. dat is ook degene die het voor het zeggen heeft.. De overheid is slechts een uitvoerend orgaan van Shell als het erop aan komt..

(je link is trouwens naar een betaald artikel)

De pest is.. is dat waar het geld tot nu toe aan opgegaan is, niet bij de schadegevallen terecht komt, maar bij allerlei instanties, die komen en weer opgedoekt worden.. Niets doen, maar wel bergen geld kosten..

Net als die bezoekjes van ministers die een hele leger stillen nodig hebben..

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 12-01-2018 23:00:48 ]
pi_176471631
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 20:14 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Dat zou een prima optie geweest zijn, ware het niet dat bewerking van dit gas met stikstof/ het overschakelen naar andere apparatuur e.d. overheidshalve flink in de papieren zal gaan lopen, aldus TNO. ;)
De landen waar Nederland gas aan levert (België, Frankrijk) moeten ook overschakelen, en die maken er niet zo'n probleem van. Het is niet de eerste keer dat zo'n overstap gebeurt. Hier in België zijn we in 1966 van stadsgas naar (Nederlands) aardgas overgestapt, en in 1978 begon de gedeeltelijke overstap naar rijk gas (omdat we ook gas uit andere landen begonnen te importeren). Momenteel gebruikt de helft van de bevolking nog Nederlands gas.
Sinds 1978 moeten in België verkochte gastoestellen geschikt zijn voor beide gassoorten.
Als ik m'n gasmaatschappij mag geloven produceert (of produceerde) enkel Nederland toestellen die geen hoogcalorisch gas aankunnen. ("Toestellen met het label I2L van Nederlandse makelij zijn enkel geschikt voor arm gas. Deze toestellen moeten vervangen worden. ")

De EU regels zeggen over gastype en -druk enkel dat men er in de ontwerpfase rekening mee moet houden, zodat het toestel kan gebruikt worden met de gassoort(en) en gasdruk(ken) warvoor het bedoeld is. No shit Sherlock...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:54:40 #23
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_176471869
Minder gas eruit halen heeft geen enkel ander effect want de bodem blijft toch verzakken, alleen een totale stop erop zal dus bevingen voorkomen.

Daarnaast is de enige reden dat dit gebeurd de nazibevelen van de EU dat we niet handel mogen doen met Russische gasbedrijven.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:03:18 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176472034
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:40 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De landen waar Nederland gas aan levert (België, Frankrijk) moeten ook overschakelen, en die maken er niet zo'n probleem van. Het is niet de eerste keer dat zo'n overstap gebeurt. Hier in België zijn we in 1966 van stadsgas naar (Nederlands) aardgas overgestapt, en in 1978 begon de gedeeltelijke overstap naar rijk gas (omdat we ook gas uit andere landen begonnen te importeren). Momenteel gebruikt de helft van de bevolking nog Nederlands gas.
Sinds 1978 moeten in België verkochte gastoestellen geschikt zijn voor beide gassoorten.
Als ik m'n gasmaatschappij mag geloven produceert (of produceerde) enkel Nederland toestellen die geen hoogcalorisch gas aankunnen. ("Toestellen met het label I2L van Nederlandse makelij zijn enkel geschikt voor arm gas. Deze toestellen moeten vervangen worden. ")

De EU regels zeggen over gastype en -druk enkel dat men er in de ontwerpfase rekening mee moet houden, zodat het toestel kan gebruikt worden met de gassoort(en) en gasdruk(ken) warvoor het bedoeld is. No shit Sherlock...
En dat is enkel nog maar van gas naar gas.. we hebben al zoveel energietransities naar compleet andere brandstoffen gehad in het verleden..
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:07:16 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176472087
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:54 schreef BaajGuardian het volgende:
alleen een totale stop erop zal dus bevingen voorkomen.
De ervaring op andere plekken is dat na het volledig stilleggen er nog 40 jaar oncontroleerbare effecten zijn.. (niet dat het daarna afgelopen is, maar langere ervaring is er niet)

De overheid doet ook net of het controleerbaar is, maar dat is het dus niet..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')