FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 2 zekeringen op een zekeringshouder. Overbelast?
pechvogel-010vrijdag 12 januari 2018 @ 16:57
Er is met mijn elektronica iets gebeurd die ik niet kan verklaren, maar heb wel een vermoeden.

Als je op een zekeringshouder 2 zekeringen aansluit waar 2 apparraten zijn aangesloten, heeft dit gevolgen voor de andere apparatuur (die op een andere zekering is aangesloten) of zekeringen i.v.m overbelasting?

zekering.jpg
zekeringshouder waar 2 zekeringen kunnen worden aangesloten

Een week geleden heb ik een dashboard camera aangesloten direct aan de zekeringskast, een zogenaamde 'hard wire'. Dit heb ik gedaan met twee zekeringshouders op een bestaande aansluiting. Gele draad op constant stroom, rode draad als het contact wordt gedraaid en de min-draad aan het blik. Op beide zekeringshouders zitten 2 zekeringen van 15 am.

Alles werkte perfect. Maar gisteren heb ik ontdekt dat het elektrisch raam rechts niet werkt.
Dit kan met het bovenstaande te maken hebben, maar kan ook toeval zijn.
De zekering van 20 am waarop het elektrisch raam is aangesloten staat helemaal los van de zekeringen waar ik de camera op heb aangesloten, want deze zijn in takt en de apparatuur die hierop is aangesloten, de camera en de radio werken nog prima.

Overigens de 20 am zekering van het raam dat nu niet werkt is wel in tact. Het is of de schakelaar van het raam die doorgebrand is of de motor van het elektrisch raam. Dit kan ik oplossen, maar mijn vraag is natuurlijk of dit defect veroorzaakt kan zijn door het plaatsen van 2 zekeringshouders met 2x 15am op een 1 aansluiting, of is het puur toeval.

Alvast dank
Ridocarvrijdag 12 januari 2018 @ 17:16
Dus je raam werkt niet, maar alle zekeringen zijn nog heel?

Regel 1 bij storingzoeken: Gij zult spanningen meten.
Hoe hoog is de spanning aan de zekering van het raam, als deze in rust is en als deze bediend wordt?
Fervrijdag 12 januari 2018 @ 17:54
Tuurlijk heeft het er niets mee te maken. Gevalletje pech
jitzzzzevrijdag 12 januari 2018 @ 19:51
Met zoveel toeval zou ik je willen adviseren om snel een staatslot te halen.

Haal die dubbele zekering er eens uit en sluit de boel weer aan zoals het hoort. Grote kans dat je raam het spontaan weer doet.
pechvogel-010zaterdag 13 januari 2018 @ 00:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 17:16 schreef Ridocar het volgende:
Dus je raam werkt niet, maar alle zekeringen zijn nog heel?

Regel 1 bij storingzoeken: Gij zult spanningen meten.
Hoe hoog is de spanning aan de zekering van het raam, als deze in rust is en als deze bediend wordt?
Ja, raam werkt niet. De schakelaar werkt niet. Voor de zekerheid heb ik de 20 am zekering van het van het andere raam.verwisseld, maar gebeurt niets.
Ik ga morgen bij de Action zo een multimeter halen. Dan ga ik alkes meten
pechvogel-010zaterdag 13 januari 2018 @ 00:32
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:51 schreef jitzzzze het volgende:
Met zoveel toeval zou ik je willen adviseren om snel een staatslot te halen.

Haal die dubbele zekering er eens uit en sluit de boel weer aan zoals het hoort. Grote kans dat je raam het spontaan weer doet.
Had ik al uitgehaald en alles hersteld zoals het was. Heb zelfs alle zekeringen 1-voor-1 uitgehaald en nagekijken. Heeft geen effect.

Over toeval gesproken: dit probleem met het rechterraam dat niet werkt, heb ik eerder gehad 1,5 jaar geleden. Maar toen was er een andere oorzaak die ik zelf heb veroorzaakt: ik had een deur in de auto vervoerd die iets te lang was. De schakelaar van het rechteraam was een half uur lang ingedrukt omdat die deur tegen aan zat. Er was bij de schakelaar iets doogebrand. Ik heb toen zo een plaatje met al die schakelaars bij de sloop gehaald en alles werkte weer. Grote kans dat dit nu ook het geval is, alleen nu onverklaarbaar
Ridocarzaterdag 13 januari 2018 @ 09:26
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 00:32 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Had ik al uitgehaald en alles hersteld zoals het was. Heb zelfs alle zekeringen 1-voor-1 uitgehaald en nagekijken. Heeft geen effect.

Over toeval gesproken: dit probleem met het rechterraam dat niet werkt, heb ik eerder gehad 1,5 jaar geleden. Maar toen was er een andere oorzaak die ik zelf heb veroorzaakt: ik had een deur in de auto vervoerd die iets te lang was. De schakelaar van het rechteraam was een half uur lang ingedrukt omdat die deur tegen aan zat. Er was bij de schakelaar iets doogebrand. Ik heb toen zo een plaatje met al die schakelaars bij de sloop gehaald en alles werkte weer. Grote kans dat dit nu ook het geval is, alleen nu onverklaarbaar
Dan heeft de raammotor ook een aardige (over)belasting gehad. Koolborstels weg of je tweedehands schakelaar is weer gaan hemelen.

Weet je of de bediening over de canbus gaan of gewoon hard-wired is? Of laat ik het anders vragen: Merk, type en bouwjaar?Stomme vraag, natuurlijk hardwired, anders zou je eerste schakelaar niet afbranden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 13-01-2018 10:04:37 ]
pechvogel-010zaterdag 13 januari 2018 @ 19:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 09:26 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dan heeft de raammotor ook een aardige (over)belasting gehad. Koolborstels weg of je tweedehands schakelaar is weer gaan hemelen.

Ik hoop dat het de schakelaar is. Dan ga ik weer zo een complete plaatje van met de dashboard schakelaars bij de sloop halen. Vragen ze ¤ 25. voor.

Maar het belangrijkste op de lange termijn: 2 zekeringen aansluiten op een zekeringshouder kan dus geen kwaad? Heeft dus geen gevolgen voor de andere zekeringen en apparatuur?
Als dit niet de oorzaak kan zijn, dan ga ik die zekerigshouders weer aansluiten.