abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 januari 2018 @ 19:12:09 #1
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176350601
Wat is nou een beetje een leuk knaagdiertje om als huisdier te hebben? Ik wil echt met zo'n beestje spelen en dat ie in mijn zak gaat zitten enzo. :D Hamsters lijken me wel leuk alleen die zijn schijnbaar vrij schuw enzo. Kat of hond mag niet waar ik kom te wonen. Iemand een idee?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176350665
Als je maar uitkijkt dat hij niet in je zak bijt.
pindazakje
pi_176350687
Hamsters zijn super leuk! :D Sommige russische dwergjes komen rustig in je zak/mouw zitten, maar anderen zullen dat nooit doen. Misschien dat een rat wat voor je is? :)
Your opinion of me is none of my business.
pi_176350694
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je maar uitkijkt dat hij niet in je zak bijt.
Idd zakratten zijn geen pretje, ik adviseer TS dan ook een oeioei-vogeltje
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 7 januari 2018 @ 19:25:57 #5
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176350949
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:15 schreef Sarasi het volgende:
Hamsters zijn super leuk! :D Sommige russische dwergjes komen rustig in je zak/mouw zitten, maar anderen zullen dat nooit doen. Misschien dat een rat wat voor je is? :)
Het meisje in de winkel zei dat ratten in paren moeten leven, net als cavia's. En ik wil er maar één.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176351326
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:25 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Het meisje in de winkel zei dat ratten in paren moeten leven, net als cavia's. En ik wil er maar één.
Dan houd je, voor zover ik weet, alleen de hamsters over. Je hebt syrische hamsters (goudhamsters), russische dwerghamsters, chinese dwerghamsters, campbelli dwerghamsters, en roborovski dwerghamsters. Roborovski's zijn flitsend snel en meer kijkdieren dan knuffeldieren, dus ik zou die laten afvallen. Campbelli's kunnen wat bijterig zijn. Chinese dwerghamsters zijn langstaarten, en de mannen hebben behoorlijk grote balletjes, deze is ook wat schuwer.

Rusjes en Syrtjes worden daarom het meest als huisdier gehouden in Nederland. Rusjes zijn kleiner, hebben minder ruimte nodig, en graven vooral heel veel, terwijl Syrtjes ook heel veel graven, maar ook graag klimmen. De Syrische hamster slaapt overdag veel en is 's nachts wakker. Russische dwergjes hebben een ritme van ongeveer vier uur, dus die zie je ook overdag wat vaker. Omdat een Rusje kleiner is dan een Syr heb je een aanzienlijk minder diepe bak nodig om ze voldoende bodembedekking te kunnen geven om te graven. Syrtjes hebben 30cm bodembedekking nodig, en Rusjes daar slechts de helft van.

Als je per se een gezellig knaagdier wil hebben wat graag bij je in de buurt is, kun je 't beste naar een fokker gaan. Die kent het karakter van zijn of haar dieren en kan je goed koppelen aan een beestje wat bij je past.
Your opinion of me is none of my business.
pi_176351408
Vergis je ook niet in de grootte van de huisvesting van hamsters :) de kooitjes in de dierenwinkel zijn echt te klein, vooral de wieltjes en huisjes moeten groot genoeg zijn. Zo mogen ze niet krom lopen in hun wieltje. Mijn rusje zit in een terrarium van 1.40 breed, is leuk om hem bezig te zien. Google anders eens op hamsterscaping.
Tap tap tap
pi_176351507
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:41 schreef CherryLips het volgende:
Vergis je ook niet in de grootte van de huisvesting van hamsters :) de kooitjes in de dierenwinkel zijn echt te klein, vooral de wieltjes en huisjes moeten groot genoeg zijn. Zo mogen ze niet krom lopen in hun wieltje. Mijn rusje zit in een terrarium van 1.40 breed, is leuk om hem bezig te zien. Google anders eens op hamsterscaping.
Stiekem vind ik het echt prachtig als mensen de Detolf vitrinekast van de IKEA ombouwen tot hamsterkooi. O+ Het is dat ik net een grote en dure kooi voor m'n nieuwe hamster gekocht had, anders had ik die misschien wel genomen. Ik zie mezelf ook nog wel switchen binnen een jaar. :@

Pas als je een hamster in een grotere kooi zet, besef je hoe ze ervan opknappen. :)
Your opinion of me is none of my business.
  zondag 7 januari 2018 @ 19:54:26 #9
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176351717
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:38 schreef Sarasi het volgende:

[..]

-knip-
Bedankt voor de info :) Volgens mij waren het rusjes in de winkel waar we geweest zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:41 schreef CherryLips het volgende:
Vergis je ook niet in de grootte van de huisvesting van hamsters :) de kooitjes in de dierenwinkel zijn echt te klein, vooral de wieltjes en huisjes moeten groot genoeg zijn. Zo mogen ze niet krom lopen in hun wieltje. Mijn rusje zit in een terrarium van 1.40 breed, is leuk om hem bezig te zien. Google anders eens op hamsterscaping.
Ik maak sowieso zelf gewoon een kooi, dure kooi kan altijd nog als het nodig is. Kunnen die beesten gewoon vrij rondlopen?

Hoe zit het met dwergkonijnen? Een rat lijkt me eigenlijk nog het leukste omdat die slim zijn enzo, iemand daar ervaring mee?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176351843
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:54 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Bedankt voor de info :) Volgens mij waren het rusjes in de winkel waar we geweest zijn.

[..]

Ik maak sowieso zelf gewoon een kooi, dure kooi kan altijd nog als het nodig is. Kunnen die beesten gewoon vrij rondlopen?

Hoe zit het met dwergkonijnen?
Ik zou hamsters niet los laten lopen, je raakt ze zo kwijt. Ze kunnen ook wel goed klimmen, maar naar beneden gaat niet zo soepel.
Op marktplaats staan trouwens veel betaalbare kooien :Y daar kwam mijn traliekooi ook vandaan. Denk goed na over het materiaal dat je gebruikt, want het zijn knaagdieren. Ook als je een terrarium/aquarium kiest, moet je uitkijken met de kitranden die giftig kunnen zijn. En ze knagen overal aan.

Konijnen moet je ook met z'n tweetjes houden, en hebben veel ruimte nodig. Ik vind het zelf zielig om konijnen in zo'n standaard hok te houden, tenzij er vrije uitloop is naar de rest van de kamer. Maar ook konijnen slopen alles wat los- en vastzit. Voordeel is dat je ze zo kunt trainen dat ze zindelijk zijn.
Tap tap tap
pi_176351863
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 19:54 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Bedankt voor de info :) Volgens mij waren het rusjes in de winkel waar we geweest zijn.

[..]

Ik maak sowieso zelf gewoon een kooi, dure kooi kan altijd nog als het nodig is. Kunnen die beesten gewoon vrij rondlopen?

Hoe zit het met dwergkonijnen? Een rat lijkt me eigenlijk nog het leukste omdat die slim zijn enzo, iemand daar ervaring mee?
Nee, die kunnen niet vrij loslopen. Vooral niet als je bedrading hebt, daar gaan ze geheid aan knagen. Plus het feit dat je hier en daar een poepje en plasje tegen zal komen, maar er bestaat ook risico dat je erop gaat staan (per ongeluk) of dat ze tussen de deur komen.

Dwergkonijnen hou je per twee, dat zijn groepsdieren en jij wil er maar een, dus die zouden afvallen. Daarbij zijn konijnen niet echt speeldieren. Sommige vinden knuffelen wel leuk, maar het gros vind het eng om omgepakt te worden.

Ratten schijnen leuke beesten te zijn, ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar hou er rekening mee dat ze niet heel oud worden en dat ze met meer gehouden moeten worden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_176351868
Konijnen zijn ook sociale dieren en moeten eigenlijk niet in hun eentje gehouden worden.

Ratten passen imo het beste bij je wens, maar ik heb er geen ervaring mee helaas.
Your opinion of me is none of my business.
pi_176351912
Moet het per se een knaagdier zijn? Is een leguaan, wateragaam of baardagaam niet iets?
Tap tap tap
  zondag 7 januari 2018 @ 20:03:28 #14
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176351999
Lastig lastig allemaal. Misschien toch een paar ratjes ofzo.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zondag 7 januari 2018 @ 20:04:47 #15
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176352040
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:01 schreef CherryLips het volgende:
Moet het per se een knaagdier zijn? Is een leguaan, wateragaam of baardagaam niet iets?
Die zitten toch de hele dag stil en moeten in een speciale bak enzo? Lijkt me niks.
Het idee van een knaagdier was juist een beetje dat het laagdrempelig is enzo. :P
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176352279
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:04 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Die zitten toch de hele dag stil en moeten in een speciale bak enzo? Lijkt me niks.
Het idee van een knaagdier was juist een beetje dat het laagdrempelig is enzo. :P
Valt volgens mij wel mee met baardagamen. Die kun je ook gewoon los laten lopen als ze groter zijn, op je schouders zetten. Vriendin van me ging ermee boodschappen doen, al weet ik zelf niet of dat wel zo verantwoord was :P
Tap tap tap
  zondag 7 januari 2018 @ 20:14:56 #17
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176352340
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 20:12 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Valt volgens mij wel mee met baardagamen. Die kun je ook gewoon los laten lopen als ze groter zijn, op je schouders zetten. Vriendin van me ging ermee boodschappen doen, al weet ik zelf niet of dat wel zo verantwoord was :P
:o Misschien ook een optie dan. Even rondneuzen!
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176353462
Ratjes voldoen zo te lezen het beste aan jouw wensen; ze zijn met een beetje aandacht slim, aanhankelijk, speels, en niet schuw. Alleen je moet ze wel minimaal per twee houden. Hamsters zijn naar mijn mening veel meer om naar te kijken dan om op te pakken en mee te spelen. Ze zijn lang niet zo nieuwsgierig en makkelijk tam te maken als ratjes. Ander voordeel van ratten is dat ze goed kunnen klimmen, dus met een mooie hoge kooi zoals een kamervoliere ofzo kun je ze met relatief weinig vloeroppervlak veel bewegingsvrijheid geven.

Echt voor langer dan een kwartiertje oid of zonder toezicht los rond laten lopen door het huis zou ik trouwens niet doen met ratten. Ze knagen veel, kruipen in de kleinste hoekjes en kieren en van wat ik er van weet zijn ze ook niet zindelijk te maken. Dan zijn konijntjes (ook altijd per twee) leuker, maar die hebben heel veel ruimte en vloeroppervlak nodig (en kunnen weliswaar zindelijk worden maar zijn zoals hier boven ook staat behoorlijk vernielzuchtig, en passen niet in je jaszak oid).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_176359598
Bij de hamster moet je net mazzel hebben met karakter, we hebben er hier nu 2, een is super lief echt een bolletje nieuwsgierigheid, de ander is gewoon een ontsnapte tbs-er die alles bij elkaar gilt.

Muizen en ratten vind ik persoonlijk enorm stinken en het maakt niet uit of je elke dag het hok schoonmaakt, die ruik je gewoon.

Chinchilla's zijn ook erg leuk, ze hebben alleen een groot hok nodig, maar als je ze eenmaal tam hebt kun je er veel lol mee hebben.

Cavia's zijn ook tof, als ze eenmaal gewend zijn en tam bemoeien ze zich overal mee met luid gefluit (belangrijk belletje is hier altijd erg leuk, hoor je altijd 10 cavia's meefluiten).

Je hebt ook boeroendoekjes, zijn ook erg leuk, wel erg energiek, zijn geen knuffeldiertjes maar eenmaal tam klauteren ze wel over je heen.

Gerbils zijn vooral druk, maar die graven graag tunnels en zijn ook leuk om naar de kijken.

Degoe's zijn ook leuk, ze worden de laatste jaren steeds handzamer en zijn erg grappig.
  maandag 8 januari 2018 @ 17:32:56 #20
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176370186
Het is uiteindelijk een dwerghamstertje geworden. Hij laat zich al redelijk goed oppakken en is best tam. Hij zit even in een tijdelijk verblijf nu. O+

Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176370986
Och wat leuk in een PIP kopje. Ja daar hebben wij dus ook twee van, van de dwerghamsters dan, een is heel lief en de ander is zoals ik al zei beetje tbs
pi_176372912
Dwergje O+
Mijn dwergje is een dikke harige golfbal O+
Tap tap tap
  dinsdag 9 januari 2018 @ 16:34:12 #23
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_176390510
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 18:15 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Och wat leuk in een PIP kopje. Ja daar hebben wij dus ook twee van, van de dwerghamsters dan, een is heel lief en de ander is zoals ik al zei beetje tbs
Hij is wel leuk. Echt grappig om te zien hoe die met spulletjes rondloopt om een nestje te maken. :D

Heb je die 2 van jou wel apart staan?

[ Bericht 3% gewijzigd door Quotidien op 09-01-2018 17:04:57 ]
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_176392565
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:34 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Hij is wel leuk. Echt grappig om te zien hoe die met spulletjes rondloopt om een nestje te maken. :D

Heb je die 2 van jou wel apart staan?
Jazekers, wilde ze koppelen, maar dat mannetje doet zo vreemd, daar wil ik geen jongen van. Dus nu staan ze wel mooi apart, de dame heeft een enorme bak met een heel landschap en het mannetje een kleinere bak met toilet rolletjes en zijn oude vervoersdoosje van de dierenwinkel
pi_176392612
Ik zou ook niet twee hamsters uit de dierenwinkel bij elkaar zetten :@ je weet nooit wat die voor kronkels in de kop hebben.
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')