abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 6 januari 2018 @ 19:29:55 #1
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176328612
Ha,

Voor een familielid (en stiekem ook alvast een beetje voor mijzelf) ben ik mijzelf in het fenomeen private lease aan het verdiepen, maar dat is nog best droge kost. Zo wil het betreffende familielid graag weten wat hij met zijn financiële situatie kan leasen voordat hij naar de dealer stapt / iets gaat uitzoeken > maw welke maximale maandtermijn goedgekeurd wordt door de toetsingsautoriteit.

Nu vond ik op deze site van het Keurmerk deze handige uitleg en rekentool, maar ben nog niet zo zeker of ik 'm echt 100% snap: https://www.keurmerkpriva(...)1.pdf/20170623142005

Welke gegevens heb ik nu precies nodig om die berekening te kunnen maken?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176328709
Lijkt me dat je gewoon inkomen min kosten doet daar komt een vrij besteedbaar bedrag uit ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176328818
ruimte in je (virtuele) portemonnee welke overgehouden wordt van je loon als je de vaste lasten eraf hebt gehaald
Google is your friend, abuse your friends
pi_176328819
Mijn advies is dat als je naar tabellen moet kijken of het mag dat je dan sowieso te veel gaat uitgeven aan een auto. Je legt je voor meerdere jaren vast voor een groot bedrag per maand. Leuk dat je een auto hebt maar als je daardoor de benzine en je eten nauwelijks kan betalen heb je daar ook niet veel aan.
pi_176328894
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:39 schreef Metalfrost het volgende:
ruimte in je (virtuele) portemonnee welke overgehouden wordt van je loon als je de vaste lasten eraf hebt gehaald
...en voor jezelf zou ik het nog wat strikter zijn, minus dus inc x bedrag (jaarbasis) die je opspaart om achter de hand te houden. Voor jezelf mag je natuurlijk de kosten die met de lease verdwijnen aftrekken, maar hoe de dealer dat ziet weet ik niet...
pi_176329051
sowieso private lease slecht plan. Ik zie het zoveel mensen doen, maar het is echt niet slim imo.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176329200
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:51 schreef Joene het volgende:
sowieso private lease slecht plan. Ik zie het zoveel mensen doen, maar het is echt niet slim imo.
Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.

Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2018 20:00:00 ]
  zaterdag 6 januari 2018 @ 20:05:45 #8
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176329367
Dat doc wat ik linkte, wordt gesproken over 'woonlasten'. Gaat het in geval van huur dan gewoon om het bedrag wat je aan de huisbaas betaalt of de kale huur? Overigens nemen ze een vrij ruime norm voor levensonderhoud zie ik, minimaal 800. Voor mij persoonlijk kom ik bij lange na niet aan dat bedrag, maar dat zal ook door m'n werk komen :)
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176329417
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.

Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.
als je het bedrag dan toch niet hebt kan je beter een persoonlijke lening nemen , dan heb je na 3 a 4 jaar nog een stukje bezit en waarde. De onderhoudskosten van een auto zijn de eerste jaren minimaal, zeker omdat dingen die stuk gaan onder garantie vallen.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176329557
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:07 schreef Joene het volgende:

[..]

als je het bedrag dan toch niet hebt kan je beter een persoonlijke lening nemen , dan heb je na 3 a 4 jaar nog een stukje bezit en waarde. De onderhoudskosten van een auto zijn de eerste jaren minimaal, zeker omdat dingen die stuk gaan onder garantie vallen.
Met rente ben je altijd duurder uit. Alleen wanneer je auto zelf betaalt, is het goedkoper dan met private lease. Google maar, hier zijn veel berekeningen voor uitgevoerd. O.a. door ANWB en consumentenbond (dus niet door de leasemaatschappijen , want dat zou "wij van WC-eend" zijn)
  zaterdag 6 januari 2018 @ 20:17:40 #11
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176329647
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met rente ben je altijd duurder uit. Alleen wanneer je auto zelf betaalt, is het goedkoper dan met private lease. Google maar, hier zijn veel berekeningen voor uitgevoerd. O.a. door ANWB en consumentenbond (dus niet door de leasemaatschappijen , want dat zou "wij van WC-eend" zijn)
Dat heb ik inderdaad ook weleens gelezen. Persoonlijk zou mijn alternatief voor prive lease niet nieuw kopen zijn, ik vind de afschrijving op nieuwe auto's simpelweg te groot. Ik zou dan een leuke occasion zoeken en die deels met eigen geld, deels via bank financieren. Maar uiteraard heb je in dat geval wel weer je mrb, verzekering, onderhoud, om het kostenplaatje te completeren
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176329650
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met rente ben je altijd duurder uit. Alleen wanneer je auto zelf betaalt, is het goedkoper dan met private lease. Google maar, hier zijn veel berekeningen voor uitgevoerd. O.a. door ANWB en consumentenbond (dus niet door de leasemaatschappijen , want dat zou "wij van WC-eend" zijn)
ja je vergeet alleen dat je waarde over houdt , een pl van zeg 20k , kost ongeveer 300 per maand. je lost hem uiteraard niet geheel af in 4 jaar , maar hebt wel een auto met restwaarde.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176329821
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:17 schreef Joene het volgende:
ja je vergeet alleen dat je waarde over houdt
Nee, dat vergeet ik niet. :') ANWB en consumentenbond ook niet.

Reken maar uit.
pi_176330076
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, dat vergeet ik niet. :') ANWB en consumentenbond ook niet.

Reken maar uit.
het zal best iets duurder zijn maar je hebt wel iets ervoor terug ipv terug inleveren. Overigens ik lease zakelijk which is makkelijker want ook tankpas O+
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176330212
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:34 schreef Joene het volgende:
het zal best iets duurder zijn maar je hebt wel iets ervoor terug ipv terug inleveren.
Wut? :?
pi_176330270
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wut? :?
dat je met een lening een auto als restant hebt en met private lease die bak weer inlevert aan einde periode.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176334061
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:34 schreef Joene het volgende:

[..]

het zal best iets duurder zijn maar je hebt wel iets ervoor terug ipv terug inleveren. Overigens ik lease zakelijk which is makkelijker want ook tankpas O+
Brandstof komt gewoon bovenop de prijs hoor, ook bij zakelijk. Of denk jij dat een zakelijke lease ineens gratis brandstof betekent?
pi_176334080
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:35 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Brandstof komt gewoon bovenop de prijs hoor, ook bij zakelijk. Of denk jij dat een zakelijke lease ineens gratis brandstof betekent?
het komt niet bij mijn bijtelling :)
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176334181
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:40 schreef Joene het volgende:

[..]

dat je met een lening een auto als restant hebt en met private lease die bak weer inlevert aan einde periode.
Dit. Daarnaast loop je geen risico op dure reparaties, die zitten in die leasconstructie.

Uiteindelijk is het iets duurder dan kopen, maar je loopt minder risico. En het is zeker beter dan lenen. Overigens is private lease in sommige gevallen wel een koop-leenconstructie met gegarandeerde terugkoop. Je moet dus wel heel goed opletten wat je doet. ALs je leaset zonder onderhoud en verzekering zijn de voordelen kleiner.
Whatever...
pi_176334259
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:36 schreef Joene het volgende:

[..]

het komt niet bij mijn bijtelling :)
Dat klopt, maar je werkgever houdt er wel rekening mee bij het vaststellen van je leasebudget en je salaris.
pi_176334341
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:42 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dat klopt, maar je werkgever houdt er wel rekening mee bij het vaststellen van je leasebudget en je salaris.
klopt , ik kan ook kiezen voor mobiliteitsplan :)
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176334381
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit. Daarnaast loop je geen risico op dure reparaties, die zitten in die leasconstructie.

Uiteindelijk is het iets duurder dan kopen, maar je loopt minder risico. En het is zeker beter dan lenen. Overigens is private lease in sommige gevallen wel een koop-leenconstructie met gegarandeerde terugkoop. Je moet dus wel heel goed opletten wat je doet. ALs je leaset zonder onderhoud en verzekering zijn de voordelen kleiner.
ik vind die hele private lease sector maar eng , om de nieuwe auto markt (vooral de kleinere tot gezinsauto markt) maar aan de gang te houden.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176334446
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:46 schreef Joene het volgende:

[..]

ik vind die hele private lease sector maar eng , om de nieuwe auto markt (vooral de kleinere tot gezinsauto markt) maar aan de gang te houden.
Dat is nog te betalen maar een een tesla in de private lease wil je denk ik ook niet, terwijl de elektrische wagens de toekomst zou moeten zijn maar wel schreeuwend duur.
pi_176334592
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:49 schreef cunial het volgende:

[..]

Dat is nog te betalen maar een een tesla in de private lease wil je denk ik ook niet, terwijl de elektrische wagens de toekomst zou moeten zijn maar wel schreeuwend duur.
ja daar gaat de model 3 wel verandering in brengen , de meest luxe editie kost straks rond de 55k
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176334709
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:53 schreef Joene het volgende:

[..]

ja daar gaat de model 3 wel verandering in brengen , de meest luxe editie kost straks rond de 55k
Dat is al een stuk aantrekkelijker inderdaad.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 23:02:50 #26
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176334922
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176334941
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
occasion want dan heb je wat in handen bij einde looptijd
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_176335201
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 22:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit. Daarnaast loop je geen risico op dure reparaties, die zitten in die leasconstructie.

Uiteindelijk is het iets duurder dan kopen, maar je loopt minder risico. En het is zeker beter dan lenen. Overigens is private lease in sommige gevallen wel een koop-leenconstructie met gegarandeerde terugkoop. Je moet dus wel heel goed opletten wat je doet. ALs je leaset zonder onderhoud en verzekering zijn de voordelen kleiner.
Ja, maar alleen moet je je dan wel willen schikken in het aanbod dat de leasemaatschappij aanbiedt. Een 208 GTI bijvoorbeeld kun je dan wel vergeten, om maar wat te noemen. Als je dat prima vindt en je niet veel om auto's an sich geeft is dat prima, maar een beetje échte autoliefhebber zal het helemaal niks vinden om in een Polo Bluemotion te moeten karren.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 23:12:51 #29
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176335272
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:03 schreef Joene het volgende:

[..]

occasion want dan heb je wat in handen bij einde looptijd
Goed punt.. Hoewel het natuurlijk ook een last kan zijn als íe bijna afgeschreven is en je 'm niet kwijt raakt.

Jullie trouwens bekend met een rekentool waar ik op basis van gegevens rond financiele situatie kan achterhalen wat de maximale maandelijkse leasetermijn zou zijn? Of zou je daar zo'n beoordelaar / privateleasemij gewoon over kunnen mailen?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176335315
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Geen van beiden, gewoon even sparen voor een occasion.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 23:14:40 #31
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176335358
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:11 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ja, maar alleen moet je je dan wel willen schikken in het aanbod dat de leasemaatschappij aanbiedt. Een 208 GTI bijvoorbeeld kun je dan wel vergeten, om maar wat te noemen. Als je dat prima vindt en je niet veel om auto's an sich geeft is dat prima, maar een beetje échte autoliefhebber zal het helemaal niks vinden om in een Polo Bluemotion te moeten karren.
Tegenwoordig kan je bij de meeste merken (dus bij de leasemij van het merk zelf) vrijwel alle types leasen, alleen is niet alles vermeld op de website. Ook is dat vaak minder aantrekkelijk omdat ze je liever een uitgekauwd voorraadmodel in de maag splitsen dan een wat exotischer of leuker type. Maar het kan wel. Loop maar bij VW binnen voor een indicatie op een Polo of Golf GTI, kan gewoon.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176335413
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Occasion. Maar sterker nog. Helemaal niet financieren. Het enige waarvoor je mag lenen is een huis of een studie. De rest is gewoon betalen als je het wilt hebben. Kun je het niet betalen; sparen. Ga anders maar in een oud barrel rijden.

Huren kan, dus private lease ook. Maar wel met het idee dat je in de slechtst denkbare situatie de boel nog kunt betalen. Je zou dus de looptijd van die private lease volledig uit eigen zak moeten kunnen betalen. Of je moet een contract vinden waar je tussentijds kunt opzeggen.

We gaan wel toe naar echt abonnementen op autorijden, dus gek is het niet, echter je meot heel erg uitkijken. De ene private lease is de ander niet. En let op; als je een hypptheek wilt hebben is het heel vervelend als je bij het bkr staat ivm een leaseconstructie.
Whatever...
pi_176335429
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:12 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Goed punt.. Hoewel het natuurlijk ook een last kan zijn als íe bijna afgeschreven is en je 'm niet kwijt raakt.

Jullie trouwens bekend met een rekentool waar ik op basis van gegevens rond financiele situatie kan achterhalen wat de maximale maandelijkse leasetermijn zou zijn? Of zou je daar zo'n beoordelaar / privateleasemij gewoon over kunnen mailen?
ken geen tools, maar begin is met je kosten onder elkaar en je netto inkomen kijk is wat je overhoud , kijk op sites zie dat een beetje prive lease auto minimaal 24 maanden is en algauw minimaal 250,- per maand kosten.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 23:36:12 #34
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176336142
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:16 schreef Joene het volgende:

[..]

ken geen tools, maar begin is met je kosten onder elkaar en je netto inkomen kijk is wat je overhoud , kijk op sites zie dat een beetje prive lease auto minimaal 24 maanden is en algauw minimaal 250,- per maand kosten.
Dat klopt, maar helaas is de som wat lastiger doordat je rekening moet houden met een verplicht vast bedrag (basisnorm) wat het NIBUD vind dat je elke maand beschikbaar moet houden voor 'levensonderhoud'. Dat bedrag is in de meeste gevallen al snel ~1k per maand, en daar zitten je woonlasten en andere financiële verplichtingen nog niet bij in.

Ook al geef je maar de helft uit, maakt niet uit, van dat bedrag mag die beoordelaar in lijn met het keurmerk niet afwijken. Dat is jammer, want dat betekent dat je met een vrij ruim netto inkomen als je zuinig leeft alsnog niks kunt (in termen van lease). Dezelfde vaagheid ontstaat dus een beetje bij bruto / netto. Ook daar is er een onderscheid, tussen inkomen incl toeslagen en excl toeslagen. Het is echter aan de leasemij om te bepalen welk inkomen ze rekenen, terwijl dat soms behoorlijk kan verschillen. In mijn werkveld is mijn netto inkomen bijna altijd hoger dan mijn bruto (niet alleen door overwerk/reiskosten maar ook daar aantal vaste toeslagen), maar als de berekening dus enkel gemaakt wordt op basis van bruto is dat voor mij ongunstig.

Een rekenvoorbeeld:

Netto inkomen van 2k (excl toeslagen)
NIBUD basisnorm van 1k
Woonlasten van 600
Finan verplichtingen van 100 (2% van doorlopende kredieten, dus bij rood staan tot -500 en creditcard tot -1000 heb je bijvoorbeeld 30 pm verplichtingen)

Vrije ruimte is dan 300. Dat bedrag mag je x1.54 doen (want 65 procent van de lease wordt bij BKR geregistreerd) leidt tot een maximale maandtermijn van 462.

Dat lijkt best oké, maar het is onduidelijk of een studieschuld bijvoorbeeld ook tot de finan verplichtingen gerekend wordt en tegen welk tarief (zelfs als aflosfase nog niet gestart is). Dan slinken je mogelijkheden heel hard, want een studieschuld van 20k tegen het 2 procentstarief levert verplichtingen van 400pm volgens het model. Daarmee zou in bovenstaand voorbeeld de vrije ruimte dus volledig verdampen (los van feit hoeveel de studieschuld daadwerkelijk afgelost wordt, en wat het rentepercentage is).

Wordt ingewikkeld dit, hoop dat jullie het nog volgen. Denk dat het goed is wat orde te scheppen in de onduidelijkheid, ook voor andere geinteresseerden.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176336431
Ik vind mensen die 2k verdienen en per se een nieuwe auto willen rijden niet helemaal goed bij hun hoofd.
pi_176336606
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:14 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Tegenwoordig kan je bij de meeste merken (dus bij de leasemij van het merk zelf) vrijwel alle types leasen, alleen is niet alles vermeld op de website. Ook is dat vaak minder aantrekkelijk omdat ze je liever een uitgekauwd voorraadmodel in de maag splitsen dan een wat exotischer of leuker type. Maar het kan wel. Loop maar bij VW binnen voor een indicatie op een Polo of Golf GTI, kan gewoon.
Ja incl. dito prijskaartje en die is vervolgens níet om over naar huis te schrijven :N .

Wat dat aan gaat hebben ze in de VS een veel "eerlijker" systeem en is er voor elk wat wils.
pi_176337372
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:46 schreef spiritusbus het volgende:
Ik vind mensen die 2k verdienen en per se een nieuwe auto willen rijden niet helemaal goed bij hun hoofd.
En dan ook nog niet kunnen verzinnen dat aflossing van studieschulden de beschikbare ruimte verkleint :')
Play hard, go pro.
  zondag 7 januari 2018 @ 00:30:04 #38
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176337644
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 00:16 schreef Aethereal het volgende:

[..]

En dan ook nog niet kunnen verzinnen dat aflossing van studieschulden de beschikbare ruimte verkleint :')
Mwah, daar ben ik het niet zo mee eens. Weet niet of je zelf gestudeerd hebt maar je betaalt tegenwoordig eigenlijk nul rente, en je mag de aflossing uitsmeren over een moeilijk lange periode. Dus dat het invloed heeft op je ruimte is niet heel vreemd, maar zou wel tegen andere maatstaven moeten (bijv een 0.5 of 1 procentstarief ipv 2% - net als dat studieschuld bij hypotheek ook vaker coulant behandeld wordt).

Iemand die z'n huis verbouwd heeft voor 20k op basis van een persoonlijk krediet met een rentepercentage van 8,8 procent jaarlijks is een veel groter risico voor de leasemij dan iemand met een studieschuld van 20k die zeer traag afgelost kan worden - tegen <1 procent rente. En dat nog los van opleidingsniveau, waardoor degene met een studieschuld / studie vanwege betere toekomstperspectieven meer ruimte zou moeten krijgen (ook dat is niet gek, zie het hele idee van Young Professionals bij banken).
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_176337750
quote:
2s.gif Op zondag 7 januari 2018 00:30 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Mwah, daar ben ik het niet zo mee eens. Weet niet of je zelf gestudeerd hebt maar je betaalt tegenwoordig eigenlijk nul rente, en je mag de aflossing uitsmeren over een moeilijk lange periode. Dus dat het invloed heeft op je ruimte is niet heel vreemd, maar zou wel tegen andere maatstaven moeten (bijv een 0.5 of 1 procentstarief ipv 2% - net als dat studieschuld bij hypotheek ook vaker coulant behandeld wordt).

Iemand die z'n huis verbouwd heeft voor 20k op basis van een persoonlijk krediet met een rentepercentage van 8,8 procent jaarlijks is een veel groter risico voor de leasemij dan iemand met een studieschuld van 20k die zeer traag afgelost kan worden - tegen <1 procent rente. En dat nog los van opleidingsniveau, waardoor degene met een studieschuld / studie vanwege betere toekomstperspectieven meer ruimte zou moeten krijgen (ook dat is niet gek, zie het hele idee van Young Professionals bij banken).
Wat dacht je van het idee dat die studieschuld straks gewoon een vaste maandlast is en je dus per maand minder overhoudt om een leasecontract te betalen..
Play hard, go pro.
pi_176339214
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.

Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.
Nee? Als je die auto na 4 jaar verkoopt krijg je ee geld voor terug. Of je hebt een auto. Bij private lease heb je na 4 jaar niks. Het is dus gewoon dom
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_176343339
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:51 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Nee? Als je die auto na 4 jaar verkoopt krijg je ee geld voor terug. Of je hebt een auto. Bij private lease heb je na 4 jaar niks. Het is dus gewoon dom
:') Gedurende die 4 jaar heb je ook minder betaald natuurlijk. Damn. :')
pi_176343350
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 02:51 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Nee? Als je die auto na 4 jaar verkoopt krijg je ee geld voor terug. Of je hebt een auto. Bij private lease heb je na 4 jaar niks. Het is dus gewoon dom
Alsof je een auto in die tijd hebt afbetaald. 🧐
pi_176344345
Je vrije ruimte is gewoon het geld wat je overhoudt.

Verder moet je rekening houden dat tijdens de looptijd van een private lease contract dit wordt geregistreerd bij het BKR en je minder hypotheek kan krijgen, mocht je in die tijd een hypotheek willen nemen. De mindering van je hypotheek vanwege de private lease is echt significant.

Private lease kan voor sommige mensen en in sommige situaties wel handig zijn. Voor mij is het niet handig, omdat ik nooit en te nimmer een nieuwe auto zou kopen.
Als je dat echt nooit doet en ook nooit zal gaan doen, dan is private lease duurder dan een 2de hands auto rijden, wat ik altijd doe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176344661
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je vrije ruimte is gewoon het geld wat je overhoudt.

Verder moet je rekening houden dat tijdens de looptijd van een private lease contract dit wordt geregistreerd bij het BKR en je minder hypotheek kan krijgen, mocht je in die tijd een hypotheek willen nemen. De mindering van je hypotheek vanwege de private lease is echt significant.

Private lease kan voor sommige mensen en in sommige situaties wel handig zijn. Voor mij is het niet handig, omdat ik nooit en te nimmer een nieuwe auto zou kopen.
Als je dat echt nooit doet en ook nooit zal gaan doen, dan is private lease duurder dan een 2de hands auto rijden, wat ik altijd doe.
Er zijn ook aanbieders die niks bij het BKR registeren.

Toch is het wel slim om zelf na te gaan of je het überhaupt kan missen.
pi_176344672
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 14:08 schreef DaRealDeal het volgende:

[..]

Er zijn ook aanbieders die niks bij het BKR registeren.

Toch is het wel slim om zelf na te gaan of je het überhaupt kan missen.
welke?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 7 januari 2018 @ 14:09:55 #46
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_176344689
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Hangt er vanaf wat je er voor krijgt. Als de occasion luxer is, dan die.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_176344793
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 14:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke?
Ik weet het in ieder geval van motorhuis Opel private lease. Die doen niet aan BKR registratie.
pi_176357038
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

:') Gedurende die 4 jaar heb je ook minder betaald natuurlijk. Damn. :')
:') Ja echt veel minder inderdaad :')
Voor een kale golf betaal je iets van 300 per maand, dat is 18.000 als je klaar bent, daar kun je dus bijna een golf voor halen. Dus :')

Echt iets voor mensen die een auto willen rijden die ze niet kunnen betalen
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_176357062
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:01 schreef DaRealDeal het volgende:

[..]

Alsof je een auto in die tijd hebt afbetaald. 🧐
Het scheelt niet veel nee :')
voor 300 per maand, wat 18.000 over 5 jaar is kun je echt wel een auto halen, die vergelijkbaar is voor het bedrag van 300 per maand.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_176357248
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Verder moet je rekening houden dat tijdens de looptijd van een private lease contract dit wordt geregistreerd bij het BKR en je minder hypotheek kan krijgen, mocht je in die tijd een hypotheek willen nemen. De mindering van je hypotheek vanwege de private lease is echt significant.
In een ander topic vertelde de private leaser dat wanneer hij hem total loss rijdt het contract wordt ontbonden, dat is ook een oplossing voor het BKR probleem :') auto tegen een muur of om een boom heen vouwen en klaar.
pi_176357407
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

:') Ja echt veel minder inderdaad :')
Voor een kale golf betaal je iets van 300 per maand, dat is 18.000 als je klaar bent, daar kun je dus bijna een golf voor halen. Dus :')

Echt iets voor mensen die een auto willen rijden die ze niet kunnen betalen
Je moet PL niet alleen vergelijken met de aanschafwaarde/restwaarde. Ook onderhoud, MRB en verzekering zitten daarbij. En daar bovenop een stukje ontzorging. Maar goed, ik zou het dan ook nog steeds niet doen.
pi_176361535
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

:') Ja echt veel minder inderdaad :')
Voor een kale golf betaal je iets van 300 per maand, dat is 18.000 als je klaar bent, daar kun je dus bijna een golf voor halen. Dus :')

Echt iets voor mensen die een auto willen rijden die ze niet kunnen betalen
In die 300 eur/mnd zit natuurlijk ook opslag voor evt. onderhoud en wegenbelasting en verzekering. Dus je vergelijking klopt niet. Buiten dat koop je een stukje ontzorging in, zoals hierboven al paar keer is gesteld.

Het is overduidelijk niet jouw ding, prima. Maar je stelling is nogal kort door de bocht.
Het kan een optie zijn als je geen zin hebt in evt. gezeik en gewoon zekerheid wilt over de kosten die je kwijt bent.
pi_176362780
Als je van plan bent om binnen nu en 3 a 4 jaar een hypotheek af te sluiten en je hebt geen suikeroom oi.d. Sluit dan geen private lease contract (langlopende lening) af. Alleen als de je het contract per kwartaal kan opzeggen.

Private lease contracten hakken er in mbt de hoogte van je hypotheek.
  maandag 8 januari 2018 @ 13:19:07 #54
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176363922
De vraag was over de financiële ruimte en niet over de voor en nadelen van private lease.

Ik vond het erg moeilijk om die te berekenen, ik was wel wat tegengekomen ergens om een proefberekening te maken en daar kwam een bedrag uit wat in mijn ogen onverantwoord hoog was.

Uiteindelijk heb ik wel voor private lease gekozen omdat mijn specifieke situatie dat verantwoorde

Situatie:
- Baanwissel naar werk zonder zakelijke lease auto (wel vast)
- Geen afdoende eigen kapitaal nog kunnen opbouwen na verbouwing, kind en bruiloft
- Behoefte aan ruime gezinsauto door bovengenoemd kind
- Hoog jaarkilometrage door afstand naar werk (36k/pj)

In een ander topic had ik al eens gepost wat de kosten waar voor 3 opties. De nieuwe bij de garage, de jonge occasion en de private lease variant. Het kwam er op uit dat het in alle drie de gevallen ongeveer 25ct per km werd.
- in PL-situatie leasebedrag 460,-- + 150 L benzine á 1.50 = 685,-- = 23ctpkm

De Aygo die ik wel privé heb gekocht van eigen geld kost mij over de jaren dat ik hem heb 20ct (alles bij elkaar, zonder rentederving). Dus heel erg veel duurder werd het niet.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:55:01 #55
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_176457173
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:19 schreef zalkc het volgende:
De vraag was over de financiële ruimte en niet over de voor en nadelen van private lease.

Ik vond het erg moeilijk om die te berekenen, ik was wel wat tegengekomen ergens om een proefberekening te maken en daar kwam een bedrag uit wat in mijn ogen onverantwoord hoog was.

Uiteindelijk heb ik wel voor private lease gekozen omdat mijn specifieke situatie dat verantwoorde

Situatie:
- Baanwissel naar werk zonder zakelijke lease auto (wel vast)
- Geen afdoende eigen kapitaal nog kunnen opbouwen na verbouwing, kind en bruiloft
- Behoefte aan ruime gezinsauto door bovengenoemd kind
- Hoog jaarkilometrage door afstand naar werk (36k/pj)

In een ander topic had ik al eens gepost wat de kosten waar voor 3 opties. De nieuwe bij de garage, de jonge occasion en de private lease variant. Het kwam er op uit dat het in alle drie de gevallen ongeveer 25ct per km werd.
- in PL-situatie leasebedrag 460,-- + 150 L benzine á 1.50 = 685,-- = 23ctpkm

De Aygo die ik wel privé heb gekocht van eigen geld kost mij over de jaren dat ik hem heb 20ct (alles bij elkaar, zonder rentederving). Dus heel erg veel duurder werd het niet.
Interessant, wat voor auto is dat?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 23:43:11 #56
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176466114
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 17:55 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Interessant, wat voor auto is dat?
Maakt eigenlijk niet uit. Maar het gaat om een astra
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 09:17:16 #57
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_176470597
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:19 schreef zalkc het volgende:
-knip -

- in PL-situatie leasebedrag 460,-- + 150 L benzine á 1.50 = 685,-- = 23ctpkm

De Aygo die ik wel privé heb gekocht van eigen geld kost mij over de jaren dat ik hem heb 20ct (alles bij elkaar, zonder rentederving). Dus heel erg veel duurder werd het niet.
Als ik snel reken toch 90 euro per maand duurder. Dat noem ik toch aanzienlijk.
Drop you like an ill, bad habit
  zaterdag 13 januari 2018 @ 12:01:01 #58
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176472866
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 09:17 schreef pmponer het volgende:

[..]

Als ik snel reken toch 90 euro per maand duurder. Dat noem ik toch aanzienlijk.
mwah, in vergelijking is een astra tov een aygo ook wel wat meer auto. Sowieso dubbel in nieuwprijs. Het is niet zo dat je er niks voor terug krijgt. Het is ook goedkoper een brommer te nemen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 12:54:31 #59
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_176473664
Ja dat is zeker waar, maar 90 euro per maand is niet zomaar weg te wuiven natuurlijk.
En als je het graag wil en kan betalen prima.

Met een gezin in een aygo is natuurlijk ook een stuk lastiger.
Drop you like an ill, bad habit
pi_176473912
Rij je ook vergelijkbare km met de astra en aygo? Anders tikt de afschrijving % gewijs natuurlijk harder aan bij de aygo
  zondag 14 januari 2018 @ 14:18:26 #61
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_176498514
Veel mensen vergeten afschrijving mee te nemen als ze hun huidige auto bekijken.
Dat zit wel in de private lease meegenomen. Op sommige plekken Kun je ook erg jonge tweede hands private lease doen. Is de kop eraf dus betaal je iets minder.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 15 januari 2018 @ 13:37:50 #62
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176518313
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:10 schreef jsuijker het volgende:
Rij je ook vergelijkbare km met de astra en aygo? Anders tikt de afschrijving % gewijs natuurlijk harder aan bij de aygo
Op sites als de anwb en autoweek heb je ook calculators om de kosten uit te rekenen. Als je de aygo daar invoert met vergelijkbare afstanden kwam ik ook op 20ct pkm uit. Autorijden is gewoon belachelijk duur!

Als ik het geld dat ik, netto, uitgeef aan de auto (kon) zou steken in een hogere hypotheek voor een woning op fietsafstand woonde ik in een heel wat leuker huis. Maar raar genoeg ben ik erg gehecht aan waar ik woon, dat is gewoon een kostbare keuze.

Ik heb met heel veel mensen het er al over gehad waarom ik voor PL ben gegaan. En heb alle argumenten al wel gehoord. Maar mijn persoonlijke omstandigheden gaven gewoon de doorslag.
En daarnaast, ik ben gewoon niet handig met auto's denk ik, anderen hebben altijd de volgende situatie:
- Leuke tweedehands voor heel weinig zonder mankementen
- Onderhoud altijd beperkt tot een beurtje en koplampje
- Banden hoeven blijkbaar nooit te worden vervangen
- Altijd met weinig verlies weer ingeruild
- Nooit geld hoeven lenen
- rijd 1 op 25

In mijn geval koop ik hem te duur, verkoop hem te goedkoop en heb pech met alle bijkomende kosten. Tenminste dat is het gevoel wat ik soms krijg als ik anderen er over hoor praten, ik weet zelf heel goed dat dit niet de realiteit is.

Ook het lenen voor een auto is hetzelfde als porno kijken, niemand doet het...
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  maandag 15 januari 2018 @ 14:11:44 #63
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_176518877
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.

Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.
Het is meer dat je er een lange tijd aan vast zit, misschien wordt je na 2 jaar wel ontslagen, moet je nog wel 1 of 2 jaar doorbetalen of een fikse boete dokken.

quote:
2s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Een occassion contant afrekenen of gaan fietsen.

Een auto (een afschrijvend goed) op afbetaling kopen is wel zo ongeveer het stomste wat je financieel kan doen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 15 januari 2018 @ 15:41:02 #64
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_176520493
Er zijn weliswaar aanbieders die wel een soort van clausule hebben dat bij gedwongen ontslag/ echtscheiding/ arbeidsongeschiktheid het contract voortijdig kan worden stopgezet. Mar dat is iet waar je zelf op moet letten.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_176522925
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 19:51 schreef Joene het volgende:
sowieso private lease slecht plan. Ik zie het zoveel mensen doen, maar het is echt niet slim imo.
Als je weinig rijdt, dan is Private Lease echt wel een goedkope oplossing.


Waarvan 83,33 euro voor brandstof. Dus netto 420 euro per maand.
Private Lease kost deze auto 264 euro per maand.

Dus waarom zou ik hem dan kopen?
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_176523390
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 14:11 schreef Metro2005 het volgende:

Het is meer dat je er een lange tijd aan vast zit, misschien wordt je na 2 jaar wel ontslagen, moet je nog wel 1 of 2 jaar doorbetalen of een fikse boete dokken.
Dat is waar, als is hier tegen betaling wel een clausule voor af te sluiten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')