...en voor jezelf zou ik het nog wat strikter zijn, minus dus inc x bedrag (jaarbasis) die je opspaart om achter de hand te houden. Voor jezelf mag je natuurlijk de kosten die met de lease verdwijnen aftrekken, maar hoe de dealer dat ziet weet ik niet...quote:Op zaterdag 6 januari 2018 19:39 schreef Metalfrost het volgende:
ruimte in je (virtuele) portemonnee welke overgehouden wordt van je loon als je de vaste lasten eraf hebt gehaald
Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 19:51 schreef Joene het volgende:
sowieso private lease slecht plan. Ik zie het zoveel mensen doen, maar het is echt niet slim imo.
als je het bedrag dan toch niet hebt kan je beter een persoonlijke lening nemen , dan heb je na 3 a 4 jaar nog een stukje bezit en waarde. De onderhoudskosten van een auto zijn de eerste jaren minimaal, zeker omdat dingen die stuk gaan onder garantie vallen.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.
Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.
Met rente ben je altijd duurder uit. Alleen wanneer je auto zelf betaalt, is het goedkoper dan met private lease. Google maar, hier zijn veel berekeningen voor uitgevoerd. O.a. door ANWB en consumentenbond (dus niet door de leasemaatschappijen , want dat zou "wij van WC-eend" zijn)quote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:07 schreef Joene het volgende:
[..]
als je het bedrag dan toch niet hebt kan je beter een persoonlijke lening nemen , dan heb je na 3 a 4 jaar nog een stukje bezit en waarde. De onderhoudskosten van een auto zijn de eerste jaren minimaal, zeker omdat dingen die stuk gaan onder garantie vallen.
Dat heb ik inderdaad ook weleens gelezen. Persoonlijk zou mijn alternatief voor prive lease niet nieuw kopen zijn, ik vind de afschrijving op nieuwe auto's simpelweg te groot. Ik zou dan een leuke occasion zoeken en die deels met eigen geld, deels via bank financieren. Maar uiteraard heb je in dat geval wel weer je mrb, verzekering, onderhoud, om het kostenplaatje te completerenquote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:13 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Met rente ben je altijd duurder uit. Alleen wanneer je auto zelf betaalt, is het goedkoper dan met private lease. Google maar, hier zijn veel berekeningen voor uitgevoerd. O.a. door ANWB en consumentenbond (dus niet door de leasemaatschappijen , want dat zou "wij van WC-eend" zijn)
ja je vergeet alleen dat je waarde over houdt , een pl van zeg 20k , kost ongeveer 300 per maand. je lost hem uiteraard niet geheel af in 4 jaar , maar hebt wel een auto met restwaarde.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:13 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Met rente ben je altijd duurder uit. Alleen wanneer je auto zelf betaalt, is het goedkoper dan met private lease. Google maar, hier zijn veel berekeningen voor uitgevoerd. O.a. door ANWB en consumentenbond (dus niet door de leasemaatschappijen , want dat zou "wij van WC-eend" zijn)
Nee, dat vergeet ik niet. ANWB en consumentenbond ook niet.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:17 schreef Joene het volgende:
ja je vergeet alleen dat je waarde over houdt
het zal best iets duurder zijn maar je hebt wel iets ervoor terug ipv terug inleveren. Overigens ik lease zakelijk which is makkelijker want ook tankpasquote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:25 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, dat vergeet ik niet. ANWB en consumentenbond ook niet.
Reken maar uit.
Wut?quote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:34 schreef Joene het volgende:
het zal best iets duurder zijn maar je hebt wel iets ervoor terug ipv terug inleveren.
dat je met een lening een auto als restant hebt en met private lease die bak weer inlevert aan einde periode.quote:
Brandstof komt gewoon bovenop de prijs hoor, ook bij zakelijk. Of denk jij dat een zakelijke lease ineens gratis brandstof betekent?quote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:34 schreef Joene het volgende:
[..]
het zal best iets duurder zijn maar je hebt wel iets ervoor terug ipv terug inleveren. Overigens ik lease zakelijk which is makkelijker want ook tankpas
het komt niet bij mijn bijtellingquote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:35 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Brandstof komt gewoon bovenop de prijs hoor, ook bij zakelijk. Of denk jij dat een zakelijke lease ineens gratis brandstof betekent?
Dit. Daarnaast loop je geen risico op dure reparaties, die zitten in die leasconstructie.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 20:40 schreef Joene het volgende:
[..]
dat je met een lening een auto als restant hebt en met private lease die bak weer inlevert aan einde periode.
Dat klopt, maar je werkgever houdt er wel rekening mee bij het vaststellen van je leasebudget en je salaris.quote:
klopt , ik kan ook kiezen voor mobiliteitsplanquote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:42 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dat klopt, maar je werkgever houdt er wel rekening mee bij het vaststellen van je leasebudget en je salaris.
ik vind die hele private lease sector maar eng , om de nieuwe auto markt (vooral de kleinere tot gezinsauto markt) maar aan de gang te houden.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit. Daarnaast loop je geen risico op dure reparaties, die zitten in die leasconstructie.
Uiteindelijk is het iets duurder dan kopen, maar je loopt minder risico. En het is zeker beter dan lenen. Overigens is private lease in sommige gevallen wel een koop-leenconstructie met gegarandeerde terugkoop. Je moet dus wel heel goed opletten wat je doet. ALs je leaset zonder onderhoud en verzekering zijn de voordelen kleiner.
Dat is nog te betalen maar een een tesla in de private lease wil je denk ik ook niet, terwijl de elektrische wagens de toekomst zou moeten zijn maar wel schreeuwend duur.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:46 schreef Joene het volgende:
[..]
ik vind die hele private lease sector maar eng , om de nieuwe auto markt (vooral de kleinere tot gezinsauto markt) maar aan de gang te houden.
ja daar gaat de model 3 wel verandering in brengen , de meest luxe editie kost straks rond de 55kquote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:49 schreef cunial het volgende:
[..]
Dat is nog te betalen maar een een tesla in de private lease wil je denk ik ook niet, terwijl de elektrische wagens de toekomst zou moeten zijn maar wel schreeuwend duur.
Dat is al een stuk aantrekkelijker inderdaad.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:53 schreef Joene het volgende:
[..]
ja daar gaat de model 3 wel verandering in brengen , de meest luxe editie kost straks rond de 55k
occasion want dan heb je wat in handen bij einde looptijdquote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Ja, maar alleen moet je je dan wel willen schikken in het aanbod dat de leasemaatschappij aanbiedt. Een 208 GTI bijvoorbeeld kun je dan wel vergeten, om maar wat te noemen. Als je dat prima vindt en je niet veel om auto's an sich geeft is dat prima, maar een beetje échte autoliefhebber zal het helemaal niks vinden om in een Polo Bluemotion te moeten karren.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 22:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit. Daarnaast loop je geen risico op dure reparaties, die zitten in die leasconstructie.
Uiteindelijk is het iets duurder dan kopen, maar je loopt minder risico. En het is zeker beter dan lenen. Overigens is private lease in sommige gevallen wel een koop-leenconstructie met gegarandeerde terugkoop. Je moet dus wel heel goed opletten wat je doet. ALs je leaset zonder onderhoud en verzekering zijn de voordelen kleiner.
Goed punt.. Hoewel het natuurlijk ook een last kan zijn als íe bijna afgeschreven is en je 'm niet kwijt raakt.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:03 schreef Joene het volgende:
[..]
occasion want dan heb je wat in handen bij einde looptijd
Geen van beiden, gewoon even sparen voor een occasion.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Tegenwoordig kan je bij de meeste merken (dus bij de leasemij van het merk zelf) vrijwel alle types leasen, alleen is niet alles vermeld op de website. Ook is dat vaak minder aantrekkelijk omdat ze je liever een uitgekauwd voorraadmodel in de maag splitsen dan een wat exotischer of leuker type. Maar het kan wel. Loop maar bij VW binnen voor een indicatie op een Polo of Golf GTI, kan gewoon.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:11 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ja, maar alleen moet je je dan wel willen schikken in het aanbod dat de leasemaatschappij aanbiedt. Een 208 GTI bijvoorbeeld kun je dan wel vergeten, om maar wat te noemen. Als je dat prima vindt en je niet veel om auto's an sich geeft is dat prima, maar een beetje échte autoliefhebber zal het helemaal niks vinden om in een Polo Bluemotion te moeten karren.
Occasion. Maar sterker nog. Helemaal niet financieren. Het enige waarvoor je mag lenen is een huis of een studie. De rest is gewoon betalen als je het wilt hebben. Kun je het niet betalen; sparen. Ga anders maar in een oud barrel rijden.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
ken geen tools, maar begin is met je kosten onder elkaar en je netto inkomen kijk is wat je overhoud , kijk op sites zie dat een beetje prive lease auto minimaal 24 maanden is en algauw minimaal 250,- per maand kosten.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:12 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Goed punt.. Hoewel het natuurlijk ook een last kan zijn als íe bijna afgeschreven is en je 'm niet kwijt raakt.
Jullie trouwens bekend met een rekentool waar ik op basis van gegevens rond financiele situatie kan achterhalen wat de maximale maandelijkse leasetermijn zou zijn? Of zou je daar zo'n beoordelaar / privateleasemij gewoon over kunnen mailen?
Dat klopt, maar helaas is de som wat lastiger doordat je rekening moet houden met een verplicht vast bedrag (basisnorm) wat het NIBUD vind dat je elke maand beschikbaar moet houden voor 'levensonderhoud'. Dat bedrag is in de meeste gevallen al snel ~1k per maand, en daar zitten je woonlasten en andere financiële verplichtingen nog niet bij in.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:16 schreef Joene het volgende:
[..]
ken geen tools, maar begin is met je kosten onder elkaar en je netto inkomen kijk is wat je overhoud , kijk op sites zie dat een beetje prive lease auto minimaal 24 maanden is en algauw minimaal 250,- per maand kosten.
Ja incl. dito prijskaartje en die is vervolgens níet om over naar huis te schrijven .quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:14 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Tegenwoordig kan je bij de meeste merken (dus bij de leasemij van het merk zelf) vrijwel alle types leasen, alleen is niet alles vermeld op de website. Ook is dat vaak minder aantrekkelijk omdat ze je liever een uitgekauwd voorraadmodel in de maag splitsen dan een wat exotischer of leuker type. Maar het kan wel. Loop maar bij VW binnen voor een indicatie op een Polo of Golf GTI, kan gewoon.
En dan ook nog niet kunnen verzinnen dat aflossing van studieschulden de beschikbare ruimte verkleintquote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:46 schreef spiritusbus het volgende:
Ik vind mensen die 2k verdienen en per se een nieuwe auto willen rijden niet helemaal goed bij hun hoofd.
Mwah, daar ben ik het niet zo mee eens. Weet niet of je zelf gestudeerd hebt maar je betaalt tegenwoordig eigenlijk nul rente, en je mag de aflossing uitsmeren over een moeilijk lange periode. Dus dat het invloed heeft op je ruimte is niet heel vreemd, maar zou wel tegen andere maatstaven moeten (bijv een 0.5 of 1 procentstarief ipv 2% - net als dat studieschuld bij hypotheek ook vaker coulant behandeld wordt).quote:Op zondag 7 januari 2018 00:16 schreef Aethereal het volgende:
[..]
En dan ook nog niet kunnen verzinnen dat aflossing van studieschulden de beschikbare ruimte verkleint
Wat dacht je van het idee dat die studieschuld straks gewoon een vaste maandlast is en je dus per maand minder overhoudt om een leasecontract te betalen..quote:Op zondag 7 januari 2018 00:30 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Mwah, daar ben ik het niet zo mee eens. Weet niet of je zelf gestudeerd hebt maar je betaalt tegenwoordig eigenlijk nul rente, en je mag de aflossing uitsmeren over een moeilijk lange periode. Dus dat het invloed heeft op je ruimte is niet heel vreemd, maar zou wel tegen andere maatstaven moeten (bijv een 0.5 of 1 procentstarief ipv 2% - net als dat studieschuld bij hypotheek ook vaker coulant behandeld wordt).
Iemand die z'n huis verbouwd heeft voor 20k op basis van een persoonlijk krediet met een rentepercentage van 8,8 procent jaarlijks is een veel groter risico voor de leasemij dan iemand met een studieschuld van 20k die zeer traag afgelost kan worden - tegen <1 procent rente. En dat nog los van opleidingsniveau, waardoor degene met een studieschuld / studie vanwege betere toekomstperspectieven meer ruimte zou moeten krijgen (ook dat is niet gek, zie het hele idee van Young Professionals bij banken).
Nee? Als je die auto na 4 jaar verkoopt krijg je ee geld voor terug. Of je hebt een auto. Bij private lease heb je na 4 jaar niks. Het is dus gewoon domquote:Op zaterdag 6 januari 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.
Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.
Gedurende die 4 jaar heb je ook minder betaald natuurlijk. Damn.quote:Op zondag 7 januari 2018 02:51 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Nee? Als je die auto na 4 jaar verkoopt krijg je ee geld voor terug. Of je hebt een auto. Bij private lease heb je na 4 jaar niks. Het is dus gewoon dom
Alsof je een auto in die tijd hebt afbetaald. 🧐quote:Op zondag 7 januari 2018 02:51 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Nee? Als je die auto na 4 jaar verkoopt krijg je ee geld voor terug. Of je hebt een auto. Bij private lease heb je na 4 jaar niks. Het is dus gewoon dom
Er zijn ook aanbieders die niks bij het BKR registeren.quote:Op zondag 7 januari 2018 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je vrije ruimte is gewoon het geld wat je overhoudt.
Verder moet je rekening houden dat tijdens de looptijd van een private lease contract dit wordt geregistreerd bij het BKR en je minder hypotheek kan krijgen, mocht je in die tijd een hypotheek willen nemen. De mindering van je hypotheek vanwege de private lease is echt significant.
Private lease kan voor sommige mensen en in sommige situaties wel handig zijn. Voor mij is het niet handig, omdat ik nooit en te nimmer een nieuwe auto zou kopen.
Als je dat echt nooit doet en ook nooit zal gaan doen, dan is private lease duurder dan een 2de hands auto rijden, wat ik altijd doe.
welke?quote:Op zondag 7 januari 2018 14:08 schreef DaRealDeal het volgende:
[..]
Er zijn ook aanbieders die niks bij het BKR registeren.
Toch is het wel slim om zelf na te gaan of je het überhaupt kan missen.
Hangt er vanaf wat je er voor krijgt. Als de occasion luxer is, dan die.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Ik weet het in ieder geval van motorhuis Opel private lease. Die doen niet aan BKR registratie.quote:
Ja echt veel minder inderdaadquote:Op zondag 7 januari 2018 13:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Gedurende die 4 jaar heb je ook minder betaald natuurlijk. Damn.
Het scheelt niet veel neequote:Op zondag 7 januari 2018 13:01 schreef DaRealDeal het volgende:
[..]
Alsof je een auto in die tijd hebt afbetaald. 🧐
In een ander topic vertelde de private leaser dat wanneer hij hem total loss rijdt het contract wordt ontbonden, dat is ook een oplossing voor het BKR probleem auto tegen een muur of om een boom heen vouwen en klaar.quote:Op zondag 7 januari 2018 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Verder moet je rekening houden dat tijdens de looptijd van een private lease contract dit wordt geregistreerd bij het BKR en je minder hypotheek kan krijgen, mocht je in die tijd een hypotheek willen nemen. De mindering van je hypotheek vanwege de private lease is echt significant.
Je moet PL niet alleen vergelijken met de aanschafwaarde/restwaarde. Ook onderhoud, MRB en verzekering zitten daarbij. En daar bovenop een stukje ontzorging. Maar goed, ik zou het dan ook nog steeds niet doen.quote:Op zondag 7 januari 2018 23:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Ja echt veel minder inderdaad
Voor een kale golf betaal je iets van 300 per maand, dat is 18.000 als je klaar bent, daar kun je dus bijna een golf voor halen. Dus
Echt iets voor mensen die een auto willen rijden die ze niet kunnen betalen
In die 300 eur/mnd zit natuurlijk ook opslag voor evt. onderhoud en wegenbelasting en verzekering. Dus je vergelijking klopt niet. Buiten dat koop je een stukje ontzorging in, zoals hierboven al paar keer is gesteld.quote:Op zondag 7 januari 2018 23:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Ja echt veel minder inderdaad
Voor een kale golf betaal je iets van 300 per maand, dat is 18.000 als je klaar bent, daar kun je dus bijna een golf voor halen. Dus
Echt iets voor mensen die een auto willen rijden die ze niet kunnen betalen
Interessant, wat voor auto is dat?quote:Op maandag 8 januari 2018 13:19 schreef zalkc het volgende:
De vraag was over de financiële ruimte en niet over de voor en nadelen van private lease.
Ik vond het erg moeilijk om die te berekenen, ik was wel wat tegengekomen ergens om een proefberekening te maken en daar kwam een bedrag uit wat in mijn ogen onverantwoord hoog was.
Uiteindelijk heb ik wel voor private lease gekozen omdat mijn specifieke situatie dat verantwoorde
Situatie:
- Baanwissel naar werk zonder zakelijke lease auto (wel vast)
- Geen afdoende eigen kapitaal nog kunnen opbouwen na verbouwing, kind en bruiloft
- Behoefte aan ruime gezinsauto door bovengenoemd kind
- Hoog jaarkilometrage door afstand naar werk (36k/pj)
In een ander topic had ik al eens gepost wat de kosten waar voor 3 opties. De nieuwe bij de garage, de jonge occasion en de private lease variant. Het kwam er op uit dat het in alle drie de gevallen ongeveer 25ct per km werd.
- in PL-situatie leasebedrag 460,-- + 150 L benzine á 1.50 = 685,-- = 23ctpkm
De Aygo die ik wel privé heb gekocht van eigen geld kost mij over de jaren dat ik hem heb 20ct (alles bij elkaar, zonder rentederving). Dus heel erg veel duurder werd het niet.
Maakt eigenlijk niet uit. Maar het gaat om een astraquote:
Als ik snel reken toch 90 euro per maand duurder. Dat noem ik toch aanzienlijk.quote:Op maandag 8 januari 2018 13:19 schreef zalkc het volgende:
-knip -
- in PL-situatie leasebedrag 460,-- + 150 L benzine á 1.50 = 685,-- = 23ctpkm
De Aygo die ik wel privé heb gekocht van eigen geld kost mij over de jaren dat ik hem heb 20ct (alles bij elkaar, zonder rentederving). Dus heel erg veel duurder werd het niet.
mwah, in vergelijking is een astra tov een aygo ook wel wat meer auto. Sowieso dubbel in nieuwprijs. Het is niet zo dat je er niks voor terug krijgt. Het is ook goedkoper een brommer te nemen.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 09:17 schreef pmponer het volgende:
[..]
Als ik snel reken toch 90 euro per maand duurder. Dat noem ik toch aanzienlijk.
Op sites als de anwb en autoweek heb je ook calculators om de kosten uit te rekenen. Als je de aygo daar invoert met vergelijkbare afstanden kwam ik ook op 20ct pkm uit. Autorijden is gewoon belachelijk duur!quote:Op zaterdag 13 januari 2018 13:10 schreef jsuijker het volgende:
Rij je ook vergelijkbare km met de astra en aygo? Anders tikt de afschrijving % gewijs natuurlijk harder aan bij de aygo
Het is meer dat je er een lange tijd aan vast zit, misschien wordt je na 2 jaar wel ontslagen, moet je nog wel 1 of 2 jaar doorbetalen of een fikse boete dokken.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 19:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Je betaalt wat meer dan wanneer je auto nieuw koopt en naar 3 a 4 jaar verkoopt, maar daar staat wel een stukje ontzorging tegenover.
Ja het het is iets duurder, leasemaatschappij moet immers wat verdienen, maar ik vind het niet per se een slecht plan.
Een occassion contant afrekenen of gaan fietsen.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 23:02 schreef mpc007 het volgende:
En als jullie zouden moeten kiezen tussen private lease van een nieuwe of financieren van een occasion, bij gelijke maandlasten, wat zou het dan worden?
Als je weinig rijdt, dan is Private Lease echt wel een goedkope oplossing.quote:Op zaterdag 6 januari 2018 19:51 schreef Joene het volgende:
sowieso private lease slecht plan. Ik zie het zoveel mensen doen, maar het is echt niet slim imo.
Dat is waar, als is hier tegen betaling wel een clausule voor af te sluiten.quote:Op maandag 15 januari 2018 14:11 schreef Metro2005 het volgende:
Het is meer dat je er een lange tijd aan vast zit, misschien wordt je na 2 jaar wel ontslagen, moet je nog wel 1 of 2 jaar doorbetalen of een fikse boete dokken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |