abonnement Unibet Coolblue
pi_176294402
Al jaaaaaren wil ik in de winter naar de Noordkaap rijden en hoop het deze winter (feb/maa) eindelijk mogelijk te maken! Ik heb vorige maand een 4-wiel aangedreven auto gekocht die het hopelijk volhoudt :D

Maar ik ben op zoek naar leuke tips! Routes, dingen die je moet zien, plaatsjes, etc. Het gaat wel vooral om het autorijden overigens. Uiteraard hoop ik ook het Noorderlicht te zien.

Het eerste gedeelte is voor mij niet zo interessant (ik ben koerier). Ik ben al heel vaak naar Stockholm en Oslo (en alles wat daaronder ligt) gereden. Verder ook meerdere keren Trondheim, Bergen en Stavanger. En noordelijker ben ik weleens naar Oulu, Rovaniemi en Luleå gereden.

De snelste manier lijkt mij via Stockholm en dus de E4 in Zweden. Ligt er nog even aan wie er mee gaat, maar die wilt waarschijnlijk wel langs de Kerstman in Rovaniemi. Die heb ik al ontmoet dus wat mij betreft kan ik het overslaan, maar voor de ander moet het ook leuk blijven :9 Maar misschien is de E45 net wat interessanter? Daar ben ik alleen tot Östersund geweest dus ken het noordelijker niet. De kustroute (E4) is mooi, maar verder niet heel denderend qua afwisseling, al verwacht ik bij de E45 ook vooral gewoon bos :7

Terug wil ik dan de mooiste route rijden. En dat zal dan via Noorwegen gaan. Het simpelst lijkt mij om de E6 aan te houden, die zal vast al prachtig zijn. Een uitstapje naar de Lofoten wil ik wel graag doen. Maar verder heb ik nog niks, behalve dus gewoon via de E6 naar Trondheim en Oslo rijden. Had graag de Trollstigen nog gedaan, maar die is 's winters afgesloten.

Dus wat denken jullie? Nog leuke kleine wegen die 's winters open zijn? Bepaalde plaatsjes die echt de moeite waard zijn? Natuurparken waar je mooi doorheen kunt rijden? Bevroren meer waar je met de auto op mag spelen? Het is dus vooral auto gericht omdat ik beperkte tijd heb en niet zo van het wandelen ben :'(

Hoop heel erg dat het gaat lukken! Ligt er een beetje aan of de auto de komende tijd gewoon betrouwbaar blijkt te zijn, want dat weet je nooit van te voren :D

  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 07:20:57 #2
45833 crew  Fogel
pi_176295215
In Østersund hebben ze in ieder geval winterwegen die over het meer gaan (iov dat je met een veerboot gaat) en in Åre mag je op het ijs racen (kan je ook een dikke auto voor huren aldaar).
De rest kom ik nog op terug.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 08:49:45 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_176295715
De lofoten zijn echt prachtig O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_176296060
Je kunt je nog aanmelden voor deelname 2018 :7
https://www.arctic-challenge.nl

Of terugkijken voor een indruk: https://www.arctic-challe(...)rctic-challenge-2017

Succes. In ieder geval een onvergetelijke ervaring. _O_
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 11:26:04 #5
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_176297995
Op diverse plekken langs de Zweedse kust maakte ik in 2004 tussenstops en fietste ik dan een paar dagen rond. In de buurt van de E4 kan ik wel de volgende overnachtingen aanraden:

Hoga Kusten: Mjällom -> Hier verbleef ik ooit in een bejaardenhersteloord. Ze hadden een soort B&B (eigenlijk voor familie van de patiënten, maar er was verder niemand) met sauna voor weinig. Ontbijt was wel tussen 08.30 uur en 09.00 uur. Beregezellig met roggelende bejaarden die geen woord Engels spreken aan tafel. Heb er nog een WK-voetbalwedstrijd gekeken met de stokoude mannen.

Tussen Örnsköldsvik en Umeå: Järnäshamn -> Hier heeft een vriendin van mij een oude loodshuis omgetoverd tot schitterende B&B: Lotshuset Gästhem.

In Piteå heb je een ontzettend leuk en gezellige pension met een mooie tuin genaamd Pensionatet. Ook goed voor de lunch.

Na Haparanda, Rovaniemi ben ik via Pajala, Gällivare en Jökkmökk snel teruggereden naar de kust, omdat ik wat anders wilde zien dan bossen en meren. Aan de kust had je tenminste ook nog wat steden.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 05-01-2018 15:37:41 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_176301588
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 07:20 schreef Fogel het volgende:
In Østersund hebben ze in ieder geval winterwegen die over het meer gaan (iov dat je met een veerboot gaat) en in Åre mag je op het ijs racen (kan je ook een dikke auto voor huren aldaar).
De rest kom ik nog op terug.
Ah thanks, dat is handig om te weten! Had inderdaad gezien dat sommige meren gewoon als weg gebruikt worden.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:20 schreef AnneX het volgende:
Je kunt je nog aanmelden voor deelname 2018 :7
https://www.arctic-challenge.nl

Of terugkijken voor een indruk: https://www.arctic-challe(...)rctic-challenge-2017

Succes. In ieder geval een onvergetelijke ervaring. _O_
Ja die ken ik! Erg mooi en zeker jaloers. Maar ze vragen er nogal wat geld voor, kan ik zelf ook wel organiseren en ga liever niet met een groep ;)

Thanks!

quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:26 schreef UIO_AMS het volgende:
Op diverse plekken langs de Zweedse kust maakte ik in 2004 tussenstops en fietste ik dan een paar dagen rond. In de buurt van de E4 kan ik wel de volgende overnachtingen aanraden:

Hoga Kusten: Mjällom -> Hier verbleef ik ooit in een bejaardenhersteloord. Ze hadden een soort B&B (eigenlijk voor familie van de patiënten, maar er was verder niemand) met sauna voor weinig. Ontbijt was wel tussen 08.30 uur en 09.00 uur. Beregezellig met roggelende bejaarden die geen woord Engels spreken aan tafel. Heb er nog een WK-voetbalwedstrijd gekeken met de stokoude mannen.

Tussen Örnsköldsvik en Umeå: Järnäshamn -> Hier heeft een vriendin van mij een oude loodshuis omgetoverd tot schitterende B&B: Lotshuset Gästhem.

In Piteå heb je een ontzettend leuk en gezellige pension met een mooie tuin genaamd Pensionatet. Ook goed voor de lunch.

Na Haparanda, Rovaniemi ben ik via Pajala, Gällivare en Jökkmökk snel teruggereden naar de kust, omdat ik wat anders wilde zien dan bossen en meren. Aan de kust had je tenminste ook nog wat steden.
Thanks for the tips!

Dat laatste ben ik beetje bang voor als ik inderdaad via de E45 ga. Ik houd wel van hoogteverschil, daarom via Noorwegen terug. Maar de E45 heeft al een beetje hoogteverschil en aan de kust is er nog weinig. Lastige keuze! De E4 ken ik dus al, maar de E45 nog niet helemaal..

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 05-01-2018 15:38:00 ]
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 17:33:53 #7
45833 crew  Fogel
pi_176305977
quote:
17s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 01:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

Terug wil ik dan de mooiste route rijden. En dat zal dan via Noorwegen gaan. Het simpelst lijkt mij om de E6 aan te houden, die zal vast al prachtig zijn. Een uitstapje naar de Lofoten wil ik wel graag doen. Maar verder heb ik nog niks, behalve dus gewoon via de E6 naar Trondheim en Oslo rijden. Had graag de Trollstigen nog gedaan, maar die is 's winters afgesloten.

Dus wat denken jullie? Nog leuke kleine wegen die 's winters open zijn? Bepaalde plaatsjes die echt de moeite waard zijn? Natuurparken waar je mooi doorheen kunt rijden? Bevroren meer waar je met de auto op mag spelen? Het is dus vooral auto gericht omdat ik beperkte tijd heb en niet zo van het wandelen ben :'(
Als je ten zuiden van Trondheim ipv de E6 de E39 pakt krijg je een mooi stuk Noorwegen te zien. Wel een aantal veerboten en tolwegen en je komt uiteindelijk in Bergen uit ipv Oslo, maar het is stukken mooier dan de E6 of rijksweg 3.
Heel Noorwegen valt zowat onder de leuke kleine wegen, want fatsoenlijke wegen bouwen doen ze hier niet echt :P
In de omgeving Oslo kan je (niet zo ver van Gardermoen vandaan) rijksweg 22 pakken richting de Zweedse grens, is een stuk leuker rijden dan (inmiddels wel fatsoenlijke) E6 voorbij Moss enzo.

Lofoten moet je inderdaad niet overslaan, echt prachtig daar!
Wat maakt voor jou een plaats de moeite waard om te bezoeken? Gebouwen, natuur, het volk... ?

Qua banden heb je al via DM advies gehad, hoop dat je inmiddels wat overzicht hebt qua prijzen en mogelijkheden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_176315752
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 17:33 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als je ten zuiden van Trondheim ipv de E6 de E39 pakt krijg je een mooi stuk Noorwegen te zien. Wel een aantal veerboten en tolwegen en je komt uiteindelijk in Bergen uit ipv Oslo, maar het is stukken mooier dan de E6 of rijksweg 3.
Heel Noorwegen valt zowat onder de leuke kleine wegen, want fatsoenlijke wegen bouwen doen ze hier niet echt :P
In de omgeving Oslo kan je (niet zo ver van Gardermoen vandaan) rijksweg 22 pakken richting de Zweedse grens, is een stuk leuker rijden dan (inmiddels wel fatsoenlijke) E6 voorbij Moss enzo.

Lofoten moet je inderdaad niet overslaan, echt prachtig daar!
Wat maakt voor jou een plaats de moeite waard om te bezoeken? Gebouwen, natuur, het volk... ?

Qua banden heb je al via DM advies gehad, hoop dat je inmiddels wat overzicht hebt qua prijzen en mogelijkheden.
Ah thanks! Dat is inderdaad waarover ik nog wel twijfel, of ik dan nog via Bergen moet gaan of gewoon 'zsm' naar Oslo. De E6 ken ik uiteraard wel al, het stuk naar Bergen nog niet. En dat van de 22 is ook een leuke! Ook daar ken ik de E6 natuurlijk wel (en het bootje Moss- Horten ook vaak gedaan, was een tijd dat ik daar 3x per week een retourtje op deed haha).
Maar de rest gewoon op de E6 (en de Lofoten) blijven is al gaaf dus? Of is er nog wel ergens een deel/natuurpark waar je even doorheen kan gaan wat aan te raden is?

Voor mij staat natuur op 1. De plaatsjes zelf vind ik niet zo heel interessant, dus mooie natuurparken, fjorden, etc. zie ik het liefst! En dan uiteraard het liefst vanuit de auto vanwege de beperkte tijd.

Ik ga de banden via een vriend proberen te regelen. Die woont in Malmö dus hoop een (tweedehands) set spijkerbanden te kopen bij hem in de buurt, die hij bij hem stalt en dan wissel ik ze om bij hem. Op de terugweg gooi ik dan de normale winterbanden er weer op en hopelijk kan hij ze dan weer verkopen daar :D Over huren nog niet zoveel gevonden eigenlijk, alleen dat het bijna net zoveel kost als een nieuwe set.
  Moderator zaterdag 6 januari 2018 @ 12:32:02 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_176320828
Ik krijg echt zin om weer die kant op te gaan, zo mooi O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_176321743
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 12:32 schreef MaJo het volgende:
Ik krijg echt zin om weer die kant op te gaan, zo mooi O+
Haha ik ook! Heb al mooie werktrips kunnen maken maar de Noordkaap in de winter is iets wat ik echt al heel lang wil. Nu financieel de mogelijkheid (wel met een budget uiteraard) dus nu moet het gewoon gebeuren. Zal er sowieso geen spijt van krijgen! Kijk ook al die series, zoals Frikjent en Mittnatsol. Dan word ik helemaal gek van de natuurbeelden O+
pi_176325184
Wat voor auto heb je gekocht? Sowieso erg mooie trip om te maken.
pi_176325907
Dit wil ik ook nog een keer gaan doen. Scandinavie is prachtig volgens mij. Zowel in de zomer als in de winter. :)
pi_176326406
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 16:46 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat voor auto heb je gekocht? Sowieso erg mooie trip om te maken.
Het is een oude Audi A4 Avant 1.9 TDI 110pk quattro geworden. Heb in het verleden al dat soort auto's gehad (VW Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Motion, Audi A3 130pk 1.9 TDI quattro en Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk quattro) en die bevielen goed. Zuinig en betrouwbaar. Hij heeft al ruim 450.000km gelopen maar heb er veel vertrouwen in :P Vorige eigenaar is er goed mee omgegaan, ingevuld boekje, etc. Ik ga zelf binnenkort een onderhoudsbeurtje uitvoeren en dan nog wat dingen door de garage laten doen.



quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:17 schreef aloa het volgende:
Dit wil ik ook nog een keer gaan doen. Scandinavie is prachtig volgens mij. Zowel in de zomer als in de winter. :)
Het is daar inderdaad echt prachtig, zomer en winter! In het Road trip tip topic heb ik al eens wat foto's geplaatst volgens mij, zal even een linkje zoeken.
pi_176326513
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Het is een oude Audi A4 Avant 1.9 TDI 110pk quattro geworden. Heb in het verleden al dat soort auto's gehad (VW Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Motion, Audi A3 130pk 1.9 TDI quattro en Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk quattro) en die bevielen goed. Zuinig en betrouwbaar. Hij heeft al ruim 450.000km gelopen maar heb er veel vertrouwen in :P Vorige eigenaar is er goed mee omgegaan, ingevuld boekje, etc. Ik ga zelf binnenkort een onderhoudsbeurtje uitvoeren en dan nog wat dingen door de garage laten doen.

[ afbeelding ]

[..]

Het is daar inderdaad echt prachtig, zomer en winter! In het Road trip tip topic heb ik al eens wat foto's geplaatst volgens mij, zal even een linkje zoeken.
450.000 is heel wat. Maar Audi is dan weer een betrouwbare auto.
pi_176326566
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:48 schreef aloa het volgende:

[..]

450.000 is heel wat. Maar Audi is dan weer een betrouwbare auto.
Ja klopt, maar het moest niet te duur worden en had niet zoveel keus. Anders was het een Subaru geworden, maar die zijn altijd benzine (in mijn budget) en met zo een 7000/8000km is dat dan een behoorlijke kostenpost. Deze TDI's zijn nog erg zuinig, dus dat scheelt. En ik vind het leuke auto's, vind ik ook belangrijk voor de trip. Qua kilometerstanden ben ik wel wat gewend. Heb ook een Volvo gehad met 6 ton er op. Op het werk hebben we ook bussen met aardige kilometerstanden. Onderhoud is belangrijk.

Road Trip tip topic met pics: TRV / Road Trip tip topic
pi_176326663
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:51 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja klopt, maar het moest niet te duur worden en had niet zoveel keus. Anders was het een Subaru geworden, maar die zijn altijd benzine (in mijn budget) en met zo een 7000/8000km is dat dan een behoorlijke kostenpost. Deze TDI's zijn nog erg zuinig, dus dat scheelt. En ik vind het leuke auto's, vind ik ook belangrijk voor de trip. Qua kilometerstanden ben ik wel wat gewend. Heb ook een Volvo gehad met 6 ton er op. Op het werk hebben we ook bussen met aardige kilometerstanden. Onderhoud is belangrijk.

Road Trip tip topic met pics: TRV / Road Trip tip topic
heb weinig verstand van auto's, maar hoor altijd dat je idd beter diesel kan rijden dan benzine met dergelijke temperaturen.
pi_176326674
Veel succes!

Van de zomer ook gedaan met onze Mazda. Zomer is een hele uitdaging, laat staan winter...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176326716
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:56 schreef aloa het volgende:

[..]

heb weinig verstand van auto's, maar hoor altijd dat je idd beter diesel kan rijden dan benzine met dergelijke temperaturen.
Ja dat maakt nog niet zoveel uit. Maar die Subaru rijdt bijv. 1 op 11/12 op benzine (meestal ietsje duurder) en die Audi zal rond de 1 op 16 en waarschijnlijk zuiniger rijden, op diesel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:56 schreef Miniem het volgende:
Veel succes!

Van de zomer ook gedaan met onze Mazda. Zomer is een hele uitdaging, laat staan winter...
[ afbeelding ]
Gaaf! En zeldzame 121 inmiddels :) Veel pics van? Anders kun je ze misschien in het bovengenoemde road trip topic plaatsen?
pi_176347088
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Het is een oude Audi A4 Avant 1.9 TDI 110pk quattro geworden. Heb in het verleden al dat soort auto's gehad (VW Passat Variant 1.9 TDI 110pk 4Motion, Audi A3 130pk 1.9 TDI quattro en Audi A4 Avant 1.9 TDI 130pk quattro) en die bevielen goed. Zuinig en betrouwbaar. Hij heeft al ruim 450.000km gelopen maar heb er veel vertrouwen in :P Vorige eigenaar is er goed mee omgegaan, ingevuld boekje, etc. Ik ga zelf binnenkort een onderhoudsbeurtje uitvoeren en dan nog wat dingen door de garage laten doen.

[ afbeelding ]

[..]

Het is daar inderdaad echt prachtig, zomer en winter! In het Road trip tip topic heb ik al eens wat foto's geplaatst volgens mij, zal even een linkje zoeken.
Daar kom je wel een heel eind mee.

Rond die periode zit ik ook in het Noord-Noorwegen, alleen ga ik dan rondlopen zonder auto :D
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 7 januari 2018 @ 18:32:45 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_176349673
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 17:48 schreef aloa het volgende:

[..]

450.000 is heel wat. Maar Audi is dan weer een betrouwbare auto.
Zie het zo: hij hoeft het nog maar 2 % langer vol te houden. Wat kan er nou helemaal misgaan :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_176353989
quote:
6s.gif Op zondag 7 januari 2018 18:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zie het zo: hij hoeft het nog maar 2 % langer vol te houden. Wat kan er nou helemaal misgaan :P
Dan moet het lukken :P

Mij is altijd verteld dat een diesel sowieso langer meegaat...en met zulke koude temperaturen ( -30 is daar niks) heb je meer aan een diesel dan aan een benzineauto, dat is net iets betrouwbaarder.
pi_176354164
Mag je wel tank en filterverwarming hebben als je min dertig verwacht.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 7 januari 2018 @ 21:39:56 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_176354661
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 21:15 schreef aloa het volgende:
zulke koude temperaturen ( -30 is daar niks)
Nou nou nou. -30 is daar ook koud hoor. Het is echt niet zo dat ze elke dag -40 en elke week -50 halen. Dat je "-30 is niks" kunt zeggen. ZO erg is het ook allemaal niet :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_176354778
quote:
10s.gif Op zondag 7 januari 2018 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nou nou. -30 is daar ook koud hoor. Het is echt niet zo dat ze elke dag -40 en elke week -50 halen. Dat je "-30 is niks" kunt zeggen. ZO erg is het ook allemaal niet :)
-30 is daar niet abnormaal laat ik het dan zo zeggen :P

Ik volg het weergebeuren wel enigszins en voor echte kou in Europa moet je toch echt in Scandinavie zijn.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 7 januari 2018 @ 21:50:56 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_176354978
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 21:44 schreef aloa het volgende:

[..]

-30 is daar niet abnormaal laat ik het dan zo zeggen :P

Ik volg het weergebeuren wel enigszins en voor echte kou in Europa moet je toch echt in Scandinavie zijn.
ja dat lijkt me duidelijk *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')