abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176266038
Vorige week is de buurjongen van mijn schoonbroer overleden aan de gevolgen van hondsdolheid. Gebeten door een kat. Ga jaarlijks (meerdere malen) naar het land waar de buurjongen is overleden aan de gevolgen van hondsdolheid. Ik heb nooit inentingen gehad hiertegen, maar overweeg het nu anders te doen en het op safe te spelen.

Doen jullie dat ook?
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 20:51:45 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_176267936
Nooit bij stilgestaan.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_176268023
quote:
14s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:51 schreef UIO_AMS het volgende:
Nooit bij stilgestaan.
Nee, ik ook nooit. Tot ik paar dagen terug hoorde van de dood van het jochie. Heel veel honden en katten in Marokko hebben hondsdolheid en dus is het eigenlijk 'best' gevaarlijk. Overweeg nu wel bij elk bezoek de inentingen te gaan doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2018 20:55:33 ]
pi_176268081
Mij lijkt dat het niet zoveel meerwaarde heeft. Als je ingeënt bent en je wordt gebeten moet je nog steeds naar een dokter gaan om injecties te krijgen. Het aantal injecties is alleen lager en er is wat minder spoed bij.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2018 21:01:47 ]
pi_176268179
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:55 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nee, ik ook nooit. Tot ik paar dagen terug hoorde van de dood van het jochie. Heel veel honden en katten in Marokko hebben hondsdolheid en dus is het eigenlijk 'best' gevaarlijk. Overweeg nu wel bij elk bezoek de inentingen te gaan doen.
Bij elk bezoek? Je moet drie keer een spuitje krijgen. Daarna werkt het levenslang.
pi_176268216
Je kunt toch gewoon na de beet behandeld worden. Naar de dokter moet je na een beet toch.
pi_176268314
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:55 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nee, ik ook nooit. Tot ik paar dagen terug hoorde van de dood van het jochie. Heel veel honden en katten in Marokko hebben hondsdolheid en dus is het eigenlijk 'best' gevaarlijk. Overweeg nu wel bij elk bezoek de inentingen te gaan doen.
En waarom boos op de gemeente. Klaag lekker het ziekenhuis aan. De besmetting had gewoon behandeld kunnen worden
pi_176268354
quote:
7s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:01 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij elk bezoek? Je moet drie keer een spuitje krijgen. Daarna werkt het levenslang.
Nou top! Dan ga ik dat zeker overwegen.

En in Marokko bestaat er niet iets als met spoed behandeld worden. Afgelopen zomer naar een privé ziekenhuis geweest en zelfs daar niet geholpen. Je zal maar net gebeten zijn door een hond met hondsdolheid dan... mooi is dat.
pi_176268369
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:05 schreef mootie het volgende:

[..]

En waarom boos op de gemeente. Klaag lekker het ziekenhuis aan. De besmetting had gewoon behandeld kunnen worden
Je kent Marokko niet, noch Marokkaans politiek. De gemeente krijgt jaarlijks een budget voor dit probleem. Waar denk je dat het geld beland? In de zakken van de gemeenteraadsleden. En dit is met vele zaken het geval.
pi_176268468
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:07 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Je kent Marokko niet, noch Marokkaans politiek. De gemeente krijgt jaarlijks een budget voor dit probleem. Waar denk je dat het geld beland? In de zakken van de gemeenteraadsleden. En dit is met vele zaken het geval.
Ja en? Of die ouders hebben het kind niet laten behandelen, of het ziekenhuis heeft de juiste diagnose niet gesteld.
Het kind had gewoon nog kunnen leven. Ongeacht wat de gemeente met het budget doet.
  woensdag 3 januari 2018 @ 21:29:35 #11
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176268957
Hier staat de info die je zoekt: http://www.vaccinatiesopreis.nl/rabies-hondsdolheid-inenting/ en https://www.ggdreisvaccinaties.nl/vaccinaties/rabies
Ze spreken elkaar wel tegen over wat je moet doen na een beet, trouwens. In elk geval minder prikken als je al gevaccineed bent.

Dus drie inentingen, daarna ben je enige tijd beschermd. Hoe lang verschilt per persoon; je kan na een paar jaar je titer laten bepalen om te zien of je nog antistoffen hebt. Zo niet, dan kan je een booster (1 inenting) halen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176268980
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:06 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nou top! Dan ga ik dat zeker overwegen.

En in Marokko bestaat er niet iets als met spoed behandeld worden. Afgelopen zomer naar een privé ziekenhuis geweest en zelfs daar niet geholpen. Je zal maar net gebeten zijn door een hond met hondsdolheid dan... mooi is dat.
Ja, dan zul je toch je spuitjes moeten krijgen. Ook als je bent ingeënt.
  woensdag 3 januari 2018 @ 21:33:46 #13
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_176269089
Tuurlijk word je wel met spoed behandeld, als je maar met genoeg flappen zwaait.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
pi_176270422
Ik heb me laten vaccineren tegen rabiës, drie injecties totaal. Verschil tussen gevaccineerd zijn en niet is dat je na een beet alleen een boostervaccin hoeft te krijgen, geen antistoffen. Ook kan het iets langer na de beet, dus je wint tijd. In veel landen zijn geen antistoffen beschikbaar, dus wordt er na een beet gevaccineerd. Dit werkt niet 100%, maar is het beste dat voorhanden is. Verder zitten er nog kleine risico's aan antistoffen van menselijke oorsprong, zoals het risico op een prionziekte later in het leven, maar dat is bijna verwaarloosbaar. In elk geval vond ik de voordelen opwegen tegen de nadelen.
pi_176527182
Ik zou je laten vaccineren, kijk eens of je zorgverzekering dit niet vergoedt.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_176535360
Ik heb ze zelf nog nooit gehaald, en twijfel of ik het uberhaupt zou doen. Is het niet ook een kwestie van die beesten gewoon mijden? Dus niet elk loslopend katje op straat perse willen aaien?

Ik loop altijd met een grote boog om die beesten heen :+
Voor wat foto's, kijk hier
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 09:57:31 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176536966
Ik ben in India door een straathond gebeten en ben daarna voor de zekerheid behandeld voor rabies. Dat was een kuur van 5 injecties waarvan ik de eerste dezelfde dag in India heb gehaald. De rest kon thuis omdat het toch bijna mijn laatste dag was. Omdat ik die kuur heb gehad ben ik nu ook gelijk automatisch voor de rest van mijn leven ingeënt.

Het voordeel van inenten is inderdaad de extra tijd die het je geeft. Het vaccin is duur (voor een ontwikkelingsland) en daarom lang niet overal aanwezig dus als je ergens in de rimboe zit ver van beschaving af dan heb je wel een probleem. Ik werd echter gebeten midden in een grote stad (Bikaner) en ben direct na de beet naar een ziekenhuis gewandeld (liep behoorlijk voor lul met nog maar één broekspijp :') ) waar ik gelijk werd geholpen. Ze wilden er nieteens geld voor hebben. Zo'n Indiaas ziekenhuis is overigens een interessante "off-the-beaten-track ervaring" maar dat terzijde :')

Ik zou mezelf echter niet laten inenten omdat het risico erg laag is. De kans om te overlijden aan een verkeersongeluk is vele malen hoger.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_176540615
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:33 schreef Steef121 het volgende:
Tuurlijk word je wel met spoed behandeld, als je maar met genoeg flappen zwaait.
Wie zegt dat het ziekenhuis de injecties op voorraad heeft op dat moment? En al helemaal een Marokkaans ziekenhuis.
pi_176540629
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 20:19 schreef Ewelina het volgende:
Ik zou je laten vaccineren, kijk eens of je zorgverzekering dit niet vergoedt.
Overweeg het ook, ook al vergoedt de verzekering niet. Dan maar uit eigen zak.
pi_176540667
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:11 schreef mootie het volgende:

[..]

Ja en? Of die ouders hebben het kind niet laten behandelen, of het ziekenhuis heeft de juiste diagnose niet gesteld.
Het kind had gewoon nog kunnen leven. Ongeacht wat de gemeente met het budget doet.
Ziekenhuis. Dat betekent dus dat de zorg daar niks is en als ik ooit gebeten zou worden in Marokko een probleem heb. Of ze willen je niet helpen of ze hebben niks op voorraad.
pi_176540687
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 07:28 schreef polariteit het volgende:
Ik heb ze zelf nog nooit gehaald, en twijfel of ik het uberhaupt zou doen. Is het niet ook een kwestie van die beesten gewoon mijden? Dus niet elk loslopend katje op straat perse willen aaien?

Ik loop altijd met een grote boog om die beesten heen :+
Ja, maar ze lopen overal! Zelfs op de begraafplaats heb je honderden zwerfhonden lopen. Loop er gewoon langs, maar zul je net zien dat je zo een zieke hond hebt die je bijt.
pi_176542987
Je kan het natuurlijk doen, maar zou het zelf pas overwegen als ik voor een wat langere periode naar een echt risicoland zou gaan. En daarmee bedoel ik een land als India, in Marokko is het risico nog veel kleiner.

Bedenk ook dat je sowieso een paar injecties zult moeten halen als je gebeten wordt, het enige wat je met vooraf inenten wint is iets meer tijd.

En het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat die injecties niet te krijgen zouden zijn binnen de periode die daar voor staat. Ergens ver van een stad in India zou dat een risico kunnen zijn, maar niet in Marokko. In die periode kun je zo'n beetje het halve land doorreizen om een injectie te vinden. En desnoods zou je in het uiterste geval zelfs in een vliegtuig naar een willekeurige Europese stad kunnen stappen om die injectie te halen.
pi_176543322
Was TS trouwens niet degene die zei "vaccinaties zijn niet nodig als je naar Marokko gaat, je gaat niet dood" toen iemand daar een vraag over stelde een tijdje geleden?
pi_176544141
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 15:04 schreef heite het volgende:
Was TS trouwens niet degene die zei "vaccinaties zijn niet nodig als je naar Marokko gaat, je gaat niet dood" toen iemand daar een vraag over stelde een tijdje geleden?
Ik ben er meerdere maanden per jaar. Verder, reis ik door heel Marokko en kom ik in dorpen en plekken waar veel honden zijn. Verder, lezen... het topic is naar aanleiding van een incident van een paar weken terug ( en dus nadat ik dit gezegd heb).
pi_176544286
Het risico is blijkbaar zo groot dat (a) jij blijkbaar nu pas beseft dat het mogelijk is te overlijden aan rabiës in Marokko ondank je band met dat land, en (b) het blijkbaar nieuws is dat er iemand aan is overleden. Do the math.
pi_176544345
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 15:55 schreef heite het volgende:
Het risico is blijkbaar zo groot dat (a) jij blijkbaar nu pas beseft dat het mogelijk is te overlijden aan rabiës in Marokko ondank je band met dat land, en (b) het blijkbaar nieuws is dat er iemand aan is overleden. Do the math.
Wat is volgens jou de rekensom? Dat ik geen Marokkaanse ben? Ben jij toevallig niet gewoon mat..... op ander account. _O-
pi_176544487
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 15:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wat is volgens jou de rekensom? Dat ik geen Marokkaanse ben? Ben jij toevallig niet gewoon mat..... op ander account. _O-
Nee de rekensom was gewoon dat de kans hierop bijzonder klein is, je hoeft jezelf niet meteen aangevallen te voelen hoor.

En zoals eerder al gezegd, moet het gek lopen wil je die vaccinaties echt niet kunnen krijgen binnen de daarvoor gestelde tijd. Maar als het je geruststelt moet je het zeker doen hoor, niemand die je tegenhoudt.
pi_176544561
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:05 schreef heite het volgende:

[..]

Nee de rekensom was gewoon dat de kans hierop bijzonder klein is, je hoeft jezelf niet meteen aangevallen te voelen hoor.

En zoals eerder al gezegd, moet het gek lopen wil je die vaccinaties echt niet kunnen krijgen binnen de daarvoor gestelde tijd. Maar als het je geruststelt moet je het zeker doen hoor, niemand die je tegenhoudt.
Ja, kans is niet heeeel groot. Maar las wel in Marokkaanse kranten dat de laatste jaren meeer en meer zwerfhonden rondlopen in mijn stad. En nu met de dood van dat jongetje denk je toch wel: ik wil geen risico's nemen en al helemaal niet in een land als Marokko waar ziekenhuis gewoon waardeloos zijn.
pi_176545429
Je hebt naast die vaccinaties, dus eigenlijk ook een injectie met antistoffen nodig hè, mocht je gebeten zijn en niet gevaccineerd. Dat is waar het probleem vaak zit, niet bij de vaccinaties. Sowieso is de kans klein dat het dier rabiës heeft, maar als je er langere tijd wilt wonen en geen stress wilt mocht je gebeten zijn (of gelikt), dan is het het overwegen waard.
  zondag 21 januari 2018 @ 09:45:58 #30
208890 June.
Seriously?
pi_176648684
Ik zou me wel laten vaccineren Maghre. Als je niet bent gevaccineerd dan heb je naast meerdere vaccinaties ook antistof nodig. Dat laatste is duur en lang niet overal verkrijgbaar. Hebben ze het wel, dan is het vaak niet het humane antistof maar afgeleid van paarden (ergo: meer kans op allergie).

Ik ben gebeten in Turkije en daar hadden ze het niet ;)

Aan rabies gaan mensen nog steeds dood. Heb je het, dan is de kans dat je het overleefd nihil. Vaccineren scheelt een hoop stress.
Shine bright like a diamond.
pi_176651233
Ik heb altijd begrepen dat zo'n inenting alleen je wat uurtjes extra de tijd geeft. Maar niet rabiës voorkomt na een beet.

Edit: dit voegt niet veel toe, excuses.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2018 12:34:20 ]
pi_176665411
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:56 schreef Polenbatser het volgende:
Je hebt naast die vaccinaties, dus eigenlijk ook een injectie met antistoffen nodig hè, mocht je gebeten zijn en niet gevaccineerd. Dat is waar het probleem vaak zit, niet bij de vaccinaties. Sowieso is de kans klein dat het dier rabiës heeft, maar als je er langere tijd wilt wonen en geen stress wilt mocht je gebeten zijn (of gelikt), dan is het het overwegen waard.
Klopt, maar dan heb je wat meer tijd en speling en dat vind ik in een land als Marokko wel fijn. Moet er niet aan denken om gebeten te worden met helemaal geen vaccinaties.
pi_176665443
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 09:45 schreef June. het volgende:
Ik zou me wel laten vaccineren Maghre. Als je niet bent gevaccineerd dan heb je naast meerdere vaccinaties ook antistof nodig. Dat laatste is duur en lang niet overal verkrijgbaar. Hebben ze het wel, dan is het vaak niet het humane antistof maar afgeleid van paarden (ergo: meer kans op allergie).

Ik ben gebeten in Turkije en daar hadden ze het niet ;)

Aan rabies gaan mensen nog steeds dood. Heb je het, dan is de kans dat je het overleefd nihil. Vaccineren scheelt een hoop stress.
Oei, ben je toen halsoverkop teruggevlogen? Lijkt me zo stressvol en dat is dus wat ik niet wil. In Marokko is de zorg letterlijk nul, dus de mensen die hier zeggen dat je genoeg tijd hebt, weten duidelijk niet hoe slecht het gesteld is daar. Baby's worden verwisseld in Marokkaanse ziekenhuizen of gewoon ordinair verkocht, ambulances die geeneens rijden, en zo kan ik helaas nog wel doorgaan.

Ik ga me inderdaad laten vaccineren, ergens in juli een keer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2018 23:07:47 ]
pi_176665450
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:33 schreef Blue_note het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat zo'n inenting alleen je wat uurtjes extra de tijd geeft. Maar niet rabiës voorkomt na een beet.

Edit: dit voegt niet veel toe, excuses.
Voegt wel wat toe. Alle info is welkom. :D
pi_176666558
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 23:02 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Klopt, maar dan heb je wat meer tijd en speling en dat vind ik in een land als Marokko wel fijn. Moet er niet aan denken om gebeten te worden met helemaal geen vaccinaties.
Ja en als je gevaccineerd bent hoef je dus geen antistoffen te krijgen, maar alleen boosters van de vaccinatie. Die zijn in bijna alle landen wel voorradig. Ik heb me ook laten vaccineren met het idee dat ik niet in die stress wil zitten mocht ik gebeten zijn. Waar ik woon zijn wel antistoffen voorradig, maar niet in het dorp hier. Soms kan hier door het weer geen vliegtuig landen, dus dan heb je er nog niks aan als ze het niet kunnen afleveren. Lijkt me bijzonder stressvol. Sowieso zitten er ook nog risico's aan die antistoffen gezien menselijke oorsprong, ook al zijn die erg klein. Lijkt me verstandig je te laten vaccineren, geeft een hoop rust en het is in verhouding (tot de stress en gezien het niet herhaalt hoeft te worden) ook weer niet zo duur vind ik.

Dat over de hoeveelheid tijd die je hebt zonder vaccinatie is afhankelijk van waar je gebeten bent en hoe diep de wond e.d. Dus mensen die zeggen 'je hebt X uur, dan vlieg je toch terug' snappen niet helemaal hoe het werkt. Hoe sneller je erbij bent hoe beter en hoe groter de kans dat je het voorkomt.
  maandag 22 januari 2018 @ 10:43:01 #36
208890 June.
Seriously?
pi_176669611
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 23:04 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Oei, ben je toen halsoverkop teruggevlogen? Lijkt me zo stressvol en dat is dus wat ik niet wil. In Marokko is de zorg letterlijk nul, dus de mensen die hier zeggen dat je genoeg tijd hebt, weten duidelijk niet hoe slecht het gesteld is daar. Baby's worden verwisseld in Marokkaanse ziekenhuizen of gewoon ordinair verkocht, ambulances die geeneens rijden, en zo kan ik helaas nog wel doorgaan.

Ik ga me inderdaad laten vaccineren, ergens in juli een keer.
De dag erna ging ik weg, dus heb het risico genomen om dat af te wachten (het was een kat uit een resort, en die zouden gevaccineerd zijn). De GGD adviseerde me trouwens wel om per direct terug te reizen :P Die booster vaccinaties heb ik overigens wel daar gehaald en dat was prima.
Shine bright like a diamond.
pi_183093109
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 09:57 schreef SeLang het volgende:
Ik ben in India door een straathond gebeten en ben daarna voor de zekerheid behandeld voor rabies. Dat was een kuur van 5 injecties waarvan ik de eerste dezelfde dag in India heb gehaald. De rest kon thuis omdat het toch bijna mijn laatste dag was. Omdat ik die kuur heb gehad ben ik nu ook gelijk automatisch voor de rest van mijn leven ingeënt.

Het voordeel van inenten is inderdaad de extra tijd die het je geeft. Het vaccin is duur (voor een ontwikkelingsland) en daarom lang niet overal aanwezig dus als je ergens in de rimboe zit ver van beschaving af dan heb je wel een probleem. Ik werd echter gebeten midden in een grote stad (Bikaner) en ben direct na de beet naar een ziekenhuis gewandeld (liep behoorlijk voor lul met nog maar één broekspijp :') ) waar ik gelijk werd geholpen. Ze wilden er nieteens geld voor hebben. Zo'n Indiaas ziekenhuis is overigens een interessante "off-the-beaten-track ervaring" maar dat terzijde :')

Ik zou mezelf echter niet laten inenten omdat het risico erg laag is. De kans om te overlijden aan een verkeersongeluk is vele malen hoger.
WTF!!! Hoe komt het dat je gebeten werd? Keek je naar die hond? Speelde je ermee? Ik ga in februari ook naar India, en ben bang voor die honden en rabies!
Niet doen
pi_183093387
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 00:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

WTF!!! Hoe komt het dat je gebeten werd? Keek je naar die hond? Speelde je ermee? Ik ga in februari ook naar India, en ben bang voor die honden en rabies!
De kans dat je in India gebeten wordt door een aap is nóg groter!
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 november 2018 @ 10:53:49 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183096734
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 00:06 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

WTF!!! Hoe komt het dat je gebeten werd? Keek je naar die hond? Speelde je ermee? Ik ga in februari ook naar India, en ben bang voor die honden en rabies!
Ik liep gewoon over straat, maar volgens schrok hij van me omdat ik opeens achter hem liep.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183106600
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik liep gewoon over straat, maar volgens schrok hij van me omdat ik opeens achter hem liep.
Alleen door dat?! Dus je loopt rustig achter een hond (lijkt me normaal) en ineens bijt die? Als het daar zo levensgevaarlijk is, waarom gaan mensen dan naar India? Waren er ook plaatsen met weinig tot geen straathonden?
Niet doen
pi_183438416
Nog even ter info. De Indiase vrouw van een kennis van mij is overleden aan hondsdolheid. Ze stond op het punt om te emigreren van India naar Nederland. Man en kinderen waren al over. Ze werd gebeten door een hond aldaar, kreeg een kuur, maar miste de laatste injectie omdat ze het vliegtuig naar Nederland moest halen :{
In Nederland nog wel een injectie gehaald, maar het virus had zich inmiddels toch ontwikkeld in het lichaam. Niets meer aan te doen.
Moraal van het verhaal: mis geen injecties en haal ze op tijd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')