abonnement Unibet Coolblue
pi_176144040
Ik ben nu 26 en misschien hoort het bij de leeftijd, maar de laatste jaren kijk ik met toenemende verbazing en afschuw naar de mensheid.

Een aantal dingen steken er voor me uit:

- Obsessie met economische groei;
- Een behoorlijke naïviteit omtrent klimaatpolitiek;
- Een wat lijkt op gebrek aan zingeving.

Ik weet eigenlijk niet hoe te beginnen, maar wat ik ontdekt heb in mezelf, is dat ik een (tot het vervelende toe) sterk gevoel van moraliteit en rechtvaardigheid in me heb.
Om meteen even te disclaimen, nee ik ben zelf ook geen heilig boontje, ik ben ook mens en ben net als de andere bijna 7 miljard schuldig en onderhevig aan dezelfde zwaktes.

Wat me opvalt aan de huidige (Westerse) maatschappij is de volledige focus op economische groei, en niks maar dan ook niks anders. Ik werk zelf als accountmanager, maar ik begin het werk in toenemende mate niet meer te trekken. Meer geld, meer groei, meer omzet, meer winst. Het is alles wat ik om me heen hoor. Maar is er dan echt niks anders waar mensen aan denken?

Zelf heb ik er bewust voor gekozen om in de duurzaamheid te gaan zitten (lees zonnepanelen en -boilers, warmtepompen etc.). Ik verander er de wereld niet mee, en nee, ook deze producten hebben aan de productiekant hun minpunten, maar desalniettemin is de keuze bewust. Ik heb veel ervaring in de verkoop, dus ik had alles kunnen doen, maar ik kies bewust voor een bepaalde branche omdat ik ook een stukje zingeving en toegevoegde waarde wil inbrengen.

Nu zie ik gelukkig ook veel mensen die (nog veel, veel meer dan ik) actie ondernemen om een positieve impact op de toekomst van de mens te maken, maar het lijkt een minderheid te zijn.

- Waarom zijn zo veel mensen alleen maar bezig met groei, meer geld, promotie, ongeacht de negatieve gevolgen die deze ambities regelmatig hebben?
- Waarom lijken veel mensen die behoefte aan zingeving niet te hebben?