abonnement Unibet Coolblue
pi_176144040
Ik ben nu 26 en misschien hoort het bij de leeftijd, maar de laatste jaren kijk ik met toenemende verbazing en afschuw naar de mensheid.

Een aantal dingen steken er voor me uit:

- Obsessie met economische groei;
- Een behoorlijke naïviteit omtrent klimaatpolitiek;
- Een wat lijkt op gebrek aan zingeving.

Ik weet eigenlijk niet hoe te beginnen, maar wat ik ontdekt heb in mezelf, is dat ik een (tot het vervelende toe) sterk gevoel van moraliteit en rechtvaardigheid in me heb.
Om meteen even te disclaimen, nee ik ben zelf ook geen heilig boontje, ik ben ook mens en ben net als de andere bijna 7 miljard schuldig en onderhevig aan dezelfde zwaktes.

Wat me opvalt aan de huidige (Westerse) maatschappij is de volledige focus op economische groei, en niks maar dan ook niks anders. Ik werk zelf als accountmanager, maar ik begin het werk in toenemende mate niet meer te trekken. Meer geld, meer groei, meer omzet, meer winst. Het is alles wat ik om me heen hoor. Maar is er dan echt niks anders waar mensen aan denken?

Zelf heb ik er bewust voor gekozen om in de duurzaamheid te gaan zitten (lees zonnepanelen en -boilers, warmtepompen etc.). Ik verander er de wereld niet mee, en nee, ook deze producten hebben aan de productiekant hun minpunten, maar desalniettemin is de keuze bewust. Ik heb veel ervaring in de verkoop, dus ik had alles kunnen doen, maar ik kies bewust voor een bepaalde branche omdat ik ook een stukje zingeving en toegevoegde waarde wil inbrengen.

Nu zie ik gelukkig ook veel mensen die (nog veel, veel meer dan ik) actie ondernemen om een positieve impact op de toekomst van de mens te maken, maar het lijkt een minderheid te zijn.

- Waarom zijn zo veel mensen alleen maar bezig met groei, meer geld, promotie, ongeacht de negatieve gevolgen die deze ambities regelmatig hebben?
- Waarom lijken veel mensen die behoefte aan zingeving niet te hebben?

Het frustreert me enorm, de wereld waarin we nu leven. Klimaatwetenschappers die met bosjes depressief worden, burn-outs die de pan uit rijzen, hebzucht aan de anabolen.
Ik wil ook gewoon mijn eigen leven leiden, maar met het oog op al deze dingen voel ik me zo schuldig als ik iets anders wil doen dan fucking waterputjes slaan of staan protesteren bij de bouw van een kolencentrale; figuurlijk sprekend.

Ik voel me overweldigd en ik ben enorm geïnteresseerd hoe jullie kijk op deze uitdagingen is en hoe jullie er zelf mee omgaan.

Reacties worden gewaardeerd! :)
Ignorance is bliss
pi_176144348
Omdat mensen niet verder denken dan hun neus lang is, alleen denken aan geld, en doelbewust dingen ontkennen.
Mensen zijn van nature oppervlakkig en korte-termijn-denkers. En nog dom ook. Dat is de meute. Het enige wat 90% van de mensen interesseert is van hun leven een kermis maken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_176144364
Wat laten 'we' concreet kapot gaan, zoals de TT suggereert?
pindazakje
pi_176144560
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat laten 'we' concreet kapot gaan, zoals de TT suggereert?
https://www.google.nl/sea(...)igB&biw=1536&bih=776
pi_176144571
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:51 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat laten 'we' concreet kapot gaan, zoals de TT suggereert?
Onszelf.
Op het scherp van de snede.
pi_176144643
Vooruit willen komen in het leven is een goede instelling. Het wordt pas een probleem zodra het ten koste gaat van anderen of als er geen balans meer is.

En zingeving is een rekbaar begrip; mensen die zich ten koste van anderen verrijken zullen ook van mening zijn dat zij een zinvolle bijdrage leveren aan de wereld.
pi_176144728
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:01 schreef Tuned22 het volgende:
En zingeving is een rekbaar begrip; mensen die zich ten koste van anderen verrijken zullen ook van mening zijn dat zij een zinvolle bijdrage leveren aan de wereld.
Vertel.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_176144747
Omdat onze globale economie niet economisch is in de ware zin van het woord. Het is onhoudbaar, omdat het eindige middelen en grondstoffen exploiteert met een oneindige mindset ("wil". Ik wil. Hier komt marketing en groepsdruk/status de hoek om kijken.)

De enige oplossing is om de middelen en grondstoffen van deze planeet als basis te gebruiken van ons politieke en economische klimaat. Met als hoogste doel om een oneindig houdbaar systeem te realiseren.

Zie ook "resource based economy" of de wat populistischere Zeitgeist movement.

https://www.zeitgeistbeweging.nl
pi_176144767
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:05 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Vertel.
Ja, leg uit, ik snap dit ook niet zo goed.
Want ik denk dan automatisch aan een zakkenroller, bankrover of goededoelengraaier.
pi_176144810
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:05 schreef Bot13 het volgende:
Omdat onze globale economie niet economisch is in de ware zin van het woord. Het is onhoudbaar, omdat het eindige middelen en grondstoffen exploiteert met een oneindige mindset ("wil". Ik wil. Hier komt marketing en groepsdruk/status de hoek om kijken.)

De enige oplossing is om de middelen en grondstoffen van deze planeet als basis te gebruiken van ons politieke en economische klimaat. Met als hoogste doel om een oneindig houdbaar systeem te realiseren.

Zie ook "resource based economy" of de wat populistischere Zeitgeist movement.

https://www.zeitgeistbeweging.nl
Om dit te bereiken moet eerst de mentaliteit van de mens veranderen, en dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
pi_176145063
Wat voorbeelden:







pi_176145093
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:05 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Vertel.
Zoals ik al schreef eigenlijk... zingeving is een subjectieve beleving. Afhankelijk van je referentiekader.
pi_176145299
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Om dit te bereiken moet eerst de mentaliteit van de mens veranderen, en dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
De mentaliteit van de mens wordt altijd maar geacht om competitief te zijn. Om altijd het eigenbelang boven alles te stellen. De ultieme egoïst, altijd strijdend en ellebogend het leven door.
Mijn mening is dat het een kip/ei verhaal is. Want de wereld is nu vormgegeven volgens dat principe. Winstbejag, geld, eigendom. Het is allemaal ontworpen om aan te sluiten op die aanname, waardoor als jij je daar niet aan conformeert je gewoon kansloos bent.
En ik denk dus dat als we eerst een ander systeem op kleinere (en steeds groeiende) schaal implementeren, we zullen zien dat de menselijke aart zich daar net zo makkelijk naar kan voegen.
pi_176145587
Ik vindt het anders wel prima gaan zo.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176145611
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:25 schreef Bot13 het volgende:

[..]

De mentaliteit van de mens wordt altijd maar geacht om competitief te zijn. Om altijd het eigenbelang boven alles te stellen. De ultieme egoïst, altijd strijdend en ellebogend het leven door.
Mijn mening is dat het een kip/ei verhaal is. Want de wereld is nu vormgegeven volgens dat principe. Winstbejag, geld, eigendom. Het is allemaal ontworpen om aan te sluiten op die aanname, waardoor als jij je daar niet aan conformeert je gewoon kansloos bent.
En ik denk dus dat als we eerst een ander systeem op kleinere (en steeds groeiende) schaal implementeren, we zullen zien dat de menselijke aart zich daar net zo makkelijk naar kan voegen.
Eerst maar wat gezeik van mijn kant: het is aard en geen aart. Sorry. :*
Over je tweede opmerking: Ik denk dat dat bijna onmogelijk is. Want het zijn nog steeds de rijksten die alles bepalen.
Tenzij de rijksten het zo weten te spelen dat ze ons het idee geven dat we iets te zeggen hebben over onze levens.
pi_176145700
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:33 schreef halfway het volgende:
Ik vindt het anders wel prima gaan zo.
Echt? Kinderen die voor jou 20 uur per dag werken om jouw sportschoenen of mobieltjes te kunnen maken, zullen er wel iets anders over denken.
Hoe zou jij het vinden als jouw bloedjes van kinderen zich uit de naad moesten werken om een voetbal te maken voor zoontjes of dochtertjes van het rijke westen?
pi_176145766
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Eerst maar wat gezeik van mijn kant: het is aard en geen aart. Sorry. :*
Over je tweede opmerking: Ik denk dat dat bijna onmogelijk is. Want het zijn nog steeds de rijksten die alles bepalen.
Tenzij de rijksten het zo weten te spelen dat ze ons het idee geven dat we iets te zeggen hebben over onze levens.
Oeps. Ben aan het bellen en typen tegelijk...
Maar inderdaad. Zal bijna onmogelijk zijn. De enige hoop die ik heb is dat met behulp van het internet zoveel mensen zo snel en goed te bereiken zijn dat bepaalde idealen zich zo snel (en hopelijk exponentieel) kunnen verspreiden dat je een grote vuist kunt maken tegen die rijke macht.
pi_176145779
Ik moet ook naar mezelf kijken. Al dat vleesgevreet en zo...
Eens kijken wat ik kan verbeteren in 2018.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_176146281
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:38 schreef Sigaartje het volgende:
Ik moet ook naar mezelf kijken. Al dat vleesgevreet en zo...
Eens kijken wat ik kan verbeteren in 2018.
Lieve schat, in jouw leven kan je zowat alles veranderen of verbeteren.
Mondiaal gezien is het slechts een druppeltje op een gloeiende plaat.
En neem van mij aan, zolang de rijke stinkerds blijven doorgaan met wat ze nu doen, zal jouw gedrag niks uitmaken.
Leef je leven, geniet zoveel je kunt, hou van je naasten, en doe wel en zie niet om.

Ik wens je een prettige jaarwisseling toe en veel gezondheid, geluk, liefde en rijkdom toe voor 2018.

:*
pi_176149237
Antwoord op vraag van ts: hebzucht en rente,
pi_176150192
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:52 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Lieve schat, in jouw leven kan je zowat alles veranderen of verbeteren.
Mondiaal gezien is het slechts een druppeltje op een gloeiende plaat.
En neem van mij aan, zolang de rijke stinkerds blijven doorgaan met wat ze nu doen, zal jouw gedrag niks uitmaken.
Leef je leven, geniet zoveel je kunt, hou van je naasten, en doe wel en zie niet om.

Ik wens je een prettige jaarwisseling toe en veel gezondheid, geluk, liefde en rijkdom toe voor 2018.

:*
Principieel gezien begint het natuurlijk altijd wel bij jezelf. Het klopt dat het weinig uitmaakt als de rest het niet doet, maargoed, als niemand iets doet omdat anderen verondersteld worden ook niets te doen..

Wel fijn om te zien dat dit toch een onderwerp is waar mensen veel mee bezig zijn.
Ignorance is bliss
pi_176150221
TS is hypocriet en realiseert het zich tenminste.

Nou, om eerlijk te zijn kan het mij geen ene ruk meer schelen. Laat het milieu maar lekker naar de tyfus gaan, laten we mensenrechten (vooral in andere landen) lekker verkloten, zolang ik maar goed kan vreten - liefst zo ongezond mogelijk. Laten we "democratie" en "gelijkheid" massaal exporteren om onze consumptiemaatschappij in stand te houden. Wat kan mij die nobody aan de andere kant van de wereld nou schelen? Ik heb geen kinderen, dus ik heb de wereld niet geleend van mijn nageslacht, dus ik kan lekker egoïstisch zijn.

Bovendien... wat voor indruk ga ik nou maken als ik aan mijn medemens denk en om het milieu ga geven?
pi_176150291
Ik heb hier persoonlijk ook wel veel moeite mee en moet zeggen dat dit vooral in Nederland toch wel heerst. Maar het probleem is dat het hele systeem er op gemaakt is, niet mee doen is dus eigenlijk voor de meeste mens geen echt keuze (op enkele "hippie" na).

Merk dat dit in vele Europese landen al een stuk minder is, zodra je nog verder gaat wordt het nog minder.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_176154793
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Echt? Kinderen die voor jou 20 uur per dag werken om jouw sportschoenen of mobieltjes te kunnen maken, zullen er wel iets anders over denken.
Hoe zou jij het vinden als jouw bloedjes van kinderen zich uit de naad moesten werken om een voetbal te maken voor zoontjes of dochtertjes van het rijke westen?
Die kinderen hebben er een boterham aan, maar jij als linkse sandaal zal hier wel met rooksignalen posten, of niet?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176171639
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:39 schreef halfway het volgende:

[..]

Die kinderen hebben er een boterham aan, maar jij als linkse sandaal zal hier wel met rooksignalen posten, of niet?
De reden dat die kinderen poepwerk moeten doen, is grotendeels wegens een onevenredig scheve welvaartsverdeling wereldwijd.

Die welvaartsverdeling zou eerlijker zijn als we hier geen 1400 verschillende soorten sneakers nodig zouden hebben. Met iets minder redden we het ook wel.
Ignorance is bliss
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')