abonnement Unibet Coolblue
pi_176150250
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 15:51 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet wel ja, deze kun je rond februari meestal verwachten.
Correct, maar controleer deze opgave wel en corrigeer deze zeer zeker met projecten die je kunt afschrijven ondanks dat deze formeel nog actief zijn. Evenals Faraday01 hanteer ik de 90 dagen termijn.
pi_176150529
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 15:46 schreef Royve het volgende:
Ik neem aan dat de Nederlandse platformen gewoon een jaaropgave maken met uitstaand (spaar)geld?
Ja, maar die platformen hanteren nogal positieve verwachtingen. Ze gaan er van uit dat al het geld van leningen die niet in default zijn ook echt terug komt, zelfs als het faillissement bijvoorbeeld is aangevraagd, maar nog niet is afgehandeld.
Ik had begin dit jaar een lening via CAN waarvan het faillissement inmiddels is afgerond, maar nog niet op 1 januari 2017, dus daar mag ik dan gewoon nog 1,4% belasting over betalen. :{

Daar ga ik dus niet in trappen. Ik schrijf projecten niet na 90 dagen af, maar bepaal in april 2018 de geschatte economische waarde per 1 januari 2017. Als het default per april 2018 is afgerond pas ik de waardering per 1 januari 2017 daarop aan (mits ik kan onderbouwen dat het redelijk is om op 1 januari 2017 te verwachten dat er op het project afgeschreven moet worden). Ik zorg er dus voor dat de 'verwachting'/economische waarde van 1 januari 2017 precies overeen komt met de werkelijkheid in april 2018.
Bij projecten waar in april 2018 nog steeds geen default afgerond is, schrijf ik dus ook nog niet af. (Zoals het postkantoor op FNC.)

Er is 1 uitzondering: Bondora. Daar heb ik meer dan 1.000 leningen en is het achteraf allemaal niet meer na te gaan. Ik hanteer daar de Account value (uitstaande hoofdsom - achterstallige aflossingen).

[ Bericht 10% gewijzigd door Benger2 op 30-12-2017 16:47:06 ]
pi_176150678
Ik moet mijn overzicht nog maken maar in 2017 gelukkig nog geen definitieve default. Wel een drietal projecten met uitstel, waaronder o.a. de parkeergarage in NY (moet in jan 2018) komen.

Mijn 1e definitieve default in dec 2016
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is in 2016 door de rest aardig gecompenseerd Mijn rendement bij CCF was hierdoor in 2016 geheel en deels 2017 nog steeds negatief, ga nu weer 'aardig' de plus in bij CCF, maar dan moeten er geen nieuwe zeperds bijkomen.

Al met al over 2017 sec tevreden, op naar een goed 2018, maar ook ik heb nog buiten de drie uitstel projecten, nog enkele leningen uitstaan, waarin ik nu nooit meer zou instappen.

totaal 116 projecten waarvan 1 (zie spoiler) een dus definitief gecrasht is, 3 uitstel projecten, en 6 complete aflossingen in 2017. In 2018 staan er nu 10 op de planning van algehele aflossing *O* w/
pi_176151827
Hierbij mijn 'Jaarverslag Crowdfunding 2017'.
Rendement: 4,26%.

Ik heb alles wat met Crowdfunding te maken heeft afgescheiden van de rest van mijn financiën ('een aparte pot met geld)'.
Alle rente en aflossing van crowdfunding gaat in die pot en alle investeringen in, en kosten van Crowdfunding komen uit die pot. Er gaat verder niets in of uit.

Rendementberekening: (saldo eind 2017 – saldo eind 2016) / saldo eind 2016.
Alle projecten die meer dan drie maanden niet betaald hebben schrijf ik direct helemaal af.

Ik heb nu 136 projecten, gemiddelde looptijd ongeveer 2 jaar.
Dit jaar 3 projecten afgeschreven.
pi_176159157
Ik heb vandaag op FNC in Fotocamera & Fashion Webshop en Buffer Dakwerken geïnvesteerd. Bij de eerste reken ik eigenlijk wel op een vervroegde aflossing. Van de cijfers van het kaashuis, dat morgen online komt, snap ik weinig. Althans, niet hoe dat tot de gekozen risico-categorie kan leiden. Of zouden ze in de war zijn geweest met Klusbedrijf Aankoop Invalzaag. Die cijfers vind ik raar, maar als ze juist zijn toch geen reden voor een E-categorie? Waarschijnlijk blijft het voor mij dit weekend dus bij deze twee investeringen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Groepfunder op 30-12-2017 20:19:21 ]
pi_176162574
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 19:33 schreef Groepfunder het volgende:
Ik heb vandaag op FNC in Fotocamera & Fashion Webshop en Buffer Dakwerken geïnvesteerd. Bij de eerste reken ik eigenlijk wel op een vervroegde aflossing. Van de cijfers van het kaashuis, dat morgen online komt, snap ik weinig. Althans, niet hoe dat tot de gekozen risico-categorie kan leiden. Of zouden ze in de war zijn geweest met Klusbedrijf Aankoop Invalzaag. Die cijfers vind ik raar, maar als ze juist zijn toch geen reden voor een E-categorie? Waarschijnlijk blijft het voor mij dit weekend dus bij deze twee investeringen.
Ja die kaasboer daar snap ik ook niets van, de autopoetser heb ik voor een klein bedrag meegnomen https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2.
Voor morgen overweeg ik de nagelstudiohttps://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/31810, het Taxibedrijf https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/32499 en het schoonmaakbedrijf. https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/30253
pi_176165953
Mijn netto rendement bij GVE is volgens hun eigen statistieken inmiddels gedaald tot -7,5%. Ik verwacht uiteindelijk uit te komen op -13,7% tenzij er nog meer omvalt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niks terug zie van de vele defaults die ik heb, tot nu toe is dar nl al een paar jaar het geval 😡

Ben ik nog steeds de enige op dit forum met dit bizar slechte rendenement in CF of zijn er inmiddels meer lotgevallen?
pi_176166310
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 20:38 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ja die kaasboer daar snap ik ook niets van, de autopoetser heb ik voor een klein bedrag meegnomen https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2.
Voor morgen overweeg ik de nagelstudiohttps://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/31810, het Taxibedrijf https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/32499 en het schoonmaakbedrijf. https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/30253
De dakdekker ziet er goed uit qua cijfers (al zijn het helaas maar 2 jaren), dus meegepakt.

De autopoetser niet (hele slechte current ratio) en de Taximeters ook niet (dalende winst, dalend EV, stijgende schulden).
Pecunia non olet
pi_176166450
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 21:42 schreef Rottie99 het volgende:
Mijn netto rendement bij GVE is volgens hun eigen statistieken inmiddels gedaald tot -7,5%. Ik verwacht uiteindelijk uit te komen op -13,7% tenzij er nog meer omvalt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niks terug zie van de vele defaults die ik heb, tot nu toe is dar nl al een paar jaar het geval 😡

Ben ik nog steeds de enige op dit forum met dit bizar slechte rendenement in CF of zijn er inmiddels meer lotgevallen?
Neen helaas meer lotgevallen. Bij GVE, FNC en een aantal kleintjes zit ik nog goed maar bij KOM en CCF scoor ik negatief wanneer ik volgens mijn eigen berekening de defaults meeneem.

[ Bericht 1% gewijzigd door ML45 op 30-12-2017 22:02:12 ]
pi_176166921
Nee, overal positief.

Gemiddeld houd ik van iedere euro rendement (na kosten) er 65 cent van over.
KOM doet het slecht met 41 cent.
Pecunia non olet
pi_176172371
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 21:42 schreef Rottie99 het volgende:
Mijn netto rendement bij GVE is volgens hun eigen statistieken inmiddels gedaald tot -7,5%. Ik verwacht uiteindelijk uit te komen op -13,7% tenzij er nog meer omvalt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niks terug zie van de vele defaults die ik heb, tot nu toe is dar nl al een paar jaar het geval 😡

Ben ik nog steeds de enige op dit forum met dit bizar slechte rendenement in CF of zijn er inmiddels meer lotgevallen?
Bij CAN had ik 2 projecten: -100%. Alles foetsie.
Bij Symbid heb ik 1 faillissement, voor de rest heb ik daar geen idee of het nog iets waard is, of gaat opleveren.
Verder overal nog positief. Gemiddeld is mijn rendement prima.

[ Bericht 3% gewijzigd door Benger2 op 31-12-2017 06:42:27 ]
pi_176181579
Jaarlijks rendement van uw portefeuillePeildatum 1-12-2017

Bruto rendement7,71%

Bruto rendement na aftrek fee7,15%

Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)6,88%

Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)6,88%

Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)6,25%
pi_176181830
Voor jullie info mijn lijstjes, heb op dit moment een goede 36 lopende projecten. Geen defaults gehad tot heden. Wel bij GVE 2 projecten welke vanaf Q3 2017 t/m 2018 enkel rente betalen en hopelijk in 2019 wel weer veder gaan aflossen..

Mijn eerste projecten dateren uit 2015.

KOM:

Bruto rendement per jaar 7,50 %
Netto rendement per jaar 7,50 %

:X Bruto en netto hetzelfde, lijkt me niet helemaal juist?

GVE:

Jaarlijks rendement van uw portefeuillePeildatum 1-12-2017
Bruto rendement7,45%
Bruto rendement na aftrek fee6,85%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand)6,84%
Netto rendement 365d (na aftrek fee en achterstand)6,84%
Netto rendement 90d (na aftrek fee en achterstand)6,84%

FCN:

8.30 %
Toekomstig bruto rendement
Behaald rendement
6.87 %
Verwacht rendement
8.45 %

Bij HCN kon ik zo snel geen overzichtje vinden, maar hou het op pak en beet een 7,0% - 7,5%

[ Bericht 2% gewijzigd door Ron1986 op 31-12-2017 08:38:25 ]
pi_176182422
Ik kom uit op een netto rendement van ongeveer 5,20% voor alle platforms (8 stuks) bij elkaar.

Berekening: (rente-kosten-voorziening voor defaults) / (gemiddeld openstaand saldo 1/1/17 en 31/12/17)
pi_176184023
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 20:38 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ja die kaasboer daar snap ik ook niets van, de autopoetser heb ik voor een klein bedrag meegnomen https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2.
Voor morgen overweeg ik de nagelstudiohttps://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/31810, het Taxibedrijf https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/32499 en het schoonmaakbedrijf. https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/30253
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de nagelstudio. Categorie A en een nette winst maar wel een negatief EV. Hoe lezen jullie de balans van dit bedrijf?
pi_176184433
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 11:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de nagelstudio. Categorie A en een nette winst maar wel een negatief EV. Hoe lezen jullie de balans van dit bedrijf?
Voor een dienstverlenend bedrijfje vind ik haar winst erg laag ten opzichte van de omzet. Ik neem aan dat haar man ook inkomen heeft. Ik denk dat ze een RC krediet bij de Rabo heeft van 20 mille. Dat verklaart ook de constante financieringskosten.

7% netto rente is veel te weinig.
Pecunia non olet
pi_176184493
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 11:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Voor een dienstverlenend bedrijfje vind ik haar winst erg laag ten opzichte van de omzet. Ik neem aan dat haar man ook inkomen heeft. Ik denk dat ze een RC krediet bij de Rabo heeft van 20 mille. Dat verklaart ook de constante financieringskosten.

7% netto rente is veel te weinig.
^O^ bedankt
pi_176185213
Ik zit met enige verbazing naar dat taxibedrijf te kijken. Kwart miljoen winst op een omzet van bijna 6 ton. Dat klinkt me als te mooi om waar te zijn in zo'n competitieve branche. Ik zie ook nergens personeelskosten. Zouden ze met ZZP'ers en/of familieleden rijden?
Blijkbaar gaat bijna de hele winst op aan privé want als je in 3 jaar tijd 660K winst hebt gemaakt en dan nog een EV hebt van 39K doe je iets verkeerd.

Ik blijf er van af. (er klopt iets niet waar je niet echt vat op krijgt).
Pecunia non olet
pi_176187746
FNC Kaashuis Groter Inkopen Voorraad Terug ¤ 20.000 Kredietbedrag 3 jaar Termijn ¤ 617,45 Maandbedrag 6.99 % Nominale rente A Risicoklasse

Ongelooflijk dat ze hier een A aan toekennen. Negatief EV van 127K. Kortlopende schulden 170K.
De man is bijna failliet :R (al heeft hij er nóg slechter voorgestaan).

En toch bijna vol dit project *O*
Pecunia non olet
pi_176188443
Ik zit nog 'ns naar de pitch van 'Mobiel Kantoor' op FNC te kijken. Zowel de kortlopende als de langlopende schulden zijn in de jaren 2014 t/m 2016 afgenomen. Het Eigen Vermogen is in die jaren ook toegenomen, en positief. De current ratio is in 2016 verbeterd, maar is helaas nog steeds niet waar ik hem zou willen zien. Aangezien het om een niet al te hoog bedrag gaat, zou ik daar overheen kunnen stappen (ware het niet dat het een lening voor 5 jaar betreft). Maar wat ik bovenal vreemd vind, is dat een bedrijfsauto wordt verbouwd tot mobiel kantoor om minder mobiele/oudere klanten te bezoeken. Daarvoor volstaat toch een gewone auto? Als je rijdt, kun je niet werken. Als je wel kunt werken, kun je net zo goed in de stad een werkplek voor ZZP'ers opzoeken. Bij oudere en minder valide klanten kun je thuis aan de keukentafel gaan zitten. Het is voor hen ook lastig om in jouw busje te komen zitten (hoe doe je dat met je rollator?). Kortom: redelijke cijfers, voor mij een te lange termijn, maar bovenal begrijp ik het doel van de financiering niet.

Het Kaashuis gaat op FNC inderdaad als een speer. Dat had ik, op basis van de cijfers, niet verwacht. Ik blijf er absoluut uit en ben het Obligatoire eens. Het risico voor investeerders lijkt mij daar veel groter dan de risico-categorie en rente doen vermoeden.
pi_176189137
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 13:13 schreef Groepfunder het volgende:
Ik zit nog 'ns naar de pitch van 'Mobiel Kantoor' op FNC te kijken. Zowel de kortlopende als de langlopende schulden zijn in de jaren 2014 t/m 2016 afgenomen. Het Eigen Vermogen is in die jaren ook toegenomen, en positief. De current ratio is in 2016 verbeterd, maar is helaas nog steeds niet waar ik hem zou willen zien. Aangezien het om een niet al te hoog bedrag gaat, zou ik daar overheen kunnen stappen (ware het niet dat het een lening voor 5 jaar betreft). Maar wat ik bovenal vreemd vind, is dat een bedrijfsauto wordt verbouwd tot mobiel kantoor om minder mobiele/oudere klanten te bezoeken. Daarvoor volstaat toch een gewone auto? Als je rijdt, kun je niet werken. Als je wel kunt werken, kun je net zo goed in de stad een werkplek voor ZZP'ers opzoeken. Bij oudere en minder valide klanten kun je thuis aan de keukentafel gaan zitten. Het is voor hen ook lastig om in jouw busje te komen zitten (hoe doe je dat met je rollator?). Kortom: redelijke cijfers, voor mij een te lange termijn, maar bovenal begrijp ik het doel van de financiering niet.
Ik heb toch een kleine bijdrage gedaan. Ik kan me ook niet echt een voorstelling maken bij dit mobiele kantoor, zeker niet in deze tijd van digitalisering en internetboekhouden, maar blijkbaar heeft hij een geheel eigen klantenkring van digibeten. Uiteindelijk denk ik dat hij die maandtermijn moet kunnen opbrengen en het feit dat hij nauwelijks korte schulden heeft spreekt in zijn voordeel.
Pecunia non olet
pi_176191645
Heb even een overzicht gemaakt van de rendementen van de diverse P2P platformen waar ik gebruik van maak.
Rekening houdende met extra stortingen en alle defaults worden meteen volledig afgeschreven.

Bondora: +5.1%
Twino: +12.7%
Mintos: +13.4%
Viainvest: +8.0% (in 10 maanden)
Finbee: +0.2% (in 7 maanden)
Overall: +11.8%

Bondora heeft de hoogste bruto rentes maar ook een hoge default ratio. Bijna 40% van de portefeuille is in default. Apart trouwens dat rendement na eerste half jaar nog op -0.7% lag en dat tweede helft zich netjes heeft gedragen per saldo.
Hele jaar hebben returns van Twino & Mintos maar marginaal afgeweken. De december bonusactie van Mintos heeft het verschil gemaakt.
Niet ontevreden over Viainvest; rendement lijkt ietsjes minder dan bij Twino & Mintos maar goed voor de diversificatie.
Kreeg bij Finbee in het begin twee defaults wat rendement snel naar beneden trok. Rendementen de maanden erna lijken zich aardig te ontwikkelen. Zal nog wel een paar maanden nodig hebben om hier een echt oordeel over te kunnen geven.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_176191770
Hoe denken jullie over het klusbedrijf op FNC?
+ Geen langlopende schulden
+ Laag leenbedrag.
+ Korte leentermijn.
+ Gelet op de winst is de lening gemakkelijk terug te betalen.
+ Geen slechte current ratio.
– Lage, maar procentueel sterk opgelopen, kortlopende schulden.
– Een balans waar bijna niks op staat.

Hij heeft een risico-categorie waar ik normaal omheen zou lopen (E), maar als ik naar mijn lijstje voor- en nadelen kijk, dan zou ik denken dat het een aardig project kan zijn.
pi_176191867
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 14:44 schreef Groepfunder het volgende:
Hoe denken jullie over het klusbedrijf op FNC?
+ Geen langlopende schulden
+ Laag leenbedrag.
+ Korte leentermijn.
+ Gelet op de winst is de lening gemakkelijk terug te betalen.
+ Geen slechte current ratio.
– Lage, maar procentueel sterk opgelopen, kortlopende schulden.
– Een balans waar bijna niks op staat.

Hij heeft een risico-categorie waar ik normaal om heen zou lopen (E), maar als ik naar mijn lijstje voor- en nadelen kijk, dan zou ik denken dat het een aardig project kan zijn.
Had hem gezien de E ook in eerste instantie niet bekeken, maar nav opmerkingen op dit forum toch bekeken en ik kwam tot het zelfde lijstje. Ik neem hem voor het minimale bedrag mee.
pi_176192109
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 14:44 schreef Groepfunder het volgende:
Hoe denken jullie over het klusbedrijf op FNC?
+ Geen langlopende schulden
+ Laag leenbedrag.
+ Korte leentermijn.
+ Gelet op de winst is de lening gemakkelijk terug te betalen.
+ Geen slechte current ratio.
– Lage, maar procentueel sterk opgelopen, kortlopende schulden.
– Een balans waar bijna niks op staat.

Hij heeft een risico-categorie waar ik normaal omheen zou lopen (E), maar als ik naar mijn lijstje voor- en nadelen kijk, dan zou ik denken dat het een aardig project kan zijn.
Hmm, je weet niet waarom het een E is, blijkbaar niet gebaseerd op balans en resultaat, misschien heeft hij een neg.BKR of privé schulden.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')