abonnement Unibet Coolblue
pi_176405326
Mijn kleuter heeft vandaag haar 1e zwemles ik ben benieuwd.
pi_176405343
Spannend Fr. Ik ben ook benieuwd
pi_176405473
Succes FR!
Hopelijk kunnen wij binnenkort ook beginnen.
pi_176406742
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 07:18 schreef ferrari_rood het volgende:
Mijn kleuter heeft vandaag haar 1e zwemles ik ben benieuwd.
ooh wat leuk! En spannend voor haar *O*
pi_176406963
Mijn kleuter spreekt ook nog niet alle klanken helemaal goed uit, maar ze heeft wel een enorm grote woordenschat en erg goed taalbegrip. Ik vertrouw erop dat die uitspraak vanzelf wel volgt, elke keer zijn daar nog volop ontwikkelingen in. En ze wordt er verder nog niet door belemmerd.

Ze is ook niet faalangstig, maar heeft wel ontwikkelingsfases waarin ze dan bepaalde belevingen heeft. Zoals een fase waarbij er vast monsters onder het bed zijn, of een fase waarbij wij naast de wc deur moeten wachten. Daarna juist weer een fase dat we zo ver mogelijk weg moeten van de wc 😉 Etc.

Als ze iets niet durft, dan vraag ik vaak waarom niet en hoe we dat kunnen oplossen. Dan zegt ze zelf bijv dat ik er even naast moet staan. Dan durft ze wel en als het eenmaal gelukt is, dan durft ze het daarna alleen.
pi_176407036
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:30 schreef Omentielvo het volgende:
Vandaag op school een gesprek naar aanleiding van een screening logopedie. Mijn kleuter krjjgt een doorverwijzing naar een logopediste. Bepaalde woorden spreekt ze nog niet goed uit.
Wat ik niet herkende is dat ze vertelde dat haar taalbegrip onvoldoende is. Dat wijt ik zelf meer aan het faalangst. Maar ook dit zullen ze testen bij de logopedist.
Ik schrok er wel een beetje van. Al weet ik ook dat logopedie juist heel positief kan zijn.
Ik snap dat het even schrikken is, Omen! Heeft de juf/meester nog niet eerder iets opgemerkt over het taalbegrip? Misschien kan zij er ook wat op gaan letten, om een goed/compleet beeld te krijgen? Hoe dan ook, als er iets is, is het ook fijn dat ze er zo snel bij zijn, ook als er inderdaad sprake is van faalangst. Op deze leeftijd is het allemaal goed om te buigen.

I drukt als ze praat met haar tong tegen haar voortandjes aan. Hierdoor slist ze een beetje, wat op zich niet erg is, maar voor de stand van haar tanden is het niet handig. Wie weet is daar ook logopedie voor nodig, ik weet het nog niet.

I gaat aankomende maandag een ochtend wennen op school! Ze heeft er volgens mij echt zin in. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 10 januari 2018 @ 11:21:23 #132
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176408044
Oh, zo fijn om de herkenning te lezen in dit topic. Hier dus ook erg last van faalangst en het meteen goed willen doen. Ik blijf gewoon herhalen dat je dingen moet oefenen en je niet alles meteen kan.
Jammer genoeg wordt dat argument regelmatig onderuit gehaald door haar vriendinnetje die motorisch erg sterk is en absoluut niet bang is om te vallen. 'maar E zegt dat ze dat niet geoefend heeft en die klimt wel gelijk helemaal naar boven in de touwen'.

Fietsen zonder zijwieltjes wil ze ook absoluut niet, maar dat vind ik verder prima. Het lukt toch niet eerder dan wanneer zij er aan toe is.
Het kan haar ook niet schelen dat alle andere kinderen op school zonder zijwieltjes komen. En dat benadruk ik ook niet, zij is niet 'die andere kinderen' en dat is prima. Maar dat is een gevoelig punt bij mij, want mijn moeder is heel erg van het vergelijken met anderen. Klein traumatje.

Omen, ik kan me voorstellen dat je even schrikt, zeker als je je in sommige punten niet kunt vinden. Heel goed mogelijk dat ze het gewoon niet laat zien, maar het wel kan. Gelukkig heeft een kinderlogopedist daar als het goed is wel ervaring mee.
En anders is mijn ervaring met logopedie bij 2 kinderen van vriendinnen dat ze het héél snel oppikken met de juiste handvatten.

Spannend Franny! Ben benieuwd hoe ze het gaat vinden :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176408273
Omen, bij jonge kinderen is er vaak niet veel nodig om ze weer 'in het gareel' te zetten. Hier het geluk om een gepensioneerd logopedist als schoonmoeder te hebben dus ze doet af en toe wat oefeningetjes met de kinderen zodat ze wat duidelijker spreken. Oma voorziet in elk geval geen logopedie.

Mijn oudste is ook wat faalangstig. Ook een late loper (21 maanden) maar een vlotte prater (met 15 maanden sprak hij 3-woord zinnetjes). Mijn oudste is er gewoon een van uitersten, ook nu nog. Wel al heel goed kunnen rekenen maar moeite hebben met knippen bijvoorbeeld. Overigens heb ik gemerkt dat ik als moeder soms ook gewoon te dichtbij sta en dat hij vaak met een ander net een stapje verder kan gaan. Dat was al zo bij de peutergym en leren aankleden en ik vermoed dat dat ook met zwemles zo zal gaan. In die wetenschap geef ik dingen dus ook sneller over. Dus de fysio gaat hem leren fietsen bijvoorbeeld.

Mijn kleuter wordt morgen alweer 6 :o
pi_176408297
Ook herkenbaar, Sylver, van dat vriendinnetjes sneller/beter zijn in die dingen en ik vind dat soms ook best lastig. Toevallig heeft I twee buurmeisjes van haar leeftijd die allebei echt snel zijn, zo fietsten zij allebei zonder zijwieltjes voor hun vierde verjaardag. Afgelopen zomer en najaar had I het af en toe echt moeilijk daarmee. Dan speelden ze in de binnentuin met elkaar en gingen die twee dus allerlei dingen doen waarin I niet zo goed in mee kwam. Deden ze bijvoorbeeld wedstrijdjes wie het snelste kon fietsen of steppen en dan eindigde I steeds als laatste of ik hoorde haar vaak roepen: "wacht op mij!" Oei, dan vond ik het echt rot voor haar, terwijl er natuurlijk niets mis is. En het leidde er ook toe dat I regelmatig niet buiten wilde spelen en zich wat onzeker voelde. Tja, hoe ga je daar goed mee om. Ik heb haar maar gewoon vaak geknuffeld en benadrukt dat zij dat snel genoeg ook allemaal kan. "Gelukkig" kan ze wel heel goed hardlopen en rent ze die anderen er uit.

Kyra, kan me goed voorstellen dat het bij iemand anders dan wat makkelijker gaat en fijn dat je dat kunt loslaten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176408549
Mijn oudste wordt op bepaalde vlakken ingehaald door zijn zusjes. Die fietsen alweer bijna een jaar zonder zijwieltjes, zwemmen met vleugeltjes in het diepe bad. Maar M oudste interesseert dat weinig. Mijn meiden zijn daar veel gevoeliger voor.

Ook wel grappig vind ik die vriendenboekjes. Op de vraag waar je goed in bent antwoordde D dat ze goed kan tekenen en J dat ze goed kan klimmen. Terwijl J de mooiste tekeningen maakt en D vooral een beetje aan het krassen is en D overal in klimt en afspringt terwijl J nog wel wat hulp nodig heeft. Maar blijkbaar zien ze dat zelf anders :D
pi_176408714
Dank jullie voor jullie reactie. Over de logopedie maak ik mij geen zorgen. Dat kan alleen maar helpen.
Ik schrok echt vooral van het taalbegrip. Maar de logopedist zal daar inderdaad een beter beeld van krijgen in plaats van de momentopname tijdens de screening.
pi_176409724
Ean heeft al jaren logopedie. Het kan ook zijn omen dat haar taalbegrip ansich prima is. Maar synoniemen niet kent die ze in de klas gebruiken.

Ik kreeg net foto's van sac ze vindt het toch wel leuk.
pi_176464534
Was de eerste zwemles wel een succes, f_r?

Ik vind het boeiend om I te volgen in haar overgang van vertrouwd kdv naar school. Afgelopen weken zijn een aantal goede vriendjes van het kdv 4 jaar geworden en vertrokken. Donderdag ook weer eentje. Toen we 's ochtends binnenkwamen bij het kdv werd duidelijk dat een vriendje van haar z'n verjaardag die dag vierde. Dus begonnen de leidster, zijn moeder en ik te praten over de school waar hij heen zou gaan. I kwam heel vrolijk en enthousiast binnen, maar tijdens ons gesprek vroeg ze ineens of ze op schoot mocht zitten bij de leidster en daar bleef ze stilletjes zitten. Ze zei: "mama, vandaag ga ik niet bij het raam zwaaien, want ik wil op schoot zitten." Het naderende afscheid is best moeilijk. Maar vandaag riep ze weer vol goede zin en moed: "mama, hoeveel nachtjes duurt het nog tot het maandag is en ik mag wennen op school??"

We zijn ook gaan kennismaken met haar juf en dat is een zeer ervaren iemand die de kleuters extra lessen geeft in wetenschap en techniek. Verder zal I er ook, omdat ze verlengde schooldagen heeft tot 16:00, extra lessen krijgen in drama, judo, en dans. Ik denk dat ze dat allemaal erg leuk zal vinden. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176471019
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:39 schreef Franny_G het volgende:
Was de eerste zwemles wel een succes, f_r?

Ik vind het boeiend om I te volgen in haar overgang van vertrouwd kdv naar school. Afgelopen weken zijn een aantal goede vriendjes van het kdv 4 jaar geworden en vertrokken. Donderdag ook weer eentje. Toen we 's ochtends binnenkwamen bij het kdv werd duidelijk dat een vriendje van haar z'n verjaardag die dag vierde. Dus begonnen de leidster, zijn moeder en ik te praten over de school waar hij heen zou gaan. I kwam heel vrolijk en enthousiast binnen, maar tijdens ons gesprek vroeg ze ineens of ze op schoot mocht zitten bij de leidster en daar bleef ze stilletjes zitten. Ze zei: "mama, vandaag ga ik niet bij het raam zwaaien, want ik wil op schoot zitten." Het naderende afscheid is best moeilijk. Maar vandaag riep ze weer vol goede zin en moed: "mama, hoeveel nachtjes duurt het nog tot het maandag is en ik mag wennen op school??"

We zijn ook gaan kennismaken met haar juf en dat is een zeer ervaren iemand die de kleuters extra lessen geeft in wetenschap en techniek. Verder zal I er ook, omdat ze verlengde schooldagen heeft tot 16:00, extra lessen krijgen in drama, judo, en dans. Ik denk dat ze dat allemaal erg leuk zal vinden. O+ .
Ah sneu, dat ''achterblijven''..
Wat houden verlengde schooldagen bij jullie in? Zoals het Amerikaanse naschoolse activiteiten of wat anders?
pi_176474385
Sac vond het leuk aan de foto's te zien. Maar vraagt nu wel elke dag ik hoef toch niet naar zwemles???
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:46:57 #141
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176474522
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:02 schreef Poes. het volgende:

[..]

Ah sneu, dat ''achterblijven''..
Dat vind ik ook, ze zijn zich er zo van bewust... Wat dat betreft ben ik blij dat het beste vriendje van Kuiken twee weken later jarig is :@.

Wanneer begint ze, Franny? Komende maandag al?
KuikenGuppy
pi_176474630
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:46 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat vind ik ook, ze zijn zich er zo van bewust... Wat dat betreft ben ik blij dat het beste vriendje van Kuiken twee weken later jarig is :@.

Wanneer begint ze, Franny? Komende maandag al?
Billy mocht de laatste weken 's middags naar de BSO, daar zaten z'n vriendjes al en een paar kindjes die hij in groep 1 zou krijgen.
pi_176477448
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:02 schreef Poes. het volgende:

[..]

Ah sneu, dat ''achterblijven''..
Wat houden verlengde schooldagen bij jullie in? Zoals het Amerikaanse naschoolse activiteiten of wat anders?
Ja, zoiets is het, al is het wel echt geïntegreerd in de schooldag. De BSO is apart en begint om 16:00. Elke dag doen de groepen een andere extra activiteit: wetenschap&techniek, natuur&gezondheid, dans, drama, judo. Daarvoor zijn ook aparte ruimtes/lokalen en ook soms aparte docenten voor bijvoorbeeld judo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 13-01-2018 16:40:00 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176477675
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 16:33 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, zoiets is het, al is het wel echt geïntegreerd in de schooldag. De BSO is apart en begint om 16:00. Elke dag doen de groepen een andere extra activiteit: wetenschap&techniek, natuur&gezondheid, dans, drama, judo. Daarvoor zijn ook aparte ruimtes/lokalen en ook soms aparte docenten voor bijvoorbeeld judo.
Dat klinkt wel erg gaaf :Y
Maar is het niet enorm vermoeiend voor de kleuters?
pi_176478507
Dat vraag ik me ook af idd, onze kleiter was het hele eerste jaar best moe. En nogis ze na een paar weken echt aan vakantie toe..
(3 dagen school tot 14.45, 1 tot 12.30 en 1 tot 11.45)
  zaterdag 13 januari 2018 @ 18:27:48 #146
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176479571
Klinkt best wel tof, Franny. Het lijkt mij alleen voor mijn kleuter ook veel te lang.
Is dat elke dag?

Kleuter had laatst vanwege activiteiten 1 dag school tot 16.00u, ze was helemaal gesloopt. Nu is ze het ook niet gewend, dat scheelt wellicht ook.
Ze heeft 4 dagen van 08.45 tot 15.00 en 1 dag (woensdag) 08.45 tot 12.30u en daarna is ze ook wel echt toe aan weekend.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176480399
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 17:23 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Dat vraag ik me ook af idd, onze kleiter was het hele eerste jaar best moe. En nogis ze na een paar weken echt aan vakantie toe..
(3 dagen school tot 14.45, 1 tot 12.30 en 1 tot 11.45)
hier het zelfde. Daar komt nog bij dat op de lange dagen hij ook nog naar de VSO/BSO gaat dus breng hem om 8.00 en haal op om 17.30
  zaterdag 13 januari 2018 @ 19:15:30 #148
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_176480457
Hier (nu nog) schooldagen tot 15.30u. Dat was in het begin idd wel echt slopend voor J. Na de zomer gaat school over op een continurooster, ik ben benieuwd hoe ons dat allemaal gaat bevallen.

Vandaag was het hier groot feest, J's kinderfeestje. We zijn met 5 kleuters en 1 peuter naar het Gouden Woud geweest, en dat was het geld meer dan waard. Ze hebben de hele middag gespeeld met zand en water, hebben gesmuld van cupcakes en frietjes en heel veel ranja gedronken. Uiteindelijk 4 zanderige kinderen bij hun ouders weer afgeleverd ^O^ En mijn huis is nog op orde, schoon en in tact *O*
pi_176481058
Het is vast wel vermoeiend, maar mijn kleuter zou sowieso ook een aantal dagen gebruik maken van de BSO dus dan maakt ze ook lange dagen. Vanuit dat perspectief heb ik liever dat ze die uren ook echt leuke dingen doet. Daarnaast heeft die langere schooltijd ook als voordeel dat ze een dag minder naar BSO hoeft, omdat het mij op één werkdag wel lukt om haar om 16:00 van school op te halen, terwijl 15:00 te vroeg zou zijn. Dus ik zie het dan meer zo.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176487107
Spannend hoor Franny! Ik ben heel benieuwd hoe I het gaat vinden maandag :)

Ik heb een vraagje over BSO, misschien kunnen jullie me helpen *)
In een van de pakketten staat deze zin:
quote:
Opvang tot 18.30 uur – gedurende 52 weken:

Inclusief opvang tijdens vakantieweken, van 7.30 tot 18.30 uur
Inclusief alle niet-schooldagen* op de vaste opvangdag

Niet-schooldag: wij vangen op de vaste opvangdag van je kind, alle niet-schooldagen op, van 8.30 – 18.30 uur, zonder extra kosten.
Wat wordt hier mee bedoeld, en zijn dat veel dagen per jaar? :?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')