QyRoZ | vrijdag 20 december 2002 @ 15:16 |
Ik weet niet of dit echt OOG materiaal is, gooi het anders maar naar GC. Teletekst meldt: quote: UTRECHT De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid de prijsverhoging van 1 juli 2003 uit te stellen tot 14 december,als Verkeer en Waterstaat op haar beurt de verhoging uitstelt van de zogenoemde infraheffing.Dat is de bijdrage van de NS voor het gebruik van het spoor. De NS betaalde dit jaar 41 miljoen euro voor de infraheffing.Het Rijk wil dat bedrag in 2003 met 14 miljoen verhogen. Het bedrijf heeft voor komend jaar twee prijsverhogingen aangekondigd.De eerste van 4,9% gaat 31 december in,de tweede van 4,15% op 1 juli.Minister De Boer van Verkeer heeft de NS opgedragen van de tweede prijsverhoging af te zien.
Een goede zaak, vooral het uitstellen van het betalen van de infra-heffing. Want 80% van de verstoringen heeft direct of indirect te maken met fouten/defecten/gebreken aan de railinfrastructuur, die eigendom is van de overheid en waar de overheid door middel van Railinfrabeheer ook het onderhoud aan moet verrichten. Waarom zou je betalen voor iets wat niet goed functioneert? In feite verhinderd de overheid zo een goed functioneren van NS Reizigers. Ik denk dat NSR dit zelfs bij de rechter zou moeten uitvechten als de minister voet bij stuk houdt. Ze maken een hele goede kans om dit te winnen denk ik... |
QyRoZ | vrijdag 20 december 2002 @ 18:37 |
Blijkbaar zijn OOG topics die niet over allochtonen gaan niet interessant.  |
Wile_E_Coyote | vrijdag 20 december 2002 @ 18:41 |
quote: Op vrijdag 20 december 2002 15:16 schreef QyRoZ het volgende: Ik weet niet of dit echt OOG materiaal is, gooi het anders maar naar GC.Teletekst meldt: [..] goed functioneren van NS Reizigers. Ik denk dat NSR dit zelfs bij de rechter zou moeten uitvechten als de minister voet bij stuk houdt. Ze maken een hele goede kans om dit te winnen denk ik...
Aan de andere kant meldde het AD vanochtend dat de NS het verliest als die tweede prijsverhoging voor de rechter komt... |
QyRoZ | vrijdag 20 december 2002 @ 18:42 |
quote: Op vrijdag 20 december 2002 18:41 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..] Aan de andere kant meldde het AD vanochtend dat de NS het verliest als die tweede prijsverhoging voor de rechter komt...
Ik ben benieuwd. Het recht hebben ze wel, contractueel gezien. Van mij mag het voor de rechter komen. Dan komt de staat ook meteen in diskrediet vanwege de allerbelabberste staat waarin het spoorwegnetwerk zich bevindt. |
Agila | vrijdag 20 december 2002 @ 20:57 |
NS bereid tot uitstel prijsstijging Vrijdag 20 december, UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid de prijsverhoging van 1 juli 2003 uit te stellen tot 14 december, als Verkeer en Waterstaat op haar beurt de verhoging uitstelt van de zogenoemde infraheffing. Dat is de bijdrage van de NS voor het gebruik van het spoor. De NS betaalde dit jaar voor de infraheffing. Het Rijk wil dat bedrag in 2003 met 14 miljoen verhogen. Het bedrijf heeft voor komend jaar twee prijsverhogingen aangekondigd. De eerste van 4,9% gaat 31 december in, de tweede van 4,15% op 1 juli. Minister De Boer van Verkeer heeft de NS opgedragen van de tweede prijsverhoging af te zien. 14 miljoen verhoging, is wel ruim 30 procent. Wie drijft de prijzen op ????????
|
Wile_E_Coyote | vrijdag 20 december 2002 @ 20:59 |
quote: Op vrijdag 20 december 2002 18:42 schreef QyRoZ het volgende:[..] Ik ben benieuwd. Het recht hebben ze wel, contractueel gezien. Van mij mag het voor de rechter komen. Dan komt de staat ook meteen in diskrediet vanwege de allerbelabberste staat waarin het spoorwegnetwerk zich bevindt.
Volgens het AD hadden specialisten in Staatsrecht dat gezegd na bestudering van het contract van de NS met de overheid..Zie hier: http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1040278310093.html |
Light | vrijdag 20 december 2002 @ 21:03 |
quote: Op vrijdag 20 december 2002 20:57 schreef Agila het volgende:14 miljoen verhoging, is wel ruim 30 procent. Wie drijft de prijzen op ????????
Vadertje Staat. Mobiliteit mag, maar 't moet vooral duur zijn. Vandaar de hoge accijns op benzine en diesel enzo. En vandaar ook dat de NS meer moet gaan betalen voor het gebruik van het spoor (en vervolgens worden de ministers boos als de NS de prijsverhoging gedeeltelijk aan de klant door wil berekenen). |
QyRoZ | vrijdag 20 december 2002 @ 21:04 |
quote: Op vrijdag 20 december 2002 21:03 schreef Light het volgende:[..] Vadertje Staat. Mobiliteit mag, maar 't moet vooral duur zijn. Vandaar de hoge accijns op benzine en diesel enzo. En vandaar ook dat de NS meer moet gaan betalen voor het gebruik van het spoor (en vervolgens worden de ministers boos als de NS de prijsverhoging gedeeltelijk aan de klant door wil berekenen).
Van mij mag NSR best meer betalen, maar laat de staat daar dan een goed product voor leveren en niet de rotzooi die ze nu leveren. En dan ook nog boetes gaan eisen met het prestatiecontract in de hand terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de rotzooi. Laat Den Haag de hand eens in eigen boezem steken! |
Re | vrijdag 20 december 2002 @ 21:10 |
ik begin inderdaad wel een beetje moe te worden van de draadbreuken, wisselstoringen, seinstoringen, vertraagde werkzaamheden etc. Van de NS zelf word ik ook wel moe van met hun beleid met bijvoorbeeld aansluitingen en slechte communicatie naar de klant. Dat het in prijs omhoog gaat boeit me niet zo, ik heb toch een bedrijfs OV kaart |
_Hestia_ | vrijdag 20 december 2002 @ 21:27 |
dat de prijs omhoog gaat vind ik nog niet zo erg, ik hoef mijn treinkaart toch niet zelf te betalen, maar het zou nog beter zijn als de service omhoog gaat, want die is echt belabberd. |
QyRoZ | zaterdag 21 december 2002 @ 11:13 |
Vandaag in het Utrechts nieuwsblad de volgende twee artikelen:quote: Overheid heeft spoorlijnen verwaarloosd Door Dylan de Gruijl en Jos SteehouderDEN HAAG De overheid heeft het spoorwegnet in Nederland jarenlang verwaarloosd. Volgens minister De Boer (Verkeer) is minimaal een miljard euro extra nodig om verdere achteruitgang van de dienstverlening te voorkomen. Dat heeft De Boer vrijdag in een gesprek met deze krant toegegeven. Het is de eerste keer dat de overheid erkent medeschuldig te zijn aan de veelvuldige vertragingen op het spoor.
Meer ellende is onvermijdelijk, stelt De Boer, tenzij er acuut meer geld beschikbaar komt voor achterstallig onderhoud aan rails, bovenleidingen, wissels en beveiligingssystemen. Een volgend kabinet moet dat geld beschikbaar stellen. In totaal is de komende vier jaar dan 2,4 miljard euro nodig. Demissionair minister De Boer is 'zich kapot geschrokken' van externe rapporten die zijn ministerie heeft laten maken over de staat van het spoor. Alleen al om nog verder afglijden van de dienstverlening aan de treinreiziger te voorkomen moet snel worden geïnvesteerd. "Een miljard euro extra is het minimum, dan hebben we het nog niet eens over kwaliteitsverbetering", aldus De Boer. De nog verse minister, die door de val van het kabinet Balkenende al weer op het punt van afzwaaien staat, wil met zijn opmerking een signaal afgeven aan de formateur van een nieuw kabinet na de verkiezingen van 22 januari. "Tienduizenden mensen wachten dagelijks op de trein die vaak niet komt. De mensen betalen veel reisgeld voor een kwaliteit die ver onder de maat is. De reiziger is het zat. En ik ook. Nu blijkt dat het te makkelijk is om de schuld alleen bij de NS te leggen." De Boer constateert nu dat de overheid zèlf jarenlang het onderhoud van het spoorwegnet heeft verwaarloosd. "Ik vind dat de overheid onvoldoende oog en aandacht heeft gehad voor de toestand van het spoor." De minister steekt daarbij ook de hand in eigen boezem: "Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de zaak onderschat", geeft hij toe.
quote: 'Helft vertragingen terug te voeren op infrastructuur' DEN HAAG "De ellende op het spoor is zeker niet alleen de schuld van de Nederlandse Spoorwegen", stelt minister De Boer. De Boer komt daarmee tot dezelfde constatering als de Tweede Kamer anderhalf jaar geleden. In opdracht van het parlement berekende het bureau Twijnstra en Gudde dat sprake was van achtergebleven investeringen ter grootte van ongeveer een miljard euro
Railinfrabeheer, de organisatie die namens de overheid de spoorlijnen onderhoudt, vraagt al lang om veel meer geld. Toch waren die rapporten en adviezen tot nu toe geen aanleiding voor drastisch meer uitgaven. Directeur B. Klerk van Railinfrabeheer zegt tevreden te zijn over het inzicht van de minister, ook al is hij demissionair. "In financiële zin hebben de uitspraken geen waarde. Zaken moeten we doen met een volgend kabinet. De waarde van zijn oproep is dat we als samenleving draagvlak moeten creëren voor investeringen in het spoor." Ook de NS zijn blij met de bekentenis van het ministerie. Het bedrijf klaagt al lang over vertragingen waar zij part noch deel aan hebben. Ongeveer de helft van alle vertragingen is terug te voeren op storingen aan de infrastructuur. "Wij investeren veel in nieuwe treinen, maar het slechte gevoel van de reiziger verdwijnt niet als er telkens wissel- en stroomstoringen zijn. Een nieuw kabinet kan niet om dit signaal heen," zegt commercieel directeur B. Meerstadt van NS. De Boer zinspeelt op andere overheidskeuzes. "Waar heeft de reiziger behoefte aan? Aan een betrouwbare verbinding tussen huis en het werk en weer terug. De reiziger zit niet te wachten op technologisch geavanceerde projecten zoals een magneetzweefbaan van de Randstad naar Groningen." Ook de Hanzelijn van Zwolle naar Lelystad zou wat hem betreft op de helling kunnen. Eerder dit najaar lieten Railinfrabeheer en NS al weten geen heil in die nieuwe lijnen te zien. Ongeveer de helft van het spoorwegnet - rails en bovenleidingen hebben een levensduur van ongeveer 30 jaar - is aan vervanging toe. Na de Tweede Wereldoorlog werden de spoorlijnen nieuw aangelegd, in de jaren zeventig werd een enorme vervangingsoperatie uitgevoerd. Die moet nu herhaald worden. Maar de afgelopen jaren bleef de overheid min of meer doof voor de roep om meer geld.
Ze geven het dus eindelijk toe, maar nu willen ze een absoluut noodzakelijk project als de Hanzelijn weer op de lange baan schuiven....Als de Hanzelijn er trouwens is is het nut voor de Zuiderzeelijn al een heel stuk minder, en al helemaal niet als Magneetzweefbaanvariant.... |
Basp1 | zaterdag 21 december 2002 @ 14:24 |
quote: NOS-TT 105 za 21 dec De Boer:draai splitsing NS terug DEN HAAG Minister De Boer denkt dat de opsplitsing van het spoorbedrijf deels ongedaan gemaakt moet worden.Op het spoor ontstaan veel problemen doordat NS en Railinfrabeheer langs elkaar heenwerken.Daarom zouden de bedrijven weer in een organisatie moeten komen. Gisteren erkende de minister dat het achterstallig onderhoud bij het spoor veel ernstiger is dan zijn ministerie tot nu toe had aangenomen.Volgens hem is volgend jaar 1 miljard euro extra nodig voor het onderhoud van wissels, rails en bovenleidingen. Achterstallig onderhoud is de oorzaak van de helft van de vertragingen.
Een stukje met ongeveer dezelfde stelling, maar hierbij begint de overheid tenminste weer wat verstand te krijgen, en ziet men in dat een marktwerking niet altijd heilig is. |