Als ik het zo zie bij een online onderdelenboer, heb je niet perse een pers nodig bij deze lagers. Het is wel iets handiger bij het monteren, maar je moet ze er sowieso uit slaan. Dit zou je, mits voorzien van een goede gereedschapskist, thuis kunnen doen. Een SKF-lagersetje online kost iets van 25-30e met verzending, en je hebt lagervet nodig. Waarom een garage denkt er iets van 3 uur voor nodig te hebben om op 250e te komen weet ik ook niet...
Het lijkt erop dat hij 2 conische lagers heeft: eentje aan de voorkant van de trommel, en eentje aan de achterkant. Conisch wil dus zeggen dat elk lager een losse buitenrand heeft, en een losse conisch binnenrand waarin naaldlagers zitten en die dus in de buitenrand komt te liggen. Het geheel wordt samengedrukt door de naafmoer.
Ga
(ongeveer) als volgt te werk:
- Verwijder de wieldop of het naafkapje. Als er nog een los plaatje of koepeltje de naafmoer afdekt, die los wrikken.
- De naafmoer zit volgens de onderdelenboer gezekerd met een splitpen (deze dan verwijderen, en later vervangen).
- Draai de naafmoer een tandje los. De moeren van conische lagers zitten vaak niet overdreven hard vast, maar een wringijzer kan handig zijn.
- Draai de wielbouten een tandje los. Krik de auto op (in de versnelling en/of blokkeer het voorwiel met een blok hout/steen), verwijder het wiel.
- Zit de remtrommel nog met een een setje boutjes of schroefjes vast: handrem erop, en draai die schroefjes/boutjes eruit.
- Handrem los, verwijder de naafmoer, en het plaatje wat er waarschijnlijk achter zit. Waarschijnlijk komt nu ook meteen al het binnendeel van het voorste lager mee.
- Heb je geluk, dan kan je met weinig geweld de remtrommel eraf trekken. Anders kan je met een hamer wat tikken aan de voor- en zijkant van de trommel geven
(*in enkele gevallen is het nodig om de afstelling van de handrem terug te draaien), of van achteren met behulp van een doorslag oid tegen het randje van de trommel te slaan. Ga je wrikken tussen de trommel en de ankerplaat heb je kans dat je die laatste verbuigt, dus probeer dat te voorkomen. Zit het echt goed vast, dan heb je een naaftrekker of een grote poelietrekker nodig.
- Hier kan je veel pech hebben: als alles goed gaat trek je met de remtrommel ook het complete achterste lager los.Dat wordt aan de achterkant in de trommel afgedicht door een keerring (een nieuwe zit bij de set). Heb je heel veel pech en is de boel ontzettend vast gaan zitten, dan blijft die keerring en het binnenste deel van het lager op de as zitten. Heb je dat laatste, dan moet je hopen dat je a) iets tussen het lager en de keerring kunt krijgen en het lager los kunt wrikken, b) via de ankerplaat achterlangs hem van de as kan tikken, of c) dat je een (lang) trekkertje kunt vinden dat die lagerschaal eraf kan trekken. Lukt geen van dit alles dan zal je de lagerschaal moeten slopen en daarna diagonaal in moeten slijpen en met een staalbeitel los moeten slaan...
- Enfin, we gaan er vanuit dat dit niet hoeft. Kijk even hoe diep de keerring ligt. Wrik de keerring uit de achterkant van de trommel, en neem het binnenlager eruit. Maak nu de boel even goed schoon zodat je de randen van de lagerschalen kunt onderscheiden van de trommel.
- Nu kan je met een beitel of een dikke doorslag en een zware hamer de buitenste lagerschalen eruit slaan: de achterste lagerschaal moet je dus via de voorkant doen, en de voorste via de achterkant. Je hebt maar 1-2mm ruimte om op te slaan, dus wees voorzichtig met waar je de beitel/doorslag op zet. Let erop dat je dus niet de wanden raakt.
- Met de lagerschalen eruit, controleer de trommelwanden op beschadigingen en roestvorming. Dat laatste kan je wel wegkrabben of opschuren. Maak de boel dan even goed schoen (wat remmenreiniger doet wonderen).
(- Controleer even de remschoenen en voering van de remtrommel op tekenen van slijtage, en de remcilinder op tekenen van lekkage en versleten rubbers. Borstel eventueel de gehele remmerij schoon, en/of spuit er wat remmenreiniger op.)
- Voor het monteren van de buitenste lagerschalen is een pers handig, maar dit type kan je nog redelijk goed zelf doen met een hamer en een passende bus of dop. Sla gelijkmatig de schalen naar binnen. Heb je geen dop die keurig qua omvang dieper in de trommel past: pak de oude lagerschaal, slijp die op één plek door (zorgt ervoor dat je die ook niet vast slaat in de trommel), en leg die op de nieuwe schaal, en tik die op z'n plaats.
- Vet de binnenste lagerschalen goed in met lagervet: rol de naaldlagers een paar keer goed rond dat het vet overal komt, en zorg ervoor dat er een goed laagje tussen de binnen- en buitenlagers zit voordat je de binnenlager op z'n plaats zet. Vet ook het gedeelte tussen de lagers in de trommel in: als je genoeg vet hebt, vervang het dan in z'n geheel (zeker als het droog of oud lijkt).
- Vet ook de binnenholte de keerring in. Leg het achterste binnenlager in de trommel, en tik - met beleid (een passende bus/dop is hier vrij belangrijk: heb je die niet, gebruik dan een lichte hamer) - de keerring op zijn plaats. Meestal is dat gewoon vlak met de trommel. Eventueel nog wat vet aanbrengen in de ruimte tussen het lager en de keerring. Alle 'zij'-holtes in de trommel moeten goed in het vet staan.
- Plaats de trommel terug.
- Plaats de goed ingevette voorste binnenlagerschaal terug, en de eventuele ring.
- Draai de naafmoer op zijn plaats. Dit is tricky, want draai je hem te hard aan dan draai je of het lager meteen stuk, of net iets te strak en loopt het lager wat later stuk. Te zacht, en je krijgt speling (wat ook het lager sloopt). Wat zoeken op internet leert mij dat de fabrieksprocedure moet zijn: aandraaien tot 25nM, 180 graden terugdraaien en dan nog met 2.5nM aanzetten (wat meestal maar een kleine fractie is). Zolang je die eerste twee kunt doen zit je al aardig in de buurt; dan voorzichtig aandraaien totdat er geen speling meer in zit (hiervoor eerst het wiel erop draaien).
- Nieuwe splitpen plaatsen. Boel in het vet zetten en het naafkapje er terug op.
- Wielen terug.
*Let wel: dit is puur op wat ik zie wat bij een onderdelenboer ligt en wat ik zo snel online kan vinden
Verder ben ik niet zo bekend met de Matiz. Succes