larry_flynt | woensdag 20 december 2017 @ 14:09 |
Hoi allemaal, Ik heb een nieuwe auto gekocht en wil deze natuurlijk laten verzekeren. Ik heb zitten kijken naar de anwb verzekering met zo Dongel erbij. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik krijg een C3 Puretech, weet iemand waar ik die dongel in moet steken? Is dit een usb stick? | |
sneakydesert | woensdag 20 december 2017 @ 14:11 |
Ik weet niet precies wat het is, maar het lijkt me een apparaat met GPS dat je rijgedrag in kaart brengt. | |
Sometimes | woensdag 20 december 2017 @ 14:12 |
Geen usb, maar stekker voor de OBD poort. https://www.anwb.nl/verze(...)veilig-rijden/dongel | |
zeer | woensdag 20 december 2017 @ 14:12 |
als je dan rijdt als een bejaarde krijg je paar procenten korting en weet de anwb dat je diverse minnaressen hebt | |
larry_flynt | woensdag 20 december 2017 @ 14:13 |
Ok dus je ziet hem niet? Zit op het dashboard wel een usb ingang, maar geen zin om hem daarin te moeten steken. | |
Sometimes | woensdag 20 december 2017 @ 14:13 |
Hangt er vanaf waar die poort zit, dat is gewoonlijk onder je dashboard. | |
mrPanerai | woensdag 20 december 2017 @ 14:15 |
links van je stuur is een klep waar je zekeringen en je de OBD poort vind, daar moet je dat ding inpluggen. benieuwd of je die klep er terug opkrijgt als de dongel insteekt. | |
Fer | woensdag 20 december 2017 @ 14:37 |
Op de OBD poort, meestal ergens onder je dashboard. Maar dat heeft alleen zin, als je beetje vloeiend rijd. | |
#ANONIEM | woensdag 20 december 2017 @ 14:44 |
Je laat je toch niet vrijwillig volgen door je verzekering Hebben mensen tegenwoordig geen behoefte meer aan privacy? | |
nogeenoudebekende | woensdag 20 december 2017 @ 14:46 |
Privacy is voor sommigen blijkbaar maar een paar euro waard die ze dan besparen op hun premie. Dat hetzelfde apparaat ervoor kan zorgen dat je een flinke douw krijgt na een ongeluk denken ze niet bij na (want dat gebeurt hen toch niet...) | |
RingBewoner | woensdag 20 december 2017 @ 14:47 |
Het staat toch vrij duidelijk op de site van de ANWB. Daarbij, je kan een chat met ze starten, doe dat! Trouwens, ik zou niet weten waarom je de ANWB toegang geeft tot waar jij bent voor een paar euro korting...... | |
CoolGuy | woensdag 20 december 2017 @ 14:47 |
Lol inderdaad, maar zo te zien kan die kap er niet terug op met die dongle erbij, en dat allemaal voor een paar grijpstuivers aan besparing op de verzekering, want dat kan er niet van af, maar wél een nieuwe auto kopen. | |
RingBewoner | woensdag 20 december 2017 @ 14:52 |
Hoeft niet perse. In sommige auto's is het weggewerkt in het middenconsole, dan hoef je geen kap te verwijderen. | |
CoolGuy | woensdag 20 december 2017 @ 14:53 |
Daar zit er blijkbaar een, maar daar heeft hij 'geen zin in' om hem daar in te moeten steken. Edit: volgens mij gaat TS uit van een USB dongle, en daarvoor zal een aansluiting op de middenconsole zitten, maar dit is een OBD dongle en die poort is voor zo ver ik weet niet zo maar toegankelijk vanaf de middenconsole bij een C3, want die zit links naar beneden naast het stuur en daar zit een kap voor. | |
Glijdt_licht | woensdag 20 december 2017 @ 14:53 |
Jezelf laten volgen door een dongel die qua 'veiligheid' echt te dom om te poepen is .. Als jij een noodstop moet maken vanwege een overstekende hert ben je volgens die dongel onveilig bezig, want je remt hard.. Verder privacy opgeven om een veel te dure verzekering, want dat is die van ANWB iets goedkoper (nog steeds veel te duur) te maken.. Hoe enorm dom kun je zijn.. | |
Dven | woensdag 20 december 2017 @ 15:13 |
Ojee, krijgen we dat privacy-gejank van die paar kneuzen weer | |
nogeenoudebekende | woensdag 20 december 2017 @ 15:20 |
Ohjee daar komt Dven weer tegen de stroom in zwemmen. . | |
Clupea | woensdag 20 december 2017 @ 15:23 |
Het schijnt dat die dingen van de ANWB zo strak zijn afgesteld dat je het eigenlijk nooit goed doet: je gaat altijd wel ergens te snel door een bochtje en dan ben je je korting kwijt. | |
Dven | woensdag 20 december 2017 @ 15:28 |
Of je leest gewoon even wat meer bij de verschillende bonden over het dongeltje en dan zie je dat het allemaal wel meevalt en niet echt nodig is om te roeptoeteren over privacy en een paar procentjes korting. Maar dat zal vast te veel werk zijn https://www.anwb.nl/verze(...)/veelgestelde-vragen Succes. | |
Isdatzo | woensdag 20 december 2017 @ 15:30 |
Wij van wc-eend. | |
CoolGuy | woensdag 20 december 2017 @ 15:31 |
De korting die je krijgt is maar 10%. Wat kost een standaard all risk verzekering voor een C3? | |
Dven | woensdag 20 december 2017 @ 15:32 |
Ja man. | |
Dven | woensdag 20 december 2017 @ 15:32 |
Tot 30% Alsnog blijft de ANWB duur, dat wel. Maar goed, dat is de kwestie niet. | |
#ANONIEM | woensdag 20 december 2017 @ 15:34 |
Maargoed, dit is ANWB. En de rest van de verzekeraars? Is er ook een onderzoek van een onafhankelijke partij? | |
Isdatzo | woensdag 20 december 2017 @ 15:34 |
Precies. | |
CoolGuy | woensdag 20 december 2017 @ 15:35 |
Tot 30% ? ik las in de gauwigheid op de link die je gaf iets van 10%, van een verzekering die in beginsel dus al te duur is, dus vraag ik me af waarom je dan niet naar een goedkopere verzekering gaat zónder dongle, maar wat ik vooral apart vind is dat er dan een nieuwe auto gekocht wordt, want dat kan blijkbaar, maar dan wel alles aangrijpen voor maximaal 30% korting op een paar tientjes. | |
Glijdt_licht | woensdag 20 december 2017 @ 15:35 |
Alleen betaal je zelfs met maximale korting +bronzen lidmaatschap ANWB (nog eens 12,5% korting) nog steeds ¤10 per maand meer dan bij allsecur. En nee, de ANWB hoeft niks van mijn auto te weten als verzekeraar, behalve dat ie door de APK komt. Elk 'probleem' met je auto kan via de dongel opgeslagen worden. Je hele rit kan gevolgd worden, anders zou dat ding immers niks hunnen versturen. En hard remmen voor een file is uit den boze, veel beter rem je zachtjes via de vluchtstrook | |
Isdatzo | woensdag 20 december 2017 @ 15:37 |
In 3 situaties kunnen de persoonlijke gegevens en de rijdata worden ontkoppeld of gewist: 1. Bij de beëindiging van de overeenkomst worden de persoonlijke gegevens ontkoppeld van de rijdata. Uitzondering hierop is als er nog een schadebehandeling loopt. Ook bij een dispuut ontkoppelen we de data pas na afronding van het dispuut. Daarna blijven we de rijdata anoniem gebruiken voor statistische analyses. 2. Je kunt zelf een verzoek indienen om de rijdata te wissen. Dit doe je door een schriftelijk verzoek in te dienen via telematica@unigarant.nl. Dit kan alleen na beëindiging van de overeenkomst. Het daadwerkelijk wissen van de door de stick ofwel dongel verzamelde data vindt plaats uiterlijk een maand na de aanvraag. 3. Je kunt ook een verzoek indienen om alle data te ontvangen. Ook hiervoor dien je een schriftelijk verzoek in via: telematica@unigarant.nl. ------ Jouw rijgegevens worden na beëindiging van de verzekeringsovereenkomst losgekoppeld van identificerende gegevens zoals naam, polisnummer en adres. De anonieme rijgegevens blijven wel bewaard en kunnen nog steeds worden gebruikt voor statistische analyses. Deze rijgegevens zijn echter niet meer herleidbaar naar jou als persoon. Ja, vast. Dat hebben we eerder gehoord. Bovenstaand schept bij mij niet heel veel vertrouwen. Onderstaand overigens ook niet . Hoe goed is de stick/dongel beveiligd? Wij hebben de beveiliging van de stick getest. Daaruit is gebleken dat de stick goed is beveiligd. Mocht de praktijk anders uitwijzen dan ondernemen wij direct stappen. | |
#ANONIEM | woensdag 20 december 2017 @ 15:38 |
Tijd voor een onafhankelijke security audit over de dongel en de systemen waar de data wordt bewaard. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2017 15:39:51 ] | |
Isdatzo | woensdag 20 december 2017 @ 15:42 |
Verder is het volstrekt onduidelijk op basis waarvan je 'score' nou berekend wordt. Met een beetje pech schoppen ze je uit de polis, en dat mag je dan bij het afsluiten van de volgende verzekering aangeven. Kan je lachen. | |
#ANONIEM | woensdag 20 december 2017 @ 16:53 |
Aldus Translink. Allemaal even lachen mensen. | |
larry_flynt | woensdag 20 december 2017 @ 18:06 |
Pff over privacy kan ik echt niet wakker liggen. Als ze iets willen weten komen ze er toch wel achter. Dit was de goedkoopste verzekering die ik kon vinden. ¤50 per maand. Als jullie een goedkopere vinden be mine guest | |
Carlos93 | woensdag 20 december 2017 @ 18:42 |
Nooit doen, je wordt uiteindelijk gewoon genaaid. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 20 december 2017 @ 18:59 |
Wie gaat zichzelf hier nu vrijwillig aan blootstellen?
| |
20100 | woensdag 20 december 2017 @ 19:21 |
iemand die een C3 rijdt minnaressen? die mag al blij zijn als hij een dik vadsig wijf met pittig kapsel met 3 koters van 3 verschillende marokkanen kan scoren | |
jeroen25 | woensdag 20 december 2017 @ 19:33 |
| |
house_is_a_feeling | woensdag 20 december 2017 @ 23:00 |
Ja, internet verzekeraars en andere goedkope tussenpersonen. PMA, United, Lancyr. Beetje googlen en je bespaart zo de helft vergeleken met aanbieders als anwb. | |
nanuk | donderdag 21 december 2017 @ 08:05 |
Op zich zo ik het wel leuk vinden om die data van mezelf te verzamelen voor een maandje of zo. Gewoon eens kijken hoe ik ingeschat wordt. Maar om dat te koppelen aan een verzekering lijkt me toch heel onwenselijk. De huidige no-claim regeling vind ik voldoende om de brokkenpiloten er uit te halen. | |
GM78 | donderdag 21 december 2017 @ 09:12 |
Sowieso een verzekering bij de ANWB Zelfs met korting zijn hun nog een van de duurste | |
nogeenoudebekende | donderdag 21 december 2017 @ 09:18 |
De eerste link die je via Google krijgt is niet de goedkoopste. Dat is degene die het meest aan Google betaalt om bovenaan te staan. Dat kunnen ze zich veroorloven door niet de goedkoopste te zijn en niet uit te keren wanneer dat wel zou moeten gebaseerd op rauwe computerdata die geen rekening houdt met de omstandigheden ter plaatse. | |
Metro2005 | donderdag 21 december 2017 @ 09:22 |
De ANWB als bron gebruiken Je bent echt een volslagen debiel als je voor een paar euro besparing je constant laat volgen en als je pech hebt bij een ongeluk ook nog de lul kan zijn omdat die dongle iets geregistreerd heeft wat tegen je gebruikt kan worden. Daarnaast ben je ook nog eens vatbaar voor wat de ANWB als 'onveilig' rijgedrag ziet. Rij je 55km/u op een 50km/u weg dan kan het zomaar zijn dat de ANWB denkt: Helaas, dat wordt geen korting meer. Dit is gewoon jezelf keihard naaien. | |
borbit | donderdag 21 december 2017 @ 10:00 |
Je mag 3 keer per kwartaal stevig remmen. Lijkt me echt kut dat je op een file afrijd en zo rustig mogelijk probeert te stoppen omdat je anders extra moet dokken... | |
GX3 | donderdag 21 december 2017 @ 16:32 |
Bij een plotselinge file niet stevig remmen maar de auto uit laten rollen op de vluchtstrook. | |
borbit | donderdag 21 december 2017 @ 17:54 |
Blok beton meenemen met een touw aan de trekhaak uit het raampje gooien. Dat ziet de dongle misschien niet? | |
jeroen25 | donderdag 21 december 2017 @ 19:53 |
Die dongel zal direct de versnelling/vertraging meten. Of deze dan wordt veroorzaakt door remmen, een blok beton aan een touw of een stilstaande voorganger maakt dan niets uit. Of de dongel zo monteren dat deze bij plots remmen los komt en via een opening in de grill zijn weg vervolgt: geen hoge vertraging. Zouden ze er achter komen als je dat ding thuis aan een voedinkje legt? | |
Leandra | donderdag 21 december 2017 @ 19:56 |
Centraal Beheer of Interpolis heeft ook zo'n verhaal qua verzekering, dat is dan ook gelijk om te checken of je auto nog wel helemaal goed werkt | |
T42 | donderdag 21 december 2017 @ 22:52 |
heb die voor werk gehad ze weten zelfs waar ja naar luistert op de radio.. | |
phpmystyle | donderdag 21 december 2017 @ 22:53 |
| |
T42 | donderdag 21 december 2017 @ 22:53 |
je auto heeft computer weet je toch wel? dongel is zeg maar een gps en zender meer niet. dus bij uittrekken en insteken laad die gewoon alle gegevens weer ook van je hard remmen | |
T42 | donderdag 21 december 2017 @ 22:57 |
wat voor verzekering? wa? allrisk? | |
borbit | donderdag 21 december 2017 @ 23:51 |
Heeft ie GPS dan? Dat ding zit ergens weggestopt in je auto. Voor GPS moet ie de satellieten kunnen "zien"? | |
Glijdt_licht | donderdag 21 december 2017 @ 23:55 |
Geen gps, maar als het ding een zender heeft valt met het verzenden prima de locatie te bepalen als je verbinding krijgt met 3 masten. Verder krijgt de dongel gewoon de obd snelheid binnen. Die kan dus ook daarmee zien of je hard remt.. | |
oldford | vrijdag 22 december 2017 @ 09:11 |
Ja hoor, volgens de ANWB heeft het ding GPS en een G-kracht meter. Ze maken geen gebruik van communicatie met de auto. Simpel omdat tot 2005 het niet verplicht was om de snelheid (en daardoor gereden afstand) aanwezig te hebben in het motor-management. Uit de veel gestelde vragen: Hoe meten jullie de rijscore over de onderdelen snelheid, optrekken, remmen en het nemen van bochten? Wij meten elk van deze 4 onderdelen door gebruik te maken van GPS en de gegevens van G-krachtmeter die wij verkrijgen via de stick/dongel. Voor het meten van de acceleratie gebruiken wij de g-krachtmeter. Acceleratie is een maatstaf om het tempo in verandering van snelheid te meten. Voorbeeld: als jouw snelheid snel toeneemt over een kort tijd, is de acceleratie hoger dan wanneer je langzamer optrekt. Remmen is vergelijkbaar aan acceleratie en meet de mate waarop de auto afremt. | |
Metalfreak | vrijdag 22 december 2017 @ 09:21 |
Echt, mensen die dit overwegen Sowieso is mijn OBD poort al in gebruik door mijn eigen OBD dongel en daarbij: zou je een keer meedoen aan een antisliptraining of circuittraining, hang je al, terwijl dat de veiligheid juist best ten goede zou kunnen komen. Kom je regelmatig in Duitsland waar je legaal hard mag rijden, ben je al de zak. Echt, wie trapt hier nu in??? Ja leuk, ik heb een snellere auto dan 80% van de andere weggebruikers, als ik alleen al de rem loslaat ben ik al sneller dan die Fiat Panda van opa Harry. En af en toe je auto eens goed de sporen geven is helemaal niet slecht voor je auto (mits warmgereden) | |
oldford | vrijdag 22 december 2017 @ 10:07 |
Als je gewoon een beetje verder gelezen had, zou je weten dat je rijstijl niet beoordeeld wordt als je de grens overgaat. Niet gaan piepen voor je geknepen wordt. En o ja, ik ben geen voorstander van dit soort registraties. Uit de veel gestelde vragen: Hoe werkt de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering in het buitenland? Je bent gewoon goed verzekerd in de landen die op de groene kaart vermeld staan. De kilometers die je rijdt buiten Nederland worden niet meegenomen in het berekenen van jouw rijscore. | |
Isdatzo | vrijdag 22 december 2017 @ 10:11 |
Dat zeggen ze wel, maar je hebt geen enkele inzage in hoe dat systeem jouw score berekent. Het is zo compleet ondoorzichtig. | |
Sounddragon | vrijdag 22 december 2017 @ 10:24 |
Wes maar blij dat dat tegenwoordig zo kan; vroeger kreeg je gewoon standaard een oud omaatje mee van de ANWB die controleerde hoe je reed. | |
Metalfreak | vrijdag 22 december 2017 @ 10:31 |
Ja, wie garandeert dat? Dat systeem staat dan nog steeds aan. Echt, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om voor een autoverzekering met een dergelijke constructie te gaan. Dan maar een paar euro meer betalen. | |
Mr.Ping | vrijdag 22 december 2017 @ 11:25 |
Ik wil ook zo'n dongel in de beemer! Kan je die ook zelf uitlezen? | |
nogeenoudebekende | vrijdag 22 december 2017 @ 11:29 |
Naïeve mensen moeten er ook zijn, daar zijn dit soort producten ideaal voor. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 22 december 2017 @ 12:11 |
Daar heb je toch al betere oplossingen voor? Die kun je gewoon met je telefoon verbinden. | |
oldford | vrijdag 22 december 2017 @ 12:38 |
Hoezo, ben ik naïef? Licht dat eens toe. Ik ben eerder wat meer reëler, ik lees eerst alles voor ik begin te piepen. En zoals al eerder gesteld, ik ben geen voorstander van dit soort dongles. Dat zal wel met mijn achtergrond te maken hebben als senior software engineer. | |
Isdatzo | vrijdag 22 december 2017 @ 13:09 |
Omdat je wat er in de veelgestelde vragen staat klakkeloos gelooft terwijl je geen enkele manier hebt om te controleren of het ook daadwerkelijk zo is. | |
oldford | vrijdag 22 december 2017 @ 13:44 |
Controle doe je achteraf als je het niet eens bent met een beoordeling door de verzekeraar. Je hebt het recht van inzage in je gegevens. Wil de ANWB of Unigarant je dan niet of niet voldoende toelichten waarom ze iets vinden, of ben je het er niet mee eens, dan kun je naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening en de geschillencommissie. Als dan blijkt dat een beoordeling door de ANWB of Unigarant heeft plaats gevonden op data die bijvoorbeeld overduidelijk in het buitenland is, dan hebben ze toch echt een probleem. Nog makkelijker is het opzeggen van die verzekering in zo'n geval. Verdienen ze niks meer aan je. Is dat reëel genoeg voor je? En nogmaals, ik ga die verzekering niet afsluiten. Ik wil zo'n dongle niet. | |
larry_flynt | vrijdag 22 december 2017 @ 23:14 |
Allrisk | |
larry_flynt | vrijdag 22 december 2017 @ 23:14 |
Nou ik jullie hebben we overtuigd. Verzekering ergens anders afgesloten haha | |
T42 | zaterdag 23 december 2017 @ 03:26 |
Heb die nog.. ze stinkt, zegt niks meer en trekt vliegen aan.. zouden de batterijen op zijn? | |
Eix | zaterdag 23 december 2017 @ 16:46 |
Snap ik ook niet. Stel de ANWB zegt je verzekering op. Dan heb je dus bij iedere andere verzekeraar een probleem bij de standaardvraag 'is u ooit een verzekering opgezegd?'. Nu als je als een echte malloot rond rijdt dan /care, lekker eigen schuld. Maar ik heb geen zin om van gevaarlijk rijgedrag te worden beticht als ik een noodstop moet maken voor een goede reden. En stel bij gladheid/sneeuw slipt je auto door, hoe registreert die dongle dat? Kortom, ik heb geen zin in gezeik met mijn verzekeraar doordat ik net even in korte tijd een paar onschuldige akkefietjes heb. |