abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175853248
Beste klussers,

Ik heb drie ongelooflijk mooie boekenplanken perfect op maat gefabriceerd en ik wilde ze vanavond gaan bevestigen aan de muur. Geen probleem dacht ik zelf, tot het moment suprême zich aandiende... de muur bleek een gipsplaat te zijn. Oeps.

Na een tijdje fora afstruinen ben ik tot de conclusie gekomen dat gipsplaten tientallen kilo's prima kunnen dragen, dankzij superhandige hollewandpluggen. Mijn verdriet was dan ook groot toen mijn twee linkerhanden erachter kwamen dat er direct achter de plaat isolatiemateriaal zit. Nu ben ik bekend met gipswandpluggen (die dikke witte plastieken dingen), maar ik vraag me af hoeveel kilo die dingen kunnen hebben.

Ik wil de schappen (1m breed) bevestigen met behulp van twee plankdragers per plank, met drie schroeven in de muur per drager. Elke plank zou dus gedragen worden door 6 schroeven. Denken jullie dat dit stevig genoeg zal zijn om boeken op te zetten? En zo niet, enige tips over hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen? Zou ik bijvoorbeeld die super stevige hollewandpluggen met grof geweld door het isolatiemateriaal heen kunnen draaien, zodat ze goed op hun plek zitten?

Hoe meer ik typ hoe meer ik besef dat ik de hulp nodig heb van ervaren klussers... help!
pi_175853721
Volgens mij kan je per hollewand plug, 15kg rekenen aan draagkracht. Maar dat is wel de theorie.
Ik neem aan dat er geen glaswol of steenwol als isolatie is gebruikt, dat zou geen problemen moeten geven voor het plaatsen van die pluggen.

Maar: De gipsplaat moet op een houten/metalen balk zijn geplaatst. Als je de boekenplanken op deze balken kan schroeven is de draagkracht groot en heb je geen pluggen nodig. Als het metalstud profielen zijn (dus metalen balken), dan kan je best een gipsplaatschroef gebruiken voor de bevestiging (tegen roesten en een wat grovere spoed).
Een andere optie is, als het een voorzetwand is, om hem door en door te bevestigen. Dus je bevestigt dan de plank aan de muur achter de voorzetwand.
  dinsdag 19 december 2017 @ 23:13:54 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175854098
Inderdaad proberen te achterhalen waar het frame zit en daar de bevestigingen maken.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')