quote:
Op dinsdag 19 december 2017 22:43 schreef enno het volgende:Ondanks dat het ongelofelijk ruk is om door chronische pijn en een mega wak uit te vallen, is het 2e spoor traject en de gelijklopende GGZ-hulp briljant geweest. Een complete reset van mijn systeem, het opnieuw invullen van priorieteiten, de nieuwe werkomgeving, het zelfbeeld herontdekken zijn enorme aanwinsten voor mijzelf.
Maw een 2e spoor traject is niet per definitie een enkeltje uitgang en geraniums.
Opletten op het volgende;
1) Wet Poortwachter is een bitch. Qua regeltjes dus. In het eerste jaar vooral voor de werkgever, maar naar het einde minstens net zo veeleisend richting werknemer. Houdt vooral de scheiding der machten in de gaten. De arboarts en arbeidsdeskundige zijn vooral degenen die de touwtjes in handen hebben. Hun woord is wet, bijna letterlijk. De mening van jouw manager\werkgever, van jezelf, van je behandelend arts, zijn allen dat, totdat ze opgenomen worden in de rapportage en de arboarts er een aanwijzing over geeft.
2) een 2e spoor coach wordt weliswaar aangesteld en betaald door je werkgever, hij\zij is een vertrouwenspersoon. Niets mag teruggekoppeld worden naar je werkgever zonder jouw toestemming. Vertel alles aan deze coach. Hoe beter die op de hoogte is van je situatie, des te beter kan die het werk doen.
3) mocht je alsnog uitkomen bij een 2 jarig traject met een UWV keuring op het einde, zorg dat je ruim, zeer ruim op tijd begint met de voorbereidingen.
4) zorg dat je van alles een dossier hebt. Patientendossiers kosten tijd om samen te stellen dus vraag die op tijd aan bij je artsen.
5) De stukken vd arboarts kun je ten allen tijde opvragen. Doe dat ook. Zorg dat je exact weet welke info de werkgever krijgt van de arbodienst.
6) wees niet bang voor het UWV. Het zijn geen boe-mensen. Ze proberen je te helpen waar mogelijk/nodig.
7) wees eerlijk. Tegen jezelf, je omgeving, de mensen die je helpen.
8) zorg dat je weet wat er van jou verwacht wordt en mag worden. En houdt je aan die afspraken.
Ik ben vanmiddag bij de bedrijfsarts geweest en ik kreeg de indruk dat hij het erg voorbarig acht, zeker omdat de verwachting is dat ik "gewoon" in mijn eigen functie kan reintegreren. Daarnaast kwam hij met het logische cliche "Het gras lijkt altijd groener....".
Nogmaals, op zich logisch, maar ik heb niet de indruk dat ik nog wat te winnen heb bij mijn huidige werkgever.
Mbt tot jouw punten:
1. De bedrijfsarts heeft vrijwel direct aangegeven dat hij zich ook sterk laat leiden door wat de experts (HSK en nu de nieuwe organisatie) aangeven.
2. Omdat de werkgever nu al heeft aangegeven te kijken of het 2e spoor een optie is, zou het kunnen dat die exacte procedures niet gevolgd worden. Ik heb wel de insteek dat ik het laatste woord heb, dit heb ik ook uitgesproken naar mijn manager.
3. Misschien wat gemakkelijk, maar daar ga ik me nu nog niet druk over maken. Eerst een week vakantie

.
4. Tot nog toe heb ik van ieder document een kopie gevraagd en gekregen, dus dat zit wel goed.
5. Zijn verslagen worden eerst met mij besproken voordat deze naar mijn werkgever gemaild worden. Ik krijg altijd een kopie.
6. Neem ik mee, dank je dat is in ieder geval bemoedigend.
7. Das ietwat lastig. Ik vind mezelf nog steeds laf dat ik in deze positie ben gekomen. Afgezien van mijn vrouw en schoonvader weet niemand dat ik thuiszit.
8. Het feit dat ik me altijd zeer strak aan de afspraken hou is een van de grootste redenen dat ik in deze situatie zit
Nogmaals, bedankt voor je input! Het geeft me moed.