abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 19 december 2017 @ 11:45:22 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175833895
niet echt 70 jaar

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175833954
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:39 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Je haalt zoveel zaken door elkaar zodat er geen knoop meer vast te knopen is.

In ieder geval: je stelling in de OP is fout.
Je bedoelt: "geen touw aan vast te knopen"


Ik neem juist geen stelling in. Ik stel een vraag. En ik zet een paar feiten op een rij.
Wat is jouw stelling. Wat is de oorzaak van 70 jaar vrede in de EU landen. NATO? Net als de mening van Thierry.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175834057
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:45 schreef sp3c het volgende:
niet echt 70 jaar

[ afbeelding ]
Je neemt de VN-operaties mee. Dat kan. Maar in de landen van de EU is er toch 70 jaar vrede geweest. Of niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator dinsdag 19 december 2017 @ 12:00:38 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175834353
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je neemt de VN-operaties mee. Dat kan.
NAVO

quote:
Maar in de landen van de EU is er toch 70 jaar vrede geweest. Of niet.
kun je nog spreken van vrede als nagenoeg alle lidstaten oorlog aan het voeren zijn?

bovendien is de Balkan gewoon Europa
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175834600
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

NAVO

[..]

kun je nog spreken van vrede als nagenoeg alle lidstaten oorlog aan het voeren zijn?

bovendien is de Balkan gewoon Europa
Maar de Balkan is geen onderdeel van de EU. En ja, je kunt de Balkan van de 90 er jaren een oorlog noemen, net als de IRA aanslagen. Maar dan nog: Kijk eens naar het aantal slachtoffers. En dan inclusief de uitbraak van de Spaanse griep na WO I (ook in NL 27.000 doden).
Je kunt niet ontkennen dat de periode 1947 - 2017 heel wat beter was voor de EU-landen dan wat die EU landen voor de kiezen kregen in de periode 1877-1947.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175834669
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 11:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je bedoelt: "geen touw aan vast te knopen"
Nee ik bedoel dat je nou een grote vast geknoopte rotzooi aan touw hebt. En dat je het beter touwtje voor touwtje los kan knopen. Elk touwtje apart gaan bekijken.
quote:
Ik neem juist geen stelling in. Ik stel een vraag. En ik zet een paar feiten op een rij.
Wat is jouw stelling. Wat is de oorzaak van 70 jaar vrede in de EU landen. NATO? Net als de mening van Thierry.
Heb ik en anderen, zoals o.a. lunatiek en RM-rf al gepost :)


Begin maar eens te defineren wat jij EU vindt? Wanneer was er de EU?

[ Bericht 3% gewijzigd door WodanIsGroot op 19-12-2017 12:16:30 ]
pi_175834821
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:11 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nee ik bedoel dat je nou een grote vast geknoopte rotzooi aan touw hebt. En dat je het beter touwtje voor touwtje los kan knopen. Elk touwtje apart gaan bekijken.

[..]

Heb ik en anderen, zoals o.a. lunatiek en RM-rf al gepost :)

Begin maar eens te defineren wat jij EU vindt? Wanneer was er de EU?
In haar huidige vorm nog niet zo lang. De Europese samenwerking ging na 1945 al na een paar jaar van start. EGKS etc.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175834892
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:17 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In haar huidige vorm nog niet zo lang. De Europese samenwerking ging na 1945 al na een paar jaar van start. EGKS etc.
Dus je vraagt je af of iets wat opgericht is in 1993 verantwoordelijk is voor 70 jaar vrede?
pi_175834985
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:20 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dus je vraagt je af of iets wat opgericht is in 1993 verantwoordelijk is voor 70 jaar vrede?
Het proces van Europese samenwerking (Europese Unie in wording) heeft bijgedragen tot 70 jaar vrede.


Tijdens deze handreiking (1984) was Frankrijk géén lid van de NATO.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175835056
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het proces van Europese samenwerking (Europese Unie in wording) heeft bijgedragen tot 70 jaar vrede.
[ afbeelding ]

Tijdens deze handreiking (1984) was Frankrijk géén lid van de NATO.
Dus niet EU maar Europese samenwerking.

Welke samenwerking dan?

Voetbal ook? Is de UEFA dan ook verantwoordelijk voor vrede?

[ Bericht 1% gewijzigd door WodanIsGroot op 19-12-2017 12:42:43 ]
  Moderator dinsdag 19 december 2017 @ 12:36:13 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175835264
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Maar de Balkan is geen onderdeel van de EU. En ja, je kunt de Balkan van de 90 er jaren een oorlog noemen, net als de IRA aanslagen. Maar dan nog: Kijk eens naar het aantal slachtoffers. En dan inclusief de uitbraak van de Spaanse griep na WO I (ook in NL 27.000 doden).
Je kunt niet ontkennen dat de periode 1947 - 2017 heel wat beter was voor de EU-landen dan wat die EU landen voor de kiezen kregen in de periode 1877-1947.
ik geloof niet in rekensommetjes a la minder dan 10 of 100 of 1000 dood is geen oorlog en meer dan dat is wel oorlog

de definitie is een gewapende strijd tussen volkeren of staten, dat was hier gewoon het geval, er is geen sprake van 70 jaar vrede in Europa

dat er bij ons geen schuilkelders gebouwd hoefden te worden veranderd niets aan dat feit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175836062
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:27 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dus niet EU maar Europese samenwerking.

Welke samenwerking dan?

Voetbal ook? Is de UEFA dan ook verantwoordelijk voor vrede?
En het eurovisie songfestival. Het antwoord is "ja".
Als je op allerlei terreinen met elkaar samenwerkt, af en toe in de ogen kunt kijken. Kortom: overleg en communicatie. Dat kan leiden tot "alle Menschen werden Brüder". Of "Schwester".
Een mooie Kerstgedachte iig.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175836527
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

En het eurovisie songfestival. Het antwoord is "ja".
Als je op allerlei terreinen met elkaar samenwerkt, af en toe in de ogen kunt kijken. Kortom: overleg en communicatie. Dat kan leiden tot "alle Menschen werden Brüder". Of "Schwester".
Een mooie Kerstgedachte iig.
En laat het daarbij blijven. Inplaats van het lied en de geschiedenis van Europa op te hangen aan het rechten ontvreemende monster van de EU.

Want zulke monsters leiden altijd tot oorlog.

Noem een geval waar het beknechten van vreemde volkeren en staten niet tot oorlog/conflict heeft geleid.

[ Bericht 1% gewijzigd door WodanIsGroot op 19-12-2017 14:13:28 ]
pi_175836913
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:17 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In haar huidige vorm nog niet zo lang. De Europese samenwerking ging na 1945 al na een paar jaar van start. EGKS etc.
het begon al in 1947 toen de engelsen en amerikanen de Deutsche Kohlenbergbauleitung oprichten voor het beheer van de kolenmijnen in het Ruhrgebied, gericht op het herstel van de kolenproductie (die op dat moment onder de 30 miljoen tonnen lag, voor de oorlog was deze 130 geweest en voor herstel vand e industriele capaciteiten was een grote kolenproductie hoog noodzakelijk)

dit was tegen de zin van de Fransen, die juist gepleit hadden voor een onafhankelijkheid van het Ruhrgebied en een internationale 'controle' over de duitse kolenmijnen, en die een grote angst hadden dat de gehele duitse kolen en staalproductie weer direkt onder duits bezit en controle zou vallen...

in een reactie hierop ontwikkelden de Fransen hun eigen plannen die juist gericht waren op het vergroten van de interactie tussen duitse kolenproductie en bv de noord-franse industrie in Elzas-Lotharingen...

Initieel hadden de fransen ingezet op een plan om verschillende bondslanden onafhankelijk te laten worden en zo onder Franse invloed te kunnen plaatsen...
Toen pogingen dit door te zetten moeizaam gingen en ook bv de inwoners van Saarland zich overduidelijk leken uit te spreken vor eenwording met duitsland en ook andere Franse invloedname stukliep op onwil van de engelse en Amrikaanse zijde (die helemaal niks ophadden met de Franse strategie) besloten de Fransen het over een andere boeg te gooien...

in plaats van duitsland te willen opsplitsen besloten ze juist Duitsland tot hun grotste bondgenoot te maken tegen amerikanse en engelse interessen

https://en.wikipedia.org/(...)thority_for_the_Ruhr

Vrede was eerder een bijproduct van diplomatieke pogingen grondstoffen en productiemiddelen onder een 'eigen' invloedsfeer te krijgen en te beheren.
Zoals je ook kunt stelen dat Oorlog op eerdere tijdstippen in europa vaak voortkwam uit het mislukken van politieke pogingen dit te bereiken, zoals Clausewitz al noteerde: „Der Krieg ist eine bloße Fortsetzung der Politik mit anderen Mitteln.“
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_175837564
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 13:33 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Noem een geval waar het beknechten van vreemde volkeren en staten niet tot oorlog/conflict heeft geleidt.
Maak er iig "geleid" van ipv "geleidt". Dat staat zo on-Nederlands.
Uiteindelijk is de Nederlandse eenwording (1579) volgens velen ook een succes geworden.
Vóór die tijd was het één en al oorlog tussen de hertogdommen (Gelre en Brabant), het graafschap Holland, bisdom Utrecht en de Friezen.
Veel plattelandsprovincies (Groningen, Limburg etc) voelen zich nog "geknecht". Veel anderen zijn blij met de NL eenwording. Tot een gewapend treffen tussen de provincies is het niet meer gekomen. Hooguit wat acties van Blokkeer-Friezen om Hollandse anti-Pieten tegen te houden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175837731
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Maak er iig "geleid" van ipv "geleidt". Dat staat zo on-Nederlands.
Uiteindlelijk is de Nederlandse eenwording (1579) volgens velen ook een succes geworden.
Vóór die tijd was het één en al oorlog tussen de hertogdommen (Gelre en Brabant), het graafschap Holland, bisdom Utrecht en de Friezen.
Veel plattelandsprovincies (Groningen, Limburg etc) voelen zich nog "geknecht". Veel anderen zijn blij met de NL eenwording. ..
En hoe Den Haag bijvoorbeeld Groningen gekecht heeft is een goede gang van zaken?

Den Haag heeft hun bodem leeg getrokken de provincie arm en met ingestorte huizen achtergelaten. Een goede bron voor het ontstaan van een conflict. Misschien niet bij de Groningers, maar ooit elders in de grote eu...
pi_175837823
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:15 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

En hoe Den Haag bijvoorbeeld Groningen gekecht heeft is een goede gang van zaken?

Den Haag heeft hun bodem leeg getrokken de provincie arm en met ingestorte huizen achtergelaten. Een goede bron voor het ontstaan van een conflict. Misschien niet bij de Groningers, maar ooit elders in de grote eu...
Zou kunnen. Maar pleit jij voor een onafhankelijk Groningen? Denk jij aan een gewapend treffen van Groningers tov Hollanders?
De Unie van Utrecht heeft wél geleid tot welvaart binnen de republiek, en de afwezigheid van oorlog.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175837882
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Zou kunnen. Maar pleit jij voor een onafhankelijk Groningen? Denk jij aan een gewapend treffen van Groningers tov Hollanders?
De Unie van Utrecht heeft wél geleid tot welvaart binnen de republiek, en de afwezigheid van oorlog.
De VOC en WIC hebben tot welvaart geleid, de Unie gaf hun een bodem in te wortelen maar creeerde zelf geen welvaart.

En nee vast niet die Groningers , maar deze situatie kan je net als je voorbeeld betrekken op de EU.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 december 2017 @ 14:25:49 #44
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175837983
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Zou kunnen. Maar pleit jij voor een onafhankelijk Groningen? Denk jij aan een gewapend treffen van Groningers tov Hollanders?
De Unie van Utrecht heeft wél geleid tot welvaart binnen de republiek, en de afwezigheid van oorlog.
Voor 1 jaar.... in 1580 was het alweer raak. langer duurde die periode zonder oorlog niet.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175838013
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:22 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

De VOC en WIC hebben tot welvaart geleid, de Unie gaf hun een bodem in te wortelen maar creeerde zelf geen welvaart.

En nee vast niet die Groningers , maar deze situatie kan je net als je voorbeeld betrekken op de EU.
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:22 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

De VOC en WIC hebben tot welvaart geleid, de Unie gaf hun een bodem in te wortelen maar creeerde zelf geen welvaart.

En nee vast niet die Groningers , maar deze situatie kan je net als je voorbeeld betrekken op de EU.
Vrede in de republiek betekende dat je je manschappen in kunt zetten in de Oost en op de wereldzeeën, om de Engelsen te slim af te zijn. En om slaven te vervoeren.
Dus uiteindelijk leidde de vrede in de republiek wel tot welvaart, cq koloniale veroveringsdrift en handel.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175838062
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:25 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Voor 1 jaar.... in 1580 was het alweer raak. langer duurde die periode zonder oorlog niet.
Ja, je bedoelt met Spanje. Die oorlog ging nog even door (tot 1648). Maar binnen de gewesten bleven de wapens zwijgen. We konden immers onderwijl de VOC oprichten (1602).
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 december 2017 @ 14:30:24 #47
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175838115
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja, je bedoelt met Spanje. Die oorlog ging nog even door (tot 1648). Maar binnen de gewesten bleven de wapens zwijgen. We konden immers onderwijl de VOC oprichten (1601).
Nee, ik bedoel met Groningen. Na het verraad van Rennenberg.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175838152
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:30 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel met Groningen. Na het verraad van Rennenberg.
https://nl.wikipedia.org/(...)rraad_van_Rennenberg

Interessant, wist ik niet....
Maar goed, het is wel onderdeel van de 80 jarige oorlog. Tussen Oranje en Spaans-gezinden.
in 1648 was dit afgelopen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 december 2017 @ 14:36:58 #49
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175838221
En trouwens. Frankrijk is nooit compleet uit de NATO gestapt.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175838224
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 14:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

https://nl.wikipedia.org/(...)rraad_van_Rennenberg

Interessant, wist ik niet....
Maar goed, het is wel onderdeel van de 80 jarige oorlog. Tussen Oranje en Spaans-gezinden.
in 1648 was dit afgelopen.
Maar dus een EU als Nederland is goed?

Één geconcentreerde randstad en de rest aan het infuus. Dit lijkt mij een recept voor oorlog.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')