abonnement Unibet Coolblue
pi_175793827
Hi allemaal

Vanuit mijn werkgever (logistiek) mag ik een HBO opleiding in de IT richting volgen (handig voor bedrijf + heeft mijn interesse). Dit zal waarschijnlijk gebeuren via de bekende " thuisscholen" waarin ik ook zal deelnemen aan de klassikale lessen (1x p/2wk of p/m).
Welke opleiding het exact wordt zijn we nog niet helemaal uit, wowel LOI, NTI als NCOI bieden, zoals blijkt uit de brochures, (bijna) dezelfde opleidingen aan. Verschillen zitten er bijvoorbeeld wel in de prijzen. Ook belangrijk is de kwaliteit. Ik wil er echt wat aan hebben, zeker gezien de opkomst van IT. Ik sluit een overstap naar alleen IT niet uit.

Wat is jullie ervaring met deze scholen? Maakt het vrij weinig uit of zitten er wel degelijk grote verschillen in?

Alvast bedankt voorde input!
pi_175793970
precies en we hebben nog niet genoeg van die half bakken prutsende zgn. IT experts die overal net niets van weten (maar wel de laptop van de baas kunnen herstellen). IT is een vakgebied. Neem het serieus of ga lekker verder met voorraad tellen.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_175795094
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 20:28 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
precies en we hebben nog niet genoeg van die half bakken prutsende zgn. IT experts die overal net niets van weten (maar wel de laptop van de baas kunnen herstellen). IT is een vakgebied. Neem het serieus of ga lekker verder met voorraad tellen.
Bedankt voor de bijdrage (en al je aannames..). Ik kan hier in ieder geval uit opmaken dat jij zulk soort opleidingen niets vind. Wat voor opleiding en school stel jij dan voor?
pi_175795268
Ecdl is voldoende voor je functie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175795288
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 20:28 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
precies en we hebben nog niet genoeg van die half bakken prutsende zgn. IT experts die overal net niets van weten (maar wel de laptop van de baas kunnen herstellen). IT is een vakgebied. Neem het serieus of ga lekker verder met voorraad tellen.
Dit.

Opgelost, slotje.
pi_175796326
Apart dat er zo denigrerend gedaan wordt.. Waar komt dat vandaan?
Als er verder geen opbouwende reacties komen mag er inderdaad een slotje op
pi_175796442
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 21:36 schreef Bliks het volgende:
Apart dat er zo denigrerend gedaan wordt.. Waar komt dat vandaan?
Als er verder geen opbouwende reacties komen mag er inderdaad een slotje op
Precies om wat 'hertogjan' zegt. Het is bekend dat er veel banen in de ICT liggen nu en ineens zijn er honderden gelukzoekers die wel even ICT gaan doen. ICT moet je liggen en "altijd" mee bezig zijn, ja je kan het leren natuurlijk maar zolang je er thuis niet mee bezig bent en geen certificaten behaald o.i.d. zul je altijd

quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 20:28 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
IT experts die overal net niets van weten (maar wel de laptop van de baas kunnen herstellen).
zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2017 21:44:01 ]
pi_175796498
Nu heb je niet verteld waarom je de opleiding wilt gaan doen (welke meerwaarde het heeft voor jouw bedrijf) maar ik weet eigenlijk al zeker dat even een HBO studie ICT je echt niet de ervaring/kennis gaat geven van een ICTer die vanaf jongs af aan al bezig is met computers/netwerken enz.
pi_175796503
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 21:36 schreef Bliks het volgende:
Apart dat er zo denigrerend gedaan wordt.. Waar komt dat vandaan?
Het werken in ICT is vanuit de vele richtingen die het vak biedt een overdaad aan praktijkwerk, en het is zaak om in dat werk je functie tot een goed resultaat te breien. Leren vanuit theorie in een LOI, NTI, NHA of welke thuisstudie instantie dan ook, doet weinig aan deze praktijkervaring. Zeg maar gerust niks.
Stage doet weinig als je niet weet wat je op voorhand moet doen als je een probleem tegenkomt en je moet troubleshooten om het probleem correct te kunnen aanpakken.
quote:
Als er verder geen opbouwende reacties komen mag er inderdaad een slotje op
Alleen een mod kan dat bepalen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_175799233
Ik heb zelf geen ervaring met die opleidingen. Maar snap de reacties niet zo goed. Natuurlijk ben je zonder ervaring niet direct een ICT expert. Maar een hbo ict-opleiding zou je toch moeten opleiden tot degelijke ict'er. Met aardig wat relevante kennis.

Net als dat iemand met een boekhoud diploma niet direct alle belastingaangiftes van Google hoeft te doen
pi_175799524
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 22:51 schreef toppertim het volgende:
Ik heb zelf geen ervaring met die opleidingen. Maar snap de reacties niet zo goed. Natuurlijk ben je zonder ervaring niet direct een ICT expert. Maar een hbo ict-opleiding zou je toch moeten opleiden tot degelijke ict'er. Met aardig wat relevante kennis.

Net als dat iemand met een boekhoud diploma niet direct alle belastingaangiftes van Google hoeft te doen
om even in jouw woorden te blijven een boekhouder wordt begrenst door lokale regels dus kent zijn 'umfelt'. Een IT wordt geacht systemen te ontwerpen/onderhouden/configureren die technisch niet gebonden zijn aan geografische restricties. Dit vergt dus diepgaande kennis van beveiliging, up-to-date houden, koppelingen met 3e partijen om nog maar niet te spreken over architectuur en hosting dingen (althans zo is het mij verteld)

Wil je op dit niveau meespelen volstaat volgens mij niet een avondje cursusje maar moet je hobby/passie zijn wat ook al eerder is gezegd
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_175800057
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 22:59 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:

[..]

om even in jouw woorden te blijven een boekhouder wordt begrenst door lokale regels dus kent zijn 'umfelt'. Een IT wordt geacht systemen te ontwerpen/onderhouden/configureren die technisch niet gebonden zijn aan geografische restricties. Dit vergt dus diepgaande kennis van beveiliging, up-to-date houden, koppelingen met 3e partijen om nog maar niet te spreken over architectuur en hosting dingen (althans zo is het mij verteld)

Wil je op dit niveau meespelen volstaat volgens mij niet een avondje cursusje maar moet je hobby/passie zijn wat ook al eerder is gezegd
Ik heb zelf geen enkele ervaring met ICT. Ik denk alleen wel dat je ict'ers op verschillende niveaus hebt. Iedereen kan daarnaast ook groeien in zijn functie. Zijn werkgever heeft misschien ondersteuning nodig voor het ICT team en hij doet het ook uit eigen interesse. Je kunt vast wel relevante dingen leren bij een hbo-opleiding. Misschien is deze opleiding en ervaring die hij kan krijgen via zijn werkgever wel genoeg voor hem.

De laatste jaren hoor ik ook constant dat je je moet laten omscholen tot ict'er. Dat daar de banen voor het oprapen liggen. Ik hoor ook dat bijvoorbeeld mbo ict'ers (of hbo via thuisstudie) een goede kans maken op de arbeidsmarkt. Weliswaar niet op het (universitaire) niveau zoals jij het schetst. Maar ook voor hen is een plek op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld bij een logistiek bedrijf, zoals zijn werkgever.
pi_175803235
Nogal debiele reacties hier zeg. Natuurlijk; LOI hallo wereld is heel wat anders dan Computer Science in delft maar misschien kan het een zaadje zijn om vanuit daar meer te leren
pi_175809437
Van de opleiding verwacht ik uiteraard niet direct een ICT-expert te worden. Het is inderdaad meer een eerste zaadje om vanuit verder te groeien.

Om dan misschien maar een iets duidelijker beeld te schetsen; ik ben 25 jr, heb 7 jr werkervaring in de logistiek en geef leiding aan een klein import/export team bij een klein bedrijf (zo'n 20 man) waar de IT volledig is uitbesteed.
Een van de redenen is om binnen het team wat meer IT kennis te krijgen zodat o.a. niet voor elk wissewasje een servicedesk gebeld hoeft te worden. Met verloop van tijd zal (minimaal) de helft van de logistieke banen weggeautomatiseerd worden, waar ik hopelijk met mijn logistieke en IT kennis dan aan zou kunnen meedragen en op hoop in te springen. Zeker gezien het aantal jaar ik nog werken moet leek het mij een logische keuze en zie daar voor mij in de toekomst wel een interessante baan in.

In ieder geval begrijp ik dat een thuisstudie hier niet zo in de smaak valt. Wat voor scholen/opleidingen kunnen jullie dan aanbevelen? In principe staan we voor alles open (omg zuid-holland).
  maandag 18 december 2017 @ 14:11:42 #15
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_175809908
Er zijn tientallen richtingen in 'IT'. Wil je een paar Excel macros schrijven of een routeplanner programmeren en het shortest path problem oplossen?
pi_175966270
Ik denk dat TS eerst moet bedenken wat hij echt leuk vindt in de IT en daar zijn opleiding op af moet stemmen.

Ik weet niet of NTI prima is maar NCOI is de beste maar heel duur en LOI doet de laatste jaren ook erg goed.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175966316
Ik zou liever een deeltijd studie doen op een hogeschool dan via loi oid.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_175966400
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 10:19 schreef Vluchteling het volgende:
Ik zou liever een deeltijd studie doen op een hogeschool dan via loi oid.
De kwaliteit van de opleidingen verschillen weinig tegenwoordig. Als je kijkt naar b.v. LOI die werken tegenwoordig samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175966832
Volgens mij doet de TS het niet om een baan te zoeken als IT-er, maar voor zijn eigen interesse en voor de werkgever. Dus al die reacties zijn imo een beetje tè :) Ik zou het, als het door je werkgever betaald wordt en als je het zelf leuk vindt, zeker doen.
Get right witcha
pi_175967591
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 10:25 schreef HSG het volgende:

[..]

De kwaliteit van de opleidingen verschillen weinig tegenwoordig. Als je kijkt naar b.v. LOI die werken tegenwoordig samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Echte lessen kun je niet vervangen met internet lessen.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_175979919
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 11:36 schreef Vluchteling het volgende:

[..]

Echte lessen kun je niet vervangen met internet lessen.
Nee dan moet je het juist zelf uitzoeken en dat vergt meer van je.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175979991
Hoe zie jij je toekomstige werkzaamheden voor je ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_176656682
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 13:52 schreef Bliks het volgende:
Van de opleiding verwacht ik uiteraard niet direct een ICT-expert te worden. Het is inderdaad meer een eerste zaadje om vanuit verder te groeien.

Om dan misschien maar een iets duidelijker beeld te schetsen; ik ben 25 jr, heb 7 jr werkervaring in de logistiek en geef leiding aan een klein import/export team bij een klein bedrijf (zo'n 20 man) waar de IT volledig is uitbesteed.
Een van de redenen is om binnen het team wat meer IT kennis te krijgen zodat o.a. niet voor elk wissewasje een servicedesk gebeld hoeft te worden. Met verloop van tijd zal (minimaal) de helft van de logistieke banen weggeautomatiseerd worden, waar ik hopelijk met mijn logistieke en IT kennis dan aan zou kunnen meedragen en op hoop in te springen. Zeker gezien het aantal jaar ik nog werken moet leek het mij een logische keuze en zie daar voor mij in de toekomst wel een interessante baan in.

In ieder geval begrijp ik dat een thuisstudie hier niet zo in de smaak valt. Wat voor scholen/opleidingen kunnen jullie dan aanbevelen? In principe staan we voor alles open (omg zuid-holland).
Gezien je uitleg, volgens mij kan je beter kijken tot in hoeverre je in staat bent om nu die wissewasjes op te lossen en van daaruit te kijken waar het aan inzicht en kennis ontbreekt en dat te gaan leren. Zoals hierboven ook reeds vermeld, je hebt IT en IT en simpele dingetjes waarvoor je normaal gesproken een extern IT bedrijf moet bellen die gaan je niet helpen om de automatisering te ontlopen. Kijk goed wat je wil. Ik ben overigens nu met een LOI HBO opleiding logistiek bezig vanuit de IT, maar ik werk helaas niet in de logistiek dus ik zit met het omgekeerde dilemma zeg maar. Misschien kan je meer richting SCM gaan?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')