abonnement Unibet Coolblue
pi_175781459
Op het eerste oog zijn we keurig uit de financiële crisis gekomen. De economie groeit als kool, werkloosheid is laag, bedrijven zwemmen in het geld, de staatsschuld is onder de 60% en de huizenprijzen rijzen de pan uit.

Die groei wordt alleen wel aangejaagd door een nooit eerder vertoond beleid van de ECB. Astronomische bedragen worden elke maand de economie ingepompt. En de rente is bizar laag voor een periode vol hoogconjunctuur.

Het kan intussen niet lang meer duren voordat de volgende recessie er komt. Terwijl de ECB geen instrumenten meer heeft om die te bestrijden en de problemen in het Euro-gebied nog niet zijn opgelost.

Wat denken jullie: hoe gaat de volgende crisis er uitzien? Waar gaan de hardste klappen vallen?
pi_175781526
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:07 schreef The_Temp het volgende:
Het kan intussen niet lang meer duren
Hoezo niet?
pi_175781678
Zit gewoon weer een bubbel in de huizenmarkt door de lage rentevoet en het feit dat er belastingvrije schenkingen gedaan mochten worden door ouders aan kinderen voor een huis. Hetzelfde sentiment heerst weer in de markt dat de huizenprijzen niet meer zullen dalen (kijk naar de randstand waar mensen zonder nadenken boven vraagprijs bieden).

Enige voordeel is dat we (hoop ik) niet meer dezelfde rotzooi hebben als CDO's en vooral de swaps die er op uit staan, al was daar in Nederland toch al niet echt sprake van. Hypotheek verstrekkingen vinden nu gelukkig plaats onder strengere voorwaarden. Ben wel benieuwd welk percentage van besteedbaar inkomen de gemiddelde Nederlander nu besteed aan een woning.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175781909
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 13:09 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Hoezo niet?
Volgens mij is een normale conjunctuur-cyclus iets van 7 tot 10 jaar. De financiële crisis was rond 2008/2009.. Je zou verwachten dat het binnen een paar jaar wel weer tijd is voor een recessie
pi_175782106
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:22 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Volgens mij is een normale conjunctuur-cyclus iets van 7 tot 10 jaar. De financiële crisis was rond 2008/2009.. Je zou verwachten dat het binnen een paar jaar wel weer tijd is voor een recessie
Een crisis is wat anders dan conjunctuur.
pi_175782140
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:07 schreef The_Temp het volgende:
Op het eerste oog zijn we keurig uit de financiële crisis gekomen. De economie groeit als kool, werkloosheid is laag, bedrijven zwemmen in het geld, de staatsschuld is onder de 60% en de huizenprijzen rijzen de pan uit.

Die groei wordt alleen wel aangejaagd door een nooit eerder vertoond beleid van de ECB. Astronomische bedragen worden elke maand de economie ingepompt. En de rente is bizar laag voor een periode vol hoogconjunctuur.

Het kan intussen niet lang meer duren voordat de volgende recessie er komt. Terwijl de ECB geen instrumenten meer heeft om die te bestrijden en de problemen in het Euro-gebied nog niet zijn opgelost.

Wat denken jullie: hoe gaat de volgende crisis er uitzien? Waar gaan de hardste klappen vallen?
Het probleem is denk ik vooral inflatie. Als die oploopt kan de ECB de rente maar beperkt verhogen, omdat anders mensen die goedkoop geld hebben geleend (huizeneigenaren, overheden) te veel in de problemen komen. Dan zul je zien dat de koers van de Euro inzakt wat de inflatie weer verder aanjaagt. Je zult zien dat het verschil tussen de ECB rente en de werkelijke marktrente oploopt. Landen met hoge schulden zullen extra moeten betalen. De zuidelijke landen proberen dat nu te voorkomen door met voorstellen te komen waarbij de EU als geheel garant staat voor leningen van de zwakke landen, alleen gaat dat er denk ik niet komen. De zwakke landen zullen alsnog gedwongen worden pijnlijke hervormingen door te voeren. Griekse toestanden, of anders het einde van de Euro.
pi_175782147
bedrijven zwemmen in het geld

Aan salarisverhoging weinig te merken dan :`)
Do what you love, love what you do!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 december 2017 @ 14:14:58 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_175783414
De huidige bubbles zijn uiteindelijk allemaal gebaseerd op één uitgangspunt: dat de centrale banken omnipotent zijn en elke crisis kunnen en zullen backstoppen. De volgende crisis ontstaat als men ontdekt dat dat uitgangspunt incorrect is.

Er zijn veel scenarios denkbaar waarin dit wordt blootgelegd. Eén daarvan is bijvoorbeeld een geopolitiek conflict met economische sancties of een andere oorzaak waar opeens inflatie toeneemt. De centrale bank kan dan niets meer backstoppen want zij moet juist haar balancesheet gaan inkrimpen, en niet zo'n beetje ook.

Een andere mogelijkheid is inflatie in Japan. De staat is dan vrijwel direct failliet want de staatsschuld van 250% debt/GDP is dan niet meer te herfinancieren en er volgt een default. Vervolgens ontstaat dan een domino-effect want beleggers ontvluchten dan ook andere landen met hoge schulden en hun centrale banken kunnen dat niet backstoppen door de valutacrash die dan plaatsvindt (en de centrale bank juist de balancesheet moet krimpen om die valutacrash te stoppen).

Dit zijn maar twee voorbeeldjes maar er zijn honderden van dit soort scenario's te verzinnen. De ervaring leert echter dat de trigger meestal iets is waar de meerderheid niet aan heeft gedacht. De trigger wordt waarschijnlijk een verrassing voor de meeste mensen.

Ik verwacht complete paniek bij de centrale banken vanwege de heersende group-think tunnelvisie. De Fed ontkende op de persconferentie afgelopen woensdag bijvoorbeeld nog steeds dat er bubbles zijn in financiële markten. Dit zijn dezelfde mensen die de bubble in 2008 niet zagen. Ook die bubble hadden ze zelf veroorzaakt, maar die van 2008 stelde niets voor vergeleken met wat we nu hebben.

Een decennium lang de rente op nul en kunstmatig onderdrukken van volatiliteit heeft gezorgd voor een record hoge leverage in het systeem die de crisis zal versterken. En anders dan in 2008 zitten wereldwijd alle landen in dezelfde situatie. In 2008 kon bijvoorbeeld China de klap in de westerse wereld nog wat balanceren maar nu loopt alles synchroon.

Het ironische is dat centrale banken met hun eigen interventies zichzelf ook blind hebben gemaakt. Er is geen price-discovery meer, dus dingen als yieldcurve en bondyields kunnen niet meer worden gebruikt als economische signalen. Wereldwijd handelt bijna $10.000 miljard(!) aan schulden met negatieve yields. Geen hond weet wat die troep echt waard is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_175785199
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 13:32 schreef Benger2 het volgende:

[..]

Het probleem is denk ik vooral inflatie. Als die oploopt kan de ECB de rente maar beperkt verhogen, omdat anders mensen die goedkoop geld hebben geleend (huizeneigenaren, overheden) te veel in de problemen komen. Dan zul je zien dat de koers van de Euro inzakt wat de inflatie weer verder aanjaagt. Je zult zien dat het verschil tussen de ECB rente en de werkelijke marktrente oploopt. Landen met hoge schulden zullen extra moeten betalen. De zuidelijke landen proberen dat nu te voorkomen door met voorstellen te komen waarbij de EU als geheel garant staat voor leningen van de zwakke landen, alleen gaat dat er denk ik niet komen. De zwakke landen zullen alsnog gedwongen worden pijnlijke hervormingen door te voeren. Griekse toestanden, of anders het einde van de Euro.
Interessant verhaal! Ik ben geen expert, maar dacht altijd dat een hoge inflatie juist een zegen was voor de zuidelijke landen, omdat schulden dan 'uit het niets' verminderen..

En ik dacht eigenlijk ook altijd dat inflatie gedreven werd door hoogconjunctuur, ivm de loon-prijsspiraal. Waarom zou die dan juist stijgen als het economisch slecht gaat?
pi_175785253
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 14:14 schreef SeLang het volgende:
-knip-
Oftewel, we zijn fucked alleen we weten nog niet wanneer de klap komt.. Is er nog iets dat we daaraan kunnen veranderen?

En wat kan je zelf het beste doen? Groot huis kopen en hopen op enorme inflatie? :P
pi_175785566
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:21 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Interessant verhaal! Ik ben geen expert, maar dacht altijd dat een hoge inflatie juist een zegen was voor de zuidelijke landen, omdat schulden dan 'uit het niets' verminderen..

En ik dacht eigenlijk ook altijd dat inflatie gedreven werd door hoogconjunctuur, ivm de loon-prijsspiraal. Waarom zou die dan juist stijgen als het economisch slecht gaat?
Een crisis die gepaard gaat met hoge inflatie noemen we stagflatie. Het probleem is vooral de rente. Die moet omhoog bij hoge inflatie (want de ECB richt zich primair op prijsstabiliteit), maar in de huidige situatie leidt een rentestijging al snel tot economische problemen. Inflatie is inderdaad op zich goed voor landen met schulden, maar dat wordt al snel overschaduwd door een rentestijging. Een rentestijging van de huidige bijna nul naar een normaal niveau is voor veel bedrijven en overheden al moeilijk op te brengen. Zij moeten dan al snel in hun kosten en investeringen gaan snijden.
De inflatie loopt normaal gesproken inderdaad op doordat het goed gaat met de economie. De inflatie loopt echter vaak achter op de economische ontwikkeling. Daarbij kan de inflatie aangewakkerd worden als het vertrouwen in de Euro afneemt.
pi_175785930
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:23 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Oftewel, we zijn fucked alleen we weten nog niet wanneer de klap komt.. Is er nog iets dat we daaraan kunnen veranderen?

En wat kan je zelf het beste doen? Groot huis kopen en hopen op enorme inflatie? :P
Het probleem is dat juist huizenprijzen erg gevoelig zijn voor de rentestand. Als de rente stijgt is de kans groot dat de huizenprijzen niet meer stijgen, of zelfs dalen. Goederen die geïmporteerd worden kunnen snel in prijs stijgen als het vertrouwen afneemt. Denk bijvoorbeeld aan veel voedingsmiddelen (inclusief vlees en zuivel die sterk afhankelijk zijn van geïmporteerd veevoer). Je ziet dat mensen nu gaan beleggen in wijn, schilderijen en oude auto's. Allemaal zeer riskante zaken als je er geen verstand van hebt. Ik ga je geen beleggingsadvies geven, behalve dan dat spreiden altijd aan te raden is.
pi_175786447
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 15:36 schreef Benger2 het volgende:
Het probleem is vooral de rente. Die moet omhoog bij hoge inflatie (want de ECB richt zich primair op prijsstabiliteit), maar in de huidige situatie leidt een rentestijging al snel tot economische problemen. Inflatie is inderdaad op zich goed voor landen met schulden, maar dat wordt al snel overschaduwd door een rentestijging. Een rentestijging van de huidige bijna nul naar een normaal niveau is voor veel bedrijven en overheden al moeilijk op te brengen.
Bekijk het eens van de andere kant: veel kapitaalintensieve bedrijven zijn gefinancierd met vreemd geld van banken e.d. Een hogere rente leidt tot hogere productiekosten en daardoor prijsinflatie. Het omgekeerde zagen we de afgelopen jaren: extreem lage rente leidde tot relatief lage productiekosten, hoegenaamd geen productieprijsstijgingen en daardoor vrijwel geen inflatie.

Het idee dat Europese overheden i.c. de ECB met rente een instrument hebt, is in mijn ogen achterhaald; nog afgezien van het feit dat de ECB een slaaf van Zuid Europa is geworden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175786523
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:23 schreef The_Temp het volgende:

Oftewel, we zijn fucked alleen we weten nog niet wanneer de klap komt.. Is er nog iets dat we daaraan kunnen veranderen?

En wat kan je zelf het beste doen? Groot huis kopen en hopen op enorme inflatie? :P
Als individu kan je er bar weinig aan doen, behalve als je ECB directeur of premier van Duitsland of Frankrijk wordt. Het beste wat je kan doen om je er tegen te wapenen, is onafhankelijk worden.

Onafhankelijk van:

1) een werkgever door je eigen inkomen te genereren
2) een overheid i.c. belastingdienst door zo min mogelijk inkomsten
3) een woningbouwvereniging door een eigen huis te kopen
4) banken e.d. door een zo laag mogelijk hypotheekschuld aan te gaan
5) een energieleverancier door je eigen houtkachel en zonnepanele

En wat je grote huis betreft......eerder een grote tuin zodat je aardappels en bonen uit eigen tuin kunt eten; ben je ook onafhankelijk van de voedselbank.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 17-12-2017 16:33:49 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175787866
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 13:14 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ben wel benieuwd welk percentage van besteedbaar inkomen de gemiddelde Nederlander nu besteed aan een woning.
37%, zie dit 1 jaar oude onderzoek. https://www.nrc.nl/nieuws(...)ten-4802427-a1526919

Overigens huurders (met 42%) aanzienlijk meer dan kopers (34%). Ook incl. GWL en premies e.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175787883
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:22 schreef The_Temp het volgende:
Volgens mij is een normale conjunctuur-cyclus iets van 7 tot 10 jaar. De financiële crisis was rond 2008/2009.. Je zou verwachten dat het binnen een paar jaar wel weer tijd is voor een recessie
Ik ben alvast flink short gaan zitten voor de maanden mei 2108 en later
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175788261
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 17:07 schreef blomke het volgende:
mei 2108
2018?
pi_175788654
De centrale banken en overheden hebben met hun beleid in feite de risico perceptie volledig ondermijnt. Het is ook al vrij duidelijk wat ze gaan doen bij een volgende crisis, namelijk het monetariseren van aandelen wat de BOJ en de zwitserse centrale bank al doen. Een flinke daling van de aandelenmarkten kan men nu moeilijk laten begaan en dus stapt men dan over op directe monetarisering van aandelen door centrale banken. Dit is een Bernanke put on steroids >:)

Het verwachte trickle down effect ten gevolge dan het beleid is vooral een trickle up effect gebleken, de welvaartsstijging verdwijnt vooral naar boven (de hoogste inkomens). Het belastingplan van Trump en de GOP gaat uit van hetzelfde nu dus bewezen invers (lees pervers) werkende "Trickle down" effect. Je kunt de supply side wel sterk stimuleren maar bij gebrek aan demand veroorzaakt het een deflatoir effect. Renteverhogingen kunnen dit effect zelfs versterken als de hele wereld en zijn moeder tot aan zijn oren in de schulden zit zoals nu het geval is. De hogere rentelasten drukken op de bestedingen en zetten bedrijven aan nog meer produkten goedkoper af te zetten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 17-12-2017 18:49:34 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175789782
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 15:53 schreef Benger2 het volgende:

[..]

Het probleem is dat juist huizenprijzen erg gevoelig zijn voor de rentestand.
Voorlopig hoeven de centrale banken de rente niet veel te laten stijgen want mocht de inflatie oplopen dan kunnen ze door hun enorm opgelopen balancesheet te verkleinen erg veel liquiditeit aan de markt onttrekken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175793143
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 14:14 schreef SeLang het volgende:
Er zijn veel scenarios denkbaar waarin dit wordt blootgelegd. Eén daarvan is bijvoorbeeld een geopolitiek conflict met economische sancties of een andere oorzaak waar opeens inflatie toeneemt. De centrale bank kan dan niets meer backstoppen want zij moet juist haar balancesheet gaan inkrimpen, en niet zo'n beetje ook.
Bij een matige inflatie kan het inkrimpen en dus wegnemen van liquiditeit helpen de inflatie in te dammen. Inflatie door een totaal gebrek aan vertrouwen in het monetaire systeem wat het faillisement van Japan zou kunnen veroorzaken leidt eerder tot een hyperinflatoire implosie vermoed ik. Dan zullen ze een nieuw wereldwijd geldsysteem moeten opzetten.

quote:
Een andere mogelijkheid is inflatie in Japan. De staat is dan vrijwel direct failliet want de staatsschuld van 250% debt/GDP is dan niet meer te herfinancieren en er volgt een default. Vervolgens ontstaat dan een domino-effect want beleggers ontvluchten dan ook andere landen met hoge schulden en hun centrale banken kunnen dat niet backstoppen door de valutacrash die dan plaatsvindt (en de centrale bank juist de balancesheet moet krimpen om die valutacrash te stoppen).]
Een domino effect heb ik ook in gedachten, anderzijds ga ik er vanuit dat Japan zal worden gebaillout door de ECB en Fed mocht de BOJ het water aan de lippen komen te staan. Ik neem aan dat ze geen nieuw wereldwijd monetair systeem willen oprichten met alle schade die eraan zal voorafgaan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175794533
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:07 schreef The_Temp het volgende:
Op het eerste oog zijn we keurig uit de financiële crisis gekomen. De economie groeit als kool, werkloosheid is laag, bedrijven zwemmen in het geld, de staatsschuld is onder de 60% en de huizenprijzen rijzen de pan uit.

Die groei wordt alleen wel aangejaagd door een nooit eerder vertoond beleid van de ECB. Astronomische bedragen worden elke maand de economie ingepompt. En de rente is bizar laag voor een periode vol hoogconjunctuur.

Het kan intussen niet lang meer duren voordat de volgende recessie er komt. Terwijl de ECB geen instrumenten meer heeft om die te bestrijden en de problemen in het Euro-gebied nog niet zijn opgelost.

Wat denken jullie: hoe gaat de volgende crisis er uitzien? Waar gaan de hardste klappen vallen?
Vrij simpel, centrale banken gaan dan kopje onder.
Die kunnen niet eeuwig bijprinten zonder dat je burgeroorlogen schept.

Wie red dan de centrale banken? In principe kan maar 1 partij dat.
Het IMF, onschendbaar, tegenover niemand verantwoordelijk en kunnen wel eeuwig schulden opnemen danwel ruilen voor SDR's.
Iets wat tot nu toe maar mondjesmaat is gebeurt in de afgelopen 30 jaar, maar in 2009 lag het al op tafel, is toen niet gebeurt om het QE een kans te geven.

QE heeft eigenlijk gefaald, op lange termijn.
Op korte termijn vloeide praktisch alles naar de beurzen of ligt het stil bij de banken.

Dat gaat een keer allemaal veel sneller lopen (velocity of money) en dan is iedereen de lul, tenzij IMF verhaal.. maar dan krijg je x% inflatie voor jan met de pet op den duur.
pi_175794705
quote:
99s.gif Op zondag 17 december 2017 17:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]

2018?
Sorry. Ja 2018, slip of the pen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 17 december 2017 @ 20:53:13 #23
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_175794827
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 13:30 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Een crisis is wat anders dan conjunctuur.
leg eens uit.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 18 december 2017 @ 08:58:06 #24
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175803791
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:07 schreef The_Temp het volgende:
Het kan intussen niet lang meer duren voordat de volgende recessie er komt.
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:21 schreef The_Temp het volgende:
Ik ben geen expert, maar dacht altijd
Wel grappig. Zeggen dat je geen expert bent maar wel zeker weten dat 'het niet lang meer kan duren'.
Ik zie een heleboel posts hierboven van users die precies denken te weten wat er gaat gebeuren, terwijl we in een economische situatie zitten die uniek is. Er is dus geen enkele eerdere ervaring waaruit kan worden geconcludeerd wat er gaat gebeuren.

Dus feitelijk gaat het aloude gezegde weer op:
Een econoom is iemand die morgen weet, waarom zijn voorspelling van gisteren, vandaag niet is uitgekomen.

Dat er wel weer een periode van laagconjunctuur komt, dat zal wel. Maar hoe erg die is, weet niemand. En iedereen die beweert dat wel te weten (en gek genoeg zijn dat vrijwel altijd degenen die zo ongeveer het omvallen van de hele wereld voorspellen), moet je niet direct geloven.
Wat overigens onverlet laat dat de schuldenlast gewoon een probleem is.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175804478
De volgende crisis die er aankomt is het knappen van de Bitcoin bubble in 2018 denk ik.
pi_175804723
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:22 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Volgens mij is een normale conjunctuur-cyclus iets van 7 tot 10 jaar. De financiële crisis was rond 2008/2009.. Je zou verwachten dat het binnen een paar jaar wel weer tijd is voor een recessie
Die cyclus is veel langer. Normaal gezien zo rond de 30 jaar. 1950 - 1980 - 2010.

Dat er dingen instorten gebeurd vaker, bv. de DotCom bubbel van 2000. Dat is inderdaad zo eens in de 10 jaar.

In dat licht zou ik zeggen dat binnen nu en 2 jaar de Bitcoin een issue wordt.
pi_175805023
Denk dat de volgende crisis komt door de robotisering, de banen die verdwijnen en niet terugkomen. Er is niet genoeg werk voor iedereen, een hoop baantjes van mensen zijn sowieso op 'lucht' gebaseerd nu.
pi_175805900
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:16 schreef Doorbijtertje het volgende:
Denk dat de volgende crisis komt door de robotisering, de banen die verdwijnen en niet terugkomen. Er is niet genoeg werk voor iedereen, een hoop baantjes van mensen zijn sowieso op 'lucht' gebaseerd nu.
Daar maak ik mij dan geen seconde zorgen over. Eerdere, soortgelijke, revoluties hebben het tegendeel wel bewezen.

Dat er iets veranderd in de komende 100-200 jaar, daar wil ik wel in meegaan. Maar ik denk niet dat er niet genoeg werk zal zijn. Wel ander werk.
pi_175805951
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 13:07 schreef The_Temp het volgende:
Wat denken jullie: hoe gaat de volgende crisis er uitzien? Waar gaan de hardste klappen vallen?
De klappen gaan vrijwel overal vallen, alles is al richting ATH dankzij de drukpers van de centrale banken. De edelmetalen zullen enigzins bescherming bieden alhoewel deze markt ook niet al te best is.

De grootste klappen gaan nogmaals vallen bij banken en staatsobligaties. Staatsobligaties is inmiddels eigenlijk wel zo'n groot probleem dat dit niet meer goed kan komen.

Centrale banken zullen weer naar QE programma's grijpen, de bedragen zullen nog groter zijn dit keer. Maar het opkopen van obligaties alleen zal niet voldoende zijn, het opkopen van aandelen zal de volgende stap zijn maar vraag me af of dit wel de juiste weg is.

Misschien word Satoshi's Bitcoin de ultieme vluchthaven after all.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_175819050
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 09:43 schreef Rode_banaan het volgende:
De volgende crisis die er aankomt is het knappen van de Bitcoin bubble in 2018 denk ik.
Dat is hooguit een crisis voor de criminelen, waardoor Bitcoin is uitgevonden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175822127
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 08:58 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]


[..]

Wel grappig. Zeggen dat je geen expert bent maar wel zeker weten dat 'het niet lang meer kan duren'.
Ik zie een heleboel posts hierboven van users die precies denken te weten wat er gaat gebeuren, terwijl we in een economische situatie zitten die uniek is. Er is dus geen enkele eerdere ervaring waaruit kan worden geconcludeerd wat er gaat gebeuren.

Dus feitelijk gaat het aloude gezegde weer op:
Een econoom is iemand die morgen weet, waarom zijn voorspelling van gisteren, vandaag niet is uitgekomen.

Dat er wel weer een periode van laagconjunctuur komt, dat zal wel. Maar hoe erg die is, weet niemand. En iedereen die beweert dat wel te weten (en gek genoeg zijn dat vrijwel altijd degenen die zo ongeveer het omvallen van de hele wereld voorspellen), moet je niet direct geloven.
Wat overigens onverlet laat dat de schuldenlast gewoon een probleem is.
Je kan wel een educated guess doen toch? Wat is jouw verwachting dan?

Ik heb er zelf een slecht onderbuikgevoel bij, maar wellicht is dat inderdaad zwaar overdreven.
pi_175822295
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 09:57 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Die cyclus is veel langer. Normaal gezien zo rond de 30 jaar. 1950 - 1980 - 2010.

Dat er dingen instorten gebeurd vaker, bv. de DotCom bubbel van 2000. Dat is inderdaad zo eens in de 10 jaar.

In dat licht zou ik zeggen dat binnen nu en 2 jaar de Bitcoin een issue wordt.
Ik lees het nu ja, dacht altijd dat er om de tien jaar wel een recessie was, maar blijkbaar is dat minder vaak..

Zou het instorten van de bitcoin echt een effect hebben op de reële economie? Lijkt me dat er weinig mensen zijn die daar van zouden schrikken
pi_175829908
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 21:41 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ik lees het nu ja, dacht altijd dat er om de tien jaar wel een recessie was, maar blijkbaar is dat minder vaak..

Zou het instorten van de bitcoin echt een effect hebben op de reële economie? Lijkt me dat er weinig mensen zijn die daar van zouden schrikken
Nee, maar dat had de DotCom bubbel ook niet echt op de reële economie. Er gaat een hoop geld (lucht) verloren, maar dat is het dan wel. Het is niet zo dat er door een dergelijke bubbel ineens geen auto's of huizen meer verkocht worden.
pi_175829932
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:23 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Oftewel, we zijn fucked alleen we weten nog niet wanneer de klap komt.. Is er nog iets dat we daaraan kunnen veranderen?

En wat kan je zelf het beste doen? Groot huis kopen en hopen op enorme inflatie? :P
Bitcoins inslaan :')
pi_175829957
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 21:41 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ik lees het nu ja, dacht altijd dat er om de tien jaar wel een recessie was, maar blijkbaar is dat minder vaak..

Zou het instorten van de bitcoin echt een effect hebben op de reële economie? Lijkt me dat er weinig mensen zijn die daar van zouden schrikken
Dat heeft eigenlijk alleen effect op de mensen die veel geld in bitcoins geïnvesteerd hebben.

Voor sommigen die echt veel geld verliezen bij zo'n instorting zal het zeker zo zijn dat die nieuwe badkamer of auto héél wat langer op zich laat wachten dan de bedoeling is. De buurman die zijn vermogen verdeeld heeft over een spaarrekening en een paar aandelen Shell en Philips koopt lachend zijn nieuwe auto als de bitcoin is ingestort.
pi_175858768
quote:

CBS ziet geen voortekenen van economische crisis


De Nederlandse economie bevindt zich momenteel in hoogconjunctuur en er zijn geen aanwijzingen voor een ernstige economische afzwakking in de nabije toekomst.

Ook eind 2007 was sprake van hoogconjunctuur en stond Nederland aan de vooravond van de economische crisis die in het najaar van 2008 uitbrak, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.
Geen aanwijzingen voor een ernstige economische afzwakking in de nabije toekomst volgens het CBS dus slaapt u rustig verder :Z
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175859051
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 09:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Geen aanwijzingen voor een ernstige economische afzwakking in de nabije toekomst volgens het CBS dus slaapt u rustig verder :Z
Nou, dan zal het binnenkort wel los gaan. Snel even blikken Struik inslaan.
pi_175930156
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 09:43 schreef Rode_banaan het volgende:
De volgende crisis die er aankomt is het knappen van de Bitcoin bubble in 2018 denk ik.
De hele cryptocurrency markt is inmiddels diep in het rood gegaan.
pi_175931152
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 20:19 schreef DemonRage het volgende:

[..]

De hele cryptocurrency markt is inmiddels diep in het rood gegaan.
Dat klopt niet. Ik heb ook een bedrag aan crypto gekocht op 1 december. De huidige waarde is op dit moment zelfs na de daling van vandaag nog steeds meer dan het dubbele. En dat in 3 weken. Ik heb een portfolio van meerdere coins dus over de hele linie gaat het nog steeds erg goed.
pi_175931375
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 20:54 schreef Harry_Turtle het volgende:

[..]

Dat klopt niet. Ik heb ook een bedrag aan crypto gekocht op 1 december. De huidige waarde is op dit moment zelfs na de daling van vandaag nog steeds meer dan het dubbele. En dat in 3 weken. Ik heb een portfolio van meerdere coins dus over de hele linie gaat het nog steeds erg goed.
Ligt er inderdaad ook aan wat je als referentiepunt kiest. Diegenen die afgelopen weekend zijn ingestapt zijn niet zo blij.
pi_175979383
Meestal vind dit plaats in een "bank holiday" dat is een extra lang weekend raad eens wat er dit weekend is? Als de banken nog lager gaan zitten met de rente dan haalt iedereen zoveel mogelijk geld van de bank (bankrun) en dondert de hele zooi in elkaar en krijg je Cyperse toestanden of de servers lopen een virus op waardoor men niet kan pinnen.

Dan begint de paniek,winkels worden geplunderd voor voedsel en lange rijen bij de flappentap die spoedig leeg is,denk aan wat er nu al met Italiaanse banken gebeurt en die Spaanse bank die voor ¤ 1,- is overgenomen.

De aflosboete van Rutte is ook zoiets,er komt te weinig geld binnen vandaar deze kunstgreep,alleen niemand weet precies wanneer het gebeurd.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_175980012
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:57 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Daar maak ik mij dan geen seconde zorgen over. Eerdere, soortgelijke, revoluties hebben het tegendeel wel bewezen.

Dat er iets veranderd in de komende 100-200 jaar, daar wil ik wel in meegaan. Maar ik denk niet dat er niet genoeg werk zal zijn. Wel ander werk.
Ik denk wel dat het tempo waarin zaken veranderen en kennis waardeloos wordt, compleet veranderd is. Iemand die in 1950 zijn eerste baan kreeg, kon gewoon 40 met globaal dezelfde kennis plus wat bijscholing blijven werken. Iemand die in 1975 zijn eerste baan kreeg (en nu zo'n beetje met pension gaat), heeft in ieder geval de afgelopen 15 jaar een hoop veranderingen ondergaan: naast andere kennis ook hele andere werkomstandigheden zoals flexkantoren, minder duidelijke scheiding tussen werk en privé en sinds de jaren 90 de trend om om de paar jaar een nieuwe baan te zoeken. Ondertussen merk ik (in 2006 begonnen met werken) dat de wereld om mij heen ook verandert en een deel van de kennis die ik in 2006 nu alweer totaal irrelevant is geworden. En ik werk dan niet eens in een heel erg vooruitstrevende sector.

Dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden, het ontzettend toegenomen tempo van veranderingen, waardoor binnen één generatie zoveel dingen veranderen dat ze door een groot deel van de bevolking niet meer bijgehouden kunnen worden. De traditionele levensloop waarbij iemand door een opleiding gevormd wordt en vervolgens met de opgedane kennis kan werken, werkt dan niet meer. Een aanzienlijk deel van het werkpotentiëel staat dan buitenspel, een mismatch tussen vraag en aanbod van vaardigheden en kennis.

De enige oplossing is een totale hervorming van de rol van onderwijs in een mensenleven: In plaats van een leven dat begint met onderwijs, overgaat in werken en eindigt in pensioen en de dood, zal het onderwijs over het hele leven uitgespreid moeten worden. De vraag is in hoeverre de mens daarvoor gemaakt is (ook zo'n beetje alle dieren leren vooral aan het begin van het leven).

[ Bericht 5% gewijzigd door stavromulabeta op 24-12-2017 21:15:25 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175980174
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 14:14 schreef SeLang het volgende:
De huidige bubbles zijn uiteindelijk allemaal gebaseerd op één uitgangspunt: dat de centrale banken omnipotent zijn en elke crisis kunnen en zullen backstoppen. De volgende crisis ontstaat als men ontdekt dat dat uitgangspunt incorrect is.

Ik denk dat het omnipotente beleid in de vorige crises ook wel eens tot een ongekend diepe volgende crises zou kunnen leiden. Terwijl de economie op hoogtoeren draait, is het opkoopbeleid nog grotendeels ongewijzigd en is de rentestand historisch laag.

Mocht morgen de volgende crisis uitbreken, is er simpelweg nauwelijks nog iets voor de centrale banken om bij te sturen. Nóg meer obligaties opkopen kan nauwelijks en de rente naar bij wijze van spreken -10% verlagen, gaat ook niet werken omdat het fysiek opslaan van geld op een gegeven moment aantrekkelijker wordt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175983672
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 21:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nóg meer obligaties opkopen kan nauwelijks
Op het moment dat er een diepe crisis uitbreekt steken overheden zich opnieuw dieper in de schulden en de centrale banken kunnen die verse obligaties dan weer monetariseren. Het monetariseren van aandelen is amper begonnen en dat is wat ze met name gaan doen om de aandelenmarkt direct op te pompen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175988385
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 17:37 schreef Digi2 het volgende:
De centrale banken en overheden hebben met hun beleid in feite de risico perceptie volledig ondermijnt. Het is ook al vrij duidelijk wat ze gaan doen bij een volgende crisis, namelijk het monetariseren van aandelen wat de BOJ en de zwitserse centrale bank al doen. Een flinke daling van de aandelenmarkten kan men nu moeilijk laten begaan en dus stapt men dan over op directe monetarisering van aandelen door centrale banken. Dit is een Bernanke put on steroids >:)

Het verwachte trickle down effect ten gevolge dan het beleid is vooral een trickle up effect gebleken, de welvaartsstijging verdwijnt vooral naar boven (de hoogste inkomens). Het belastingplan van Trump en de GOP gaat uit van hetzelfde nu dus bewezen invers (lees pervers) werkende "Trickle down" effect. Je kunt de supply side wel sterk stimuleren maar bij gebrek aan demand veroorzaakt het een deflatoir effect. Renteverhogingen kunnen dit effect zelfs versterken als de hele wereld en zijn moeder tot aan zijn oren in de schulden zit zoals nu het geval is. De hogere rentelasten drukken op de bestedingen en zetten bedrijven aan nog meer produkten goedkoper af te zetten.
Jij snapt het. De multinationals, de rijken, trekken steeds meer geld uit de economie weg. Van iedere euro die je uitgeeft verdwijnt er al 30 cent naar die toplaag en die komt nauwelijks terug in de economie.

Helaas gaat Rutte vrolijk op die weg door. PVV en FvD trouwens ook.
pi_175989080
quote:
1s.gif Op zondag 24 december 2017 20:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden, het ontzettend toegenomen tempo van veranderingen, waardoor binnen één generatie zoveel dingen veranderen dat ze door een groot deel van de bevolking niet meer bijgehouden kunnen worden. De traditionele levensloop waarbij iemand door een opleiding gevormd wordt en vervolgens met de opgedane kennis kan werken, werkt dan niet meer. Een aanzienlijk deel van het werkpotentiëel staat dan buitenspel, een mismatch tussen vraag en aanbod van vaardigheden en kennis.

De enige oplossing is een totale hervorming van de rol van onderwijs in een mensenleven: In plaats van een leven dat begint met onderwijs, overgaat in werken en eindigt in pensioen en de dood, zal het onderwijs over het hele leven uitgespreid moeten worden. De vraag is in hoeverre de mens daarvoor gemaakt is (ook zo'n beetje alle dieren leren vooral aan het begin van het leven).
Heb van een UWV man iets gehoord wat jouw idee ondersteunt: niet de beste of de sterkste blijft overeind in de arbeidsmarkt, maar diegenen(n) die zich het beste kan aanpassen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175989146
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 23:48 schreef Digi2 het volgende:
Op het moment dat er een diepe crisis uitbreekt steken overheden zich opnieuw dieper in de schulden en de centrale banken kunnen die verse obligaties dan weer monetariseren. Het monetariseren van aandelen is amper begonnen en dat is wat ze met name gaan doen om de aandelenmarkt direct op te pompen.
Ik krijg toch het idee, dat door de lage rente, er enorm veel geld naar aandelen is gegaan om nog een beetje (dividend) rendement te maken. En daarmee ook in de aandelenmarkt een luchtbel is geslopen. Niet alleen de koersen zijn (te) hoog, ook de winsten zullen niet standhouden t.g.v. stagnerende vraag. Resultaat: de K/W is veel te hoog
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175989356
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik krijg toch het idee, dat door de lage rente, er enorm veel geld naar aandelen is gegaan om nog een beetje (dividend) rendement te maken. En daarmee ook in de aandelenmarkt een luchtbel is geslopen. Niet alleen de koersen zijn (te) hoog, ook de winsten zullen niet standhouden t.g.v. stagnerende vraag. Resultaat: de K/W is veel te hoog
In een "normale" markt is de K/W veel te hoog maar daarvan is echter geen sprake. In het verleden hadden we de Greenspan en Bernanke put die de aandelenmarkt oppompte. Centrale bankiers gaan uit van het "Wealth en Trickle down" effect. Nu zijn de rentestanden zo laag dat met name pensioenfondsen sterk afhankelijk zijn van koersstijgingen in hun aandelenportefeuille om rendement te behalen. Vandaar dat meer centrale banken in het geval van nood al snel zullen overgaan tot het opkopen van aandelen. DIt is een Bernanke put on steroids.

Central Bank Monetary Policy and Its Impact on the Markets
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175989429
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:22 schreef Digi2 het volgende:
Vandaar dat meer centrale banken in het geval van nood al snel zullen overgaan tot het opkopen van aandelen. DIt is een Bernanke put on steroids.
We zullen zien. Ik heb niet het idee dat de ECB zich veel aantrekt van het gejammer van de ABP.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175989572
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:26 schreef blomke het volgende:

[..]

We zullen zien. Ik heb niet het idee dat de ECB zich veel aantrekt van het gejammer van de ABP.....
In Europa is er minder de noodzaak voor dan de VS omdat de meeste pensioenen in europa gefinancierd worden d.m.v. een omslagstelsel. Een sterke daling van de economische groei in europa leidt mede daardoor direct tot hogere staatsschulden die de ECB vervolgens kan monetariseren. In feite worden de europese pensioenen dan vrijwel direct met vers gedrukte euros gefinancierd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 25-12-2017 11:45:33 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_175990142
quote:
Het artikel sluit af met de opmerkingen dat dat put-mechanisme eigenlijk z'n beste tijd heeft gehad.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175990360
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Het artikel sluit af met de opmerkingen dat dat put-mechanisme eigenlijk z'n beste tijd heeft gehad.
Als je uitgaat van een "vrije markt" wel maar we leven juist in een tijd van toenemende central planning wat blijkt uit het direct ingrijpen van centrale banken in de markten. Voorbeelden zijn het opkopen van hypotheken, bedrijfsleningen en aandelen. Het idee dat centrale banken minder mogelijkheden zouden hebben om de economie te stimuleren zoals het artikel stelt is juist in de zin van de rentestanden sterk verlagen omdat die al laag zijn. Er blijven echter nog genoeg middelen over.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 25 december 2017 @ 12:23:16 #53
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_175990614
Wat deze keer wel anders is, is de voor de deur staande technologische AI revolutie en energietransitie. Dit kan nog jaren en jaren van bijna ongebreidelde economische groei veroorzaken, inflatie tegenhouden en de effecten van een crisis verzachten.

Aan de andere kant, Trump hoeft maar op een knop te drukken en de wereld ecomonie is het haasje.

De vraag is misschien ook wel of we inflatie nog wel goed meten. Het geld stroomt overal in, in coins, aandelen, derivaten. Iedere paar jaar krijg je 2 keer zo veel technologische kwaliteit voor je geld. Dat is eigenlijk flinke deflatie.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_175992144
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 12:23 schreef iamcj het volgende:
De vraag is misschien ook wel of we inflatie nog wel goed meten. Het geld stroomt overal in, in coins, aandelen, derivaten. Iedere paar jaar krijg je 2 keer zo veel technologische kwaliteit voor je geld. Dat is eigenlijk flinke deflatie.
Interessante idee. Stel de energieprijzen stijgen, benzine aan de pomp wordt 3% duurder maar auto's worden 5% zuiniger door nieuwe technologieën, zodat per gereden km, de brandstofkosten 2% dalen. Inflatie of deflatie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175992770
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 13:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Interessante idee. Stel de energieprijzen stijgen, benzine aan de pomp wordt 3% duurder maar auto's worden 5% zuiniger door nieuwe technologieën, zodat per gereden km, de brandstofkosten 2% dalen. Inflatie of deflatie?
Ik denk dat je van de prijs per gereden km zou moeten uitgaan met alle kosten erin berekend zoals onderhoud, energie, afschrijving etc.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_176039256
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 13:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Interessante idee. Stel de energieprijzen stijgen, benzine aan de pomp wordt 3% duurder maar auto's worden 5% zuiniger door nieuwe technologieën, zodat per gereden km, de brandstofkosten 2% dalen. Inflatie of deflatie?
Als je iedereen elk jaar deze nieuwe auto geeft dan heb je deflatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176139812
NOS:
quote:
De Nederlandse economie beleefde in 2017 een topjaar. Drie jaar geleden werd voorzichtig gesproken van de eerste groene sprietjes na een zware dubbele recessie, maar inmiddels groeit en bloeit alles uitbundig en regent het goede cijfers en worden er mijlpalen bereikt. Bovendien zet de groei de komende twee jaar door, verwachten economen. "Het is een boel goed nieuws", meldde De Nederlandsche Bank (DNB) eerder deze maand.

Het is hoogconjunctuur, stelt het Centraal Planbureau vast. Met 3,3 procent noteren we de stevigste economische groei sinds 2007 en volgend jaar zit er weer 3 procent groei in het vat. We zijn eindelijk de crisis echt te boven, concludeert de Rabobank.

De werkgelegenheid maakt de sterkste groei in tien jaar door. Het aantal werklozen is in minder dan vier jaar met 300.000 gedaald. Volgens DNB stevenen we in 2019 af op de laagste werkloosheid in jaren: 3,5 procent. "Superlaag", zegt DNB-econoom Job Swank. De laatste keer dat er zo weinig mensen zonder baan zaten, was rond de eeuwwisseling.

Een jubeleconomie

Het is een soort jubeleconomie. Na zeven crisisjaren met recessie en krimp, verlies van veel banen, omvallende winkelketens en 700.000 werklozen, draaien de drie motoren van de economie, de export, de investeringen en de consumptie, op volle toeren.

Economische groei

De woningmarkt floreert en de huizenprijzen stijgen. Consumenten geven weer geld uit. Huishoudens hebben meer te besteden want er is werk en dus meer inkomen. De stijgende huizenprijzen zorgen voor meer vermogen en minder zorgen.

De combi van werk hebben, meer inkomen en een stijgend vermogen geeft burgers meer dan een goed gevoel. Het voedt het vertrouwen en de bestedingen. In de winkelstraten en webwinkels is het druk en de detailhandel is boven jan. Restaurants en terrassen zitten vol en een vakantiehuisje moet op tijd geboekt worden. Voor een verbouwing is het dringen. Allemaal geld dat in de economie komt.

Ook de industrie is op stoom en produceert al twee jaar achtereen elke maand meer. Bedrijven zitten zelfs tegen het plafond aan en kampen steeds meer met een tekort aan productiemiddelen en mensen. "De economie zal met een flinke vaart 2018 binnenstuiven", zegt ABN Amro-econoom Nico Klene.

De Europese Centrale Bank (ECB) is een belangrijke aanjager van de economie door het beleid van 0 procent rente en heel veel vers geld. Sinds maart 2015 spoelen elke dag miljarden euro's in de markten, in totaal nu al voor 2300 miljard euro. Dat is ruim drie keer de hele Nederlandse economie.

De overvloed aan geld drukt de rente, de prijs van geld, en biedt huishoudens en bedrijven extreem lage leenkosten. Geld lenen voor een huis, een auto of een nieuwe keuken, of de bouw van een nieuwe fabriek of distributiecentrum, of machines kost niet veel. Het geld rolt alle kanten op en voedt en smeert de draaiende economie.

Een nieuwe crisis?


De verlamming door de crisis is weg en het optimisme en het vertrouwen is terug. Werk en banen leveren inkomen op, veel schulden zijn weggewerkt. Natuurlijk voelt de een de economische bloei meer dan de ander en heeft niet iedereen een baan. Economische cijfers zijn tenslotte ook maar statistieken en gemiddelden.

En niet alles werkt lekker. We zijn druk in de weer in de 'platformeconomie' en met webwinkels, maar ook boos over te veel flexwerk en te weinig loon. Er is teleurstelling over het onbetaalbare of niet-beschikbare huis en heel veel opwinding over de bitcoin, het nieuwe flitskapitaal.

Dus rijzen er ook twijfels en vragen bij al dat economische groeigeweld. Groeit er niet een enorme bubbel in de woningmarkt en de aandelenmarkten met al dat 'kunstmatige' geld van de ECB? Stevenen we niet af op een nieuwe crisis? De alsmaar opdrijvende prijzen en koersen maken sommige consumenten nerveus.

Uit een peiling van ING Bank onder klanten blijkt dat driekwart een zeepbel op de beurzen en de woningmarkt ziet. Bijna de helft denkt zelfs dat een nieuwe crisis erger zal zijn dan de vorige. Dat was al de zwaarste crisis sinds die van de jaren 30, ook al zijn we gespaard gebleven voor jarenlange sociale ellende, armoede en een legioen langdurig werklozen.

"Consumenten en bedrijven zijn een beetje getraumatiseerd door de lange crisis die we achter de rug hebben", zegt ING-hoofdeconoom Marieke Blom. "Ik snap de angst, maar er is eigenlijk geen reden toe. De economische groei is breed gedragen met solide fundamenten, en van oververhitting is geen sprake."

Interessant, dat grote verschil tussen de inschatting van burgers en die van de experts van ING..
pi_176140728
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 10:01 schreef The_Temp het volgende:
NOS:

[..]

Interessant, dat grote verschil tussen de inschatting van burgers en die van de experts van ING..
Geeft alleen maar aan hoe blind bankiers zijn en wat een waanzin systeem het is waarin zij zich begeven.

Het is helemaal niet solide, alles word omhooggehouden door de centrale banken, maar die kunnen niet eeuwig bijprinten als 't ware.

De volgende crisis, zoals ik volgens mij al eerder schreef, zullen de centrale banken zelf gered moeten worden en dat kan in principe niet.
pi_176141248
De stijgende huizenprijzen zorgen voor meer vermogen en minder zorgen.

:D It's magic! De grote groep nog-niet "bezitters" zal hier anders over denken. Ik vind het altijd een nare frame dit, dat stijgende huizenprijzen, het voor steeds meer aan elkaar verkopen van hetzelfde ding "gunstig" zou zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_176141591
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 10:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Geeft alleen maar aan hoe blind bankiers zijn en wat een waanzin systeem het is waarin zij zich begeven.

Het is helemaal niet solide, alles word omhooggehouden door de centrale banken, maar die kunnen niet eeuwig bijprinten als 't ware.

De volgende crisis, zoals ik volgens mij al eerder schreef, zullen de centrale banken zelf gered moeten worden en dat kan in principe niet.
Het lijkt me sterk dat bankiers volledig blind zijn. De argumenten uit dit topic hebben zij natuurlijk ook al 100 keer gehoord, daar praten ze over, ze hebben een eigen onderzoeksbureau die analyses maakt, etcetera.

Als ze dan de conclusie trekken dat het wel meevalt, kun je dat imo niet zomaar terzijde schuiven als waanzin
pi_176149387
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 11:14 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Het lijkt me sterk dat bankiers volledig blind zijn. De argumenten uit dit topic hebben zij natuurlijk ook al 100 keer gehoord, daar praten ze over, ze hebben een eigen onderzoeksbureau die analyses maakt, etcetera.

Als ze dan de conclusie trekken dat het wel meevalt, kun je dat imo niet zomaar terzijde schuiven als waanzin
Op de een of andere manier is mijn vertrouwen in de mensheid een stuk afgenomen de laatste paar jaar. Van bankiers ga ik er vanuit dat ook zij er voor zichzelf zitten en niet om de mensheid te behoeden voor ellende. Voor die bankiers zal een waarschuwing niet in het voordeel werken, zeker niet op korte termijn. Als de zaak weer instort zijn ze toch al genoeg binnen om een comfortabele levensstijl te behouden.
pi_176151152
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 15:31 schreef qajariaq het volgende:
Op de een of andere manier is mijn vertrouwen in de mensheid een stuk afgenomen de laatste paar jaar.
Zo'n idee heb ik al 40 jaar....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176151400
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 15:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Op de een of andere manier is mijn vertrouwen in de mensheid een stuk afgenomen de laatste paar jaar. Van bankiers ga ik er vanuit dat ook zij er voor zichzelf zitten en niet om de mensheid te behoeden voor ellende. Voor die bankiers zal een waarschuwing niet in het voordeel werken, zeker niet op korte termijn. Als de zaak weer instort zijn ze toch al genoeg binnen om een comfortabele levensstijl te behouden.
Bankiers (en vooral zakenbankiers) handelen "Amoreel". Dat wil zeggen dat ze geen gevoel hebben voor het goed en kwaad van hun modus operandi en de schadelijke maatschappelijke impact. Ze worden daar blijkbaar op geselecteerd. Sommigen gaan pas nadenken als hun kinderen oud genoeg zijn om vragen te stellen, trekken hun conclusies en gaan iets anders doen. Of niet... Van bankiers valt dus niets goeds te verwachten: ze hebben geen geweten of weten dat met succes uit te schakelen. Levensgevaarlijk volk.

Een ontzettend fijn boekje over precies dit is "Gepast en ongepast geld" van de ex-bankier Hans Ludo van Mierlo. Voordat hij "gewetensvragen" ging stellen aan bankiers hadden ze daar serieus nog nooit over nagedacht, over de impact van hun handelen. Schier ongelofelijk maar wel waar:

https://www.managementboe(...)hans-ludo-van-mierlo

Banken zijn te belangrijk om alleen van zichzelf te kunnen zijn
Het is soms gemakkelijker een tijger ervan te overtuigen dat hij vegetariër moet worden dan een bankier dat hij een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.


[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 30-12-2017 16:36:11 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_176183384
Als zijsprongetje een artikel wat hilarisch zou zijn als de schrijver het verzonnen had. Maar dat heeft hij niet, het is m.i. nogal beschamend:

https://www.ftm.nl/artike(...)over-spreekt?share=1

Met zulke "bekwame" topmannen zal de volgende crisis niet lang op zich laten wachten. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_176185645
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 10:45 schreef Bart2002 het volgende:
Als zijsprongetje een artikel wat hilarisch zou zijn als de schrijver het verzonnen had. Maar dat heeft hij niet, het is m.i. nogal beschamend:

https://www.ftm.nl/artike(...)over-spreekt?share=1

Met zulke "bekwame" topmannen zal de volgende crisis niet lang op zich laten wachten. :)
Ik weet niet of je het Draghi kwalijk kunt nemen dat hij ontwijkende antwoorden geeft. Elk woord van die man wordt op een goudschaaltje gewogen, de beurzen schieten omhoog of omlaag bij elke scheet van die man.

Ik denk ergens dat iemand als Bas Eickhout ook wel gelijk heeft als hij zegt dat de ECB het falen van de politiek heeft moeten opvangen:
quote:
Kritiek geven op de ECB is wat Eickhout betreft vaak wel erg makkelijk. Stiekem waren veel mensen heel blij met de maatregelen die de ECB ten tijde van de eurocrisis nam, door het politieke falen op te vangen. 'De ECB heeft ervoor gezorgd dat die landen niet omvielen. Dat betekende dat we als landen geen moeilijke vragen over gezamenlijke economische coördinatie hoefden te beantwoorden. Probleem is dat er geen democratische controle is op de ECB, waardoor er eigenlijk politiek-ideologische keuzes gemaakt worden waar geen controle op zit.'

https://www.bnr.nl/nieuws(...)eke-falen-opgevangen
pi_176185998
Dank. Straks (ook) even lezen. Er was ook nog dat "dingetje" genaamd Target2, m.i. een "real-time" vereffeningssysteem wat misbruikt wordt als geheime kredietlijn van noord naar zuid. En dat nogal lo-profile. :) Daar is een topic over, weet niet of je het kent.

NWS / EU interbancaire betaalsysteem Target2 (Ticking Bomb)

Edit: je hebt daar zelfs gepost. Ja dus.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 31-12-2017 13:24:53 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_176381943
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 12:04 schreef Bart2002 het volgende:
Dank. Straks (ook) even lezen. Er was ook nog dat "dingetje" genaamd Target2, m.i. een "real-time" vereffeningssysteem wat misbruikt wordt als geheime kredietlijn van noord naar zuid. En dat nogal lo-profile. :) Daar is een topic over, weet niet of je het kent.

NWS / EU interbancaire betaalsysteem Target2 (Ticking Bomb)

Edit: je hebt daar zelfs gepost. Ja dus.
Haha ja thanks voor de tip! Al vind ik het wel erg lastig om de finesses van zo'n technisch instrument te doorgronden..
pi_176381990
Ondertussen een voorproefje:

quote:
ECB verliest zwaar op bedrijfsobligatie

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft een zwaar verlies geleden op obligaties van het in problemen verkerende Zuid-Afrikaanse winkelconglomeraat Steinhoff. De bank bevestigde maandag dat ze geen schuldbewijzen van Steinhoff meer in bezit heeft, die een week eerder nog wel op de balans prijkten.

De koers van de obligaties, die in juli werden aangekocht, is gehalveerd als gevolg van vermoedens van boekhoudfraude. De ECB geeft geen inzicht in de omvang van zijn bezittingen, maar Financial Times schat het verlies op ¤50 mln omdat de ECB de Steinhoff-obligaties volgens een betrokkene voor ¤100 mln had aangekocht.
Nou is 50 miljoen natuurlijk peanuts voor de ECB, maar wanneer het economisch slechter gaat, zullen dit soort afschrijvingen veel vaker gaan plaatsvinden.
pi_176382030
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 10:01 schreef The_Temp het volgende:
Uit een peiling van ING Bank onder klanten blijkt dat driekwart een zeepbel op de beurzen en de woningmarkt ziet. Bijna de helft denkt zelfs dat een nieuwe crisis erger zal zijn dan de vorige.
Hopelijk treffen mensen voorzover mogelijk voorbereidingen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')