@ IVo
Je rekenvoorbeeld is mooi natuurlijk ,maar als we straks ineens zonder gas verder moeten kanik me voorstellen dat een stroomleverancier de prijzen danig omhoog gaat gooien (je hebt dan geen alternatief meer voor handen) en aan de andere kant ook nog eens zoveel stroom meer moet gaan leveren dat hij investeringen moet gaan doen (die jij vervolgens ook gaat betalen natuurlijk, de leverancier is geen liefdadigheidsinstelling maar een bedrijf)
Dat tel je in je becijfering niet mee, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de stroomleverancier straks als hij een monopolie krijgt de prijs omhoog gaat doen. Kijk maar naar andere monopolieposities, zoals bv medicijnfabrikanten, als die iets uitvinden wordt het dichtgepatenteerd en duurder (en niet enkel voor de periode dat de onderzoekskosten terugverdiend moeten worden.
Je hebt het over warmtepompen en dergelijke, dat is mooi voor nieuwbouw, maar het gaat mij over de miljoenen huizen in Nederland die voorzien zijn van een verwarming op basis van radiatoren.
Als die al vloerverwarming hebben is dat vaak als extra naast de radiatoren, en vaak enkel op de begane grond. Wat doe je daar dan mee,als daar ineens moet worden overgestapt op vloerverwarming zal men bijna zeker de verdiepingsvloer compleet moeten aanpassen, de vloer op de begane grond misschien ook wel, die is bij massa's huizen ook echt gelegd als extra comfortverwarming, dus niet zomaar ineens geschikt om als hoofdverwarming te gebruiken, toch??.
Is het een koophuis is het een duidelijk verhaal, dat gaat de eigenaar geld kosten, maar hoe zit het met huurwoningen bv, als de verhuurder niet investeert wordt de huurder in de kou gezet, die kan vervolgens kiezen om te gaan verbouwen aan een huurhuis op eigen kosten, of s'winters creperen van de kou voor een electrische straalkachel.
A propos, die warmtepomp, die zal toch ook gemaakt moeten worden, en geinstalleerd.
Ik kan me niet voorstellen dat over 10 jaar iedere loodgieter een electrische Tesla werkbus heeft in plaats van een VW Caddy of Ford Transit Connect , en dat Siemens Warmepumpe GmbH of Dongfeng Heat Pumps China Inc,. ineens ook 100% klimaatneutraal zijn pompjes in elkaar zet, en ze ook klimaatneutraal hier krijgt.
Dus al weer een massa milieuvervuiling alvorens we met z'n allen lekker hypocriet milieuvriendelijk gaan zitten wezen.
Dan nog is het verbouwen van huizen die nu met een ketel en radiatoren verwarmd worden een kostbare zaak.Ik kan me voorstellen dat iemand die nu 50 of 60 is die uitgave aan zijn huidige woning niet meer gaat doen, want dat is nooit meer terug te verdienen aan de ene kant, en ook nog eens een behoorlijk ingrijpende verbouwing aan de andere kant. Als je huis toch verbouwd wordt kun je het natuurlijk meenemen, ik kan me niet voorstellen dat iemand voor 1000 euro besparing per jaar voor 20.000 euro minimaal gaat verbouwen aan zijn huis, hoe graag Wiebes en al die anderen dat ook zouden willen.
Die verbouwingen, aan al die huizen zullen gedaan moeten worden (tenminste ik zie de gemiddelde Nederlandse huisbezitter niet zelf even een nieuwe verdiepingsvloer leggen geschikt voor vloerverwarming/warmtepomp) dus is er een aannemer nodig.
Aangezien die aannemer niet met zijn betonmolen en dergelijke komt aanlopen maar met de werkbus komt waar loopt die bus nu nog op, juist ja Diesel. Stel dat die binnen nu en 10 jaar allemaal vervangen zijn door een 100% electrische Sprinter/Crafter/Movano noem maar op waar komt dan de laadstroom vandaan waarmee die bus s'avond opgeladen wordt.
Dan kan ik me voorstellen dat van die massa's mensen die even 20-30k in hun huis moeten verbouwen om volledig electrisch verwarmd te kunnen worden er toch wel eentje een rechtzaak van gaat maken. Als die persoon toevallig de wet uitstekend kent, omdat hij toevallig jurist is , een lange adem heeft en op het einde de zaak wint komen natuurlijk de andere 1000en mensen ook in opstand, die huren die ene jurist in voor een paar ton om ettelijke miljarden uit te sparen. Al die tijd zal het kabinet niet verder kunnen, ik neem aan dat ze niet het risico willen lopen dat straks 7 miljoen mensen een schadevergoeding gaan eisen.
Isoleren is natuurlijk heel mooi voor je energierekening (en dus in principe ook goed voor het milieu) maar die glaswol , steenwol en tempex isolatie hoe wordt die gemaakt?
Glas en steenwol maak je door glas of steen te smelten in ovens (die vaak op Cokes of gas gestookt worden), dus ook al weer hopen extra milieuverontreiniging voordat de besparingen en de milieuontlastende effecten zichtbaar worden. De grondstoffen voor de isolatie (het glas, de stenen en de cokes) zullen ook op de plaats van bestemming moeten komen, hoe komen die daar, juist ja met een trein of een schip of een vrachtwagen, en waar lopen die nu nog allemaal op (juist ja , bijna allemaal NIET op milieuvriendelijke spul, de trein is weliswaar electrisch, maar aangezien het overgrote deel van de huidige electriciteit NIET groen is, maar van kolen/gas of kernenergie kan ik die ook niet groen noemen)
Overigens zie ik ook nog enkele juridische bezwaren over het aangehaalde gedwongen afsluiten.Het is nu al moeilijk om van notoire wanbetalers de hoofd-nuts voorzieningen af te sluiten (muv kwekers bv) laat staan dat men dadelijk de gaskraan dichtdraait van een 70 jarige weduwe, die altijd netjes betaald heeft maar financieel niet daadkrachtig is om zo maar even 20k in haar huis te verspijkeren omdat Wiebes het zo wil.
Ook de infrastructurele bezwaren die ik aanhaal zijn nog niet weerlegd, ik kan me niet voorstellen dat in Nederland de grondkabels volledig geschikt zijn om hele woonwijken voldoende van electra te voorzien als de gaskraan door Wiebes dicht gezet wordt en ineens hele wijken over moeten op enkel electra. Wie gaat dat bekostigen, en wat gaat dat aan milieubelasting opleveren als in NL bv 10% van alle grondkabel vervangen moet worden voor kabels met een grotere capaciteit(en dan is die 10% een hele lage schatting)
Ik kan me niet voorstellen dat men kabels die in 1960 in de grond zijn gegaan toen al zover overbemeten heeft gelegd dat die in 2020 nog voldoende capaciteit hebben om ook nog eens de gasverwarming die electrisch wordt er bij te nemen, dus gegraven zal er dan moeten worden.
Als er al iemand voor die kosten op wil gaan draaien, en men dus een hoop kabel gaat vervangen (die nu nog goed is, en nog jaren mee kan, maar straks onderbemeten is omdat we geen gas meer mogen gebruiken) komt het volgende punt. De nieuwe dikke kabel, waar komt die vandaan, hoe wordt die gemaakt, en hoe komt hij hier, en wat levert dat proces dan aan onnodige milieubelasting op nog voordat de eerste sleuf gegraven is. Dan komt al weer het volgende punt, het eigenlijke graafwerk Nu staat daar 8 uur een dieseltje te ronken die 's avonds achter een Crafter TDI wordt gehangen om naar huis getrokken te worden , ik kan me niet voorstellen dat die binnen nu en 10 jaar allemaal vervangen zijn door electrische Takeuchi gravers en een Tesla werkbus, maar stel dat dat wel zo is, hoe worden dan s'avonds die bus en de minigraver opgeladen (waarschijnlijk niet met milieuvriendelijke stroom, die is nu al niet in voldoende mate beschikbaar om in het huidige verbruik te voorzien, laat staan dat er dan straks iedere avond nog eens 5000 (geen enkel idee hoeveel minigravers er in Nederland in gebruik zijn, ik noem maar een nummer) gravers en Tesla busjes moeten worden geladen.
En hoe schoon zijn de oh zo milieuvriendelijke busjes van de aannemer, de loodgieter en de grondwerker als over 5 of 10 jaar het accupakket dusdanig naar de knoppen is dat de bus niet meer van A naar B kan zonder opladen, en er dus een setje nieuwe accu's in moeten.
Dan nog het punt van energievoorziening zelf.
Als we allemaal massaal overstappen op duurzame en groene energie (zon, water of wind)
Neem wind als voorbeeld er zullen dantoch hele massa's windturbines bij moeten komen, bijvoorbeeld op zee, niemand wil ze in hun tuin, en plaatsen waar je zo even een groot genoeg windpark neer kan zetten geschikt voor hele regio's zijn dun gezaaid.
Dus gaan we de zee op, waar men dan met een boot eventjes wat palen de grond in stampt om die windmolens op neem te zetten.
Al die werkboten zijn niet electrisch, maar lopen allemaal op fossiele brandstoffen.
Stel (en het is totaal onwaarschijnlijk dat het gebeurt) dat die boten binnen nu en 10 jaar allemaal electrisch zijn, waar komt dan de stroom vandaan om die boot op te laden, die 30km uit de kust van Nederland ligt om je milieuvriendelijk windpark te zetten?
Aangezien de windmolens ergens in elkaar moeten worden gezet (mooi aan de kust, kunnen ze vanuit de fabriek ineens de zee op) hoe krijg je dan alle onderdelen daar, want de wieken worden nu op plaats X gemaakt, de motor/gondel zelf op plaats Y. Ook weer met een electrische vrachtwagen bv, die ook weer geladen zal moeten worden, met als gevolg een hoger energieverbruik, meer windmolens ,ad infinitum.
Heel overdreven uitgelegd natuurlijk, maar volgens mij is het een feit dat we nu bij lange na niet genoeg groene stroom hebben om aan het huidige verbruik te voldoen, laat staan dat we genoeg hebben als we besluiten ineens af te stappen van gas/kolen/kernenergie en de ellende pas echt goed begint.
[ Bericht 26% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 15-12-2017 15:08:47 ]