abonnement Unibet Coolblue
pi_175674660
Vandaag hebben wij vernomen dat de beste vriendin van mijn dochter niet meer is, dochter is erg verdrietig, ik wil haar helpen maar ik weet niet hoe.
Dochter heeft zich in haar kamer opgesloten, en ze wil met niemand praten.
Straks ga ik naar de ouders van de vriendin toe, maar ik weet niet wat ik moet zeggen?
Iemand tips om dochter zo goed mogelijk door haar verlies heen helpen? Ik kan er nog steeds met m'n pet niet bij, 14 jaar nog maar. :'(
  dinsdag 12 december 2017 @ 17:55:37 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_175674722
Zeg dat je ook niet weet wat je moet zeggen, maar dat je er wel graag voor ze wil zijn. Dat jij ook verdrietig bent, net zoals zij. Dat helpt vaak al een hoop.

En sterkte trouwens.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 12 december 2017 @ 18:12:44 #3
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_175675080
Heftig hoor. Ik vrees dat je het gewoon tijd moet geven..
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 12 december 2017 @ 18:22:05 #4
386633 Adnap
I love Life !
pi_175675282
Schakel deskundige hulp in. Dienkunnen je waarschijnlijk goede handvaten geven
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_175675435
Ik denk dat je even niet zoveel kunt doen nu. Reactie lijkt me niet heel erg gek. Morgen of over een paar dagen staat ze misschien open voor een gesprekje. Een jeugdpsycholoog kan ook niet gek zijn denk ik.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_175675646
Wat heftig! Sterkte!!
pi_175675710
Hoe is ze overleden?Zelfdoding of een ongeluk kan veel uitmaken bij de verwerking.
The machine was called Chronovisor, and could allegedly allow seeing and hearing events from the past.
pi_175675751
Slachtofferhulp oid inschakelen.
Of jeugdpsycholoog.

Snap dat je dochter verdrietig is. Eerst mama, nu dr bff. Super heftig in dat korte leventje.
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 18:56:36 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175676045
Heel veel sterkte ...
Dit kunnen jullie er niet bij hebben nu .... 😙
pi_175676053
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:28 schreef Nielsch het volgende:
Ik denk dat je even niet zoveel kunt doen nu. Reactie lijkt me niet heel erg gek. Morgen of over een paar dagen staat ze misschien open voor een gesprekje. Een jeugdpsycholoog kan ook niet gek zijn denk ik.
Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
pi_175676093
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef maily het volgende:
Heel veel sterkte ...
Dit kunnen jullie er niet bij hebben nu .... 😙
Ja thnx, ik heb dit zo niet zien aankomen. 14 jaar en dan geen uitweg meer zien.
pi_175676231
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
de fuck! Dat zou ik haar niet laten doen
Het lijkt me super traumatisch en iets dat ze misschien zelf niet goed in kan schatten

Begrafenisondernemers kunnen dit ook echt prima
pi_175676286
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
Is dat dan wel zo verstandig?
Kan ze niet beter gaan nadat vriendin is opgemaakt?
Een lichaam opmaken is miss nog wat heftig voor een 14 jarige.

Weet ook niet wat haar vriendin gedaan heeft maar een lichaam na zelfdoding kan naar zijn om te zien
pi_175676312
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:02 schreef Allures het volgende:

[..]

de fuck! Dat zou ik haar niet laten doen
Het lijkt me super traumatisch en iets dat ze misschien zelf niet goed in kan schatten

Begrafenisondernemers kunnen dit ook echt prima
Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
pi_175676339
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
Tuurlijk zeg je nee, begrijpen ze heus wel.
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 19:07:23 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175676369
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
Ik vind dit te veel gevraagd van die ouders ..... dat ze eventueel kleding uitkiest .... maar dit, nee.
pi_175676387
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
natuurlijk moet je dat wel zeggen. Het is jouw rol je dochter te beschermen
In een situatie die echt te groot is voor haar en waar ze dat zelf niet kan. Daar zijn volwassenen voor
pi_175676399
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:04 schreef amaranta het volgende:

[..]

Is dat dan wel zo verstandig?
Kan ze niet beter gaan nadat vriendin is opgemaakt?
Een lichaam opmaken is miss nog wat heftig voor een 14 jarige.

Weet ook niet wat haar vriendin gedaan heeft maar een lichaam na zelfdoding kan naar zijn om te zien
Alleen haar make-up doen op de manier waarop ze het zelf ook altijd deed. Wassen en aankleden doen ze zelf.
Ze zijn al vanaf de eerste dag van de kleuterschool beste vriendinnen. Ik heb geen woorden om dit goed te maken voor haar.
pi_175676445
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
Dus als die ouders bij wijze van spreken zouden vragen of ze er even bij wil gaan liggen dan zeg je ook ja??

Als jij het niet wil dan gebeurt het gewoon niet.

Nee, beter laat je haar gaan en zadel je je dochter op met nóg een trauma. |:(
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 19:10:32 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175676454
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:08 schreef 8777 het volgende:

[..]

Alleen haar make-up doen op de manier waarop ze het zelf ook altijd deed. Wassen en aankleden doen ze zelf.
Ze zijn al vanaf de eerste dag van de kleuterschool beste vriendinnen. Ik heb geen woorden om dit goed te maken voor haar.
Jij kunt dit niet "goed maken" voor haar. Wees er voor haar. Wees haar vader.
pi_175676460
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:08 schreef 8777 het volgende:

[..]

Alleen haar make-up doen op de manier waarop ze het zelf ook altijd deed. Wassen en aankleden doen ze zelf.
Ze zijn al vanaf de eerste dag van de kleuterschool beste vriendinnen. Ik heb geen woorden om dit goed te maken voor haar.
Dat is écht, écht, écht niet jouw dochters taak.
pi_175676503
8777 ik moet het vragen. Is dit topic echt?
Heeft de beste vriendin van je dochter zich echt van het leven beroofd?
pi_175676519
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:10 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dus als die ouders bij wijze van spreken zouden vragen of ze er even bij wil gaan liggen dan zeg je ook ja??

Als jij het niet wil dan gebeurt het gewoon niet.

Nee, beter laat je haar gaan en zadel je je dochter op met nóg een trauma. |:(
Ze hebben haar zelf gebeld en het gevraagd, dochter kwam naar beneden om te vragen of ik haar wilde brengen. Dus om nou te zeggen dat ze niet mag.
pi_175676526
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:10 schreef maily het volgende:

[..]

Jij kunt dit niet "goed maken" voor haar. Wees er voor haar. Wees haar vader.
Dat dus.
Verschrikkelijk om op zo’n manier je beste vriendin te moeten verliezen. Ze heef tijd nodig om dit te verwerken. En vergeten zal ze het nooit.

Maar wat je ook doet: stop het niet weg. Als ze erover wil praten, laat haar praten. Wil ze het niet, peil van tijd tot tijd of ze er wat over kwijt wil. Ben samen verdrietig, ben samen boos op de situatie. Maar probeer het niet weg te stoppen en te negeren.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175676555
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:13 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ze hebben haar zelf gebeld en het gevraagd, dochter kwam naar beneden om te vragen of ik haar wilde brengen. Dus om nou te zeggen dat ze niet mag.
En dan zeg jij.
“Het spijt me lieverd. Maar het mag niet.”
pi_175676573
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:13 schreef 8777 het volgende:

Ze hebben haar zelf gebeld en het gevraagd, dochter kwam naar beneden om te vragen of ik haar wilde brengen. Dus om nou te zeggen dat ze niet mag.
Je hebt gelijk, zou het niet verbieden. Zou wel even met haar gaan zitten en uitleggen dat ze zich niet verplicht hoeft te voelen. En ook mag weigeren als ze er al is..

Maar omdat ze ook haar moeder al kwijt is, kan ze wel eens heel anders hier tegenaan kijken dan verwacht. Luister goed naar haar en zorg dat ze iemand heeft om mee te praten voorlopig. Ook als jij dat niet bent.

En sterkte man, klote situatie.
pi_175676601
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:13 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ze hebben haar zelf gebeld en het gevraagd, dochter kwam naar beneden om te vragen of ik haar wilde brengen. Dus om nou te zeggen dat ze niet mag.
Heb je even met haar gezeten en gevraagd waarom ze dit wil doen?
Als ze het zelf wil, denk dan terug aan het overlijden van je vrouw en haal voor de geest hoe zij eruit zag.. bereid je dochter erop voor dat haar vriendin er anders uit zal zien en voorheen (bleek, koud, ingevallen misschien).
Maar als ze ja heeft gezegd omdat ze de ouders niks durfde te weigeren, dan is dat geen reden om haar te laten gaan. Dan moet je als vader inspringen en je kind beschermen. Zij moet wel verder, met een mooi laatste beeld van haar vriendin.

Hierna komt de uitvaart. Ook hier: check welke rol ze zelf zou willen spelen hierin. Kist dragen (als dat gevraagd wordt), woordje doen, niks doen omdat het verdriet te groot is, alles is goed. En dat dan in samenspraak met de ouders en hun wensen afstemmen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175676619
8777 ik begrijp je gewoon niet.
Ik begrijp je gewoon niet. Je kan gewoon niet overal in mee gaan.
Jij bent er om grenzen aan te geven en grenzen te bewaken.
Sommige beslissingen kan je dochter gewoon niet nemen. Ook al heeft ze al ja tegen de ouders gezegd
. Jij bent er om haar te beschermen en jij kan dus dan alsnog haar overrulen door nee te zeggen
pi_175676627
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
pi_175676669
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:18 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Doe eens niet zo raar. :{w
pi_175676682
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:17 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Heb je even met haar gezeten en gevraagd waarom ze dit wil doen?
Als ze het zelf wil, denk dan terug aan het overlijden van je vrouw en haal voor de geest hoe zij eruit zag.. bereid je dochter erop voor dat haar vriendin er anders uit zal zien en voorheen (bleek, koud, ingevallen misschien).
Maar als ze ja heeft gezegd omdat ze de ouders niks durfde te weigeren, dan is dat geen reden om haar te laten gaan. Dan moet je als vader inspringen en je kind beschermen. Zij moet wel verder, met een mooi laatste beeld van haar vriendin.

Hierna komt de uitvaart. Ook hier: check welke rol ze zelf zou willen spelen hierin. Kist dragen (als dat gevraagd wordt), woordje doen, niks doen omdat het verdriet te groot is, alles is goed. En dat dan in samenspraak met de ouders en hun wensen afstemmen.
Sinds ze het hoorde heeft ze alleen maar op haar kamer gezeten, het enige wat ze gevraagd heeft of ik haar wil brengen. Ik kan er nog steeds niet bij.
Ze zoekt nu haar kwasten enzovoort.
pi_175676696
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:20 schreef 8777 het volgende:

[..]

Sinds ze het hoorde heeft ze alleen maar op haar kamer gezeten, het enige wat ze gevraagd heeft of ik haar wil brengen. Ik kan er nog steeds niet bij.
Ze zoekt nu haar kwasten enzovoort.
Dan zeg je dat je haar niet wegbrengt voor je met haar gepraat hebt. Hoe moeilijk kan het zijn?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175676731
Ze moet echt wel van je horen waarmee ze geconfronteerd zal worden voor je haar wegbrengt.
pi_175676751
Ik heb het bange vermoeden dat je dochter geen idee heeft hoe ze haar vriendin gaat aantreffen, en dat ze daarvan nóg meer verdriet gaat krijgen. En dan de verantwoording voor goede make up voor een overledene.... dat is nogal wat voor een 14 jarige.

En misschien kan en wil ze die dragen, maar op dit moment heb jij daar nog geen idee van.

Dus ze MOET met je in gesprek. Of ze dat wil of niet. Maar dan moet jij wel de ballen hebben om je prinsesje bij de kraag te grijpen en voor je neer te zetten in plaats van alleen maar chauffeur te spelen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175676770
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:23 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik heb het bange vermoeden dat je dochte geen idee heeft hoe ze haar vriendin gaat aantreffen, en dat ze daarvan nóg meer verdriet gaat krijgen. En dan de verantwoording voor goede make up voor een overledene.... dat is nogal wat voor een 14 jarige.

En misschien kan en wil ze die dragen, maar op dit moment heb jij daar nog geen idee van.

Dus ze MOET met je in gesprek. Of ze dat wil of niet. Maar dan moet jij wel de ballen hebben om je prinsesje bij de kraag te grijpen en voor je neer te zetten in plaats van alleen maar chauffeur te spelen.
Helemaal mee eens.
pi_175676773
Waarom dit topic 8777? Je slaat adviezen in de wind en doet toch waar jij zin in hebt.
Alles maar om je jong “gelukkig” te maken.
Maar zie jij niet dat dit haar op de lange termijn heel ongelukkig kan maken?
pi_175676793
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:20 schreef mootie het volgende:

[..]

Doe eens niet zo raar. :{w
Ja, sorry, maar ik heb argwaan en dit blijft een forum vol trollen.
pi_175676814
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:24 schreef amaranta het volgende:
Waarom dit topic 8777? Je slaat adviezen in de wind en doet toch waar jij zin in hebt.
Alles maar om je jong “gelukkig” te maken.
Maar zie jij niet dat dit haar op de lange termijn heel ongelukkig kan maken?
Hij wil van ons de magische woorden horen die hij aan zijn dochter kan vertellen die alles meteen helemaal goed maken voor haar.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175676821
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:25 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ja, sorry, maar ik heb argwaan en dit blijft een forum vol trollen.
Dan houd je gewoon je waffel in een topic over een meisje van 14 dat zelfmoord heeft gepleegd.
pi_175676837
Bizarre vraag van die ouders.

Ik geloof hier geen hol van.
pi_175676845
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:25 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Hij wil van ons de magische woorden horen die hij aan zijn dochter kan vertellen die alles meteen helemaal goed maken voor haar.
De dood is onomkeerbaar.
Maargoed.
pi_175676854
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:26 schreef J0kkebr0k het volgende:
Bizarre vraag van die ouders.

Ik geloof hier geen hol van.
Geen enkele vraag is bizar als je net je dochter bent verloren.
pi_175676871
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:26 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Geen enkele vraag is bizar als je net je dochter bent verloren.
Laat ik het zo stellen. Ik hoop dat het niet waar is.
pi_175676893
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:26 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Geen enkele vraag is bizar als je net je dochter bent verloren.
Nou. Ik vind het ook een vreemd vraag van die ouders.
En nog vreemder vind ik het dat TS daar in meegaat.
Als die vraag al door de ouders gesteld is, dan kan dat misschien uit verdriet zijn gedaan. Die mensen weten natuurlijk ook niet wat ze overkomt.

8777, heb jij wel gecheckt of de ouders dit daadwerkelijk willen?
pi_175676903
sorry hoor... maar hoezo adviseert iedereen dat ze het niet moet doen?

ik denk dat het juist heel goed is voor de verwerking.
en zoals er staat is wassen etc al gebeurd, dus alleen opmaken.

zie ik echt geen gevaar in, ze vindt het vast "fijn" dat ze dit nog voor haar vriendin kan doen.
pi_175676923
Heel eerlijk, ik zou het op mijn leeftijd ook niet willen doen. Laat staan een kind van 14.
Praat met haar, nu.
pi_175676932
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:28 schreef koemleit het volgende:
sorry hoor... maar hoezo adviseert iedereen dat ze het niet moet doen?

ik denk dat het juist heel goed is voor de verwerking.
en zoals er staat is wassen etc al gebeurd, dus alleen opmaken.

zie ik echt geen gevaar in, ze vindt het vast "fijn" dat ze dit nog voor haar vriendin kan doen.
Dit is helemaal niet goed.
pi_175676949
Er staat 14 jaar, dat is jong, maar als ik me niet vergis heeft dit kind de levenservaring van een volwassene. De uitvaartverzorgers zullen er vast bij zijn. Hopelijk helpt het in het verwerkingsproces. Sterkte.
pi_175676957
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:28 schreef koemleit het volgende:
sorry hoor... maar hoezo adviseert iedereen dat ze het niet moet doen?

ik denk dat het juist heel goed is voor de verwerking.
en zoals er staat is wassen etc al gebeurd, dus alleen opmaken.

zie ik echt geen gevaar in, ze vindt het vast "fijn" dat ze dit nog voor haar vriendin kan doen.
Ik zou het wel ‘fijn’ vinden om kleding uit te zoeken en aan te geven welke make-up ze droeg.
Ik zou het totaal niet ‘fijn’ vinden om zelf aan iemand te moeten gaan ‘werken’.
Het is best een behoorlijke opgave voor een kind, imo.
pi_175676959
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:30 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dit is helemaal niet goed.
op basis waarvan?

het gebeurd heel vaak dat dierbare van een overledenen dit doen.
Als het de beste vriendin is, dan is ze een dierbare..
pi_175676974
Wat heeft ze gedaan? De vriendin? Zoals ik al zei. Een lichaam na een natuurlijk dood kán akelig zijn, maar na zelfdoding nog meer.
pi_175676988
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:31 schreef koemleit het volgende:

[..]

op basis waarvan?

het gebeurd heel vaak dat dierbare van een overledenen dit doen.
Als het de beste vriendin is, dan is ze een dierbare..
Van 14.
Die ook al afscheid heeft moeten nemen van der eigen moeder.
Het is nu gewoon misschien nog te vers om al geconfronteerd te worden met het dode lichaam.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 19:32:21 #53
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_175676995
Laat het haar alleen doen als ze het echt zelf wil, voor haarzelf of voor haar vriendin. Niet voor de ouders. Die hebben nu alleen oog voor hun eigen verdriet - en dat is logisch. Ze beseffen nu waarschijnlijk niet wat ze van je dochter vragen.

Leg haar uit dat ze ook op het laatste moment nog mag weigeren om het te doen als ze voelt dat ze het niet aankan. Daar is niks mis mee. Ze is niets verplicht. Als ze het echt zelf wil kan het haar wellicht helpen in de verwerking. Maar laat haar haar grenzen aangeven.

Voor de rest: knuffel haar, laat zien dat je er voor haar bent en dat ze met je kan praten. Altijd. Ook al is het midden in de nacht.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 19:32:24 #54
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175676997
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:31 schreef mootie het volgende:

[..]

Ik zou het wel ‘fijn’ vinden om kleding uit te zoeken en aan te geven welke make-up ze droeg.
Ik zou het totaal niet ‘fijn’ vinden om zelf aan iemand te moeten gaan ‘werken’.
Het is best een behoorlijke opgave voor een kind, imo.
Dit.
pi_175677011
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:28 schreef amaranta het volgende:

Nou. Ik vind het ook een vreemd vraag van die ouders.
En nog vreemder vind ik het dat TS daar in meegaat.
Als die vraag al door de ouders gesteld is, dan kan dat misschien uit verdriet zijn gedaan. Die mensen weten natuurlijk ook niet wat ze overkomt.

8777, heb jij wel gecheckt of de ouders dit daadwerkelijk willen?
Ze is dood en moet opgemaakt worden. Dat soort dingen komen nou eenmaal voorbij op zo'n moment.

Kinderen van 14 iets verbieden en emoties erbij op gaan gooien lijkt me helemaal onverstandig.

Iedereen rouwt op z'n eigen manier, misschien heb jij enorme angst voor de dood of afkeer van doden, maar voor iemand die ook haar moeder is verloren kan zoiets helend werken. Ik was op mijn 14e ook niet in de war van een lijk en ben blij dat ik afscheid heb kunnen nemen met een open kist, hoewel iedereen wilde dat ik het niet deed. Je kind beschermen is niet zorgen dat ze nooit wat overkomt, maar dat ze leren omgaan met pijn en verdriet, het is namelijk onvermijdelijk.
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 19:33:33 #56
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175677034
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:31 schreef amaranta het volgende:
Wat heeft ze gedaan? De vriendin? Zoals ik al zei. Een lichaam na een natuurlijk dood kán akelig zijn, maar na zelfdoding nog meer.
Ik denk dat het onder de kleding onzichtbaar wordt gemaakt :@
pi_175677070
En als ze het doet, moet ze het echt voor zichzelf doen. Niet voor iemand anders. Maar goed, het is niet zo dat er enorm veel tijd is om na te denken.
pi_175677079
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:32 schreef amaranta het volgende:

[..]

Van 14.
Die ook al afscheid heeft moeten nemen van der eigen moeder.
Het is nu gewoon misschien nog te vers om al geconfronteerd te worden met het dode lichaam.
Inderdaad ze is 14 geen 8. Wanneer moet ze geconfronteerd worden? Ze is al geconfronteerd met het nieuws van overlijden, ik denk echt dat het helpen met opmaken echt geen kwaad kan.

En haar dit ontzeggen is helemaal vreselijk dan ben jij degene die haar de laatste kans ontneemt dit te doen..
Ik zeg echt gewoon zelf laten kiezen.
pi_175677096
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:32 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ze is dood en moet opgemaakt worden. Dat soort dingen komen nou eenmaal voorbij op zo'n moment.

Kinderen van 14 iets verbieden en emoties erbij op gaan gooien lijkt me helemaal onverstandig.

Iedereen rouwt op z'n eigen manier, misschien heb jij enorme angst voor de dood of afkeer van doden, maar voor iemand die ook haar moeder is verloren kan zoiets helend werken. Ik was op mijn 14e ook niet in de war van een lijk en ben blij dat ik afscheid heb kunnen nemen met een open kist, hoewel iedereen wilde dat ik het niet deed. Je kind beschermen is niet zorgen dat ze nooit wat overkomt, maar dat ze leren omgaan met pijn en verdriet, het is namelijk onvermijdelijk.
Ze kan afscheid nemen. Ik vind alleen dat ze geen aandeel zou moeten hebben in het opmaken van het lichaam.
pi_175677104
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:32 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ze is dood en moet opgemaakt worden. Dat soort dingen komen nou eenmaal voorbij op zo'n moment.

Kinderen van 14 iets verbieden en emoties erbij op gaan gooien lijkt me helemaal onverstandig.

Iedereen rouwt op z'n eigen manier, misschien heb jij enorme angst voor de dood of afkeer van doden, maar voor iemand die ook haar moeder is verloren kan zoiets helend werken. Ik was op mijn 14e ook niet in de war van een lijk en ben blij dat ik afscheid heb kunnen nemen met een open kist, hoewel iedereen wilde dat ik het niet deed. Je kind beschermen is niet zorgen dat ze nooit wat overkomt, maar dat ze leren omgaan met pijn en verdriet, het is namelijk onvermijdelijk.
Dit is dus wat ik probeerde te zeggen :).
pi_175677109
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:33 schreef maily het volgende:

[..]

Ik denk dat het onder de kleding onzichtbaar wordt gemaakt :@
Laten we het daar maar op houden.
  dinsdag 12 december 2017 @ 19:36:30 #62
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_175677116
Wow. Trauma in the making, dit.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_175677125
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
Dit vind ik wel heel erg heftig om te vragen van zo'n jonge meid.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_175677138
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:28 schreef koemleit het volgende:
sorry hoor... maar hoezo adviseert iedereen dat ze het niet moet doen?

ik denk dat het juist heel goed is voor de verwerking.
en zoals er staat is wassen etc al gebeurd, dus alleen opmaken.

zie ik echt geen gevaar in, ze vindt het vast "fijn" dat ze dit nog voor haar vriendin kan doen.
Voor sommigen kan dit heel schokkend zijn, traumatisch, een vreselijke/afschuwelijke herinnering die je achteraf nooit meer ongedaan kunt maken. Zelfs volwassenen vergissen zich nog wel eens in de mogelijke impact hiervan, hebben later spijt. En dat gaat vaak alleen nog maar om het zíen van de overledene, niet eens om iets met het lichaam van de overledene dóen... Zelf zou ik een kind van 14 dit écht niet toestaan, al helemaal niet wanneer het gaat om iemand die zelfmoord heeft gepleegd...
Tails tell tales
pi_175677153
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:35 schreef amaranta het volgende:

Ze kan afscheid nemen. Ik vind alleen dat ze geen aandeel zou moeten hebben in het opmaken van het lichaam.
En ik denk dat iemand van 14 moet leren eigen keuzes te maken, die soms heel moeilijk zijn.
pi_175677159
TS, heb je bij de ouders gecheckt of ze dit daadwerkelijk gevraagd hebben??
pi_175677170
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
Je moet ook een vooral aan je eigen kind denken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_175677179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:37 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

En ik denk dat iemand van 14 moet leren eigen keuzes te maken, die soms heel moeilijk zijn.
Ik denk het niet.
Dan verschillen wij daarover in mening.

Mijn kind zou het niet mogen.
pi_175677185
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:31 schreef mootie het volgende:

[..]

Ik zou het wel ‘fijn’ vinden om kleding uit te zoeken en aan te geven welke make-up ze droeg.
Ik zou het totaal niet ‘fijn’ vinden om zelf aan iemand te moeten gaan ‘werken’.
Het is best een behoorlijke opgave voor een kind, imo.
Dit is echt puur van "Ik zou het niet willen dus verbied het!!!"

Is het in je opgekomen dat anderen hier anders in kunnen staan dan jij?
pi_175677199
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:37 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

En ik denk dat iemand van 14 moet leren eigen keuzes te maken, die soms heel moeilijk zijn.
En ik denk dat een kind van 14 nóg veel minder goed de mogelijke impact hiervan kan inschatten dan een volwassene dat kan.
Tails tell tales
  dinsdag 12 december 2017 @ 19:40:49 #71
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175677255
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:34 schreef mootie het volgende:
En als ze het doet, moet ze het echt voor zichzelf doen. Niet voor iemand anders. Maar goed, het is niet zo dat er enorm veel tijd is om na te denken.
Nou, dat opmaken kan ook morgen. Als iedereen een paar uur verder is en heeft geslapen en de zon weer schijnt. Ik zie helemaal niet in waarom dit op stel en sprong zou moeten.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175677272
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:39 schreef Forbry het volgende:

[..]

En ik denk dat een kindvan 14 nóg veel minder goed de mogelijke impact hiervan kan inschatten dan een volwassene dat kan.
Dat dus.
Zij kan zichzelf heel volwassen vinden.
Maar feit is gewoon dat ze bepaalde dingen niet kan overzien.
pi_175677341
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:39 schreef Forbry het volgende:

En ik denk dat een kindvan 14 nóg veel minder goed de mogelijke impact hiervan kan inschatten dan een volwassene dat kan.
Dat kan, daarom stuur je haar er ook niet zonder gesprek en steun naar toe. Maar blind verbieden kan ook schade aanrichten.
pi_175677343
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:34 schreef koemleit het volgende:

[..]

Inderdaad ze is 14 geen 8. Wanneer moet ze geconfronteerd worden? Ze is al geconfronteerd met het nieuws van overlijden, ik denk echt dat het helpen met opmaken echt geen kwaad kan.

En haar dit ontzeggen is helemaal vreselijk dan ben jij degene die haar de laatste kans ontneemt dit te doen..
Ik zeg echt gewoon zelf laten kiezen.
Jij kent de dochter van TS?

Want het is nogal een sterke stelling die je inneemt.

Ik weet niet of het goed of slecht voor dochter is om die make up te doen. Ik ken haar niet. Maar vind het wel een taak van haar ouder(s) om na te gaan of dit echt een eigen wens en om te bespreken wat ze aan gaat treffen.

Ja, deze 14 jarige heeft al veel meegemaakt, ook de dood. Maar vermoedelijk heeft ze de dood nooit letterlijk aangeraakt. In zijn rauwe vorm gezien. En letterlijk mooier moeten maken.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175677368
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:32 schreef amaranta het volgende:

[..]

Van 14.
Die ook al afscheid heeft moeten nemen van der eigen moeder.
Het is nu gewoon misschien nog te vers om al geconfronteerd te worden met het dode lichaam.
Of misschien ook niet.

Echt, je kent dat kind niet eens en denkt het beter te weten dan dat kind zelf :')
pi_175677388
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:41 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dat dus.
Zij kan zichzelf heel volwassen vinden.
Maar feit is gewoon dat ze bepaalde dingen niet kan overzien.
En ik heb zélf helemaal niet zo veel moeite met dit soort zaken. Maar reken maar dat ik een aantal mensen (en dat waren dus volwassenen) ken die áchteraf zeiden, dat ze eea nóóit hadden willen zien... daar eigenlijk tot op de dag van vandaag nog last van hebben. En nogmaals, dit is nog meer dan alleen maar 'zien'. Ik vind echt niet dat dit van een kind van 14 mag worden gevraagd en als ouder hoor je je kind in dezen gewoon te beschermen vind ik.
Tails tell tales
pi_175677401
quote:
13s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:38 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Dit is echt puur van "Ik zou het niet willen dus verbied het!!!"

Is het in je opgekomen dat anderen hier anders in kunnen staan dan jij?
Ik zeg dan ook nergens dat hij het moet verbieden. Wel dat ik het niet zou willen, en me afvraag of het voor een kind van 14 een enorm goed idee is.
pi_175677414
Ik was 21 toen ik mijn beste maat opgebaard zag liggen. Dat was niet wat ik had willen zien. Spookte nog wel een tijd door mijn hoofd, dat beeld.

Dus, dan weet je dat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_175677438
quote:
13s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:45 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Of misschien ook niet.

Echt, je kent dat kind niet eens en denkt het beter te weten dan dat kind zelf :')
Nee, ik ken zijn dochter niet persoonlijk.
Maar ik weet 100% zeker dat ze nu niet rationeel kan denken. Dat moet haar vader nu doen.
En wat net ook al werd gezegd. Het hoeft niet stel op sprong nu.
Kan ook morgen.
Maar praat eerst. En handel niet uit emotie.
pi_175677442
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:40 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Nou, dat opmaken kan ook morgen. Als iedereen een paar uur verder is en heeft geslapen en de zon weer schijnt. Ik zie helemaal niet in waarom dit op stel en sprong zou moeten.
Blijkbaar wordt ze zometeen al weggebracht om de make-up te gaan doen.
pi_175677497
TS. Heb jij bij de ouders gecheckt of ze dit echt aan haar gevraagd hebben?
  dinsdag 12 december 2017 @ 19:53:27 #82
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175677583
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:48 schreef mootie het volgende:

[..]

Blijkbaar wordt ze zometeen al weggebracht om de make-up te gaan doen.
Ja, maar dat is omdat TS geen eigen inititatief heeft. Niet omdat het nu moet gebeuren.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175677773
Niet zo paniekerig. Dood hoort bij het leven. Haar vriendin opmaken kan heel goed helpen om te rouwen en te verwerken. Zelf heb ik op 15 jarige leeftijd een overleden vriendje, ook 15 jaar, geholpen om zijn kleding aan te doen en zijn oorring in te doen.

Was raar, maar ik was blij dat ik deze laatste moment voor hem iets kon betekenen. Het was mijn beste vriend!
pi_175677828
Nah ja, of je het uiteindelijk nou toestaat of niet, ga in ieder geval éérst goed met haar praten en vergewis je ervan dat ze dit puur doet omdat ze dat zelf graag wil, dat ze dit in géén geval uit een gevoel van verplichting naar die ouders toe doet.
Tails tell tales
pi_175677919
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:48 schreef mootie het volgende:

[..]

Blijkbaar wordt ze zometeen al weggebracht om de make-up te gaan doen.
Beste zou zijn als er ook andere vriendinnen bij zijn.
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 20:06:30 #86
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175677973
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:00 schreef thekolere het volgende:
Niet zo paniekerig. Dood hoort bij het leven. Haar vriendin opmaken kan heel goed helpen om te rouwen en te verwerken. Zelf heb ik op 15 jarige leeftijd een overleden vriendje, ook 15 jaar, geholpen om zijn kleding aan te doen en zijn oorring in te doen.

Was raar, maar ik was blij dat ik deze laatste moment voor hem iets kon betekenen. Het was mijn beste vriend!
Wist je dat hij zou gaan overlijden?
pi_175678022
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:06 schreef maily het volgende:

[..]

Wist je dat hij zou gaan overlijden?
Nee! Van zijn fiets gereden.
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 20:08:58 #88
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175678057
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:07 schreef thekolere het volgende:

[..]

Nee! Van zijn fiets gereden.
Dus ook geheel onverwacht ...
pi_175678058
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:48 schreef amaranta het volgende:

[..]

Nee, ik ken zijn dochter niet persoonlijk.
Maar ik weet 100% zeker dat ze nu niet rationeel kan denken. Dat moet haar vader nu doen.
En wat net ook al werd gezegd. Het hoeft niet stel op sprong nu.
Kan ook morgen.
Maar praat eerst. En handel niet uit emotie.
En haar vader schat in dat ze dat gewoon kan.

Vervolgens komt er hier spontaan een hysterische massa opdagen die doet alsof hij de bizarste beslissing ooit genomen heeft.

Gun die meid gewoon een rouwverwerking die ze in mag vullen naar eigen believe joh.
pi_175678078
Wat een bizarre vraag van die familie om dat aan een kind van 14 te vragen...

Maar om het dan te gaan verbieden... tsja... het kan ook wel een mooi moment van afscheid zijn voor haar...

Lastig parket.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_175678107
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En haar vader schat in dat ze dat gewoon kan.

Vervolgens komt er hier spontaan een hysterische massa opdagen die doet alsof hij de bizarste beslissing ooit genomen heeft.

Gun die meid gewoon een rouwverwerking die ze in mag vullen naar eigen believe joh.
Vader heeft nogal een pohi op FOK! wat betreft het nemen van beslissingen. Vandaar dat -vanuit het oogpunt van iemand die dat niet zo heeft gevolgd- ‘hysterische’ gedrag.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175678173
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:00 schreef thekolere het volgende:
Niet zo paniekerig. Dood hoort bij het leven. Haar vriendin opmaken kan heel goed helpen om te rouwen en te verwerken. Zelf heb ik op 15 jarige leeftijd een overleden vriendje, ook 15 jaar, geholpen om zijn kleding aan te doen en zijn oorring in te doen.

Was raar, maar ik was blij dat ik deze laatste moment voor hem iets kon betekenen. Het was mijn beste vriend!
Mooi dat je dat voor hem kon doen en fijn dat het goed voelde.

Weet je nog hoe en of je hierbij door mensen bent gesteund en voorbereid?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175678207
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 17:52 schreef 8777 het volgende:
Dochter heeft zich in haar kamer opgesloten, en ze wil met niemand praten.
Het nieuws is nog geen dag oud. Ik zou d'r voor nu gewoon wat tijd gunnen.

Zou zelf wss ook het liefst alleen zijn zo kort na zulk nieuws.
pi_175678242
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:13 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Het nieuws is nog geen dag oud. Ik zou d'r voor nu gewoon wat tijd gunnen.

Zou zelf wss ook het liefst alleen zijn zo kort na zulk nieuws.
Dit.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175678473
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En haar vader schat in dat ze dat gewoon kan.


Vader durft geen nee tegen zn dochter te zeggen omdat hij bang is dat zn prinsesje dan boos wordt op hem.
pi_175678507
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:12 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Mooi dat je dat voor hem kon doen en fijn dat het goed voelde.

Weet je nog hoe en of je hierbij door mensen bent gesteund en voorbereid?
Het moment dat ik hoorde dat hij overleden was viel ik flauw. Mijn moeder had verteld wat er ging gebeuren. Maar echte voorbereiding, nee dat niet. Wat ik raar vond is dat hij koud aanvoelde. Natuurlijk heb ik moeten slikken om die drempel over te gaan. Maar er waren nog twee vriendjes en domme puberale grappen. Zoals een ander vriendje aan mij vroeg: " durf jij zijn middelvinger omhoog te laten steken ", maar ook ontzettend gehuild.
pi_175678600
Het maakt nogal uit wat de laatste herinnering is die je hebt aan een overledene. Als dat een dood iemand is met mogelijk zichtbare verwondingen/ontbinding dan lijkt me dat (mogelijk) traumatisch voor een meisje van 14. Herinner haar liever zoals ze was, met een foto bijvoorbeeld.
pi_175678604
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:23 schreef thekolere het volgende:

[..]

Het moment dat ik hoorde dat hij overleden was viel ik flauw. Mijn moeder had verteld wat er ging gebeuren. Maar echte voorbereiding, nee dat niet. Wat ik raar vond is dat hij koud aanvoelde. Natuurlijk heb ik moeten slikken om die drempel over te gaan. Maar er waren nog twee vriendjes en domme puberale grappen. Zoals een ander vriendje aan mij vroeg: " durf jij zijn middelvinger omhoog te laten steken ", maar ook ontzettend gehuild.
Ik hoop dat de dochter van TS ook zo’n ervaring heeft. Buiten het flauwvallen dan :D
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 20:26:03 #99
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175678658
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:23 schreef thekolere het volgende:

[..]

Het moment dat ik hoorde dat hij overleden was viel ik flauw. Mijn moeder had verteld wat er ging gebeuren. Maar echte voorbereiding, nee dat niet. Wat ik raar vond is dat hij koud aanvoelde. Natuurlijk heb ik moeten slikken om die drempel over te gaan. Maar er waren nog twee vriendjes en domme puberale grappen. Zoals een ander vriendje aan mij vroeg: " durf jij zijn middelvinger omhoog te laten steken ", maar ook ontzettend gehuild.
"Goed" dat het zo ging .... hoort ook allemaal bij puberen .... en fijn dat jullie dat samen hebben gedaan.
pi_175678917
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:30 schreef Mojo.jojo het volgende:
Er staat 14 jaar, dat is jong, maar als ik me niet vergis heeft dit kind de levenservaring van een volwassene. De uitvaartverzorgers zullen er vast bij zijn. Hopelijk helpt het in het verwerkingsproces. Sterkte.
in een situatie als dit moet je dat soort dingen niet inschatten maar allemaal duidelijk checken etc
Wie is er bij, wil je dat etc
Alles 12x checken want het is nooit meer terug te draaien

Niet denken dat er wel iemand bij is die weet wat ie doet of zo omdat je dat nou eenmaal logisch vind
Of inschatten dat je dochter ja zei omdat ze het zelf wil
Alles bevragen. Dit is waarom kinderen ouders hebben. Doe dan ook eens wat
pi_175678983
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:32 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ze is dood en moet opgemaakt worden. Dat soort dingen komen nou eenmaal voorbij op zo'n moment.

Kinderen van 14 iets verbieden en emoties erbij op gaan gooien lijkt me helemaal onverstandig.

Iedereen rouwt op z'n eigen manier, misschien heb jij enorme angst voor de dood of afkeer van doden, maar voor iemand die ook haar moeder is verloren kan zoiets helend werken. Ik was op mijn 14e ook niet in de war van een lijk en ben blij dat ik afscheid heb kunnen nemen met een open kist, hoewel iedereen wilde dat ik het niet deed. Je kind beschermen is niet zorgen dat ze nooit wat overkomt, maar dat ze leren omgaan met pijn en verdriet, het is namelijk onvermijdelijk.
een open kist is echt anders dan een koud en stijf lichaam moeten opmaken
pi_175679102
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En haar vader schat in dat ze dat gewoon kan.

Vervolgens komt er hier spontaan een hysterische massa opdagen die doet alsof hij de bizarste beslissing ooit genomen heeft.

Gun die meid gewoon een rouwverwerking die ze in mag vullen naar eigen believe joh.
hoezo? Die vader schat nooit wat in, die kachelt maar wat door het leven met de slechtste opvoedstrategieen ooit
Hij heeft niks gecheckt, bevraagd, besproken
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:36:20 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175679127
Laat je dochter niet onder drik zetten TS. Geef duidelijk aan dat wanneer ze het niet ziet zityen, al is het op het laatste moment, dat oké is. Het is geen schande om weg te lopen bij zoiets als je het niet trekt. Zeg haar dat. Haal haar op als ze belt, of sta gewoon al klaar met de auto.
pi_175679186
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:33 schreef Allures het volgende:

een open kist is echt anders dan een koud en stijf lichaam moeten opmaken
Het was dan ook niet de open kist wat de vergelijking was, maar het feit dat anderen je dingen willen verplichten omdat je er nog niet klaar voor zal zijn.
pi_175679190
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:33 schreef Allures het volgende:

[..]

een open kist is echt anders dan een koud en stijf lichaam moeten opmaken
Ja joh. Krankzinnig dit.
pi_175679353
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:37 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Het was dan ook niet de open kist wat de vergelijking was, maar het feit dat anderen je dingen willen verplichten omdat je er nog niet klaar voor zal zijn.
dat is wat ouders doen. Die inschatting moeten maken
Het is niet een volwassene waar je voor bepaald

Puberbreinen kunnen bijvoorbeeld gevolgen niet overzien. Daar moet je bij helpen
pi_175679524
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:42 schreef Allures het volgende:

dat is wat ouders doen. Die inschatting moeten maken
Het is niet een volwassene waar je voor bepaald

Puberbreinen kunnen bijvoorbeeld gevolgen niet overzien. Daar moet je bij helpen
Eens, helpen. Ik zou het alleen niet per definitie verbieden, want ze heeft al een keus gemaakt. Ik zou weigeren extra drama te maken, maar zou wel goed de gevolgen schetsen en er elke seconde voor zorgen dat er steun bij is.
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:48:12 #108
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_175679559
TS zit allang in het uitvaartcentrum
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:49:06 #109
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_175679595
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:47 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Eens, helpen. Ik zou het alleen niet per definitie verbieden, want ze heeft al een keus gemaakt. Ik zou weigeren extra drama te maken, maar zou wel goed de gevolgen schetsen en er elke seconde voor zorgen dat er steun bij is.
Dat is dus nog maar de vraag. Hij heeft niet eens met haar gesproken.
Maargoed. Ik hou er over op. Ik heb gezegd wat ik zeggen wilde.
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:50:01 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175679625
De vraag is of het meisje uit vrije wil heeft toegezegd. Als haar is gevraagd "wil jij dat doen, dat zou je vriendin hebben gewild" is dat emotionele chantage. Daarom: bied een goede uitweg als ze zich bedenkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 12-12-2017 20:56:14 ]
  dinsdag 12 december 2017 @ 20:50:42 #111
149959 SQ
snelle trees
pi_175679654
Ik zou sowieso mee gaan en er gewoon bij blijven. Maar ik vind het ook een raar verhaal. Ik kan me echt niet voorstellen dat ouders dat vragen aan zo'n meisje eigenlijk.
disclaimer
pi_175680200
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:38 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik denk het niet.
Dan verschillen wij daarover in mening.

Mijn kind zou het niet mogen.
Ik het haar niet meteen verbieden. Als zij het prettig vind... Waarom niet? Iedereen rouwt op zijn eigen manier. Ik zou wel eerst met haar praten dat het best schokkend kan zijn. Maar verder mag ze het zelf kiezen...
Smile and be happy!
pi_175680392
Ik zou het wel verbieden. Van het niet doen krijgt ze hoogstwaarschijnlijk alleen spijt en geen trauma, andersom wel
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:20:31 #114
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_175680737
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
Het is jouw taak om de belangen van je dochter te behartigen. Die zou je boven alles moeten laten prevaleren.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_175680819
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En haar vader schat in dat ze dat gewoon kan.

Vervolgens komt er hier spontaan een hysterische massa opdagen die doet alsof hij de bizarste beslissing ooit genomen heeft.

Gun die meid gewoon een rouwverwerking die ze in mag vullen naar eigen believe joh.
Jij hebt vertrouwen in het oordeel van een vader die dit ZONDER enig gesprek met zijn dochter laat gebeuren met DIT (het onderstaande) als argument?:

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat ze dit zelf ook wil. Ik vind het ook geen goed idee, maar tegen ouders die net hun kind verloren hebben ga je geen nee zeggen. Ik durf ook niet te zeggen dat ik het liever niet heb.
Die de belangen van die ouders (op dit moment) belangrijker vindt dan de belangen van zijn dochter? Serieus???
Tails tell tales
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:22:59 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175680835
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:05 schreef Shakaloha het volgende:

[..]

Ik het haar niet meteen verbieden. Als zij het prettig vind... Waarom niet? Iedereen rouwt op zijn eigen manier. Ik zou wel eerst met haar praten dat het best schokkend kan zijn. Maar verder mag ze het zelf kiezen...
Zonder in details te treden: met een pas overleden lichaam kunnen vreemde dingen gebeuren die ronduit schokkend kunnen zijn voor wie het niet verwacht. Als in: het lichaam lijkt nog te leven (door chemische processen).
Ik zou het niemand laten doen zonder goede voorlichting vooraf.
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:25:47 #117
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_175680942
Ik heb enige twijfels bij dit topic :')
pi_175681169
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:25 schreef RickoKun het volgende:
Ik heb enige twijfels bij dit topic :')
Wat is er mis met de verzonnen topics van Ouder1??
pi_175681251
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zonder in details te treden: met een pas overleden lichaam kunnen vreemde dingen gebeuren die ronduit schokkend kunnen zijn voor wie het niet verwacht. Als in: het lichaam lijkt nog te leven (door chemische processen).
Ik zou het niemand laten doen zonder goede voorlichting vooraf.
Dit gebeurt niet zonder het welbevinden van professionals lijkt mij.
pi_175681336
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:22 schreef Forbry het volgende:

[..]

Jij hebt vertrouwen in het oordeel van een vader die dit ZONDER enig gesprek met zijn dochter laat gebeuren met DIT (het onderstaande) als argument?:

[..]

Die de belangen van die ouders (op dit moment) belangrijker vindt dan de belangen van zijn dochter? Serieus???
Ik was het niet zelf die stelde dat het oordeel bij de ouder zou moeten liggen.

Ik pleit er al het hele topic voor de keuze aan haar te laten.
pi_175681409
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:25 schreef RickoKun het volgende:
Ik heb enige twijfels bij dit topic :')
Pas maar op of je krijgt het aan de stok met gullible mootie.
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:47:03 #122
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_175681650
Toch nog 1 ding. Ik kon me herinneren dat je dochter niet in haar eigen bed durfde te slapen na het zien van een enge film. En nu sta je toe dat ze het lichaam van haar beste vriendin gaat opmaken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 12 december 2017 @ 21:56:59 #123
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175681955
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:35 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Dit gebeurt niet zonder het welbevinden van professionals lijkt mij.
Die kunnen er ook niets aan doen, het kan niet voorspeld worden en het kan niet voorkomen worden. Er zijn zoveel dingen die *kunnen* gebeuren, de meeste zijn echter zeldzaam.
Als iemand echt wil zullen ze het zeker niet tegenhouden, maar of een 13-jarige beseft wat ze gaat doen en wat er kàn gebeuren, betwijfel ik (de meeste volwassenen hebben geen idee ook).
pi_175682490
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Ik was het niet zelf die stelde dat het oordeel bij de ouder zou moeten liggen.

Ik pleit er al het hele topic voor de keuze aan haar te laten.
Maar het is wel belangrijk om even te checken of het echt haar keuze is. Als die ouders dit haar op de man af hebben gevraagd kan ze ook het gevoel hebben gehad dat ze ze dat niet kon weigeren, terwijl ze er zelf eigenlijk niks voor voelt.
pi_175682540
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die kunnen er ook niets aan doen, het kan niet voorspeld worden en het kan niet voorkomen worden. Er zijn zoveel dingen die *kunnen* gebeuren, de meeste zijn echter zeldzaam.
Als iemand echt wil zullen ze het zeker niet tegenhouden, maar of een 13-jarige beseft wat ze gaat doen en wat er kàn gebeuren, betwijfel ik (de meeste volwassenen hebben geen idee ook).
Nee, maar als de kans dat zoiets gebeurt reëel is, dan lichten zij de personen in kwestie daar over in lijkt me.
pi_175682572
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:14 schreef Chai het volgende:

[..]

Maar het is wel belangrijk om even te checken of het echt haar keuze is. Als die ouders dit haar op de man af hebben gevraagd kan ze ook het gevoel hebben gehad dat ze ze dat niet kon weigeren, terwijl ze er zelf eigenlijk niks voor voelt.
True.
  dinsdag 12 december 2017 @ 22:22:52 #127
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175682793
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:15 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Nee, maar als de kans dat zoiets gebeurt reëel is, dan lichten zij de personen in kwestie daar over in lijkt me.
Het is altijd reëel maar je kunt er nooit zeker van zijn. Schrikken is het altijd.
Je wilt er vermoedelijk ook niet over horen als het je beste vriendin is.
pi_175682817
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:30 schreef Mojo.jojo het volgende:
Er staat 14 jaar, dat is jong, maar als ik me niet vergis heeft dit kind de levenservaring van een volwassene. De uitvaartverzorgers zullen er vast bij zijn. Hopelijk helpt het in het verwerkingsproces. Sterkte.
Dus dat meisje zit al in de zeer slechte en zeer trieste situatie dat ze veels te vroeg/snel volwassen heeft moeten worden en in plaats van dat je haar, ondanks alle ellende, nu juist nog zo veel mogelijk haar echte leeftijd probeert te laten zijn, wil je er alleen nog maar een schep bovenop doen?
Tails tell tales
pi_175683891
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 20:36 schreef Lunatiek het volgende:
Laat je dochter niet onder drik zetten TS. Geef duidelijk aan dat wanneer ze het niet ziet zityen, al is het op het laatste moment, dat oké is. Het is geen schande om weg te lopen bij zoiets als je het niet trekt. Zeg haar dat. Haal haar op als ze belt, of sta gewoon al klaar met de auto.
Ze is er naar toe geweest, ik ben meegegaan, er waren ook andere vriendinnetjes, dochter was niet bang maar wel heel erg verdrietig, nu ze haar heeft gezien kan ze het pas echt geloven. Uitvaartverzorgers waren erbij en die hebben haar opgemaakt op de aanwijzingen van de meisjes. Ze lag er heel mooi bij, alsof ze gewoon lag te slapen.
Dat opmaken moest vandaag gebeuren omdat ze morgen opgebaard wordt voor bezoek, het lichaam was pas vanmiddag vrijgegeven.
pi_175683970
Ik vind het echt heel erg voor je dochter dat dit soort dingen goed gaan ondanks haar vader ipv dankzij haar vader
pi_175684042
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ze is er naar toe geweest, ik ben meegegaan, er waren ook andere vriendinnetjes, dochter was niet bang maar wel heel erg verdrietig, nu ze haar heeft gezien kan ze het pas echt geloven. Uitvaartverzorgers waren erbij en die hebben haar opgemaakt op de aanwijzingen van de meisjes. Ze lag er heel mooi bij, alsof ze gewoon lag te slapen.
Dat opmaken moest vandaag gebeuren omdat ze morgen opgebaard wordt voor bezoek, het lichaam was pas vanmiddag vrijgegeven.
Hopelijk helpt het haar in de verwerking. Zo te lezen is het door het uitvaartcentrum zorgvuldig aangepakt. Haar vriendinnen waren erbij en de uitvaartverzorgers maakten de overledene op.
Waren dit dingen die jij vooraf wist of gevraagd had? Zo nee: daar zit jouw rol als ouder! Het kind denkt daar niet bij na, jij moet zorgen dat je voldoende info hebt om haar goed voor te bereiden op wat haar daar te wachten staat. Zodat ze een geïnformeerde keuze kan maken.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_175684266
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:11 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Hopelijk helpt het haar in de verwerking. Zo te lezen is het door het uitvaartcentrum zorgvuldig aangepakt. Haar vriendinnen waren erbij en de uitvaartverzorgers maakten de overledene op.
Waren dit dingen die jij vooraf wist of gevraagd had? Zo nee: daar zit jouw rol als ouder! Het kind denkt daar niet bij na, jij moet zorgen dat je voldoende info hebt om haar goed voor te bereiden op wat haar daar te wachten staat. Zodat ze een geïnformeerde keuze kan maken.
Ik weet het zelf pas sinds vanmiddag dat ze dood is, het was nogal kort dag om die moeder te bellen en te vragen wat de bedoeling was. Uiteraard heb ik het wel gevraagd voor we mee naar achter gingen. Ik denk niet dat dit haar slecht heeft gedaan.
pi_175684462
Heftig, sterkte. Ik hoop dat je dochter het kan verwerken.
Weggegaan en opgerot
  Spellchecker dinsdag 12 december 2017 @ 23:40:05 #134
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175684651
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ze is er naar toe geweest, ik ben meegegaan, er waren ook andere vriendinnetjes, dochter was niet bang maar wel heel erg verdrietig, nu ze haar heeft gezien kan ze het pas echt geloven. Uitvaartverzorgers waren erbij en die hebben haar opgemaakt op de aanwijzingen van de meisjes. Ze lag er heel mooi bij, alsof ze gewoon lag te slapen.
Dat opmaken moest vandaag gebeuren omdat ze morgen opgebaard wordt voor bezoek, het lichaam was pas vanmiddag vrijgegeven.
Heftig ... goed dat je bent meegegaan!
pi_175684875
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik was 21 toen ik mijn beste maat opgebaard zag liggen. Dat was niet wat ik had willen zien. Spookte nog wel een tijd door mijn hoofd, dat beeld.

Dus, dan weet je dat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar is het beter dan iemand niét meer zien? Voor mij hoort het wel een beetje bij afscheid nemen van iemand die dichtbij staat.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175684907
Ik was niet zo'n make up puber, maar kan me voorstellen dat wanneer je dat wel bent je ook on fleek opgebaard wilt liggen en dt het mooi is dat voor iemand te kunnen doen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:56:45 #137
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_175684970
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik was niet zo'n make up puber, maar kan me voorstellen dat wanneer je dat wel bent je ook on fleek opgebaard wilt liggen en dt het mooi is dat voor iemand te kunnen doen.
Eens :Y
Onder begeleiding uiteraard
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_175685121
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:08 schreef Allures het volgende:
Ik vind het echt heel erg voor je dochter dat dit soort dingen goed gaan ondanks haar vader ipv dankzij haar vader
Wie ben jij om te oordelen over hem en de opvoeding van zijn dochter?
  woensdag 13 december 2017 @ 03:52:32 #139
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175686325
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:28 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Heftig, sterkte. Ik hoop dat je dochter het kan verwerken.
Dat. Ik denk niet dat de volwassenen goed hebben nagedacht bij de aanpak hiervan. Dan bedoel ik vooral de ouders van de vriendin. Wat een harteloze, asociale mensen om jonge mensen onder druknte zetten. Dan snap je die daad van die vriendin ineens een stuk beter.

Hou je dochter in de gaten voor ze de volgende is. Ze heeft nu het "goede" voorbeeld gekregen van haar vriendin.
  woensdag 13 december 2017 @ 03:56:41 #140
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175686338
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:50 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Maar is het beter dan iemand niét meer zien? Voor mij hoort het wel een beetje bij afscheid nemen van iemand die dichtbij staat.
Er is een verschil tussen iemand netjes in de kist te zien liggen voor een laatste afscheid, opgemaakt en wel, en zelf het onopgemaakte lijk toonbaar maken. Er is een reden dat de doden eerst toonbaar worden gemaakt voordat ze opgebaard worden... Oogjes dichtgelijmd, mond dichtgenaaid, dikke pancake, etc.
  woensdag 13 december 2017 @ 06:48:52 #141
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175686735
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 19:02 schreef Allures het volgende:

[..]

de fuck! Dat zou ik haar niet laten doen
Het lijkt me super traumatisch en iets dat ze misschien zelf niet goed in kan schatten

Begrafenisondernemers kunnen dit ook echt prima
Ik vind het prachtig en het hoeft helemaal traumatisch te zijn. Het kan haar zelfs juist helpen.
Wel onder begeleiding, maar dat kan de uitvaartverzorger echt wel.
***
pi_175686741
Wat een bijzondere beslissing van die ouders om alle vriendinnen erbij te vragen.
Ik hoop dat je dochter dit alles een plek kan geven.
  woensdag 13 december 2017 @ 07:02:02 #143
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175686766
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 21:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zonder in details te treden: met een pas overleden lichaam kunnen vreemde dingen gebeuren die ronduit schokkend kunnen zijn voor wie het niet verwacht. Als in: het lichaam lijkt nog te leven (door chemische processen).
Ik zou het niemand laten doen zonder goede voorlichting vooraf.
Tsjongejonge wat een hysterische reactie(s).
A) de kans dat dat gebeurt is echt minimaal, zeker bij een lichaam dat gekoeld is en wordt

Maar verder, ook op de rest van de reacties:

B) ze laten dat meisje echt niet in d’r uppie bij haar vriendin om dit te doen

C) de uitvaartverzorger zal hier echt niet in mee gaan als daar een compleet verwrongen lichaam ligt.

Je mag er vanuit gaan dat het meisje keurig gewassen en gekleed is en als de vriendinnen bijvoorbeeld samen uren over make-up konden praten is het, vind ik dan, een mooi verzoek om de vriendin te vragen haar op te maken zoals ze dat zelf altijd deed.

En ja, ik zou als ouder vragen of ook ik er bij mocht zijn, naast de ouders van het overleden meisje en de uitvaartverzorger.

Maar verbieden? No way. Als ze zelf niet had gewild, prima. Dan had ik proberen voorstellen om aan degene die het dan doet uit te leggen hoe ze het moet doen bijvoorbeeld, maar als ze okk dat niet had gewild, ook goed.

Maar echt, wat een overtrokken reacties hier allemaal. We hebben het hier over een overleden iemand. Meer niet. Die er gewoon rustig bij ligt.

/mosterd-na-de-maaltijd :@ Ik reageer wat laat.

En voor degenen die zo paranoia reageren op de dood en doden kan ik het aanraden om eens te googelen op ‘order of the good death’. Een groep mensen die de mythes en angsten rondom dood probeert weg te nemen.
De ‘Ask a mortician’ serie op YouTube is ook een aanrader. :Y

[ Bericht 7% gewijzigd door BE op 13-12-2017 07:10:29 ]
***
pi_175686791
Lunatiek heeft het volgens mij nergens gehad over verbieden.
  woensdag 13 december 2017 @ 07:09:57 #145
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175686800
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:02 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Tsjongejonge wat een hysterische reactie(s).
A) de kans dat dat gebeurt is echt minimaal, zeker bij een lichaam dat gekoeld is en wordt

(...)

Maar echt, wat een overtrokken reacties hier allemaal. We hebben het hier over een overleden iemand. Meer niet. Die er gewoon rustig bij ligt.
Zolang het er rustig bijligt is er weinig aan de hand (als je de ingrepen negeert die zijn gedaan om dat zo te houden). Het punt is dat dat lijk daar ligt te rotten en dat gaat gepaard met chemische en biologische reacties waardoor zo'n lijk ineens kan bewegen.
Daar praat men liever niet over, want de dood is een taboe, maar als je je erin verdiept is de dood niet vreedzaam en rustig - in elk geval niet altijd.

Verder ontneem het kind de keuze een eigen laatste herinnering door het te dwingen het lijk te zien.
  woensdag 13 december 2017 @ 07:11:18 #146
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175686805
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:08 schreef Chai het volgende:
Lunatiek heeft het volgens mij nergens gehad over verbieden.
Ik had er reactie(s) van gemaakt omdat ik ook op de andere reacties doelde. Ik heb dat nu een beetje verduidelijkt.
***
pi_175686806
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 18:56 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik breng dochter zo naar het uitvaartcentrum, de ouders hebben gevraagd of ze haar vriendin op wil maken.
Dochter ziet er tegenop maar ze gaat het wel doen. Mijn arme jong.
Wees eerlijk en ben er gewoon. Praten kan later. Knuffel haar. Heb aandacht en liefde. Ben bang dat je even niet zo veel kunt doen verder.
Whatever...
  woensdag 13 december 2017 @ 07:12:34 #148
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175686807
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:08 schreef Chai het volgende:
Lunatiek heeft het volgens mij nergens gehad over verbieden.
Klopt. Ik had het over op basis van goede voorlichting een keuze maken, en er rekening mee houden dat het meisje zich door druk van de nabestaanden verplicht zal voelen iets te doen wat ze niet wil.

Maar goed. Nu is het wachten op de nachtmerries of erger.
  woensdag 13 december 2017 @ 07:15:35 #149
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_175686812
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zolang het er rustig bijligt is er weinig aan de hand (als je de ingrepen negeert die zijn gedaan om dat zo te houden). Het punt is dat dat lijk daar ligt te rotten en dat gaat gepaard met chemische en biologische reacties waardoor zo'n lijk ineens kan bewegen.
Daar praat men liever niet over, want de dood is een taboe, maar als je je erin verdiept is de dood niet vreedzaam en rustig - in elk geval niet altijd.

Verder ontneem het kind de keuze een eigen laatste herinnering door het te dwingen het lijk te zien.
Echt, je overdrijft schromelijk. Ja, het kan gebeuren, maar het is een zeldzaamheid. En ik weet waar ik het over heb, ik heb 10 jaar geleden de uitvaartopleiding gedaan. Ben er toen niet in gaan werken, want kinderen.
Nu start in in januari opnieuw met een (andere) uitvaartopleiding om daarna wel zsm in het vak aan de slag te gaan.
***
  woensdag 13 december 2017 @ 07:21:19 #150
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175686835
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:02 schreef Brighteyes het volgende:

En voor degenen die zo paranoia reageren op de dood en doden kan ik het aanraden om eens te googelen op ‘order of the good death’. Een groep mensen die de mythes en angsten rondom dood probeert weg te nemen.
De ‘Ask a mortician’ serie op YouTube is ook een aanrader. :Y
Rationeel gezien is er weinig aan de hand, maar het gaat hier om iets emotioneels. En niet zomaar een dooie vriendin, maar een die zelfmoord pleegde. Dan ben je als 13-jarige (die al de nodige shit in haar leven heeft meegemaakt) met iets anders bezig dan met het rationaliseren van angsten of taboes.
Eerlijk gezegd lijkt het me een kwestie van tijd voor ze het voorbeeld van haar vriendin wil gaan volgen, vooral door deze vriendinnenactie. Eén keer echt shinen en in het middelpunt van de belangstelling staan, al ben je dood. En daarna geen ellende meer. Er zijn er die het voor minder doen.
  woensdag 13 december 2017 @ 07:24:20 #151
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175686852
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:15 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Echt, je overdrijft schromelijk. Ja, het kan gebeuren, maar het is een zeldzaamheid. En ik weet waar ik het over heb, ik heb 10 jaar geleden de uitvaartopleiding gedaan. Ben er toen niet in gaan werken, want kinderen.
Nu start in in januari opnieuw met een (andere) uitvaartopleiding om daarna wel zsm in het vak aan de slag te gaan.
Zeldzaamheid wil niet zeggen dat het nooit voorkomt. Daarom leer je erover bij die opleiding, zodat je je niet de pleuris schrikt als het voorkomt. En daarom zou je mensen die assisteren het ook moeten vertellen.

Overdrijven is nodig omdat nuance bij TS en anderen niet doorkomt.
  woensdag 13 december 2017 @ 07:30:36 #152
149959 SQ
snelle trees
pi_175686878
Slotje op verzoek ts.
Ik heb tevens het verzoek aan de ts om de volgende keer eens na te denken voor je een topic opent: wat probeer je met je topic te bereiken?

En dan ook eens te reageren op de vele reacties die wél oprecht zijn :)
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')