--------------
Dkay + DJ Lee - Manipulate the Universe [Atlas Recordings]
De tune begint met wat zweverige atmos synths en een subtiel breakje, dat meteen vaart in het geheel zet. De intro doet nogal 'episch' aan, à la high contrast tracks (zoals in Return of Forever). Dan: Breakdown. Wat weggemoffelde piano-aanslagen banen zich een weg langs de synths, en een vocal die nogal melancholisch 'oh' schijnt te verzuchten doet je verlangen naar de drop. Langzaam werken we naar die drop toe, en de break wordt gefiltert. Hier geldt: hoge tonen eerst! Dan dropt 'ie, en dezelfde break die net gefiltert werd, raast door! Jullie kennen hem wel, 't is de amen-break. Zodra de tune dropt hoor je de melodie, die op zich niet zoveel voorstelt, maar de atmos vibe erg goed aanvult (welke heel wat maten later pas weer terugkomt), en de tune wat meer ritme schijnt te geven.
Dan ineens vanuit het niets een (dwars?)fluit die het sausje op de melodie is. Lang stil blijven staan bij dit prachtige samenspel kunnen we helaas niet, want we gaan weer richting de breakdown. De tweede break brengt verandering in het geheel, en dat is fijn. Lee en DKay zijn niet lui geweest! Een gitaarmelodietje, dat niet zou misstaan in een willekeurige brazil tune tokkelt zn weg de tune in. Een lekkere beat schaart zich erbij, en ook de fluit en de atmos-vibe komt weer terug. Tijd om te droppen: De amen is terug! De tweede drop is voller en naar mijn mening, daardoor beter dan de eerste. Het gitaarloopje blijft doorlopen, maar langzaam maar zeker lijkt de tune te worden uitgekleed. Toch lijk je steeds verder de melodie te worden ingezogen door die paar extra samples die (zo verborgen als ze klinken) je als spacey soundeffects kan omschrijven.
-----------
Disclaimertje:
Deze review is mijn persoonlijke mening, oftewel: "ik vind", en niet: "het is". Ik heb deze review geschreven na een paar maal na een stukje van dj nymfo's set @ ruffrhythmz te hebben geluisterd. Deze is te downloaden @ www.ruffrhythmz.com, of te streamen in real-audio @ http://ruffrhythmz.takeover.nl/20021212/RR_20021212_2.ram. Zo rond 31 minuten hoor je de tune.
Doordat ik geen volledige cleane versie van het nummer heb kunnen luisteren, kunnen er fouten in de recensie staan: gelieve je daar niet aan te storen.
quote:Ja maar daar gaat het toch niet om
Op vrijdag 20 december 2002 05:06 schreef MurW het volgende:
mooie disclaimer!!!!!
ik vind juist die melodie na de break wel grappig, een soort orgel met een subbass eronder!!! heel vrolijk met die dwarsfluit!!!
en met dat gitaartje, langzame beat!!!
op een gegeven moment alles bijelkaar!
dope plaat hoor!
over de recensie
als je dit vaker doet en je begint te produceren (misschien doe je dat al?), kun je makkelijk dingen oppakken en daar weer iets zelf meedoen!!!
Lekkere beats. Geweldige break.
quote:Dat is ook de bedoeling..
Op zaterdag 21 december 2002 09:26 schreef Acathla het volgende:
De pleures breekt wel uit na de break zeg!!!
Het blijft drum&bass he?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |