FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Code Rood : zware sneeuwval verwacht #3
Bart2002maandag 11 december 2017 @ 22:03
Het KNMI heeft vanwege de verwachte forse sneeuwval en gladheid voor zondag vanaf 10.00 uur code oranje afgekondigd voor het hele land, met uitzondering van Zeeland en de Waddeneilanden. Daarnaast kunnen er in de middag vooral in het zuiden en midden van het land zware windstoten voorkomen van 75 kilometer per uur, aan de kust mogelijk zelfs 90 kilometer per uur. In het midden en oosten van het land is het vanavond en vannacht al glad.

De ANWB adviseert automobilisten daarom morgen niet de weg op te gaan als dat niet noodzakelijk is. De organisatie zet morgen extra mensen in, omdat er zo'n tien procent meer pechgevallen worden verwacht dan op een normale zondag.

Minder treinen, minder vluchten
In verband met het verwachte winterweer rijden er morgen in heel Nederland minder treinen. De NS zegt vanwege de verwachte overlast het zekere voor het onzekere te nemen. Reizigers moeten rekening houden met langere reistijden en drukte in de trein. Bovendien gaat morgen de dienstregeling voor 2018 in, wat betekent dat veel vertrektijden zijn gewijzigd.

De KLM heeft op Schiphol voor morgenochtend 94 retourvluchten op Europese bestemmingen geannuleerd vanwege de verwachte sneeuwval en stevige wind. Reizigers kunnen gedurende de dag te maken krijgen met vertraging.

Schiphol adviseert reizigers voor vertrek hun vertrektijden na te kijken. Er zullen zeker in de ochtend minder vliegtuigen opstijgen en landen omdat er minder banen beschikbaar zijn. Ook vraagt de Schiphol reizigers rekening te houden met een langere reistijd naar de luchthaven.
https://nos.nl/artikel/22(...)-door-sneeuwval.html

En game on. Het onderwerp "winterbanden" is hier overigens niet toegestaan. Dank.
Zolderkamermaandag 11 december 2017 @ 22:04
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 22:00 schreef Klummie het volgende:

[..]

Wat moet ik zien?
Roze olifanten en bananen.. :Y *O*
Bart2002maandag 11 december 2017 @ 22:05
Ik twijfel eraan of we kunnen spreken van een wanprestatie van NS of niet... Men wekte i.i.g. de indruk om er "klaar voor te zijn"en zakt vervolgens volledig door het ijs. Dromen als een Reus. Presteren als een Dwerg.
Buurtzwaanmaandag 11 december 2017 @ 22:06
Als ik de beelden op tv zie kan me bijna niet voorstellen dat het zo erg heeft gesneeuwd vandaag. Hier heeft het maar wat geregend.
Bart2002maandag 11 december 2017 @ 22:09
DQyOboLUEAABQnJ.jpg
Ringomaandag 11 december 2017 @ 22:35
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
Ik twijfel eraan of we kunnen spreken van een wanprestatie van NS of niet... Men wekte i.i.g. de indruk om er "klaar voor te zijn"en zakt vervolgens volledig door het ijs. Dromen als een Reus. Presteren als een Dwerg.
Wat mij aan NS het meeste ergert, is de algehele desinformatie. Stationomroep is óf stil óf verkoopt nietszeggende algemeenheden en vrijwel alle personeel, als het al aanwezig is, loopt rond met een air van 'vraag mij niks want ik weet het óók niet'. Iedereen lijkt zich te verschuilen achter de logheid en bureaucratie van de organisatie, het slechte management of gewoon de onvoorspelbare omstandigheden. Er is geen leiderschap, iedereen rotzooit maar wat aan, in de hoop dat alle falen in de corporate publiekscampagnes wel weer zo'n beetje wordt rechtgebreid.
skrnmaandag 11 december 2017 @ 22:56
Zal morgen druk worden op de weg denk ik. Extra verkeer omdat niet iedereen vandaag heeft gereisd of vervoerd wat ie moest doen.
Morriganmaandag 11 december 2017 @ 23:22
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
Ik twijfel eraan of we kunnen spreken van een wanprestatie van NS of niet... Men wekte i.i.g. de indruk om er "klaar voor te zijn"en zakt vervolgens volledig door het ijs. Dromen als een Reus. Presteren als een Dwerg.
De NS is natuurlijk ook behoorlijk afhankelijk van Prorail. Volgens mij waren er vooral veel wisselstoringen.
Aardbeientaartjesmaandag 11 december 2017 @ 23:25
Het heeft hier uuuuuuren gesneeuwd en er ligt een hele dikke laag. Dat zal morgen vast weer gezeur opleveren met vervoer.
#ANONIEMmaandag 11 december 2017 @ 23:27
Plots run op winterbanden
Zolderkamermaandag 11 december 2017 @ 23:30
23:02: Weerupdate: De waarschuwing vanwege extreem en gevaarlijk weer (code rood) geldt tot middernacht, laat het KNMI weten. De sneeuw trekt maandagavond oostwaarts het land uit. Dinsdag geldt in het hele land nog wel code geel vanwege kans op gladheid, overdag is het half bewolkt en kunnen er nog enkele winterse buien vallen. https://www.rtvnoord.nl/n(...)de-rood-in-Groningen
Thinkk-Pinkkmaandag 11 december 2017 @ 23:39
Zou vandaag eigenlijk terug naar Schiphol vliegen. Dat ging hem niet worden. Zit volgens mij op de enige plek van Europa zonder sneeuw momenteel.
MakkieRdinsdag 12 december 2017 @ 05:03
Moet je eigenlijk niet bij een rode rood situatie werkgevers verplichten hun bedrijf te sluiten waar het kan? Dan heb je als werknemer meer draagkracht om thuis te mogen blijven.
kreedinsdag 12 december 2017 @ 07:00
Onweer :D
Janneke141dinsdag 12 december 2017 @ 07:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 05:03 schreef MakkieR het volgende:
Moet je eigenlijk niet bij een rode rood situatie werkgevers verplichten hun bedrijf te sluiten waar het kan? Dan heb je als werknemer meer draagkracht om thuis te mogen blijven.
Dat lijkt mij niet. Werkgevers kunnen dat prima zelf, het kan lang niet bij alle werkgevers (ziekenhuis?) en de situatie kan lokaal zeer verschillend zijn.
Ingolstadtdinsdag 12 december 2017 @ 07:09
Krantenwijk was weer fantastisch.
Loekie1dinsdag 12 december 2017 @ 07:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 07:09 schreef Ingolstadt het volgende:
Krantenwijk was weer fantastisch.
Glad overal?
Ringodinsdag 12 december 2017 @ 07:45
Toch grappig dat sommige automobilisten de morning after alle schade van gisteren denken te moeten inhalen en rijden alsof ze meespelen in the Dukes of Hazard. :').
hertogjan_lekkermandinsdag 12 december 2017 @ 08:41
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 december 2017 07:45 schreef Ringo het volgende:
Toch grappig dat sommige automobilisten de morning after alle schade van gisteren denken te moeten inhalen en rijden alsof ze meespelen in the Dukes of Hazard. :').
(redbull) renault's zeker? Allemaal broers en zussen van Max
Ingolstadtdinsdag 12 december 2017 @ 09:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 07:19 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Glad overal?
Meer combinatie ijs+sneeuw. Beetje ploegen.

:(
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 12 december 2017 @ 10:25
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 23:22 schreef Morrigan het volgende:

[..]

De NS is natuurlijk ook behoorlijk afhankelijk van Prorail. Volgens mij waren er vooral veel wisselstoringen.
Er is natuurlijk geen enkel excuus voor wisselstoringen op zo'n grote schaal als wat er de afgelopen dagen weer heeft plaatsgevonden.

Ik hoorde op de radio dat in sommige gebieden bij 30% van de wissels de verwarming niet werkte. Dan heb je gewoon je onderhoud niet op orde. Als op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt, en bijna 1 op de 3 werken niet dan zou er iemand op het matje moeten komen.Daar is geen enkel excuus voor behalve slecht onderhoud.
Chernadinsdag 12 december 2017 @ 10:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Er is natuurlijk geen enkel excuus voor wisselstoringen op zo'n grote schaal als wat er de afgelopen dagen weer heeft plaatsgevonden.

Ik hoorde op de radio dat in sommige gebieden bij 30% van de wissels de verwarming niet werkte. Dan heb je gewoon je onderhoud niet op orde. Als op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt, en bijna 1 op de 3 werken niet dan zou er iemand op het matje moeten komen.Daar is geen enkel excuus voor behalve slecht onderhoud.
https://www.rtvutrecht.nl(...)io-utrecht-plat.html

Ergens had ik gelezen 66 wisselstoringen en dan heb je de seinstoringen niet eens meegenomen.
Dan kan er inderdaad niet veel meer rijden.
Klummiedinsdag 12 december 2017 @ 10:39
Uit 2012:

https://www.volkskrant.nl(...)-de-wissel~a3172288/

Nog steeds niets veranderd, prutsers. :W
Elziesdinsdag 12 december 2017 @ 10:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Er is natuurlijk geen enkel excuus voor wisselstoringen op zo'n grote schaal als wat er de afgelopen dagen weer heeft plaatsgevonden.

Ik hoorde op de radio dat in sommige gebieden bij 30% van de wissels de verwarming niet werkte. Dan heb je gewoon je onderhoud niet op orde. Als op het moment dat je het daadwerkelijk nodig hebt, en bijna 1 op de 3 werken niet dan zou er iemand op het matje moeten komen.Daar is geen enkel excuus voor behalve slecht onderhoud.
Het is iedere keer weer een drama. Ik vindt dat pro-rail moet worden opgeheven en moet worden uitbesteed aan beter functionerend bedrijf.

Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.

Qua openbaar vervoer doet Nederland niet onder voor een gemiddeld ontwikkelingsland. Gestrande reizigers die uren moeten wachten of zelfs niet meer thuis kunnen komen. Opeengepakte mensen in veel te krappe treinstellen.

Maar wel hoge bonussen uitkeren aan bestuurders die er een complete wanboel van maken. Treinkaartjes die ieder jaar weer duurder worden. Dit is met geen pen meer te beschrijven.
freakodinsdag 12 december 2017 @ 11:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:40 schreef Elzies het volgende:

Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.
Ja, zoals in Zwitserland:

quote:
Bahnhof Bellinzona nach starken Schneefällen geschlossen

Nichts geht mehr: Am Montagmittag ist der Zugverkehr am Bahnhof Bellinzona eingestellt worden. Die SBB raten von Reisen in den Süden ab

[..]
https://www.nzz.ch/panora(...)schlossen-ld.1338091
Zolderkamerdinsdag 12 december 2017 @ 11:09
En het sneeuwt gewoon weer vrolijk dikke vlokken in Grunn
Chernadinsdag 12 december 2017 @ 11:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is iedere keer weer een drama. Ik vindt dat pro-rail moet worden opgeheven en moet worden uitbesteed aan beter functionerend bedrijf.

Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.

Qua openbaar vervoer doet Nederland niet onder voor een gemiddeld ontwikkelingsland. Gestrande reizigers die uren moeten wachten of zelfs niet meer thuis kunnen komen. Opeengepakte mensen in veel te krappe treinstellen.

Maar wel hoge bonussen uitkeren aan bestuurders die er een complete wanboel van maken. Treinkaartjes die ieder jaar weer duurder worden. Dit is met geen pen meer te beschrijven.
Moet je voor die paar dagen per jaar zulke investeringen gaan maken zoals in Zwitserland? Daar werkt men verhoudingsgewijs met 2 maal zoveel personeel om het net te kunnen draaien en dan nog vallen daar ook uiteindelijk treinen uit. Dat is de grote vraag. Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Geraltdinsdag 12 december 2017 @ 11:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:16 schreef Cherna het volgende:
Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Komt dat niet gewoon omdat daar alles duur is en het dus eigenlijk in verhouding tot zeg een brood en een pak melk net zo duur is als hier?

:@
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 12 december 2017 @ 11:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

Moet je voor die paar dagen per jaar zulke investeringen gaan maken zoals in Zwitserland? Daar werkt men verhoudingsgewijs met 2 maal zoveel personeel om het net te kunnen draaien en dan nog vallen daar ook uiteindelijk treinen uit. Dat is de grote vraag. Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Nee, dat hoeft niet want hier valt niet zo veel sneeuw als in Zwitserland.

Maar waarom zit er dan verwarming in die wissels als die blijkbaar zo slecht wordt onderhouden dat die 2 dagen per jaar dat je het nodig hebt 30% niet blijkt te werken? Dan is er gewoon slecht onderhoud en kun je net zo goed wissels zonder verwarming gebruiken, ben je goedkoper, en rijden de treinen ook niet.

Stel je eens voor dat een gebouw in de hens vliegt en 30% van de sprinklerinstallatie werkt niet.
Chernadinsdag 12 december 2017 @ 11:24
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:20 schreef Geralt het volgende:

[..]

Komt dat niet gewoon omdat daar alles duur is en het dus eigenlijk in verhouding tot zeg een brood en een pak melk net zo duur is als hier?

:@
Dat zou kunnen. Durf ik niet zo te zeggen. Als men in België niet zoveel zou staken zou het prima zijn. Daar reis je zowat gratis. Als je de prijzen vergelijkt met het VK, Nederland en Zwitserland is dat een lachertje.

Het VK is helemaal een drama mbt de prijzen.
maryen65dinsdag 12 december 2017 @ 11:31
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:09 schreef Zolderkamer het volgende:
En het sneeuwt gewoon weer vrolijk dikke vlokken in Grunn
Yep hier in Emmen zware sneeuwval
Dr.Mikeydinsdag 12 december 2017 @ 11:35
Hier in het oosten ook sneeuw
freakodinsdag 12 december 2017 @ 11:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar waarom zit er dan verwarming in die wissels als die blijkbaar zo slecht wordt onderhouden dat die 2 dagen per jaar dat je het nodig hebt 30% niet blijkt te werken? Dan is er gewoon slecht onderhoud en kun je net zo goed wissels zonder verwarming gebruiken, ben je goedkoper, en rijden de treinen ook niet.
Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Snowsqualldinsdag 12 december 2017 @ 11:56
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:50 schreef freako het volgende:

[..]

Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Okeeej.....dus alleen als het vriest+windstil is heb je kans dat het vlammetje blijft branden _O-
Nee, prima systeempje :{w Er is toch ook elektrische verwarming..
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 12 december 2017 @ 12:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:50 schreef freako het volgende:

[..]

Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Dan is dat dus een wanprestatie van jewelste, een pak sneeuw is niet uitzonderlijk, daar moeten ze gewoon tegen kunnen. We zitten hier niet in Egypte maar in Nederland, daar moet je gewoon materieel hebben dat tegen sneeuw kan.
AchJadinsdag 12 december 2017 @ 12:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:50 schreef freako het volgende:

[..]

Grootste probleem zal zijn dat een groot deel van de wisselverwarming gasbranders zijn. Dat werkt normaal gesproken prima, maar bij een pak sneeuw dooft de vlam.
Wacht even, over het algemeen 1500 volt in de buurt (bovenleiding) maar men gaat met gasbrandertjes werken als verwarming?
Basp1dinsdag 12 december 2017 @ 12:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wacht even, over het algemeen 1500 volt in de buurt (bovenleiding) maar men gaat met gasbrandertjes werken als verwarming?
Heeft pro rail dan ook gasleidingen naar al die wisselverwarmers moeten aanleggen?
freakodinsdag 12 december 2017 @ 13:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:56 schreef Snowsquall het volgende:

[..]

Okeeej.....dus alleen als het vriest+windstil is heb je kans dat het vlammetje blijft branden _O-
Nee, prima systeempje :{w Er is toch ook elektrische verwarming..
Het is best robuust, maar bij veel sneeuw storingsgevoeliger. Het kan ook best vervangen worden door elektrische wisselverwarming. Maar dat kost geld, en het gaat om een wissel of 3500 met gasverwarming. Dus dan is de vraag: welk ander project schieten we daarvoor af? Of moeten de kaartjes duurder of de belasting omhoog? En wat is de winst, want hoe vaak valt er zo'n pak sneeuw?
Chernadinsdag 12 december 2017 @ 14:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 13:36 schreef freako het volgende:

[..]

Het is best robuust, maar bij veel sneeuw storingsgevoeliger. Het kan ook best vervangen worden door elektrische wisselverwarming. Maar dat kost geld, en het gaat om een wissel of 3500 met gasverwarming. Dus dan is de vraag: welk ander project schieten we daarvoor af? Of moeten de kaartjes duurder of de belasting omhoog? En wat is de winst, want hoe vaak valt er zo'n pak sneeuw?
Er is toch al een deel vervangen door elektrische wisselverwarming. Maar is het mij onduidelijk om welke wissels het nu gaat. Gaat het alleen om de wissels verwarmd door een brander die in de storing lagen?
Chernadinsdag 12 december 2017 @ 14:38
https://www.prorail.nl/ni(...)testen-bij-20-graden
freakodinsdag 12 december 2017 @ 15:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 14:30 schreef Cherna het volgende:

[..]

Gaat het alleen om de wissels verwarmd door een brander die in de storing lagen?
Geen idee. Maar sneeuw is vooral voor de gasverwarmde wissels een probleem. Bij elektrische wissels gaat het misschien minder vaak mis, maar die zullen ook niet onfeilbaar zijn.
Pietverdrietdinsdag 12 december 2017 @ 18:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 13:36 schreef freako het volgende:

[..]

Het is best robuust, maar bij veel sneeuw storingsgevoeliger. Het kan ook best vervangen worden door elektrische wisselverwarming. Maar dat kost geld, en het gaat om een wissel of 3500 met gasverwarming. Dus dan is de vraag: welk ander project schieten we daarvoor af? Of moeten de kaartjes duurder of de belasting omhoog? En wat is de winst, want hoe vaak valt er zo'n pak sneeuw?
Meen me te herinneren dat daar een enorme zak geld aan ProRail was gegeven, en dat ze die lekker niet daaraan uitgaven
Morrigandinsdag 12 december 2017 @ 19:41
quote:
Vanaf november ‘plakt’ ProRail 1500 draadloze sensoren op wissels bij belangrijke spoorknooppunten. De sensoren kunnen op afstand aangeven of de wisselverwarming goed werkt. Te koud op het spoor? Dan stuurt de wissel een sms’je aan onze onderhoudsdienst. Die kunnen dan het spoor nog op voor herstelwerkzaamheden voordat er een storing plaatsvindt. De sensoren zijn een hulpmiddel om mogelijke vertraging van het treinverkeer in de winter te voorkomen en worden deze winter voor het eerst ingezet
Dit klinkt natuurlijk erg fancy, maar als er al een dikke laag sneeuw ligt, wordt het nog lastig om snel bij die wissels te komen.
Pleun2011dinsdag 12 december 2017 @ 20:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:39 schreef Klummie het volgende:
Uit 2012:

https://www.volkskrant.nl(...)-de-wissel~a3172288/

Nog steeds niets veranderd, prutsers. :W
Goed artikel. Ik erger me ook dood aan dat pokke Pro Rail. Ieder jaar weer beloven ze beterschap maar bij de eerste de beste sneeuwval zakken ze volledig door het ijs.
MakkieRwoensdag 13 december 2017 @ 00:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 07:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet. Werkgevers kunnen dat prima zelf, het kan lang niet bij alle werkgevers (ziekenhuis?) en de situatie kan lokaal zeer verschillend zijn.
Ik zeg ook waar het kan, met de feestdagen zijn bedrijven ook dicht, net zoals de meeste bedrijven op zondag en dat is ook wettelijk geregeld. Geef dan de werknemer in ieder geval het recht om thuis te mogen blijven als er een code rood situatie gaande is. Persoonlijk vertrouw ik de bedrijven niet dat deze zelf de verantwoording kunnen dragen. Die houden zich vaak toch niet bezig met het welzijn van hun personeel. immers iedereen is vervangbaar, ook als hij dood is.
Bart2002woensdag 13 december 2017 @ 06:23
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Dit soort codes is nu te vrijblijvend en in hoge mate ambigu.

Mmm.. ik zie dat de NS nog steeds stilzwijgend het "halve" rooster rijdt. Met hier en daar kortere treinen dan gebruikelijk. Iets zegt mij dat dit niet meer wegens de weersomstandigheden is.
Basp1woensdag 13 december 2017 @ 07:14
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:53 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik zeg ook waar het kan, met de feestdagen zijn bedrijven ook dicht, net zoals de meeste bedrijven op zondag en dat is ook wettelijk geregeld. Geef dan de werknemer in ieder geval het recht om thuis te mogen blijven als er een code rood situatie gaande is. Persoonlijk vertrouw ik de bedrijven niet dat deze zelf de verantwoording kunnen dragen. Die houden zich vaak toch niet bezig met het welzijn van hun personeel. immers iedereen is vervangbaar, ook als hij dood is.
Fijn volcontinu bedrijven die opeens door het weer en zwart wit wetgeving stil gaan vallen. Veel volcontinu processen kun je niet zomaar stoppen of onderbreken. Als dit bij de hoogoven zou gebeuren kun je dat bedrijf maar beter met failliet laten gaan.
Elzieswoensdag 13 december 2017 @ 11:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 11:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

Moet je voor die paar dagen per jaar zulke investeringen gaan maken zoals in Zwitserland? Daar werkt men verhoudingsgewijs met 2 maal zoveel personeel om het net te kunnen draaien en dan nog vallen daar ook uiteindelijk treinen uit. Dat is de grote vraag. Bovendien zijn de treinkaartjes in Zwitserland erg duur.
Maakte het nu weer mee. Extra uur reistijd omdat er voor de zoveelste maal weer een wisselstoring is. Mocht voor de omleiding nog een extra treinkaartje kopen ook, want anders dure boete. Passagiers staan als een ingeklemd stuk vlees tegen elkaar aan geplakt in veel te weinig ingezette coupes. Dit zijn wantoestanden die je ook in India ziet.

Maar wel ieder jaar de prijzen opschroeven. En voor wat? Om amper meer normaal door Nederland te kunnen reizen en het liefst ook nog uren staand? Grote schande voor zo'n welvarend land als Nederland. Je jaagt burgers hiermee terug de auto in. De NS als Pro-Rail functioneren al jaren niet meer als een volwaardig bedrijf.
Ringowoensdag 13 december 2017 @ 12:17
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 06:23 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk.
Maar de winstmaximalisatie dan?
Wantiewoensdag 13 december 2017 @ 12:39
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 11:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Maakte het nu weer mee. Extra uur reistijd omdat er voor de zoveelste maal weer een wisselstoring is. Mocht voor de omleiding nog een extra treinkaartje kopen ook, want anders dure boete. Passagiers staan als een ingeklemd stuk vlees tegen elkaar aan geplakt in veel te weinig ingezette coupes. Dit zijn wantoestanden die je ook in India ziet.

En Japan.
Erover klagen is dan weer typisch Nederlands
MakkieRwoensdag 13 december 2017 @ 16:15
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Fijn volcontinu bedrijven die opeens door het weer en zwart wit wetgeving stil gaan vallen. Veel volcontinu processen kun je niet zomaar stoppen of onderbreken. Als dit bij de hoogoven zou gebeuren kun je dat bedrijf maar beter met failliet laten gaan.
Zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurt het dat we een code rood krijgen. De overheid is duidelijk, die zegt blijf thuis, ga niet de weg op. Stel dan ook daden bij die woorden. Want een code rood is geen flauwe kul, het is echt gevaarlijk op de weg. Werkgevers kunnen stomweg niet omgaan met het nemen van juiste beslissingen. Die gaat het alleen om de omzet, winst en de klant.

En nogmaals ik zeg wel over bedrijven waar dit kan. Als hoogovens niet in staat is op zondag het bedrijf te sluiten, dat zijn meestal ploegendiensten, dat is uiteraard een uitzondering, die gaan ook door op zondag en op feestdagen. Ik heb het over bedrijven die normaal gesproken op zondag en op feestdagen dicht zijn.
Wantiewoensdag 13 december 2017 @ 23:40
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 16:15 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurt het dat we een code rood krijgen. De overheid is duidelijk, die zegt blijf thuis, ga niet de weg op. Stel dan ook daden bij die woorden. Want een code rood is geen flauwe kul, het is echt gevaarlijk op de weg. Werkgevers kunnen stomweg niet omgaan met het nemen van juiste beslissingen. Die gaat het alleen om de omzet, winst en de klant.

En nogmaals ik zeg wel over bedrijven waar dit kan. Als hoogovens niet in staat is op zondag het bedrijf te sluiten, dat zijn meestal ploegendiensten, dat is uiteraard een uitzondering, die gaan ook door op zondag en op feestdagen. Ik heb het over bedrijven die normaal gesproken op zondag en op feestdagen dicht zijn.
Bij dergelijke bedrijven zie je dat tijdens een alarmsituatie het bedrijf met een skeletteam door blijft draaien en dat al het overbodige personeel thuis blijft.
Ivo1985donderdag 14 december 2017 @ 08:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Er zijn genoeg landen waar sneeuwval de norm is en daar rijden de treinen gewoon.
Noem eens 1 land waar het spoornetwerk net zo fijnmazig en net zo druk bereden is als hier in Nederland, waar volgens jou regelmatig rond de 15cm sneeuw op een dag valt zonder problemen met de infrastructuur.

Succes....
Twentsche_Rosdonderdag 14 december 2017 @ 08:12
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 08:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Noem eens 1 land waar het spoornetwerk net zo fijnmazig en net zo druk bereden is als hier in Nederland, waar volgens jou regelmatig rond de 15cm sneeuw op een dag valt zonder problemen met de infrastructuur.

Succes....
Nederlanders zijn enorm kritisch op hun eigen land. Ook al hebben we bv de beste zorg ter wereld volgens internationale normen, dan nog is het niet goed genoeg, want ik eis.....

"I want it all, and I want it now".

In veel landen is vertraging de norm. Dus:
Het valt mee
of
Het is "business as usual"
TheFreshPrincedonderdag 14 december 2017 @ 08:20
Het meest bijzondere vond ik nog het interview met een vrouw die zonder jas gestrand was op Schiphol omdat de jas al in de bagage al in het vliegtuig zat.

Tsja... als je weet dat er een code rood is voor die dag dan zou ik iets meer waarde hechten aan een jas...
Twentsche_Rosdonderdag 14 december 2017 @ 08:37
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 08:20 schreef MaGNeT het volgende:
Het meest bijzondere vond ik nog het interview met een vrouw die zonder jas gestrand was op Schiphol omdat de jas al in de bagage al in het vliegtuig zat.

Tsja... als je weet dat er een code rood is voor die dag dan zou ik iets meer waarde hechten aan een jas...
Mijn hemel "vrouw zonder jas". IBAN 555! Kom in actie!
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 08:45
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

Erover klagen is dan weer typisch Nederlands
Erover klagen is niet meer dan terecht.

Het is toch van de zotte dat je een paar tientjes betaald voor een zitplaats in de tweede klas en je vervolgens driekwart van de reis als een ingeklemde worst tussen anderen in een gangpad moet staan.

Dit moeten we als betalende reiziger niet meer pikken. Zeker met de wetenschap dat de bestuurders van deze falende bedrijven zichzelf rijk graaien van ons geld. Want ieder jaar worden de treinkaartjes duurder gemaakt tegenover steeds slechtere kwaliteit.

Bovendien worden we door dit soort bedrijven als klant simpelweg voorgelogen. Iedere tien minuten een trein naar Eindhoven sinds zondag. Laat me niet lachen. Die belofte is sinds dag één van de introductie ervan helemaal niet waargemaakt. Integendeel, er reden zelfs minder treinen als normaal. Dat is simpelweg de klant voorliegen met beloften die je als bedrijf helemaal niet kunt waarmaken. De weersomstandigheden van afgelopen zondag en maandag mag dan als excuus worden gebruikt. Maar de malaise ging daarna gewoon door.
Pietverdrietdonderdag 14 december 2017 @ 09:06
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 08:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Erover klagen is niet meer dan terecht.

Het is toch van de zotte dat je een paar tientjes betaald voor een zitplaats in de tweede klas en je vervolgens driekwart van de reis als een ingeklemde worst tussen anderen in een gangpad moet staan.

Dit moeten we als betalende reiziger niet meer pikken. Zeker met de wetenschap dat de bestuurders van deze falende bedrijven zichzelf rijk graaien van ons geld. Want ieder jaar worden de treinkaartjes duurder gemaakt tegenover steeds slechtere kwaliteit.

Bovendien worden we door dit soort bedrijven als klant simpelweg voorgelogen. Iedere tien minuten een trein naar Eindhoven sinds zondag. Laat me niet lachen. Die belofte is sinds dag één van de introductie ervan helemaal niet waargemaakt. Integendeel, er reden zelfs minder treinen als normaal. Dat is simpelweg de klant voorliegen met beloften die je als bedrijf helemaal niet kunt waarmaken. De weersomstandigheden van afgelopen zondag en maandag mag dan als excuus worden gebruikt. Maar de malaise ging daarna gewoon door.
Wat denk je wat een kaartje zou kosten als je altijd een gegarandeerde zitplaats zou krijgen? En hoe je dan met reserveringen gaat werken?
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 09:27
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat denk je wat een kaartje zou kosten als je altijd een gegarandeerde zitplaats zou krijgen? En hoe je dan met reserveringen gaat werken?
Prima, maar creëer dan simpelweg goedkopere kaartjes waarbij je louter kunt staan. Net zoals je meer moet betalen voor het zitten in de eerste klas.

Overigens zou men van mij die eerste klas mogen afschaffen. Zeker met het huidige ruimtegebrek.

Als je als bedrijf een product verkoopt waar je als klant al behoorlijk voor moet betalen dan moet je de kwaliteit kunnen waarborgen. Dat kan men vervolgens niet. Dan vind ik het van de zotte dat je als klant daar simpelweg maar genoegen mee neemt.

Dat doe je bij een ander product waarvoor je betaald namelijk ook niet. Als jij betaald voor een uitgebreider zenderpakket maar die wordt vervolgens niet geleverd dan roep je als klant ook niet, het zij maar zo.

Ik ga sowieso in een eerste klas zitten indien dit bedrijf mij geen zitplaats kan geven in de tweede klas. Ik betaal niet een paar tientjes om te moeten staan. Bij drukte is er sowieso nooit controle want dan durft een conducteur zich niet te laten zien. Dat geeft eigenlijk toch al aan hoe belabberd het met dit bedrijf gesteld is?
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 09:33
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Prima, maar creëer dan simpelweg goedkopere kaartjes waarbij je louter kunt staan. Net zoals je meer moet betalen voor het zitten in de eerste klas.

Overigens zou men van mij die eerste klas mogen afschaffen. Zeker met het huidige ruimtegebrek.

Als je als bedrijf een product verkoopt waar je als klant al behoorlijk voor moet betalen dan moet je de kwaliteit kunnen waarborgen. Dat kan men vervolgens niet. Dan vind ik het van de zotte dat je als klant daar simpelweg maar genoegen mee neemt.

Dat doe je bij een ander product waarvoor je betaald namelijk ook niet. Als jij betaald voor een uitgebreider zenderpakket maar die wordt vervolgens niet geleverd dan roep je als klant ook niet, het zij maar zo.

Ik ga sowieso in een eerste klas zitten indien dit bedrijf mij geen zitplaats kan geven in de tweede klas. Ik betaal niet een paar tientjes om te moeten staan. Bij drukte is er sowieso nooit controle want dan durft een conducteur zich niet te laten zien. Dat geeft eigenlijk toch al aan hoe belabberd het met dit bedrijf gesteld is?
Mja, piet geeft aan dat de kaartjes duurder worden bij gegarandeerde zitplaatsen en dan wil jij dat de NS de kaartjes goedkoper maakt.
Maar je geeft zelf de oplossing: ga eerste klas reizen ;)
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 09:52
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

Mja, piet geeft aan dat de kaartjes duurder worden bij gegarandeerde zitplaatsen en dan wil jij dat de NS de kaartjes goedkoper maakt.
Maar je geeft zelf de oplossing: ga eerste klas reizen ;)
De kaartjes hoeven helemaal niet duurder te worden. De NS en Pro Rail zijn niet functionerende bedrijven met een slecht bestuurlijk management die zichzelf rijk harken.

Het privatiseren van die bedrijven had nooit mogen gebeuren. Want klanten die afhankelijk zijn voor vervoer betalen toch wel, ongeacht de belabberde kwaliteit die wordt geleverd.

Datzelfde proces zien we ook binnen de monopolisering van de zorgverzekeraars. Je hebt als klant niets meer te vertellen en de overheid trekt er zijn handen vanaf.

Niet voor niets zijn die poortjes ingevoerd. Want je voorkomt hiermee een niet betalende klant als protestmaatregel. Goed, als protest kun je nog gaan zitten in een eerste klas, maar ik ben heus niet de enige met dit idee. Dat gebeurd natuurlijk al en het voorkomt niet dat reizigers noodgedwongen moeten staan. Dat is natuurlijk belachelijk als je half Nederland moet doorreizen.
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 10:01
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

De kaartjes hoeven helemaal niet duurder te worden. De NS en Pro Rail zijn niet functionerende bedrijven met een slecht bestuurlijk management die zichzelf rijk harken.

Het privatiseren van die bedrijven had nooit mogen gebeuren. Want klanten die afhankelijk zijn voor vervoer betalen toch wel, ongeacht de belabberde kwaliteit die wordt geleverd.

Datzelfde proces zien we ook binnen de monopolisering van de zorgverzekeraars. Je hebt als klant niets meer te vertellen en de overheid trekt er zijn handen vanaf.

Niet voor niets zijn die poortjes ingevoerd. Want je voorkomt hiermee een niet betalende klant als protestmaatregel. Goed, als protest kun je nog gaan zitten in een eerste klas, maar ik ben heus niet de enige met dit idee. Dat gebeurd natuurlijk al en het voorkomt niet dat reizigers noodgedwongen moeten staan. Dat is natuurlijk belachelijk als je half Nederland moet doorreizen.
Niet betalen als protestmaatregel :?
Enfin, noem eens een land met goedkoper openbaar vervoer dat beter functioneert als in Nederland en waar je gegarandeerd kunt zitten..
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 10:07
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:01 schreef Wantie het volgende:

[..]

Niet betalen als protestmaatregel :?
Enfin, noem eens een land met goedkoper openbaar vervoer dat beter functioneert als in Nederland en waar je gegarandeerd kunt zitten..
Ik zou het een prima protestmaatregel vinden. Raak aan inkomensderving en dan zal je zien dat het tempo waarmee men kan veranderen wel terdege kan.

Zo werkt het marktmechanisme. Je gaat toch niet betalen om iedere dag als een ingeklemde worst te worden vervoerd?
Pietverdrietdonderdag 14 december 2017 @ 10:12
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Prima, maar creëer dan simpelweg goedkopere kaartjes waarbij je louter kunt staan. Net zoals je meer moet betalen voor het zitten in de eerste klas.

Die kaartjes zijn er, dat heet een kaartje 2e klasse
Pietverdrietdonderdag 14 december 2017 @ 10:13
Verder is de keuze eenvoudig, staan in de trein of zitten in de file
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 10:16
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die kaartjes zijn er, dat heet een kaartje 2e klasse
Mijn definitie van een tweede klas is een zitplaats. Niet om als een ingeklemde worst tussen de coupes in tegen een muur of deur te worden aangedrukt.

Hier moet je als klant niet voor willen betalen.
Pietverdrietdonderdag 14 december 2017 @ 10:17
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mijn definitie van een tweede klas is een zitplaats. Niet om als een ingeklemde worst tussen de coupes in tegen een muur of deur te worden aangedrukt.

Tja, maar niet die van de NS
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 10:34
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik zou het een prima protestmaatregel vinden. Raak aan inkomensderving en dan zal je zien dat het tempo waarmee men kan veranderen wel terdege kan.

Zo werkt het marktmechanisme. Je gaat toch niet betalen om iedere dag als een ingeklemde worst te worden vervoerd?
Diefstal is geen protest en geen marktmechanisme.
En iets gebruiken zonder ervoor te betalen is diefstal.
Marktwerking is dat je een goedkopere en betere oplossing kiest, zoals de auto.
Budapestenaardonderdag 14 december 2017 @ 11:00
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:01 schreef Wantie het volgende:

[..]

Niet betalen als protestmaatregel :?
Enfin, noem eens een land met goedkoper openbaar vervoer dat beter functioneert als in Nederland en waar je gegarandeerd kunt zitten..
In landen waar je verplicht een zitplaats moet reserveren voor IC's kun je gegarandeerd zitten. Maar ik ben blij dat wij dat systeem niet hebben. Ik vind het nogal een gedoe. Wat kosten betreft zit NL volgens mij een beetje in de middenmoot?
naiipajiiaudonderdag 14 december 2017 @ 11:03
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

Mja, piet geeft aan dat de kaartjes duurder worden bij gegarandeerde zitplaatsen en dan wil jij dat de NS de kaartjes goedkoper maakt.
Maar je geeft zelf de oplossing: ga eerste klas reizen ;)
Toch heeft ie een punt. Het openbaar vervoer in Nederland is gewoon slecht, maar de NS spant de kroon. In mijn omgeving gebruiken mensen het alleen als ze geen andere keuze hebben.

Ben in 5 jaar nog 1x met de trein vanaf Schiphol naar huis geweest. Daar gingen jaren aan ergernissen aan vooraf, tijdens het reizen naar stages maar had toen geen keuze. Ik was al sceptisch maar mijn vriend had me overtuigd omdat het parkeren op Schiphol ook duur is. Ik had nog een kortingskaart toen. De NS had die dag weer vertraging van meer dan een uur. Toen kreeg ik de wind van voren van de controleur dat mijn kaartje met korting niet meer geldig was op dat tijdstip omdat het inmiddels spits was geworden (door hun eigen vertraging)! En wilde de mafkees me ook nog een boete geven ipv juist begrip te tonen terwijl ze prima kon zien hoelang ik al aan het reizen was, en vanaf waar (had netjes ingecheckt). Zonder die vertragingen had ik al thuis kunnen zitten. Er was ook geen ongeluk of zo, de NS schrapte gewoon de trein die ik moest hebben geen idee waarom. Maar waarschijnlijk omdat wanneer je de trein compleet schrapt, deze niet telt als vertraging en ze geen boete krijgen. Gebeurt je zoiets dan reken er maar op; je bent 2 uur later thuis dan gepland je mist ook weer je aansluiting. Ze willen gewoon ook echt geen tevreden klanten. En hun hele bedrijfsvoering is zo ingesteld dat het voorkomen van die boetes de hoogste prioriteit heeft, klanttevredenheid maakt ze geen drol uit. Er zijn genoeg mensen afhankelijk van ze dus die reizen toch wel. Sindsdien heb ik met mezelf afgesproken nooit meer met de trein te reizen. Parkeer tegenwoordig op Schiphol en ga met de auto. Kost wat, maar is veel beter voor mijn humeur.
Twentsche_Rosdonderdag 14 december 2017 @ 11:13
Kaartjesbeleid NS:
1e klas: kans op zitplaats 99,9%
2e klas: kans op zitplaats 50% (zeer afhankelijk van de tijd).

En dan moet er nog gemeenschapsgeld bij.

The choice is yours.
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 11:52
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Diefstal is geen protest en geen marktmechanisme.
En iets gebruiken zonder ervoor te betalen is diefstal.
Marktwerking is dat je een goedkopere en betere oplossing kiest, zoals de auto.
Niet iedereen heeft een rijbewijs en een auto. Ik vind autorijden en het onderhoud van een auto veel te duur. Daar kun je genoeg andere leuke dingen voor doen.

Zwart rijden is zeker een vorm van diefstal, maar dat is geld vragen voor een service die je vervolgens als bedrijf niet kunt leveren ook.

Het huidige openbaar vervoer is juist een oneerlijke vorm van marktmechanisme omdat het hoofdzakelijk is uitbesteed aan niet functionerende monopolisten en precies de reden waarom ze er ook telkens mee kunnen wegkomen. Dat niet functionerende systeem zou echt op de schop moeten.

Maar goed deze overheid (als slaaf van het groot kapitaal) kiest er voor om 1,4 miljard euro Nederlands belastinggeld weg te geven aan bedrijven in plaats dat ze het investeren op het spoor.
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 12:12
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft een rijbewijs en een auto. Ik vind autorijden en het onderhoud van een auto veel te duur. Daar kun je genoeg andere leuke dingen voor doen.
Dus openbaar vervoer is goedkoper.

quote:
Zwart rijden is zeker een vorm van diefstal, maar dat is geld vragen voor een service die je vervolgens als bedrijf niet kunt leveren ook.
In de service staat niet dat je een gegarandeerde zitplaats hebt.
Elziesdonderdag 14 december 2017 @ 12:24
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:12 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dus openbaar vervoer is goedkoper.

[..]

In de service staat niet dat je een gegarandeerde zitplaats hebt.
Dat laatste is niet waar. Als ik een kaartje koop voor een tweede klas heb ik niet betaald om ingedrukt te gaan staan tussen andere passagiers, veelal tussen de coupes in. Vaak haal je de tweede klas niet eens en kom je niet verder dan het toilet of deur. Verkoop dan geen kaartje waarop tweede klas staat.

We hebben het hier niet over incidenten maar over de dagelijkse praktijk op het spoor. Dan kun je als bedrijf simpelweg je belofte niet nakomen en licht je de klant op. Daar mag de klant terecht over klagen.

Wegens omstandigheden moet ik nu meerdere malen per week door half Nederland reizen met de trein en ik sta verbaasd over het geleverde product. Soms kom je gewoon bijna niet meer thuis of sta je zo'n anderhalf uur op elkaar gedrukt. Maar wel vijf en twintig euro aftikken per enkele reis.

Dat is gewoon onacceptabel. Ik ben gewoon een half dagdeel kwijt om van A naar B te komen. Simpelweg omdat veel treinen niet rijden en je compleet wordt omgeleid zodat de reis vele malen langer duurt. Dan heb ik de tussenliggende tijd dat je weer ergens staat te wachten op een perron nog niet meegerekend. Dit fiasco heb ik zelfs in het buitenland nog niet meegemaakt. Compleet waardeloos.
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 12:32
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat laatste is niet waar. Als ik een kaartje koop voor een tweede klas heb ik niet betaald om ingedrukt te gaan staan tussen andere passagiers, veelal tussen de coupes in. Vaak haal je de tweede klas niet eens en kom je niet verder dan het toilet of deur. Verkoop dan geen kaartje waarop tweede klas staat.

We hebben het hier niet over incidenten maar over de dagelijkse praktijk op het spoor. Dan kun je als bedrijf simpelweg je belofte niet nakomen en licht je de klant op. Daar mag de klant terecht over klagen.

Wegens omstandigheden moet ik nu meerdere malen per week door half Nederland reizen met de trein en ik sta verbaasd over het geleverde product. Soms kom je gewoon bijna niet meer thuis of sta je zo'n anderhalf uur op elkaar gedrukt. Maar wel vijf en twintig euro aftikken per enkele reis.

Dat is gewoon onacceptabel. Ik ben gewoon een half dagdeel kwijt om van A naar B te komen. Simpelweg omdat veel treinen niet rijden en je compleet wordt omgeleid zodat de reis vele malen langer duurt. Dan heb ik de tussenliggende tijd dat je weer ergens staat te wachten op een perron nog niet meegerekend. Dit fiasco heb ik zelfs in het buitenland nog niet meegemaakt. Compleet waardeloos.
Tja, auto is te duur, dus je wilt goedkoop ..
Tja, dan krijg je dat, met alle gevolgen vandien.
Voor de prijs van 2e klas kan een vervoerder geen gereserveerde plaatsen bieden.
Zelvadonderdag 14 december 2017 @ 12:40
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:12 schreef Wantie het volgende:
In de service staat niet dat je een gegarandeerde zitplaats hebt.
Dat kunnen ze alleen maken omdat ze monopolist zijn, waarbij vele mensen ook nog eens compleet afhankelijk zijn van hun diensten en er dus wel gebruik van moeten maken.

Anders was het snel afgelopen met deze onzin.
Ivo1985donderdag 14 december 2017 @ 12:45
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mijn definitie van een tweede klas is een zitplaats. Niet om als een ingeklemde worst tussen de coupes in tegen een muur of deur te worden aangedrukt.

Hier moet je als klant niet voor willen betalen.
Fijn dat jij het zo definieert, maar de algemene voorwaarden van de Nederlandse OV-vervoerders hebben het over vervoersbewijs en niet over een zitplaatsbewijs. Jouw perceptie is dus in de huidige situatie onrealistisch.
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 12:50
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:40 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat kunnen ze alleen maken omdat ze monopolist zijn, waarbij vele mensen ook nog eens compleet afhankelijk zijn van hun diensten en er dus wel gebruik van moeten maken.

Anders was het snel afgelopen met deze onzin.
Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
Leandradonderdag 14 december 2017 @ 12:51
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:50 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
Als je in Barneveld woont heb je qua trein ook niets met het "monopolie van de NS" te maken.
Ivo1985donderdag 14 december 2017 @ 12:52
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 11:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft een rijbewijs en een auto. Ik vind autorijden en het onderhoud van een auto veel te duur. Daar kun je genoeg andere leuke dingen voor doen.

Zwart rijden is zeker een vorm van diefstal, maar dat is geld vragen voor een service die je vervolgens als bedrijf niet kunt leveren ook.

Het huidige openbaar vervoer is juist een oneerlijke vorm van marktmechanisme omdat het hoofdzakelijk is uitbesteed aan niet functionerende monopolisten en precies de reden waarom ze er ook telkens mee kunnen wegkomen. Dat niet functionerende systeem zou echt op de schop moeten.

Maar goed deze overheid (als slaaf van het groot kapitaal) kiest er voor om 1,4 miljard euro Nederlands belastinggeld weg te geven aan bedrijven in plaats dat ze het investeren op het spoor.
Met mijn vorige baan had ik de keuze tussen OV of auto. De werkgever zat vrijwel naast het station. Ik ging dan ook vaak met de trein in de spits, want de auto was alleen sneller als je extreem vroeg op pad ging.

En ja, in de spits is het druk en kun je lang niet altijd zitten. Net zoals het in de spits op de weg altijd verschrikkelijk druk is en je niet gewoon 120 kan rijden op de A27. Voor een dichtbevolkt land als Nederland is daar niet aan te ontkomen.

In de rest van je verhaal herken ik mij niet. De keren dat je met de trein echt nergens komt is altijd door overmacht. En als het weer de oorzaak is van die overmacht, kom je bovendien op dat moment met de auto ook bijna nergens. Dat kun je dan simpelweg niet aan de spoorbedrijven verwijten. Ook de 'aanrijdingen met een persoon' zijn buiten machte van de NS of Prorail.
Zelvadonderdag 14 december 2017 @ 12:53
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je in Barneveld woont heb je qua trein ook niets met het "monopolie van de NS" te maken.
NS heeft gewoon monopolie op het hoofdnet, kun je aanhalingstekens gebruiken zoveel als je wilt, maar dat is een feit. En in Barneveld heb je weer te maken met een monopolie van Connexxion.
Ivo1985donderdag 14 december 2017 @ 12:57
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:53 schreef Zelva het volgende:

[..]

NS heeft gewoon monopolie op het hoofdnet, kun je aanhalingstekens gebruiken zoveel als je wilt, maar dat is een feit.
Leuk, maar naast NS-treinen op het hoofdnet zijn er nog talloze vervoersopties in Nederland. NS heeft geen monopolie op vervoer en moet gewoon opboxen tegen de vele alternatieven. Auto, Motor, Flixbus of interliner...
Als de NS werkelijk een belabberde prijs-kwalteitverhouding zou hanteren ging niemand nog met de trein.
Zelvadonderdag 14 december 2017 @ 12:59
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:50 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Nee logisch, want al het openbaar vervoer bestaat uit monopolieconcessies.

quote:
Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
Ah, dus als voortaan alleen Ziggo in Nederland nog tv-diensten levert, is er ook geen monopolie, want je kunt ook via internet kijken, bijvoorbeeld via Knippr. Interessante theorie.
Zelvadonderdag 14 december 2017 @ 13:07
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Leuk, maar naast NS-treinen op het hoofdnet zijn er nog talloze vervoersopties in Nederland. NS heeft geen monopolie op vervoer en moet gewoon opboxen tegen de vele alternatieven. Auto, Motor, Flixbus of interliner...
Ah, ja, dus bijvoorbeeld van Arnhem naar Rotterdam reizen met enkel de bus. Succes!

't is niet eens uit te vogelen hóé je dan kunt reizen met 9292.

quote:
Als de NS werkelijk een belabberde prijs-kwalteitverhouding zou hanteren ging niemand nog met de trein.
Als je geen auto tot je beschikking hebt, kom je echt niet fatsoenlijk aan de andere kant van het land. Je bent afhankelijk van de treinen van de NS.
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 13:33
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:59 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee logisch, want al het openbaar vervoer bestaat uit monopolieconcessies.

[..]

Wereldwijd..

Anyway, daarmee haal je wel het punt onderuit dat het elders wel kan.
Wantiedonderdag 14 december 2017 @ 13:34
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:07 schreef Zelva het volgende:

[..]


Als je geen auto tot je beschikking hebt, kom je echt niet fatsoenlijk aan de andere kant van het land. Je bent afhankelijk van de treinen van de NS.
Je hebt dus een verkeerde keuze gemaakt ;)

Maar troost je, tijdens de spits is het ook een hel om met de auto van Arnhem naar Rotterdam te rijden...
Liftdeurdonderdag 14 december 2017 @ 14:27
En gaat er nog meer vallen de komende week/maand? Of was dit het alweer voor deze winter?
Chernadonderdag 14 december 2017 @ 15:12
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:50 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik heb nog geen voorbeelden gezien van andere vervoerders die onder vergelijkbare omstandigheden voor dezelfde prijs wel een gereserveerde zitplaats bieden.
Zelf heb ik rijbewijs en auto, dus voor mij is de NS geen monopolie om op plaats van bestemming te komen.
Het spoor is altijd al een monopolie op het net. In Limburg heeft Arriva het monopolie. En ook daar mag je staan vanwege de drukte op de Maaslijn en andere trajecten. De prijzen zijn ook niet gedaald. Laten we nu niet doen alsof dat alleen bij NS het geval is. Maar mogelijk neemt Arriva het hele NL net in 2025 over van NS. Dan zal alles beter gaan en zullen er vast geen vertragingen en versperringen meer zijn(Kuch). Ook zullen dan voor iedereen zitplaatsen gegarandeerd worden en zullen de prijzen van de kaartjes dalen.
Twentsche_Rosdonderdag 14 december 2017 @ 15:25
https://forum.ns.nl/in-de(...)as-aan-te-maken-3702

In Nederland genoeg voer voor discussie.

Het is heel simpel: In de spits is de vraag hoger dan het aanbod (schaarste). Dus: Prijsverhoging.
Je noemt een staplaats gewoon 3e klas. Een 3e klas-plek wordt duurder. De prijs wordt verhoogd tot een kaartje 2e klas in de daluren. De 2e-klassers die er al zitten krijgen een kwantumkorting omdat ze langer in de trein zitten.
Opgelost.

Zelfde is het geval bij "aardbeien in de winter".
De prijs van de appartementen in het hoogseizoen of in januari of november.
Schaarste ..... vraag en aanbod...... allemaal economie.
Niet zo moeilijk doen allemaal, en als je jong bent je plek afstaan aan een ouder iemand.


Maar eh.... het ging toch over code rood?
Zelvadonderdag 14 december 2017 @ 17:29
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 13:33 schreef Wantie het volgende:

[..]

Wereldwijd..
:')
Bart2002donderdag 14 december 2017 @ 19:55
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat laatste is niet waar. Als ik een kaartje koop voor een tweede klas heb ik niet betaald om ingedrukt te gaan staan tussen andere passagiers, veelal tussen de coupes in. Vaak haal je de tweede klas niet eens en kom je niet verder dan het toilet of deur. Verkoop dan geen kaartje waarop tweede klas staat.

We hebben het hier niet over incidenten maar over de dagelijkse praktijk op het spoor. Dan kun je als bedrijf simpelweg je belofte niet nakomen en licht je de klant op. Daar mag de klant terecht over klagen.

Wegens omstandigheden moet ik nu meerdere malen per week door half Nederland reizen met de trein en ik sta verbaasd over het geleverde product. Soms kom je gewoon bijna niet meer thuis of sta je zo'n anderhalf uur op elkaar gedrukt. Maar wel vijf en twintig euro aftikken per enkele reis.

Dat is gewoon onacceptabel. Ik ben gewoon een half dagdeel kwijt om van A naar B te komen. Simpelweg omdat veel treinen niet rijden en je compleet wordt omgeleid zodat de reis vele malen langer duurt. Dan heb ik de tussenliggende tijd dat je weer ergens staat te wachten op een perron nog niet meegerekend. Dit fiasco heb ik zelfs in het buitenland nog niet meegemaakt. Compleet waardeloos.
QFT. Een juiste typering. Het is wel zo: als het rijdt rijdt het. Maar als het niet meer rijdt rijdt het ook absoluut niet meer op landelijke schaal. Verder is de prijs-kwaliteitverhouding zeer ver beneden "Par". Ondertussen kost de financiering van deze wanpresterende Moloch een vermogen. De bezem moet daar doorheen. Maar het zal wel weer bij een berisping blijven als men beterschap belooft. En zo rommelen we door van jaar tot jaar. De forens is de dupe van dit. Hij betaalt veel en hij krijgt daar vrijwel niets voor terug. Dat de gelden door de graaiers in hoge mate worden afgeroomd is zeer waarschijnlijk.

Nederland anno 2017. Dromen als een Reus en presteren als een Dwerg. Voor de gedroomde snelle verbinding kopen wij nieuw materiaal naar eigen ontwerp en falen voor miljarden. Het is vooral die hoogmoed en zeer grote broek die erg stoort. Het is zeer ambitieus maar zonder kennis van zaken. Een recept voor disaster. De Nederlandse beslisser is ook nog eens zeer onbekwaam. EN dat kan hij zijn omdat hij nooit hoofdelijk aansprakelijk voor zijn aperte falen wordt gesteld.

Met deze boodschap wens ik u een prettige voortzetting en alvast fijne feestdagen in wellicht Haerlemsche sferen. Al is dat misschien wel iets te hoog gegrepen voor velen van u. Maar desalniettemin. ;(

[ Bericht 13% gewijzigd door Bart2002 op 14-12-2017 20:01:30 ]
Bart2002donderdag 14 december 2017 @ 20:05
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 17:29 schreef Zelva het volgende:

[..]

:')
Dat is natuurlijk nooit goed oude Boom. Zeg gewoon wat je wilt zeggen. Of weerleg het desnoods. Die gele rukkers, daar schieten we niets mee op. Men doet dat vaak om heel erg slim te lijken. Maar desgevraagd valt dat meestal tegen. Zo slim zij ze niet hoor de gebruikers alhier.
Ringodonderdag 14 december 2017 @ 21:50
Eigenlijk kan ik altijd wel zitten in de trein, zeker 's ochtends.
Voordeel van opstappen op een beginstation (DH Centraal).
Alleen 's avonds tussen Amsterdam en Haarlem kan het druk zijn.
Het ligt er ook aan waar op het perron je instapt.
Mensen zijn kuddedieren dus de meesten vertikken het om naar voren of achteren te lopen.
Lekker gezellig dringen in de middencompartimenten.
Bart2002donderdag 14 december 2017 @ 22:05
quote:
2s.gif Op donderdag 14 december 2017 21:50 schreef Ringo het volgende:
Eigenlijk kan ik altijd wel zitten in de trein, zeker 's ochtends.
Voordeel van opstappen op een beginstation (DH Centraal).
Alleen 's avonds tussen Amsterdam en Haarlem kan het druk zijn.
Het ligt er ook aan waar op het perron je instapt.
Mensen zijn kuddedieren dus de meesten vertikken het om naar voren of achteren te lopen.
Lekker gezellig dringen in de middencompartimenten.
Het is perceptie Maestro. Vandaag op de Zaanlijn volledig van voor naar achteren volstrekt vol. Er is officieel plaats voor b.v. 1.000 eenheden en dan vervoeren ze met gemak 4.000 eenheden. Het is volstrekt ziek. Als het crashed in de Hemtunnel dan heb je een grote gehaktbal van +- 300.000 kilo. Zelf wel even de metaaldelen (dat kan met een sterke magneet: RED.) verwijderen anders knarst het tussen de tanden.

Het is volstrekt ziek hoe overloaded dat is. En niemand qua regulerende entiteiten taalt daarnaar totdat er eens (en zeker) een massaslachting geschiedt. En dan komt de verbazing en de verontwaardiging. Want niemand was op de hoogte van het probleem. Dat spreekt.
Zelvadonderdag 14 december 2017 @ 22:57
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 20:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk nooit goed oude Boom. Zeg gewoon wat je wilt zeggen. Of weerleg het desnoods. Die gele rukkers, daar schieten we niets mee op. Men doet dat vaak om heel erg slim te lijken. Maar desgevraagd valt dat meestal tegen. Zo slim zij ze niet hoor de gebruikers alhier.
In Colombia bijvoorbeeld ga je naar een busstation. Aldaar bieden zich allerlei vervoerders bij loketten aan en ga je onderhandelen over de prijs, staat het je niet aan ga je naar een andere toe, en stap je in de bus. Zitplaats gegarandeerd en niks concessies.
Wantievrijdag 15 december 2017 @ 00:21
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:57 schreef Zelva het volgende:

[..]

In Colombia bijvoorbeeld ga je naar een busstation. Aldaar bieden zich allerlei vervoerders bij loketten aan en ga je onderhandelen over de prijs, staat het je niet aan ga je naar een andere toe, en stap je in de bus. Zitplaats gegarandeerd en niks concessies.
Hoe kom je bij het busstation?
Ringovrijdag 15 december 2017 @ 06:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:21 schreef Wantie het volgende:
Hoe kom je bij het busstation?
Drie kilometer lopen over een stoffig zandpad.
Pietverdrietvrijdag 15 december 2017 @ 07:27
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 22:57 schreef Zelva het volgende:

[..]

In Colombia bijvoorbeeld ga je naar een busstation. Aldaar bieden zich allerlei vervoerders bij loketten aan en ga je onderhandelen over de prijs, staat het je niet aan ga je naar een andere toe, en stap je in de bus. Zitplaats gegarandeerd en niks concessies.
Ien Coloombia you get busted
Twentsche_Rosvrijdag 15 december 2017 @ 07:35
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

QFT. Een juiste typering. Het is wel zo: als het rijdt rijdt het. Maar als het niet meer rijdt rijdt het ook absoluut niet meer op landelijke schaal. Verder is de prijs-kwaliteitverhouding zeer ver beneden "Par". Ondertussen kost de financiering van deze wanpresterende Moloch een vermogen. De bezem moet daar doorheen. Maar het zal wel weer bij een berisping blijven als men beterschap belooft. En zo rommelen we door van jaar tot jaar. De forens is de dupe van dit. Hij betaalt veel en hij krijgt daar vrijwel niets voor terug. Dat de gelden door de graaiers in hoge mate worden afgeroomd is zeer waarschijnlijk.

Nederland anno 2017. Dromen als een Reus en presteren als een Dwerg. Voor de gedroomde snelle verbinding kopen wij nieuw materiaal naar eigen ontwerp en falen voor miljarden. Het is vooral die hoogmoed en zeer grote broek die erg stoort. Het is zeer ambitieus maar zonder kennis van zaken. Een recept voor disaster. De Nederlandse beslisser is ook nog eens zeer onbekwaam. EN dat kan hij zijn omdat hij nooit hoofdelijk aansprakelijk voor zijn aperte falen wordt gesteld.

Met deze boodschap wens ik u een prettige voortzetting en alvast fijne feestdagen in wellicht Haerlemsche sferen. Al is dat misschien wel iets te hoog gegrepen voor velen van u. Maar desalniettemin. ;(
Hoe wil je dat financieren. Het treinenbestand en personeelsbestand aanpassen aan de drukste periode per dag (spits).
Het blijft moeilijk plannen. Feit is dat forensen meestal goed ter been zijn dus:
of je kunt best 1,5 uur staan
of je koopt een e-bike.
of je verzint wat anders:
Andere werktijden
Meer thuiswerk
Carpoolen regelen.
Elzieszaterdag 16 december 2017 @ 09:35
quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 12:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

In de rest van je verhaal herken ik mij niet. De keren dat je met de trein echt nergens komt is altijd door overmacht. En als het weer de oorzaak is van die overmacht, kom je bovendien op dat moment met de auto ook bijna nergens. Dat kun je dan simpelweg niet aan de spoorbedrijven verwijten. Ook de 'aanrijdingen met een persoon' zijn buiten machte van de NS of Prorail.
We spreken niet meer over incidenten maar over de dagelijkse praktijk. Over een niet functionerend spoor waar dagelijks wisselstoringen plaatsvinden en waar veel te weinig materieel wordt ingezet voor een veel grotere doelgroep.

Als je als bedrijf al jaren deze problemen niet weet op te lossen dan blijft er maar één conclusie over en dat is dat de bedrijfsvoering niet functioneert.

Bovendien vraag ik me dan af waar je als bedrijf het lef vandaan haalt om ieder jaar de prijzen voor dit wanproduct te blijven verhogen. Kom op zeg! Op kortere trajecten kun je niet eens fatsoenlijk naar het toilet omdat ze niet aanwezig zijn. Moet je bij het amper aanwezige personeel vragen voor een plaszak of het simpelweg in de eigen broek doen. Dit valt toch aan het buitenland toch niet meer uit te leggen? Dit zijn taferelen die je ziet in achtergestelde ontwikkelingslanden.

Maar wel als bedrijf veel geld en tijd steken in die gender-neutrale onzin omdat het benoemen van mijn geslacht het mogelijkerwijs die toevallige transgender reiziger tegen het hoofd doet stoten. Dit is toch compleet van de zotte? In wat voor achterlijke samenleving zijn we inmiddels in beland? Knettergek! 8)7