Ik begrijp dit niet helemaal? Wat is er precies schokkend aan? Dat ouders via digitale systemen meer informatie van school kunnen krijgen? Of dat ouders sowieso hun kind in de gaten houden?quote:Op woensdag 20 december 2017 20:14 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het zn privacy perse schaadt he, maar onze kinderen zullen pas als ze van de middelbare zijn weten hoe het is om zonder ‘big brother is watching you’ te leven. In deze zin dat de ouders dan big brother zijn. Ik vind dat nog steeds een schokkende constatering.
Wat knap!! Ik vind dat zo leuk he, dat ze je zo ineens kunnen verrassen!quote:Op woensdag 20 december 2017 21:31 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Nou dat zo'n digitaal systeem de privacy aantast vind ik wat ver gaan.. W vertelt nooit wat. Soms iets over de bso, maar nooit over school. We mogen ook de klas niet in. Ik ben dus erg blij met de max 10 regels text +1a2 fotos die er 1. keer per week verzonden wordt. Ze doet dus beslist genoeg buiten mijn zicht.
Ze doet trouwens vaak pas iets als ze zeker weet dat ze t kan. Met als resultaat dat iknog nooit meer dan de paar letters van haar naam op papier had gezien en ze volgens haar in de klas nooit iets met letters doen. Schrijft ze vandaag dus op n zelfgemaakte kaart aan haar vriendinnetje : froolek kersfeest, Isa. Ik was echt verbaasd..
Ho, 1 x per week één algemeen stukje tekst over wat ze als klas gedaan hebben is het hoor. Niet persoonlijk iets over w.quote:Op woensdag 20 december 2017 21:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wat knap!! Ik vind dat zo leuk he, dat ze je zo ineens kunnen verrassen!
Het is voor mij niet alleen privacy. Ik vind het ook een onnodige belasting van de leerkracht. Ik heb dus geen idee hoe uitgebreid alles is opgezet, maar als er 1x per week van 30 leerlingen iets neergezet 'moet' worden, inclusief foto's, kost dat best wat tijd. En wat mij betreft kan een leerkracht dat beter besteden aan andere dingen.
Meer kunnen krijgen is evident aan de tijd waarin we leven, maar dat het kunnen geven ook vaak leidt tot het daadwerkelijk geven van die informatie. Op de basisschool vind ik het nog allemaal onschuldig hoor, of ze inderdaad gym hebben gehad of werkjes binnen hun thema, is voor hun ook alleen maar leuk als het gedeeld wordt. (Ik heb er ook zo 1 die niks zegt) maar vanaf een bepaald punt weet ik nog niet of al die informatie die vanuit een ‘het kan’ gedachte gedeeld wordt (en wellicht dat ze daar in de randstad al meer over denken, hier in t oosten nog totaal niet nl) ook met mij gedeeld moet worden. Toetsresultaten en een uurtje spijbelen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 20 december 2017 20:55 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik begrijp dit niet helemaal? Wat is er precies schokkend aan? Dat ouders via digitale systemen meer informatie van school kunnen krijgen? Of dat ouders sowieso hun kind in de gaten houden?
Wij kregen vandaag mail van school: uitnodiging voor een kennismakingsgesprek met de juf, een afspraak voor eerste wenmoment (zij stellen vijf dagdelen voor om te wennen) en een bijlage met daarin uitleg over diverse zaken.
In het wijkkrantje stond deze week een verhaal over de tuin die ze hebben aangelegd op het dak van de school. Met daarbij ook een kweekkas waarin ze met de kinderen allerlei planten gaan kweken. Echt superleuk, vooral voor een school middenin de stad. .
Dit is zo ongeveer hoe het bij ons (dorp ) ook geregeld is (andere programma’s en systemen, maar vergelijkbaar idee).quote:Op woensdag 20 december 2017 20:56 schreef Goitske het volgende:
Wij hebben digiduif daarin krijgen we de maandelijkse themabrief, bijzonderheden waarvoor je vroeger een briefje mee kreeg (en in je tas bleef zitten) en evt verzoeken. App groepje met de ouders voor evt hulp verder is het rustig echt puur functioneel.
BSO heeft een programma waar zo nu en dan een foto in komt en je aan/af meldingen kunt doen
School heeft ParnasSys ook nog daarin staan de verslagen en officiële cito toetsen uitslag die hij heeft moeten doen.
Ook afwezigheid staat er in en of het een goedgekeurde afwezigheid is
Verder eerste schooldag stelt de juf je gelijk voor aan de klassenouder die kan je op weg helpen en daar kun je ook je vragen stellen. Zij regelt ook als ze ouders ergens voor nodig hebben.
Het kind krijgt in het begin gelijk een buddy uit groep 2 aangewezen die het kind kan helpen. Dus waar is de wc, hoe doen we bepaalde dingen etc.
Ik knap echt af op ouders die bij de eerste rapportavond komen in 4v en dan verbaasd zijn dat hun kind er slecht voor staat... eigenlijk sta je dan al 1-0 achter bij het proberen een kind op de rails te houden.quote:Op woensdag 20 december 2017 21:49 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Meer kunnen krijgen is evident aan de tijd waarin we leven, maar dat het kunnen geven ook vaak leidt tot het daadwerkelijk geven van die informatie. Op de basisschool vind ik het nog allemaal onschuldig hoor, of ze inderdaad gym hebben gehad of werkjes binnen hun thema, is voor hun ook alleen maar leuk als het gedeeld wordt. (Ik heb er ook zo 1 die niks zegt) maar vanaf een bepaald punt weet ik nog niet of al die informatie die vanuit een ‘het kan’ gedachte gedeeld wordt (en wellicht dat ze daar in de randstad al meer over denken, hier in t oosten nog totaal niet nl) ook met mij gedeeld moet worden. Toetsresultaten en een uurtje spijbelen bijvoorbeeld.
Terugkomend op jouw vraag wat ik schokkend vind. Ik denk zelf dat ik de vanzelfsprekendheid waarmee gegevens gedeeld worden en de hoeveelheid mij persoonlijk ontzettend tegen staat, zonder dat daar altijd een rechtvaardigings- en doelmatigheids afweging in gebouwd is.
Ah ok, dat geeft wel een ander beeld inderdaad!quote:Op woensdag 20 december 2017 21:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Ho, 1 x per week één algemeen stukje tekst over wat ze als klas gedaan hebben is het hoor. Niet persoonlijk iets over w.
Zoiets als: uitje bos was leuk, de boswachter vertelde dit of dat en dan 2 foto s waar met n beetje geluk je kind in n hoekje op staat. (Daar ben ik dus al heel blij mee)
Een stukje over ieder kind persoonlijk lijkt me idd way teveel werk voor de juf.
Ja, zelf gekozen. Hij was altijd al aan het klimmen, slingeren en springen en toen hij na zwemles een keer wedstrijden bezig zag (daarnaast zit een turnhal), wilde hij dat ook. Eerst nog een beetje afgehouden, school en zwemles samen was even genoeg, maar na een half jaar wilde hij nog steeds heel graag. Echt zo leuk .quote:Op woensdag 20 december 2017 22:07 schreef ikke_84 het volgende:
Ik hoef mijn kind ook echt niet helemaal te volgen in wat hij dagelijks doet op school.
Maar ik voel me als moeder een beetje aan mijn lot over gelaten in het hele school gebeuren. Over een paar maanden sta ik er vast heel anders in.
Mijn moeder had ook geen internet en volgens mij ook geen klassenouder en ik leef ook nog.
Al miste mijn moeder regelmatig wat informatie omdat dat thuis niet aankwam
Phaidra wat leuk turnen! Heeft hij daar zelf voor gekozen?
Mijne is pas begonnen met tuimeljudo. Hij vindt het nog best spannend maar hij begint steeds meer mee te doen.
Docenten hebben geen tijd om veel informatie via systemen te delen. Het gaat echt voornamelijk om schoolprestaties en aanwezigheid. Als docent kan ik die gegevens van alle leerlingen waaraan ik lesgeef zien. Privacy op dat gebied is dus al een wassen neus. En dan lijkt het me logisch dat de ouders van het kind dat ook kunnen inzien. Vooral ook omdat ouders de hoofdverantwoordelijken zijn als het gaat om de begeleiding van het kind. Een uurtje spijbelen vind jij misschien niet zo erg, maar het is wel goed dat je het weet. Het is namelijk pijnlijk als ik als docent jou in een gesprek deze informatie moet geven in het bijzijn van je kind (omdat ik als mentor me bijv zorgen maken over meerdere uren ongeoorloofd afwezig zijn bij een vak waar een kind slecht voor presteert) en het blijkt dat die informatie voor jou als ouder nieuw is. Dan komt er een gesprek op gang waarin de ouder het kind weer confronteert en om uitleg vraagt. Ik zit daar dan bij als docent terwijl dat gesprek volgens mij thuis al gevoerd had moeten worden. Dát is in mijn ogen privacy: dat je je kind zoiets bespaart en zelf een vinger aan de pols houdt en tijdig zelf het (persoonlijke) gesprek aan gaat.quote:Op woensdag 20 december 2017 21:49 schreef AwayTL het volgende:
Terugkomend op jouw vraag wat ik schokkend vind. Ik denk zelf dat ik de vanzelfsprekendheid waarmee gegevens gedeeld worden en de hoeveelheid mij persoonlijk ontzettend tegen staat, zonder dat daar altijd een rechtvaardigings- en doelmatigheids afweging in gebouwd is.
Hier ook een dorp hoorquote:Op woensdag 20 december 2017 20:50 schreef ikke_84 het volgende:
Ik woon in een dorp daar kennen ze dat digitale allemaal nog niet op zich lijkt me dat wel handig. Weet ik zeker dat alle informatie ook aan komt en kan ik ook iets doen met de thema's waar ze mee werken.
Ik heb wel een schoolgids gevraagd (als ik er niet naar had gevraagd dan had ik hem niet gekregen) dus daar heb ik wat algemene dingen uit kunnen halen.
Een klassenouder? ik heb echt geen idee of we die hebben.
Er gaat echt een wereld voor me open na al jullie informatie haha
Hier is het een paar keer per week algemene berichten. Niet specifiek per kind, dat vind ik ook helemaal niet nodig. Het gaat me meer om de algemene ema's/ activiteiten etc.quote:Op woensdag 20 december 2017 21:36 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wat knap!! Ik vind dat zo leuk he, dat ze je zo ineens kunnen verrassen!
Het is voor mij niet alleen privacy. Ik vind het ook een onnodige belasting van de leerkracht. Ik heb dus geen idee hoe uitgebreid alles is opgezet, maar als er 1x per week van 30 leerlingen iets neergezet 'moet' worden, inclusief foto's, kost dat best wat tijd. En wat mij betreft kan een leerkracht dat beter besteden aan andere dingen.
Bedankt! Meteen informatie aangevraagd, klinkt als iets dat we precies zoeken. We hebben in Beek ons huwelijksfeest gegevenquote:Op maandag 18 december 2017 22:14 schreef ikke_84 het volgende:
Spark soms heb je ook een zwemschool op plekken als een camping. Die zijn vaak ook kleinschalig.
Woon je toevallig in de buurt van montferland?
https://www.onda.training/zwemles-op-maat/
Anders is dit misschien wat?
Vind ik een mooi inzicht, dank daarvoor!quote:Op donderdag 21 december 2017 09:54 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Docenten hebben geen tijd om veel informatie via systemen te delen. Het gaat echt voornamelijk om schoolprestaties en aanwezigheid. Als docent kan ik die gegevens van alle leerlingen waaraan ik lesgeef zien. Privacy op dat gebied is dus al een wassen neus. En dan lijkt het me logisch dat de ouders van het kind dat ook kunnen inzien. Vooral ook omdat ouders de hoofdverantwoordelijken zijn als het gaat om de begeleiding van het kind. Een uurtje spijbelen vind jij misschien niet zo erg, maar het is wel goed dat je het weet. Het is namelijk pijnlijk als ik als docent jou in een gesprek deze informatie moet geven in het bijzijn van je kind (omdat ik als mentor me bijv zorgen maken over meerdere uren ongeoorloofd afwezig zijn bij een vak waar een kind slecht voor presteert) en het blijkt dat die informatie voor jou als ouder nieuw is. Dan komt er een gesprek op gang waarin de ouder het kind weer confronteert en om uitleg vraagt. Ik zit daar dan bij als docent terwijl dat gesprek volgens mij thuis al gevoerd had moeten worden. Dát is in mijn ogen privacy: dat je je kind zoiets bespaart en zelf een vinger aan de pols houdt en tijdig zelf het (persoonlijke) gesprek aan gaat.
bij ons op school is dat ook niet zo. Ze moeten wel een boterham eten maar niet verplicht alles. Ik vraag Jan ook regelmatig of hij genoeg broodjes mee had.quote:Op donderdag 21 december 2017 21:04 schreef Sylver_ het volgende:
Waarom heeft hij zijn knuffelkonijntje afgegeven, Ikke?
Ben ik de enige die het trouwens raar vindt dat ál het meegegeven eten op moet? Ik leer mijn kinderen juist om naar hun lichaam te luisteren en te stoppen met eten als ze geen honger meer hebben. Ik maak zelf ook wel eens een lunchpakket met 3 boterhammen, maar blijk dan na 2 wel genoeg te hebben.
Ze kunnen wat over is toch gewoon weer mee naar huis nemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |