abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_184237143
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het hele verschil; deze kookplaat kun je niet aansluiten op 3 fasen 400V.
Jawel toch, ik kan deze toch zoals op plaatje 1 aansluiten, dus 2 fases met dezelfde nul.
Voeding komt via een krachtgroep maar er worden dan maar 2 fases gebruikt ipv 3.
Wat opzicht geen punt is, maar dan is het wel mooi verdeeld.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184237238
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:37 schreef blomke het volgende:
Ik geef het op…. :{
Want?

Het is volgens mij nu toch duidelijk?

Krachtgroep in de meterkast.

L3 vanaf de krachtgroep niet aansluiten, L1 op L1 , L2 op L2, het brugje tussen de N laten zitten en de nul hierop en aarde op aarde.
Dan worden er 2 fases gebruikt.

L3 wordt dan niet gebruikt vanaf de krachtgroep, dat is toch technisch gezien geen probleem?
  Moderator zondag 6 januari 2019 @ 11:58:20 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184237661
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:42 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Want?

Het is volgens mij nu toch duidelijk?

Krachtgroep in de meterkast.

L3 vanaf de krachtgroep niet aansluiten, L1 op L1 , L2 op L2, het brugje tussen de N laten zitten en de nul hierop en aarde op aarde.
Dan worden er 2 fases gebruikt.

L3 wordt dan niet gebruikt vanaf de krachtgroep, dat is toch technisch gezien geen probleem?
Een kookplaat van maximaal 7,6 kW moet je aansluiten op een normale fornuisgroep; en niet op een krachtgroep.
  zondag 6 januari 2019 @ 12:01:12 #29
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_184237706
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:36 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat wil ik dus juist niet want dan heb ik alles over 1 fase lopen, en ik wil het over 2 fases verdelen.
En een kookgroep 2x 220 volt mag je niet over verschillende fases voeden voor zover ik weet.
a dat zou idd kunnen....

Dan zou ik L3 op de krachtautomaat niet aansluiten, de L3 aansluiting in de perilexstekker ook niet aansluiten, en in de kookplaat de ader voor L3 ook afknippen

zodat er eigenlijk nooit een fase op kan komen :)

Natuurlijk kan je hem ook afdoppen in de kookplaat met een wago voor flexibele ader
pi_184237751
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een kookplaat van maximaal 7,6 kW moet je aansluiten op een normale fornuisgroep; en niet op een krachtgroep.
Maar dan ga ik 32A over een één fase trekken, en de fases zijn afgezekerd op 25a.
Nou weet ik wel dat je een smeltpatroon kan overbelasten maar er staan ook nog andere verbuikers op deze fase natuurlijk.
En die kookplaat zal dit vermogen zelden gebruiken, maar het is toch zonde om het maar op één fase aan te sluiten als je er 3 hebt (waarvan je er dan in dit geval maar 2 gebruikt)
pi_184237813
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:01 schreef gateway het volgende:

[..]

a dat zou idd kunnen....

Dan zou ik L3 op de krachtautomaat niet aansluiten, de L3 aansluiting in de perilexstekker ook niet aansluiten, en in de kookplaat de ader voor L3 ook afknippen

zodat er eigenlijk nooit een fase op kan komen :)

Natuurlijk kan je hem ook afdoppen in de kookplaat met een wago voor flexibele ader
Ik wil het wel aansluiten zoals het hoort, ook dat het voor een toekomstige bewoner goed zit.
En inderdaad gewoon L3 onder de kookplaat afdoppen.
Of dus op aansluiting 1 in de kookplaat vastzetten.
Ik zal checken of dit een loze aansluiting is en if so, monteer ik hem daar op af.
pi_184239305
@junkiexp helemaal prima zo!

Deze kookplaat kan perfect worden aangesloten op een krachtgroep, net zoals iedere kookplaat die ik ooit heb gezien. Snap niet waarom mensen hier blijven hameren op een technisch slechtere oplossing met een kookgroep. :{

De grijze draad afisoleren in de kookplaat en klaar ben je.
pi_184244039
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:26 schreef XanderH het volgende:
@junkiexp helemaal prima zo!

Deze kookplaat kan perfect worden aangesloten op een krachtgroep, net zoals iedere kookplaat die ik ooit heb gezien. Snap niet waarom mensen hier blijven hameren op een technisch slechtere oplossing met een kookgroep. :{

De grijze draad afisoleren in de kookplaat en klaar ben je.
Dank!
Misschien had ik het niet duidelijk uitgelegd en ontstond er verwarring.
En voor de zekerheid, één nul is dan genoeg toch omdat deze door de faseverschuiving niet veel wordt belast als ik het goed begrijp?
pi_184244336
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:52 schreef junkiexp het volgende:
En voor de zekerheid, één nul is dan genoeg toch omdat deze door de faseverschuiving niet veel wordt belast als ik het goed begrijp?
Hij wordt wel veel belast, maar niet té veel. ;) Door de nulgeleider loopt maximaal dezelfde stroom als door de zwaarst belastte fasegeleider.
pi_184244355
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 18:08 schreef XanderH het volgende:

[..]

Hij wordt wel veel belast, maar niet té veel. ;) Door de nulgeleider loopt maximaal dezelfde stroom als door de zwaarst belastte fasegeleider.
Duidleijk, dat wilde ik inderdaad voor de zekerheid nog weten, thanks!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')