abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175609054
Abortusdiscussie: moreel faillissement of recht op zelfbeschikking?

De behandeling
‘… KvH: "Als je naar de tandarts gaat om een kroon te laten zetten, krijg je een keurige uitleg van hoe dat in zijn werk gaat. Kijk de websites van abortusklinieken er maar op na: als je langer zwanger bent dan dertien weken, vertelt geen enkele kliniek hoe het kindje wordt weggehaald. Het wordt in stukjes geknipt en daarna uit de baarmoederhals gezogen. Na de abortus zoeken vrouwen op hoe zoiets eigenlijk in zijn werk gaat en dan raken ze in paniek. Dat is iets dat ik als man niet goed begrijp: je gaat toch van tevoren kijken? Nu zoeken vrouwen het, in hun nood, pas achteraf op."

Nieuw leven
AFD: "Ik wil dat een abortus wordt behandeld als een medische ingreep en dat het uit het Wetboek van Strafrecht verdwijnt. Ik denk dat tot een bepaald aantal weken een embryo, een foetus nog geen leven is. Het heeft de potentie van leven en die potentie haal je weg. Dat is wat je doet."

KvH: "Het is een heerlijke discussie: wanneer begint het leven? Sommigen zeggen pas vanaf vier weken of vanaf twaalf weken of pas bij de geboorte. De wetenschap zegt dat celdeling leven is. Wij geloven dat er leven is vanaf de bevruchting. Elke abortus stopt een kloppend hart."

KvH: "Tegen abortus zijn is één. Je moet dan ook je verantwoordelijkheid nemen en hulp bieden aan vrouwen die in een schrijnende situatie terechtkomen. Meer dan de helft van de abortussen wordt gepleegd vanwege de financiële situatie. Kunnen we deze mensen niet helpen, met schuldsanering, met huisvesting? Als we in Nederland onze vrouwen geen andere oplossing kunnen bieden dan abortus, dan zijn we moreel failliet …." ‘

Bron: https://www.msn.com/nl-nl(...)qqKe?ocid=spartandhp

[ Bericht 0% gewijzigd door Begripvol op 09-12-2017 23:12:14 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_175609145
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:45 schreef Begripvol het volgende:
Meer dan de helft van de abortussen wordt gepleegd vanwege de financiële situatie. Kunnen we deze mensen niet helpen, met schuldsanering, met huisvesting?
Wat dacht je van godverdomme gewoon de pil of condooms gebruiken?? }:| :(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175609152
Ik bedoel als je het niet kan betalen; begin er dan niet aan.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175609654
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:48 schreef Geralt het volgende:
Ik bedoel als je het niet kan betalen; begin er dan niet aan.
Dit. Alleen maar zielig voor het kind. Ken ook zo'n geval, triest :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175609801
Zo een onzin van die christengekkies
pi_175609809
Abortus is geen moord
pi_175609917
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 23:07 schreef tailfox het volgende:
Zo een onzin van die christengekkies
ik ben het niet vaak met je eens, maar in dit geval wel.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_175610237
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 23:07 schreef tailfox het volgende:
Abortus is geen moord
Het is inderdaad geen moord als je het gelijkstelt aan de embryo van een dier.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_175610525
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 23:26 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen moord als je het gelijkstelt aan de embryo van een dier.
Goede onderbouwing ook. Beetje knuppel in het hoenderhok gooien dit.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175614754
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 23:07 schreef tailfox het volgende:
Abortus is geen moord
Hangt van de situatie af toch.
pi_175616347
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 08:20 schreef 8777 het volgende:

[..]

Hangt van de situatie af toch.
abortus mag alleen op het embryo stadium uitgevoerd worden
  zondag 10 december 2017 @ 11:05:21 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175616369
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:03 schreef tailfox het volgende:

[..]

abortus mag alleen op het embryo stadium uitgevoerd worden
Nee hoor.
The love you take is equal to the love you make.
pi_175616597
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee hoor.
zolang het niet geboren is leeft het niet.
pi_175616704
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:27 schreef tailfox het volgende:

[..]

zolang het niet geboren is leeft het niet.
Natuurlijk wel! Je voelt de kleine bewegen in de buik hoor.
pi_175616898
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:34 schreef 8777 het volgende:

[..]

Natuurlijk wel! Je voelt de kleine bewegen in de buik hoor.
ik voel sperma ook zwemmen
  zondag 10 december 2017 @ 12:56:21 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175618510
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:27 schreef tailfox het volgende:

[..]

zolang het niet geboren is leeft het niet.
Na ongeveer 8 weken noem je het geen embryo meer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_175627741
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 12:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Na ongeveer 8 weken noem je het geen embryo meer.
maakt het niet ineens levend *O*
pi_175628024
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 18:48 schreef tailfox het volgende:

[..]

maakt het niet ineens levend *O*
Wanneer is het dan wel levend? Volgens jou?
  zondag 10 december 2017 @ 19:01:00 #19
473609 Het_Peenvarken
Grapperhaustechno
pi_175628119
Mja, de toon wordt nu gezet door de wetenschap die een bepaalde definitie aan het leven geeft, terwijl dat toch echt een heel vaag begrip is binnen de wetenschap. Bovendien zou je er ook een persoonlijke opvatting over kunnen hebben.

In plaats van "leven" moet misschien een wat specifiekere benadering gezocht worden. Wanneer men over leven in het algemeen spreekt dan kom je grote praktische problemen tegen zoals de oncontroleerbaarheid van de natte droom en eisprong.

De kwestie dient vanwege de grote controverse daarom individueel besloten te worden.

Tot op het punt dat de neonaat buiten de baarmoeder kan overleven ligt de keuze in principe bij de moeder, omdat het kind nog onderdeel van de moeder is.
  zondag 10 december 2017 @ 19:01:45 #20
473609 Het_Peenvarken
Grapperhaustechno
pi_175628139
Wat zegt het heilige boek hierover..

Wanneer krijgt een mens een ziel? Vanaf welk moment?

waariskoningdavid
  zondag 10 december 2017 @ 19:07:33 #21
473609 Het_Peenvarken
Grapperhaustechno
pi_175628265
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:27 schreef tailfox het volgende:

[..]

zolang het niet geboren is leeft het niet.
Kwestie van opvatting.

Het kind is tot die tijd namelijk onderdeel van de moeder, die wel leeft.

In principe is elke klomp moleculen met een eigen zuurstof-koolstof-huishouding een vorm van leven.
  zondag 10 december 2017 @ 19:09:15 #22
473609 Het_Peenvarken
Grapperhaustechno
pi_175628313
Maar met definites kom je er niet. Dit is een discussie over verantwoordelijkheid, waarbij de vraag is in hoeverre bemoeizucht is toegestaan.
pi_175628553
In plaats van abortus kun je ook het kind afstaan aan ouders die er wél voor kunnen zorgen.
  zondag 10 december 2017 @ 19:24:02 #24
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175628733
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 19:01 schreef Het_Peenvarken het volgende:
Mja, de toon wordt nu gezet door de wetenschap die een bepaalde definitie aan het leven geeft, terwijl dat toch echt een heel vaag begrip is binnen de wetenschap. Bovendien zou je er ook een persoonlijke opvatting over kunnen hebben.

In plaats van "leven" moet misschien een wat specifiekere benadering gezocht worden. Wanneer men over leven in het algemeen spreekt dan kom je grote praktische problemen tegen zoals de oncontroleerbaarheid van de natte droom en eisprong.

De kwestie dient vanwege de grote controverse daarom individueel besloten te worden.

Tot op het punt dat de neonaat buiten de baarmoeder kan overleven ligt de keuze in principe bij de moeder, omdat het kind nog onderdeel van de moeder is.
Vandaar ook dat ze het vaak over bewustzijn hebben of gevoel.
Maar ook dat is lastig, we weten het niet zo heel erg goed.

Tot nog niet zo lang geleden dachten we dat ongeboren kinderen geen pijn konden voelen, ingrepen werden onverdoofd gedaan. Iets daarvoor zelfs bij pasgeboren kinderen.
Daar zijn we toch al een beetje van terug gekomen. De grens van reactie op prikkels is steeds lager geworden.

Bewustzijn is al helemaal een vaag begrip, daar komen we al niet uit bij overduidelijke levende en voelende wezens, laat staan wanneer dat dan begint.

Al met al, maakt het echt zo uit wanneer het leeft, voelt en/of bewustzijn heeft?
Alhoewel we abortus zeldzaam moeten houden/maken door educatie, anticonceptie, hulp en alternatieven blijft het probleem over dat je bij een verbod op abortus iemand dwingt om een kind op de wereld te zetten. Wat vergaande gevolgen heeft op allerlei gebieden, ook voor dat kind.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 10 december 2017 @ 19:31:04 #25
473609 Het_Peenvarken
Grapperhaustechno
pi_175628921
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 19:24 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Alhoewel we abortus zeldzaam moeten houden/maken door educatie, anticonceptie, hulp en alternatieven blijft het probleem over dat je bij een verbod op abortus iemand dwingt om een kind op de wereld te zetten. Wat vergaande gevolgen heeft op allerlei gebieden, ook voor dat kind.
Mja dit vergeet ik nog weleens maar is eigenlijk het belangrijkste argument.

Wanneer abortus verboden zou zijn, dan zou er ook een mechanisme aanwezig moeten zijn in de maatschappij waarmee de onbedoelde zwangerschappen en geboortes opgevangen kunnen worden.

Ik krijg altijd het idee bij mensen die tegen abortus zijn dat die abortus koste wat kost gestopt moet worden, en wat die moeder verder met dat kind moet zoekt de moeder zelf maar uit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')