abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 maart 2018 @ 22:46:24 #102
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_178024182
Fijne berichten!
The love you take is equal to the love you make.
pi_178050669
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:36 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Fijn dat het naar omstandigheden goed gaat. Straks mag je hier misschien zelfs niet meer meeposten :P
Als de patholoog anatoom straks zegt dat het Colitis Ulcerosa was niet nee :P Dan ben ik genezen :)

Maar daar zijn de artsen het al drie jaar over oneens, dus ik heb voorlopig Crohnse Colitis.

Hopelijk is het Aphrodyte 1 en Crohn 0.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178050973
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 20:07 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

Klinkt hartstikke mooi :)
Zijn er nu veel dingen die je niet mag eten door de stoma of valt dat mee?
Nu de eerste 6 weken is het wel even aanpassen ja. Daarna mag ik alleen permanent geen paddestoelen meer (wordt verteerd in de dikke darm- die heb ik niet meer) en blijven rauwkost, notenpasta´s en groene groente iets om voor op te passen.

Nu mag ik geen;
-Groene groenten en rauwkost
-Notenpasta´s, noten, zaden, pinda´s en kokosproducten
-Gedroogde vruchten (geen paasstol voor mij dit jaar helaas ;( )
-Volkoren producten
-Citrusvruchten. Sap mag wel mits gezeefd
-Mais en popcorn
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178051010
Oh wat interessant, wist ik echt niet van de paddestoelen :D
Wat is er ‘mis’ met noten?
pi_178051019
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 07:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Oh wat interessant, wist ik echt niet van de paddestoelen :D
Wat is er ‘mis’ met noten?
Ze worden niet verteerd, komen dus in stukjes in je stoma en kunnen de uitgang daardoor blokkeren ;) meerderheid van de dingen op de lijst mag niet wegens de kans op stoma blokkade wat een vervelend EHBO tripje veroorzaakt.

Ik had ook geen idee van die paddestoelen.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178051041
Ja die stukjes die gaan blokkeren kan ik me iets bij voorstellen. Wat voor diameter heeft jouw nieuwe exit?
Worden noten dan ook door dikke darm verteerd ? Want de calorieën tikken wel aan en ik poep nooit brokken walnoot
pi_178053234
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 07:26 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ja die stukjes die gaan blokkeren kan ik me iets bij voorstellen. Wat voor diameter heeft jouw nieuwe exit?
Worden noten dan ook door dikke darm verteerd ? Want de calorieën tikken wel aan en ik poep nooit brokken walnoot
Dat is nog even afwachten, pas na 6 weken is de vorm van het stoma definitief. Maar dit is het gebruikelijke advies.

Je kan een stoma vergelijken met een afvoerputje zoals bijv de gootsteen, als je bedenkt wat daarin blijft hangen bij bijvoorbeeld sinaasappelsap kun je je voorstellen hoe andere onverteerde voedingsmiddelen gaan samenkleven.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178116556
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 10:35 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Dat is nog even afwachten, pas na 6 weken is de vorm van het stoma definitief. Maar dit is het gebruikelijke advies.

Je kan een stoma vergelijken met een afvoerputje zoals bijv de gootsteen, als je bedenkt wat daarin blijft hangen bij bijvoorbeeld sinaasappelsap kun je je voorstellen hoe andere onverteerde voedingsmiddelen gaan samenkleven.
Zo te lezen ben je heel happy met je stoma!Wat fijn dat je een beter leven krijgt hierdoor.
Staan wel een boel dingen op het lijstje wat je niet mag en wel lekker is helaas :N
Maar zelf ervaar ik hier al problemen mee zonder een stoma,zoals rauwkost en noten bijv.
Hoe is je energieniveau?Gaat dat ook met sprongen vooruit?
pi_178121833
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 06:51 schreef humorist het volgende:

[..]

Zo te lezen ben je heel happy met je stoma!Wat fijn dat je een beter leven krijgt hierdoor.
Staan wel een boel dingen op het lijstje wat je niet mag en wel lekker is helaas :N
Maar zelf ervaar ik hier al problemen mee zonder een stoma,zoals rauwkost en noten bijv.
Hoe is je energieniveau?Gaat dat ook met sprongen vooruit?
Het lijstje is gelukkig niet permanent. En sinaasappelsap kan ik gelukkig zeven en dan mag het wel. Na de komende 5 weken mag ik rustig gaan kijken wat wel en niet kan.

Alleen permanent uitgesloten zijn groene vezelige groenten, verse ananas, kool, paddestoelen en tauge. Daarna is er nog genoeg over om lekker te eten gelukkig. Brocolli , komkommer en courgette zijn groene groenten die wel met mate kunnen.

Mijn energieniveau stijgt inderdaad ook enorm, ik slaap nu nog maar 7 uur per nacht en heb dan echt genoeg. Mijn slaap uren voor de operatie waren er gemiddeld 12 tot 14 per nacht.

Ik heb echt naar de operatie uitgekeken en dat blijkt niet onterecht :) als het zo vooruitgaat herken ik mezelf over een jaar niet meer terug!
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178128342
Oh Aphrodyte wat fijn dat het zo goed met je gaat!
pi_178130171
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 12:57 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Het lijstje is gelukkig niet permanent. En sinaasappelsap kan ik gelukkig zeven en dan mag het wel. Na de komende 5 weken mag ik rustig gaan kijken wat wel en niet kan.

Alleen permanent uitgesloten zijn groene vezelige groenten, verse ananas, kool, paddestoelen en tauge. Daarna is er nog genoeg over om lekker te eten gelukkig. Brocolli , komkommer en courgette zijn groene groenten die wel met mate kunnen.

Mijn energieniveau stijgt inderdaad ook enorm, ik slaap nu nog maar 7 uur per nacht en heb dan echt genoeg. Mijn slaap uren voor de operatie waren er gemiddeld 12 tot 14 per nacht.

Ik heb echt naar de operatie uitgekeken en dat blijkt niet onterecht :) als het zo vooruitgaat herken ik mezelf over een jaar niet meer terug!
Gelukkig dat niet alles permanent is!!
Je hebt je slaap bijna gehalveerd!Wat doe je met al die vrije tijd _O-
Ben echt blij voor je dat het nu al zo goed met je gaat!
pi_178132456
Hallo allemaal,

Sinds eind januari (2018) heb ik veel last van buikpijn misselijkheid en moeheid (en in de eerst week 5 kilo afgevallen). Hiervoor ben ik naar de huisarts en ziekenhuis geweest en heb ik meerdere ontlastingsonderzoeken, bloedonderzoeken, gastroscopie en een buik ego gehad. Uit al deze onderzoeken, behalve de laatste ontladingsonderzoek kwam niets uit. dit laatste ontladingsonderzoek kwam eindelijk wat naar voren, mijn calprotectine was te hoog. Dit moest normaal onder de 50 zijn en was bij mij op dat moment 200. Dit zou volgens mij (wat ik op internet kan vinden) een indicatie kunnen zijn voor Crohn of of een andere dikke darm ziekte. Jammer genoeg zijn er lange wachttijden voor een maag-dram-lever arts, mijn eerste afspraak bij een MDL arts is pas begin mei.

Ik weet dus nog niet of ik de ziekte van Crohn of Ulcerosa heb (maar daar lijkt het wel op?) of kan de verhoging van de calprotectine nog andere dingen betekenen?

En hebben jullie nog adviezen om mijn symptomen te kunnen verminderen (vooral misselijkheid en buikpijn)?
pi_178146650
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:02 schreef ZagrePuk het volgende:
Hallo allemaal,

Sinds eind januari (2018) heb ik veel last van buikpijn misselijkheid en moeheid (en in de eerst week 5 kilo afgevallen). Hiervoor ben ik naar de huisarts en ziekenhuis geweest en heb ik meerdere ontlastingsonderzoeken, bloedonderzoeken, gastroscopie en een buik ego gehad. Uit al deze onderzoeken, behalve de laatste ontladingsonderzoek kwam niets uit. dit laatste ontladingsonderzoek kwam eindelijk wat naar voren, mijn calprotectine was te hoog. Dit moest normaal onder de 50 zijn en was bij mij op dat moment 200. Dit zou volgens mij (wat ik op internet kan vinden) een indicatie kunnen zijn voor Crohn of of een andere dikke darm ziekte. Jammer genoeg zijn er lange wachttijden voor een maag-dram-lever arts, mijn eerste afspraak bij een MDL arts is pas begin mei.

Ik weet dus nog niet of ik de ziekte van Crohn of Ulcerosa heb (maar daar lijkt het wel op?) of kan de verhoging van de calprotectine nog andere dingen betekenen?

En hebben jullie nog adviezen om mijn symptomen te kunnen verminderen (vooral misselijkheid en buikpijn)?
Hoi ZagrePuk,

Ook ik ben nieuw op dit forum, ( hallo allemaal!)zelf heb ik al minstens 11 jaar colitis (denk eigenlijk 15 jaar) Je kunt inderdaad chrohn of colitis hebben, maar ook bijvoorbeeld een salmonellabesmetting. Ook erge salmonellabesmettingen geven colitis symptomen. herken wel je symptomem van buikpijn en hoge calpro(1700 bij mij).

Tips tegen buikpijn: tijdelijk geen melkproducten, geen bonen en geen koolzuurhoudende dranken, geen kunstmatige zoetstoffen(die laxeren) en eet vaker maar kleinere porties. Gebruik ook geen NSAIDS als pijnstillers houdt het voorlopig bij paracethamol.
Slappe thee met een boterham/kaakje helpt misschien tegen misselijkheid.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je binnenkort duidelijkheid hebt gekregen!
pi_178167683
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 19:35 schreef humorist het volgende:

[..]

Gelukkig dat niet alles permanent is!!
Je hebt je slaap bijna gehalveerd!Wat doe je met al die vrije tijd _O-
Ben echt blij voor je dat het nu al zo goed met je gaat!
Als t zo blijft weet ik niet meer hoe ik t heb ;) Zo lang geleden dat ik niet ziek was. Dan is het meer dan ik gehoopt had.

Vandaag voor de 2e keer helemaal zelf mn stoma vervangen, ben er nu ook mee onder de douche geweest zonder het stoma te bedekken. Ging goed, blij dat ik geen thuiszorg meer heb!
Gaat heel goed allemaal dus. Wel is t lastig als je zoals ik een gevoelige huid hebt, behalve een barrierespray die een beetje helpt kan je er weinig aan doen en is die huid gewoon niet blij.

En nog 1 dingetje dat wat minder is..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178167751
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:02 schreef ZagrePuk het volgende:

En hebben jullie nog adviezen om mijn symptomen te kunnen verminderen (vooral misselijkheid en buikpijn)?
Hoi Zagrepuk,

Zolang onduidelijk is of je IBD hebt en welke vorm dan, is het lastig om goed advies voor je klachten te geven.

Maar ik raad je aan om bij pijn paracetamol te nemen (ibruprofen en diclofenac is algemeen afgeraden bij IBD) en bijvoorbeeld een warmwater zak helpt goed tegen buikkrampen.
Ook is het verstandig om niet teveel vezels te eten als je diarree hebt, dat verergert voor de meeste IBDers de klachten.

Bij misselijkheid proberen om goed te blijven drinken en licht verteerbaar eten te eten.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178296107
Hoi Aphrodyte,

Speciaal voor jou ben ik nog eventjes teruggekomen om te kijken hoe het is gegaan met je stoma. Zat er telkens aan te denken maar door de drukte van het leven kwam er maar niet van. Goed om te lezen dat het allemaal goed is gegaan! Ben erg blij voor je dat je na 15 jaar ziekte eindelijk de zon weer een beetje terug ziet. Dat heb je dubbel en dwars verdiend na alle ellende. Hopen dat het CU is, dan ben je er voor altijd vanaf.

Ik ben inmiddels flink aan het minderen met Prednison, zit inmiddels op 10 mg en kom vanaf 40. Geen predje dat afbouwen, belabberd. Mijn buik is inmiddels rustiger (al 1.5 maand 1 toiletbezoek per dag, joepie), dus fingers crossed dat de onderhoudsmedicatie (Pentasa) het rustig houdt de komende tijd.
pi_178303689
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 09:22 schreef Papaap het volgende:
Hoi Aphrodyte,

Speciaal voor jou ben ik nog eventjes teruggekomen om te kijken hoe het is gegaan met je stoma. Zat er telkens aan te denken maar door de drukte van het leven kwam er maar niet van. Goed om te lezen dat het allemaal goed is gegaan! Ben erg blij voor je dat je na 15 jaar ziekte eindelijk de zon weer een beetje terug ziet. Dat heb je dubbel en dwars verdiend na alle ellende. Hopen dat het CU is, dan ben je er voor altijd vanaf.

Ik ben inmiddels flink aan het minderen met Prednison, zit inmiddels op 10 mg en kom vanaf 40. Geen predje dat afbouwen, belabberd. Mijn buik is inmiddels rustiger (al 1.5 maand 1 toiletbezoek per dag, joepie), dus fingers crossed dat de onderhoudsmedicatie (Pentasa) het rustig houdt de komende tijd.
Ja 1 mei is de uitslag van het onderzoek bij de Chirurg dus ik ben erg benieuwd en zal dat zeker met jullie delen :) het gaat nog steeds goed gelukkig, geen nare bijwerkingen of complicaties tot nu toe en de meeste wondjes zijn al dicht. Heel netjes werk van de Chirurg.

Was dikgedrukt in bovenstaande een pun? :P Pred is afbouwen is inderdaad geen predje :P maar fijn dat je buik rustig is, en ik duim met je mee dat t goed gaat.

Ik ben ook van de pred af sinds 5 dagen, is de moeite waard hoor! *O*
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178325440
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 15:45 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Ja 1 mei is de uitslag van het onderzoek bij de Chirurg dus ik ben erg benieuwd en zal dat zeker met jullie delen :) het gaat nog steeds goed gelukkig, geen nare bijwerkingen of complicaties tot nu toe en de meeste wondjes zijn al dicht. Heel netjes werk van de Chirurg.

Was dikgedrukt in bovenstaande een pun? :P Pred is afbouwen is inderdaad geen predje :P maar fijn dat je buik rustig is, en ik duim met je mee dat t goed gaat.

Ik ben ook van de pred af sinds 5 dagen, is de moeite waard hoor! *O*
Yep, een pun ;)

Gaaf dat het allemaal zo goed gaat, ben benieuwd naar de uitslag 1 mei! Ik ga met de Pred een halfje per week naar beneden nu, ben soms niet te genieten en moe, maar ben ook gewoon lekker 50 uur per week aan het werk. Geen ideale combi.
pi_178327975
Fijn dat het zo stoma je zo'n verbetering heeft gebracht @Aphrodyte !
Ik had exact de zelfde ervaringen, wat een rust en vrijheid weer na een stoma, bijna van de ene op de andere dag gewoon beter :-)

Mbt eten met een stoma: probeer het gewoon rustig aan over een tijdje, ik kreeg ook dat lijstje mee, maar na een tijdje miste ik toch wel zaken (champignons!, nootjes!).
Dus gewoon langzaam weer geprobeerd, eerst in kleine stukjes, later gewoon weer hele noten (wel goed kauwen) en plakjes champignon in de saus :-)
Gaat bij mij allemaal prima, ja het verteert inderdaad niet, en dus "stukjes in de zak :-) maar zolang ik het in mate doe treedt er ook geen verstopping op, nog nooit last van gehad en ik eet nu gewoon alles weer.
Maar zoals gezegd probeer het dan wel voorzichtig uit, en wacht er even mee, de een is de ander niet. Maar het hoeft dus niet een leven lang dieet eisen te betekenen.
pi_178350389
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 16:12 schreef Papaap het volgende:

[..]

Yep, een pun ;)

Gaaf dat het allemaal zo goed gaat, ben benieuwd naar de uitslag 1 mei! Ik ga met de Pred een halfje per week naar beneden nu, ben soms niet te genieten en moe, maar ben ook gewoon lekker 50 uur per week aan het werk. Geen ideale combi.
Puh nee ´niet ideaal´ lijkt me een understatement. Stoer dat je werkt ondanks die ellende :*
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178350432
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 18:22 schreef mappo het volgende:
Fijn dat het zo stoma je zo'n verbetering heeft gebracht @Aphrodyte !
Ik had exact de zelfde ervaringen, wat een rust en vrijheid weer na een stoma, bijna van de ene op de andere dag gewoon beter :-)

Mbt eten met een stoma: probeer het gewoon rustig aan over een tijdje, ik kreeg ook dat lijstje mee, maar na een tijdje miste ik toch wel zaken (champignons!, nootjes!).
Dus gewoon langzaam weer geprobeerd, eerst in kleine stukjes, later gewoon weer hele noten (wel goed kauwen) en plakjes champignon in de saus :-)
Gaat bij mij allemaal prima, ja het verteert inderdaad niet, en dus "stukjes in de zak :-) maar zolang ik het in mate doe treedt er ook geen verstopping op, nog nooit last van gehad en ik eet nu gewoon alles weer.
Maar zoals gezegd probeer het dan wel voorzichtig uit, en wacht er even mee, de een is de ander niet. Maar het hoeft dus niet een leven lang dieet eisen te betekenen.
Ja ik voelde het de dag na de operatie al, dat verschil. Ik heb pijn door de operatie, maar ik ben niet ziek en dat is een enorm verschil. Ik snap precies wat je bedoelt!

Nootjes heb ik inderdaad al geprobeerd (ik hou zo van nougatine bij mn ijs) en dat gaat inderdaad goed, maar champignons en groene groenten laat ik inderdaad nog even voor wat het is. Ik heb een keer 4 reepjes paprika op een broodje gedaan, en die kwamen er nu exact uit zoals ze erin gingen dus het is nog wel opletten.

Maar fijn om te horen dat het nog kan veranderen :) Dat lees ik inderdaad ook veel op het internet, dus wie weet is het in de toekomst een stuk beter.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178360193
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 12:03 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Als t zo blijft weet ik niet meer hoe ik t heb ;) Zo lang geleden dat ik niet ziek was. Dan is het meer dan ik gehoopt had.

Vandaag voor de 2e keer helemaal zelf mn stoma vervangen, ben er nu ook mee onder de douche geweest zonder het stoma te bedekken. Ging goed, blij dat ik geen thuiszorg meer heb!
Gaat heel goed allemaal dus. Wel is t lastig als je zoals ik een gevoelige huid hebt, behalve een barrierespray die een beetje helpt kan je er weinig aan doen en is die huid gewoon niet blij.

En nog 1 dingetje dat wat minder is..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer van dat ene dingetje,maar neem aan dat de stomaverpleegkundige dit vaker bij de hand heeft gehad.Ja,thuiszorg is geweldig dat het er is,maar kan me heel goed voorstellen dat je blij bent dat je er geen gebruik meer van hoeft te maken.Voelt toch als een vorm van inbreuk op je privacy.Ik weet niet wat een barrierespray is,maar heb zelf en mijn dochter een gevoelige(en droge) huid en gebruiken vaseline lanettecreme(maar dit is wel op het gezicht en armen)
pi_178413069
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 08:51 schreef humorist het volgende:

[..]

Jammer van dat ene dingetje,maar neem aan dat de stomaverpleegkundige dit vaker bij de hand heeft gehad.Ja,thuiszorg is geweldig dat het er is,maar kan me heel goed voorstellen dat je blij bent dat je er geen gebruik meer van hoeft te maken.Voelt toch als een vorm van inbreuk op je privacy.Ik weet niet wat een barrierespray is,maar heb zelf en mijn dochter een gevoelige(en droge) huid en gebruiken vaseline lanettecreme(maar dit is wel op het gezicht en armen)
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 08:51 schreef humorist het volgende:

[..]

Jammer van dat ene dingetje,maar neem aan dat de stomaverpleegkundige dit vaker bij de hand heeft gehad.Ja,thuiszorg is geweldig dat het er is,maar kan me heel goed voorstellen dat je blij bent dat je er geen gebruik meer van hoeft te maken.Voelt toch als een vorm van inbreuk op je privacy.Ik weet niet wat een barrierespray is,maar heb zelf en mijn dochter een gevoelige(en droge) huid en gebruiken vaseline lanettecreme(maar dit is wel op het gezicht en armen)
Als je vette creme gebruikt onder een stoma, laat de lijm los en kan je de plak niet opplakken. Dus dat werkt helaas niet, anders had ik het ook wel geweten. Ik ga deze week even navragen wat ik kan doen, want om mn stoma zit inmiddels een felrode cirkel die af en toe bloed en dat is niet goed.

Een barrierespray is een spray die op je op de huid aanbrengt om te zorgen dat de huid niet meegetrokken wordt met de stomaplak als je hem eraf trekt. Dat scheelt in ieder geval iets aan schade.

Ben wel erg blij dat ik zonder thuiszorg kan nu ja, en t wondje onder mn stoma is na een vervelende pijnlijke behandeling wel aan het genezen.

Ben vandaag voor het eerst naar het centrum van mijn stad geweest, daarna wel bekaf maar het was heerlijk om weer even iets normaals te doen gewoon omdat het leuk is *O* dit zijn de dingen die alles de moeite waard maken :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178420168
quote:
7s.gif Op maandag 9 april 2018 19:39 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Als je vette creme gebruikt onder een stoma, laat de lijm los en kan je de plak niet opplakken. Dus dat werkt helaas niet, anders had ik het ook wel geweten. Ik ga deze week even navragen wat ik kan doen, want om mn stoma zit inmiddels een felrode cirkel die af en toe bloed en dat is niet goed.

Een barrierespray is een spray die op je op de huid aanbrengt om te zorgen dat de huid niet meegetrokken wordt met de stomaplak als je hem eraf trekt. Dat scheelt in ieder geval iets aan schade.

Ben wel erg blij dat ik zonder thuiszorg kan nu ja, en t wondje onder mn stoma is na een vervelende pijnlijke behandeling wel aan het genezen.

Ben vandaag voor het eerst naar het centrum van mijn stad geweest, daarna wel bekaf maar het was heerlijk om weer even iets normaals te doen gewoon omdat het leuk is *O* dit zijn de dingen die alles de moeite waard maken :)
Klinkt weer heel logisch dat je geen vette creme kan gebruiken,lekker blond van mij _O-
Heerlijk genieten van de leuke dingen en heb je ook wel verdiend na alle ellende,nu nog wat vaker een zonnetje en het leven is beautiful!
pi_178643885
Het herstel van mijn operatie gaat goed!

Ik kan alweer 30 minuten lopen, veel dingen die ik wil eten gaan weer goed, mijn wondjes zijn allemaal geheeld en de hechtingen zijn eruit.

Ik voel me veel beter dan voor de operatie :) Erg blij dat ik het heb gedaan.

Vandaag een sprintje voor de bus kunnen trekken zonder pijn :Y
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_178782723
Veel sterkte. Kijk alsjeblieft wel uit, blijf rustig aan doen en niet sprinten of hard fietsen of zwaar tillen, ook al heb je het gevoel dat je dat makkelijk aankunt, want je kunt onverwacht toch opeens hevige buikpijn krijgen. :)
pi_178815090
Hallo,

Ik heb sinds een maand of 3 veel klachten en sinds 5 weken de diagnose colitis. Ik heb nu klysma';s gehad die niks deden en zit nu sinds een week aan de pentasa korrels.
Mijn klachten zijn dat ik 15x per dag naar de wc moet en het niet kan ophouden, hierdoor ben ik alleen nog maar thuis. En heb last van mn gewrichten en elke avond koorts.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand goede effecten weten te boeken met supplementen of wat anders?

Ik mediteer nu meer sinds ik de diagnose heb, 3x een half uur. Neem kurkurma en gember (natuurlijke ontstekingsremmers), heb boswelle en glucosamine besteld. Eet gezond en ben vegetarier. Voor de klachten deed ik 4x per week aan krachttraining. Maar merk nog geen verbetering. Rook al 2,5 jaar niet en alcohol heb ik 7 jaar geleden afgezworen. Heb een verleden van depressies en dit werkt niet echt lekker op m'n gemoedstoestand. Ik wil er alles aan doen om m'n leven weer leefbaar te maken.
pi_178815320
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 16:58 schreef colivo het volgende:
Hallo,

Ik heb sinds een maand of 3 veel klachten en sinds 5 weken de diagnose colitis. Ik heb nu klysma';s gehad die niks deden en zit nu sinds een week aan de pentasa korrels.
Mijn klachten zijn dat ik 15x per dag naar de wc moet en het niet kan ophouden, hierdoor ben ik alleen nog maar thuis. En heb last van mn gewrichten en elke avond koorts.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand goede effecten weten te boeken met supplementen of wat anders?

Ik mediteer nu meer sinds ik de diagnose heb, 3x een half uur. Neem kurkurma en gember (natuurlijke ontstekingsremmers), heb boswelle en glucosamine besteld. Eet gezond en ben vegetarier. Voor de klachten deed ik 4x per week aan krachttraining. Maar merk nog geen verbetering. Rook al 2,5 jaar niet en alcohol heb ik 7 jaar geleden afgezworen. Heb een verleden van depressies en dit werkt niet echt lekker op m'n gemoedstoestand. Ik wil er alles aan doen om m'n leven weer leefbaar te maken.
Hoi en "welkom". Wat een vervelende diagnose en helemaal dat je de deur niet uit kunt.

Ik zou de klachten voorleggen bij de mdl arts. Het klinkt alsof je te weinig medicatie hebt. Bij is niet helemaal duidelijk of het crohn of colitis is, maar ik gebruik ook mesalazine korrels en daarnaast ook tioguanine. Tot voor kort ook infusen infliximab, maar het gaat inmiddels ook goed zonder.

Sterkte iig!
pi_178918533
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2018 16:58 schreef colivo het volgende:
Hallo,

Ik heb sinds een maand of 3 veel klachten en sinds 5 weken de diagnose colitis. Ik heb nu klysma';s gehad die niks deden en zit nu sinds een week aan de pentasa korrels.
Mijn klachten zijn dat ik 15x per dag naar de wc moet en het niet kan ophouden, hierdoor ben ik alleen nog maar thuis. En heb last van mn gewrichten en elke avond koorts.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand goede effecten weten te boeken met supplementen of wat anders?

Ik mediteer nu meer sinds ik de diagnose heb, 3x een half uur. Neem kurkurma en gember (natuurlijke ontstekingsremmers), heb boswelle en glucosamine besteld. Eet gezond en ben vegetarier. Voor de klachten deed ik 4x per week aan krachttraining. Maar merk nog geen verbetering. Rook al 2,5 jaar niet en alcohol heb ik 7 jaar geleden afgezworen. Heb een verleden van depressies en dit werkt niet echt lekker op m'n gemoedstoestand. Ik wil er alles aan doen om m'n leven weer leefbaar te maken.
Dat niet roken kan de oorzaak zijn van je colitis.Het is niet bewezen maar het eerst wat mijn mdl arts vroeg toen ik de diagnose kreeg,ben je een jaar geleden ongeveer met roken gestopt (was in mijn geval wel zo!)(ik ken iemand die 2 sigaretjes per dag rookt en zo de colitis onder controle houdt,voor mij geen optie).Moest je niet de klysma's in combinatie met de pentasakorrels slikken(heb ik gehad,ondertussen nog zwaardere medicijnen maar dat terzijde).
ook hen je al 3 maanden last,dan kan je niet verwachten dat je in een week al goede resultaten met medicatie boekt is mijn ervaring
pi_179034326
2 Sigaretten is voor mij niet echt te doen denk ik met m'n verslavingsachtergrond. Ben gestopt met de klysma's ivm dat de achterkant zo ontstoken was dat het niet meer te doen was om in te brengen. Sinds een aantal dagen zit ik op 4x per dag naar de wc waar ik erg blij mee ben na alle ellende.
Wel heb ik complicaties gehad met hele pijnlijke gewrichten en een dikke ontstoken kuit met paarse bulten (Erythema nodosum). Maar ook dat laatste wordt langzaam minder.
pi_179241050
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2018 07:39 schreef colivo het volgende:
2 Sigaretten is voor mij niet echt te doen denk ik met m'n verslavingsachtergrond. Ben gestopt met de klysma's ivm dat de achterkant zo ontstoken was dat het niet meer te doen was om in te brengen. Sinds een aantal dagen zit ik op 4x per dag naar de wc waar ik erg blij mee ben na alle ellende.
Wel heb ik complicaties gehad met hele pijnlijke gewrichten en een dikke ontstoken kuit met paarse bulten (Erythema nodosum). Maar ook dat laatste wordt langzaam minder.
Hoi Colivo,

"Welkom",ik heb precies dezelfde klachten gehad als jij, en zit nu ook aan de Pentasa korrels en had een Prednison stootkuur gehad waardoor het binnen 2 weken verdween.

Hoe gaat het nu bij jou? Is de Pentasa inmiddels aangeslagen?
pi_179267060
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 14:12 schreef Papaap het volgende:

[..]

Hoi Colivo,

"Welkom",ik heb precies dezelfde klachten gehad als jij, en zit nu ook aan de Pentasa korrels en had een Prednison stootkuur gehad waardoor het binnen 2 weken verdween.

Hoe gaat het nu bij jou? Is de Pentasa inmiddels aangeslagen?
Hoe lang heb jij het al? En hoe gaat ie nu?

Zit nu nog op 4x per dag naar de wc. Maar mn ontlasting is echt voor het eerst sinds ik me maar kan bedenken vast. Dus waarschijnlijk had ik al veel langer last. Ben vorige week in het ziekenhuis geweest, moet nu over 3 maanden terugkomen en dan misschien medicijnen afbouwen. Zit nu op 4 gram pentaza.
pi_179285645
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 16:34 schreef colivo het volgende:

[..]

Hoe lang heb jij het al? En hoe gaat ie nu?

Zit nu nog op 4x per dag naar de wc. Maar mn ontlasting is echt voor het eerst sinds ik me maar kan bedenken vast. Dus waarschijnlijk had ik al veel langer last. Ben vorige week in het ziekenhuis geweest, moet nu over 3 maanden terugkomen en dan misschien medicijnen afbouwen. Zit nu op 4 gram pentaza.
Wees er alert op als je medicijnen gaat afbouwen.Soms heeft je lichaam iets meer tijd nodig(uit ervaring) en neem ook bij een gering verschil contact op met je arts of verpleegkundige om te overleggen.Heb zelf humira spuiten en kon onlangs terug naar 1x per 2 weken ipv iedere week,maar toch weer buikklachten waardoor ik toch weer op iedere week zit.
pi_179581218
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2018 18:23 schreef Aphrodyte het volgende:
Het herstel van mijn operatie gaat goed!

Ik kan alweer 30 minuten lopen, veel dingen die ik wil eten gaan weer goed, mijn wondjes zijn allemaal geheeld en de hechtingen zijn eruit.

Ik voel me veel beter dan voor de operatie :) Erg blij dat ik het heb gedaan.

Vandaag een sprintje voor de bus kunnen trekken zonder pijn :Y
Gaat het nog steeds goed met jou? Vervelend dat het tot een operatie heeft moeten komen, maar ik hoop dat er nu definitief een einde is gekomen aan alle ellende die je hebt meegemaakt.
pi_179596774
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 16:34 schreef colivo het volgende:

[..]

Hoe lang heb jij het al? En hoe gaat ie nu?

Zit nu nog op 4x per dag naar de wc. Maar mn ontlasting is echt voor het eerst sinds ik me maar kan bedenken vast. Dus waarschijnlijk had ik al veel langer last. Ben vorige week in het ziekenhuis geweest, moet nu over 3 maanden terugkomen en dan misschien medicijnen afbouwen. Zit nu op 4 gram pentaza.
Ik heb het al heel lang, sinds 2005. In januari 2018 pas een echte diagnose omdat het telkens binnen 4 weken weer weg ging en dan 1 tot 4 jaar weg bleef. In januari een hele erge opvlamming gehad waardoor ik in het ziekenhuis ben beland, waarna de diagnose vrij snel was gesteld: Pancolitis. Mijn hele dikke darm, van begin tot eind, was aangedaan.

Nu gaat het redelijk goed met me, ontlasting is vrijwel terug naar normaal, 1 á 2 keer per dag. Sinds begin februari weer full time aan het werk na ziekte van 3 weken. Ik zit nu op dagelijks 3 gram Pentasa. Wel zijn er dagen dat ik erg moe ben, gelukkig werk ik in de IT dus kan thuiswerken wanneer ik dat zou willen (al doe ik dat zelden). Bijna van de Prednison af (2,5 mg).
pi_182737971
Wat een stilte hier. Hoe gaat het met iedereen?

Ik loop al een half jaar te kwakkelen, niets ernstigs, maar ook niet optimaal. Hoopte half november weer wat stappen af te kunnen spreken met m'n arts, maar nu is het ziekenhuis failliet :') handig joh...
pi_182891293
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 17:06 schreef Rianne84 het volgende:
Wat een stilte hier. Hoe gaat het met iedereen?

Ik loop al een half jaar te kwakkelen, niets ernstigs, maar ook niet optimaal. Hoopte half november weer wat stappen af te kunnen spreken met m'n arts, maar nu is het ziekenhuis failliet :') handig joh...
Tja dan heb je ook nog last van een failliet ziekenhuis en is het maar de vraag waar en wanneer je een keer aan de beurt bent.
Inderdaad is het heel erg stil op het forum,was zelf ook al lange tijd niet geweest.
Met mij gaat het ook met ups en downs,maar vind het zelf redelijk gaan.
Had wel de pech van een keelontsteking met antibiotica tot gevolg en daardoor mijn spuiten niet kunnen gebruiken waardoor het eventjes wat minder ging,maar nu weer aan het werk en alles gaat weer zijn gangetje.
Wens je snel beterschap met een nieuwe arts/ziekenhuis
pi_183281259
Pff ik had pas geleden buikgriep en aangezien de diarree wat langer aanhield (wat nu wel weer normaal gaat) heb ik de ontlasting ingeleverd bij de prikpost bij de HA. En de onstekingswaarde was zeer hoog. Toen voor de zekerheid nog eens gedaan bij het ziekenhuis en ook daar was hij zeer hoog. (om ff uit te sluiten dat het niet iets tijdelijks was of een fout in het lab) Ik heb toen een coloscopie ondergaan (2 x, eerste keer was ik niet voldoende leeg..) en een echo. Alles was goed de echo, de coloscopie en de biopten van de coloscopie.

Nu hebben ze een maagonderzoek en videocapsule gepland staan. Ik zie er als een boom tegen op, weer die lange voorbereidingen. Ik ben daarom eerst eens naar de huisarts geweest daarnet wat die waarden nou daadwerkelijk inhielden. Zij had het over de calprotectine waarde die normaal 0-50 mag zijn, en bij mij was hij 6000. Ik heb toen nadrukkelijk aan haar gevraagd of dit niet kan komen door dat ik de ontlasting had ingeleverd toen ik toch al een dunne ontlasting had. Volgens haar kan het niet komen door prikkelbare darmen, verstopping of buikgriep.

Dus ik ben bang dat ik toch weer de volgende onderzoeken moet doen. Ik had namelijk de gedachten dat de waarde zo hoog was toen doordat de ontlasting toen toch al helemaal van slag was.
  woensdag 21 november 2018 @ 11:32:26 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183281343
Dennisch, begrijp ik dan goed dat je bang bent om CU of Crohn te hebben?
The love you take is equal to the love you make.
pi_183281639
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 11:32 schreef Lienekien het volgende:
Dennisch, begrijp ik dan goed dat je bang bent om CU of Crohn te hebben?
Nou ja wat is bang. Ik had eerder verwacht dat het kwam omdat ik toen buikgriep had en deels de PDS opspeelde wat ook vaak gepaard ging met verstopping. CU zal het niet zijn als ik de MDL zo hoorde omdat ze met de coloscopie de volledige dikke darm bekeken heb. Crohn kan het wel zijn natuurlijk, omdat ze nog niet alles van top tot teen bekeken hebben.

Zegt jullie dit iets deze waarde van 6000 bij calprotectine? Het klinkt schrikbarend hoog als de normale waarde tussen de 0-50 ligt.
  woensdag 21 november 2018 @ 11:58:07 #142
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183281800
Ik vroeg het meer omdat je dus niet hier post omdat je een van die ziektes hebt, maar mogelijk nog die diagnose krijgt.

Ik ben familie van mensen met CU, heb het zelf niet, dus kan je niet helpen met die waardes.

Onzekerheid is nooit leuk. Sterkte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183282381
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 11:58 schreef Lienekien het volgende:
Ik vroeg het meer omdat je dus niet hier post omdat je een van die ziektes hebt, maar mogelijk nog die diagnose krijgt.

Ik ben familie van mensen met CU, heb het zelf niet, dus kan je niet helpen met die waardes.

Onzekerheid is nooit leuk. Sterkte.
Oo zo, nee klopt het is allemaal nog niet echt duidelijk helaas. 5 dec staat dus dat maagonderzoek als eerste gepland. En daarna de videocapsule.

Dankjewel!
pi_183282427
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 11:48 schreef dennissch het volgende:

[..]

Nou ja wat is bang. Ik had eerder verwacht dat het kwam omdat ik toen buikgriep had en deels de PDS opspeelde wat ook vaak gepaard ging met verstopping. CU zal het niet zijn als ik de MDL zo hoorde omdat ze met de coloscopie de volledige dikke darm bekeken heb. Crohn kan het wel zijn natuurlijk, omdat ze nog niet alles van top tot teen bekeken hebben.

Zegt jullie dit iets deze waarde van 6000 bij calprotectine? Het klinkt schrikbarend hoog als de normale waarde tussen de 0-50 ligt.
Calprotectine van 6000 is heel hoog. Wat normaal is is nog wat onduidelijk.omdat er nog niet heel veel data/onderzoek van is maar iig onder de 100. Jaren geleden werd ik er op getest en had ik een score van 1250 en toen vonden ze onder de 10 normaal. 1250 was toen dus al fors hoog, maar ik heb geen dikke darm meer. Was toen iets vsn ontsteking in de pouch wat de waarde veroorzaakte.
Mensen met een chronische ontsteking zullen nooit hele lage waarden krijgen maar 6000 is echt wel zeer veel te hoog.

Het is wel een ontstekingswaarde dus dat het niet te maken heeft met een buikgriep kan kloppen.
Maar lijkt me wel de moeite waard om nog eens te laten testen om na te gaan of er niet een verkeerde meting is geweest.
A mind with a heart of it's own
pi_183282462
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 11:48 schreef dennissch het volgende:

[..]

Nou ja wat is bang. Ik had eerder verwacht dat het kwam omdat ik toen buikgriep had en deels de PDS opspeelde wat ook vaak gepaard ging met verstopping. CU zal het niet zijn als ik de MDL zo hoorde omdat ze met de coloscopie de volledige dikke darm bekeken heb. Crohn kan het wel zijn natuurlijk, omdat ze nog niet alles van top tot teen bekeken hebben.

Zegt jullie dit iets deze waarde van 6000 bij calprotectine? Het klinkt schrikbarend hoog als de normale waarde tussen de 0-50 ligt.
6000 is wel schrikbarend hoog ja. Zelfs met crohn of cu hebben ze het liefst een waarde onder de 150. 6000 is dus echt een flink actieve ontsteking.

Heb je er nu nog last van? Anders de waardes nog eens laten controleren?

Sterkte iig!
pi_183288151
quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:31 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Calprotectine van 6000 is heel hoog. Wat normaal is is nog wat onduidelijk.omdat er nog niet heel veel data/onderzoek van is maar iig onder de 100. Jaren geleden werd ik er op getest en had ik een score van 1250 en toen vonden ze onder de 10 normaal. 1250 was toen dus al fors hoog, maar ik heb geen dikke darm meer. Was toen iets vsn ontsteking in de pouch wat de waarde veroorzaakte.
Mensen met een chronische ontsteking zullen nooit hele lage waarden krijgen maar 6000 is echt wel zeer veel te hoog.

Het is wel een ontstekingswaarde dus dat het niet te maken heeft met een buikgriep kan kloppen.
Maar lijkt me wel de moeite waard om nog eens te laten testen om na te gaan of er niet een verkeerde meting is geweest.
Een verkeerde meting lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat het 2 keer is gemeten. Zowel ingeleverd bij het ZH en dus een keer bij de HA. En de HA geeft aan dat het deze verhoging niet kan komen door PDS, buikgriep of verstopping. Dus zij raadt eigenlijk aan om meteen de onderzoeken door te laten gaan. Maar goed ik heb nog wel een ontlastingstest aangekregen van het ZH vanochtend, dus ja ik kan het allicht proberen. Stel dat het allemaal goed zou zijn dan hoef ik misschien die andere onderzoeken niet te doen.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 november 2018 12:33 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

6000 is wel schrikbarend hoog ja. Zelfs met crohn of cu hebben ze het liefst een waarde onder de 150. 6000 is dus echt een flink actieve ontsteking.

Heb je er nu nog last van? Anders de waardes nog eens laten controleren?

Sterkte iig!
Dat is nu net de grap inderdaad. Nu is het vrij rustig. Dus ook normale ontlasting. Geen verstopping, geen dunne ontlasting. Gaat zeker al minimaal 1 a 2 weken goed. Kan komen doordat ik wat meer beweeg en meer vezels nemen. ( bepaalde crackers met name die veel vezels bevatten)

Dus ik stelde ook voor aan de HA of ik de ontlasting dus nog een keer kon onderzoeken. Zij geeft aan dat het niet te maken kan hebben die waarde zo hoog door PDS, verstopping of buikgriep. Maarja goed, het ziekenhuis heeft mij maandag wel een ontlastingstest toegestuurd die vandaag is aangekomen. Dus wellicht omdat hun het ook eens tussentijds willen checken, óf omdat ze weten dat ik enorm op zie tegen de komende onderzoeken en het dus gewoon eens willen checken.
pi_184110844
Dag allen!

Hele tijd hier niet meer geweest, maar bij de diagnose van Crohn en flinke opvlamming jaar later hier tijd geleden veel steun gehad.

Helaas half jaartje geleden weer opvlamming gehad, toen weer gestart met Humira (na jaren gestopt vanwege bijwerkingen) en dat hielp goed. Sinds een maand echter weer ontzettend veel last, krimpende buikpijn, weinig eetlust, vaak opgeblazen buik en pijnlijke ontlasting (ipv veel diarree bij de opvlamming nu pijnlijk). Het lijkt erop dat de vernauwing die 8 jaar geleden al werd geconstateerd weer opspeelt.

De MDL arts wil misschien een ballon dillatatie via endoscopie doen (omdat de vernauwing vermoedelijk in het terminale ileum zit) en ik vroeg me af of jullie hier ervaringen mee hebben? Kan namelijk weinig ervaringsverhalen vinden online en ben benieuwd :)

Veel dank alvast!
pi_184240392
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 01:20 schreef Nothingwoman het volgende:
Dag allen!

Hele tijd hier niet meer geweest, maar bij de diagnose van Crohn en flinke opvlamming jaar later hier tijd geleden veel steun gehad.

Helaas half jaartje geleden weer opvlamming gehad, toen weer gestart met Humira (na jaren gestopt vanwege bijwerkingen) en dat hielp goed. Sinds een maand echter weer ontzettend veel last, krimpende buikpijn, weinig eetlust, vaak opgeblazen buik en pijnlijke ontlasting (ipv veel diarree bij de opvlamming nu pijnlijk). Het lijkt erop dat de vernauwing die 8 jaar geleden al werd geconstateerd weer opspeelt.

De MDL arts wil misschien een ballon dillatatie via endoscopie doen (omdat de vernauwing vermoedelijk in het terminale ileum zit) en ik vroeg me af of jullie hier ervaringen mee hebben? Kan namelijk weinig ervaringsverhalen vinden online en ben benieuwd :)

Veel dank alvast!
Hoi Nothingwoman,

Welkom terug :-) Het is hier vrij rustig tegenwoordig. Ik heb zelf CU, geen ervaringen met ballondillatatie. Ik denk dat het een vrij eenvoudige behandeling is, waardoor je er wellicht niet zo veel over op internet vindt.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat en dat de vernauwing opgelost wordt. Sterkte en beterschap!
pi_184262471
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:21 schreef Papaap het volgende:

[..]

Hoi Nothingwoman,

Welkom terug :-) Het is hier vrij rustig tegenwoordig. Ik heb zelf CU, geen ervaringen met ballondillatatie. Ik denk dat het een vrij eenvoudige behandeling is, waardoor je er wellicht niet zo veel over op internet vindt.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat en dat de vernauwing opgelost wordt. Sterkte en beterschap!
Dank Papaap! Het is idd een eenvoudige behandeling, maar ik twijfel over de (langdurige) effectiviteit ervan. Lees in de literatuur vooral dat het een brug naar operatie is. Krijg in ieder geval over 2 weken een MRI scan, daarna meer duidelijkheid over de vervolgbehandeling. In de tussentijd de pijn maar uitzitten ;)

Vervelend dat je CU hebt, hopelijk is het rustig op het moment. Groet!!
pi_184264256
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 16:05 schreef Nothingwoman het volgende:

[..]

Dank Papaap! Het is idd een eenvoudige behandeling, maar ik twijfel over de (langdurige) effectiviteit ervan. Lees in de literatuur vooral dat het een brug naar operatie is. Krijg in ieder geval over 2 weken een MRI scan, daarna meer duidelijkheid over de vervolgbehandeling. In de tussentijd de pijn maar uitzitten ;)

Vervelend dat je CU hebt, hopelijk is het rustig op het moment. Groet!!
Bij mij is het gelukkig nu heel erg rustig, ben al een jaar klachtenvrij na een enorme opvlamming vorig jaar. Duimen maar dat de volgende opvlamming voorlopig niet gaat komen :)

In principe doen ze een operatie alleen als er een darmafsluiting dreigt te ontstaan. Sterkte in ieder geval, wachten duurt lang, vooral als je pijn hebt.
pi_184280363
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 17:49 schreef Papaap het volgende:

[..]

Bij mij is het gelukkig nu heel erg rustig, ben al een jaar klachtenvrij na een enorme opvlamming vorig jaar. Duimen maar dat de volgende opvlamming voorlopig niet gaat komen :)

In principe doen ze een operatie alleen als er een darmafsluiting dreigt te ontstaan. Sterkte in ieder geval, wachten duurt lang, vooral als je pijn hebt.
Gelukkig! Hoop dat het heel lang zo blijft!

En dank :) Is het zo rigide ja, dat ze dat alleen in een uiterst geval doen? Een darmafsluiting is heel gevaarlijk, dus hoop het niet..
pi_184315264
Hoi allen na veel gelezen te hebben toch maar een account aangemaakt. Ik heb al 12 jaar Crohn en sinds juli vorig jaar weer veel last. Krijg nu infusen met Infliximab, calpro gezakt maar mijn klachten (niet kunnen eten en veel pijn) zijn helaas niet afgenomen. Herkent iemanand dit? Mijn arts wil er niets aan doen omdat de uitslagen goed zijn.
pi_184319304
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 09:50 schreef Jill88 het volgende:
Hoi allen na veel gelezen te hebben toch maar een account aangemaakt. Ik heb al 12 jaar Crohn en sinds juli vorig jaar weer veel last. Krijg nu infusen met Infliximab, calpro gezakt maar mijn klachten (niet kunnen eten en veel pijn) zijn helaas niet afgenomen. Herkent iemanand dit? Mijn arts wil er niets aan doen omdat de uitslagen goed zijn.
Hey welkom!
Vervelend dat je al een tijd zoveel last hebt. Bij mij werkte infliximab (totdat ik er allergisch voor werd) wel heel goed, maar het zou juist ook kunnen leiden tot littekenweefsel (wat bij mij ook waarschijnlijk het geval is in mijn dunne darm). Daardoor kan ik ook weinig eten heb ik veel pijn. Stom dat je arts niets meer wil doen, ik zou echt proberen een MRI te krijgen (heb ik vandaag gehad). Daarop kunnen ze bijvoorbeeld vernauwingen en andere dingen zien waar je heel veel last van kunt hebben.

Succes en beterschap!
pi_184319902
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 09:50 schreef Jill88 het volgende:
Hoi allen na veel gelezen te hebben toch maar een account aangemaakt. Ik heb al 12 jaar Crohn en sinds juli vorig jaar weer veel last. Krijg nu infusen met Infliximab, calpro gezakt maar mijn klachten (niet kunnen eten en veel pijn) zijn helaas niet afgenomen. Herkent iemanand dit? Mijn arts wil er niets aan doen omdat de uitslagen goed zijn.
Bij mij werkt de infliximab heel goed, dus geen ervaring mee. Als ik jou was zou ik wel een second opinion vragen, wat een hork van een arts. :N
pi_184320322
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 09:50 schreef Jill88 het volgende:
Hoi allen na veel gelezen te hebben toch maar een account aangemaakt. Ik heb al 12 jaar Crohn en sinds juli vorig jaar weer veel last. Krijg nu infusen met Infliximab, calpro gezakt maar mijn klachten (niet kunnen eten en veel pijn) zijn helaas niet afgenomen. Herkent iemanand dit? Mijn arts wil er niets aan doen omdat de uitslagen goed zijn.
Uitslagen zeggen niks. Mij. Bloed was altijd prima maar mijn dikke darm was van voor naar achter complwet ontstoken. Zou een 2nd opinion aanvragen bij een andere arts.
A mind with a heart of it's own
pi_184321179
Thnx allemaal,soms ga je gewoon aan jezelf twijfelen, ik ga idd een second opinion aanvragen!
pi_184495811
Hoe gaat het met jullie? Ik heb resultaat MRI scan terug, en word zeer binnenkort geopereerd (ileocoecaal resectie) - blijkbaar was het vooral weer ontstoken met ontstekingsvernauwingen ipv een littekenachtige stenose. Maar ben ‘uitbehandeld’ qua medicijnen, dus dit is het enige wat ze nog voor me kunnen doen. Gezien de hevige klachten blij dat ze dit zo snel in gang zetten allemaal. Wel spannend!
pi_184510745
Gelukkig dat je snel geopereerd kunt worden, krijg je dan een stoma? Heel veel sterkte!

Hier gaat het niet goed, krijg steeds meer pijn ondanks de oxycodon. Ben aan het wachten op de second opinion.
pi_184518367
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:06 schreef Jill88 het volgende:
Gelukkig dat je snel geopereerd kunt worden, krijg je dan een stoma? Heel veel sterkte!

Hier gaat het niet goed, krijg steeds meer pijn ondanks de oxycodon. Ben aan het wachten op de second opinion.
Dankjewel!!! Krijg als het goed is geen stoma, omdat ze echt een klein stukje darm weghalen. Wat klote dat het niet goed gaat. Hoop dat je heel snel de second opinion krijgt en dat die je fatsoenlijk gaat helpen. Sterkte en succes!
pi_186378234
Goedemiddag!

Ik heb eens even zitten lezen nav mijn ontlastingsonderzoek, de calprotectine is iets verhoogd (332) maar als ik hier lees is dat niet schrikbarend hoog... De huisarts heeft me doorgestuurd maar de mdl-arts om crohn uit te sluiten. (En andere dingen ws ook) maar daar kan ik pas 7 augustus!! Terecht.
Ik heb al sinds sept 2018 elke keer last van darmkramp wisselende ontlasting, maagzuur, misselijkheid.geen bloed of slijm bij ontlasting.

Ik heb al jaren de diagnode pds dus dacht eigenlijk dat mijn klachten daar van waren, maar nu blijkt dat die waarde dan niet verhogen...

Iemand die verstand heeft van die waardes? Ik merk dat ik mij toch wat zorgen maak, ook omdat ik paniekaanvallen krijg bij het idee van een scopie :@
S. 2014
J. 2016
pi_186378946
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 12:17 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Goedemiddag!

Ik heb eens even zitten lezen nav mijn ontlastingsonderzoek, de calprotectine is iets verhoogd (332) maar als ik hier lees is dat niet schrikbarend hoog... De huisarts heeft me doorgestuurd maar de mdl-arts om crohn uit te sluiten. (En andere dingen ws ook) maar daar kan ik pas 7 augustus!! Terecht.
Ik heb al sinds sept 2018 elke keer last van darmkramp wisselende ontlasting, maagzuur, misselijkheid.geen bloed of slijm bij ontlasting.

Ik heb al jaren de diagnode pds dus dacht eigenlijk dat mijn klachten daar van waren, maar nu blijkt dat die waarde dan niet verhogen...

Iemand die verstand heeft van die waardes? Ik merk dat ik mij toch wat zorgen maak, ook omdat ik paniekaanvallen krijg bij het idee van een scopie :@
Over die waardes kunnen we niet veel zeggen, dat zal je arts moeten doen.

Een scopie is natuurlijk een eng idee, maar probeer je er niet te druk over te maken. Ik vind de voorbereiding het vervelendste; niet mogen eten, liters drinken om te spoelen... Tijdens de scopie zelf kunnen ze je lekker in slaap brengen, dan merk je er verder niets van.

Sterkte!
pi_186380233
Is het altijd zo dat wanneer die calprotectine verhoogd zijn er sprake is van crohn of CU? Of kan t ook iets kleins zijn?
S. 2014
J. 2016
pi_186380237
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 13:11 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

Over die waardes kunnen we niet veel zeggen, dat zal je arts moeten doen.

Een scopie is natuurlijk een eng idee, maar probeer je er niet te druk over te maken. Ik vind de voorbereiding het vervelendste; niet mogen eten, liters drinken om te spoelen... Tijdens de scopie zelf kunnen ze je lekker in slaap brengen, dan merk je er verder niets van.

Sterkte!
Thanks!
S. 2014
J. 2016
pi_186555678
Ik kwam dit artikel tegen, ben eigenlijk best wel benieuwd :Y

https://www.crohn-colitis(...)019/03/Naltrexon.pdf
"That's a catchy diagnosis, you could dance to that." [#115]
pi_186805463
Hoi allemaal, nieuw hier dus ff...

Mijn naam is Dick, 49 jaartjes jong en woon in Katwijk aan Zee.

In maart 2018 is duidelijk geworden dat ik de Ziekte van Crohn heb. Ik had al een aantal jaar last van (heftige) krampen en wisselende ontlasting, geen bloed erbij maar het was wel slijmerig. Was al een aantal keer naar de HA geweest maar die dacht er niks van, had voor de rest ook geen andere symptomen.
Tot ik ineens 's nachts wakker werd van een pijn die niet te beschrijven is, leek wel alsof ze met een mes in mijn buik aan snijden waren. Was in de nacht van donderdag op vrijdag en gelukkig kon ik heel snel terecht bij de HA, zat een heel hard en dik stuk in mijn buik. Maandagmiddag naar het ziekenhuis voor een echo, was ontstoken. Aangezien de bloedwaardes, maandag ochtend geprikt en de uitslagen waren er al, compleet door het dak gingen doorgestuurd naar de MDL.
Ging best snel allemaal, bloedprikken, scopie, nog meer bloedprikken, longfoto enz... om allerlei andere ziekten uit te sluiten. Ik kreeg na +/- 2mnd de stempel Crohn en vanwege de zwelling van het uiteinde van de dunne darm (was zo vernauwd dat er geen potlood meer doorheen kon, vandaar de pijn) adviseerde de MDL arts een operatie. Twijfelde heel erg en er is eerst nog een MRI gemaakt om te kijken of er geen fistels zaten.
Eind juni geopereerd en 6 dagen in het ZH gelogeerd. 20 CM darm minder maar voelde me wel al beter.

Uiteindelijk in september weer begonnen met werken, paar dagen in de week voor een paar uurtjes.
Had wel veel last van krampen en diaree dus dat bij de MDL voorgelegd, komt door de gal zei ze. Er zit een klep tussen je dunne- en dikke darm die ervoor zorgt dat de ontlasting rustig van je dunne naar je dikke gaat. Die heb ik dus niet meer waardoor het zo doorloopt en de darmen niet de tijd hebben om het gal te binden. Weer een medicatie erbij, Questran, om het gal te binden. Als ik een heel zakje neem (4mg) hoef ik een dag of drie, vier niet te poepen, met een half zakje een dag of 2. Zonder 2-4 keer per dag..... Wordt je niet blij van.

Sindsdien ben ik ook heel erg snel moe, soms voel ik m'n batterij zo leeglopen zeg maar, en moet ik echt gaan slapen. Ik lig dan meestal 2-3 uur als een blok te slapen. Heb veel last van krampen en weinig tot geen eetlust. Werken gaat niet meer...

Nou vraag ik me af of er meer mensen zijn die vergelijkbare klachten hebben en wat ze er aan doen.

Er is igg 1 ding die ik kan/zou moeten doen, stoppen met roken.......is wel een dingetje. Heb al 8 pogingen gedaan in de afgelopen jaren...ben ermee opgegroeid dus feitelijk heel mijn leven al verslaafd aan de nicotine. 49 jaar geleden werd er ook gerookt tijdens zwangerschap en in huis enz.

Heel verhaal geworden zeg.....kijk uit naar de reacties ;-)
pi_187196478
:W Gister coloscopie gehad, laxeren viel me erg mee met picoprep. Het roesje werkte alleen voor geen meter en dat viel even tegen maar t onderzoek zelf viel me mee.
Onsteking gevonden bij de overgang dunne darm/dikke darm en 3 hapjes weefsel weggenomen. Ik had 7 augustus een afspraak staan bij een mdl arts maar die gaan ze vervroegen, wordt daar komende week hopenlijk over gebeld.

Nu op zoek naar verlichting door alle lucht in mn buik, en t opstarten met eten valt ook tegen...

En me langzaam maar eens gaan inlezen op crohn en wat er voor behandelingen zijn als je op zich weinig klachten hebt..
S. 2014
J. 2016
pi_187284966
Nog even een update van mijn kant (misschien heeft iemand er wat aan).
Bij mij is begin vorig jaar colitis ulcerosa gediagnostiseerd. Na verschillende medicijnen te hebben gebruikt reageerde ik goed op pentasa 4gr granulaat. Aangezien ik het liefst zo min mogelijk medicatie neem heb ik het 4 maanden geleden afgebouwd. Mede door dagelijks een uur te mediteren, Wim Hof z'n ademhalingsoefeningen en elke ochtend een koude douche en met m'n mindset aan de gang te gaan gaat het erg goed.
Ik wil iedereen die er nog veel last van heeft enorm veel sterkte wensen, ik weet nog goed hoe wanhopig ik me voelde toen ik zo ziek was.
pi_187943784
Fijn om te lezen dat de Pentasa granulaat zo goed werkt voor jou. Pentasa is verkrijgbaar als korrels en als tablet. De tablet is nogal groot.


15 jaar geleden is bij mij colitis ulcerosa geconstateerd. Ik ben nu 37 en weet nog goed dat ik ook wanhopig was. Mijn ontstekingswaarde was bij de diagnose gevaarlijk hoog. Mijn gewicht was 45 kg. Ik was zelfs 3cm gekrompen in lengte.

Momenteel gaat het slecht. naast de klachten die bekend zijn voor colitis ulcerosa heb ik soms een lichte pijn in de nek en pols.

Ik gebruik al enkele weken Cortiment 9mg en Azathioprine. Het doel was om de Cortiment af te bouwen zodra de colitis een week rustig zou zijn. Zodra ik momenteel 1 dag geen Cortiment neem, is het weer mis.

M'n gewicht blijft wel goed en er is gelukkig geen bloedverlies. Een bloedonderzoek toonde slechts aan dat er een verhoogde ontstekingswaarde is.


De medische wetenschap is bezig met onderzoeken naar nieuwe medicijnen en behandelmethoden

Vorige maand was ik bij een IBD dag in het academisch ziekenhuis (AMC) te Amsterdam.
Daar werd uitgelegd wat het traject is voor nieuwe medicijnen. Deze worden eerst op dieren getest, vervolgens bij gezonde mensen en dan bij vrijwilligers met- en zonder de aandoening. Het duurt 4 jaar in totaal voordat een nieuw medicijn in de markt komt.

Ook is men bij het AMC bezig met een studie naar het elektronisch ruiken van de ontlasting om het verloop van de aandoening te monitoren. (denk aan hippocrates)

Een tweede studie, waar een wachtlijst aan geïnteresseerden voor is, is de transplantatie van gezonde ontlasting.
Ik verzin dit niet, dit is een serieus onderwerp.

Er is aangetoond dat bij colitis ulcerosa en crohn bij de darmen een vermindering van het aantal verschillende families van bacteriën aanwezig is.
Een gezonde colitis heeft een groter aantal gezonde bacteriefamilies dan een colitis met de voor de aandoening bekende klachten.
Het gaat dus om het aantal families van bacteriën en niet om het totale aantal bacteriën.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_187944185
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 10:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
:W Gister coloscopie gehad, laxeren viel me erg mee met picoprep. Het roesje werkte alleen voor geen meter en dat viel even tegen maar t onderzoek zelf viel me mee.
Onsteking gevonden bij de overgang dunne darm/dikke darm en 3 hapjes weefsel weggenomen. Ik had 7 augustus een afspraak staan bij een mdl arts maar die gaan ze vervroegen, wordt daar komende week hopenlijk over gebeld.

Nu op zoek naar verlichting door alle lucht in mn buik, en t opstarten met eten valt ook tegen...

En me langzaam maar eens gaan inlezen op crohn en wat er voor behandelingen zijn als je op zich weinig klachten hebt..
Colonscopie is mijn ergste nachtmerrie. Er zal worden aangeven dat men Colonscopie nodig blijft vinden om het verloop van de ziekte te kunnen volgen.

Ik had gekozen om zonder roesje de Colonscopie te ondergaan. De pijn ken ik, en de dokter is niet eens het hele kanaal langsgeweest.

Ik wens jouw sterkte. Zelf ben ik geen lid van de crohn colitis vereniging. Je kunt dit overwegen. Ze organiseren ontmoetingen met lotgenoten en informatiedagen.
Www.crohn-colitis.nl

Regelmatig staan waardevolle artikelen in tijdschrift "Medisch Dossier".
Www.Medischdossier.org

Het academisch ziekenhuis AMC doet research en geeft informatie
https://ibd-amsterdamumc.nl/

Er is tijdens de informatiedag videoopnames gemaakt van de sprekers. Deze video's zullen ergens online komen.

Het academisch ziekenhuis Amsterdam is gefuseerd met het VUmc. (Universitair Medisch Ziekenhuis)(UMC) vandaar dat je UMC al in de logo's ziet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_187947157
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 22:53 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Colonscopie is mijn ergste nachtmerrie. Er zal worden aangeven dat men Colonscopie nodig blijft vinden om het verloop van de ziekte te kunnen volgen.

Ik had gekozen om zonder roesje de Colonscopie te ondergaan. De pijn ken ik, en de dokter is niet eens het hele kanaal langsgeweest.

Ik wens jouw sterkte. Zelf ben ik geen lid van de crohn colitis vereniging. Je kunt dit overwegen. Ze organiseren ontmoetingen met lotgenoten en informatiedagen.
Www.crohn-colitis.nl

Regelmatig staan waardevolle artikelen in tijdschrift "Medisch Dossier".
Www.Medischdossier.org

Het academisch ziekenhuis AMC doet research en geeft informatie
https://ibd-amsterdamumc.nl/

Er is tijdens de informatiedag videoopnames gemaakt van de sprekers. Deze video's zullen ergens online komen.

Het academisch ziekenhuis Amsterdam is gefuseerd met het VUmc. (Universitair Medisch Ziekenhuis)(UMC) vandaar dat je UMC al in de logo's ziet.
Dank je. Ik weet nog steeds niets... de arts vond het nav de biopten niet nodig de afspraak te vervroegen... moet nog wel n x ontlasting en bloed inleveren voor de afspraak 7 augustus.

Ben gestopt met omeprazol sinds 6 dagen en dat lijkt mn buik wel heel prettig te vinden...
S. 2014
J. 2016
pi_187947494
Positief dat de specialist dan geen reden ziet om je afspraak te vervroegen.

Ik ben ook weer terug bij de specialist, op termijn mag ik daar op afspraak.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_188191638
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 12:17 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Goedemiddag!

Ik heb eens even zitten lezen nav mijn ontlastingsonderzoek, de calprotectine is iets verhoogd (332) maar als ik hier lees is dat niet schrikbarend hoog... De huisarts heeft me doorgestuurd maar de mdl-arts om crohn uit te sluiten. (En andere dingen ws ook) maar daar kan ik pas 7 augustus!! Terecht.
Ik heb al sinds sept 2018 elke keer last van darmkramp wisselende ontlasting, maagzuur, misselijkheid.geen bloed of slijm bij ontlasting.

Ik heb al jaren de diagnode pds dus dacht eigenlijk dat mijn klachten daar van waren, maar nu blijkt dat die waarde dan niet verhogen...

Iemand die verstand heeft van die waardes? Ik merk dat ik mij toch wat zorgen maak, ook omdat ik paniekaanvallen krijg bij het idee van een scopie :@
Voor de scopie hoef je echt niet bang te zijn. Ja, ook ik vind het een lastig onderzoek, maar dat heeft vooral te maken met het laxeren vooraf. De eerste keer dat ik een sigmoidscopie kreeg zonder roesje was echt niet fijn. Maar als ik een coloscopie krijg met roesje is het echt prima te doen.

Ik ben elke 5 jaar een keer aan de beurt i.v.m. mijn CU. Vraag in ieder geval om een roesje, lees niet teveel enge Indianenverhalen op internet en als het zover komt, deel je angst met de arts zodat hij/zij weet hoe je je voelt. :-)
pi_188194314
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2019 18:15 schreef Papaap het volgende:

[..]

Voor de scopie hoef je echt niet bang te zijn. Ja, ook ik vind het een lastig onderzoek, maar dat heeft vooral te maken met het laxeren vooraf. De eerste keer dat ik een sigmoidscopie kreeg zonder roesje was echt niet fijn. Maar als ik een coloscopie krijg met roesje is het echt prima te doen.

Ik ben elke 5 jaar een keer aan de beurt i.v.m. mijn CU. Vraag in ieder geval om een roesje, lees niet teveel enge Indianenverhalen op internet en als het zover komt, deel je angst met de arts zodat hij/zij weet hoe je je voelt. :-)
Bedankt voor je reactie, maar de scopie inmiddels al gehad (31 Mei) en volgende week eindelijk de uitslagen.
Onderzoek viel me wel erg mee.
S. 2014
J. 2016
pi_188237847
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 20:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, maar de scopie inmiddels al gehad (31 Mei) en volgende week eindelijk de uitslagen.
Onderzoek viel me wel erg mee.
Fijn dat je het achter de rug hebt, ik hoop dat je uitslag meer duidelijkheid brengt zodat je weet waar je aan toe bent. Ik ben benieuwd!
pi_188327704
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 20:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, maar de scopie inmiddels al gehad (31 Mei) en volgende week eindelijk de uitslagen.
Onderzoek viel me wel erg mee.
fijn om te lezen. ik hoop voor je dat de uitslag ook meevalt.

ik moet bekennen; ik heb grote angst voor de scopie.
intussen stel ik het al 6 jaar uit.
ik ben ooit weggerend van de onderzoekstafel vlak voordat men begon.
tweede keer is het onderzoek halverwege gestopt. ik begrijp nu dat het de bedoeling is om het hele kanaal te onderzoeken. dat was in 2008.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_188352653
Gisteren de uitslag gehad... soort van omslachtig... biopten onderzocht, geen granulaten gevonden, granulaten wijzen op crohn... dus ik concludeerde "geen crohn" maar zo simpel was t ook weer niet... :?

Voor nu was de calprotectine gedaald van 332 naar 228, heb ik op zich weinig klachten behalve buikpijn af en toe, en lijkt de oorzaak eerder te zitten in langdurig Nsaid gebruik wat nog n paar maanden doorwerkt en b12 tekort....

Ik hoef in elk geval niet meer terug te komen, over een paar maanden mijn calprotectine weer laten testen bij de huisarts en indien nodig weer een afspraak bij haar.

Voor nu houden we het er maar op dat t geen crohn is. ;)
S. 2014
J. 2016
pi_189907476
Hoi allemaal,

Vandaag kreeg ik de uitslag van een regulier bloedonderzoek voor mijn colitis ulcerosa, en nu heb ik een licht verhoogde alkalische fosfatase (157). Dat is een stofje wat aangemaakt wordt door o.a. je lever.

Hebben jullie hier ervaring mee? Het schijnt dat dit door mesalazine veroorzaakt kan worden.
pi_192090933
Hoe gaan jullie om met de Coronavirus (en de combinatie met werk)?
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 20:01:16 #179
446930 crew  ESF1Gamer
pi_192103680
Ik werk op dit moment thuis. Maar ik merk wel dat mijn colitus opspeelt nu en begin toch zorgen te maken of ik het virus heb of niet
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_192104011
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:01 schreef F1gamer het volgende:
Ik werk op dit moment thuis. Maar ik merk wel dat mijn colitus opspeelt nu en begin toch zorgen te maken of ik het virus heb of niet
Ik ook. Recent brief ontvangen van mijn arts dat IBD patiënten een verhoogd risico lopen op een ernstig verloop van het Coronavirus bij besmetting. En dat een besmetting moet worden voorkomen. Ik maak mij zorgen of het überhaupt nog handig is om direct weer aan de slag te gaan na 6 april. Mijn gezondheid staat op prioriteit één en ik voel mij niet sterk om bij te dragen aan de gevraagde groepsimmuniteit.
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 20:39:54 #181
446930 crew  ESF1Gamer
pi_192104885
Bij mij is de colitis vrij rustig altijd geweest. Behalve vorige week woensdagavond, mijn vermoeden de zenuwen van het verwijderen van verstandskiezen.

Probleem bij mij is dat ik amper griep heb. Ik heb blijkbaar om 6 a 8 jaar echte goede griep.

Verder geen brief ontvangen dat IBD patiënten een verhoogd risico hebben.

Ik ga vanavond vroeg op bed en zie het paar dagen aan of het verergert of dat rustig weer wordt.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  woensdag 18 maart 2020 @ 12:01:06 #182
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_192115838
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:39 schreef F1gamer het volgende:
Bij mij is de colitis vrij rustig altijd geweest. Behalve vorige week woensdagavond, mijn vermoeden de zenuwen van het verwijderen van verstandskiezen.

Probleem bij mij is dat ik amper griep heb. Ik heb blijkbaar om 6 a 8 jaar echte goede griep.

Verder geen brief ontvangen dat IBD patiënten een verhoogd risico hebben.

Ik ga vanavond vroeg op bed en zie het paar dagen aan of het verergert of dat rustig weer wordt.
Dit heb ik ook. Colitis is al tijden best rustig en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst griep heb gehad (knock on wood O-) ). Ik ben alleen wel echt al weeeeken verkouden en ik moet de komende tijd sowieso thuis werken omdat de kinderopvang dicht is.
pi_192749144
Hier data over IBD en covid-19 https://covidibd.org/current-data/
pi_194416093
Ik heb van de arts Psylliumvezels gekregen. Kan ik dit het beste innemen voordat ik mijn medicijnen voor colitis inneem of kan beter mijn medicijnen voor colitis eerst innemen en dan een uur wachten voordat ik psyllumvezels inneem?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194416871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:39 schreef F1gamer het volgende:
Ik heb van de arts Psylliumvezels gekregen. Kan ik dit het beste innemen voordat ik mijn medicijnen voor colitis inneem of kan beter mijn medicijnen voor colitis eerst innemen en dan een uur wachten voordat ik psyllumvezels inneem?
Wanneer op de dag neem je je medicijnen?

Ik heb een tijdje psyllium vezels genomen en het beste is om dat op een nuchtere maag voor of met je ontbijt in te nemen is mij toen verteld.
pi_194417361
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:23 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

Wanneer op de dag neem je je medicijnen?

Ik heb een tijdje psyllium vezels genomen en het beste is om dat op een nuchtere maag voor of met je ontbijt in te nemen is mij toen verteld.
Meestal net na het ontbijt. Ik ontbijt al 's ochtends met yoghurt of vla. Is dus handiger om eerst de medicijnen voor de colitis in te nemen en daarna een uur te wachten voordat ik de psylliumvezels inneem?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194419839
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:49 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Meestal net na het ontbijt. Ik ontbijt al 's ochtends met yoghurt of vla. Is dus handiger om eerst de medicijnen voor de colitis in te nemen en daarna een uur te wachten voordat ik de psylliumvezels inneem?
Ik zou het toch even navragen bij je arts of ibd verpleegkundige. Ik weet niet of het elkaar bijt of niet. Misschien kun je wel voor/tijdens ontbijt psylium innemen en na ontbijt je medicijnen. Staat er ergens dat er een uur tussen moet zitten?
pi_194419915
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:06 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

Ik zou het toch even navragen bij je arts of ibd verpleegkundige. Ik weet niet of het elkaar bijt of niet. Misschien kun je wel voor/tijdens ontbijt psylium innemen en na ontbijt je medicijnen. Staat er ergens dat er een uur tussen moet zitten?
In de bijsluiter staat er 1 a 2 uur tussen moet zitten.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194420017
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:10 schreef F1gamer het volgende:

[..]

In de bijsluiter staat er 1 a 2 uur tussen moet zitten.
En je medicijnen kan je niet later nemen? Je kunt namelijk ook voller raken door die vezels, dus het is wel lekker als je dit bij je ontbijt in kunt nemen.
pi_194420667
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:15 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

En je medicijnen kan je niet later nemen? Je kunt namelijk ook voller raken door die vezels, dus het is wel lekker als je dit bij je ontbijt in kunt nemen.
Helaas niet, want ik werk overdag. Ik zal morgenochtend de mdl-verpleegkundige bellen en vragen wat haar mening is.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194423297
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:44 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Helaas niet, want ik werk overdag. Ik zal morgenochtend de mdl-verpleegkundige bellen en vragen wat haar mening is.
Dat lijkt me het verstandigst! Succes.
pi_194735262
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:44 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Helaas niet, want ik werk overdag. Ik zal morgenochtend de mdl-verpleegkundige bellen en vragen wat haar mening is.
Ben je er nog uit gekomen? En heeft het het gewenste effect?
pi_194735689
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 21:29 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

Ben je er nog uit gekomen? En heeft het het gewenste effect?
Ja, ik heb mijn antwoord gekregen. Ik neem 's ochtends eerst mijn medicijnen en een uur later psylliumvezels. Ik heb volgende maand een belafspraak mdl-arts en ga aan hem aangeven dat ik minder fit voel door die psyllumvezels.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_194749301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 21:50 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Ja, ik heb mijn antwoord gekregen. Ik neem 's ochtends eerst mijn medicijnen en een uur later psylliumvezels. Ik heb volgende maand een belafspraak mdl-arts en ga aan hem aangeven dat ik minder fit voel door die psyllumvezels.
Dat is minder, waar merk dat dan aan? Denk je echt dat het door de vezels komt?
pi_200878475
Welke specialisten zijn er in Nederland nou ECHT die het leven van mensen met Crohn kunnen verbeteren? Mijn nicht heeft een zware variant (stoma) en dokters hebben haar hele leven maar gezegd dat ze er maar mee moet leren leven omdat ze er niks van kunnen :{

@Aphrodyte welke ziekenhuizen heb jij bezocht?
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  donderdag 12 augustus 2021 @ 17:06:08 #196
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200878924
quote:
5s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 16:35 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Welke specialisten zijn er in Nederland nou ECHT die het leven van mensen met Crohn kunnen verbeteren? Mijn nicht heeft een zware variant (stoma) en dokters hebben haar hele leven maar gezegd dat ze er maar mee moet leren leven omdat ze er niks van kunnen :{

@:Aphrodyte welke ziekenhuizen heb jij bezocht?
Die user is al bijna drie jaar niet meer online geweest.

Ik ken mensen met CU. Die zijn recentelijk aan de zgn. biologicals via hun specialist. Dat is volgens mij redelijk nieuw. Zij zijn zeer enthousiast.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200879760
Ik gebruik idd ook biologicals en dat werkt erg goed.

Ik hoor ook dat mensen met poeptransplantaties behandeld zijn, dat is nog experimenteel, maar schijnt wel de methode tot genezing te worden.

Waar is je nicht al geweest? Ik heb zelf goede ervaringen met het AMC in Amsterdam. Het St Antonius in Utrecht schijnt ook een goede mdl afdeling te hebben.
pi_200884091
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 18:03 schreef Rianne84 het volgende:
Ik gebruik idd ook biologicals en dat werkt erg goed.

Ik hoor ook dat mensen met poeptransplantaties behandeld zijn, dat is nog experimenteel, maar schijnt wel de methode tot genezing te worden.

Waar is je nicht al geweest? Ik heb zelf goede ervaringen met het AMC in Amsterdam. Het St Antonius in Utrecht schijnt ook een goede mdl afdeling te hebben.
Ze heeft juist helemaal niks aan het AMC gehad :')

Wat is CU en wat is biologicals?
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  donderdag 12 augustus 2021 @ 22:10:13 #199
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200884131
quote:
10s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 22:07 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]

Ze heeft juist helemaal niks aan het AMC gehad :')

Wat is CU en wat is biologicals?
CU = colitis ulcerosa.

https://www.crohn-colitis(...)iddelen-biologicals/
The love you take is equal to the love you make.
pi_204769494
Na twee maanden eindelijk de stap gewaagd om de symtpomen serieus te nemen. Calprotectine blijkt rond de 500 + een ouder met crohn equals endoscopie. Oftwel: ik meld mezelf voor de zekerheid maar alvast aan.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_207414187
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 21:23 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Gisteren de uitslag gehad... soort van omslachtig... biopten onderzocht, geen granulaten gevonden, granulaten wijzen op crohn... dus ik concludeerde "geen crohn" maar zo simpel was t ook weer niet... :?

Voor nu was de calprotectine gedaald van 332 naar 228, heb ik op zich weinig klachten behalve buikpijn af en toe, en lijkt de oorzaak eerder te zitten in langdurig Nsaid gebruik wat nog n paar maanden doorwerkt en b12 tekort....

Ik hoef in elk geval niet meer terug te komen, over een paar maanden mijn calprotectine weer laten testen bij de huisarts en indien nodig weer een afspraak bij haar.

Voor nu houden we het er maar op dat t geen crohn is. ;)
Hi, ik weet dat we inmiddels een paar jaar verder zijn.. Maar mag ik vragen hoe het nu gaat? En of je ik inderdaad geen crohn hebt?

Want heb een dochter met af en toe buikpijn en calprotectine van 250..

Ik ben op zoek naar positieve verhalen..

Dank je wel voor je reactie alvast!
  Moderator woensdag 4 januari 2023 @ 07:28:45 #202
446930 crew  ESF1Gamer
pi_207414922
quote:
15s.gif Op maandag 16 mei 2022 14:00 schreef Akathisia het volgende:
Na twee maanden eindelijk de stap gewaagd om de symtpomen serieus te nemen. Calprotectine blijkt rond de 500 + een ouder met crohn equals endoscopie. Oftwel: ik meld mezelf voor de zekerheid maar alvast aan.
Heb je al een uitslag?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')