abonnement Unibet Coolblue
pi_175564663
Ik heb een soort van kelderkast onder m'n trap. Er staat hier een beetje vocht in. En ik ben op zoek naar de oorzaak van het vocht. Laminaat in de woonkamer komt omhoog en heb met een vochtmeter ook vocht gemeten in de binnenmuren. Vermoed optrekkend vocht, ik heb de afgelopen maanden sinds ik de sleutel heb maar 1m3 water verbruikt. Dus durf een lekke waterleiding wel uit te sluiten (ben 3 maanden niet aanwezig geweest). Binnenkort het laminaat er maar eens uittrekken om te kijken wat er aan de hand is.

Nu heb ik een 'rare' buis vanuit m'n kelderkast naar de voorkant van m'n woning lopen.




Ik heb er met een zaklamp in geschenen, maar kan niet echt zien waar het naar toe loopt behalve recht naar voor. (Licht komt niet ver genoeg). Maar geen flauw idee waar deze voor is. Ventilatie zou kunnen, maar voel geen 'tocht' ofzo.
pi_175564830
Dat is een gresbuis, normaal gebruikt voor riolering in de jaren 50/60. Kan hier ook dienen voor ventilatie, mogelijk richting de kruipruimte of voorgevel?
pi_175565302
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:21 schreef tux87 het volgende:
Dat is een gresbuis, normaal gebruikt voor riolering in de jaren 50/60. Kan hier ook dienen voor ventilatie, mogelijk richting de kruipruimte of voorgevel?
Kruipruimte heb ik niet.. Of ze hebben ooit het luik dicht gemaakt, wat me niks zou verbazen. De buis loopt in ieder geval richting de voorkant van de woning, maar kan niet echt soort van ventilatierooster ontdekken anders dan de reguliere open stootvoegen.
pi_175566138
Kun je bij de buren vergelijken? misschien.
Anders wweten die het misschien nog?

Brr. Succes.
pi_175566216
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:15 schreef AnneX het volgende:
Kun je bij de buren vergelijken? misschien.
Anders wweten die het misschien nog?

Brr. Succes.
Zijn hier allemaal verschillende woningen.. Staat allemaal hutje mutje schots en scheef tegen elkaar gebouwd :)
pi_175568015
Waarschijnlijk is het om frisse buitenlucht aan te voeren. Zit er ook een schoorsteenkanaal wat in de kast uitkomt? Meestal was de ventilatie gebaseerd op natuurlijke trek.
pi_175568257
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 08:00 schreef tux87 het volgende:
Waarschijnlijk is het om frisse buitenlucht aan te voeren. Zit er ook een schoorsteenkanaal wat in de kast uitkomt? Meestal was de ventilatie gebaseerd op natuurlijke trek.
Nee schoorsteen zat aan de andere kant.

Zou me niks verbazen als ze dat dicht gezet hebben en er nu dus geen trek meer is onder de vloer/rond de fundering. En daarom dat vocht.

[ Bericht 10% gewijzigd door FranticDJ op 08-12-2017 08:44:37 ]
pi_175571613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:16 schreef FranticDJ het volgende:
Ik heb er met een zaklamp in geschenen, maar kan niet echt zien waar het naar toe loopt behalve recht naar voor. (Licht komt niet ver genoeg). Maar geen flauw idee waar deze voor is. Ventilatie zou kunnen, maar voel geen 'tocht' ofzo.
Zo te zien heeft er ook een rooster voor gezeten, tegen insecten en muizen e.d. (?). Dus denk i.d.d. een ventilatieopening.

Overigens als het optrekkend vocht is in je kelderkast, zal herstel van een beetje ventilatie ook niet helpen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175571845
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 11:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo te zien heeft er ook een rooster voor gezeten, tegen insecten en muizen e.d. (?). Dus denk i.d.d. een ventilatieopening.

Overigens als het optrekkend vocht is in je kelderkast, zal herstel van een beetje ventilatie ook niet helpen
Niet alleen in de kelderkast :7 Laminaat e.d. in de woonkamer komt ook omhoog. Nog ff kijken hoe ik dat op ga (laten?) lossen. Tips zijn welkom.

Zat idd rooster voor, die heb ik zelf ff weggestopt om te kijken wat er achter zat. Lijkt er op dat de buis een meter of 2 door loopt en dan aan de zijkant open is ofzo toen ik net met een betere lamp keek. Dus lijkt idd op kruipruimte (maar waar het luik dan zit/zat?) ventilatie.

[ Bericht 9% gewijzigd door FranticDJ op 08-12-2017 12:17:23 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')