abonnement Unibet Coolblue
pi_175536402
Wij werken beiden onregelmatig.
Het rooster van beiden wisselt per maand.
Beide kanten de ouders willen straks graag oppassen.
Bieden dit zelf aan.
We zullen dus een schema per maand moeten maken qua verdeling.

Hoe belonen jullie de oppas grootouders?

En hoe zit het met het evt betalen van een gastouder? Is dat grotendeels te betalen van wat je van de belasting terug krijgt?

Bv om te kijken of het het overwegen waard is om een combi te doen tussen gastouder en grootouder. Of gastouder als backup

[ Bericht 2% gewijzigd door stropdaz op 06-12-2017 21:07:50 ]
  woensdag 6 december 2017 @ 21:19:00 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_175536966
Wat je aan kinderopvangtoeslag krijgt is erg afhankelijk van je inkomen. Je kunt daarvoor een proefberekening maken op mijntoeslagen.
Ik heb mijn ouders nooit betaald voor hun diensten. Hoe zien jouw ouders dat zelf?
disclaimer
pi_175536973
Schema maken. En ze daar gewoon voor betalen.
En denk eraan dat oppassen door opa en oma niet altijd handig is.
pi_175537059
Mijn ouders willen ook geen geld. Wij denken aan regelmatig etentje etc.

Verklaar je nader 8777?
Waarom niet altijd handig.

Is een gastouder per uur duur?
  woensdag 6 december 2017 @ 21:22:38 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_175537111
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:21 schreef stropdaz het volgende:
Mijn ouders willen ook geen geld. Wij denken aan regelmatig etentje etc.

Verklaar je nader 8777?
Waarom niet altijd handig.

Is een gastouder per uur duur?
omdat je ouders dan een opvoedkundige rol op zich gaan nemen en die kan soms niet stroken met jullie opvoedkundige visie ;)

Een gastouder zal gemiddeld per uur ergens tussen de 6 en 8 euro doen :)
disclaimer
pi_175537140
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:21 schreef stropdaz het volgende:
Mijn ouders willen ook geen geld. Wij denken aan regelmatig etentje etc.

Verklaar je nader 8777?
Waarom niet altijd handig.

Is een gastouder per uur duur?
Zie de meest recente posts in het babytopic. :+
pi_175537170
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:21 schreef stropdaz het volgende:
Mijn ouders willen ook geen geld. Wij denken aan regelmatig etentje etc.

Verklaar je nader 8777?
Waarom niet altijd handig.

Is een gastouder per uur duur?
Wat Stormqueen al zegt over de opvoedkundige rol die ze daarmee krijgen, en daarnaast hebben ze zelf ook nog een leven natuurlijk.
pi_175537489
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:22 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

omdat je ouders dan een opvoedkundige rol op zich gaan nemen en die kan soms niet stroken met jullie opvoedkundige visie ;)

Een gastouder zal gemiddeld per uur ergens tussen de 6 en 8 euro doen :)
Ja dat klopt.

Maar voor mijn beeldvorming: betaal je dan bv 4 euro per uur zelf bij gemiddeld inkomen?
  woensdag 6 december 2017 @ 21:36:22 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_175537554
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:34 schreef stropdaz het volgende:

[..]

Ja dat klopt.

Maar voor mijn beeldvorming: betaal je dan bv 4 euro per uur zelf bij gemiddeld inkomen?
geen flauw idee. Wat is een gemiddeld inkomen? 1 keer modaal of 2 keer? En wat betaal je de gastouder? Het kan zó variëren!
Wij verdienen samen ongeveer 2,5 keer modaal en krijgen voor ons eerste kind ongeveer 1/3 terug.

Op je tweede kind krijg je echter véél meer terug.
disclaimer
pi_175537599
2x 32.000 jaarinkomens
  woensdag 6 december 2017 @ 21:38:19 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_175537607
We hebben overigens ook een centraal topic hierover : OUD / Kinderopvang en toeslag - 7
disclaimer
pi_175537779
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:36 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

geen flauw idee. Wat is een gemiddeld inkomen? 1 keer modaal of 2 keer? En wat betaal je de gastouder? Het kan zó variëren!
Wij verdienen samen ongeveer 2,5 keer modaal en krijgen voor ons eerste kind ongeveer 1/3 terug.

Op je tweede kind krijg je echter véél meer terug.
Ook als je kind ouder dan 12 is?
  woensdag 6 december 2017 @ 21:50:37 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_175537921
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:45 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ook als je kind ouder dan 12 is?
nee, alleen als je kinderen allemaal gebruik maken van dagopvang ;)
disclaimer
  woensdag 6 december 2017 @ 21:59:28 #14
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175538132
Zou wel fantastisch zijn. Dat je bij de tweede gewoon de helft betaalt voor alles: kinderopvang, kleding, sportclub, Nintendo...
En dan bij de derde 1/3.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175538135
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:22 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

omdat je ouders dan een opvoedkundige rol op zich gaan nemen en die kan soms niet stroken met jullie opvoedkundige visie ;)

Een gastouder zal gemiddeld per uur ergens tussen de 6 en 8 euro doen :)
Pittig, voor die prijs gingen ze mooi naar een professionele organisatie waar ik geen gezeik heb bij ziekte of vakanties.

Mijn gastouder vraagt 5,75 per uur. (Per kind, maar dat lijkt mij logisch)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_175538197
Ook al zouden mijn ouders/schoonouders willen oppassen, dan nog had ik daar denk ik niet voor gekozen omdat ze dan een iets andere rol krijgen dan nu. En wat hier al geopperd wordt, strookt dit dan met jouw eigen visie? Kun je het bespreekbaar maken als er dingen gebeuren die jij eigenlijk graag anders ziet gebeuren?

Een proefberekening op toeslagen .nl kan inzicht geven.

Wij betalen onze gastouder per werkelijk afgenomen kwartier, tegen een uurtarief van 5.55 (2017) en 5.70 (2018). Ik denk dat die tarieven per regio verschillen. Want eigenlijk ligt het tarief in onze regio lager. Maar onze gastouder dort zoveel voor ons, dus wij belonen haar extra. Overigens blijven we hiermee nog altijd binnen de marges van het maximale uurtarief. Maar wij nemen doordat we beiden fulltime werkzaam zijn nogal wat uren af waar we dan ook de bureaukosten over kunnen uitsmeren. Van tevoren maak ik een jaarplanning daarvoor.

Onze opvang is gemixt dus ik vind het wat lastig om een helder beeld te geven. Maar obze situatie is zo:

Verzamelinkomen +/- 51.000 (na aftrek)
Kind 1 jaar 37.5 uur gastouderopvang per week + 1 fag kdv (=afname 11 uur)
Kind 3 jaar zelfde als bovenstaand
Kind 5 jaar 4 korte middagen bso + incidenteel gastouderopvang met studiedagen/stakingen/schoolvakanties

Over 2017 kost het ons bruto ongeveer 35.000 schat ik
Toeslag ruim 29.000
Dus 6.000 ongeveer zelf betalen wat ongeveer neer komt op 500 per maand

Omdat gastouder iedere maand anders is qua uren is het wat lastiger rekenen dus ik doe het even op jaarbasis bij benadering. Dan heb je een idee.

Overigens zou het er heeeeel anders uir zien als de kindjes volledig naar kdv zouden gaan en we 0 gebruik zouden maken van gastouderopvang. Dan zouden we richting de 1000 netto per maand gaan heb ik laatst toevallig berekend.
Duw dat scheelt nogal!
  woensdag 6 december 2017 @ 22:11:01 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_175538379
Da's best betaalbaar nog twink!
Ik betaal netto rond de 900 voor 3 dagen, 2 kinderen :D (okee, wij verdienen ook wel wat meer, maar toch!)
disclaimer
pi_175538532
Nou het verbaasde mij ook dat we nog zoveel terug kregen eigenlijk. Ik had erger verwacht :+

We krijgen zelfs nog kindgebonden budget ondanks 2 fulltime inkomens. Geen wereldbedragen maar toch.

Maar mensen vragen ons wel eens of we ons niet helemaal scheel betalen aan de kinderopvang. Dat valt door inzet van een gastouder behoorlijk mee.

Maar nogmaals, via een kinderdagverblijf zou het plaatje er totaal anders uit zien. Dan was ik ook niet fulltime gaan werken denk ik :@ . Maar op deze manier loont het zeker :Y
pi_175539059
Hier past oma 1 dag per week op. Ze krijgt er niet voor betaald maar wij zorgen in de grote lijn voor de spullen die ze nodig heeft voor Sjaak. Dus wij hebben de buggy betaald, het fietsstoeltje, het ledikantje etc. In het begin zorgden we ook voor de luiers etc maar dat hoefde niet meer. En de ‘beloning’ is natuurlijk ook dat oma heel veel tijd met haar kleinkind kan doorbrengen. Daar geniet ze echt van en dat had ze anders veel minder vaak gehad.
pi_175539151
Wij betalen overigens ongeveer ¤5000,- per jaar voor 1,5 dag/week kdv en krijgen daar ¤4100,- van terug. Ik schrik dus enorm van jouw bedragen, Twinkle. Wij werken beiden parttime dus het is qua inkomen niet te vergelijken, maar toch schrok ik.
pi_175597708
Ik werk 3 dagen en mijn man fulltime in ploegendienst. Hij kan ook regelmatig voor onze dochter zorgen, of bv wel de ochtend. Op de dagen dat hij dat niet kan, past mijn moeder op, of mijn zus of een vriendin.

Wij belonen ze met een kerstpakket met daarin echt persoonlijke dingen die zij leuk of lekker vinden en in de zomervakantie maken we 50 euro vakantiegeld over naar ieder als gebaar
pi_175602192
Wat een bedragen. Ik betaal 700 per maand voor 3 kinders op de bso, 3 dagen in de week.

Ik weet nog dat het enorm scheelde met dagopvang. Als een soort verademing.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_175603488
Wij geven mijn (schoon)ouders niets. Willen ze ook echt niet.
Oh ja. Mijn moeder wilde graag een iCloudabonnement, maar heeft geen creditcard, dus die euro krijgt ze van mij per maand :')
In plaats daarvan bedank ik ze heel vaak, dat vinden ze veel leuker :)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_175608620
Weet je wat ik het moeilijkste vindt als grootouders oppassen?
Stel er is eens iemand ziek of ze kunnen om wat voor redenen niet komen, dan is er geen vervanger. Ja oké praktisch gezien wel, maar gevoelsmatig niet. Er moet dan iig wat geregeld worden. Wat dat betreft ben ik misschien een te verre doordenker :)
pi_175608934
Dat risico loop je ook met een gastouder.

Ik persoknlijk kies er dan voor om vrij te pakken van het werk. Het gob heeft wel een inspanningsverplichting om voor vervanging te zorgen. Echter voel ik er vrij weinig voor om mijn kindjed voor die periodr bij een vreemde onder te brengen.

Bij een kdv kennen de leidsters de kindjes vaak wel een beetje. Dus dan kunnen collega's voor elkaar inspringen. In ieder geval is de plek dan al vertrouw voor het kind.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')