abonnement Unibet Coolblue
pi_175683952
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
Mochten mensen zich overigens nog steeds afvragen met wat voor flauwekul het onderwijs van buitenaf zoal wordt opgezadeld, werp dan een blik op onderstaand artikel:

https://www.ad.nl/politie(...)in-krijgen~a33e48bb/
Hoezo is dit nu weer flauwekul? Een enorm groot deel van Nederland is gewoon dik. Breng mensen wat meer bij over voedsel zodat ze hopelijk wat minder ongezond eten. Is gewoon een investering voor de lange termijn.

Het valt me trouwens ook op dat jij enorm zuur reageert, anderen wijst op drogredenen, maar zelf eigenlijk veelal onzin lult. Dat versterkt mijn beeld alleen maar dat leraren doen alsof ze extreem speciaal zijn en recht hebben op van alles en nog wat
pi_175684024
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:07 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Hoezo is dit nu weer flauwekul? Een enorm groot deel van Nederland is gewoon dik. Breng mensen wat meer bij over voedsel zodat ze hopelijk wat minder ongezond eten. Is gewoon een investering voor de lange termijn.

Het valt me trouwens ook op dat jij enorm zuur reageert, anderen wijst op drogredenen, maar zelf eigenlijk veelal onzin lult. Dat versterkt mijn beeld alleen maar dat leraren doen alsof ze extreem speciaal zijn en recht hebben op van alles en nog wat
Deels heeft zij wel gelijk, er wordt wel erg veel op het bordje van de scholen gelegd. Kinderen moeten leren wat groente is, kinderen moeten op school zwemles krijgen, kinderen moeten op school zelfverdedigingslessen krijgen, kinderen moeten op school muzieklessen krijgen.
Voor veel scholen is dat behoorlijk overbodig omdat de ouders dat al verzorgen en daarnaast vraag ik mij af of al die lessen wel zoveel bijdragen.
pi_175684133
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:10 schreef CharlotteBOEM het volgende:

[..]

Deels heeft zij wel gelijk, er wordt wel erg veel op het bordje van de scholen gelegd. Kinderen moeten leren wat groente is, kinderen moeten op school zwemles krijgen, kinderen moeten op school zelfverdedigingslessen krijgen, kinderen moeten op school muzieklessen krijgen.
Voor veel scholen is dat behoorlijk overbodig omdat de ouders dat al verzorgen en daarnaast vraag ik mij af of al die lessen wel zoveel bijdragen.
Veel ouders zijn dan ook incapabel om kinderen basisvaardigheden aan te leren. Prima zaak om kinderen zulke dingen op school aan te leren. Zal wel extra budget voor uitgetrokken moeten worden uiteraard
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:21:51 #254
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175684290
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:14 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Veel ouders zijn dan ook incapabel om kinderen basisvaardigheden aan te leren. Prima zaak om kinderen zulke dingen op school aan te leren. Zal wel extra budget voor uitgetrokken moeten worden uiteraard
Laat dat dan in speciale klasjes doen, gefinancierd door de kindertoeslag/kindgebonden budgetten/kinderopvangtoeslag van de ouders die blijkbaar niet in staat zijn hun kinderen bepaalde basisvaardigheden aan te leren. Een hoop kinderen hebben wel basisvaardigheden en een sommige kinderen hebben het niet. Om dan maar uit te gaan van de slechtst opgevoede kinderen zorgt op termijn gewoon voor segregatie en een samenleving waar de goede kinderen naar een school gaan waar aandacht ligt bij educatie en de minder goede kinderen naar een school gaan waar de docenten in feite de kinderen aan het opvoeden zijn.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175684506
Valt mij op dat in elke discussie in het onderwijs en waar soms tijdelijk aandacht voor nodig is, is dat elke discussie uitdraait op extra budget en de arbeidsbeloning.

Met name docenten in het PO moeten toch begrijpen dat hun arbeid niet onvervangbaar is, en al helemaal geen hoge beloning waard is.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:32:29 #256
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175684516
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 17:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het werken op invalbasis op het primair onderwijs is op dit moment uitermate lastig als gevolg van de flexwet. Door de aard van het werk (één dag invalwerk op een school is telt al als een dienstverband) loop je bijzonder snel tegen het moment aan dat een nieuwe invalklus bij die werkgever moet leiden tot een vast contract, maar die kun je als school heel moeilijk geven aan iemand waarvan je bijna niet kan inschatten of en hoeveel je die nodig hebt. Combineer dat met het gegeven dat in een stad als Nijmegen vrijwel alle basisscholen onder de paraplu van slechts twee besturen vallen, en je krijgt een lastige situatie. Ik neem trouwens aan dat zo'n scholenkoepel een zekere 'vaste invalploeg' onder contract heeft staan, maar die hou je uit financiële overwegingen natuurlijk zo klein als enigszins mogelijk.
Gek wel dat vooral het onderwijs hiermee lijkt te worstelen. Een flexibele schil is bij een hoop banen mogelijk, ook met de huidige flexwet. Is het onmogelijk om een uitzendbureau te beginnen waar je docenten in dienst neemt voor een goed salaris en daarmee op losse contractbasis voor twee of meer besturen de losse uren invult?

quote:
In het vo is het redelijk standaard dat je eerst een jaarcontract krijgt en dan een contract voor onbepaalde tijd. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat in het po net zo gaat, want de aard van het werk is niet zo dat je kan werken met draaideurwerknemers zoals een distributiecentrum of iets dergelijks. Maar starten met een vast contract is op dit moment in geen enkele sector de standaard volgens mij.
Er bestaan plekken waar een vast contract bespreekbaar is, er zijn ook sectoren met nog hogere tekorten dan het onderwijs. Dat is ook waarom het vreemd is om het salaris nu enorm te verhogen; dit soort sectoren hebben te maken met minder aanwas in economische hoogtij en krijgen juist een hoop nieuwe afgestudeerden een jaar of wat na de crisis, omdat men dan het alternatief niet heeft. Als die 5.500 afgestudeerde Pabo'ers nu allemaal een vaste baan (want het meetmoment is 1 jaar na het afstuderen) zouden krijgen dan heb je alsnog niet zo'n probleem, want er zijn ook mensen die al 3 of 4 jaar zijn afgestudeerd toen er nog minder vraag was. Dan moet je een manier vinden om die afgehaakte docenten weer te prikkelen om te studeren, wat vast wel los zal lopen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175684776
Mensen die hier oordelen over leraren op basis van hun eigen schooltijd.
Dat heeft geen enkele zin. Als leerling beleef je het onderwijs op een hele andere manier.

Mensen die hier oordelen omdat ze iemand kennen/iets gehoord hebben.
N=1 Is geen argument.

In bijna alle onderzoeken naar leraren blijkt dat dit een enorm zwaar beroep is, dat veel vaardigheden eist.

Ook de onderzoeken naar het lerarentekort liegen er niet om. Daar doet "ik ken iemand die" niks aan af.

Verdiep je ook eens in de wet van Baumol, en je begrijpt waarom sectoren als onderwijs en zorg in de komende jaren verhoudingsgewijs alleen maar meer geld gaan kosten.

Als je tegen een forse investering in het onderwijs bent, kom dan tenminste met valide argument. Die lees ik bijna niet.
pi_175684873
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:46 schreef papert het volgende:
Mensen die hier oordelen over leraren op basis van hun eigen schooltijd.
Dat heeft geen enkele zin. Als leerling beleef je het onderwijs op een hele andere manier.

Mensen die hier oordelen omdat ze iemand kennen/iets gehoord hebben.
N=1 Is geen argument.

In bijna alle onderzoeken naar leraren blijkt dat dit een enorm zwaar beroep is, dat veel vaardigheden eist.

Ook de onderzoeken naar het lerarentekort liegen er niet om. Daar doet "ik ken iemand die" niks aan af.

Verdiep je ook eens in de wet van Baumol, en je begrijpt waarom sectoren als onderwijs en zorg in de komende jaren verhoudingsgewijs alleen maar meer geld gaan kosten.

Als je tegen een forse investering in het onderwijs bent, kom dan tenminste met valide argument. Die lees ik bijna niet.
Kan je zo'n onderzoek hier posten dan?
pi_175684897
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:32 schreef GSbrder het volgende:


[..]

Er bestaan plekken waar een vast contract bespreekbaar is, er zijn ook sectoren met nog hogere tekorten dan het onderwijs. Dat is ook waarom het vreemd is om het salaris nu enorm te verhogen; dit soort sectoren hebben te maken met minder aanwas in economische hoogtij en krijgen juist een hoop nieuwe afgestudeerden een jaar of wat na de crisis, omdat men dan het alternatief niet heeft. Als die 5.500 afgestudeerde Pabo'ers nu allemaal een vaste baan (want het meetmoment is 1 jaar na het afstuderen) zouden krijgen dan heb je alsnog niet zo'n probleem, want er zijn ook mensen die al 3 of 4 jaar zijn afgestudeerd toen er nog minder vraag was. Dan moet je een manier vinden om die afgehaakte docenten weer te prikkelen om te studeren, wat vast wel los zal lopen.
Hoe zit het dan met de onderzoeken waarin wordt gesteld dat er een enorm tekort aan komt? Kloppen die niet? Op basis waarvan klopt het niet? Omdat er nu leraren zijn die geen vast contract krijgen? Is dat een blinde vlek geweest in het onderzoek, waar jij ze op wijst?
  dinsdag 12 december 2017 @ 23:54:58 #260
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175684943
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:51 schreef papert het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de onderzoeken waarin wordt gesteld dat er een enorm tekort aan komt? Kloppen die niet? Op basis waarvan klopt het niet? Omdat er nu leraren zijn die geen vast contract krijgen? Is dat een blinde vlek geweest in het onderzoek, waar jij ze op wijst?
Er wordt al jaren geroepen dat er enorme tekorten aankomen. Het is onmogelijk te voorspellen hoe hoog die zijn, dit is afhankelijk van de bevolkingsgroei en de aanwas vanuit de pabo. Volgens mij geen blinde vlek, alleen een zekere onzekerheid in de voorspellingen over tekorten, die ook niet direct gecorrigeerd worden door hogere salarissen voor bestaande docenten. Daarnaast is het ook niet zeker waar de nieuwe instroom vandaan komt die door hogere salarissen naar het onderwijs worden gelokt; wellicht uit sectoren met even grote tekorten of zelfs ernstiger tekorten aan gekwalificeerd personeel.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175685081
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:50 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Kan je zo'n onderzoek hier posten dan?
Bij deze https://www.centerdata.nl(...)mingen_2013-2025.pdf

En natuurlijk zijn er onzekerheden. Tuurlijk weten ze het niet precies. Wat ze ook niet pretenderen.

Maar dit rapport zit vrij gedegen in elkaar, en is onafhankelijk (in opdracht van het ministerie van OCW) gedaan.

Als de conclusies je niet bevallen, ze afdoen met, het zal wel loslopen, is te makkelijk.
Want ook al zijn er net genoeg leraren, zijn die dan ook van de kwaliteit, waar we onze kinderen aan toevertrouwen?
pi_175685101
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Er wordt al jaren geroepen dat er enorme tekorten aankomen. Het is onmogelijk te voorspellen hoe hoog die zijn, dit is afhankelijk van de bevolkingsgroei en de aanwas vanuit de pabo. Volgens mij geen blinde vlek, alleen een zekere onzekerheid in de voorspellingen over tekorten, die ook niet direct gecorrigeerd worden door hogere salarissen voor bestaande docenten. Daarnaast is het ook niet zeker waar de nieuwe instroom vandaan komt die door hogere salarissen naar het onderwijs worden gelokt; wellicht uit sectoren met even grote tekorten of zelfs ernstiger tekorten aan gekwalificeerd personeel.
Welke sectoren met een tekort aan gekwalificeerd personeel concurreren met het onderwijs?
  woensdag 13 december 2017 @ 00:09:43 #263
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175685152
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:05 schreef papert het volgende:

[..]

Welke sectoren met een tekort aan gekwalificeerd personeel concurreren met het onderwijs?
Voor nieuwe instromers (18-jarigen) een heleboel potentiele sectoren.
Voor zij-instromers zijn dat bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening (25% tekort) en IT (23% tekort).
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 13 december 2017 @ 00:14:58 #264
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175685212
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:04 schreef papert het volgende:

[..]

Bij deze https://www.centerdata.nl(...)mingen_2013-2025.pdf

En natuurlijk zijn er onzekerheden. Tuurlijk weten ze het niet precies. Wat ze ook niet pretenderen.

Maar dit rapport zit vrij gedegen in elkaar, en is onafhankelijk (in opdracht van het ministerie van OCW) gedaan.

Als de conclusies je niet bevallen, ze afdoen met, het zal wel loslopen, is te makkelijk.
Want ook al zijn er net genoeg leraren, zijn die dan ook van de kwaliteit, waar we onze kinderen aan toevertrouwen?
Los daarvan is het salaris afdoen als hoofdoorzaak voor een te lage vervanging van het vergrijzende personeelsbestand te simpel. In 2007 waren de voorspelde tekorten nog minder nijpend en alle tekorten zijn afhankelijk van de conjuncturele ontwikkelingen. In 2013 studeerden er nog pabo-klanten af zonder zicht op een baan die uit armoede maar in callcenters en andere plekken zijn gaan werken. Een groot deel van de docenten werkt minder dan parttime, dus de tekorten worden ook gecreeerd door de kwalitatief hoogwaardige werknemers te weinig uren te laten maken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175685227
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:42 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Helaas gaat dat niet zomaar en dat weet je heel goed. Laten we, voordat we enige kritiek uiten op andere beroepen, voortaan maar elk beroep beoefenen zodat we kunnen zien hoe zwaar alles wel niet is. Jullie doen nu alsof leraar basisonderwijs een extreem speciaal en zwaar beroep is. Laten we realistisch wezen en simpelweg concluderen dat een leraar gewoon een gemiddeld beroep is, en eigenlijk ook overbetaald is.
pi_175685302
quote:
15s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:09 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voor nieuwe instromers (18-jarigen) een heleboel potentiele sectoren.
Voor zij-instromers zijn dat bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening (25% tekort) en IT (23% tekort).
Ik vraag me af of de vaardigheden/talenten/interesses van een ITer overeen komt met die van een onderwijzer.
Maar snap je punt. Zakelijke dienstverlening is dat wel.

Maar dan is de vraag, wat vinden we als maatschappij belangrijker. Dat er voldoende goed gekwalificeerde zakelijke dienstverleners (je kan hier ook marketing deskundige/manager/product ontwerper enz. schrijven) zijn, of voldoende goed gekwalificeerde leraren?

Ik vind dat het tweede een groter gemeenschappelijk doel dient, en een belangrijke taak van de overheid.
pi_175685370
quote:
15s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Los daarvan is het salaris afdoen als hoofdoorzaak voor een te lage vervanging van het vergrijzende personeelsbestand te simpel. In 2007 waren de voorspelde tekorten nog minder nijpend en alle tekorten zijn afhankelijk van de conjuncturele ontwikkelingen. In 2013 studeerden er nog pabo-klanten af zonder zicht op een baan die uit armoede maar in callcenters en andere plekken zijn gaan werken. Een groot deel van de docenten werkt minder dan parttime, dus de tekorten worden ook gecreeerd door de kwalitatief hoogwaardige werknemers te weinig uren te laten maken.
Eens. Het is wel zo, dat het percentage part-timers veel groter is doordat er veel vrouwen voor de klas staan.

Maar part-timers meer voor de klas laten staan kost geld. Die doen dat niet voor niks nu niet. Salaris kan daarvoor een prikkel zijn, de werkdruk verlagen (kleinere klassen /meer onderwijsassistenten) ook.
pi_175685419
Wat overigens ook een belangrijke reden is voor parttime werken in het basisonderwijs is het gebrek aan carrière perspectief. In veel andere beroepen wordt in de leeftijd dat stellen kinderen krijgen toch zoveel mogelijk gewerkt om de carrière niet laten verstoffen. Als leraar ben je dan al op de plek, waar je 20 jaar later nog bent.

Als een leraar bijvoorbeeld even er 2 jaar tussenuit gaat. Kan die daarna op hetzelfde niveau verder. In het bedrijfsleven vaak niet, of had je verder kunnen zijn.

Maar hier valt nou eenmaal niks aan te doen.
  woensdag 13 december 2017 @ 00:39:04 #269
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175685464
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:23 schreef papert het volgende:

[..]

Ik vraag me af of de vaardigheden/talenten/interesses van een ITer overeen komt met die van een onderwijzer.
Maar snap je punt. Zakelijke dienstverlening is dat wel.

Maar dan is de vraag, wat vinden we als maatschappij belangrijker. Dat er voldoende goed gekwalificeerde zakelijke dienstverleners (je kan hier ook marketing deskundige/manager/product ontwerper enz. schrijven) zijn, of voldoende goed gekwalificeerde leraren?

Ik vind dat het tweede een groter gemeenschappelijk doel dient, en een belangrijke taak van de overheid.
Niet elke IT'er, hoewel ook daar een toenemend aantal vrouwen in komen te werken die in een andere tijd wellicht voor het onderwijs hadden gekozen. Ik had ook hbo rechten kunnen noemen, als sector met aanzienlijk slechtere arbeidsmarktperspectieven.

Ik heb geen mening over het maatschappelijk nut, behalve dan dat we uiteindelijk voldoende exportbanen moeten hebben (waarmee Nederland het geld kan verdienen) om de banen van docenten en andereambtenaren te kunnen betalen. Als jij neigt naar meer verzorgende banen, dan moet je beseffen dat er minder banen overblijven waar we de overheid mee financieren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 13 december 2017 @ 00:41:33 #270
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175685492
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:30 schreef papert het volgende:

[..]

Eens. Het is wel zo, dat het percentage part-timers veel groter is doordat er veel vrouwen voor de klas staan.

Maar part-timers meer voor de klas laten staan kost geld. Die doen dat niet voor niks nu niet. Salaris kan daarvoor een prikkel zijn, de werkdruk verlagen (kleinere klassen /meer onderwijsassistenten) ook.
Parttime werken zelf zorgt voor een hogere werkdruk dan fulltime werken. Grotere teams, meer tijd aan administratie, overdracht van taken, afstemming tussen klassendelers. Een parttimer meer voor de klas laten staan kan met de huidige budgetten, een parttimer meer per uur betalen ten opzichte van andere beroepen is waar nu de focus van de stakers op ligt. Docenten gaan er volgend jaar al op vooruit door het regeerakkoord én door de extra gelden voor het onderwijs.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175686468
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:14 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Veel ouders zijn dan ook incapabel om kinderen basisvaardigheden aan te leren. Prima zaak om kinderen zulke dingen op school aan te leren. Zal wel extra budget voor uitgetrokken moeten worden uiteraard
En tijd?! Laten we de kinderen een halfuur langer naar school gaan of schrappen we een halfuur van de basisvakken taal en rekenen?

Want laten we wel wezen, er worden wel allerlei zogenaamd nuttige en noodzakelijke extra activiteiten de basisschool ingevlogen maar niemand komt me vertellen waar ik dan tijd kan/mag strepen.

En dan na groep 8 klagen dat ze zo slecht kunnen spellen, begrijpend lezen of rekenen. Maar gelukkig weten ze dan wél hoe een moestuintje gewied moet worden ^O^
pi_175686475
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:30 schreef Kaas- het volgende:
Iedereen weet dat je op het hbo vrijwel onmogelijk iets simpelers dan de pabo kunt doen. 10x10=100, “ik wordt” is fout en de hoofdstad van Frankrijk is Parijs en je hebt een diploma.
Kortom, een afgeronde bassischoolopleiding is voldoende om je Pabo-bul in ontvangst te nemen ^O^

Ach, alleen nog even zorgen dat je die kennis ook kunt overdragen op 31 verschillende leerlingen maar dat schudt iedereen zo even uit de mouw joh :{w
  woensdag 13 december 2017 @ 07:36:53 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175686911
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Gek wel dat vooral het onderwijs hiermee lijkt te worstelen. Een flexibele schil is bij een hoop banen mogelijk, ook met de huidige flexwet. Is het onmogelijk om een uitzendbureau te beginnen waar je docenten in dienst neemt voor een goed salaris en daarmee op losse contractbasis voor twee of meer besturen de losse uren invult?
Het verschil met andere sectoren is dat iedere zieke docent ook echt vervangen moet worden omdat er anders niemand voor de klas staat, ook als dat maar voor een of twee dagen is. Op veel andere plekken wordt het werk tijdelijk door anderen overgenomen of blijft het gewoon even liggen.
Een sector die volgens mij een soortgelijk probleem kan hebben is de zorg, want je kunt de medicatie van opa Henk ook moeilijk een dagje overslaan. Daar werken ze volgens mij veel met nulurencontracten voor dergelijke oproepkrachten, en ik zie ook niet direct in waarom dat bij de grotere scholenkoepels niet zou kunnen.
quote:
[..]

Er bestaan plekken waar een vast contract bespreekbaar is, er zijn ook sectoren met nog hogere tekorten dan het onderwijs. Dat is ook waarom het vreemd is om het salaris nu enorm te verhogen; dit soort sectoren hebben te maken met minder aanwas in economische hoogtij en krijgen juist een hoop nieuwe afgestudeerden een jaar of wat na de crisis, omdat men dan het alternatief niet heeft. Als die 5.500 afgestudeerde Pabo'ers nu allemaal een vaste baan (want het meetmoment is 1 jaar na het afstuderen) zouden krijgen dan heb je alsnog niet zo'n probleem, want er zijn ook mensen die al 3 of 4 jaar zijn afgestudeerd toen er nog minder vraag was. Dan moet je een manier vinden om die afgehaakte docenten weer te prikkelen om te studeren, wat vast wel los zal lopen.
Ik heb ook nooit beweerd een groot voorstander te zijn van loonsverhogingen anders dan 'reguliere' CAO-verhogingen, ik zie wel betere bestedingen voor de extra gelden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 13 december 2017 @ 07:38:44 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175686916
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:07 schreef Mr.Maul het volgende:

Het valt me trouwens ook op dat jij enorm zuur reageert, anderen wijst op drogredenen, maar zelf eigenlijk veelal onzin lult. Dat versterkt mijn beeld alleen maar dat leraren doen alsof ze extreem speciaal zijn en recht hebben op van alles en nog wat
En het valt mij op dat er een aantal users is dat met allerlei feitenvrije lappen tekst de discussie probeert te winnen. Gaat niet gebeuren.

Er zijn allerlei goede, onderbouwde betogen te houden waarom de kwaliteit van de pabo te wensen overlaat. Zonder drogredenen. Probeer het eens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 13 december 2017 @ 07:51:00 #275
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175686984
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:38 schreef Janneke141 het volgende:
En het valt mij op dat er een aantal users is dat met allerlei feitenvrije lappen tekst de discussie probeert te winnen.
Welkom op FOK, waar feitenvrij gelul altijd de overhand krijgt...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175691792
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:33 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Ik vind het gedrag wat de leraren vertonen eigenlijk gewoon machtsmisbruik. Misschien is de werkdruk hoog, maar wat verwacht je dan? Het is mijns inziens een vrij simpele opleiding en een baan die totaal niet bijzonder is om te kunnen. Natuurlijk zijn er docenten die echt toevoegde waarde hebben, maar ik denk dat zij echt schaars zijn
Ze verdienen bovendien stukken beter dan agenten en verpleegkundigen op hbo-niveau. Maar die kunnen niet staken.
pi_175691952
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:14 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Veel ouders zijn dan ook incapabel om kinderen basisvaardigheden aan te leren. Prima zaak om kinderen zulke dingen op school aan te leren. Zal wel extra budget voor uitgetrokken moeten worden uiteraard
Ja prima idee inderdaad. :') Als (zwakke en incapabele) ouder los je het probleem met je kind niet zelf op maar gooi je het gewoon over de schutting bij een ander. Harstikke makkelijk!

Gaat natuurlijk wel ten koste van de kwaliteit van het onderwijs maar ach.... moet kunnen toch?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175692374
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ze verdienen bovendien stukken beter dan agenten en verpleegkundigen op hbo-niveau. Maar die kunnen niet staken.
Ik vind die landelijke stakingen ook altijd wel makkelijk. Docenten hebben namelijk allemaal verschillende werkgevers, de scholen. Maar slechts één opdrachtgever/geldschieter, namelijk de overheid. Dan richt je je woede, lekker veilig, op de overheid. Maar niet op je school.

De overheid kan door middel van geld en regelgeving echt wel wat veranderen. Maar ik denk dat de scholen direct meer kunnen betekenen voor de werkdruk van docenten. Gewoon door de zaken efficiënter en slimmer op te zetten. Geef docenten bijvoorbeeld minder schoonmaaktaken en regel daar een goedkopere schoonmaker voor. Net als met administratie, zorg ervoor als school dat alleen de noodzakelijke administratie gedaan moet worden. En laat de administratie ook doen door de goedkopere administratieve medewerker.

Daarbij denk ik dat de overheid qua wetgeving best wil praten over verbetering van het onderwijs. Dan is zo'n bozige houding als je bij veel leerkrachten ziet toch niet constructief?
pi_175692603
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind die landelijke stakingen ook altijd wel makkelijk. Docenten hebben namelijk allemaal verschillende werkgevers, de scholen. Maar slechts één opdrachtgever/geldschieter, namelijk de overheid. Dan richt je je woede, lekker veilig, op de overheid. Maar niet op je school.

De overheid kan door middel van geld en regelgeving echt wel wat veranderen. Maar ik denk dat de scholen direct meer kunnen betekenen voor de werkdruk van docenten. Gewoon door de zaken efficiënter en slimmer op te zetten. Geef docenten bijvoorbeeld minder schoonmaaktaken en regel daar een goedkopere schoonmaker voor. Net als met administratie, zorg ervoor als school dat alleen de noodzakelijke administratie gedaan moet worden. En laat de administratie ook doen door de goedkopere administratieve medewerker.

Daarbij denk ik dat de overheid qua wetgeving best wil praten over verbetering van het onderwijs. Dan is zo'n bozige houding als je bij veel leerkrachten ziet toch niet constructief?
De bozige houding niet constructief?

Het heeft al geld opgeleverd. Dat zou er anders nooit zijn gekomen.

Het heeft ook nog nooit zoveel in de aandacht gestaan.
pi_175692653
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:22 schreef papert het volgende:

[..]

De bozige houding niet constructief?

Het heeft al geld opgeleverd. Dat zou er anders nooit zijn gekomen.

Het heeft ook nog nooit zoveel in de aandacht gestaan.
Daar heb je een punt. Aangezien vrijwel alles om geld draait, is het behoorlijk effectief gebleken.

Maar als je echt minder regeldruk wil, lijkt het me als sector slim om gewoon te praten met de overheid. En niet bozig met een bord op het malieveld te gaan staan.
  woensdag 13 december 2017 @ 13:31:37 #281
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175692798
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 12:43 schreef Kaas- het volgende:
Ze verdienen bovendien stukken beter dan agenten en verpleegkundigen op hbo-niveau. Maar die kunnen niet staken.
Ja, en ze verdienen weer minder dan andere HBO'ers. Maar dat mag je niet als argument gebruiken, dus waarom mag je wél het feit dat ze méér verdienen dan andere HBO'ers als argument aanvoeren dat ze niet meer zouden moeten verdienen?

Overigens hebben agenten en verpleegkundigen ook gewoon stakingsrecht, alleen is dat minder absoluut.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 13 december 2017 @ 13:36:27 #282
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_175692944
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar heb je een punt. Aangezien vrijwel alles om geld draait, is het behoorlijk effectief gebleken.

Maar als je echt minder regeldruk wil, lijkt het me als sector slim om gewoon te praten met de overheid. En niet bozig met een bord op het malieveld te gaan staan.
Er is al zolang gepraat. En tuurlijk, het is niet allemaal de schuld van de overheid hoor, de bonden hebben ook klaargestaan om het mes in de rug van de achterban te steken. Daarom is het mooi om te zien dat een nieuwe club als LIA opeens de boel weer opschudt. Laten al die brave juffen en meesters zich opeens niet meer met een kluitje in het riet sturen. Rutte III kan zich op gaan maken voor de echte test, want de stakingen in het PO zijn pas het begin.
Gezien de scheefgegroeide verhoudingen tussen de gestegen arbeidsproductiviteit enerzijds en de achterblijvende loonontwikkeling anderzijds zullen nog veel meer sectoren zich gaan roeren de komende jaren. Mag Markje straks met hangende pootjes terug naar zijn vrindjes bij de grote multinationals.
Life is what you make it.
pi_175697920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 05:01 schreef r_one het volgende:

[..]

En tijd?! Laten we de kinderen een halfuur langer naar school gaan of schrappen we een halfuur van de basisvakken taal en rekenen?

Want laten we wel wezen, er worden wel allerlei zogenaamd nuttige en noodzakelijke extra activiteiten de basisschool ingevlogen maar niemand komt me vertellen waar ik dan tijd kan/mag strepen.

En dan na groep 8 klagen dat ze zo slecht kunnen spellen, begrijpend lezen of rekenen. Maar gelukkig weten ze dan wél hoe een moestuintje gewied moet worden ^O^
Herkenbaar ja. Laatste jaren lijkt het of vrije scholen of andere “scholen met extra vakken” beter zouden zijn vanwege een bredere ontwikkeling en zouden deze scholen enorm groeien. Maar tijd is tijd en welke andere vakken moet je schrappen voor al die extra activiteiten en lessen?
pi_175698624
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:14 schreef CharlotteBOEM het volgende:

[..]

Herkenbaar ja. Laatste jaren lijkt het of vrije scholen of andere “scholen met extra vakken” beter zouden zijn vanwege een bredere ontwikkeling en zouden deze scholen enorm groeien. Maar tijd is tijd en welke andere vakken moet je schrappen voor al die extra activiteiten en lessen?
Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
  woensdag 13 december 2017 @ 17:47:01 #285
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175698679
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:44 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
Leren rekenen met vissen en broden kan anders best interessante uitkomsten opleveren :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175698734
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:44 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
Ja want op een openbare basisschool wordt uiteraard nóóit voorgelezen en het vak 'geestelijke stromingen' is een roostertechnische gatendichter ^O^
pi_175698761
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja want op een openbare basisschool wordt uiteraard nóóit voorgelezen en het vak 'geestelijke stromingen' is een roostertechnische gatendichter ^O^
Zit nogal een tijdsverschil in hoor. Vriend die zowel op openbare als confessionele basisscholen lesgeeft geeft dit zelf aan.
pi_175700043
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:50 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Zit nogal een tijdsverschil in hoor. Vriend die zowel op openbare als confessionele basisscholen lesgeeft geeft dit zelf aan.
De WPO biedt ruimte om per jaar 120 uur godsdienstonderwijs in te roosteren; dat is 3 uur per week, kun je heel wat Mozes-verhalen voorlezen in die tijd ^O^
pi_175700617
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 22:50 schreef CharlotteBOEM het volgende:

[..]

Ik weet helemaal niet wie die mensen zijn die dat posten, misschien zijn het wel gewoon werkloze mannen die zich op internet voordoen als basisschooljuf, maar positief is het in ieder geval niet. Het maakt de uitspraak "basisschoolleraren hebben geen tijd" daardoor niet echt geloofwaardig.
Net zoals zo'n beetje elk dom voorbeeld wat jij hier aandraagt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_175700666
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:07 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Hoezo is dit nu weer flauwekul? Een enorm groot deel van Nederland is gewoon dik. Breng mensen wat meer bij over voedsel zodat ze hopelijk wat minder ongezond eten. Is gewoon een investering voor de lange termijn.

Het valt me trouwens ook op dat jij enorm zuur reageert, anderen wijst op drogredenen, maar zelf eigenlijk veelal onzin lult. Dat versterkt mijn beeld alleen maar dat leraren doen alsof ze extreem speciaal zijn en recht hebben op van alles en nog wat
Waarom zou dat een verantwoordelijkheid voor de school zijn? Dat leren ouders hun kinderen zelf maar. School is er voor onderwijs. Anders krijg je weer van die mensen die roepen dat ze niet genoeg aandacht aan de basis besteden, en het kind daardoor niet kan rekenen/spellen/vul in.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 13-12-2017 19:06:06 ]
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 13 december 2017 @ 20:21:35 #291
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_175703699
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 19:00 schreef probeer het volgende:
School is er voor onderwijs.
Als je nog steeds van mening bent dat het concept onderwijs niets anders is dan taal, lezen en rekenen, loop je al decennia achter.
Toen ik in de jaren '80 op de basisschool zat waren andere aspecten (lichamelijke verzorging, gezondheid, maatschappelijke aspecten) al een integraal onderdeel van de lesstof in, met name, de bovenbouw.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_175703916
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 17:44 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat denk je van scholen ‘met den bijbel’? Die krijgen ook allemaal significant minder taal- en rekenles, omdat ze die tijd besteden aan verhalen voorlezen over Mozes die de zee in tweeën splijt.
Een vrije basisschool geeft elke eerste 1,5 uur van de dag les in dingen als Frans of moestuintjes. Daarnaast wordt er nog “kostbare tijd” afgesnoept door andere vakken. Is het op de school met de bijbel ook zo dan dat door al die verhalen 1,5 uur per dag aan lestijd afgesnoept wordt?
pi_175703940
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 18:59 schreef probeer het volgende:

[..]

Net zoals zo'n beetje elk dom voorbeeld wat jij hier aandraagt.
je kan zelf niet eens bronnen aandragen en roept wat uit emotie. ;)
pi_175709910
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:22 schreef papert het volgende:

[..]

De bozige houding niet constructief?

Het heeft al geld opgeleverd. Dat zou er anders nooit zijn gekomen.

Het heeft ook nog nooit zoveel in de aandacht gestaan.
Dat geld gaat alleen geen enkel van de genoemde oorzaken voor onvrede onder leerkrachten oplossen.

Vraag waarom ze staken, dan krijg je als antwoord hoge werkdruk door teveel neventaken en administratieve lasten. Dan moet je niet gaan schreeuwen om meer salaris. Over een jaar is elke leerkracht gewend aan die 100 of 200 euro bruto extra per maand, maar de werkdruk is nog net zo hoog.

In plaats van geld voor salarisverhogingen moet je inzetten op het wegnemen van taken bij de leerkracht die niet rechtstreeks gebonden zijn aan zijn/haar vak als leerkracht. En dan moet je echt denken aan simpele dingen als dagelijks na schooltijd schoonmakers die alle lokalen vegen en eventueel dweilen en de toiletten aanpakken. Een extra kracht, al is het voor een paar uur per week, die kinderen met een achterstand of voorsprong even apart kan nemen voor extra lessen. En een conciërge die allerlei klusjes doet, kleine reparaties, kopiëren, materiaalvoorraad op peil houden, op verzoek van de leerkracht even bepaalde spullen inkopen etc.

Dan kun je zo de tijd die de leerkracht aan neventaken besteedt met een uur verminderen. Dat heeft een enorm effect op de werkdruk die ervaren wordt en daarmee zullen velen zich meer gewaardeerd worden dan door een paar procent extra bruto salaris. Moet je alleen wel die honderden miljoenen inzetten voor (extra) ondersteunend personeel en niet voor loonsverhoging.
pi_175710787
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 23:36 schreef Ivo1985 het volgende:
In plaats van geld voor salarisverhogingen moet je inzetten op het wegnemen van taken bij de leerkracht die niet rechtstreeks gebonden zijn aan zijn/haar vak als leerkracht. En dan moet je echt denken aan simpele dingen als dagelijks na schooltijd schoonmakers die alle lokalen vegen en eventueel dweilen en de toiletten aanpakken. Een extra kracht, al is het voor een paar uur per week, die kinderen met een achterstand of voorsprong even apart kan nemen voor extra lessen. En een conciërge die allerlei klusjes doet, kleine reparaties, kopiëren, materiaalvoorraad op peil houden, op verzoek van de leerkracht even bepaalde spullen inkopen etc.
Schoonmakers, RT'ers en conciërges lopen nu al rond op menig basisschool dus jouw voorstellen gaan de werkdruk niet verlagen.

Bovendien, het is niet óf óf maar én én: de werkdruk verlagen én de beloning op het niveau van andere Hbo-opleidingen brengen. Het laatste verlaagt de werkdruk niet (maar maakt het beroep wel aantrekkelijker en meer gewaardeerd), het eerste wel.
pi_175710922
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 23:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat geld gaat alleen geen enkel van de genoemde oorzaken voor onvrede onder leerkrachten oplossen.

Vraag waarom ze staken, dan krijg je als antwoord hoge werkdruk door teveel neventaken en administratieve lasten. Dan moet je niet gaan schreeuwen om meer salaris. Over een jaar is elke leerkracht gewend aan die 100 of 200 euro bruto extra per maand, maar de werkdruk is nog net zo hoog.

In plaats van geld voor salarisverhogingen moet je inzetten op het wegnemen van taken bij de leerkracht die niet rechtstreeks gebonden zijn aan zijn/haar vak als leerkracht. En dan moet je echt denken aan simpele dingen als dagelijks na schooltijd schoonmakers die alle lokalen vegen en eventueel dweilen en de toiletten aanpakken. Een extra kracht, al is het voor een paar uur per week, die kinderen met een achterstand of voorsprong even apart kan nemen voor extra lessen. En een conciërge die allerlei klusjes doet, kleine reparaties, kopiëren, materiaalvoorraad op peil houden, op verzoek van de leerkracht even bepaalde spullen inkopen etc.

Dan kun je zo de tijd die de leerkracht aan neventaken besteedt met een uur verminderen. Dat heeft een enorm effect op de werkdruk die ervaren wordt en daarmee zullen velen zich meer gewaardeerd worden dan door een paar procent extra bruto salaris. Moet je alleen wel die honderden miljoenen inzetten voor (extra) ondersteunend personeel en niet voor loonsverhoging.
Zelf ben ik leraar in het middelbaar onderwijs, en ik ben inderdaad blij dat daar al die dingen wel geregeld zijn.

Dat bovengenoemde punten geregeld worden, zou voor heel veel basisschool leraren enorm schelen. Maar ook dat kost geld.

Verder is de invoering van het passend onderwijs gepaard gegaan met bezuinigingen. De leerlingen die er nu bij in de klas zitten, vragen vaak extra aandacht, en hebben veel invloed op de groepsdynamica. Dit zorgt ook voor veel extra werkdruk.

De oplossing daarvoor kan gevonden worden in kleinere klassen, maar ook door onderwijsassistenten in te zetten. Beide kosten ook geld.

Verder vind ik het zelf raar dat collega's in het basisonderwijs minder dan mij betaald krijgen, maar de basisschoolleraren die ik spreek, vinden dat inderdaad het minste een probleem. Alleen in de grote steden, waar het duur wonen is, hoor je daar veel klachten over.
  donderdag 14 december 2017 @ 04:34:39 #297
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175711665
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 23:31 schreef phpmystyle het volgende:

Met name docenten in het PO moeten toch begrijpen dat hun arbeid niet onvervangbaar is, en al helemaal geen hoge beloning waard is.
Ga jij het doen, dan?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 14 december 2017 @ 04:37:11 #298
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175711669
quote:
15s.gif Op woensdag 13 december 2017 00:09 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voor nieuwe instromers (18-jarigen) een heleboel potentiele sectoren.
Voor zij-instromers zijn dat bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening (25% tekort) en IT (23% tekort).
Een IT-er wordt onderwijzer op de basisschool? Andere skillset, lijkt me. En in het hier is dat al helemaal niet aannemelijk. *kuchekuchesalariskuchekuche*
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 14 december 2017 @ 04:38:33 #299
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175711670
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 00:14 schreef r_one het volgende:
Het laatste verlaagt de werkdruk niet (maar maakt het beroep wel aantrekkelijker en meer gewaardeerd), het eerste wel.
Volgens mij is dat precies het gene waar het niet goed zit in onze samenleving.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')