abonnement Unibet Coolblue
pi_175453085
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, en bekijk hierbij ook de optielijst. Velgen horen hier ook bij. Nou heb ik wel aardige velgen gezien, maar die hebben een meerprijs van bijna 1500 euro. Echt heel bijzondere velgen zijn het niet.

Gekeken bij een ander merk. Daar zijn velgen ook al zo duur. Is dit net zoiets als safraan, dat altijd al duur geweest is?

Wat maakt lichtmetalen velgen zo schreeuwend duur? De materiaalkosten kunnen het toch niet zijn lijkt me. Zitten hier woekermarges op, of wat verklaart dit?
pi_175453112
Wacht maar tot je in de upperclass komt, daar lachen ze om lichtmetalenvelgen... Velgen met een saffraanlegering van 40%, die zijn pas duur

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2017 18:03:14 ]
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:05:42 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175453144
Gewicht.. hoe lichter hoe duurder
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:07:31 #4
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_175453169
Beetje van beide denk ik. Materiaal- en productiekosten zijn hoger dan bij stalen velgen, maar je betaalt ook een premium, gewoon omdat het kan. Veel mensen willen niet met saaie doppen rond rijden, dus betalen dat toch wel. Wat is die 1500 euro immers op de 30-50k die de auto kost? Zeker als je het niet zelf hoeft af te rekenen maar je dat aan de leasemij overlaat.
pi_175453171
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:01 schreef Hamzoef het volgende:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, en bekijk hierbij ook de optielijst. Velgen horen hier ook bij. Nou heb ik wel aardige velgen gezien, maar die hebben een meerprijs van bijna 1500 euro. Echt heel bijzondere velgen zijn het niet.

Gekeken bij een ander merk. Daar zijn velgen ook al zo duur. Is dit net zoiets als safraan, dat altijd al duur geweest is?

Wat maakt lichtmetalen velgen zo schreeuwend duur? De materiaalkosten kunnen het toch niet zijn lijkt me. Zitten hier woekermarges op, of wat verklaart dit?
iedereen wilt lichtmetalen velgen, dus iedereen neemt t. maar ze kunnen zo wel goedkoper adverteren
Lachen joh.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:07:54 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_175453179
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewicht.. hoe lichter hoe duurder
Ja, alleen zijn lichtmetalen velgen vaak zwaarder dan de steelies :P
pi_175453180
Wat denk je wat licht in het metaal kost?
.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:08:47 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175453197
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewicht.. hoe lichter hoe duurder
Ja. Stalen velgen zijn lichter dan alu velgen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175453218
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Gewicht.. hoe lichter hoe duurder
Waarom moet het licht zijn? Paar kilo op auto van >1000 kilo geeft weinig voordeel lijkt me.
pi_175453274
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Waarom moet het licht zijn? Paar kilo op auto van >1000 kilo geeft weinig voordeel lijkt me.
Vertel dat tegen de dikke zaterdag wielrenners op fietsen van 4K euro die 300 gram lichter zijn de de vorige
pi_175453389
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:12 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Vertel dat tegen de dikke zaterdag wielrenners op fietsen van 4K euro die 300 gram lichter zijn de de vorige
Appels en peren.

Mensen kopen lichtmetalen velgen toch omdat ze dit mooi vinden, niet om gewicht te besparen?
pi_175453444
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:01 schreef Hamzoef het volgende:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, en bekijk hierbij ook de optielijst. Velgen horen hier ook bij. Nou heb ik wel aardige velgen gezien, maar die hebben een meerprijs van bijna 1500 euro. Echt heel bijzondere velgen zijn het niet.

Gekeken bij een ander merk. Daar zijn velgen ook al zo duur. Is dit net zoiets als safraan, dat altijd al duur geweest is?

Wat maakt lichtmetalen velgen zo schreeuwend duur? De materiaalkosten kunnen het toch niet zijn lijkt me. Zitten hier woekermarges op, of wat verklaart dit?
Ik koop ze altijd extern, bij de dealer betaal je zo het dubbele tevens kun je de oude velgen nog kwijt voor ¤400 zo koop een je een dealersetje van ¤2000 extern voor ¤600
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175453541
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:22 schreef halfway het volgende:

[..]

Ik koop ze altijd extern, bij de dealer betaal je zo het dubbele tevens kun je de oude velgen nog kwijt voor ¤400 zo koop een je een dealersetje van ¤2000 extern voor ¤600
Maar met kosten van banden laten wisselen en zo, heft elkaar dit weer aardig op denk ik. En ik weet niet of lease-maatschappij after-market velgen accepteert.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:28:12 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175453548
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Waarom moet het licht zijn? Paar kilo op auto van >1000 kilo geeft weinig voordeel lijkt me.
Onafgeveerd gewicht wil je zo weinig mogelijk voor een goed weggedrag..
pi_175453575
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:27 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar met kosten van banden laten wisselen en zo, heft elkaar dit weer aardig op denk ik. En ik weet niet of lease-maatschappij after-market velgen accepteert.
Zet op je stalen velgen winterbanden, en koop zelf een dikke 19 inch breedset voor de rest van het jaar.
pi_175453582
Tsja, ik heb veel liever zwaarmetalen velgen, lood of misschien uranium ofzo... 8-)
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:29:50 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175453583
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:07 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ja, alleen zijn lichtmetalen velgen vaak zwaarder dan de steelies :P
Goedkope rommel wel inderdaad.. maar een setje Fuchs velgen (ik noem maar wat) zijn wel degelijk een hele zooi lichter (volgens mij is de band zwaarder dan de velg)
pi_175453638
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:27 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar met kosten van banden laten wisselen en zo, heft elkaar dit weer aardig op denk ik. En ik weet niet of lease-maatschappij after-market velgen accepteert.
Oh een leasehok. Lekker belangrijk wat daar onder ligt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175453665
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:32 schreef halfway het volgende:

[..]

Oh een leasehok. Lekker belangrijk wat daar onder ligt.
Ik gebruik hem ook privé. Ik zie dus niet in waarom het relevant is of de auto lease is, of niet.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:40:12 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175453767
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:19 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Appels en peren.

Mensen kopen lichtmetalen velgen toch omdat ze dit mooi vinden, niet om gewicht te besparen?
Dat dan weer wel natuurlijk, maar dat is de makke van tegenwoordig.. Het gaat nu meer om de bling.
Vroegah, had je LM-velgen van magnesium, en ging het puur om het zogenaamde 'onafgeveerde gewicht' van de auto zo laag mogelijk te maken/houden om de wegligging te verbeteren. Toen heetten ze ook nog 'sportvelgen', omdat je ze alleen onder sportievere auto's vond.

Daarna werd het steeds meer gemeengoed en werden ze steeds betaalbaarder. Tegenwoordig heeft elke auto bijna standaard alu's. Nu is het dus een beetje meer in de vorm van 'dress to impress', en zijn de standaard gegoten lichtmetalo's niet meer goed genoeg voor de betere patsert, en dan kom je in het spul terecht wat cnc-gefreesd of anderszins speciaal bewerkt wordt, en dan worden ze weer duur, want ja, je wilt je onderscheiden van de massa he.. Groter, breder, glimmender; het kost allemaal extra.. Bij groter en breder hoort ook groter en breder rubber, en ook dat kost meer dan standaard spul.
Groter en breder kost ook koppel en levert meer rolweerstand op, kost meer brandstof, en slijt meestal als een idioot, alleen vergeten we dat meestal maar effe, want daar gaat het natuurlijk niet om; het moet alleen maar mooier zijn als wat de buurman heeft :Y)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:43:55 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175453832
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat dan weer wel natuurlijk, maar dat is de makke van tegenwoordig.. Het gaat nu meer om de bling.
Vroegah, had je LM-velgen van magnesium, en ging het puur om het zogenaamde 'onafgeveerde gewicht' van de auto zo laag mogelijk te maken/houden om de wegligging te verbeteren. Toen heetten ze ook nog 'sportvelgen', omdat je ze alleen onder sportievere auto's vond.

Daarna werd het steeds meer gemeengoed en werden ze steeds betaalbaarder. Tegenwoordig heeft elke auto bijna standaard alu's. Nu is het dus een beetje meer in de vorm van 'dress to impress', en zijn de standaard gegoten lichtmetalo's niet meer goed genoeg voor de betere patsert, en dan kom je in het spul terecht wat cnc-gefreesd of anderszins speciaal bewerkt wordt, en dan worden ze weer duur, want ja, je wilt je onderscheiden van de massa he.. Groter, breder, glimmender; het kost allemaal extra.. Bij groter en breder hoort ook groter en breder rubber, en ook dat kost meer dan standaard spul.
Groter en breder kost ook koppel en levert meer rolweerstand op, kost meer brandstof, en slijt meestal als een idioot, alleen vergeten we dat meestal maar effe, want daar gaat het natuurlijk niet om; het moet alleen maar mooier zijn als wat de buurman heeft :Y)
In dat geval had ik de buurvrouw topless op mn auto laten airbrushen.. Daar was ie nooit overheen gekomen.. 8-)
pi_175453843
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:40 schreef Sounddragon het volgende:

Dat dan weer wel natuurlijk, maar dat is de makke van tegenwoordig.. Het gaat nu meer om de bling.
Vroegah, had je LM-velgen van magnesium, en ging het puur om het zogenaamde 'onafgeveerde gewicht' van de auto zo laag mogelijk te maken/houden om de wegligging te verbeteren. Toen heetten ze ook nog 'sportvelgen', omdat je ze alleen onder sportievere auto's vond.

Daarna werd het steeds meer gemeengoed en werden ze steeds betaalbaarder. Tegenwoordig heeft elke auto bijna standaard alu's. Nu is het dus een beetje meer in de vorm van 'dress to impress', en zijn de standaard gegoten lichtmetalo's niet meer goed genoeg voor de betere patsert, en dan kom je in het spul terecht wat cnc-gefreesd of anderszins speciaal bewerkt wordt, en dan worden ze weer duur, want ja, je wilt je onderscheiden van de massa he.. Groter, breder, glimmender; het kost allemaal extra.. Bij groter en breder hoort ook groter en breder rubber, en ook dat kost meer dan standaard spul.
Bedankt voor de toelichting, dat wist ik niet.


quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:40 schreef Sounddragon het volgende:
het moet alleen maar mooier zijn als wat de buurman heeft :Y)
Het gaat niet om wat de buurman heeft, maar om wat ik zelf mooi vind.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2017 18:46:18 ]
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:44:34 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175453846
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Waarom moet het licht zijn? Paar kilo op auto van >1000 kilo geeft weinig voordeel lijkt me.
Onafgeveerd gewicht is veel nadeliger voor de balans van de auto.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:46:38 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175453899
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:27 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar met kosten van banden laten wisselen en zo, heft elkaar dit weer aardig op denk ik. En ik weet niet of lease-maatschappij after-market velgen accepteert.
jawel hoor, alleen niet als je ze aan barrels rijdt, en als de bandenmaat afwijkt, mag je die ook zelf betalen.
De maatschappij maakt een leaseprijs, die moet concurrerend zijn, en dure velgen en dus ook duurdere banden verhogen die prijs. Zit allemaal doorberekend, die velgen komen bovenop de nieuwwaarde en schrijf je gewoon 100% af, en 5 keer een paar honderd euro extra aan bandenkosten op je leaseafstand erbij is ook geld. 19 inch ipv de standaard 17 inchers leveren ook meer slijtage op aan kogels, lagers, draagarmen en schokbrekers, en dat moet allemaal betaald worden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175453908
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:34 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik gebruik hem ook privé. Ik zie dus niet in waarom het relevant is of de auto lease is, of niet.
Heb je geen eigen auto dan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')