abonnement Unibet Coolblue
pi_175419278
Op een led dimmer wil ik twee lampen van 6w aansluiten.
Er komt een draad met wisselspanning naar de dimmer.
Daarop moeten dan de twee lampen aangesloten worden.
Dus dimmer indrukken, lampen aan en vervolgens dimbaar.
Lijkt eenvoudig, maar met het bijgeleverde aansluitschema kom ik er niet uit.


Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het aangesloten moet worden?
pi_175422053
Wil je ook de LED in een wisselschakeling opnemen? Het schema is nl. van een wisselschakeling.

Als je via 1 schakelaar (de dimmer) wilt schakelen, gebruik je 1 draad vanaf het § met pijl tekentje naar de LED.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175422888
Komen er nu alleen twee zwarte draden naar de dimmer? En branden de lampen als je die twee verbindt?

[ Bericht 30% gewijzigd door Dr..Evil op 01-12-2017 12:59:48 ]
pi_175424024
Het is een nieuwe setting, waar er twee led lampen aangesloten gaan worden op een twee-aderig kabel vanuit de meterkast. Het is geen hotelschakeling. De dubbeladerige draad gaat naar de dimmer, en vandaar moeten er dus twee (dubbeladerige) kabels naar de ledlampen gaan.
Waar moet de inkomende kabel en waar de uitgaande kabels (samen) op aangesloten worden?
Het gaat om de volgende dimmer: https://www.ecobright.nl/(...)immer-aansluiten/14/
Maar uit die beschrijving kan ik niet opmaken hoe/waar ik mijn situatie aangesloten krijg.
pi_175424714
Ok, of het met deze kabels helemaal volgens de voorschriften is weet ik niet, maar zo moet je het aansluiten:

Je begint met een inbouw- of opbouwdoos waar je de dimmer op kan monteren. De bruine draad van de kabel uit de meterkast gaat achterin de dimmer (zie plaatje). In de andere uitgang sluit je een kort (liefst) zwart kabeltje aan die naar een 3-polige lasklem gaat. De bruine draden die naar de lampen gaan sluit je ook aan op deze lasklem. De drie blauwe kabels sluit je ook op elkaar aan met weer een lasklem.
pi_175429113
Waar komen die blauwe dan vandaan? Is dat een aftakking van de andere kabel van de twee-aderige die naar de dimmer gaat? Die gaat niet in de dimmer zelf? Sorry hoor...
pi_175429509
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:52 schreef Swizzer het volgende:
Waar komen die blauwe dan vandaan? Is dat een aftakking van de andere kabel van de twee-aderige die naar de dimmer gaat? Die gaat niet in de dimmer zelf? Sorry hoor...
Vanuit de meterkast zou je een bruine, blauwe en eventueel een geel/groene kabel moeten krijgen.

http://www.elektra-info.nl/bedrading.html
pi_175429622
Ja, de bruine en blauwe komt daar vandaan. De bruine gaat dan naar de dimmer in wordt aangesloten op 'L'. En wat gebeurt er met de blauwe? En dan, hoe gaat het dan naar de lamp(en)? Gaat die wellicht buiten de dimmer om direct naar de lamp, en gaat vanuit de dimmer de andere (zwarte) draad naar de lamp?
B.v. zo?:
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 20:01:47 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175433475
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 17:09 schreef Swizzer het volgende:
Ja, de bruine en blauwe komt daar vandaan. De bruine gaat dan naar de dimmer in wordt aangesloten op 'L'. En wat gebeurt er met de blauwe? En dan, hoe gaat het dan naar de lamp(en)? Gaat die wellicht buiten de dimmer om direct naar de lamp, en gaat vanuit de dimmer de andere (zwarte) draad naar de lamp?
B.v. zo?: [ afbeelding ]
Correct, de bruine draad gaat op de dimmer op het contact gemerkt met L, de zwarte draad die naar de lampen gaat sluit je aan op het contact met dat golfje en dat pijltje erop.
De nul-draad gaat rechtstreeks naar de lamp.

Aarde draad gaat eventueel nog op de aard-aansluiting op de lamp; wanneer deze aanwezig is.
pi_175433997
en de nuldraad is in wezen niets anders dan de andere kabel van de twee-aderige kabel. Toch?
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 21:31:41 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175435808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 20:26 schreef Swizzer het volgende:
en de nuldraad is in wezen niets anders dan de andere kabel van de twee-aderige kabel. Toch?
Ik heb het idee dat je zaken aan staat te sluiten op een manier en met materialen die daar niet voor geschikt zijn. Je staat toch geen speakersnoer/tweelingsnoer oid te gebruiken ? :X
pi_175440388
ha, ha, nee, volgens mij niet. Het betreft een 2 aderige xmvk kabel, dus zonder aarde, welke naar de dimmer gaat.
  Moderator zaterdag 2 december 2017 @ 08:58:02 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175443090
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 00:32 schreef Swizzer het volgende:
ha, ha, nee, volgens mij niet. Het betreft een 2 aderige xmvk kabel, dus zonder aarde, welke naar de dimmer gaat.
Dan moet daar een zwarte en een blauwe; of een bruine en een blauwe draad inzitten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')