abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175414774
Ford Focus 2008, 1.6 TDCI.
Tijdens rijden begint de motor pas na ongeveer 10 minuten á kwartier op temperatuur te komen (naar midden, zo'n 90C).

Als de auto warm is , en ik op een parkeerplaats de motor stationair laat draaien, dan loopt de thermostaat zelfs terug. Ook stationair wordt-ie na kwartier niet warm. Hierdoor ontstond m'n vermoeden dat de thermostaat stuk is, als in dat hij niet afsluit en koelwater in z'n vrije loop laat. Anders zou de temperatuur niet teruglopen tijdens stationair draaien.

Alleen, hoe test ik dit zonder blok te openen om bij thermostaat te kunnen?
pi_175414837
Bij een thermostaat hoef je toch niet je blok open te trekken?
pi_175415112
Dit is normaal voor een moderne (eco) diesel in de winter.
.
pi_175415856
Is heel normaal. Ik vind een kwartier zelfs nog vrij snel voor een 1.6hdi.
Stationair is het ding te milieuvriendelijk, te efficient om warm te blijven.. dus koelt hij af
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_175416416
Mijne na 2km de snelweg op is hij na 10 minuten warm en 20 minuten de olie ook.

Blijf ik in de stad, is na 30 minuten het koelwater misschien op 80 en begint de olie net bij 50, als het geen streepjes blijven.
.
pi_175438776
Hoe is de temperatuur als je op de snelweg rijd? Blijft ie dan wel constant?

Toen mijn thermostaat defect was kon ik het reproduceren. Kachel maximaal aan = meer warmteafgifte en koeltemperatuur daalde.

Stilstaan of langzaam rijden met warm blok: Temperatuur bleef redelijk gelijk. Airco aan (dus dan slaat de fan aan) en temperatuur zakte ook (door de extra koeling)

Brandstofverbruik was ook (iets) hoger
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')